Joo onhan tuo ihan järjetön pistesysteemi. Jos tämä kausi tällä mennään niin uskon ja toivon että ensikaudelle keksitään jotain järkevämpää tai sitten paluu vanhaan. Rallin voisi silti ajaa tiiviimmin kuin 3 päivässä.
Minä luulen, että paras olisi todennäköisesti sellainen malli, jossa ajettaisiin pe-la-su kuten ennenkin, mutta power stage sitten ihan erillisenä "minikisana" irti varsinaisesta kisasta. Sunnuntai ei menisi välttämättä ihan entisenlaiseksi himmailuksi ja varmisteluksi, kun ennen power stagea olisi ns. iso huolto, ja kaikki saisi ottaa powerille pakasta vedetyt renkaat. Eli jos lauantain jälkeen tilanne kärjessä olisi tiukka, niin sunnuntaina uskallettaisiin edelleen ottaa enemmän riskiä kun ei tarvitsisi käyttää koko sunnuntaita renkaiden ja auton säästelyyn poweria varten. Ja powerilla kaikki sitten pystyisi tykittämään ihan täysillä kun ei tarvitsisi miettiä kokonaiskilpailua.
Tämä kolmen erillisen pisteitä kerryttävän kilpailuosion kisaformaatti on ihan liian monimutkainen, ja aiheuttaa sitten taas vähän erilaista taktikointia tuon sunnuntain himmailun sijasta. Nyt huomasi, että taktikointi alkoi jo perjantaina ja lauantaina. Ja suurimpana ongelmana näen tuon kilpailun voiton arvon inflaation sekä mielikuvissa että ihan pisteissäkin. Minusta pistejärjestelmä ei voi olla tehty oikein, mikäli mestaruuteen on ihan realistiset mahdollisuudet pelkästään kolmos- ja nelossijoja ajamalla. Kilpailun voitto pitäisi olla aina se kruunu, joka kaikissa skenaarioissa tuo kuljettajalle eniten pisteitä ja suurimman arvostuksen. Vaikka pisteitä jaettaisiin miten monelta eri osiolta, niin pistejärjestelmän pitäisi olla sellainen, että kilpailun voittaja saa aina enemmän pisteitä kuin se, joka ajaa kisassa kakkoseksi ja voittaa nuo kaikki ylimääräiset pisteitä tuovat osiot.
Ja kyllä pistejärjestelmän pitää olla myös sellainen, että keskiverto rallifani ei tarvitse jotain erillisiä pistetaulukoita ja taskulaskimia, että pystyy kisan jälkeen laskemaan pistetilanteen.