Mainos

Ralliketju

  • 1 863 968
  • 15 005

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Joku Serderidis toteaa että haluaa rallin maailmanmestariksi ja käy Monte Carlon jälkeen ostamassa kaikkien autot ja ajelee sitten yksinään pääluokassa loppukisat. Toki siellä joku Kalle varmaan voittaisi kakkosluokan autollakin Serderidiksen.
 

Laiskiainen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, AC Oulu
Muuten tosiaan ihan hyvän kuuloisia uutisia, ja ideoita, mutta tuo myyntihonma on kyllä outo. Onko tässä nyt ideana, että autoja saadaan myytyä yksityisille, vai joku tasoitusjärjestelmä, jossa ostotarjousten mukaan jossa jossain kauden edetessä valmistajat ajattaa toistensa autoja ristiin sen mukaan miten tarjoukset osuu?

Koska kyseessä lienee vakavasti ottaen ensimmäinen vaihtoehto, herää kysymys, että pitääkö Tallien siis rakentaa täysin uudet autot jokaiseen ralliin? Jos näin, niin sitten homma talleille lienee vasta kalliiksi tuleekin, jos ei muyntihinnat ole kohdallaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Muuten tosiaan ihan hyvän kuuloisia uutisia, ja ideoita, mutta tuo myyntihonma on kyllä outo. Onko tässä nyt ideana, että autoja saadaan myytyä yksityisille, vai joku tasoitusjärjestelmä, jossa ostotarjousten mukaan jossa jossain kauden edetessä valmistajat ajattaa toistensa autoja ristiin sen mukaan miten tarjoukset osuu?

Koska kyseessä lienee vakavasti ottaen ensimmäinen vaihtoehto, herää kysymys, että pitääkö Tallien siis rakentaa täysin uudet autot jokaiseen ralliin? Jos näin, niin sitten homma talleille lienee vasta kalliiksi tuleekin, jos ei muyntihinnat ole kohdallaan.

Itse mietin kanssa miten tuo homma nyt tarkoitus mennä 13 auton rakentaminen kisaan ja testiautot päälle vasta kalliiksi tulee, tarkoittaisi n.50 auton rakentamista, jopa 60 autoa jos yksityisautoja olisi myös per talli. Luulisi että tuommoisen määrään varaosia äkkiä kuluisi talleilla rahaa paljon vaikka korit saisivatkin rakennettua.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Itse mietin kanssa miten tuo homma nyt tarkoitus mennä 13 auton rakentaminen kisaan ja testiautot päälle vasta kalliiksi tulee, tarkoittaisi n.50 auton rakentamista, jopa 60 autoa jos yksityisautoja olisi myös per talli. Luulisi että tuommoisen määrään varaosia äkkiä kuluisi talleilla rahaa paljon vaikka korit saisivatkin rakennettua.
En minä usko, että tässä tarkoituksena olisi se, että esim. Toyota alkaisi piruuttaan ostamaan Hyundain autoja joka kisan jälkeen, tai että Ford ostaisi kilpailukykyisemmän kaluston Toyotalta ja teippaisi ne Fordin väreihin. Eiköhän tuossa ole jotain rajauksia tehty, että kuka niitä autoja voi ostaa ja tarkoituksena lienee juuri se mitä on toivottu, että yksityistallit ja -kuljettajat pystyisivät halutessaan ostamaan Rally1-auton. Vaikka systeemi olisikin tuollainen, niin käytännössä ne 400.000 euron Rally1-auton ostajat on kuitenkin edelleen luettavissa todennäköisesti yhden tai maksimissaan kahden käden sormilla. Eli todennäköisesti mitään ongelmaa tuosta ei pääse syntymään, että valmistajat kuumeisesti rakentaisivat jokaiseen kisaan uusia autoja.

Ja vaikka se tuohon menisikin, niin tarkoitushan tuossa on saada niitä autoja viivalle mahdollisimman paljon. Eihän tallien niitä autoja ja varaosia ilmaiseksi tarvitse tehdä, ja todennäköisesti siihen autoon edelleen myydään extrana se "huoltosopimus", että auton mukana ostetaan ne varaosapaketit ja myös tietty määrä huoltomiehiä ja koko siihen sisältyvä logistiikka. Jos tallit joutuvat tekemään tuota omalla tappiolla, että autot ja varaosat on reilusti yli sen mikä niille määrätty hintakatto on, niin se on heidän oma häpeänsä. Tätähän tässä juuri on kritisoitu, että kun nuo tehdasautot varaosineen on niin pirun kalliita, niin yksityiskuljettajilla ja pienillä tiimeillä ei ole enää varaa hankkia niitä ja kisoissa ajaa sen takia pahimmillaan enää kouralinen Rally1-autoja. Tämä hintakatto pitäisi nyt auttaa ainakin siinä asiassa, ja jos se menee tehtailla persnetolle, niin sitten heidän pitää joko muuttaa autojaan ja toimintatapojaan sellaisiksi että se on kannattavaa, tai sitten hyväksyä se että menestys maksaa.

Näinhän se jokkiksessakin menee, että vaikka auton myyntihinta on sen xxx euroa, niin jotkut ovat valmiita käyttämään silti sen 10X summan autoonsa, ja kärsivät sen sitten perstaskussaan kun se auto kisan jälkeen menee kaupaksi. Mutta ainakin tuo myyntipakko ja hintakatto aiheuttavat sen, että kuka tahansa lisenssin omaava pystyy saamaan alleen huippukaluston jos vaan tuuri käy. Jos vaikka joku Hyundai haluaa käyttää edelleen miljoona euroa jokaiseen autoon, joka on myytävä 400.000 euron hintaan, niin hehän voivat niin tehdä. Mutta ainakin sitten jollakin lahjakkaalla kuljettajalla, joka saa tuon 400.000 euroa koottua läjään, on mahdollisuus saada laadukas kalusto alleen.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
En minä usko, että tässä tarkoituksena olisi se, että esim. Toyota alkaisi piruuttaan ostamaan Hyundain autoja joka kisan jälkeen, tai että Ford ostaisi kilpailukykyisemmän kaluston Toyotalta ja teippaisi ne Fordin väreihin. Eiköhän tuossa ole jotain rajauksia tehty, että kuka niitä autoja voi ostaa ja tarkoituksena lienee juuri se mitä on toivottu, että yksityistallit ja -kuljettajat pystyisivät halutessaan ostamaan Rally1-auton. Vaikka systeemi olisikin tuollainen, niin käytännössä ne 400.000 euron Rally1-auton ostajat on kuitenkin edelleen luettavissa todennäköisesti yhden tai maksimissaan kahden käden sormilla. Eli todennäköisesti mitään ongelmaa tuosta ei pääse syntymään, että valmistajat kuumeisesti rakentaisivat jokaiseen kisaan uusia autoja.

No sitä mä juuri mietin että ketkä lopulta noita autoja saisi ostaa ja minkälaisella paketilla, sanotaan nyt vaikka nimi Sami Pajari, voisiko käydä ostamassa vaikka Hyundain paketin itselleen, Printsport sitten purkaisi ja tutkisi auton kokonaan läpi, seuraavaksi kaudeksi sitten Toyotan kisakuskiksi. Solberg taas ostaa itselleen vaikka Toyotan ja mennä M-sportin kuskiksi ja Suninen ostaa M-Sportin auton itselleen ja ollakin sitten yhtäkkiä seuraavalla kaudella Hyundain kisakuski. Eli menisiko tuo vähän siihen että olisi isoilla talleilla myyriä vähän siellä ja täällä. Tietoja sitten ostellaan ja kalastellaan vähän joka paikasta. Okei tietenkin toivottavaa olisi että ostaisivatkin vaikka sitten tuon päivityspaketin autoon tai yksityisauton käyttöön itselle, mutta kuitenkin.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jotenkin epäilen että tuolla myyntisäännöllä haetaan sitä että tallit on pakotettu myymään rallissa käytettyä vastaavilla spekseillä oleva uusi auto yksityistallille. Ennenhän nuo yksityisille myydyt autot oli "kuohittu" tehdaspelejä huonommaksi. Esim Safarissa tai Akropoliksessa käytetty auto kun vaatii hiukan laittoa rallin jälkeen.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jotenkin epäilen että tuolla myyntisäännöllä haetaan sitä että tallit on pakotettu myymään rallissa käytettyä vastaavilla spekseillä oleva uusi auto yksityistallille. Ennenhän nuo yksityisille myydyt autot oli "kuohittu" tehdaspelejä huonommaksi. Esim Safarissa tai Akropoliksessa käytetty auto kun vaatii hiukan laittoa rallin jälkeen.
Jotenkin näin minäkin tuon oletan olevan. Ja tämäkin olisi jo pitkä askel eteenpäin siinä, että saataisiin enemmän kilpailukykyistä kalustoa viivalle. Vaikka kalusto ei olisikaan ihan sitä samaa mitä vaikka Kallella ja Tänakilla, niin kyllä tuo kuitenkin pienentäisi paljon Rally1:n ja Rally2:n välistä gäppipä. Eihän tuo tehdasautojen tai lähes niiden veroisten autojen myynti aikaisemminkaan mikään ongelma ollut, ja ei siitä nyt tainnut mitään laajamittaisempaa teollisuusvakoilua ja myyrien käyttöä seurata. Joten kyllä minä tämän näkisin askeleena hyvään suuntaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jotenkin epäilen että tuolla myyntisäännöllä haetaan sitä että tallit on pakotettu myymään rallissa käytettyä vastaavilla spekseillä oleva uusi auto yksityistallille. Ennenhän nuo yksityisille myydyt autot oli "kuohittu" tehdaspelejä huonommaksi. Esim Safarissa tai Akropoliksessa käytetty auto kun vaatii hiukan laittoa rallin jälkeen.
Vaikea sitä on tuossakaan säännössä karsia kun nykyään tehojen pudottaminen vaatii vain yhden entterin painamisen... Ja jo pitkään noiden autojen käynnistämiseen on tarvinnut PIN koodin millä saa auton tietokoneet auki. Joten sinne on helppo luoda pari erillaista koodia, yksi esim. Kallelle ja toinen sitten mahdolliselle ostajalle ja samalla kaikki boksien ohjausparametrit muuttuvat ja koneessa tehoja vaikka 10% vähemmän...

Mut jotenkin en usko että tämä myynti homma tulee toteutumaan ainakaan sellaisena mitä eilisessä tiedotteessa oli. Liian paljon muuttuvia tekijöitä tuossa konseptissa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Jos kalusto ikään kuin lisääntyisi myynnin seurauksena, niin mistähän niitä kuskeja saisi sitten lisää niihin? Tuskin niitä huippukuskeja ihan joka autoon löytyy?
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Jotenkin epäilen että tuolla myyntisäännöllä haetaan sitä että tallit on pakotettu myymään rallissa käytettyä vastaavilla spekseillä oleva uusi auto yksityistallille. Ennenhän nuo yksityisille myydyt autot oli "kuohittu" tehdaspelejä huonommaksi. Esim Safarissa tai Akropoliksessa käytetty auto kun vaatii hiukan laittoa rallin jälkeen.
Juu jotenkin niin että asiakastalli saa valita ottaako (ehjän) parc ferme auton vai uuden auton. Tarkoitus siis varmistaa asiakastalleille kilpailukykyinen kalusto, järkevään/samaan hintaan. Mutta ei Jari-Matin tietenkään tarvitse autoaan Cyrilille myydä.
 

Sambody

Jäsen
Joku Serderidis toteaa että haluaa rallin maailmanmestariksi ja käy Monte Carlon jälkeen ostamassa kaikkien autot ja ajelee sitten yksinään pääluokassa loppukisat. Toki siellä joku Kalle varmaan voittaisi kakkosluokan autollakin Serderidiksen.
No tätä ongelmaa FIA on tekemässä ihan ilmankin paksulompakkoisia ostajia. Nyt ehdotuksessa tiputetaan Rally1 tehoja ja riisutaan downforcea. Kuinka paljon tuohon on varaa kunnes Rally2:t tulevat joissain kilpailuissa paremmalta lähtöpaikalta kovempaa kuin nopeimmat Rally1 autot rallin läpi?
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
No tätä ongelmaa FIA on tekemässä ihan ilmankin paksulompakkoisia ostajia. Nyt ehdotuksessa tiputetaan Rally1 tehoja ja riisutaan downforcea. Kuinka paljon tuohon on varaa kunnes Rally2:t tulevat joissain kilpailuissa paremmalta lähtöpaikalta kovempaa kuin nopeimmat Rally1 autot rallin läpi?
Onko rallikuski koskaan valittanut, että nyt on liikaa voimanpaskoo? Eihän silloin olisi kilpa-autoilija ensinkään, mummoa kirkkoon ajamaan jos liika teho alkaisi kiusaamaan.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei se teho voi kokoajan kasvaakaan ja tasaisin väliajoin on pakko ottaa steppi taakse kun kyyti on kasvanut liian suureksi. Nyt on vissiin taas sellaisen taka-askeleen aika... Kyllä se nopein sieltä löytyy vaikka vähän vähemmän oliskin jerkkua...
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Mielestäni kilpailun kasvaminen on huomattavasti parempi vaihtoehto kuin tämä nykyinen tilanne. Rally1 nykyisellä konseptilla oli paska investointi ja väärä suunta lajille. Yhtäkään valmistajaa ei tullut mukaan, eikä yhtäkään yksityistallia operoinut tänä aikana. Täytyy muistaa, että rallin yhtenä kilpailukykyisimpänä aikana autot tuottivat sen 300 hevosvoimaa, eikä se ketään haitannut. Parhaat kuskit saavat autot silti menemään lintassa näyttävästi.

Tykkään tuosta ajatuksesta, että Rally2:n puolelta saataisiin noita autovalmistajia edes välillisesti mukaan, jos he eivät muuten kiinnostu tekemään autoa Rally1 -puolelle. Voisin kuvitella, että nyt kakkosen parhaat kuskit voisi ihan hyvin lyödä heidän autoihinsa tuon asennuspaketin ja olisi haastamassa pääluokkaa paikoitellen. Pääasia että sitä kilpailua tapahtuu kärjessä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos kalusto ikään kuin lisääntyisi myynnin seurauksena, niin mistähän niitä kuskeja saisi sitten lisää niihin? Tuskin niitä huippukuskeja ihan joka autoon löytyy?
Kyllä tuolla R2-puolella minusta ihan riittävän hyviä kuljettajia on, jotka eivät nykytilanteessa pääse koskaan edes kokeilemaan R1-autoa. Ihan terävimmällä huipulla ei koskaan ole montaa kuljettajaa, mutta sen jälkeen on tasaista. Mutta vaihtelua tulee nykytilanteessa vähän koska alempien luokkien kuljettajat eivät pääse ajamaan R1-autoilla niiden kalleuden ja yksityistiimien puutteen takia, ja R1-tiimit taas suosivat kuljettajavalinnoissaan kuljettajia, joilla on R1-kokemusta.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kyllä tuolla R2-puolella minusta ihan riittävän hyviä kuljettajia on, jotka eivät nykytilanteessa pääse koskaan edes kokeilemaan R1-autoa. Ihan terävimmällä huipulla ei koskaan ole montaa kuljettajaa, mutta sen jälkeen on tasaista. Mutta vaihtelua tulee nykytilanteessa vähän koska alempien luokkien kuljettajat eivät pääse ajamaan R1-autoilla niiden kalleuden ja yksityistiimien puutteen takia, ja R1-tiimit taas suosivat kuljettajavalinnoissaan kuljettajia, joilla on R1-kokemusta.

Nykyiset Testisäännöt tosiaan kyllä hidastavat aika paljon noiden uusien nimien mahdollisuuksia nousta huippujen tasolle jos vaikka pääsisivätkin yhden rallin ajaksi Rally1-auton puikkoihin.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä tuolla R2-puolella minusta ihan riittävän hyviä kuljettajia on, jotka eivät nykytilanteessa pääse koskaan edes kokeilemaan R1-autoa. Ihan terävimmällä huipulla ei koskaan ole montaa kuljettajaa, mutta sen jälkeen on tasaista. Mutta vaihtelua tulee nykytilanteessa vähän koska alempien luokkien kuljettajat eivät pääse ajamaan R1-autoilla niiden kalleuden ja yksityistiimien puutteen takia, ja R1-tiimit taas suosivat kuljettajavalinnoissaan kuljettajia, joilla on R1-kokemusta.
Tästä hyvin paljon samaa mieltä. Mua ärsyttää aika pahasti että joku Mikkelsenin kaltainen "has been" ajelee assukisoissa Rally1 autolla kun tarjolla (oletettavasti) olisi ollut mm. Rosselin kaltainen assu spesialisti, joka ajoi Montessa Citikalla lähes samaa kyytiä kun Mikkelsen Hyundailla...
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Tästä hyvin paljon samaa mieltä. Mua ärsyttää aika pahasti että joku Mikkelsenin kaltainen "has been" ajelee assukisoissa Rally1 autolla kun tarjolla (oletettavasti) olisi ollut mm. Rosselin kaltainen assu spesialisti, joka ajoi Montessa Citikalla lähes samaa kyytiä kun Mikkelsen Hyundailla...
Yli päätään tämä tilanne on ajautunut siihen, ettei tuo pääluokan kuljettajakattaus vaihdu juuri yhtään. Samat ukot nyt ollut monta vuotta ja osa-aikakuskeja voidaan surutta pitää. Samalla R2:n puolella kuskeja tulee kokoajan lisää nyt kun ERC on myös selkeästi integroitu enemmän osaksi tätä kokonaisuutta.
 
Viimeksi muokattu:
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Sambody

Jäsen
Tästä hyvin paljon samaa mieltä. Mua ärsyttää aika pahasti että joku Mikkelsenin kaltainen "has been" ajelee assukisoissa Rally1 autolla kun tarjolla (oletettavasti) olisi ollut mm. Rosselin kaltainen assu spesialisti, joka ajoi Montessa Citikalla lähes samaa kyytiä kun Mikkelsen Hyundailla...
Se has been tainnut ihan ilman värilasejakin olla viime vuosien paras Wrc-2 kuljettaja eikä kilpailu siitä tittelistä ole edes ollut kovin tiukka. Erikoista tuosta Mikkelsenin ajattamisesta ehkä tekee, että otettiin juuri asfalttikilpailuihin vaikka lähtökohtaisesti ei varmaan juurikaan ole sillä pinnalla Lappia tai Sordoa kovempi menijä. Uskon kuitenkin Mikkelsenin vauhdin kasvavan huimasti kunhan kilometrejä saa Rally1-autolla alle.

Rossel tietenkin on yksi kuljettaja jolle toivoisi mahdollisuutta näyttää vauhtiaan pääluokassa. Muutenhan siellä on aika hiljaista. Solberg lienee kuljettaja jolle toivoisi paikan avautuvan nyt, kun saanut wrc2-luokassa kypsyä kuljettajana. Suninen osoitti viime kaudella, että hänellä on vielä annettavaa pääluokassa. Pajari myös tuloillaan, mutta ei taida vielä olla valmis. Lindholmin johdolla loput sen sarjan kuljettajat kyllä vielä pitkälti Munster tasoa. Joo näytöt ovat monella Munsteriä kovemmat, mutta realistisesti ei taida kyyti riittää juuri muita Rally1-sarjan kuljettajia haastamaan, joten money talks and bullshit walks.

Jokatapauksessa olisi muutokset pääluokan automäärän lisäämiseksi positiivisia. Nyt on ollut hirveä hyppy kakkosluokasta pääluokkaan eikä nouseville kuljettajille ole kovinkaan realistista polkua ollut pääluokkaan, koska ajopaikat ovat niin kortilla. Josko nämä muutokset saisi innostettua sen Lancian ja ehkä Subarunkin mukaan sarjaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rossel tietenkin on yksi kuljettaja jolle toivoisi mahdollisuutta näyttää vauhtiaan pääluokassa. Muutenhan siellä on aika hiljaista. Solberg lienee kuljettaja jolle toivoisi paikan avautuvan nyt, kun saanut wrc2-luokassa kypsyä kuljettajana. Suninen osoitti viime kaudella, että hänellä on vielä annettavaa pääluokassa. Pajari myös tuloillaan, mutta ei taida vielä olla valmis. Lindholmin johdolla loput sen sarjan kuljettajat kyllä vielä pitkälti Munster tasoa. Joo näytöt ovat monella Munsteriä kovemmat, mutta realistisesti ei taida kyyti riittää juuri muita Rally1-sarjan kuljettajia haastamaan, joten money talks and bullshit walks.

Lisäksi tulisi mieleen ketkä pystyisi yksityistallin kautta ajamaan voisi olla Loubet ja Greensmith.

Jos rakentuisi ensikausi jo vaikka niin että Suninen, Loubet ja Greensmith saisi yksityistallin auton alle ja sitten Pajari, Rossel ja Solberg ajaisi päivityspaketilla niin olisihan suunta jo oikeaan päin.
 

Sambody

Jäsen
Lisäksi tulisi mieleen ketkä pystyisi yksityistallin kautta ajamaan voisi olla Loubet ja Greensmith.

Jos rakentuisi ensikausi jo vaikka niin että Suninen, Loubet ja Greensmith saisi yksityistallin auton alle ja sitten Pajari, Rossel ja Solberg ajaisi päivityspaketilla niin olisihan suunta jo oikeaan päin.
Itse en saa mitään kiksejä vaikka pääluokkaan saataisiin Loubet ja Greensmith. Se on ihan sama kuinka monta "Munsteria" siellä pyörii joilla ei ole juuri mitään annettavaa. Tokihan nyt nämä kolme esimerkiksi ovat vielä ralli maailmassa nuoria joten siinä mielessä kehitystä voi tapahtua, mutta paljon on vielä näyttöjä annettavaksi, että heistä olisi mm-sarjan pääluokkaa piristämään. Itselle tärkeintä olisi, että ajopaikkoja on tarjolla niin paljon, että ne oikeasti kykenevät kuljettajat saisivat ajopaikan. Nopeasti mietittynä Rally1 ansaitisisi alleen tällä haavaa:

Mestaruus kandidaatit(ykköskori): Kalle, Ogier, Evans, Tänak, Neuville
Hyvältä paikalta podiumille(kakkoskori): Lappi, Sordo
Lähes kakkoskorin tasoa(kolmoskori): Katsuta, Fourmaux, Suninen, Mikkelsen

Ehkä osasto
Solberg
Rossel
Loubet
Vuoden tai parin päästä Pajari

Maksumiehet
Greensmith
Munster

Noista Ogier, Lappi ja Sordo pyyhkii ihan mielellään vajaita kausia. Sordo ehkä jopa eläköityy pian, joten joku 8-10 autoa plus maksukuskit voisi olla riittävä antamaan kaikille tai lähes kaikille kykeneville kuskeille kalusto alle. En tiedä tuleeko ikinä tapahtumaan, mutta hyvä, että siihen suuntaan pyritään sarjaa viemään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en saa mitään kiksejä vaikka pääluokkaan saataisiin Loubet ja Greensmith. Se on ihan sama kuinka monta "Munsteria" siellä pyörii joilla ei ole juuri mitään annettavaa. Tokihan nyt nämä kolme esimerkiksi ovat vielä ralli maailmassa nuoria joten siinä mielessä kehitystä voi tapahtua, mutta paljon on vielä näyttöjä annettavaksi, että heistä olisi mm-sarjan pääluokkaa piristämään. Itselle tärkeintä olisi, että ajopaikkoja on tarjolla niin paljon, että ne oikeasti kykenevät kuljettajat saisivat ajopaikan. Nopeasti mietittynä Rally1 ansaitisisi alleen tällä haavaa:

Greensmith kyllä kuuluu tuonne jo melkein ihan ajosuorituksienkin puolesta viimekaudellakin otti tosiaan pari rally2 luokan voittoa ja niitä ei pelkällä rahalla ajeta. Nuorempana myös suhteellisen lupaava oli vaikka rahalla saikin WRC auton alle. Eikä liikaa kuskeilla tuota pääluokan kokemusta niin sekin puoltaisi tuota. Toki ei nämä Loubetit ja Greensmithin tavallaan suoraan ratkaise ongelmia mutta jos sillä tavalla kisoissa olisi se +10 pääluokan autoa mukana niin kyllähän taso kuitenkin nousisi. Ongelman tekee juuri tuo että rally1 paikkoja ollut jo pitkään vähän ja kestää että kokemusta omaavia kuskeja tulee lisää. Tähän toivottavasti yksityistallit tuo ratkaisua tulevaisuudessa, toki monella tähtäin varmaan vasta silloin kun talleilta tulee uusi auto 26-27 tienoilla.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Meikäläinen symppasi Takamotoa Ruotsissa, mutta niin se virhe taas vaan tuli.

Esupille toki paljon onnea voitosta, mutta en pitänyt siitä himmailusta sunnuntaina. Toki saattoi olla tallin ohjeistus, että ei enää kaasua pohjaan.

Pistesysteemistä meikä taas tykkäsi. Kun vain varmistelet sunnuntaina, et ole oikeutettu saamaan eniten pisteitä.

Ruotsin pistejako meni itseasiassa ihan oikein. Evans runnoi hangessa perjantaina, ja oli tekemättömässä paikassa. Tuli kuitenkin minkä pääsi, jatkoi samaa kovaa ajoaan ja taisteluaan läpi viikonlopun. Ei mennyt mitenkään väärin, että sillä ansaitsi eniten pisteitä.

Mutta kuten on jo mainittu, katsellaan vielä muutama kisa, miten tuo sunnuntai oikein ajellaan.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös