Jyväskylän talvirallia tuli katsottua viikonloppuna penkalta käsin, on nuo mm-rallista tutut pätkät vaan komeita talvellakin.
Kiteytettynä - todella onnistunut reissu, ja hienoa on että SM-tason kilpailukin kiinnostaa ihmisiä. Jonkun kuulleen jo kisasta sanoneen että ei muista vuosikymmenten saatossa että sm-sarjan kisaa oisi kehuttu näin paljon. Penkallakin yleisömäärä oli kivasti nousussa. Muutenkin tämän sarjan yläpuolella oleva positiivinen fiilunki on aikas hyvä saavutus kun ottaa huomioon et osallistujamäärä on rallissa ollut viimevuosina laskemaan päin, sääntömuutokset monen mielestä perseestä ja kalusto taas niin perkeleen kallista.
Tosiaan, väkeä oli hemmetin hyvin. Itse olin varautunut menemään Killerille perjantaina noin 17:30-18:00 ja olinkin noin 17:30 nousemassa Savelan risteyksestä Kypärämäen läpi kohti Killeriä, mutta autojonoa oli sen verran rajusti että olin parkissa vasta n 18:30, Hannosen kaadon ehdin juuri todistamaan ja videoimaan :D
Yleisömäärä varmasti toi mukavasti pääsylipputuloja järjestäjälle, itsekin tiedän moottoriurheilujärjestöaktiivina että kilpailutapahtumaa on helpompi seurojen järjestää kun viivan alle jää muutakin kuin +/-0 tai pahimmilaan -. Toki yleisömäärä varmaan myös hiukan yllätti erikoiskokeita järjestäneet seurat, Ilomäessä järkkärit yrittivät aluksi hillitä ihmisiä ryntäilemästä enää tien yli Vesangantien loppupään risteysalueella 0-autojen tullessa, mutta lopulta luovuttivat kun ei 3-4 miestä pystynyt vahtimaan satoja ihmisiä, mutta vahingoilta onneksi vältyttiin.
Moksissa todistinkin sitten hiuksianostattavaa tilannetta kun pimeyden kello 18 jälkeen laskeuduttua katsoja seikkaili risteysalueella tiellä juuri kun yksi loppupään pikkufiestoista saapui nypyn ylityksen jälkeen tuohon paikkaan(
62°02'48.3"N 25°30'19.1"E). Olin tuolla nypyllä kaverin kanssa ja huutelimme poiskävelevää yleisöä pois tieltä kun ajovalot alkoivat näkyä, mutta tuota sankaria emme pimeydessä havainneet kun hän käveli tuohon risteykseen suunnasta johon emme nähneet, varsinkaan pimeässä. Kuski onneksi ajoitti jarrutuksensa oikein ja pystyi väistämään tuon katsojan.