Esapekka Lappi Kuopion SM-ralliin Hyundailla...
Myös Katsuta testaa tuolla Toyotaa Ruotsin rallia silmällä pitäen. Kilpailut käsittääkseni järjestetään sopivasti peräkkäisinä viikonloppuina.Esapekka Lappi Kuopion SM-ralliin Hyundailla...
Joo, tätä juuri Neuville sanoi ennen Montea, että testirajoitusta tullaan kiertämään osallistumalla kansallisiin pikkuralleihin. Pienten kisajärjestäjien ja katsojien kannalta tietysti ihan lottovoitto, joten sinällään ei pelkästään huono juttu, mutta ei mitään tekemistä kustannussäästön kanssa, vaikka sillähän tätä rajoitusta on perusteltu.Tämähän oli odotettavissa uusien testirajoitusten takia. Sääntöä kierretään ajamalla pikkukisoja.
E: Samassa kisassa myös Katsuta Toyotalla.
Hyundaillahan oli jo viime kaudella asfaltilla vaikeuksia, ja olivat asfalttikisoissa usein Toyotaa jäljessä. Ilmeisesti ei ole vieläkään saatu noita ongelmia ratkottua, kun asfalttispesialistit Neuville ja Sordo ei mitään ihmeitä esittäneet, ja Lappikin tuntui olevan vähän hukassa auton kanssa. Jos eivät noihin ongelmiin löydä ratkaisua, niin vaikea kuvitella että Hyundailla tälläkään kaudella juhlittaisiin ainakaan kuljettajien mestaruutta. Neuville kun ei taas sitten ole nopeissa soraralleissa läheskään parhaimmillaan, ja niissä auto ainakin Tänakin käsissä oli viime kaudella nopea. Lappi voi hyvinkin taistella voitoista noissa kisoissa, mutta se ei välttämättä auta Neuvillea mestaruustaistelussa.
Joo, kyllä sieltä tulosta ihan kohtalaisesti tuli, mutta kuljettajilta on tullut minusta jo pidempään viestiä siitä, että auto on ilmeisesti aika kinkkinen säädettävä asfaltille. Sitten kun säädöt saadaan kohdalleen niin kyllä sieltä tulostakin on mahdollista saada.Toki voittivat tuon Belgian MM-rallin(ekan päivän jälkeen Hyundailla kaksoisjohto) ja Kroatiassahan olivat sijoilla 2 ja 3, eli ei se Montea lukuunottamatta niin paskasti asfaltilla mennyt.
Toki voittivat tuon Belgian MM-rallin(ekan päivän jälkeen Hyundailla kaksoisjohto) ja Kroatiassahan olivat sijoilla 2 ja 3, eli ei se Montea lukuunottamatta niin paskasti asfaltilla mennyt.
Toki voittivat tuon Belgian MM-rallin(ekan päivän jälkeen Hyundailla kaksoisjohto) ja Kroatiassahan olivat sijoilla 2 ja 3, eli ei se Montea lukuunottamatta niin paskasti asfaltilla mennyt.
Itsestäni vaikutti siltä että Hyundai sortui testeissään vääriin säätöihin, eli auto säädettiin liukkaampaa tietä varten tarpeettoman pehmeäksi. Hyundain ennakkotestitiet näyttivät kyllä lumettomilta, mutta kohtuu likaisilta(helvetisti lehtiä ja multaa/mutaa) ja osin märiltä, eli saattoivat mennä tuossa harhaan.
Ainakin Neuville sanoi että vain yksi testipäivä oli ja auto oli säädetty semmoisille asetuksille mikä sopisi jokaiseen keliin. Päälle vielä että sitten tallissa oli mukana vielä kaksi kuskia jotka ei viimevuosina tuota kisaa ajanut.
Ruotsissa sitten voikin voimasuhteet mennä eritavalla, rallin pitäisi sopia hyvin kaikille Hyundai kuskeille ja lisäksi pääsevät hyviltä lähtöpaikalta jos myöhempi lähtöpaikka hyödyttää kelin puolesta.
Kalle lähti ekana myös 2022, kun Loeb ja Ogier jättivät rallin välistä. Montessa kolmanneksi Kallen edelle tullut Breen sai vähempi pisteitä (Kalle veti powerilta täydet pinnat, Breen 0 joten Kalle 17 Breen 15) ja näin ollen Kalle oli Ruotsin ralliin startanneista pistejohdossa.Just näin.
Viime vuonna Kalle voitti Ruotsin. Nyt on erona se että tällä kertaa KR lähtee ekana.
Kalle lähti ekana myös 2022, kun Loeb ja Ogier jättivät rallin välistä. Montessa kolmanneksi Kallen edelle tullut Breen sai vähempi pisteitä (Kalle veti powerilta täydet pinnat, Breen 0 joten Kalle 17 Breen 15) ja näin ollen Kalle oli Ruotsin ralliin startanneista pistejohdossa.
Ja Tänak ajaa Otepään rallin viikkoa ennen Ruotsia:
M-sportin osalta myös ihan hyvä uutinen näyttäisi resursseja riittävän vastaamaan muille testaamisen osalta. Mietin vain että onkohan talleilta tullut hyväksyntää tähän testaamisen rajoittamiseen kun kaikki sitä näyttää nyt kilpaa yrittää jotenkin kiertää. Samahan se formuloissakin ollut että testaaminen vähenee niin sitten kaikkeen muuhun kyllä tallit löytänyt rahareikiä jolloin todellista säästöä ei tule koskaan.
Ironista tai ei niin Ford tästä eniten hyötyy. Muut tallit joutuvat jakamaan testipäiviä useamman kuskin kesken, mutta Ford laittaa kaikki munat Ottin koriin. Tänak siis saa kaikki testipäivät ja lisäksi osallistuu kansallisiin ralleihin. Jotain etua tuostakin, että pääsee testaamaan hyvin paljon vrt muiden tallien kuskit. No Tänak siis testaa nyt paljon lumella ennen Ruotsia ja sitten tulee Kalle ja vie osakilpailuvoiton sekä Powerin täydet pisteet. Näin ainakin toivon.Ironista kyllä, MSport itse vaati testaamisen rajoittamista, muut tallit eivät niinkään.
Ironista tai ei niin Ford tästä eniten hyötyy. Muut tallit joutuvat jakamaan testipäiviä useamman kuskin kesken, mutta Ford laittaa kaikki munat Ottin koriin. Tänak siis saa kaikki testipäivät ja lisäksi osallistuu kansallisiin ralleihin. Jotain etua tuostakin, että pääsee testaamaan hyvin paljon vrt muiden tallien kuskit. No Tänak siis testaa nyt paljon lumella ennen Ruotsia ja sitten tulee Kalle ja vie osakilpailuvoiton sekä Powerin täydet pisteet. Näin ainakin toivon.
No Kalle menee maaliskuun alussa Jyväskylään vanhalla Starletillaan, jolla aloitti harjoittelun kohti historiallista Maailmanmestaruuttaan. Kalle voi antaa muille vähän kaulaa tässä.
Lunta tai ei. Pääsee kuitenkin ajelemaan kauden mittaan paljon enemmän, kuin muut. Päässee varmasti auton kanssa sinuiksi, jos on päästääkseen. Toki Ford on edelleen kysymysmerkki. Kestääkö auto ja miten kulkee vrt Toyota ja Hyundai.Niin Ott ajaa Otepään Talvirallin testimielessä Ruotsia varten, mutta ilmeisesti Otepäässä ei ole lunta yhtään tällä hetkellä. Testaa siis sorapinnalla.
Ei sillä että Kuopiossa olisi yhtään sen enempää missä Lappi ja Katsuta ajaa.
E: Täytyy vielä palata tuohon Monten poweriin. Ott säästeli koko sunnuntain renkaita kuin hullu, ja oli ainoa kenellä oli vain yksi varapyörä. Tähtäimenä siis powerin voitto. No eikö sieltä tullu Mr. Powerstage ja ajoi jäljet selkään.
E2: Vai onko Kuopion ympäristössä lunta? Kertokaa joku paikallinen.
E3: Fordihan on ilmoittanut että kauden ainoa tavoite on Ottin mestaruus. Tallipisteillä ei väliä.
Itse maalailin, että Kalle tekee powerilla mitä haluaa ja muut mihin pystyvät. Ott teki kaikkensa ja silti turpaan. Kallen ajo näytti ajelulta ja siltä ettei kaikki ollut pelissä. Maalissa vielä haastatteluun muille suolaa haavoihin, että jarrut vähän sökönä niin ei parasta voinut antaa.E: Täytyy vielä palata tuohon Monten poweriin. Ott säästeli koko sunnuntain renkaita kuin hullu, ja oli ainoa kenellä oli vain yksi varapyörä. Tähtäimenä siis powerin voitto. No eikö sieltä tullu Mr. Powerstage ja ajoi jäljet selkään.
Itse maalailin, että Kalle tekee powerilla mitä haluaa ja muut mihin pystyvät. Ott teki kaikkensa ja silti turpaan. Kallen ajo näytti ajelulta ja siltä ettei kaikki ollut pelissä. Maalissa vielä haastatteluun muille suolaa haavoihin, että jarrut vähän sökönä niin ei parasta voinut antaa.
Jos en väärin muista, niin tasan 50. No silti. Onko täydet 65 ja Kalle siis jotain 50pts niistä. Aika huimaa.Kyl se on just näin. Ite naurahdin ku Wrc+ selostajat nyt Montessa nimesivät Kallen "Mr. Powerstage", tietty muistaen viime kauden. Ottikohan Kalle 50+ pisteitä powereilla.
Kyllä lunta riittää pätkillä..Niin Ott ajaa Otepään Talvirallin testimielessä Ruotsia varten, mutta ilmeisesti Otepäässä ei ole lunta yhtään tällä hetkellä. Testaa siis sorapinnalla.
Ei sillä että Kuopiossa olisi yhtään sen enempää missä Lappi ja Katsuta ajaa.
E: Täytyy vielä palata tuohon Monten poweriin. Ott säästeli koko sunnuntain renkaita kuin hullu, ja oli ainoa kenellä oli vain yksi varapyörä. Tähtäimenä siis powerin voitto. No eikö sieltä tullu Mr. Powerstage ja ajoi jäljet selkään.
E2: Vai onko Kuopion ympäristössä lunta? Kertokaa joku paikallinen.
E3: Fordihan on ilmoittanut että kauden ainoa tavoite on Ottin mestaruus. Tallipisteillä ei väliä.