Toisaalta tuota näyttävyyttä vähän liikaakin ehkä painotetaan, koska pääluokan auto on aina pääluokan auto ja loppujen lopuksi kyse on aina vertailukohdasta. Silloin kun siirryttiin B-ryhmästä A-ryhmäläisiin, niin tuntuihan ne autot hetkisen ihan tussareilta, mutta se unohtui nopeasti. Ja kun ralleissa noille A-ryhmän nelikoille oli verrokkina etuvetoisia, vapaastihengittäviä pikku-A:n autoja ja viritysasteeltaan huomattavasti kesympiä N-ryhmän nelikoita, niin kyllähän se heti tuntui rallipolun varressa ihan erilaiselle kun se iso A-ryhmän Lancia tai Celica puhalsi ohi. Sama juttu nykyisinkin, että jos olet vaikka SM-rallia seuraamassa, niin niiden pikkuluokan autojen jälkeen Rally2-Skodat tuntuvat ja näyttävät todella nopeilta ja näyttäviltä autoilta. Eli välttämättä noiden Rally1-autojen ei tarvitsisi olla niinkään näyttäviä ja nopeita, kuin mitä ne tällä hetkellä olevat, vaikka täytyyhän se sanoa että kun sellainen edellisen sukupolven (hybridiä edeltävä) Rally1-auto veti täysillä ohi, siinä oli jotain ihan erityistä kuten vanhoissa B-ryhmäläisissä.
Tuo autotehtaiden tarpeiden huomioiminen onkin sitten taas vähän haastavampi yhtälö. Autotehtailla on niin erilaisia markkinointistrategioita, autotehtailla on hyvinkin erilaisia kokonaisstrategioita esim. mallistojen ja käyttövoimapainotusten suhteen, ja autotehtailla on sitä kautta hyvin erilaisia näkemyksiä siitä miten rallia halutaan hyödyntää ja mitä sarjalta siksi halutaan. Kun siviililiikennettä ja koko liikennepolitiikkaa ylipäänsä viedään koko ajan enemmän ja enemmän "nollapäästöiseen" suuntaan, ja samalla autourheilu on muuttunut suuren yleisön silmissä ehkä polarisoivemmaksi, että yhä suurempi osa pitää sitä täysin turhakkeena ja turhana kulutuksena, niin en tiedä onko autourheilulla enää ylipäänsä kovin merkittävää tulevaisuutta autotehtaiden tulevaisuudessa? Välillä sitä miettii niinkin, että pitäisikö F1:n ja rallin yksinkertaisesti vaan unohtaa kokonaan nuo autotehtaiden tarpeet ja markkinointistrategiat, ja alkaa mainostamaan itseään ihan puhtaasti urheiluna ja viihteenä joka ei edes yritä olla mitenkään siviililiikenteen trendeissä mukana. Tämä tarkoittaisi siinä mielessä vähän paluuta vanhaan, että tallit olisivat autotehtaista ja siviililiikenteestä täysin irrallaan olevia "nyrkkipajoja", eli ihan puhtaasti autourheiluun keskittyviä talleja, jotka rakentaisivat autonsa itse joistakin siviiliautojen aihioista. Toki ymmärrän, että näin ei tule tapahtumaan koska autoteollisuuden myötä lajiin tulee paljon isoa rahaa, mutta ihan tällaista ajatusleikkiä, kun en ole oikein ollut tyytyväinen kummankaan lajin viime vuosien kehityssuuntaan.