Ralliketju

  • 1 677 814
  • 13 385

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
@Uuhis #97 Minin kohdallakin tultiin sarjaan mun mielestä väärällä mallilla? Se Countryman tjsp oli aivan liian iso ja kömpelö?

Ei muistini mukaan, Sordohan taisi sillä vetää ihan pohja-aikojakin. Ongelma vain oli siinä että Prodrivellä ei oikeasti ollut juurikaan budjettia kehittää autoa eteenpäin, ilmeisesti alkuperäinen tarkoitus oli saada joltain energia-juomajätiltä iso sponsoripaketti tallin pyörittämiseen( joka menikin sitten tuohon Dakar-puolelle) ja Richards yritti julkisesti mankua sitten BMW:n rahoittamaan tuota, mutta kuten sanoin, BMW:llä ei ollut haluja markkinoida Miniä rallilla ainakaan niin että laittavat omaa rahaansa kiinni projektin pyörittämiseen.
 

ToBey

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Jyväskylä
Piakkoin varmaan julkistettavasta Suomen MM-rallin reitistä kuuluu semmoisia kahvipöytäkeskusteluja, että lauantaille on palaamassa klassikkopätkä yli 20 vuoden takaa, power stagea ei ajeta Ruuhimäessä ja myös perjantaille olisi ilmestymässä todellinen klassikko.
No nyt jätti kyllä niin nätisti roikkumaan ettei tosikaan. Ethän sä nyt voi noin tehdä. Pitäiskö tässä nyt sit jäädä odottelemaan muka? Piru vie.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Piakkoin varmaan julkistettavasta Suomen MM-rallin reitistä kuuluu semmoisia kahvipöytäkeskusteluja, että lauantaille on palaamassa klassikkopätkä yli 20 vuoden takaa, power stagea ei ajeta Ruuhimäessä ja myös perjantaille olisi ilmestymässä todellinen klassikko.

Ilmeisesti viittaat Juupajokeen jota ainakin syksyllä kartoitettiin yhtenä vaihtoehtona. Myös Ounin paluuta jonkinlaisessa muodossa on pyöritelty ajatuksen tasolla, mutta toteutuuko tuo jää nähtäväksi.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ilmeisesti viittaat Juupajokeen jota ainakin syksyllä kartoitettiin yhtenä vaihtoehtona. Myös Ounin paluuta jonkinlaisessa muodossa on pyöritelty ajatuksen tasolla, mutta toteutuuko tuo jää nähtäväksi.

Ei ole Juupajoki, ainakaan mun tietojen mukaan. Varmaksi en toki voi sanoa, että onko minuakin hööpötetty kahvipöydässä. Vähän samalla suunnalla liikutaan, mutta olisiko toisella puolen valtatietä.
Ouninpohjaa kartoitettiin vaihtoehtona, mutta ei toteudu.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
Hyvä ollut kyllä kauden aloitus tähän mennessä! Kuskivaihdokset ova tehneet tosi hyvää ja Tänak tuo Fordin juuri sopivasti mukaan tuohon kahinaan, kun Loubet ajaa kisaa aivan eri luokan autoja vastaan. Ehkäpä ensi kaudella Solberg vahvistaa Fordin kokoonpanoa, kun alunperin spekuja vähän oli. Anyway, Oliverilta loistava suoritus koko viikonlopun. Tykkäsin miten Hyundailla oli kyllä kova maitti päällä poislukien lopun hupikäänteiden. Se tuo myös viihdearvoa, ertä Toyotalla oli todella vaikeaa läpi viikonlopun. Evansille ja Katsutalle ei ollut mitään käyttöä.

Edelleen sarja ikävä kyllä huutaa sitä 1-3 valmistajaa mukaan. Saisi vähän noita kuskeja lisää istutettua ajamaan tuonne pääluokkaan. Ehtona on tainnut valmistajilla olla pitkälti tuo täyssähköön meno, joka taas ei vielä nykytekniikalla taida olla juurikaan mahdollista. Tällä hetkellä vaan ikävä kyllä, kun auton saa maaliin, niin se on pistesija. En nyt mitään viittä Toyotaa ja Hyundaita halua nähdä tuolla pyörimässä tuon ongelman korjaamiseksi. Nyt on tullut viime aikoina katseltua ihan nostalgiatripeissä noita 2000-luvun kisakoosteita WRC:n omalta kanavalta. Mageeta nähdä kovia kuskeja ikonisissa väreissä.

Lisää pärjääviä talleja ja kuskeja kisoihin, niin loppuisi tuo saamarin kikkailu.
Tästä episodista tuli mieleen, että WRC teki siinä mielessä oikein, kun nykyään on tuo väliaikojen pimitys autokunnilla. Muistan kun Bosse ja Hirvonen ajeli Loebia vastaan, niin autot körötteli vikat metrit aina maalille tilannetiedot reaaliajassa korvaan, että saa paremman lähtöpaikan seuraavalle päivälle.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei ole Juupajoki, ainakaan mun tietojen mukaan. Varmaksi en toki voi sanoa, että onko minuakin hööpötetty kahvipöydässä. Vähän samalla suunnalla liikutaan, mutta olisiko toisella puolen valtatietä.
Ouninpohjaa kartoitettiin vaihtoehtona, mutta ei toteudu.

Näin mutuna toinen lauantain mahdollisista "uusvanhoista" pätkistä olisi sitten Västilä, jota ei ole nähty pariinkymmeneen vuoteen ja veisi reittiä lähemmäs Tamperetta.

Tosi, kun olen tässä koronakesinä käynyt tutkimassa vanhoja pätkiä, niin Västilä ei taida aivan vanhassa muodossa onnistua, sen verran on sille nurkalle tullut lisää kestopäällystettä teille.
 
Viimeksi muokattu:

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tästä episodista tuli mieleen, että WRC teki siinä mielessä oikein, kun nykyään on tuo väliaikojen pimitys autokunnilla. Muistan kun Bosse ja Hirvonen ajeli Loebia vastaan, niin autot körötteli vikat metrit aina maalille tilannetiedot reaaliajassa korvaan, että saa paremman lähtöpaikan seuraavalle päivälle.

On sitä joskus pysähdytty siihen maaliviivan kohdille ja odotettu siinä, että kello juoksee. Sainz teki joskus näin, olikohan Australai kun Focuksella ajoi?

Tuo on reilua että väliaikoja ei saa autoon, pakko ajaa tosissaan.

Taisi olla Kreikka tjsp jossa Subarun sakki oli näyttämässä aikoja Burnsille joka sitten veti seuraavassa mutkassa auton "penkalle".

Suopurokin ns. vinkuu Ylen sivuilla lähtöpaikoista kun olet MM sarjan keulassa. Siitä on nyt jo ihan tarpeeksi itketty, voisi vaihtaa levyä välillä. Joo ei ehkä ole aina reilua, mutta ei sekään reilua ole, että olet paras, niin saat palkinnon vetää puhtaalla tiellä, kun muut auraa sulle? Nyt siellä on muillakin mahkuja, kun yksi ei ole totaalisen ylivoimainen, You know what I mean
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sekin olisi jo kuitenkin alku että talleilla olisi se täydet 3 autoa ja päälle jonkinlaista Katsutan kaltaista projektia ainakin osassa kilpailuista 4 autossa. Päälle joitakin asiakastallien autoa.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Vuosituhannen alussa oli viimeksi tilanne missä mukana oli useampi tehdastalli. Silloin oli Mitsu, Subaru, Ford, Peugeot, Seat, Skoda ja Hyundai... Tuo aikakausi muutenkin oli aika rikasta noin kilpailullisesti. Useana vuonna 6 teamia mukana ja tuo 2000 taisi olla paras kun oli 7. Ihan siihen tuskin päästään mutta neljäkin olisi ihan hyvä.
Tuo 2000-luvun alkupään hehkutus tehdastiimien määrästä ja muistelo noihin aikoihin on aivan perseestä omasta mielestäni. Vaikka tuon ajan autoja muistelenkin lämmöllä, niin aika moni unohtaa noitten aikojen fiilistelyissä sen et silloinkin vaan 2-3 merkkiä taisteli mestaruudesta tosissaan, ja lähinnä 1 kuskin voimin, kakkoskuskin ollessa turisti tai joku assu/soraspesialisti.

Subaru ja Ford oli tuolloin vahvimmillaan, Peugeot nousi takaisin voittokantaan samalla kun Mitsu tipahti alaspäin. Ja sama juttu myöhemmin Citroenin kanssa.

Neljä teamia olisi riittävästi ainakin tähän maailmantilanteeseen.
No nyt jätti kyllä niin nätisti roikkumaan ettei tosikaan. Ethän sä nyt voi noin tehdä. Pitäiskö tässä nyt sit jäädä odottelemaan muka? Piru vie.
Kuitenkin saatu vuosisadan kusetus aikaan ja tilalle tuleekin klassikko 2010-luvulta, perjantain lenkkinä Lankamaa-Mökkiperä-Palsankylä...
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuo 2000-luvun alkupään hehkutus tehdastiimien määrästä ja muistelo noihin aikoihin on aivan perseestä omasta mielestäni. Vaikka tuon ajan autoja muistelenkin lämmöllä, niin aika moni unohtaa noitten aikojen fiilistelyissä sen et silloinkin vaan 2-3 merkkiä taisteli mestaruudesta tosissaan, ja lähinnä 1 kuskin voimin, kakkoskuskin ollessa turisti tai joku assu/soraspesialisti.
Juu samaa mieltä noin yleisesti. Silloinkin oli vain pari oikeasti mestaruudesta taistelevaa tallia kuten nykyään. Suoraan tehtaiden määrä ei kerro tasosta välttämättä. Ja vaikka nytkin talleja olisi enemmän, ei niitä mestaruudesta taistelevia kuskeja kuitenkaan sen enempää olisi. Ei riitä mestaruus kandidaatteja viiteen talliin. Jokaisella aikakaudella on ollut se pari-kolme "kuningasta" ja muut enemmän tai vähemmän statisteja. Sen suhteen nykyinen tilanne on parempi kuin aikoihin. Kolmessa tallissa kaikissa vähintään yksi mestaruudesta taisteleva ja muutkin voi ajaa vähintään yksittäisten kisojen voitosta...
Noin muuten hieman erimieltä eli silloin pääluokan autoja oli Jyskälässäkin viivalla monta kymmentä ja seurattavia taistelupareja paljon. Nyt tietty R5 on ottanut osaltaan sitä roolia taustalla. Eli siinä mielessä henkilökohtaisesti pidän tuota aikaa jopa B-ryhmän aikakautta parempana monestakin syystä... Ja olen kuitenkin päässyt livenä näkemään ne B-ryhmän laitteet koko niiden elinkaaren ajan... Autoina olivat mielenkiintoisia mutta kilpailullisesti A-ryhmä/WRC oli parempaa...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Näin mutuna toinen lauantain mahdollisista "uusvanhoista" pätkistä olisi sitten Västilä, jota ei ole nähty pariinkymmeneen vuoteen ja veisi reittiä lähemmäs Tamperetta.

Tosi, kun olen tässä koronakesinä käynyt tutkimassa vanhoja pätkiä, niin Västilä ei taida aivan vanhassa muodossa onnistua, sen verran on sille nurkalle tullut lisää kestopäällystettä teille.

Joo, Västilästä mää nimenomaan olen kuullut puhuttavan. Olisiko sitten joku lyhyempi versio kun muutenhan lauantai noudattelee tuttuja reittejä viime vuodelta, niin kilometrien puolesta ei tarvitse venyttää. Ja olihan tuo Västilä aikanaan aivan tolkuttoman nopea, vaikka enää ei keskinopeus-sääntöä olekaan.
 

Binisteri

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Minnesota Wild, Real Madrid C.F., LA Lakers
On sitä joskus pysähdytty siihen maaliviivan kohdille ja odotettu siinä, että kello juoksee. Sainz teki joskus näin, olikohan Australai kun Focuksella ajoi?

Tuo on reilua että väliaikoja ei saa autoon, pakko ajaa tosissaan.

Taisi olla Kreikka tjsp jossa Subarun sakki oli näyttämässä aikoja Burnsille joka sitten veti seuraavassa mutkassa auton "penkalle".

Suopurokin ns. vinkuu Ylen sivuilla lähtöpaikoista kun olet MM sarjan keulassa. Siitä on nyt jo ihan tarpeeksi itketty, voisi vaihtaa levyä välillä. Joo ei ehkä ole aina reilua, mutta ei sekään reilua ole, että olet paras, niin saat palkinnon vetää puhtaalla tiellä, kun muut auraa sulle? Nyt siellä on muillakin mahkuja, kun yksi ei ole totaalisen ylivoimainen, You know what I mean
Joo nimenomaan seisty siinä maalilinjalla. Loebkin pisti auton parkkiin siihen ja hävisi pätkän jollain kahdella kymmenyksellä tarkoituksella, niin Hirvonen lähti auraamaan seuraavaksi päiväksi.

Lähtöjärjestyskokeiluja on tehty jo iät ja ajat tässä sarjassa. Tämä on kyllä ollut paras vaihtoehto. Sarjan johtajana antaa sen pienen tasotuksen perjantaille aurana, mutta ihan hyvinhän Kalle pärjäsi viime kaudella, vaikka lähti melkein joka kisaan perjantaina kärjestä.

Sekin olisi jo kuitenkin alku että talleilla olisi se täydet 3 autoa ja päälle jonkinlaista Katsutan kaltaista projektia ainakin osassa kilpailuista 4 autossa. Päälle joitakin asiakastallien autoa.

Tämähän oli 2010-luvun taitteessa normisetti. Citikalla oli junioritiimi, jossa Ogier haki vauhtia ja sitten oli Stobart Ford ns. sateliittitiiminä, jossa sitten esimerkiksi yhdessä vaiheessa Malcolmin poika Matthew ja Latvala ajoi. Sitten oli vielä Munchi's Ford, jossa ajoi Solbergin isobroidi. Raha-asiahan tämä on, mutta jos olisi sitten ne sateliittitiimit valmistajilla? 1-2 paikkaa per talli. Hyundailla taisi jopa muutama vuosi sitten vastaava olla. Siellä olisi paikkaa sitten enemmän kuljettajille, joilla ei ole vielä ihan valmiutta hyppää siihen tehdastiimiin, mutta tekevät tuota hommaa ihan tosissaan.
 
Viimeksi muokattu:

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Lähtöjärjestyskokeiluja on tehty jo iät ja ajat tässä sarjassa tämä on kyllä ollut paras vaihtoehto. Sarjan johtajana antaa sen pienen tasotuksen perjantaille aurana, mutta ihan hyvinhän Kalle pärjäsi viime kaudella, vaikka lähti melkein joka kisaan perjantaina kärjestä.
En tosiaan tiedä, miten lähtöjärjestyssysteemi voisi olla merkittävästi parempi. Kunhan se huomioidaan, että eka ajopäivä ei saa olla kisan pituuteen nähden liian pitkä, ettei kärkimies kärsi ihan liikaa. Toisena päivänä auraamaan lähtevähän on siinä asemassa ihan ns omaa syytään, eli yleensä ekan päivän ajovirheen, teknisen vian tai muuten vaan hitauden takia.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Tietysti joku sellainen sääntömuutos voisi olla, että nämä herrasmieskuskit, eli Serderidis ja Bertelli ym, eli Rally1-speksin mukaiset terveisten ajelijat laitettaisiin perjantaina baanalle ekaksi. En sitten tiedä miten se sääntöteknisesti hoidettaisiin, eli olisiko esim sääntö, että jos et ole ollut edellisessä kisassa mukana, niin lähdet ekana. Toki se koskisi sitten Breenejä ja Ogiereja myös, mutta voisi toimia silti? Siellä olisi sitten tietysti myös joku Huttunen Jyskälässä Bossen viimeisillä pennosilla naama norsunvitulla auraamassa, ja muutenkin tuo tietysti antaisi etua koko sarjaa ajaville, joka ei ehkä ole draaman ja kilpailullisuuden kannalta tarpeellista. Eli ei sittenkään.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tietysti joku sellainen sääntömuutos voisi olla, että nämä herrasmieskuskit, eli Serderidis ja Bertelli ym, eli Rally1-speksin mukaiset terveisten ajelijat laitettaisiin perjantaina baanalle ekaksi...
Periaatteessa näin mutta taitavat nuo turistit ajaa sen verran eri linjalla tuohon kärkeen nähden ettei sillä ole merkitystä tien puhdistumiseen. Päinvastoin jopa huonontaa tilannetta kun ajavat mutkan jätössä kaksimetriä sisempää linjaa ja heittää irtosorat siihen nopeimmalle ajolinjalle... Mutta tuo ekan ajopäivän kilsojen määrä on ihan hyvä huomio. Monesti silloin on ajettu puolet kisan pituudesta jolloin eroa tulee tottakai paljon enemmän. Ruotsissa lauantai oli pisin päivä ja perjantai selkeästi lyhyempi. Ja näin sen pitäisi olla muuallakin...
 

Yargon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, KeKi
Miten olisi jos kuljettajat saisivat vaikka shakedownin ensimmäisten vetojen jälkeen valita lähtöpaikkansa nopeimmasta hitaimpaan? Sarjan kärki lähtisi shakelle ensimmäisenä ja olisi näin huonommassa asemassa mutta hyvällä ajolla lähtöpaikka ei välttämättä olisi silti ensimmäisenä.

Eipä sillä ihan ok itselleni tuo nykyinenkin systeemi vaikka se kiistatta joissain ralleissa vie ensimmäiseltä autolta mahdollisuuden ajaa voitosta jo perjantaina. Rallissa kuitenkin aina ajetaan myös olosuhteita vastaan ja tasapuoliset ne ei tule koskaan olemaan. Tuossa vain on sellainen, että Power Stage on sarjan lempilapsi ja jos siinä aletaan kovin paljon hiljentelemään ja kikkailemaan pisteiden kanssa paremman lähtöpaikan toivossa seuraavaan kisaan niin varmaan joku muutos tulee järjestäjien osalta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Miten olisi jos kuljettajat saisivat vaikka shakedownin ensimmäisten vetojen jälkeen valita lähtöpaikkansa nopeimmasta hitaimpaan? Sarjan kärki lähtisi shakelle ensimmäisenä ja olisi näin huonommassa asemassa mutta hyvällä ajolla lähtöpaikka ei välttämättä olisi silti ensimmäisenä.

Tuohan oli joitakin vuosia sitten jonkin aikaa käytössä mutta omat heikkoudet siinäkin taisi olla, taisi tulla hieman enemmän ulosajoja jo ennen rallia ja sitten jos sarjalla ylivoimainen kuski niin menee menojaan. Kuinkahan ylivoimainen ranskalaiset tässä vuosien aikana olisi ollutkaan jos lähtöpaikka tasoitusta ei olisi ollut kiusana..
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Juu samaa mieltä noin yleisesti. Silloinkin oli vain pari oikeasti mestaruudesta taistelevaa tallia kuten nykyään. Suoraan tehtaiden määrä ei kerro tasosta välttämättä. Ja vaikka nytkin talleja olisi enemmän, ei niitä mestaruudesta taistelevia kuskeja kuitenkaan sen enempää olisi.
Se mitä minä eniten kaipaan menneiltä vuosilta, erityisesti 1990-luvulta, että ralleissa oli mukana yksityiskuljettajia A-ryhmän kalustolla, ja sitten oli näitä Jolly Clubin, jne. kaltaisia yksityistiimejä, satelliittitiimejä vai miksi noita nyt halutaankin kutsua. Jolly Clubin autoilla taidettiin jopa joskus voittaa jokunen ralli, vaikka eivät olleet ko. automerkin ykköstiimi. Nuo A-ryhmäläiset oli sen verran edullisia, että kansallisen tason kuljettajilla oli enemmän mahdollisuuksia vuokrata niitä esim. kotikisaansa. Ei tarvinnut olla välttämättä Bertellin kaltainen miljardöörisuvun vesa päästäkseen ajamaan. Noilla vuokrakeikoilla pystyi sitten antamaan näyttöjä isoille talleille ja saamaan ehkä lopulta vakipaikan tehdastallista.

Nyt WRC-kuljettajissa on ollut aika vähän vaihtuvuutta kun mahdollisuudet päästä ajamaan Rally1-kalustolla on hyvin vähäiset, mikäli et ole Rovanperän kaltainen superlahjakkuus tai Bertellin ja Serderidisin kaltainen milonääri/miljardööri. Ja tallit haluaisi mieluusti kuljettajia, joilla on Rally1-kokemusta. Senhän takia Hyundaikin pestasi Craig Breenin, vaikka viime kausi meni totaalisesti persiilleen.

Ja onhan tuo nyt ihan hanurista, että MM-pisteitä jaetaan kymmenelle parhaalle, mutta on ralleja joissa saattaa olla 4-5 Rally2-autoa pisteillä. Ja on ralleja, joissa kertaalleen keskeyttänyt kuljettaja pääsee hyvälle pistesijalle kun mukana on niin vähän Rally1-autoja, ja/tai osaa ajaa Serderidisin kaltaiset turistit.
 

Sambody

Jäsen
Onhan se hurjan haastava yhtälö, kun pitäisi olla suurelle yleisölle pääluokan autot näyttäviä, teknisesti "moderneja" jotta autonvalmistajia kiinnostaa ja toisaalta niin halpoja että mukaan saataisiin yksityiskuskejakin mukaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toisaalta tuota näyttävyyttä vähän liikaakin ehkä painotetaan, koska pääluokan auto on aina pääluokan auto ja loppujen lopuksi kyse on aina vertailukohdasta. Silloin kun siirryttiin B-ryhmästä A-ryhmäläisiin, niin tuntuihan ne autot hetkisen ihan tussareilta, mutta se unohtui nopeasti. Ja kun ralleissa noille A-ryhmän nelikoille oli verrokkina etuvetoisia, vapaastihengittäviä pikku-A:n autoja ja viritysasteeltaan huomattavasti kesympiä N-ryhmän nelikoita, niin kyllähän se heti tuntui rallipolun varressa ihan erilaiselle kun se iso A-ryhmän Lancia tai Celica puhalsi ohi. Sama juttu nykyisinkin, että jos olet vaikka SM-rallia seuraamassa, niin niiden pikkuluokan autojen jälkeen Rally2-Skodat tuntuvat ja näyttävät todella nopeilta ja näyttäviltä autoilta. Eli välttämättä noiden Rally1-autojen ei tarvitsisi olla niinkään näyttäviä ja nopeita, kuin mitä ne tällä hetkellä olevat, vaikka täytyyhän se sanoa että kun sellainen edellisen sukupolven (hybridiä edeltävä) Rally1-auto veti täysillä ohi, siinä oli jotain ihan erityistä kuten vanhoissa B-ryhmäläisissä.

Tuo autotehtaiden tarpeiden huomioiminen onkin sitten taas vähän haastavampi yhtälö. Autotehtailla on niin erilaisia markkinointistrategioita, autotehtailla on hyvinkin erilaisia kokonaisstrategioita esim. mallistojen ja käyttövoimapainotusten suhteen, ja autotehtailla on sitä kautta hyvin erilaisia näkemyksiä siitä miten rallia halutaan hyödyntää ja mitä sarjalta siksi halutaan. Kun siviililiikennettä ja koko liikennepolitiikkaa ylipäänsä viedään koko ajan enemmän ja enemmän "nollapäästöiseen" suuntaan, ja samalla autourheilu on muuttunut suuren yleisön silmissä ehkä polarisoivemmaksi, että yhä suurempi osa pitää sitä täysin turhakkeena ja turhana kulutuksena, niin en tiedä onko autourheilulla enää ylipäänsä kovin merkittävää tulevaisuutta autotehtaiden tulevaisuudessa? Välillä sitä miettii niinkin, että pitäisikö F1:n ja rallin yksinkertaisesti vaan unohtaa kokonaan nuo autotehtaiden tarpeet ja markkinointistrategiat, ja alkaa mainostamaan itseään ihan puhtaasti urheiluna ja viihteenä joka ei edes yritä olla mitenkään siviililiikenteen trendeissä mukana. Tämä tarkoittaisi siinä mielessä vähän paluuta vanhaan, että tallit olisivat autotehtaista ja siviililiikenteestä täysin irrallaan olevia "nyrkkipajoja", eli ihan puhtaasti autourheiluun keskittyviä talleja, jotka rakentaisivat autonsa itse joistakin siviiliautojen aihioista. Toki ymmärrän, että näin ei tule tapahtumaan koska autoteollisuuden myötä lajiin tulee paljon isoa rahaa, mutta ihan tällaista ajatusleikkiä, kun en ole oikein ollut tyytyväinen kummankaan lajin viime vuosien kehityssuuntaan.
 

Sambody

Jäsen
Uskon, että sarjan promoottorille on tärkeää wow-efekti minkä viimeisen sukupolven wrc-autot ja nykyiset Rally1 autot tarjoavat. Aika nopeasti siitä, kun Red Bull otti ohjat sarjasta siirryttiin noihin viimeisen sukupolven WRC-tykkeihin. Ja täytyy sanoa, että itsekin aloin taas huomattavasti suuremmalla mielenkiinnolla seuraamaan sarjaa, minkä mielenkiinto oli kärsinyt Volkswagenin ja Ogierin ylivoimasta ja ehkä myös osaltaan hieman hajuttomista, mauttomista ja värittömistä autoista. Toki sarjaa tullut lapsesta asti seurattua, mutta kyllä noille 2011-2016 vuosille osui vähäisemmän mielenkiinnon ajanjakso.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Suomen MM-rallin reitti julkaistaan ensi viikon tiistaina 28.2 klo 15 eteenpäin Helsingin kauppakeskus Itiksessä.

Näin juuri ilmoiteltiin Secto Rally Finlandin Facebookissa.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös