Mainos

Ralliketju

  • 1 864 743
  • 15 011
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Nyt viikonloppuna ajetaan Hong Kongissa Rallicrossin MM-sarjan viimeiset osakilpailut. C More näyttää totuttuun tapaan finaalit suorina tunnin lähetyksinä, lauantain sekä sunnuntain lähetykset alkavat kello 10:00.
 
Suosikkijoukkue
Joensuulaispelaajien edustamat joukkueet
Grönholmin finaalisijoitukset viikonlopun sarjan viimeisissä osakilpailuissa, kakkonen sekä vitonen ja lopputulemana suomalaiskuljettaja juhlii MM-prossia.
 

Sambody

Jäsen

Sawo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Halttunen kävi Suopuron ja Haapamäen vieraana puhumassa kartturin hommista, tulevaisuuden autoista ja rallin mm-sarjan uudistuksista. Jonne on kyllä kova supliikkimies ja mielenkiintoiset jutut oli hänellä.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Halttuselta ihan hyvää ajattelua millä mm-sarjaa voisi uudistaa:

Ei varmaan näistä mitään tule tapahtumaan, mutta jotain tälläistä mm-sarjaa kaipaisi.

Noh ralli on kuitenkin rallia eikä mitään Nascaria ja pikakisoja. On tuossa varmaan ideaakin mutta itse miettisin enemmän vaan olisiko sunnuntain konseptiin jotain tuotavaa ja sitten mitkä ne tulevaisuuden autot on. Kisaviikonloppujen luonne myös voisi hieman vaihdella jos kisajärjestäjillä toiveita.
 

Sambody

Jäsen
Noh ralli on kuitenkin rallia eikä mitään Nascaria ja pikakisoja. On tuossa varmaan ideaakin mutta itse miettisin enemmän vaan olisiko sunnuntain konseptiin jotain tuotavaa ja sitten mitkä ne tulevaisuuden autot on. Kisaviikonloppujen luonne myös voisi hieman vaihdella jos kisajärjestäjillä toiveita.
Halttusen ehdotukset formaatin osalta pähkinänkuoressa:
- Perjantaina käytännössä shakedown, aika-ajo ja kilpailun ensimmäiset erikoiskokeet lähtöjuhlallisuuksien jälkeen.
- Lauantai normaali pitkä ajopäivä minkä jälkeen itse kilpailu ratkeaa.
- Sunnuntaille oma sprinttikilpailu missä vedettäisiin jokin ek kahteen kertaan ja nopeimmille lisäpisteet.

Ei mielestäni huono, jos perjantaille saa ihan ok määrän kilometrejä. Näin ralli olisi edelleen rallia, mutta sunnuntaina ei enää vain odoteltaisi poweria vaan kaikki pääsisivät puhtaalta pöydältä laskemaan sen minkä kykenevät.

Sarjaan lisää ajopaikkoja Halttunen hakisi sateliittitiimeistä, jotka voisivat ostaa auton käytännössä joitain osia lukuunottamatta tehdastiimeiltä. Näin yksityistiimeillä olisi parempi mahdollisuus osallistua sarjaan eikä välttämättä vähäinen määrä valmistajia muodostuisi kynnyskysymykseksi.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Halttuselta ihan hyvää ajattelua millä mm-sarjaa voisi uudistaa:

Ei varmaan näistä mitään tule tapahtumaan, mutta jotain tälläistä mm-sarjaa kaipaisi.
Ihan hyviä ajatuksia minusta Halttuselta, erityisesti tuon auton suhteen. Jotain sellaisia muutoksia lajiin pitäisi tehdä, että saataisiin taas mukaan myös sellaisia tiimejä, joilla ei ole tehtaan tuki takana.

Kisaformaatin suhteen tuo ajatus "sprintti-sunnuntaista" olisi ihan harkitsemisen arvoinen, koska nykyisellään sunnuntait on aika tyhjäkäyntiä ja lähinnä powerin odottelua ja autojen ja renkaiden säästelyä. Mutta muuten pitäisin kyllä perjantain ja lauantain ihan ennallaan ilman että siihen enää lisätään jotain aika-ajoja tms. ylimääräistä show'ta.
 

Sambody

Jäsen
Ihan hyviä ajatuksia minusta Halttuselta, erityisesti tuon auton suhteen. Jotain sellaisia muutoksia lajiin pitäisi tehdä, että saataisiin taas mukaan myös sellaisia tiimejä, joilla ei ole tehtaan tuki takana.

Kisaformaatin suhteen tuo ajatus "sprintti-sunnuntaista" olisi ihan harkitsemisen arvoinen, koska nykyisellään sunnuntait on aika tyhjäkäyntiä ja lähinnä powerin odottelua ja autojen ja renkaiden säästelyä. Mutta muuten pitäisin kyllä perjantain ja lauantain ihan ennallaan ilman että siihen enää lisätään jotain aika-ajoja tms. ylimääräistä show'ta.
Halttusella taitaa olla tuon aika-ajon osalta osittain oma lehmä ojassa. Aika paljon joutuneet auraushommiin kahden viime kauden aikana. Mielestäni aika-ajolle ei tarvetta vaan aura-auton rooli on sopivasti tasoittanut puntteja eikä juurikaan ole aiheuttaneet mitään lähtöpaikka taktikointia viime vuosina.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Halttusella taitaa olla tuon aika-ajon osalta osittain oma lehmä ojassa. Aika paljon joutuneet auraushommiin kahden viime kauden aikana. Mielestäni aika-ajolle ei tarvetta vaan aura-auton rooli on sopivasti tasoittanut puntteja eikä juurikaan ole aiheuttaneet mitään lähtöpaikka taktikointia viime vuosina.

Ja tuota aika-ajohommaa kokeiltiin jo muistini mukaan MM-sarjassa joskus +10 v sitten ja lopputulos oli se että ennakkosuosikit painoivat hetkessä tavoittamattomiin kun aloittelevilta kuskeilta vietiin kaikki mahdollisuudet haastaa näitä vaikka taidot ehkä olisivat riittäneet. Mihinkään täydelliseen tilanteeseen ei ikinä tulla pääsemään ja nykyinen ratkaisu on kompromissi jonka FIA on hyväksynyt ihan sarjan viihdyttävyyden takaamiseksi. Kuten F1, rallikin on kuitenkin myös viihdetuote FIA:lle ja siksi se pyrkii pitämään sarjaa myös viihdyttävänä suurelle yleisölle. Kuitenkaan Rallissa ei ihan ole menty vielä F1-tasolle jossa heitetään välillä täysin tiettyä(2000-luvun alkupuolen erilaiset rengassääntö/aika-ajomuutokset Ferraria vastaan ja pari vuotta sitten nähdyt "anti low-rake"-säännöt Mersua vastaan) tallia vastaan räätälöityjä teknisiä sääntöjä tilanteen tasoittamiseksi
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Lappi vahvistanut sopimuksen Hyundain kanssa ensivuodesta. Ajaa vajaan kauden mutta sitä ei vielä kerrottu että mitä kisoja ja kuka ajaa ne loput...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Jakaisiko E-P ja Teemu tuon auton ?
Kyllä se paljon mahdollista on, vaikka sinällään kumpaakaan heistä ei voi lukea esim. asfalttispesialisteiksi tai tiettyjen kisojen erikoismiehiksi, että tulisi sellainen selkeä luonteva jako. Mutta Sunisella joka tapauksessa on sopimus Hyundain kanssa ensi kaudesta, ja hänen suorituksensa tuota Chilen valitettavaa virhettä lukuun ottamatta on olleet R1-auton ratissa erinomaisia, joten tuntuisi ehkä vähän hullulta siirtää Suninen takaisin R2-auton puikkoihin. Vaikka toki tilanne on se, että Sunisen sopimuksessa ei ole määritelty mitään kilpailumääriä eikä sitä, millä autolla hän ajaa.

Abiteboul joka tapauksessa aika selkeästi vihjasi siitä, että suunnitelma neljännestä autosta on ainakin suurimmaksi osaksi kuopattu ja Hyundai tullee ajattamaan kolmea autoa suurimman osan kaudesta. Lappi on minusta ollut tällä kaudella nopea asfalttikisoissa, kun taas Suninen on ehkä parhaimmillaan nopeissa sorakisoissa, joten jonkinlainen jako voisi mennä niin, että Lappi ajaisi asfalttikisat ja etelä-Euroopan sorarallit, ja Suninen ajaisi sitten Ruotsin ja näitä nopeita sorakisoja (Puola, Latvia, Suomi, Chile).

Lapin rooli myös auton testaus- ja kehitystyössä tullee olemaan suuri, koska siitä hän on saanut tällä kaudella erityisen paljon kiitosta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Abiteboul joka tapauksessa aika selkeästi vihjasi siitä, että suunnitelma neljännestä autosta on ainakin suurimmaksi osaksi kuopattu ja Hyundai tullee ajattamaan kolmea autoa suurimman osan kaudesta. Lappi on minusta ollut tällä kaudella nopea asfalttikisoissa, kun taas Suninen on ehkä parhaimmillaan nopeissa sorakisoissa, joten jonkinlainen jako voisi mennä niin, että Lappi ajaisi asfalttikisat ja etelä-Euroopan sorarallit, ja Suninen ajaisi sitten Ruotsin ja näitä nopeita sorakisoja (Puola, Latvia, Suomi, Chile).

Kyllähän Lapille selkeä vahvuus on Suomen ralli ja varmaan luontevaa olisi myös Latvia ajaa. Tiedä sitten voisiko näihin ralleihin olla sitä neljättä autoa. Vähän tuossa varmaan kävi se että Tänäk ei alkuperäisissä suunnitelmissa ollut ja nyt varmaan palkka vie sen verran ettei nelosauto välttämättä mahdu suunnitelmiin. Huonompi juttu sitten näillä "junioriohjelmassa" oleville kuskeille.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missasin koko rallin että jo alkanut, mitkäköhän tuolla olosuhteet, hyötyykö Rovanperä ekana autona vai auraako reittiä puhtaaksi muille?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Missasin koko rallin että jo alkanut, mitkäköhän tuolla olosuhteet, hyötyykö Rovanperä ekana autona vai auraako reittiä puhtaaksi muille?
Perjantaille ainakin kosteaa luvattu. Ja tiellä paljon lehtiä/neulasia joten kaikilla tulee olemaan erinomaisen vaikeaa...
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
Missasin koko rallin että jo alkanut, mitkäköhän tuolla olosuhteet, hyötyykö Rovanperä ekana autona vai auraako reittiä puhtaaksi muille?
Olosuhteet ovat mallia, että perjantain tullessa maaliin ilman ongelmia olet jo korkealla.
 

Huono pakki

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Vähäsen vetää kuskeilla etulasi huuruun. Näkyvyys kutakuinkin +/- 0.

On kyllä hyvin kosteat olosuhteet.
 

Mazaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Karsinnat
Lappi:
– Aika rajusti on vettä. Nyt mentiin varmaan 50 kertaa vesiliirrossa.

Vesiliirrossa muuttuu matkustajaksi kuljettajan sijaan.
50 kertaa ja silti maalissa!?

HUH HUH.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Fourmaux'kin jatkoi sitten mihin edellisellä R1-visiitillä jäi, eli heti ensimmäisellä (oikealla) EK:lla ulos kisasta. Toki olosuhteet on ihan hirveät mutta varmaan Fordilla vähän mietityttää, että onko Loubet'n vaihto Fourmaux'hin kovinkaan iso upgrade.

Erikoinen on kyllä kisa, harvemmin noin hirveissä olosuhteissa ajetaan kisaa ja aika lottohommiksi menee, kun riippuu ihan siitä miten kuljettaja onnistuu näkemään eteensä. Mikkelsen esim. kiitteli sitä, että Skodassa näkyvyys on paljon parempi kuin R1-autoissa, ja se näkyy nyt tuloslistalta. On muuten aika hyvä juttu, että mestaruus on nyt kahdella kaudella ratkennut jo ennen Japanin kisaa, koska olisi aika ikävää ratkoa mestaruuksia tällaisessa lottokisassa.

Seuraavaksi sitten tuo jo etukäteen pelätty Isegami's Tunnel toiseen kertaan. Ensimmäisellä kerralla kaksi R1-autoa ulos ja koko pätkä keskeytettiin, niin jännä nähdä kuinka monta jää nyt matkalle.

EDIT: Aika hissutellen tuntuu nyt kumpikin suomalainen ajavan. Evans ja erityisesti Neuville ovat reilusti Rovanperää edellä väliajoissa, ja Lappi on vielä sitten reilusti Rovanperääkin jäljessä. Taitaa kummallakin olla vaan tavoitteena selvitä jotenkin tästä päivästä läpi.
 
Viimeksi muokattu:

Waluigi

Jäsen
Neuville teki EK6:n aluksi oliversohlbergit eli ekassa mutkassa ulos. Kova on kato, eli kohta podiumille riittää kun pääsee maaliin asti.

Surullista nähtävää tuo Lapin meno. Tainnut mennä liian monesti peräkkäin pöpelikköön, sillä kaikenlainen luottamus ja tuntuma autoon aivan nollassa. Tämä suoritus löytyy sanakirjasta kohdasta "ajellaan terveisiä".
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Surullista nähtävää tuo Lapin meno. Tainnut mennä liian monesti peräkkäin pöpelikköön, sillä kaikenlainen luottamus ja tuntuma autoon aivan nollassa. Tämä suoritus löytyy sanakirjasta kohdasta "ajellaan terveisiä".
Varmaan vaikuttaa aika paljon sekin, että tallilta annettiin ennen kisaa aika tiukka tavoite, että maaliin on tultava. Kun olosuhteet on tuollaista lottoa, jossa käytännössä ei pysty ajamaan kilpaa ilman isoa riskinottoa, niin jos yrittää ajaa varmistellen niin vauhti on sitten tuota. Tämä sama näkyy Kallenkin vauhdissa, että kun ei ole oikeastaan mitään panosta ja taitaa vaan pyrkiä selviytymään tästä päivästä läpi, niin on Kallen mittapuulla aika hissuttelua tuo vauhti. Evans sumujen saarten asukkaana varmaan hallitsee nämä olosuhteet paremmin kuin moni muu, mutta Ogierilla ollut jo nyt tilanteita kun on yrittänyt ajaa kilpaa.

Tätä tahtia kun kato käy noiden oikeasti kilpaa ajavien joukossa, niin hiljaa hissutellen voi olla lopulta aika korkeallakin tuloksissa. Siellä on jo Neuville, Sordo ja Fourmaux kokonaan ulkona, T. Katsuta menettänyt minuuttikaupalla ulosajoon ja Ogierillakin yksi vähän isompi osuma kaiteeseen, josta selvisi vielä säikähdyksellä ja isolla lommolla ovessa. Yksi yli 20 kilometrin pätkä vielä jäljellä, ja tämä pätkä peruttiin aamulla jolloin sen olosuhteista ei ole kenelläkään mitään kokemusta.

Olosuhteet on nyt ilmeisesti vähän parantuneet aamusta ja heti kun keli muuttuu vähänkin kuivemmaksi ja tiellä ei seiso senttikaupalla vettä, niin R2-autot alkaa jäämään. Käytännössä erot on sellaisia, että jos päivän viimeinen pätkä ajetaan edes suht' hyvissä olosuhteissa, niin Lappi saattaa olla päivän päätteeksi jopa viides.
 

Pitkävedossa tänään

Päivän pelit:

  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
  • 1
  • x
  • 2
Jukurit vs TPS
  • 2.84
  • 4.10
  • 2.20
KalPa vs K-Espoo
  • 1.67
  • 4.75
  • 4.15
KooKoo vs Ilves
  • 2.14
  • 4.15
  • 2.90
Kärpät vs Sport
  • 1.71
  • 4.60
  • 4.00
Lukko vs Pelicans
  • 1.50
  • 5.10
  • 5.20
Tappara vs SaiPa
  • 1.93
  • 4.50
  • 3.55
Ässät vs HIFK
  • 1.76
  • 4.30
  • 4.00
Apua pelaamisen hallintaan pelaamaltilla.fi
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös