Mainos

Ralliketju

  • 1 863 968
  • 15 005

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Upeaa Lappi! Hieno voitto kaikkien vaikeuksien jälkeen! Mutta onhan tuo hölmön näköistä kun kisan päätteeksi näytetään tuloslistaa ja voittaja ei saa eniten pisteitä. No ehkä tähänkin tottuu.
Lappi on kisan voittaja, noin niin kuin periaatteessa, mutta Evans voitti sunnuntain, Rovanperä powerin ja Evans keräsi viikonlopusta eniten pisteitä. Jos oikein laskin, niin Lappi sai vasta kolmanneksi eniten pisteitä kun myös Neuville sai enemmän pisteitä oltuaan varsinaisessa kisassa neljäs ja sunnuntaina kolmas. Kyllä tuo minusta vähän hohtoa vie tuosta ns. voitosta.

Ja onhan tämä nyt oikeasti ihan naurettavaa, että kisan jälkeen joutuu laskukone kädessä ynnäilemään pisteitä ja tarkistelemaan joistakin taulukoista, että paljonkos mistäkin osiosta sai pisteitä milläkin sijoituksella. Ei oikein mitenkään suoraan kisan jälkeen hahmota, kuinka paljon pisteitä kukakin sai.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Lappi on kisan voittaja, noin niin kuin periaatteessa, mutta Evans voitti sunnuntain, Rovanperä powerin ja Evans keräsi viikonlopusta eniten pisteitä. Jos oikein laskin, niin Lappi sai vasta kolmanneksi eniten pisteitä kun myös Neuville sai enemmän pisteitä oltuaan varsinaisessa kisassa neljäs ja sunnuntaina kolmas. Kyllä tuo minusta vähän hohtoa vie tuosta ns. voitosta.

Ja onhan tämä nyt oikeasti ihan naurettavaa, että kisan jälkeen joutuu laskukone kädessä ynnäilemään pisteitä ja tarkistelemaan joistakin taulukoista, että paljonkos mistäkin osiosta sai pisteitä milläkin sijoituksella. Ei oikein mitenkään suoraan kisan jälkeen hahmota, kuinka paljon pisteitä kukakin sai.
On aivan älytön systeemi, kun edes aktiivisesti seuraavat eivät tiedä miten pisteet menevät.

Lappi (18+1+0=19) sai enemmän pisteitä kuin Neuville (10+5+3=18).

En edes viitsi sanoa mitä mieltä olen siitä teoreemasta, jossa kaikki kisat voittanut ei ole mestari. Sitä ei ole taatusti keksitty selvinpäin.
 

Sambody

Jäsen
Olisiko Neuville muuten ollut kolmas ilman sitä lähtöpaikkataktik....bensanpaineongelmaa? 20sek taisi jäädä eroa Formauxiin rankun lisäksi, olisi ollut ajettavissa kiinni? Evansin sijoitukseen sillä ei tainnut lopulta vaikutusta olla.
Ei. Evans otti niin paljon pataan ensimmäisenä autona ja täytyy muistaa ettei Fourmaux tullut oikein minkäänlaisella yrityksellä tänään. Eilen pystyi pitämään Evansin takanaan ja tänään otti turpaan 35 sekunttia mikä kertonee siitä mikä oli tämän päivän ainoa tavoite.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tossa onkin ollut jo noista pisteistä juttua, mutta heitetään vielä vettä kiukaalle.

Top 4:hän oli

Lappi
Evans
Formaux
Neuville

Pisteet meni puolestaan

Evans 24
Lappi 19
Formaux ja Neuville 18

Selitäppäs tämä sit uudelle fanille, joka ihmettelee, että miten nelos sijalle ajanut ja 1.46,3 voittajalle hävinnyt voi saada vain 1 pisteen vähemmän?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lappi ajoi ylivoimaiseen voittoon ja oli hyvin lähellä että sai 4 suurimmat pisteet kuitenkin vain. Nykyisellä pistejärjestelmällä voisi mestariksi parhaimmillaan nousta niin ettei aja kauden aikana kun 3 ja 4 sijoja.
 

Rinkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Petteri Nikkilä, Kalle Kangas, Maso Lehtonen
Joo onhan tuo ihan järjetön pistesysteemi. Jos tämä kausi tällä mennään niin uskon ja toivon että ensikaudelle keksitään jotain järkevämpää tai sitten paluu vanhaan. Rallin voisi silti ajaa tiiviimmin kuin 3 päivässä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Joo onhan tuo ihan järjetön pistesysteemi. Jos tämä kausi tällä mennään niin uskon ja toivon että ensikaudelle keksitään jotain järkevämpää tai sitten paluu vanhaan. Rallin voisi silti ajaa tiiviimmin kuin 3 päivässä.
Minä luulen, että paras olisi todennäköisesti sellainen malli, jossa ajettaisiin pe-la-su kuten ennenkin, mutta power stage sitten ihan erillisenä "minikisana" irti varsinaisesta kisasta. Sunnuntai ei menisi välttämättä ihan entisenlaiseksi himmailuksi ja varmisteluksi, kun ennen power stagea olisi ns. iso huolto, ja kaikki saisi ottaa powerille pakasta vedetyt renkaat. Eli jos lauantain jälkeen tilanne kärjessä olisi tiukka, niin sunnuntaina uskallettaisiin edelleen ottaa enemmän riskiä kun ei tarvitsisi käyttää koko sunnuntaita renkaiden ja auton säästelyyn poweria varten. Ja powerilla kaikki sitten pystyisi tykittämään ihan täysillä kun ei tarvitsisi miettiä kokonaiskilpailua.

Tämä kolmen erillisen pisteitä kerryttävän kilpailuosion kisaformaatti on ihan liian monimutkainen, ja aiheuttaa sitten taas vähän erilaista taktikointia tuon sunnuntain himmailun sijasta. Nyt huomasi, että taktikointi alkoi jo perjantaina ja lauantaina. Ja suurimpana ongelmana näen tuon kilpailun voiton arvon inflaation sekä mielikuvissa että ihan pisteissäkin. Minusta pistejärjestelmä ei voi olla tehty oikein, mikäli mestaruuteen on ihan realistiset mahdollisuudet pelkästään kolmos- ja nelossijoja ajamalla. Kilpailun voitto pitäisi olla aina se kruunu, joka kaikissa skenaarioissa tuo kuljettajalle eniten pisteitä ja suurimman arvostuksen. Vaikka pisteitä jaettaisiin miten monelta eri osiolta, niin pistejärjestelmän pitäisi olla sellainen, että kilpailun voittaja saa aina enemmän pisteitä kuin se, joka ajaa kisassa kakkoseksi ja voittaa nuo kaikki ylimääräiset pisteitä tuovat osiot.

Ja kyllä pistejärjestelmän pitää olla myös sellainen, että keskiverto rallifani ei tarvitse jotain erillisiä pistetaulukoita ja taskulaskimia, että pystyy kisan jälkeen laskemaan pistetilanteen.
 

Sambody

Jäsen
Edelleen se Evansin ehdotus oli mielestäni sunnuntai ajelun estämiseksi yksinkertaisin ja sitä myöten paras. Powerille kaikille uudet kumit alle ja sunnuntain muilta pätkiltä ekstrapiste erikoiskokeen voitosta. Hänen mukaansa mm-sarjan kannalta jokainen piste on niin arvokas, että jo tällä päästäisiin eroon sunnuntai ajeluista ennen power-stagea.

Vaikea olla eri mieltä, joten FIA keep it simple stupid!
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Hämmästyttävintä tässä minusta on, että FIA:lla oli hyvin selkeä ongelma ja siihen oli lähes rajattomat ratkaisumahdollisuudet (siis pisteiden, renkaiden ym osalta), ja tämä on se johon päätyivät.

Ei todellakaan ole kovin kovaa luottoa muiden sarjan tulevaisuutta koskevien päätösten osalta.
 
Suosikkijoukkue
Reilu peli ja Putinin vastaisuus
Briteistä tai muista saarilta tulevista puhumattakaan. Sehän se vasta kauheaa mongerrusta onkin ja jollain Evansillakin joka toinen lause alkaa ”to be honest”.
Joskus oli hauska tilanne kun se todella suu täynnä popcornia puhuva (arvostettu) brittitoimittaja haastatteli Lindholmia.

Meni vähän stereotypiat rikki.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Edelleen se Evansin ehdotus oli mielestäni sunnuntai ajelun estämiseksi yksinkertaisin ja sitä myöten paras. Powerille kaikille uudet kumit alle ja sunnuntain muilta pätkiltä ekstrapiste erikoiskokeen voitosta. Hänen mukaansa mm-sarjan kannalta jokainen piste on niin arvokas, että jo tällä päästäisiin eroon sunnuntai ajeluista ennen power-stagea.

Vaikea olla eri mieltä, joten FIA keep it simple stupid!

Voisi olla vaikka jokaiselle täydelle päivälle 3-2-1 pisteet niin kannattavaa ajaa täysiä joka hetki. Lisäksi järjestäjä voisi yhdellä erikoiskokeelle per päivä merkitä yhden "super" erikoiskokeen jossa voittajalle yksi piste (Suomessa esimerkiksi tämmöisiä voisi olla Harju ja "Ouninpohja"). Nämä myös usein sitten voisi olla ilmaiskanavien tv-erikoiskokeita. Power muotoon 3-2-1. Kokonaiskisan pisteet normaaliksi mitä edelliskausilla oli.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Joo onhan tuo ihan järjetön pistesysteemi. Jos tämä kausi tällä mennään niin uskon ja toivon että ensikaudelle keksitään jotain järkevämpää tai sitten paluu vanhaan. Rallin voisi silti ajaa tiiviimmin kuin 3 päivässä.
Sardinia on erinomainen mittari tänä vuonna kertomaan, että miten tiivistetympi formaatti toimii. Uskon, että vaikutukset ovat enemmän posia kuin negaa.
 

Sambody

Jäsen
Lapilta mielestäni myös oiva kommentti Ruotsin rallin jälkeen, että jos super sunnuntaista konseptina halutaan pitää kiinni pitäisi kisan voitto sinetöidä jo lauantaina tapahtui mitä tapahtui sunnuntaina. Nythän tuo, että maaliviiva piti nähdä sunnuntaina tarkoitti sitä että Lappi ja Fourmaux köröttelivät viimeisen päivän läpi, koska heille tärkeämpää oli nousta rallissa podiumille kuin ajaa lisäpisteistä sunnuntaina. Jos sunnuntai olisi oma lisäkilpailunsa ei olisi heilläkään ollut mitään syytä himmailla sunnuntaina.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lapilta mielestäni myös oiva kommentti Ruotsin rallin jälkeen, että jos super sunnuntaista konseptina halutaan pitää kiinni pitäisi kisan voitto sinetöidä jo lauantaina tapahtui mitä tapahtui sunnuntaina. Nythän tuo, että maaliviiva piti nähdä sunnuntaina tarkoitti sitä että Lappi ja Fourmaux köröttelivät viimeisen päivän läpi, koska heille tärkeämpää oli nousta rallissa podiumille kuin ajaa lisäpisteistä sunnuntaina. Jos sunnuntai olisi oma lisäkilpailunsa ei olisi heilläkään ollut mitään syytä himmailla sunnuntaina.
Lapilta oli hyvä pointti siinäkin, että keikkakuskille tämä formaatti voi jopa tuoda etua siinä, että välttämättä ei tarvitse tallimääräyksellä luovuttaa voittoa koska voiton merkitys pisteiden suhteen on entistä pienempi. Mutta tuo olisi tosiaan nykyistä mallia parempi, mikäli tämä sunnuntai irroitettaisiin kokonaan erilliseksi, ja sunnuntain tuloksilla ei olisi enää merkitystä sen pe-la -tilanteen suhteen. Nyt edelleen toistuu sunnuntaina se, mitä tällä uudistuksella lähdettiin taklaamaan, että kaikki kuljettajat eivät aja täysillä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Evans "kritisoi" myös tätä pistelaskua. Linkki iltalehteen on tässä.
Vähän veikkaan, että tää systeemi muuttuu ensi kaudeksi. Kesken kautta tuskin muutosta tulee
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Typerintähän uudistuksessa omaan silmään on se että tällä pyrittiin estämään "himmailua" n 2-3 ek:lla sunnuntaina. En ihan ymmärrä mikä siinä Powerille tuoreen rengassatsin mahdollistamisessa on niin pahaa FIA:n silmissä että luodaan mieluummin tällainen himmeli.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Typerintähän uudistuksessa omaan silmään on se että tällä pyrittiin estämään "himmailua" n 2-3 ek:lla sunnuntaina. En ihan ymmärrä mikä siinä Powerille tuoreen rengassatsin mahdollistamisessa on niin pahaa FIA:n silmissä että luodaan mieluummin tällainen himmeli.

Eniten ihmetyttää tämä että ensin ajetaan 3 päivää rallia ja sitten parilla erikoiskokeilla saa lähes saman verran kun itse pääkisassa. Tällä systeemillä mestaruudesta taistelevien kuskien jotka joutuu kärkipaikoilta sorakisaan lähteä ei kannata edes yrittää ajaa voitosta. Ottaa sen sijat 3-5 ja sitten painaa sunnuntaina kaasua lisää. En ihmettele vaikka 3 kuskit voittaisi kaikki kauden loput kisat ja joku voittaa mestaruuden voittamatta yhtään kisaa.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Eniten ihmetyttää tämä että ensin ajetaan 3 päivää rallia ja sitten parilla erikoiskokeilla saa lähes saman verran kun itse pääkisassa. Tällä systeemillä mestaruudesta taistelevien kuskien jotka joutuu kärkipaikoilta sorakisaan lähteä ei kannata edes yrittää ajaa voitosta. Ottaa sen sijat 3-5 ja sitten painaa sunnuntaina kaasua lisää. En ihmettele vaikka 3 kuskit voittaisi kaikki kauden loput kisat ja joku voittaa mestaruuden voittamatta yhtään kisaa.
Tämä on muuten ihan täysin mahdollinen skenaario ainakin osittain. Ihan varmasti tulee olemaan taktikointia, koska miksi lähteä hirveällä riskillä yrittämään perjantaina ja lauantaina, kun pelkästään sunnuntaihin panostamalla on mahdollista kerätä enemmän pisteitä kuin varsinaisella kisavoitolla. Siellä kuitenkin on näitä kisoja, joissa MM-sarjan kärki on perjantaina ihan pulassa lähtöpaikkansa takia.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Loppukesän Suomen MM-rallin reitti julkaistaan ensi viikon tiistaina 5.3.

Ouninpohjan nimi tullaan tilaisuudessa mainitsemaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Paljon juttuja, hyviä juttuja, varsinkin 2026 eteenpäin.

Tarkoittaako tämä että autot ostettavissa jokkistyyliin:
"The cost per car will be capped at €400,000 and WRC manufacturers will be required to make their cars available for sale directly from the finish parc fermé of a WRC event."
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Epäilemättä omat ongelmakohtansa löytyy noistakin sääntöuudistuksista, mutta nyt on kyllä paljon asioita oikeaan suuntaan.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Vaikuttaa hyviltä ja mielenkiintoisilta uudistuksista. Ainakin nyt tosissaan yritetään parantaa sarjaa ja saada lisää autoja mukaan. Miten tuo autojen ostohomma sitten tulee menemään sen aika näyttää. Vaikuttaa erikoiselta viritykseltä, mutta jos sen ansiosta autojen hinnat pysyvät aisoissa ja pääluokkaan saadaan lisää ajokkeja, otan sen vastaan. Pistejärjestelmä kun vieläpä palautetaan samanlaiseksi kuin viime kaudella, niin hyvä tästä tulee
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Olisihan se kyllä aika veikeää nähdä kisan jälkeen Bertellit, Serderidisit ym. rahamiehet taustajoukkoineen täyttämässä jokkistyyliin ostotarjouslappuja ja jännittämässä kenen arpaan Kallen Yaris jää. Sitten Akio Toyoda kulkisi ostajan perässä rahanippu kädessään ja yrittäisi ostaa autoa takaisin.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös