Ihmetyttää kyllä tämä WRC:n pisteiden jako, jos viivalla on nippanappa 10 Rally1-autoa (niistäkin osa täysiä turisteja), niin mikä järki on antaa pisteitä 10:lle parhaalle? WRC:n pitäisi palata 10-6-4-3-2-1 pisteenjakosysteemiin ainakin siihen asti kunnes varteenotettavia Rally1-autoja on viivalla 15-20kpl kisaan kuin kisaan. Toki Power Stagen pistesysteemi ei enää tuossa mallissa toimisi, joten 1pts Powerin voittajalle olisi minun ehdotus.
Formuloissa toki toimii tämä nykynen pistesysteemi, kun autoja on 20kpl ja kilpailu on kovaa pistesijoista.
Välillä miettinyt sellaistakin, että pitäisikö pisteet olla jotenkin sidottu osanottajamäärään? Että kun tietty kynnys Rally1- ja Rally2-autoja ylittyy, niin sitten vasta jaetaan täydet pisteet? Nyt näissä kaukokisoissa, kuten esim. Meksiko, Japani, Uusi Seelanti, Kenia jne. on mahdollista saada pisteitä kohtuuttoman helpolla verrattuna Euroopan kisoihin. Näiden kisojen merkitys tavallaan korostuu liikaa pistetaulukossa kun periaatteessa aika keskinkertaisellakin suorituksella on mahdollisuudet jopa pallille, kun vaan ajaa maaliin.
Esimerkiksi Kajetan Kajetanowicz hyödynsi viime kaudella tätä Rally2-luokan mestaruusjahdissa, että hän valitsi kilpailuiksi paljon näitä pienen osanottajamäärän kilpailijoita, ja keräili näistä sitten hyviä pisteitä kun moni luokan parhaimmistoon kuuluneista ei ollut mukana ja iso osa kilpailijoista oli paikallisia puoliammattilaisia.
Tähän kaukokisojen osanottajamäärään ei välttämättä auta dramaattisesti edes se, että autoja saataisiin halvemmaksi ja kilpailujen kuluja pienemmäksi, koska noissa kuljetuskustannuksetkin on aika suuressa roolissa. Mutta kyllähän sillä nyt jonkinlainen merkitys olisi, kun noita kustannuksia saataisiin reilusti alas. Luin jokin aika sitten jutun siitä, kuinka esimerkiksi Bertelli maksoi Ruotsin kisasta Toyotalla 450.000 euroa + sitten oman tiimin kulut siihen päälle. Tuo on ihan käsittämätön summa yhdestä ainoasta kisasta, koka tuo ei edes sisältänyt käsittääkseni testaamista, josta pitää maksaa vielä erikseen. Siinä on kyllä nuorelle lupauksella aika mukavasti painetta niskassa, kun yhteistyökumppanit keräävät puoli miljoonaa euroa rahaa, ja sitten lähdet kisaamaan ilman testejä...
Mutta Meksikossa mielenkiintoinen päivä tulossa. Lappi ajoi ensimmäisenä päivänä todella hyvin mutta erot on pieniä, joten tänään kun lähtöpaikkaetu poistuu, niin punnitaan todella se, pystyykö Lappi ihan oikeasti taistelemaan kärkikuljettajia vastaan. Evans ja Neuville ovat onneksi jo yli puolen minuutin päässä, mutta aina vaarallinen Ogier tulee olemaan kyllä kova pala Lapille. Rovanperä kärsi taas paljon lähtöpaikastaan, ja taisi olla välillä hybridiongelmaakin, mutta kyllä tallikaveri ja Neuville on tuossa vielä otettavissa jos Kalle saa hyvän hurmoksen päälle. Tänak tällä hetkellä sijalla 18, ja yli 14 minuttia kärjelle jääneenä, mutta kyllä tuosta vielä pisteille on mahdollista nousta mikäli ei tule uusia teknisiä ongelmia. Tällä hetkellä toki liki 9 minuuttia viimeiseen pistesijaan, mutta kun nuo Rally2-kärkiautotkin tuppaavat jäämään pidemmillä pätkillä puolesta minuutista yli minuuttiin pääluokan autoille, niin ei tuo mahdoton ero ole kun kaksi päivää ajamatta. Todennäköisesti monelle Rally2-autollekin tulee vielä jotain rengasrikkoa, teknistä ongelmaa jne.