Ralliketju

  • 1 703 364
  • 13 507

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Näinkö se tulee menemään... Tosin kyseessä on vasta 1.ralli, ja Monte Carlo, mutta ennusmerkit vaikuttavat pahoilta:

EK:n voittajat (9ek)

Loeb 6kpl
Sordo 3kpl

Hirvonen ollut kaksi kertaa toinen, kerran neljäs ja 6 kertaa kolmas. Ja kommentti eiliseltä päivältä:

"Ihan ok menee, ei paha. Täytyy nyt vain pitää pää kylmänä ja keskittyä seuraavaan erikoiskokeeseen. Tämä siis 5 EK:n jälkeen, kun 5 kertaa oli ajanut kolmanneksi erikoiskokeilla ja jäänyt pohja-ajoista 71,2 sekuntia (104,17km). "IHAN OK, EI PAHA"???

http://www.yle.fi/urheilu/24h/id96010.html

Vielä muutama viikko sitten oltiin toista mieltä:

http://www.yle.fi/urheilu/moottoriurheilu/id94556.html

"Nyt pitäisi lähteä taistelemaan maailmanmestaruudeta"

"Lyödään Loebille luu kurkkuun ja pidetään se takana"

"Olisihan se hienoa taas sen kokemuksen taakse piiloutua, mutta nyt se ei enää auta..."
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
No ei nyt kannata vielä heittää kirvestä kaivoon, ei se Bossekaan mahtanut viime kaudella mitään Citroen-kaksikolle Montessa. Aika harvoin itse asiassa kukaan suomalainen kuljettaja on mahtanut mitään näille Etelä-Euroopan kavereille asfaltilla. Kun joku 5 kilpailua on ajettu niin sitten nähdään paremmin että onko Hirvosesta oikeasti haastamaan Loebia, vielä ei kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.
 

Tombe76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
No ei nyt kannata vielä heittää kirvestä kaivoon, ei se Bossekaan mahtanut viime kaudella mitään Citroen-kaksikolle Montessa. Aika harvoin itse asiassa kukaan suomalainen kuljettaja on mahtanut mitään näille Etelä-Euroopan kavereille asfaltilla. Kun joku 5 kilpailua on ajettu niin sitten nähdään paremmin että onko Hirvosesta oikeasti haastamaan Loebia, vielä ei kannata vetää liian pitkälle meneviä johtopäätöksiä.

Edellinen tekstini oli lähinnä kannanotto koskien noita Hirvosen kommentteja tämän vuoden Montesta. "OK, ei paha", kun kärki menee minuutin päässä, ja kun itse on kolmantena. Olisi nyt sanonut vaikka että "menee prkleen kovaa nuo citikat, mutta yritetään lisätä vielä vauhtia". En siis näkisi, että on syytä olla tyytyväinen siihen että ei pärjää, kun muutkan eivät ole ennen pärjänneet.

Se on totta, että kausi on vielä alussa, mutta ei siitä maailmanmestaruudesta taistella jos voittaa sorakisan kerran, pari kaudessa.
 

kilonkingi

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Näin toimitaan Ranskassa...

Olipas tuuria, järkkäri(?) oli noin metrin päässä liiskaantumisesta Loebin alle. Mutta mitä ihmettä se ylipäätään teki keskellä tietä? Näytti vielä katsojille hetki ennen etteivät tule lähemmäs, kun samaan aikaan seisoo itse keskellä tietä.
 
Suosikkijoukkue
Taistelijat
Näin toimitaan Ranskassa...

Olipas tuuria, järkkäri(?) oli noin metrin päässä liiskaantumisesta Loebin alle. Mutta mitä ihmettä se ylipäätään teki keskellä tietä? Näytti vielä katsojille hetki ennen etteivät tule lähemmäs, kun samaan aikaan seisoo itse keskellä tietä.

Voi juma... Tekee kyllä kylmää katsoa. Itse olen ollut liki identtisessä tilanteessa, oikeassa siviililiikenteessä tosin. Ja vieläkin tilanne palaa nostattamaan kylmiä väreitä. Tilanne tosin meni ohi silmänräpäyksessä, joten en ehtinyt edes pelästyä.

Tuo järkkärien toiminta vaikuttaa omaan silmääni usein uhkarohkealta, mitä olen ollut paikanpäälläkin seuraamassa rallia. Luulevat usein olevansa paremmin tilanteen tasalla kuin todellisuudessa ovatkaan, ja välillä sattuu näitä yllätyksiä. Tosin kotimaassa nuo turvallisuusnäkökohdat lienee paremmin huomioitu kuin mitä tuolla Ranskassa esimerkiksi.
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Sitikoissa oli muuten todella mukavat äänet Montessa. Alkoi jo kuulostaman viritetyltä koneelta.
 

ilman sukkia

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Edellinen tekstini oli lähinnä kannanotto koskien noita Hirvosen kommentteja tämän vuoden Montesta. "OK, ei paha", kun kärki menee minuutin päässä, ja kun itse on kolmantena. Olisi nyt sanonut vaikka että "menee prkleen kovaa nuo citikat, mutta yritetään lisätä vielä vauhtia". En siis näkisi, että on syytä olla tyytyväinen siihen että ei pärjää, kun muutkan eivät ole ennen pärjänneet.

Se on totta, että kausi on vielä alussa, mutta ei siitä maailmanmestaruudesta taistella jos voittaa sorakisan kerran, pari kaudessa.
Hirvonen ajoi vaan helvetin viisaasti. Loebin kannoilla pysyminen olisi vaatinut hirveitä riskejä. Katsojat olivat mättäneet lunta mutkiin yms niin tietää jo että nolla pistettä olisi ollut tulos siinä rimpuilussa. Marcushan sanoi joskus haastattelussa "uuden" pistelaskujärjestelmän romuttavan täysin voittojen arvon. Se että häviää pari pinnaa on kuitattu äkkiä jos keskeytyksiä tulee. Ainut taktiikka jolla Ford pystyy Citikan haastamaan. Marcus kokeili sitä järjetöntä repimistä riittämättömällä taidolla/kalustolla, se on nähty.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Hirvonen ajoi vaan helvetin viisaasti.

Hirvonen ajoi juuri niin hyvin kuin pystyi; tarpeeksi kovaa ja varmasti maaliin. Eli nähdäkseni maksimisuoritus vallitsevissa olosuhteissa. Olisiko Hirvonen sitten pystynyt haastamaan ja ohittamaan Sordon, jää kysymykseksi ilman vastausta. Se on taivaan tosi, että ajoipa Hirvonen miten riskirajoilla tahansa, hän pystyy hädintuskin haastamaan Loebin ehkä juuri yhdellä yksittäisellä erikoiskokeella asvaltilla. Yhtä päivää, kokonaisesta rallista puhumattakaan, Hirvonen ei pysty Loebille asvaltilla painetta antamaan. Ainoa toivo maksimipisteille Hirvosella tai kenelläkään muulla Citröen-tallin ulkopuolella on Loebin (ja Sordon) keskeytys, iso kämmi tai tekninen vika. Ajamalla kukaan ei Citikoita pysty haastamaan, I'm afraid.

Hirvosen iskun paikka tulee nyt nimenomaan Ruotsissa, missä pitää sitten näyttää, että Fordin ykköskuski pystyy lyömään Loebille luun kurkkuun. Mikäli Loeb Ruotissakin karkaa Mikolta, niin sitten on asiat huonolla tolalla. Se missä Mikko viime vuonna nosti tasoaan, on nimenomaan suoritustaso soralla ja lumella. Näin ollen odotetaan nyt niitä voittoja realistisesti niistä ralleista missä Mikko on jo aiemmin ollut hyvä, suotta on edes olettaa Mikon haastavan asvaltilla, kun ei Bossekaan siihen pystynyt.

Kaiken kaikkiaan siis Mikolta erittäin hyvä sarja-avaus ja mies oli syystäkin tyytyväinen rallin jälkeen. Herra Latvalalla sen sijaan on nyt taas miettimisen paikka; nyt kun ajellaan siellä huipputasolla, niin pitäisi pystyä pikku hiljaa niistä tyhmistä pikku virheistä päästä eroon. Latvalan rooli on tismalleen sama kuin Hirvosen pari kautta sitten, eli tuoda varmoja tallipisteitä Fordille. Ei tartte vielä pystyä voittamaan tai olla nopein. Riittää, kun keikkuisi viiden joukossa soralla ja lumella. Asvaltilla ei välttämättä edes niinkään korkealla. Joo joo, parempihan se on että on yritystä liikaa kuin liian vähän, mutta elämä rallimaailmassakaan ei ole kovin auvoista, jos ei kykene täyttämään annettua tehtävää... Eli pienen ryhtiliikkeen paikka Jari-Matilla. Paikkauksena voisi sitten tuupata vaikka Mikon jälkeen kakkoseksi Ruotsissa...

edit. Unohtui todeta, että mielenkiinnolla jään seuraamaan Suzukin taaperrusta... Pääsuunnittelijan lähtö tiimistä kauden alla taisi sittenkin olla merkki jostain, pelkään pahoin.
 
Viimeksi muokattu:

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Citroen oli Montessa juuri niin kova, kuin etukäteen oli tiedossakin. Heille ei vaan yksinkertaisesti kukaan voi yhtikäs mitään. Sordon pienen epäonnen turvin Mikko sai toiseksi suurimmat pisteet, joka oli koko kauttakin ajatellen ihan positiivinen yllätys. Sen sijaan Jari-Matin suoritus ei pään silittelyjä kaivannut. Eikä niitä tallista tullutkaan. Mutta se hänen ongelmansa, jos sellaisesta voidaan puhua, on se että niitä rajoja pitää kokeilla liiankin suurella riskillä. Lopputulos on sitten helposti nähdyn kaltainen. Jari-Matin pitäisi nyt muistaa se, että hän suorittaa tällä kaudella sitä tehtävää, jota Mikko hoiteli viime kaudella. Se ei käsittääkseni ollut kerran päivässä päin kiveä vetelyä.

Monte Carlo-ralli ei sinällään tuonut mitään suurempia yllätyksiä voimasuhteiden muodossa niin tallien, kuin kuljettajienkaan puolella, ellei P. Solbergin häviämistä tallikaverilleen Atkinsonille sellaiseksi lasketa. Norjalaisen on ihan pakostakin alettava pärjäämään tallin sisäisessä nokkimisjärjestyksessä nykyistä paremmin, taikka selitykset saattavat loppua lyhyeen.

Vielä jos palataan tähän Loebin ylivoimaan asvaltilla, niin eräs itsekin ammatikseen korkealla tasolla rallia ajanut kaveri sanoi, että oli ollut Loebin kyydissä asvalttitesteissä jokin aika sitten, jossa ajettiin myös märällä pinnalla. Se homma on kuulemma niin kovaa touhua, ettei mikään ihme ole, vaikka Loeb on niinkin kova, kuin nyt todellakin on nähty. Kukaan maailmassa ei voi vetää kovempaa, vaikka kuinka yrittäisi. Mies on vaan yksinkertaisesti maailman paras sillä alustalla, ja kun autokaan ei mikään hidas ole, niin lopputulos on sitten sen kaltainen, mitä Montessakin nähtiin.
 

scholl

Jäsen
Jari-Matin pitäisi nyt muistaa se, että hän suorittaa tällä kaudella sitä tehtävää, jota Mikko hoiteli viime kaudella.

Latvala on siinä tilanteessa kuin missä Hirvonen oli silloin muutama vuosi sitten eli 2003 ja ehkä 2004:kin. Homma ei heti ekalla yrittämällä ihan toiminut ja mies sai 2005 rassata puoli kautta vanhaa Cortinaansa. Samoin voi käydä Latvalalle eli mies ei ole seppä ihan syntyessään ja Grönholm tulee ajamaan osan kauden kisoista - tallipisteiden vuoksi.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Latvala on siinä tilanteessa kuin missä Hirvonen oli silloin muutama vuosi sitten eli 2003 ja ehkä 2004:kin.
Ei ole, nimittäin Latvalalla on tällä hetkellä jo niin monta rallia takana WRC-autolla, joista vielä suurin osa MM-ralleista, että tuohon ottamaasi aikaan Hirvosen kohdalla ei voida tehdä vertausta.

Jari-Matti on tällä kaudella se, jonka täytyy niitä pisteitä tallille kerätä periaatteessa Sordoa vastaan ajamalla. Loeb voittaa oletettavasti mestaruuden, jolloin Jari-Matin pitäisi saada pisteitä kasaan enemmän kuin Sordon, jotta merkkimestaruudesta saadaan kilpailua aikaiseksi. Ja kun muistetaan, että emoyhtiö Ford arvostaa korkealle tallimestaruuden, niin painetta tulee kahdesta suunnasta, jos ei tulosta ala tulemaan. Malcom Wilson tosin uskoo Jari-Mattiin tällä hetkellä kuin vuoreen, joten siinä mielessä hänen kohdallaan kaikki on kunnossa.
 

Gianfranco

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jukurit
Ei ole, nimittäin Latvalalla on tällä hetkellä jo niin monta rallia takana WRC-autolla, joista vielä suurin osa MM-ralleista, että tuohon ottamaasi aikaan Hirvosen kohdalla ei voida tehdä vertausta.

Itse vertaisin J-M:n tilannetta Mikon tilanteeseen kauden 2006 alussa, kun Mikko sai paikan Fordin kakkosena allaan jo melko pitkä lista MM-ralleja täysiverisellä kalustolla. Moni muistaa Mikon töppäyksen Killerillä Subarun ratissa jne. eli ei se Mikollakaan ole aina ollut ihan pelkkää juhlaa, jos on vieläkään.

Joka tapauksessa NYT alkaa Hirvosen kommentit olemaan sitä luokkaa, mitä niiden pitääkin olla:

http://www.mtv3.fi/urheilu/ralli/uutiset.shtml/arkistot/ralli/2008/02/606984

Eli nyt ei kelpaa enää muu kuin voitto. Nämä asiat pitää Fordin ykköskuskin uskaltaa sanoa ääneen ja julkisesti. Kaikki muu kuin voitto Ruotsista on pettymys.

Mikkohan voitti viime vuonna Norjassa, eli lumella mies on tekijämies, ei siinä mitään. Mutta tilanne on nyt ensimmäistä kertaa se, että miehellä on aidosti myös ne voittopaineet niskassaan ja hän tietää itsekin, että jos jossain, niin Ruotsissa on oltava Sebiä nopeampi. Toivotaan nyt, ettei ralli ala yliyrittämisen tai -jännittämisen merkeissä vaan Hirvonen saa rennon ajon päälle heti lähdöstä saakka.
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Kyllähän se niin on, että Ruotsissa Mikon on pakko voittaa, koska lumella on etulyöntiasemassa Loebia vastaan. Mitenköhän paljon Ruotsissa on lunta? Mitä enemmän sen parempi ainakin Mikolle. Asvaltilla Loeb on ylivoimainen ja sorallakin vähintään yhtä hyvä kuin Hirvonen. Ei ole helppoa Mikolla taistelu, mutta Ruotsista pitää ottaa voittoja ja Loebin mielellään vaikka keskeyttää, niin taistelu mestaruudesta ei ratkea liian pian. Odotettavissa kuitenkin on, että kauden aikana Hirvoselle tulee enemmän ajovirheitä kuin Loebille. Merkkimestaruuden kannalta taistelu näyttää paremmalta, varsinkin kun Sordo joutuu antamaan heti 5 minuuttia tasoitusta Ruotsissa.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Mitenköhän paljon Ruotsissa on lunta?
Siellä missä erikoiskokeet ajetaan, niin kovin huonosti. Ei siellä pysty esimerkikisi penkkoihin nojamaan ollenkaan, vaan pitää ajaa tarkasti pitkin tietä. Tiepohjia on jäädytetty kokoajan pitkin talvea, ja ne ovatkin kohtuullisessa kunnossa. Mutta taitaa olla niin (en muista nyt varmaksi), että jotain pätkiä tullaan ajamaan ainakin kahteen kertaan, joten silloin on vaara, että pinta ei tule kestämään sitä nastojen raapimista, ja tie muuttuu sorapintaiseksi.

Olosuhteet ovat tietysti kaikille kärkikuskeille samat, ja kun rengasmerkkikin on kaikille sama, niin näillä asioilla ei ole suurta merkitystä lopputuloksen kannalta.

Mikko tulee yrittämään voittoa tosissaan, ja toivotaan että siinä myös onnistuu. Ei sillä Loebin valta-asemaa paljoakaan horjuteta, mutta kiusa se on pienikin mestaruutta ajatellen.
 

Olpa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Philadelphia Flyers, Vaasan Sport & Eric Lindros
Mikkohan voitti viime vuonna Norjassa, eli lumella mies on tekijämies

Ja muistihyllyltä heitettynä hävisi n. minuutin Loebille Ruotsissa. Toki se ei muuta sitä faktaa että Ruotsista ei kelpaa kuin voitto. Ei saisi, mutta toivotaan että Loeb ajelee vaikka kevyesti ulos ja ettei paikassa ole kuin tyypillisiä laiskoja ruotsalaisia (viime vuonna(?) Gallin ulosajo ja sen "nostotalkoot") ; )

Huomenna pääsee "penkalle" katsomaan ja avaamaan kisakausi sprintissä (vihdoin ja viimein).
 

Brewer

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK,ARSENAL
So far so good

Suomi poika / Ford Focus kyykyttää Lööppiä. Ero 7sek. 2/20 jälkeen.
JM sijalla 1. ja Mikko Hirmunen sijalla 2.
Näin!
 

Shayne

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vihreäpaitainen mies & Petun pelistragedia
No niin, nyt on taas mielenkiintoista seurata, että kestääkö Jari-Matin pää. Toivon että kestää, veikkaan että ei kestä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tietääkö joku sivun mistä noita aikoja voi seurata reaaliajassa? Kun tuo WRC.com toimii taas ihan päin vittua.
 

L4E

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauma Luk
Vetikö Loeb ulos?

Hirvonen - 3:35.7
Samaa katselin itsekin. Tietysti teknisiä ongelmiakin on voinut tulla.

Latvala kahdelle ek4:n ensimmäiselle väliaikapaikalle ajellut pohjat, joten vienee tämänkin ek:n nimiinsä.

Mielenkiintoista nähdä antaako Ford Latvalan voittaa? Vauhtia hiljennetään varmasti ja virheitä välttää, kun Loeb pois kärkitaistosta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös