Ja saako talli tehdä suojatarjouksia? Koko Toyotan tiimi kisan jälkeen toimiston luukulla viiskymppiset kädessä tekemässä suojia Kallen Yariksesta.Pitääköhän koko summa olla käteisenä kuten Jokkiksessa???
Ja saako talli tehdä suojatarjouksia? Koko Toyotan tiimi kisan jälkeen toimiston luukulla viiskymppiset kädessä tekemässä suojia Kallen Yariksesta.Pitääköhän koko summa olla käteisenä kuten Jokkiksessa???
Muuten tosiaan ihan hyvän kuuloisia uutisia, ja ideoita, mutta tuo myyntihonma on kyllä outo. Onko tässä nyt ideana, että autoja saadaan myytyä yksityisille, vai joku tasoitusjärjestelmä, jossa ostotarjousten mukaan jossa jossain kauden edetessä valmistajat ajattaa toistensa autoja ristiin sen mukaan miten tarjoukset osuu?
Koska kyseessä lienee vakavasti ottaen ensimmäinen vaihtoehto, herää kysymys, että pitääkö Tallien siis rakentaa täysin uudet autot jokaiseen ralliin? Jos näin, niin sitten homma talleille lienee vasta kalliiksi tuleekin, jos ei muyntihinnat ole kohdallaan.
En minä usko, että tässä tarkoituksena olisi se, että esim. Toyota alkaisi piruuttaan ostamaan Hyundain autoja joka kisan jälkeen, tai että Ford ostaisi kilpailukykyisemmän kaluston Toyotalta ja teippaisi ne Fordin väreihin. Eiköhän tuossa ole jotain rajauksia tehty, että kuka niitä autoja voi ostaa ja tarkoituksena lienee juuri se mitä on toivottu, että yksityistallit ja -kuljettajat pystyisivät halutessaan ostamaan Rally1-auton. Vaikka systeemi olisikin tuollainen, niin käytännössä ne 400.000 euron Rally1-auton ostajat on kuitenkin edelleen luettavissa todennäköisesti yhden tai maksimissaan kahden käden sormilla. Eli todennäköisesti mitään ongelmaa tuosta ei pääse syntymään, että valmistajat kuumeisesti rakentaisivat jokaiseen kisaan uusia autoja.Itse mietin kanssa miten tuo homma nyt tarkoitus mennä 13 auton rakentaminen kisaan ja testiautot päälle vasta kalliiksi tulee, tarkoittaisi n.50 auton rakentamista, jopa 60 autoa jos yksityisautoja olisi myös per talli. Luulisi että tuommoisen määrään varaosia äkkiä kuluisi talleilla rahaa paljon vaikka korit saisivatkin rakennettua.
En minä usko, että tässä tarkoituksena olisi se, että esim. Toyota alkaisi piruuttaan ostamaan Hyundain autoja joka kisan jälkeen, tai että Ford ostaisi kilpailukykyisemmän kaluston Toyotalta ja teippaisi ne Fordin väreihin. Eiköhän tuossa ole jotain rajauksia tehty, että kuka niitä autoja voi ostaa ja tarkoituksena lienee juuri se mitä on toivottu, että yksityistallit ja -kuljettajat pystyisivät halutessaan ostamaan Rally1-auton. Vaikka systeemi olisikin tuollainen, niin käytännössä ne 400.000 euron Rally1-auton ostajat on kuitenkin edelleen luettavissa todennäköisesti yhden tai maksimissaan kahden käden sormilla. Eli todennäköisesti mitään ongelmaa tuosta ei pääse syntymään, että valmistajat kuumeisesti rakentaisivat jokaiseen kisaan uusia autoja.
Jotenkin näin minäkin tuon oletan olevan. Ja tämäkin olisi jo pitkä askel eteenpäin siinä, että saataisiin enemmän kilpailukykyistä kalustoa viivalle. Vaikka kalusto ei olisikaan ihan sitä samaa mitä vaikka Kallella ja Tänakilla, niin kyllä tuo kuitenkin pienentäisi paljon Rally1:n ja Rally2:n välistä gäppipä. Eihän tuo tehdasautojen tai lähes niiden veroisten autojen myynti aikaisemminkaan mikään ongelma ollut, ja ei siitä nyt tainnut mitään laajamittaisempaa teollisuusvakoilua ja myyrien käyttöä seurata. Joten kyllä minä tämän näkisin askeleena hyvään suuntaan.Jotenkin epäilen että tuolla myyntisäännöllä haetaan sitä että tallit on pakotettu myymään rallissa käytettyä vastaavilla spekseillä oleva uusi auto yksityistallille. Ennenhän nuo yksityisille myydyt autot oli "kuohittu" tehdaspelejä huonommaksi. Esim Safarissa tai Akropoliksessa käytetty auto kun vaatii hiukan laittoa rallin jälkeen.
Vaikea sitä on tuossakaan säännössä karsia kun nykyään tehojen pudottaminen vaatii vain yhden entterin painamisen... Ja jo pitkään noiden autojen käynnistämiseen on tarvinnut PIN koodin millä saa auton tietokoneet auki. Joten sinne on helppo luoda pari erillaista koodia, yksi esim. Kallelle ja toinen sitten mahdolliselle ostajalle ja samalla kaikki boksien ohjausparametrit muuttuvat ja koneessa tehoja vaikka 10% vähemmän...Jotenkin epäilen että tuolla myyntisäännöllä haetaan sitä että tallit on pakotettu myymään rallissa käytettyä vastaavilla spekseillä oleva uusi auto yksityistallille. Ennenhän nuo yksityisille myydyt autot oli "kuohittu" tehdaspelejä huonommaksi. Esim Safarissa tai Akropoliksessa käytetty auto kun vaatii hiukan laittoa rallin jälkeen.
Juu jotenkin niin että asiakastalli saa valita ottaako (ehjän) parc ferme auton vai uuden auton. Tarkoitus siis varmistaa asiakastalleille kilpailukykyinen kalusto, järkevään/samaan hintaan. Mutta ei Jari-Matin tietenkään tarvitse autoaan Cyrilille myydä.Jotenkin epäilen että tuolla myyntisäännöllä haetaan sitä että tallit on pakotettu myymään rallissa käytettyä vastaavilla spekseillä oleva uusi auto yksityistallille. Ennenhän nuo yksityisille myydyt autot oli "kuohittu" tehdaspelejä huonommaksi. Esim Safarissa tai Akropoliksessa käytetty auto kun vaatii hiukan laittoa rallin jälkeen.
No tätä ongelmaa FIA on tekemässä ihan ilmankin paksulompakkoisia ostajia. Nyt ehdotuksessa tiputetaan Rally1 tehoja ja riisutaan downforcea. Kuinka paljon tuohon on varaa kunnes Rally2:t tulevat joissain kilpailuissa paremmalta lähtöpaikalta kovempaa kuin nopeimmat Rally1 autot rallin läpi?Joku Serderidis toteaa että haluaa rallin maailmanmestariksi ja käy Monte Carlon jälkeen ostamassa kaikkien autot ja ajelee sitten yksinään pääluokassa loppukisat. Toki siellä joku Kalle varmaan voittaisi kakkosluokan autollakin Serderidiksen.
Onko rallikuski koskaan valittanut, että nyt on liikaa voimanpaskoo? Eihän silloin olisi kilpa-autoilija ensinkään, mummoa kirkkoon ajamaan jos liika teho alkaisi kiusaamaan.No tätä ongelmaa FIA on tekemässä ihan ilmankin paksulompakkoisia ostajia. Nyt ehdotuksessa tiputetaan Rally1 tehoja ja riisutaan downforcea. Kuinka paljon tuohon on varaa kunnes Rally2:t tulevat joissain kilpailuissa paremmalta lähtöpaikalta kovempaa kuin nopeimmat Rally1 autot rallin läpi?
Kyllä tuolla R2-puolella minusta ihan riittävän hyviä kuljettajia on, jotka eivät nykytilanteessa pääse koskaan edes kokeilemaan R1-autoa. Ihan terävimmällä huipulla ei koskaan ole montaa kuljettajaa, mutta sen jälkeen on tasaista. Mutta vaihtelua tulee nykytilanteessa vähän koska alempien luokkien kuljettajat eivät pääse ajamaan R1-autoilla niiden kalleuden ja yksityistiimien puutteen takia, ja R1-tiimit taas suosivat kuljettajavalinnoissaan kuljettajia, joilla on R1-kokemusta.Jos kalusto ikään kuin lisääntyisi myynnin seurauksena, niin mistähän niitä kuskeja saisi sitten lisää niihin? Tuskin niitä huippukuskeja ihan joka autoon löytyy?
Kyllä tuolla R2-puolella minusta ihan riittävän hyviä kuljettajia on, jotka eivät nykytilanteessa pääse koskaan edes kokeilemaan R1-autoa. Ihan terävimmällä huipulla ei koskaan ole montaa kuljettajaa, mutta sen jälkeen on tasaista. Mutta vaihtelua tulee nykytilanteessa vähän koska alempien luokkien kuljettajat eivät pääse ajamaan R1-autoilla niiden kalleuden ja yksityistiimien puutteen takia, ja R1-tiimit taas suosivat kuljettajavalinnoissaan kuljettajia, joilla on R1-kokemusta.
Tästä hyvin paljon samaa mieltä. Mua ärsyttää aika pahasti että joku Mikkelsenin kaltainen "has been" ajelee assukisoissa Rally1 autolla kun tarjolla (oletettavasti) olisi ollut mm. Rosselin kaltainen assu spesialisti, joka ajoi Montessa Citikalla lähes samaa kyytiä kun Mikkelsen Hyundailla...Kyllä tuolla R2-puolella minusta ihan riittävän hyviä kuljettajia on, jotka eivät nykytilanteessa pääse koskaan edes kokeilemaan R1-autoa. Ihan terävimmällä huipulla ei koskaan ole montaa kuljettajaa, mutta sen jälkeen on tasaista. Mutta vaihtelua tulee nykytilanteessa vähän koska alempien luokkien kuljettajat eivät pääse ajamaan R1-autoilla niiden kalleuden ja yksityistiimien puutteen takia, ja R1-tiimit taas suosivat kuljettajavalinnoissaan kuljettajia, joilla on R1-kokemusta.
Yli päätään tämä tilanne on ajautunut siihen, ettei tuo pääluokan kuljettajakattaus vaihdu juuri yhtään. Samat ukot nyt ollut monta vuotta ja osa-aikakuskeja voidaan surutta pitää. Samalla R2:n puolella kuskeja tulee kokoajan lisää nyt kun ERC on myös selkeästi integroitu enemmän osaksi tätä kokonaisuutta.Tästä hyvin paljon samaa mieltä. Mua ärsyttää aika pahasti että joku Mikkelsenin kaltainen "has been" ajelee assukisoissa Rally1 autolla kun tarjolla (oletettavasti) olisi ollut mm. Rosselin kaltainen assu spesialisti, joka ajoi Montessa Citikalla lähes samaa kyytiä kun Mikkelsen Hyundailla...
Se has been tainnut ihan ilman värilasejakin olla viime vuosien paras Wrc-2 kuljettaja eikä kilpailu siitä tittelistä ole edes ollut kovin tiukka. Erikoista tuosta Mikkelsenin ajattamisesta ehkä tekee, että otettiin juuri asfalttikilpailuihin vaikka lähtökohtaisesti ei varmaan juurikaan ole sillä pinnalla Lappia tai Sordoa kovempi menijä. Uskon kuitenkin Mikkelsenin vauhdin kasvavan huimasti kunhan kilometrejä saa Rally1-autolla alle.Tästä hyvin paljon samaa mieltä. Mua ärsyttää aika pahasti että joku Mikkelsenin kaltainen "has been" ajelee assukisoissa Rally1 autolla kun tarjolla (oletettavasti) olisi ollut mm. Rosselin kaltainen assu spesialisti, joka ajoi Montessa Citikalla lähes samaa kyytiä kun Mikkelsen Hyundailla...
Rossel tietenkin on yksi kuljettaja jolle toivoisi mahdollisuutta näyttää vauhtiaan pääluokassa. Muutenhan siellä on aika hiljaista. Solberg lienee kuljettaja jolle toivoisi paikan avautuvan nyt, kun saanut wrc2-luokassa kypsyä kuljettajana. Suninen osoitti viime kaudella, että hänellä on vielä annettavaa pääluokassa. Pajari myös tuloillaan, mutta ei taida vielä olla valmis. Lindholmin johdolla loput sen sarjan kuljettajat kyllä vielä pitkälti Munster tasoa. Joo näytöt ovat monella Munsteriä kovemmat, mutta realistisesti ei taida kyyti riittää juuri muita Rally1-sarjan kuljettajia haastamaan, joten money talks and bullshit walks.
Itse en saa mitään kiksejä vaikka pääluokkaan saataisiin Loubet ja Greensmith. Se on ihan sama kuinka monta "Munsteria" siellä pyörii joilla ei ole juuri mitään annettavaa. Tokihan nyt nämä kolme esimerkiksi ovat vielä ralli maailmassa nuoria joten siinä mielessä kehitystä voi tapahtua, mutta paljon on vielä näyttöjä annettavaksi, että heistä olisi mm-sarjan pääluokkaa piristämään. Itselle tärkeintä olisi, että ajopaikkoja on tarjolla niin paljon, että ne oikeasti kykenevät kuljettajat saisivat ajopaikan. Nopeasti mietittynä Rally1 ansaitisisi alleen tällä haavaa:Lisäksi tulisi mieleen ketkä pystyisi yksityistallin kautta ajamaan voisi olla Loubet ja Greensmith.
Jos rakentuisi ensikausi jo vaikka niin että Suninen, Loubet ja Greensmith saisi yksityistallin auton alle ja sitten Pajari, Rossel ja Solberg ajaisi päivityspaketilla niin olisihan suunta jo oikeaan päin.
Itse en saa mitään kiksejä vaikka pääluokkaan saataisiin Loubet ja Greensmith. Se on ihan sama kuinka monta "Munsteria" siellä pyörii joilla ei ole juuri mitään annettavaa. Tokihan nyt nämä kolme esimerkiksi ovat vielä ralli maailmassa nuoria joten siinä mielessä kehitystä voi tapahtua, mutta paljon on vielä näyttöjä annettavaksi, että heistä olisi mm-sarjan pääluokkaa piristämään. Itselle tärkeintä olisi, että ajopaikkoja on tarjolla niin paljon, että ne oikeasti kykenevät kuljettajat saisivat ajopaikan. Nopeasti mietittynä Rally1 ansaitisisi alleen tällä haavaa: