Ralliketju

  • 1 834 605
  • 14 798

Sambody

Jäsen
Kylläpäs meni sekalaiseksi ensi vuoden kuskiruletti. Ogier ja Kalle ajelee mitä ajelee Toyotalla. Mikkelsen, Sordo ja Lappi jakaa ajovuoroa Hyundaille. Mikähän tulee olemaan Sunisen ja Lindholmin rooli? Varmaan kehittää kakkosluokan autoa eteenpäin, koska tuskin ykkösluokan auton rattiin asiaa on vai olisiko jompikumpi sittenkin tyrkyllä Puman rattiin. Ainakin Lindholmia sinne huhuiltiin joku aika sitten.

Pajari testaili rally2 Yarista Ranskassa, mutta Fowler sanoi, että niin ovat muutkin testanneet eivätkä aio pyörittää omaa tiimiä, niin kuin on alusta asti kertoneet. Jossain uutisessa mainittiin, että Montessa voisi olla viivalla jopa 5 uutta rally2 Yarista.

M-Sport esittelee ensi kauden auton teippaukset 11-14.1 Autosport International tapahtumassa. Liekö samalla kuljettajien julkistus. Kyllä siinä vielä ehtii seuraavalla viikolla Monten testit ajamaan ennen rallin alkua.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kylläpäs meni sekalaiseksi ensi vuoden kuskiruletti. Ogier ja Kalle ajelee mitä ajelee Toyotalla. Mikkelsen, Sordo ja Lappi jakaa ajovuoroa Hyundaille. Mikähän tulee olemaan Sunisen ja Lindholmin rooli? Varmaan kehittää kakkosluokan autoa eteenpäin, koska tuskin ykkösluokan auton rattiin asiaa on vai olisiko jompikumpi sittenkin tyrkyllä Puman rattiin. Ainakin Lindholmia sinne huhuiltiin joku aika sitten.

Jos siellä on jo Mikkelsen kehittämässä Rally 2 autoa niin tuskin siellä vielä Suninen ja Lindholm ainakaan molemmat on.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Aikamoinen sekasotku on kyllä tuo ensi vuoden sarja kuljettajien osalta. Hyundai ajattaa ilmeisesti kolmea autoa, joista kolmosautoon istutetaan peräti kolmea eri kuljettajaa. Lisäksi Hyundailla sopparit sekä Sunisen että Lindholmin kanssa, mutta ilmeisesti noilla saanee Suomipojat nyt pyyhkäistä kankkua ja katsella töitä muualta? Toyota ajaa täyden sarjan kahdella kuljettajalla, ja Ogier ja Rovanperä sitten vuorottelee kolmosautossa, ja joissakin kisoissa saattavat ajaa jopa molemmat, jolloin mukana neljä Toyotaa. Fordista/M-sportista ei tiedä yhtään, ketkä siellä ajaa. Huhuissa vahvimmin mukana Fourmaux, mutta myös Solbergista, Loubet'sta ja Lindholmista on ollut puhetta. Suninen taisi lähteä sen verran huonoissa merkeissä Fordilta, että ei liene paluuta enää? Ja onko haluakaan?

Joka tapauksessa mestaruudesta ajaa ensi kaudella käytännössä vain kolme kuljettajaa: Tänak, Neuville ja Evans. Katsutaa en mestarikandidaattien joukkoon laske, ja Ford-kuljettajat saanee pudottaa myös pois vaikka ajaisivatkin täyden sarjan.
 

Sambody

Jäsen
Suninen taisi lähteä sen verran huonoissa merkeissä Fordilta, että ei liene paluuta enää?
Jouhki sanoi, että hänellä on suhteet vielä kunnossa Malcolm Wilsonin suuntaan, mutta ei pitänyt todennäköisenä Sunisen siirymistä takaisin M-Sportille. Varmaan pitäisi tuoda mukanaan rahaa ja jos saa jatkaa Hyundailla palkkakuskina alemmassa luokassa, niin valinta lienee selvä. Tosin en usko Hyundain kahta palkallista alemman luokan kuljettajaa ajattavan varsinkaan, kun Mikkelsen tuo Skodalta huomattavan määrän tietoa sarjan tähän mennessä parhaasta autosta, joten omassa päässäni vähintään toinen suomalaisista saa etsiä uutta ajopaikkaa itselleen.

Kalenteria kun katsoo, niin varmaan jotain tälläistä odotettavissa keikkakuskien osalta:

Monte:
Ogier, Sordo/Mikkelsen

Ruotsi:
Kalle, Lappi

Safari:
Ogier, Sordo

Kroatia:
Kalle/Ogier, Lappi(Lapilla kaksi podiumia pohjilla eikä kumpikaan vaihtoehdoista ole osallistunut ralliin)

Portugali:
Kalle, Sordo

Sardinia:
Ogier, Mikkelsen

Puola:
Kalle, Mikkelsen

Latvia:
Kalle, Lappi

Suomi:
Kalle, Lappi

Akropolis:
Ogier, Sordo (Kalle voittanut kilpailun jo kahdesti urallaan, joten mieliikö lähteä kiviä kiertelemään?)

Chile:
Kalle, Lappi

CER:
Ogier, Mikkelsen

Japani:
Kalle, Ogier, Sordo/Mikkelsen (Toyota halunnee maailmanmestarinsa mukaan kotikisaan)

On tää helppoa, kun pystyy kotisohvalta hoitamaan Abiteboulin ja Kaj Lindströmin hommat.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ilmeisesti Hyundain puolelta on sen verran avattu tätä kuviota että Mikkelseniä on tarkoitus ajattaa asfalttikisoissa, Sordoa noissa hitaammissa soraralleissa ja Lappia lumella/nopeissa soraralleissa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jouhki sanoi, että hänellä on suhteet vielä kunnossa Malcolm Wilsonin suuntaan, mutta ei pitänyt todennäköisenä Sunisen siirymistä takaisin M-Sportille. Varmaan pitäisi tuoda mukanaan rahaa ja jos saa jatkaa Hyundailla palkkakuskina alemmassa luokassa, niin valinta lienee selvä. Tosin en usko Hyundain kahta palkallista alemman luokan kuljettajaa ajattavan varsinkaan, kun Mikkelsen tuo Skodalta huomattavan määrän tietoa sarjan tähän mennessä parhaasta autosta, joten omassa päässäni vähintään toinen suomalaisista saa etsiä uutta ajopaikkaa itselleen.

Ainakin tuossa on vielä Skodan kuskit julkaisematta siinä voisi varmaan olla vielä Lindholmille tai Suniselle mahdollisuus jos M-Sportilta ei paikkaa avaudu.
 

Sambody

Jäsen
Ilmeisesti Hyundain puolelta on sen verran avattu tätä kuviota että Mikkelseniä on tarkoitus ajattaa asfalttikisoissa, Sordoa noissa hitaammissa soraralleissa ja Lappia lumella/nopeissa soraralleissa.
No siinä tapauksessa aiempaan hahmotelmaani otetaan Mikkelsen Lapin tilalle Kroatiaan, Lappi Mikkelsenin tilalle Puolaan ja Sordo Mikkelsenin tilalle Sardiniaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Täällä ei tainnut vielä olla uutista, että Sami Pajari ajaa ensi kaudella Toyotan Rally2-autolla. Pajaria ajattaa Printsport. Pajari on ajanut kisatestejä Ranskassa yhdessä Stephane Lefebvren kanssa.
 

Sambody

Jäsen
Täällä ei tainnut vielä olla uutista, että Sami Pajari ajaa ensi kaudella Toyotan Rally2-autolla. Pajaria ajattaa Printsport. Pajari on ajanut kisatestejä Ranskassa yhdessä Stephane Lefebvren kanssa.
Ei kai tuota ole missään vielä vahvistettu?

Vähän FIA on tehnyt viilauksia ensi kauden sääntöihin. Jatkossa Rally1:t joutuvat ajamaan vähintään pari vetoa shakedownia. Pistelasku systeemiä on muutettu, mutta ei kerrottu vielä miten. Ilmeisesti sunnuntain osalta muutoksia tehty pisteenlaskuun. Ensi kaudella tiimit saa käyttää kolmea hybridiyksikkö, kun aiemmin niitä on saanut käyttää 9 kappaletta. Wrc-2 luokassa saa jatkossa myös käyttää asfalti-kilpailuissa etuautoryhmiä.

FIA on myös päättänyt, että ensi kauden jälkeen black round Pirellit vaihtuvat Hankookin kumeiksi. Aiemmin oli huhuja, että rengastoimittaja olisi Pirellin sopimuksen päätyttyä Michelin, mutta Hankook valikoitui rengastoimittajaksi. Edelleen ilmeisesti siis mennään yhdellä rengastoimittajalla, mutta tosiaan ensi kausi ajellaan vielä Pirelleillä.

EDIT: Hybridi muutos vasta kaudelle 2025 niin kuin @Joe Plop sanoi.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Näin se Suninen taisi jäädä tyhjän päälle, vaikka manageri useasti on vakuutellut sopimuksesta. Korealaisilla on tietysti rahaa ja joku Sunisen on helppo ostaa rahalla pois. Yksi paha ulosajo maksaa enemmän kuin Sunisen vuoden palkka.

Skoda voisi olla nyt se hyvä vaihtoehto jossain missä voisi ajaa kaikki MM-rallit. Tai ainakin lähes kaikki. Siinä kun ajaa hyviä tuloksia pöytään vähän joka alustalla, seuraava sopimusneuvottelu helpottuu kummasti. Fakta on kuitenkin se, että Suninen ajaa liian vähän.

On se Lapin ajamisestakin nähtävissä, mitä tapahtuu kun niitä kisoja jää välistä. Eikä ensi vuosi tuo tähän muutosta parempaan. Ajat harvoin ja sitten pitäisi mennä kärkivauhdissa, niin onko yhtälö edes mahdollinen?
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Dino

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Näin se Suninen taisi jäädä tyhjän päälle, vaikka manageri useasti on vakuutellut sopimuksesta. Korealaisilla on tietysti rahaa ja joku Sunisen on helppo ostaa rahalla pois. Yksi paha ulosajo maksaa enemmän kuin Sunisen vuoden palkka.
Sunisen osalta taisi loppujen lopuksi painaa vaakakupissa se, että ei pystynyt lyömään Katsutaa Keski-Euroopan rallissa. Suninenhan ajoi noissa soraralleissa tuota Chilen ulosajoa lukuun ottamatta erinomaisesti, ja hänelle annettiin sitten vähän ylimääräisenä tuo Keski-Euroopan ralli, ja siinä Abiteboul antoi ihan erityisen tavoitteen Suniselle, ja se oli lyödä Katsuta.

Nyt kun tuo Hyundain miehitys ja roolitus selvisi, että he etsivät nimenomaan kuljettajaa asfalttikisoihin Sordon hoitaessa hitaat sorarallit ja Monten ja Lapin hoitaessa nopeat sorarallit ja Ruotsin, niin todennäköisesti halusivat testata että pystyisikö Suninen iskemään asfaltilla sellaisen suorituksen että hän ansaitsisi sillä paikan tälle kaudelle. Kun Suninen ei tuossa kisassa mitään ihmeitä esittänyt, oli Lapin ulosajoon saakka häntä hitaampi ja hävisi lopulta Katsutallekin, niin todennäköisesti Hyundailla katsottiin (kuten Abiteboul sanoikin) että Suninen ja Lappi ovat profiililtaan liian lähellä toisiaan.

Kyllähän tuo Mikkelsenkin loppujen lopuksi vähän arpa on, koska taukoa R1-hommista on jo peräti neljä kautta ja ei oikeastaan mitään ihmeitä esittänyt edelliselläkään Hyundai-visiitillä. Lisäksi en ole ainakaan itse koskaan profiloinut Mikkelseniä erityisen hyväksi asfalttikuljettajaksi. Mutta mielenkiintoista on kyllä nähdä taas Mikkelsen R1-auton ratissa, kun on kuitekin tehnyt tasaisen hyvää jälkeä R2-luokassa ja seassa muutamia yksittäisiä huipputuloksiakin. Ja jännä on myös nähdä, miten Hyundai saa tuon kolmen kuljettajan ruletin toimimaan. Siinä on etunsakin, että on aina hyvin alustalle sopiva kuljettaja kolmosautossa, mutta jos kisoja tulee kovin harvakseltaan niin voi olla myös niin, että kolmosautossa on aina sellainen mies jolla ei ole ihan paras kisatuntuma. Tällainen voisi toimia paremmin, jos joissakin kisoissa olisi käytössä myös nelosauto jolloin ei pääsisi tulemaan kenellekään liian pitkiä taukoja.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei taida olla vielä virallista tiedotusta, mutta käytännössä ihan varmana tuota tunnutaan pitävän. Tuskin ajaisivat Monte-testejä jos ei olisi suunnitelmana, että ajavat tulevalla kaudella kyseisellä autolla.

Oletettavaahan on että Toyota haluaa noita autoja sellaisiin käsiin että niillä menestymään, kuitenkin tavoite on saada niitä myytyä. Ja Printsportin porukka taitaa nuo autot tuntea, sen verran on Lievestuoreen ja Jyskän/Puuppolan välillä ollut liikennettä.

Pienenä offtopicina Poju ei jäänytkään täysin työttömäksi typeristä kommenteistaan Severi Lahtinen-casessa, oli sentään Printsportin pikkujouluihin päässyt esiintymään :D
 

Sambody

Jäsen
Oletettavaahan on että Toyota haluaa noita autoja sellaisiin käsiin että niillä menestymään, kuitenkin tavoite on saada niitä myytyä. Ja Printsportin porukka taitaa nuo autot tuntea, sen verran on Lievestuoreen ja Jyskän/Puuppolan välillä ollut liikennettä.
Onko Printsport jo laittanut lihoiksi rally2 Polon? Näyttäisi olevan vuokralle Rally2-luokkaan tällä hetkellä paria versiota Skodasta. Kai talliin nyt yksi Yaris vielä mahtuisi ajatettavaksi.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Olikos jossain juttua, että Skoda tulisi MM-sarjaan jopa ensi kaudeksi takaisin tehdastiimiksi? Olisiko siellä Suniselle tilaa?
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, Skoda tulee tehdas teamilla Rally2 sarjaan. Viime vuosina Toksport on ollut se puoli virallinen tehdasteami mutta nyt siis tehtaana kuten joskus aiemminkin...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös