Ralliketju

  • 1 678 587
  • 13 385

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kalle sanoi haastattelussa ettei yrittänyt voittaa poweria. Mielessä on jo Meksikon lähtöjärjestys. Ei halua aurata siellä. Mestarin puhetta.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Saas nähdä kusiko Hyundain taktikointi tuohon Neuvillen virheeseen?

EDIT: Ero lähtiessä vain puoli sekuntia ja Breen ei pysty kovin paljoa hidastelemaan koska Rovanperä on niin lähellä. Ja Breenille ei saada viestiä Neuvillen virheestä.

EDIT: Siihenhän se kosahti ja Breen kisan kakkonen!
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mahtuukohan Neuville ja Breen samaan pöytään enään
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Craig Breen! Upeaa! Hieno ralliviikonloppu. Ja Ford voittaa. Ralli on taas mielenkiintoista ja jännää.
Onhan se rallin tulevaisuuden kannalta tärkeää, että useampi talli pystyy tavoittelemaan voittoja. Oli jo vaarana, että sarjasta tulee korealaisten ja japanilaisten keskinäinen.
Kunpa vielä ranskalaiset ja saksalaiset innostuisivat uudelleen.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Onhan se rallin tulevaisuuden kannalta tärkeää, että useampi talli pystyy tavoittelemaan voittoja. Oli jo vaarana, että sarjasta tulee korealaisten ja japanilaisten keskinäinen.
Kunpa vielä ranskalaiset ja saksalaiset innostuisivat uudelleen.

Ois kova jos paluun tekisi Citroen/Peugeot ja vaikka Volkkari. Audi olisi LEGENDA, mutta mutta menee sinne Formuloihin?
Tarvisi sitten vaan olla vielä saksalainen huippukuski? Sellaista ei ole sitten Röhlin aikojen ollut? Arminilla ei tainnu vauhti riittää aikanaan?
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Mahtuukohan Neuville ja Breen samaan pöytään enään
Mikseipä mahtuisi, eihän Breen voinut tehdä tuossa enää mitään, kun Neuville teki ratkaisevan ajovirheen.
Ois kova jos paluun tekisi Citroen/Peugeot ja vaikka Volkkari.
Tällä nykyisellä Rally1-hybridi aikakaudella tuskin saadaan yhtään uutta merkkiä mukaan. Useampi automerkki on ilmoittanut kiinnostusta sarjaa kohtaan, jos autot muuttuvat kokonaan sähköiseksi.
 

Analyytikko_

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, HJK, QPR, ManU, Hertha BSC
Toisaalta, Breen ajaa vajaan ohjelman eikä siksi missään nimessä aja mestaruudesta, joten eipä tuossa voi hirveästi Hyundaita kritisoida. Eri asia jos täyden ohjelman ajava valjastettaisiin tässä vaiheessa kakkoskuskiksi ja käskettäisiin päästää ykköskuski ohi.
Samaa mieltä. Kova päätös, mutta taktikointi kuuluu lajiin ja jos olisi tämä mänööveri onnistunut, niin ne Neuvillen pari ekstrapistettä saattaisivat loppukaudesta olla todella arvokkaita.

Neuville meni nyt sitten itse sohlaamaan kakkosijansa ja powerin pisteet, joten tiimin taktikointi meni hukkaan. Silti täysin ymmärrettävä päätös, kun toinen ajaa koko kauden ja toinen puolet kisoista. Ja Breenin ilme oli aika paljonpuhuva, kun hän kuuli asiasta maalintulon jälkeisessä haastattelussa.

Fordin ja Tänakin voitto tekee hyvää koko sarjalle. Hienoa työtä Tänakilta ja tiimiltä ja jos vain laitteet kestävät, niin Tänak tulee olemaan kova luu mestaruustaistossa. EP Lapilta hieno suoritus powerilla ja toivottavasti tuo häntä vaivaava huono tuuri pikkuhiljaa loppuisi.

Yksi valmistaja lisää Rally1-luokkaan tekisi hyvää. Esim. Volkswagen-konserni isona autonvalmistajana saisi tuupata Skodan pääluokkaan, kun ovat toisella brändillään tulossa mukaan mm. F1-sarjaan.
 

Sambody

Jäsen
Olipa kyllä tapahtumia vielä viimeisenäkin päivänä. Tänakilta hieno voitto. Hyundai myös kova. Ilman rengasongelmia olisi ihan hyvin voinut 4 parhaan joukkoon keretä kaikki kolme Hyundaita. Neuvilleltä myös mestaruustaiston kannalta hieno onnistuminen. Voitti eilen ja tänään ajamalla Kallen ja ottaen huomioon missä ajettiin niin kova suoritus ja ehdottoman tarpeellinen, jos meinaa Kallen mestaruustaistossa voittaa. Toyotalta huono viikonloppu. Katsuta ei sitten saanut pidettyä Yarista lumipenkkojen välissä ensimmäisessä ykköstiimin rallissaan. Evansilla ei kyyti riittänyt kärjen matkaan missään vaiheessa. Kalle tosiaan ajoi hyvin ensimmäisen päivän, mutta hävisi kamppailun viimeisestä podium paikasta Neuvillelle.

Sinänsä Meksikoa silmällä pitäen ihan kiva, että Tänak lähtee edelle. Silti kiirettä pitää, jos meinaa korkeimmalle korokkeelle keretä, koska takaa tulee puhdistuvalle tielle Neuville, Evans, Ogier, Lappi ja Sordo. Loubet voi myös lähtöpaikankin tukemana olla paljon kilpailukykyisempi taas Meksikossa kuin oli nyt lumella Ruotsissa. Herkullinen tilanne Meksikoa ajatellen kyllä varsinkin Lapilla. Saa kuudentena autona työntää rengasta puhdistettulle ajolinjalle.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, suomalainen Jokerit, ei khl-joukkue
Ois kova jos paluun tekisi Citroen/Peugeot ja vaikka Volkkari.
Jos säännöt menevät autotehtaille suotuisaan suuntaan, niin Skoda, joku stellantis yhtymästä ja joku kolmas merkki on ilmaissut kiinnostuksensa rallia kohtaan. Stellantikseen sitten kuuluu ainakin Citroen, Peugeot, Opel ja Lancia. Jos sieltä Skoda ja Citikka esim tulisivat mukaan niin pullat olisi aika hyvin uunissa. Nyt täytyy vain saada päätös aikaiseksi millä autoilla ajetaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ois kova jos paluun tekisi Citroen/Peugeot ja vaikka Volkkari. Audi olisi LEGENDA, mutta mutta menee sinne Formuloihin?
Tarvisi sitten vaan olla vielä saksalainen huippukuski? Sellaista ei ole sitten Röhlin aikojen ollut? Arminilla ei tainnu vauhti riittää aikanaan?

Merkkejä arvuutellessa pitää muistaa että autotehtaille ralli on nykyään niiden kauppakassi-kansanautojen markkinointikanava, joka ei oikein sovi enää Audin imagoon(vähän premiumimpi tuote). Tästä syystä BMW ei aikanaan innostunut antamaan Prodrivelle rahoitusta Mini-talliin(vaikka auto oli alkuunsa nopea), sillä Mini ei kuulunut BMW:n tuotekatalogissa siihen ryhmään jota haluttaisiin markkinoida rallin kautta.
 

Flou

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ravens
Toisaalta, Breen ajaa vajaan ohjelman eikä siksi missään nimessä aja mestaruudesta, joten eipä tuossa voi hirveästi Hyundaita kritisoida. Eri asia jos täyden ohjelman ajava valjastettaisiin tässä vaiheessa kakkoskuskiksi ja käskettäisiin päästää ykköskuski ohi.
Minusta taas näissä pitäisi aina kritisoida. Aikasakkoleikkiminen vie kyllä urheilun ilon lajista. Loebilläkin on se yksi mestaruus ekstraa näitten aikasakkokikkailujen myötä ja Hirvonen jäi nuolemaan näppejään.

Etenkin heti alkukaudesta tämä kikkailu on todella vastenmielistä. Loppukaudesta sen vielä ymmärtää jotenkin, mutta tämähän toki kuuluu rallin luonteeseen, että kakkos -ja kolmoskuskit ei saa pärjätä, jotta tallin ykköskuskilla on paremmat saumat mestaruuteen.

Lisää pärjääviä talleja ja kuskeja kisoihin, niin loppuisi tuo saamarin kikkailu.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minusta taas näissä pitäisi aina kritisoida. Aikasakkoleikkiminen vie kyllä urheilun ilon lajista. Loebilläkin on se yksi mestaruus ekstraa näitten aikasakkokikkailujen myötä ja Hirvonen jäi nuolemaan näppejään.

Tuossa muuten voi taas jotain vastaavaa käydä nythän Ogier on vienyt ja tulee viemään pisteitä tallikavereiden edestä. Toki pienen pienenä etuutena sitten Katsutan nelosauta jolla vähän edes voi kikkailla joissakin tilanteissa.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Uuhis #97 Minin kohdallakin tultiin sarjaan mun mielestä väärällä mallilla? Se Countryman tjsp oli aivan liian iso ja kömpelö?

Toivottavasti vuoden sisällä saadaan päätettyä millä jatketaan tulevaisuudessa. Uusien autojen rakentaminen ottaa kuitenkin aikansa. 5-6 tallia ja niissä se 3 kuskia, olisi jo todella kova juttu
 

Sambody

Jäsen
Toivottavasti vuoden sisällä saadaan päätettyä millä jatketaan tulevaisuudessa. Uusien autojen rakentaminen ottaa kuitenkin aikansa. 5-6 tallia ja niissä se 3 kuskia, olisi jo todella kova juttu
Koska viimeksi olisi näin ollut? Mielestäni viimeisiin vuosikymmeniin peilaten kolme tallia joilla kalusto riittää rallien voittoon on jo hyvä tilanne. Toki enemmänkin saa tulla sarjaan ja onhan melko potentiaalisia kuskeja ilman Rally1 autoa tällä hetkellä vaikka samat nimet siellä mm-tittelistä siinäkin tapauksessa kovimmin kilpailisi. Vaikea vain nähdä että olisi hetimiten tulossa. Se mikä toiselle merkille näyttäytyy sopivina teknisinä ratkaisuina ei välttämättä nykyisille merkeille sovi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vuosituhannen alussa oli viimeksi tilanne missä mukana oli useampi tehdastalli. Silloin oli Mitsu, Subaru, Ford, Peugeot, Seat, Skoda ja Hyundai... Tuo aikakausi muutenkin oli aika rikasta noin kilpailullisesti. Useana vuonna 6 teamia mukana ja tuo 2000 taisi olla paras kun oli 7. Ihan siihen tuskin päästään mutta neljäkin olisi ihan hyvä. Jokaisessa kaksi koko kauden ajavaa niin siinä olisi jo 8 kuskia nykyisen viiden sijaan... Mutta se vaatii nyt sen että lyödään lukkoon säännöt millä ajetaan. Olkoon vaikka niin että tällä säännöllä viisivuotta eteenpäin mutta joku jatkuvuus on oltava ennekuin uusia talleja mukaan tulee...
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Minusta taas näissä pitäisi aina kritisoida. Aikasakkoleikkiminen vie kyllä urheilun ilon lajista. Loebilläkin on se yksi mestaruus ekstraa näitten aikasakkokikkailujen myötä ja Hirvonen jäi nuolemaan näppejään.

Etenkin heti alkukaudesta tämä kikkailu on todella vastenmielistä. Loppukaudesta sen vielä ymmärtää jotenkin, mutta tämähän toki kuuluu rallin luonteeseen, että kakkos -ja kolmoskuskit ei saa pärjätä, jotta tallin ykköskuskilla on paremmat saumat mestaruuteen.

Lisää pärjääviä talleja ja kuskeja kisoihin, niin loppuisi tuo saamarin kikkailu.
En minäkään noista varsinaisesti tykkää. Aina mieluummin jos ajamalla ratkaistaisiin, ilman tallimääräyksiä ja ilman aikakikkailua. Mutta kun säännöt mahdollistaa tuon niin silloin sitä myös käytetään. Hyundai on pistänyt isosti paukkuja talliinsa jo vuosia mutta menestys on jäänyt siihen nähden laihaksi ja mestaruudet menee koko ajan ohi. Puheet emoyhtiön vetäytymissuunnitelmista on alkaneet lisääntymään ja sieltä on laitettu painetta että menestystä täytyy alkaa tulemaan, niin hölmöähän tuollainen paikka olisi jättää käyttämättä, kun tallin "keikkakuski" on ykköskuljettajan edellä ja mahdollisuus aikasakolla vaihtaa sijoitukset. No, Neuville tuon sitten itse ryssi, niin tulokset meni loppujen lopuksi "oikein".

Talleja ja autoja lisää ralli tosiaan kaipaisi, niin se aina pienentäisi taktikoinnin mahdollisuutta.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Koska viimeksi olisi näin ollut? Mielestäni viimeisiin vuosikymmeniin peilaten kolme tallia joilla kalusto riittää rallien voittoon on jo hyvä tilanne.

Mennään varmaan 2000-luvun alkuun. Mitsubishi, Subaru, Peugeot, Citröen ja Ford. Ja jokaisella melkein huippukuskeja riveissä, toki Mitsun menohan tössäsi silloin pitkälti Tommin lähtöön.

Piakkoin varmaan julkistettavasta Suomen MM-rallin reitistä kuuluu semmoisia kahvipöytäkeskusteluja, että lauantaille on palaamassa klassikkopätkä yli 20 vuoden takaa, power stagea ei ajeta Ruuhimäessä ja myös perjantaille olisi ilmestymässä todellinen klassikko.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös