Ralliketju

  • 1 832 028
  • 14 795

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Tämähän oli odotettavissa uusien testirajoitusten takia. Sääntöä kierretään ajamalla pikkukisoja.

E: Samassa kisassa myös Katsuta Toyotalla.
Joo, tätä juuri Neuville sanoi ennen Montea, että testirajoitusta tullaan kiertämään osallistumalla kansallisiin pikkuralleihin. Pienten kisajärjestäjien ja katsojien kannalta tietysti ihan lottovoitto, joten sinällään ei pelkästään huono juttu, mutta ei mitään tekemistä kustannussäästön kanssa, vaikka sillähän tätä rajoitusta on perusteltu.
 

Surukuku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sanaan Sepot ja muut jemeniläiset kiekkoseurat
Montesta vielä sen verran, ettei Sebin voitto tullut minään yllätyksenä, mutta Toyotan dominointi kylläkin hieman. Ilman Evansin epäonnea, rengasrikkoa, kolmoisvoitto tallille olisi ollut jopa todennäköinen.
Kalle jatkaa siitä, mihin viime vuonna päätyi eli suorittaminen, ajaminen/riskinotto, on sellaisella tasolla, ettei hänellä sen puolesta ole mitään hätää tänäkään vuonna... kun kalustokin on kunnossa.
Jotain merkillistä pitäisi Huyndailla/Nevillellä tapahtua, että hänestä tulisi selkeästi Kallen pahin uhka maailmanmestaruudesta tapeltaessa. Nyt hän hävisi kokemattomalle nuorukaiselle puhtaasti ajamalla juuri niissä olosuhteissa, joilla hänet on totuttu pitämään yhtenä sarjan nopeimmista - edes lähtöpaikalla ei voi spekuloida. Joo - pari pohja-aikaa tuli, kun niille satsattiin rengasvalinnoilla all in, joka sitten oli taas jatkosta pois.
M-Sport on kyllä satsannut heti lähtökohtaisesti kaikki yhden kortin varaan, mutta ei tuo ainakaan kuluneena viikonloppuna hurraa-huutoja ansaitse, ei tekniikan eikä taktiikankaan puolesta. Talli/Tänak teki hieman outoja rengasvalintoja sekä taktikoi Power Stagelle rajusti, mutta turhaan... ja tuo mystinen Fordin ohjaustehostin näytti taas persettä kummallekin Puma-kuskille. Saattoi Ottilla mennä pikkuisen jopa tunteisiin, kun Kalle Power Stagella nappasi taas karkin nenän edestä, ties monennenko kerran...
Esapekan viikonloppu oli aika mollivoittoinen ja aika odotetusti, joskin toivoin toki parempaa. Vauhti parani hieman, mitä enemmän kilsoja tuli alle, mutta eihän tuolla tekemisellä ajeta kuin semi-varmasti maaliin ja katsotaan, kutka edestä ovat keskeyttäneet - nyt tuo(kaan) taktiikka ei tuonut tulosta. On kuitenkin varmaa, että Esupin vauhti kiihtyy muihin verrattuna kauden edetessä, varsinkin asfaltin vaihtuessa lumeen ja soraan, mutta noita viime kauden lapsuksia ei paranisi enää tulla, ettei käy "sohlbergit" - Huyndailla kaikki kärsivällisyys kuljettajiin on varattu Nevillelle (ja Sordolle). Mielenkiinnolla odotan kuitenkin jo Ruotsin rallia, kun Esuppi käy vähän "säätämässä" kulkupeliään täällä meillä päin.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Hyundaillahan oli jo viime kaudella asfaltilla vaikeuksia, ja olivat asfalttikisoissa usein Toyotaa jäljessä. Ilmeisesti ei ole vieläkään saatu noita ongelmia ratkottua, kun asfalttispesialistit Neuville ja Sordo ei mitään ihmeitä esittäneet, ja Lappikin tuntui olevan vähän hukassa auton kanssa. Jos eivät noihin ongelmiin löydä ratkaisua, niin vaikea kuvitella että Hyundailla tälläkään kaudella juhlittaisiin ainakaan kuljettajien mestaruutta. Neuville kun ei taas sitten ole nopeissa soraralleissa läheskään parhaimmillaan, ja niissä auto ainakin Tänakin käsissä oli viime kaudella nopea. Lappi voi hyvinkin taistella voitoista noissa kisoissa, mutta se ei välttämättä auta Neuvillea mestaruustaistelussa.

Monte on tietysti aika spesiaalikisa, mutta ei Tänakin ja Fordin kauden avauksesta jäänyt myöskään sellaista kuvaa, että Tänak välttämättä tällä kaudella mestaruudesta ajaisi. Vähän hakemista oli ja aika usein Tänak jäi pätkäajoissa kärkikolmikon ulkopuolelle. Sitten päälle vielä nuo jo edelliskausilta tutut ohjaustehostinmurheet, jotka näyttää vaan jatkuvan.

Evansista en taas oikein usko, että hänestä olisi Rovanperän haastajaksi. Jäi viime kaudella todella pahasti alakynteen, ja taas tuli turpaan. Vaikka Evans kärsikin tuosta rengasrikosta, niin ei hän ajamallakaan kyennyt Rovaneprän vauhtiin kuin avauspäivänä. Mikäli Rovanperälle ei tule tulevissa kisoissa jotain epäonnea, niin en usko että Evans kovin kauan pysyy mestaruustaistelussa kyydissä.

Kyllä tämä vahvasti Kallen kaudelta haiskahtaa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyundaillahan oli jo viime kaudella asfaltilla vaikeuksia, ja olivat asfalttikisoissa usein Toyotaa jäljessä. Ilmeisesti ei ole vieläkään saatu noita ongelmia ratkottua, kun asfalttispesialistit Neuville ja Sordo ei mitään ihmeitä esittäneet, ja Lappikin tuntui olevan vähän hukassa auton kanssa. Jos eivät noihin ongelmiin löydä ratkaisua, niin vaikea kuvitella että Hyundailla tälläkään kaudella juhlittaisiin ainakaan kuljettajien mestaruutta. Neuville kun ei taas sitten ole nopeissa soraralleissa läheskään parhaimmillaan, ja niissä auto ainakin Tänakin käsissä oli viime kaudella nopea. Lappi voi hyvinkin taistella voitoista noissa kisoissa, mutta se ei välttämättä auta Neuvillea mestaruustaistelussa.

Toki voittivat tuon Belgian MM-rallin(ekan päivän jälkeen Hyundailla kaksoisjohto) ja Kroatiassahan olivat sijoilla 2 ja 3, eli ei se Montea lukuunottamatta niin paskasti asfaltilla mennyt.

Itsestäni vaikutti siltä että Hyundai sortui testeissään vääriin säätöihin, eli auto säädettiin liukkaampaa tietä varten tarpeettoman pehmeäksi. Hyundain ennakkotestitiet näyttivät kyllä lumettomilta, mutta kohtuu likaisilta(helvetisti lehtiä ja multaa/mutaa) ja osin märiltä, eli saattoivat mennä tuossa harhaan.
 

Dino

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Toki voittivat tuon Belgian MM-rallin(ekan päivän jälkeen Hyundailla kaksoisjohto) ja Kroatiassahan olivat sijoilla 2 ja 3, eli ei se Montea lukuunottamatta niin paskasti asfaltilla mennyt.
Joo, kyllä sieltä tulosta ihan kohtalaisesti tuli, mutta kuljettajilta on tullut minusta jo pidempään viestiä siitä, että auto on ilmeisesti aika kinkkinen säädettävä asfaltille. Sitten kun säädöt saadaan kohdalleen niin kyllä sieltä tulostakin on mahdollista saada.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Toki voittivat tuon Belgian MM-rallin(ekan päivän jälkeen Hyundailla kaksoisjohto) ja Kroatiassahan olivat sijoilla 2 ja 3, eli ei se Montea lukuunottamatta niin paskasti asfaltilla mennyt.

Tää nyt on mutkuttelua, eikä vaikuta mihinkään mitenkään, mut viime kaudella Belgiassakin Tojolla ajettiin koviten. Evansin voitto meni 10sek aikasakkoon jonka sai syystä, mitä en enää muista.

@Dino
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toki voittivat tuon Belgian MM-rallin(ekan päivän jälkeen Hyundailla kaksoisjohto) ja Kroatiassahan olivat sijoilla 2 ja 3, eli ei se Montea lukuunottamatta niin paskasti asfaltilla mennyt.

Itsestäni vaikutti siltä että Hyundai sortui testeissään vääriin säätöihin, eli auto säädettiin liukkaampaa tietä varten tarpeettoman pehmeäksi. Hyundain ennakkotestitiet näyttivät kyllä lumettomilta, mutta kohtuu likaisilta(helvetisti lehtiä ja multaa/mutaa) ja osin märiltä, eli saattoivat mennä tuossa harhaan.

Ainakin Neuville sanoi että vain yksi testipäivä oli ja auto oli säädetty semmoisille asetuksille mikä sopisi jokaiseen keliin. Päälle vielä että sitten tallissa oli mukana vielä kaksi kuskia jotka ei viimevuosina tuota kisaa ajanut.

Ruotsissa sitten voikin voimasuhteet mennä eritavalla, rallin pitäisi sopia hyvin kaikille Hyundai kuskeille ja lisäksi pääsevät hyviltä lähtöpaikalta jos myöhempi lähtöpaikka hyödyttää kelin puolesta.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ainakin Neuville sanoi että vain yksi testipäivä oli ja auto oli säädetty semmoisille asetuksille mikä sopisi jokaiseen keliin. Päälle vielä että sitten tallissa oli mukana vielä kaksi kuskia jotka ei viimevuosina tuota kisaa ajanut.

Ruotsissa sitten voikin voimasuhteet mennä eritavalla, rallin pitäisi sopia hyvin kaikille Hyundai kuskeille ja lisäksi pääsevät hyviltä lähtöpaikalta jos myöhempi lähtöpaikka hyödyttää kelin puolesta.

Just näin.

Viime vuonna Kalle voitti Ruotsin. Nyt on erona se että tällä kertaa KR lähtee ekana.
Toki Kalle on näyttäny Sebmäisiä otteita: ihan sama, ristus kovaa tullaan silti. Odotettavissa perjantaina tappioiden minimointia, lauantaina sit järjettömällä höökillä ja pohjat 90% pätkille.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Detroit Red Wings, Manchester United
Just näin.

Viime vuonna Kalle voitti Ruotsin. Nyt on erona se että tällä kertaa KR lähtee ekana.
Kalle lähti ekana myös 2022, kun Loeb ja Ogier jättivät rallin välistä. Montessa kolmanneksi Kallen edelle tullut Breen sai vähempi pisteitä (Kalle veti powerilta täydet pinnat, Breen 0 joten Kalle 17 Breen 15) ja näin ollen Kalle oli Ruotsin ralliin startanneista pistejohdossa.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Lähtöpaikka voi toki olla hyväkin, riippuu ihan täysin kelistä. Jos to-pe välisenä yönä sataa lunta, niin Kalle häviää ihan helvetisti.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kalle lähti ekana myös 2022, kun Loeb ja Ogier jättivät rallin välistä. Montessa kolmanneksi Kallen edelle tullut Breen sai vähempi pisteitä (Kalle veti powerilta täydet pinnat, Breen 0 joten Kalle 17 Breen 15) ja näin ollen Kalle oli Ruotsin ralliin startanneista pistejohdossa.

Joo muuten, aivan totta. My bad.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ja Tänak ajaa Otepään rallin viikkoa ennen Ruotsia:




M-sportin osalta myös ihan hyvä uutinen näyttäisi resursseja riittävän vastaamaan muille testaamisen osalta. Mietin vain että onkohan talleilta tullut hyväksyntää tähän testaamisen rajoittamiseen kun kaikki sitä näyttää nyt kilpaa yrittää jotenkin kiertää. Samahan se formuloissakin ollut että testaaminen vähenee niin sitten kaikkeen muuhun kyllä tallit löytänyt rahareikiä jolloin todellista säästöä ei tule koskaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
M-sportin osalta myös ihan hyvä uutinen näyttäisi resursseja riittävän vastaamaan muille testaamisen osalta. Mietin vain että onkohan talleilta tullut hyväksyntää tähän testaamisen rajoittamiseen kun kaikki sitä näyttää nyt kilpaa yrittää jotenkin kiertää. Samahan se formuloissakin ollut että testaaminen vähenee niin sitten kaikkeen muuhun kyllä tallit löytänyt rahareikiä jolloin todellista säästöä ei tule koskaan.

Ironista kyllä, MSport itse vaati testaamisen rajoittamista, muut tallit eivät niinkään.
 
Suosikkijoukkue
KK
Ironista kyllä, MSport itse vaati testaamisen rajoittamista, muut tallit eivät niinkään.
Ironista tai ei niin Ford tästä eniten hyötyy. Muut tallit joutuvat jakamaan testipäiviä useamman kuskin kesken, mutta Ford laittaa kaikki munat Ottin koriin. Tänak siis saa kaikki testipäivät ja lisäksi osallistuu kansallisiin ralleihin. Jotain etua tuostakin, että pääsee testaamaan hyvin paljon vrt muiden tallien kuskit. No Tänak siis testaa nyt paljon lumella ennen Ruotsia ja sitten tulee Kalle ja vie osakilpailuvoiton sekä Powerin täydet pisteet. Näin ainakin toivon.

No Kalle menee maaliskuun alussa Jyväskylään vanhalla Starletillaan, jolla aloitti harjoittelun kohti historiallista Maailmanmestaruuttaan. Kalle voi antaa muille vähän kaulaa tässä.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Ironista tai ei niin Ford tästä eniten hyötyy. Muut tallit joutuvat jakamaan testipäiviä useamman kuskin kesken, mutta Ford laittaa kaikki munat Ottin koriin. Tänak siis saa kaikki testipäivät ja lisäksi osallistuu kansallisiin ralleihin. Jotain etua tuostakin, että pääsee testaamaan hyvin paljon vrt muiden tallien kuskit. No Tänak siis testaa nyt paljon lumella ennen Ruotsia ja sitten tulee Kalle ja vie osakilpailuvoiton sekä Powerin täydet pisteet. Näin ainakin toivon.

No Kalle menee maaliskuun alussa Jyväskylään vanhalla Starletillaan, jolla aloitti harjoittelun kohti historiallista Maailmanmestaruuttaan. Kalle voi antaa muille vähän kaulaa tässä.

Niin Ott ajaa Otepään Talvirallin testimielessä Ruotsia varten, mutta ilmeisesti Otepäässä ei ole lunta yhtään tällä hetkellä. Testaa siis sorapinnalla.
Ei sillä että Kuopiossa olisi yhtään sen enempää missä Lappi ja Katsuta ajaa.

E: Täytyy vielä palata tuohon Monten poweriin. Ott säästeli koko sunnuntain renkaita kuin hullu, ja oli ainoa kenellä oli vain yksi varapyörä. Tähtäimenä siis powerin voitto. No eikö sieltä tullu Mr. Powerstage ja ajoi jäljet selkään.

E2: Vai onko Kuopion ympäristössä lunta? Kertokaa joku paikallinen.

E3: Fordihan on ilmoittanut että kauden ainoa tavoite on Ottin mestaruus. Tallipisteillä ei väliä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
KK
Niin Ott ajaa Otepään Talvirallin testimielessä Ruotsia varten, mutta ilmeisesti Otepäässä ei ole lunta yhtään tällä hetkellä. Testaa siis sorapinnalla.
Ei sillä että Kuopiossa olisi yhtään sen enempää missä Lappi ja Katsuta ajaa.

E: Täytyy vielä palata tuohon Monten poweriin. Ott säästeli koko sunnuntain renkaita kuin hullu, ja oli ainoa kenellä oli vain yksi varapyörä. Tähtäimenä siis powerin voitto. No eikö sieltä tullu Mr. Powerstage ja ajoi jäljet selkään.

E2: Vai onko Kuopion ympäristössä lunta? Kertokaa joku paikallinen.

E3: Fordihan on ilmoittanut että kauden ainoa tavoite on Ottin mestaruus. Tallipisteillä ei väliä.
Lunta tai ei. Pääsee kuitenkin ajelemaan kauden mittaan paljon enemmän, kuin muut. Päässee varmasti auton kanssa sinuiksi, jos on päästääkseen. Toki Ford on edelleen kysymysmerkki. Kestääkö auto ja miten kulkee vrt Toyota ja Hyundai.
 

sorza

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaPKo,Jokerit,Tamminen,Harri Aholan lounaskaverit
E: Täytyy vielä palata tuohon Monten poweriin. Ott säästeli koko sunnuntain renkaita kuin hullu, ja oli ainoa kenellä oli vain yksi varapyörä. Tähtäimenä siis powerin voitto. No eikö sieltä tullu Mr. Powerstage ja ajoi jäljet selkään.
Itse maalailin, että Kalle tekee powerilla mitä haluaa ja muut mihin pystyvät. Ott teki kaikkensa ja silti turpaan. Kallen ajo näytti ajelulta ja siltä ettei kaikki ollut pelissä. Maalissa vielä haastatteluun muille suolaa haavoihin, että jarrut vähän sökönä niin ei parasta voinut antaa.
 

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Itse maalailin, että Kalle tekee powerilla mitä haluaa ja muut mihin pystyvät. Ott teki kaikkensa ja silti turpaan. Kallen ajo näytti ajelulta ja siltä ettei kaikki ollut pelissä. Maalissa vielä haastatteluun muille suolaa haavoihin, että jarrut vähän sökönä niin ei parasta voinut antaa.

Kyl se on just näin. Ite naurahdin ku Wrc+ selostajat nyt Montessa nimesivät Kallen "Mr. Powerstage", tietty muistaen viime kauden. Ottikohan Kalle 50+ pisteitä powereilla.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Niin Ott ajaa Otepään Talvirallin testimielessä Ruotsia varten, mutta ilmeisesti Otepäässä ei ole lunta yhtään tällä hetkellä. Testaa siis sorapinnalla.
Ei sillä että Kuopiossa olisi yhtään sen enempää missä Lappi ja Katsuta ajaa.

E: Täytyy vielä palata tuohon Monten poweriin. Ott säästeli koko sunnuntain renkaita kuin hullu, ja oli ainoa kenellä oli vain yksi varapyörä. Tähtäimenä siis powerin voitto. No eikö sieltä tullu Mr. Powerstage ja ajoi jäljet selkään.

E2: Vai onko Kuopion ympäristössä lunta? Kertokaa joku paikallinen.

E3: Fordihan on ilmoittanut että kauden ainoa tavoite on Ottin mestaruus. Tallipisteillä ei väliä.
Kyllä lunta riittää pätkillä..
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös