Ralliketju

  • 1 834 605
  • 14 798

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Etumoto-sanilla ehkä alkaa takaraivossa hiljalleen tuntumaan se paine siitä että uusi maanmies on sieltä hiljalleen tulossa kehitysputkesta ulos ja sitä ennen pitäisi vakiinnuttaa paikka huipulla, loputtomasti tuolla ei pärjää sympatialla.
 
Viimeksi muokattu:

masa90

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves, Nhl
Harmittaa kyllä rankasti Takan puolesta. Ihan aito vauhdinkorotus sieltä on tullut, mutta ei se paljoa merkkaa jos ei vaan pysy tiellä.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Onko tuo Rovanperän tankero-englanti joku trademark vai eikö toi jätkä osaa puhua? Ääntämys ja sanavarasto on kuin mopopojan suusta.
Rovanperä tuntuu olevan vähän tällainen old skool -rallityyppi, joka arvostaa perinteitä ja viljelee mm. kaikkia vanhojen rallistarbojen legendaarisia lausuntoja haastatteluissa, niin en ihmettelisi yhtään jos tuo hänen rallienglantinsa olisi jonkinlainen kunnianosoitus vanhoille suomalaisille rallistarboille.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Onko tuo Rovanperän tankero-englanti joku trademark vai eikö toi jätkä osaa puhua? Ääntämys ja sanavarasto on kuin mopopojan suusta.
No niinpä. Montakohan maailmanmestaruutta Kallella jo olisi, jos ei puhuisi tuollaista rallienglantia? Ja ennen kaikkea, mitä ne ulkomailla meistä ajattelee?!

Suomalaisten "rallienglantia" haukutaan muutenkin ihan turhaan. Sanoisin että jos ihan normipulliainen on ollut yhtään hereillä edes peruskoulussa ja opetellut englantia siellä edes auttavasti, niin aivan varmasti tulee englannillaan ymmärretyksi. Sama pätee myös rallikuskeihin, en usko että kenelläkään on jäänyt yhdenkään suomalaisen kuskin englanninkieliset haastattelut mitenkään epäselväksi sen viestin osalta mitä he ovat sanoneet.

Jostain Kankkusestakin tulee aina mieleen se "black round pirelli" -heitto, mutta se nostetaan aina ihan irrallisena lauseena irti kontekstista. Kyseessähän on vuoden 1999 Jyväskylän MM-rallin viimeisen EK:n jälkeinen n. puolen minuutin haastattelu, Kankkunen oli varmistanut (uransa viimeiseksi jääneen) kisan voiton ja toimittaja työnsi mikrofonin Kankkusen suuhun. Mutta jos tuon haastattelun katsoo kokonaan, niin siinä Kankkunen puhuu itse asiassa ihan hyvää englantia ja kertoo varsin selkeästi miten pätkä ajettiin läpi. Se "black round pirelli" siihen loppuun tuli sitten vaan siksi, ettei Kankkunen oikeasti tiennyt sen tarkemmin että millainen rengasseos siellä alla oli.





Paremminhan Kankkunen tuossa englantia puhuu kuin toimittaja Jyrki Kemppainen.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Se "black round pirelli" siihen loppuun tuli sitten vaan siksi, ettei Kankkunen oikeasti tiennyt sen tarkemmin että millainen rengasseos siellä alla oli.

Sen verran täytyy tähän viilata pilkkua että eiköhän Kankkunen kuitenkin tiennyt sen mikä seos ole alla, kuskihan sen päätöksen renkaista lopulta tekee. Tuo nyt oli enemmän Juhan persoonalle tyypillistä kujeilua hyvällä tuulella.

Ja vielä tuohon rallienglantiin: Se pääasia vieraiden kielten hallinnassa on kuitenkin saada sillä ei-kotimaisella kielellä asiansa selvitettyä selkeästi, ilman sekaannuksia, mihin tuolla "rallienglannilla" päästään tehokkaasti. Ininä siitä että vieras kieli pitäisi hallita niin ettei kuuntelija tiedä ettei tuo ole puhujan äidinkieli, on kohtuuton ja typerä ja mielestäni tulee sellaisen suusta joka ei itse juurikaan asioi kenenkään kanssa vieraalla kielellä.
 

Sambody

Jäsen
Rally tv:n tyypit jaksaa aina puhua käänteen tekevistä hetkistä kuskien uralla. Furmoo vetää niin hyvin, että tuosta jos ei taivu Evansille ja tuo Puman toiseksi nopeimpana maaliviivan yli, niin voi olla yllättävän kova itseluottamusbuusti jatkoa ajatellen. Tuo onkin ainoa mielenkiintoinen taistelupari pääluokassa enää. Wrc2:ssa sen sijaan Solbergin takana on tosi pienet erot. Neljä paria 15 sekunnin sisällä toisistaan.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
Sen verran täytyy tähän viilata pilkkua että eiköhän Kankkunen kuitenkin tiennyt sen mikä seos ole alla, kuskihan sen päätöksen renkaista lopulta tekee. Tuo nyt oli enemmän Juhan persoonalle tyypillistä kujeilua hyvällä tuulella.
Ainakin tässä jutussa Kankkunen sanoo, ettei tiennyt mitkä renkaat siellä alla oli:

 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tässä uudessa pistesysteemissä on muuten sellainenkin pieni ongelma, että se tavallaan laimentaa voiton arvoa, mikäli ei putsaa koko pöytää kuten Neuville Montessa. Lappi otti Ruotsista nyt periaatteessa voiton, mutta jos joku muu on sunnuntaina selvästi nopeampi, niin tuntuuko tuo ihan "oikealta" voitolta? Haluaako Lappi lähteä enää sunnuntaina riskeeraamaan vai ajaako vaan varmasti maaliin, että saa lauantain "voiton" varmistettua?

Kyllä tämä systeemi tuntuu edelleen liian monimutkaiselta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tässä uudessa pistesysteemissä on muuten sellainenkin pieni ongelma, että se tavallaan laimentaa voiton arvoa, mikäli ei putsaa koko pöytää kuten Neuville Montessa. Lappi otti Ruotsista nyt periaatteessa voiton, mutta jos joku muu on sunnuntaina selvästi nopeampi, niin tuntuuko tuo ihan "oikealta" voitolta? Haluaako Lappi lähteä enää sunnuntaina riskeeraamaan vai ajaako vaan varmasti maaliin, että saa lauantain "voiton" varmistettua?

Kyllä tämä systeemi tuntuu edelleen liian monimutkaiselta.

Jos sunnuntaina samaa keliä kun lauantaina niin en ihmettele jos Lappi jää ilman sunnuntain pisteitä. Rovanperä, Katsuta ja Tänäk voi tulla ilman riskiä maksimia ja 3ek aikana melkein samat pisteet. Jos taas keli paranee perjantain tapaan mutta lappi varmistaa niin Evans tai Neuville napata parhaimmat pisteet vaikka edes podiumilla välttämättä..
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jos sunnuntaina samaa keliä kun lauantaina niin en ihmettele jos Lappi jää ilman sunnuntain pisteitä. Rovanperä, Katsuta ja Tänäk voi tulla ilman riskiä maksimia ja 3ek aikana melkein samat pisteet. Jos taas keli paranee perjantain tapaan mutta lappi varmistaa niin Evans tai Neuville napata parhaimmat pisteet vaikka edes podiumilla välttämättä..
Tämä juuri on se hassu piirre tässä systeemissä, että joku voi kerätä viikonlopusta eniten pisteitä ilman, että on tuossa varsinaisessa kisassa edes kolmen sakissa. Joten kuka katsotaan kisan voittajaksi? Se, joka on kerännyt viikonlopusta eniten pisteitä vai se, joka on ykkönen lauantain päätteeksi? Tällä pe-la voitolla ei minusta ole enää samanlaista arvoa kuin aiemmin kisan voitolla.
 

Outsider

Jäsen
Joten kuka katsotaan kisan voittajaksi? Se, joka on kerännyt viikonlopusta eniten pisteitä vai se, joka on ykkönen lauantain päätteeksi? Tällä pe-la voitolla ei minusta ole enää samanlaista arvoa kuin aiemmin kisan voitolla.
Olen kyllä täysin pihalla uudesta pistesysteemistä, mutta eikö voittaja ole edelleen se joka on kokonaisajoissa ykkönen sunnuntain päätteeksi?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Olen kyllä täysin pihalla uudesta pistesysteemistä, mutta eikö voittaja ole edelleen se joka on kokonaisajoissa ykkönen sunnuntain päätteeksi?

On, mutta tästä ei saa itsessään mitään pisteitä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Nyt konkretisoituu tämän uuden pistesysteemin ensimmäinen valuvika. Lapin ja Fourmauxin ei kannata kuin himmailla tänään etteivät menetä eilen saavuttamaan pisteitä.
 

Sambody

Jäsen
Toyotat meni päivän ensimmäisellä ihan menojaan. Jopa ensimmäisenä autona reitille lähtenyt Katsuta ehti Hyundai-kuskien edelle. Seuraavaksi sama pätkä uudestaan. Onneksi ei kuskit saa väliaikoja autoon, muuten löisin toisen kivekseni vetoa, että Rovanperä peilaisi Tänakin väliaikoja ja antaisi mahdollisuuden Evansille nousta hänen edelleen sunnuntain kilpailussa.
 

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Onko tuo Rovanperän tankero-englanti joku trademark vai eikö toi jätkä osaa puhua? Ääntämys ja sanavarasto on kuin mopopojan suusta.
En oikein kyllä ymmärrä tätä kommenttia. Rovanperä vastailee haastatteluissa oikein sujuvasti englanniksi. Lauseet on ihan kieliopillisesti oikein muodostettuja eikä joudiu pitämään miettimistaukoja sanoja mieleen haeskellessaan.

Esim. Donald Trumpilla on ollut enemmän vaikeuksia englannin kielen sanavaraston ja lauseenmuodostuksen kanssa, ja jotenkin sekin on pärjännyt.

Ääntämyksessä on toki Rovanperällä hienoinen aksentti, mutta se nyt ei ole kauhean olennaista.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Toyotat meni päivän ensimmäisellä ihan menojaan. Jopa ensimmäisenä autona reitille lähtenyt Katsuta ehti Hyundai-kuskien edelle. Seuraavaksi sama pätkä uudestaan. Onneksi ei kuskit saa väliaikoja autoon, muuten löisin toisen kivekseni vetoa, että Rovanperä peilaisi Tänakin väliaikoja ja antaisi mahdollisuuden Evansille nousta hänen edelleen sunnuntain kilpailussa.

Tuo oli kyllä hyvä uudistus, kun väliaikojen toimittaminen autoihin loppui. Taisi olla välillä aika kikkailuja kun lähtöpaikkoja "järjesteltiin".
Tosin on joskus aikoja autoihin "välitetty" olemalla tien varraessa ja kyltillä näytetty? Subaru taisi niin tehdä jossain Välimeren rannan kisassa tjsp.
Riku Burns sit tais vetää pihalle seuraavassa kurvissa?
 

Sambody

Jäsen
Tuo oli kyllä hyvä uudistus, kun väliaikojen toimittaminen autoihin loppui. Taisi olla välillä aika kikkailuja kun lähtöpaikkoja "järjesteltiin".
Tosin on joskus aikoja autoihin "välitetty" olemalla tien varraessa ja kyltillä näytetty? Subaru taisi niin tehdä jossain Välimeren rannan kisassa tjsp.
Riku Burns sit tais vetää pihalle seuraavassa kurvissa?
Eipä tuo nyt estänyt tätä taktiikkapeliä, kun Rovanperä nosteli viimeistä edellisellä ek:lla ja Evans pääsi sunnuntain kilpailun kärkeen. Silti hyvä ettei niitä väliaikoja autoihin tule. Ihan jännä nähdä riittääkö Elfynillä renkaat enää powerilla. Kallen täytyy tiimipisteiden vuoksi tulla Power-stage sen minkä pääsee ja Evans ei saa tuosta kyydistä neljää sekunttia enempää jäädä muuten Kalle on sunnutain nopein kuljettaja kuitenkin.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
. Onneksi ei kuskit saa väliaikoja autoon, muuten löisin toisen kivekseni vetoa, että Rovanperä peilaisi Tänakin väliaikoja ja antaisi mahdollisuuden Evansille nousta hänen edelleen sunnuntain kilpailussa.
Mutta juuri näinhän siinä kävi Kalle ja Evans olivat sopineet ennen sunnuntain toista pätkää, että Kalle himmaa ja laskee Evansin kärkeen. Evans antoi pätkän jälkeen kiitosta Kallelle, mutta Kalle taas totesi ajaneensa ehkä liian lujaa, tarkoitus oli säästää samalla renkaita ja ajaa sitten kova aika powerilla. No nyt eroa on kuitenkin sen verran vähän, että ajaako Kalle sittenkään poweria täysillä, ettei lipsahda Evansin edelle.
 

Rinkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Petteri Nikkilä, Kalle Kangas, Maso Lehtonen
Upeaa Lappi! Hieno voitto kaikkien vaikeuksien jälkeen! Mutta onhan tuo hölmön näköistä kun kisan päätteeksi näytetään tuloslistaa ja voittaja ei saa eniten pisteitä. No ehkä tähänkin tottuu.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Upeaa Lappi! Hieno voitto kaikkien vaikeuksien jälkeen! Mutta onhan tuo hölmön näköistä kun kisan päätteeksi näytetään tuloslistaa ja voittaja ei saa eniten pisteitä. No ehkä tähänkin tottuu.

Toivotaan että ei tarvitse tottua ja FIA hautaa tämän neronleimauksen vähin äänin. Lisäksi potkut idean kehittäjille, kiitos.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Toivotaan että ei tarvitse tottua ja FIA hautaa tämän neronleimauksen vähin äänin. Lisäksi potkut idean kehittäjille, kiitos.
Käviköhän siellä pöhinäideointiryhmässä kenelläkään edes mielessä, että teoriassa on mahdollista tilanne, että kaikki kauden mm rallin osakilpailut voittanut kuljettaja ei ole maailmanmestari.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Olisiko Neuville muuten ollut kolmas ilman sitä lähtöpaikkataktik....bensanpaineongelmaa? 20sek taisi jäädä eroa Formauxiin rankun lisäksi, olisi ollut ajettavissa kiinni? Evansin sijoitukseen sillä ei tainnut lopulta vaikutusta olla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Käviköhän siellä pöhinäideointiryhmässä kenelläkään edes mielessä, että teoriassa on mahdollista tilanne, että kaikki kauden mm rallin osakilpailut voittanut kuljettaja ei ole maailmanmestari.

Ainakin WRC:n somekanavilla on nyt paskamyrskyn poikasta tätä pistesysteemiä vastaan ja yritän itsekin sitä lietsoa. Mikäli Safari/Kroatia tarjoilevat lisää todistusaineistoa järjestelmää vastaan, niin täytyy pitää paine FIA:a kohtaan yllä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös