Mainos

Ralliketju

  • 1 867 178
  • 15 014

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tuo lähtöpaikkajuttu on kyllä sellainen kaksipiippuinen juttu, että ei oikein tiedä miten tuo pitäisi ratkaista. Toisaalta tuo tasoittaa sarjaa, kun sarjan kärkikuski tuntuu aika monessa rallissa kärsivän todella paljon siitä, että johtaa MM-sarjaa, mutta toisaalta on vähän hullua että MM-johto tarkoittaa sitä että joissakin ralleissa sinulla ei ole pienintäkään mahdollisuutta edes yrittää taistella voitosta. Ja kuten Uuhis tuossa sanoo, niin jos kausi jatkuu näin tasaisena niin vajaan ohjelman ajava Ogier pystyy hyvinkin taktikoimaan itsensä aika korkealle MM-sarjassa tuota lähtöpaikkaansa hyödyntäen. Ei ehkä kuitenkaan ole enää tarkoituksellista, että kuljettajat alkaa taktikoimaan itselleen huonoja tuloksia tai jättävät kisoja väliin saadakseen lähtöpaikkaedun seuraavaan kisaan.

Ehkä jonkinlainen kompromissi tässä voisi olla se, että kisajärjestäjiä pyydettäisiin suunnittelemaan reitit niin, että ensimmäinen päivä olisi lyhyehkö, jolloin tuo sarjaa tasoitava tekijä pysyisi kyllä mukana, mutta kärkikuljettaja ei kärsisi kuitenkaan niin pajoa että ensimmäinen päivä pudottaisi hänet automaattisesti pois voittotaistelusta.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Kaikella kunnioituksella lajin kulta-aikoihin peilaten niin onhan tämä nykyään melkoista pelleilyä. Rallieläkeläiset käy vuorollaan voittamassa kisoja halutessaan ja mestaruudesta ajavat taapertavat sitten jämäsijoilla. Jotain tarttis tehdä säännöille ja sille että mukaan saadaan lisää autonvalmistajia. Salibandyn MM-kisat ovat yhtä ennalta-arvattavia kuin nykyralli.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: raju

Sambody

Jäsen
Ehkä jonkinlainen kompromissi tässä voisi olla se, että kisajärjestäjiä pyydettäisiin suunnittelemaan reitit niin, että ensimmäinen päivä olisi lyhyehkö, jolloin tuo sarjaa tasoitava tekijä pysyisi kyllä mukana, mutta kärkikuljettaja ei kärsisi kuitenkaan niin pajoa että ensimmäinen päivä pudottaisi hänet automaattisesti pois voittotaistelusta.
Ennen käännettiin kivet ja kannot, että annettiin muille edes jonkinlainen keinotekoinen mahdollisuus Ogieria vastaan ajaa. Nyt se toki harmittaa, kun kärsijänä on Kalle, mutta mielestäni nykyinen systeemi on ihan hyvä. Saahan kärki etua esim seuraavassa rallissa Kroatiassa lähtöpaikastaan, joten ei se ihan aina huono paikka ole kärjessä startata.

Nyt toki, kun mm-tilanne on noinkin tasainen tulee Kroatia olemaan siellä menestyvälle kaksiteräinen miekka. Sitä seuraavat rallit on Portugali ja Sardinia, joten voittamalla Kroatiassa todennäköisesti hommaat itsellesi huonot lähtöpaikat kumpaankin näistä tienputsaus ralleista. En tosin tiedä onko Ogier ajatellut noissa soraralleissa ajaa. Motorsport.com mukaan ei välttämättä ollut alunperin lähdössä viivalle Kroatiassa, mutta tiimiltä oli lähtenyt ajatus. Mestaruus Sebille on kyllä pirun kaukainen ajatus. Vaikka pyyhkisi pöydän Kroatiassa niin en tiedä kiinnosteleeko lähteä tietä avaamaan Portugaliin eikä se lähtöpaikka varmaan häävi ole myöskään Sardiniassa. Sitten jo onkin Kenian jälkeen tulossa Viro ja Suomi, mitkä eivät Ogierin suosikki ralleihin kuulu eikä niissä myöskään ihan suurimpia ennakkosuosikkeja olisi. Akropoliksessa voisi nousta takaisin kohti mm-kärkeä, mutta sen jälkeen ajetaankin taas vauhdikkaalla soralla Chilessa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Lapin pitäisi kyllä seuraavissa kisoissa alkaa ajaan sinne Top 3 sijoille, tai vähintään top 5 ja kerätä powerilta 3-5 pinnaa. Muuten kyllä kärki karkaa. Ja tuskin hunailla tykätään, jos kunnon tulosta ei tule.
Satsaus Lappiin kuitenkin on kova, kun noita tallipaikkoja ei kauheesti ole..
 

Sambody

Jäsen
Kaikella kunnioituksella lajin kulta-aikoihin peilaten niin onhan tämä nykyään melkoista pelleilyä. Rallieläkeläiset käy vuorollaan voittamassa kisoja halutessaan ja mestaruudesta ajavat taapertavat sitten jämäsijoilla.
Niin mites silloin kulta-aikoina, kun mestaruudesta ajavia kairasi kaiken maailman Panizzit ja Bugalskit perseeseen asfaltilla. Tai Kenneth Eriksson lumella ja soralla. Jos mennään B-ryhmän aikoihin niin siellä joku eläkeläinen Waldegård kävi voittamassa parikin rallia mestaruudesta taistelevien nenän edestä. Ennen oli asfaltti tai erikoisolosuhde spesialisteja. Nyt taas lähtöpaikan turvin mestaruustaiston ulkopuolisilla kuljettajillakin on mahdollisuus jopa ajaa voitosta.

Itse en olisi kovin huolissani nykyisten kuljettajien tasosta, jos ralli historian kaksi menestyneintä kuljettajaa pystyvät Montessa voittamaan vaikkei enää kokonaisia kausia sarjassa ajakkaan. Jos Sordo on pystynyt osa-aikaisena kuljettajana lähtöpaikan turvin voittoihin, niin en pitäisi kovin yllättävänä, että Meksikossa kilpailun 6 kertaa aiemmin voittanut 8-kertainen maailmanmestari Ogier pystyy hyvältä lähtöpaikalta kilpailun voittamaan mestaruuskandidaatteja vastaan. Tuo Ogierin eläkeläis-status on myös hieman kyseenalainen ottaen huomioon, että Lappi on ajanut yhden mm-kilpailun häntä enemmän viimeisen kalenterivuoden aikana ja esimerkiksi Sordo yhtä monta. Olisi ihan täysverinen mestariehdokas tälläkin kaudella mikäli vain ajaisi täyden kauden.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse en olisi kovin huolissani nykyisten kuljettajien tasosta, jos ralli historian kaksi menestyneintä kuljettajaa pystyvät Montessa voittamaan vaikkei enää kokonaisia kausia sarjassa ajakkaan. Jos Sordo on pystynyt osa-aikaisena kuljettajana lähtöpaikan turvin voittoihin, niin en pitäisi kovin yllättävänä, että Meksikossa kilpailun 6 kertaa aiemmin voittanut 8-kertainen maailmanmestari Ogier pystyy hyvältä lähtöpaikalta kilpailun voittamaan mestaruuskandidaatteja vastaan. Tuo Ogierin eläkeläis-status on myös hieman kyseenalainen ottaen huomioon, että Lappi on ajanut yhden mm-kilpailun häntä enemmän viimeisen kalenterivuoden aikana ja esimerkiksi Sordo yhtä monta. Olisi ihan täysverinen mestariehdokas tälläkin kaudella mikäli vain ajaisi täyden kauden.

Eikä tuossa nyt lopulta seppojen kohdalla mistään lähtöpaikoista kyse ovat vaan niin hyviä että veisivät nykykunnossakin yllättävän paljon kisoja jos koko kauden ajaisivat. Väittäisin että jopa Loeb saattaisi vielä taistella mestaruudesta kunnollisella ohjelmalla, vaikka tietenkin tietyt kisat varmasti olisi hankalia, mutta toisaalta vähäisellä osallistujamäärällä maaliin ajamalla olisi varmaan nopeissakin kisoissa ihan ok sijoilla. Ogier sitten on edelleen ihan täysimääräinen kuski, aktiivisesti testaa ja ajaa sekä ikää vasta alle 40v joka rallikuskille vähän.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Sambody en nyt Panizzia ihan tusinakuskina pitäisi, ajoi urallaan 71 kisaa joista voitti 7.
Bugalski ajoi 36 kisaa ja voitti niistä 2. Voitothan taisi tulla etuveto xsaralla... Tehoa taisi olla melkein sama ku wrc:ssä, mutta painoa muutama sata kiloa vähemmän, oli sen vuoksi näppärämpi?
 

Sambody

Jäsen
@Sambody en nyt Panizzia ihan tusinakuskina pitäisi, ajoi urallaan 71 kisaa joista voitti 7.
Bugalski ajoi 36 kisaa ja voitti niistä 2. Voitothan taisi tulla etuveto xsaralla... Tehoa taisi olla melkein sama ku wrc:ssä, mutta painoa muutama sata kiloa vähemmän, oli sen vuoksi näppärämpi?
Pidätkö "eläköityneitä" Loebia ja Ogieria tusinakuskeina? En minäkään pidä Sebejä, Panizzia, Erikssonia tai Waldegårdia tusinakuskeina eikä se pointti ollutkaan. Viestini oli vaan reaktio siihen aiemman kirjoittajan viestiin nyky huippukuskien tasosta, kun eivät pärjää edes Ogierille ja Loebille.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
En pidä tusinakuskina. Ogierin ja Loebin taso on vaan niin kova, että pärjäävät edelleen.
On siellä aika kovia seppiä nytkin ajamassa, mutta "taso" ei vaan riitä näitä 2 vastaan. Ei se silti tee nykykuskeista huonoja. Etkö sitä varmaan tarkoittanutkaan
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Ei ihan osu kohdilleen, jää 2 pinnaa uupumaan noin, mutta tuossa on varmaan joku jippo. Ehkä tyyliin "Serderidis" Fordille. Vai oisko Munster kuitenkin tuonut Fordin 2 pinnaa Monte Carlossa @Uuhis #97

Täällähän ollaan vähän ulkokaarteella.

Tänak toi kaikki M-Sportin pisteet Montesta. Toyotan kolme kuskia olivat edellä sijoilla 1., 2. ja 4., joten neljänneksi tullut Evans tippuu listalta pois ja Tänak saa valmistajien pisteet sijasta 4. eli 12 pistettä ja powerilta siihen päälle 4 pistettä.

Serderidistä ei ole nimetty eikä nimetä ajamaan tallipisteistä, jotta ei vie testipäiviä tallin kiintiöstä. Ne kun halutaan säästää Tänakille.
 

Brett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pelicans, Peliitat ja muut jotka eivät voita
Kiitos kaikille avuista pisteiden seuraamiseen! Nuo Power stage pisteet aiheuttivat sen, ettei hommat täsmänneet. Tai juuri se, että nimeämättömien pinnat pitää muistaa poistaa ja antaa nimetyille tallipisteissä.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Serderidis oli 9. "nopein" Rally1-auto Montessa ja sai 2 tallipistettä, Rally2-autot eivät vie tallipisteitä Rally1-autoilta vaikka sijoittuvat paremmin.

Vaikka Evans ei saanutkaan tallipisteitä, niin Tänak, Sordo ja Serderidis tuovat vain ne pisteet joihin heidän sijoituksensa oikeuttavat, eivät siis "nouse" tallipisteissä ylemmäs vaikka Evansia ei lasketa.
Serderidis ei ole ajanut tallipisteistä yhdessäkään rallissa eikä tule ajamaankaan. Tuon voi tarkistaa vaikka lähtölistalta, jossa valmistajien pisteistä ajavien perässä on M-kirjain.

Kyllä sijoitukset nousevat, jos edellä on kolmannet autot kuten esim. Montessa kävi, kun Tänak sai 4.sijan pisteet. Lähtökohtaisesti siis valmistajien pisteet rallissa tulevat aina sijoista 1.-6., jos vaan kaikilta pääsee kaksi autoa maaliin. Näin on käynyt tällä kaudella Ruotsissa ja Meksikossa, että valmistajien pisteet on jaettu suoraan sijoista 1.-6. Meksikossa Tänak siis toi sijalta 9. ja Loubet sijalta 26. valmistajien pisteet sijoista 5. ja 6. M-Sportille. Montessa ei käynyt, koska Loubet keskeytti sunnuntaina.

Powerilta valmistajien pisteet sitten tulevat niistä oikeista sijoituksista.
 
Viimeksi muokattu:

TJ MACKEY

Jäsen
Tykkään todella paljon Lapista tyyppinä ja kuljettajana. Siltikin, hieman turhan tuttua kaavaa nämä kaudet kulkevat. Virheitä ja erikoisia juttuja tulee vähän joka kisassa ja on tullut jo vuosien ajan. Nopeutta kyllä on ja EP oli yllättävön valmis WRC:n rattiin jo 2017. Ja vaikka vauhtia oli jo ensimmäisinä vuosina, tuli myös virheitä. Silloin se saattoi olla ymmärrettävää.

Citroen vuosi sisälsi vähän kaikkea, mutta silloinkin Lapin kauden ensimmäisen puoliskon kisat olivat tuloksellisesti surkeita. Viime kausi Toyotalla oli ok, mutta sekin sisälsi lapsellisen virheen niin Kroatiassa kuin Suomessa. Lisäksi kova ulosajo Sardiniassa.

Tämä kausi ei ole lähtenyt yhtään sen paremmin liikkeelle. Lappi tekee virheitä, mutta onko kyse itseluottamuksesta vai eikö se ihan absoluuttinen vauhti ole niin kovaa kuin vaikkapa Kallella, TänakillaNeuvillella tai Ogierilla. Lappi tekee kohtalokkaita virheitä enemmän kuin muut kun aletaan ajamaan voitosta. Ja noita nykyautoja pitää ilmeisesti ajaa joissain paikoissa myös vähän riskillä. Siistillä ja pyöreällä linjalla ei oikein pärjää. Mutta siinä missä etenkin Tänak ja esim. Kalle kohtuu hyvin selviävät noista ohoh- paikoista, Esupin kisa tahtoo keskeytyä kerta kerrasta.

Ja taas ollaan siinä tilanteessa, että jo kolmen kisan jälkeen, nyt on sitten hirveässä paineessa saatava niitä sijoituksia sinne 3-5 sakkiin vaikka väkisin. Ja vaikka Lapista paljon tykkäänkin, niin hän meni Huyndaille korvaamaan Tänakin jättämää jakkaraa. Tulokset ei ole oikein ollut siellä päinkään.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Loeb kävi viikonloppuna ajamassa Skodan uutta rally 2 autoa ja vei Azorien rallin nimiinsä ennen Mikkelsenia ja Veibyä. Vähän ehkä harmi että M-sportille ei taida enää olla asiaa kun kaikki panos Tänäkissä.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP

Juttua manageri Jouhista.Näitä ralliäijiä kai pidetään jotenkin juroina ja ehkä aavistuksen ujoina. Olen erimieltä. Siis jos edes pidetään juroina.
 
Viimeksi muokattu:

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Miten F-cupin kisojen reitti ilmoitetaan ennen kilpailuja ja mistä saa yleensä hommattua pääsylippuja? Mäntsälään olisi tarkoitus mennä katsomaan.


Virallisesti reitti on sarjan virallisilla sivuilla:


Yleensä se laitetaan julkiseksi tuonne sivuille vasta ralliviikolla ja lippuja ruvetaan myymään yleensä vasta rallipäivänä tai edeltävänä perjantaina/torstaina. Reittikartan löytää toki myös paikallisen Aluehallintoviraston/ely-keskuksen sivuilta jo nyt(koska tiesulut on hyväksytettävä siellä) jos ne jaksaa etsiä sieltä.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Virallista lausuntoa aiheesta ootellen, toki niin monesta lähteestä on tullut valitettavasti suht ykspuolista informaatiota tuosta Breenin tilanteen loppuseuraamuksesta että ei tää kyllä kovinkaan hyvältä uutiselta vaikuta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös