Ralliketju

  • 1 832 810
  • 14 796

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hyvin vedetty Tänakin ja Märtinin RedGrey Teamiltä, joka siis ymmärtääkseni pyörittää tuota Hyundain rally2 projektia. Olivat laittaneet testeissä hajonneen puskurin tilalle jonkin oman viritelmän ja tämä oli sitten unohdettu vaihtaa kisaan tultaessa luokiteltuun puskuriin. Kisan kahteen muuhun Huihain rally2 autoon oli sentään osunut luokiteltu puskuri.
Itseasiassahan Hyndain Rally2 autoja oli 4, Suninen, Fabrizio Zaldivar, Hayden Paddon ja Josh McErlean(+Riku Tahkolla vanha malli). Kaikkien autot otettiin jälkikatsastukseen parc fermestä ja Sunisen auto tosiaan todettiin sääntöjen vastaiseksi. Itse pohdin mistä tuomaristo osasi epäillä juuri Hyundain Rally2 autoja ja ensin epäilin Sunisen puskurin jo silmämääräisesti eronneen muista autoista niin että se on herättänyt epäilyt, mutta vertailtuani kuvia Sunisen ja Zaldivarin autoista(Zaldivarilla suht sama väritys) en ainakaan itse havainnut mitään silmiinpistäviä eroja puskureissa:

Suninen: Teemu Suninen − Mikko Markkula − Hyundai i20 N Rally2 − Secto Rally Finland 2022
Zaldivar: Fabrizio Zaldivar − Marcelo Der Ohannesian − Hyundai i20 N Rally2 − Secto Rally Finland 2022

E: Kun nyt vertasin Paddonin ja McErleanin autoihin, näyttäisi siltä että tuossa puskurissa oleva kolmion mallinen ilmanottoaukko on Sunisella ja Zaldivarilla selkeästi suurempi kuin Paddonilla ja McErleanilla, ehkä tuo on herättänyt epäilyjä. Tosin ihme sitten ettei Zaldivarilla myös ollut alipainoinen:

McErlean: Josh McErlean − James Fulton − Hyundai i20 N Rally2 − Secto Rally Finland 2022
Paddon: Hayden Paddon − John Kennard − Hyundai i20 N Rally2 − Secto Rally Finland 2022
 
Viimeksi muokattu:

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Itse pohdin mistä tuomaristo osasi epäillä juuri Hyundain Rally2 autoja...
Päätökset jälkikatssatulsista tehdään yleensä jo varsin hyvissäajoin ennen kisan alkua. Eikä siihen välttämättä mitään epäilyä liity. Kunhan tutkivat. Virossa on saattanut olla Skodat listalla samasta syystä. Ja juuri siksi, eli valvonnan takia, tuo varmaan täysi vahinko onkin. Mitään etua tuollainen ei tuo. Paitsi että on halvempi rikkoa ja siksi se testeissä käytössä onkin ollut... Noista mainitsemistasi kuskeista sen verran että esim. Paddon puuttuu listalta. En tiedä oliko loppusyynissä, mutta Suninen ja Zaldivar ajoi saman teamin(redgrey) autoilla...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Noista mainitsemistasi kuskeista sen verran että esim. Paddon puuttuu listalta. En tiedä oliko loppusyynissä, mutta Suninen ja Zaldivar ajoi saman teamin(redgrey) autoilla...
Kello 19:30 tulleen tuomariston ilmoituksen mukaan kaikki muut autot voi noutaa Parc Fermestä lukuunottamatta autoja numero 21(Suninen), 25(Paddon), 34(Zaldivar), ja 35(McErlean), eli kaikki maaliin saapuneet uudet Hyundait tutkittiin.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Ykköskorin kuljettajat(ns maailmamestaruus kandidaatit):
Rovanperä, Tänak, Neuville ja Evans

Harmi ettei rahat riittäneet M-Sportilla palkata Puman rattiin tälle kaudelle kuin yhden mitat täyttävän kuskin.
Ei ollut kyllä rahasta kiinni, vaan siitä että kaikki mitat täyttävät kuskit (jotka itsekin luettelit) olivat jo pitkään sopimuksen alaisia. Piti tyytyä seuraavaan vaihtoehtoon.
 
Suosikkijoukkue
Juniori Jokipojat, JoKP, Anaheim Ducks
Hyundain ja Solbergin (mamma&pappa) kannattaisi varmaankin miettiä, josko Oliverin kannattaisi ottaa tähän kohtaa täydellinen irti otto rallista (ei edes Rally2 kisoja) ja koittaa saada nuoren kuljettajalupauksen pääkoppa kuntoon. Kaveri on selvästikin henkisesti aivan romuna kaikkine itku-potku-raivari kohtauksineen. Kun mikään ei onnistu ja mistään ei tule mitään, niin tauko voisi tehdä hyvää kaikille osapuolille? Kattoisi sitten joskus loppukaudesta Rally2-autolla jossain kisassa, joko homma rupeaa luonnistumaan. Toki itse veikkaan, että Solberg siirtyy lähivuosina rallicrossin puolelle, siellä hänellä voisi ollakin peremmin tulevaisuutta.
 

Sambody

Jäsen
Ei ollut kyllä rahasta kiinni, vaan siitä että kaikki mitat täyttävät kuskit (jotka itsekin luettelit) olivat jo pitkään sopimuksen alaisia. Piti tyytyä seuraavaan vaihtoehtoon.
Jos M-Sport olisi ollut valmis maksimoimaan tuloksen tältä kaudelta ja maksamaan siitä, niin Breenin tallikaverina olisi tällä kaudella ajanut Lappi tai Mikkelsen koko sarjan. Kolmannessa "tehdasautossa" olisi sitten pyörinyt Fourmaux/Greensmith ja Loeb. Nyt ei käsittääkseni oltu valmiita maksamaan kahdelle kuljettajalle ajamisesta vaan tiimin autoja ajelee "lupaavat" maksukuskit joilta ei kannata odottaa tuloksellisesti mitään.

Veikkaan että Lappi olisi valinnut M-Sportin mikäli Malcolm olisi tarjonnut koko kauden ohjelmaa vs Toyotan tarjoama vajaa kausi. Joo ei olisi ollut tarjolla siitä ykköskorista kuskia ajamaan kuljettajien maailmanmestaruudesta. Lappi tai Mikkelsen Breenin kaverina olisivat kuitenkin antaneet paljon paremman kuvan Puman suorituskyvystä tällä kaudella ja voineet jopa ajaa yksittäisten kilpailuiden voitosta ja ei tuo mm-sarjan kakkospaikka tässä vaiheessa kautta olisi tuon tason kuskeilta vaatinut mitään ihmetekoja. Tosin siihen asiaan vaikuttaa Evansin, Neuvillen ja Tänakin omat virheet ja auton ongelmat mitkä ovat jättäneet hitosti pisteitä pöydälle.
 
Viimeksi muokattu:

Nelfor

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei ollut kyllä rahasta kiinni, vaan siitä että kaikki mitat täyttävät kuskit (jotka itsekin luettelit) olivat jo pitkään sopimuksen alaisia. Piti tyytyä seuraavaan vaihtoehtoon.
Kyllä se enimmäkseen oli rahasta kiinni. M-Sportin heikko taloudellinen tilanne on jatkunut jo vuosia, eikä se ole kovin hyvä tälläkään hetkellä. Päteviä kuljettajia olisi löytynyt, jos M-Sportilla olisi ollut varaa ajattaa useampaa palkallista vakiokuljettajaa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Veikkaan että Lappi olisi valinnut M-Sportin mikäli Malcolm olisi tarjonnut koko kauden ohjelmaa vs Toyotan tarjoama vajaa kausi. Joo ei olisi ollut tarjolla siitä ykköskorista kuskia ajamaan kuljettajien maailmanmestaruudesta.
Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta en tiedä olisiko Lappi kuitenkaan valinnut M-Sportia, vaikka olisi saanut pöydälle minkälaisia tarjouksia tahansa. Se Lapin kausi 2020 M-Sportilla kaikkine sekoiluineen vaikutti varmasti mielikuvaan tallin toimivuudesta. Eikös Lappi valitellut aika suoraan mediassa tuolla kaudella, että olisi joskus kivaa päästä ajamaan testejä, että voisi hakea autoon vähän parempia säätöjä.

Vaikka Lappi ajaakin Toyotalla vajavaista sarjaa, niin siellä on käytössä varmaan koko sarjassa eniten rahaa ja puitteet ovat sen mukaisia. Autokin on varmasti kilpailukykyinen, eli ei voi syytää tekniikkaa jos suoritukset ei vastaa odotuksia. Fordin puolella tarjolla olisi sitä kengännauhabudjettia ja kuten olemme nähneet, kukaan kuskeista Loebia lukuun ottamatta ei näytä diggaavan autosta.
 

teude

Jäsen
Suosikkijoukkue
Detroit Red Wings/Lions, Jokerit, SaiPa

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Muuten olen kanssasi samaa mieltä, mutta en tiedä olisiko Lappi kuitenkaan valinnut M-Sportia, vaikka olisi saanut pöydälle minkälaisia tarjouksia tahansa. Se Lapin kausi 2020 M-Sportilla kaikkine sekoiluineen vaikutti varmasti mielikuvaan tallin toimivuudesta. Eikös Lappi valitellut aika suoraan mediassa tuolla kaudella, että olisi joskus kivaa päästä ajamaan testejä, että voisi hakea autoon vähän parempia säätöjä.

Vaikka Lappi ajaakin Toyotalla vajavaista sarjaa, niin siellä on käytössä varmaan koko sarjassa eniten rahaa ja puitteet ovat sen mukaisia. Autokin on varmasti kilpailukykyinen, eli ei voi syytää tekniikkaa jos suoritukset ei vastaa odotuksia. Fordin puolella tarjolla olisi sitä kengännauhabudjettia ja kuten olemme nähneet, kukaan kuskeista Loebia lukuun ottamatta ei näytä diggaavan autosta.
Ja kai Lappi kuitenkin jotain vähän tienaakin Toyotalla, kun taas M-Sportilla olisi varmaan korkeintaan päässyt ajamaan "ilmaiseksi". Tälläkin merkitystä.
Sitikalla kuitenkin Lappi oli (lehtitietojen mukaan) ihan miljoonapalkoissa.
 

Sambody

Jäsen
Vaikka Lappi ajaakin Toyotalla vajavaista sarjaa, niin siellä on käytössä varmaan koko sarjassa eniten rahaa ja puitteet ovat sen mukaisia. Autokin on varmasti kilpailukykyinen, eli ei voi syytää tekniikkaa jos suoritukset ei vastaa odotuksia. Fordin puolella tarjolla olisi sitä kengännauhabudjettia ja kuten olemme nähneet, kukaan kuskeista Loebia lukuun ottamatta ei näytä diggaavan autosta.
Eiköhän tuosta vuodesta oppiineena Lappi ja tämän manageri olisi selvittänyt ennakkoon riittääkö tallin rahat esimerkiksi ajaa testejä ja tehnyt sen perusteella päätöksen. M-Sport on tainnut kuitenkin tällä kaudella ihan kunnolla testiäkin ajaa, joskin vähemmän kuin kaksi tehdastallia. Ei kuitenkaan tilanne tällä kaudella ole ollut sama kuin oli vielä parilla edellisellä. Olen ollut siinä käsityksessä ettei Lappi poltellut siltoja tuon epäonnisen kauden jälkeen.
Ja kai Lappi kuitenkin jotain vähän tienaakin Toyotalla, kun taas M-Sportilla olisi varmaan korkeintaan päässyt ajamaan "ilmaiseksi".
Tottakai M-Sportin olisi kättä taskuun täytynyt lyödä Lappi saadakseen. Eiköhän he Breenillekin ihan palkkaa maksa, mutta nyt ei perse kestänyt tai halunneet maksaa vielä toiselle rattimiehelle. Harmi ettei Ford ole ollut viime vuosina halukas panostamaan enempää ralliin, koska eittämättä M-Sportilla osaamista löytyy auton kehittämiseen ja rallitallin pyörittämiseen, kunhan vain saisivat kilpailukykyisen budjetin muihin tiimeihin nähden.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ford taisi maksaa aika hyvin kun Ogier siellä kävi mestaruuden nappaamassa
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sordo näköjään laitettu Solbergin tilalle ainakin Kreikassa.

Joku voisi Belgiassa kertoa Solbergille ,että ihan ok ajaa vaikka kävelyvauhtia kunhan tuo autoon maaliin. Siinä voisi kuitenkin sunnuntaina vähän kokeilla vauhdin nostoa kun muut varmistelee. Himmailemalla saattaisi silti pystyä M-sportin kuskien vauhtiin.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
Kyllä se enimmäkseen oli rahasta kiinni. M-Sportin heikko taloudellinen tilanne on jatkunut jo vuosia, eikä se ole kovin hyvä tälläkään hetkellä. Päteviä kuljettajia olisi löytynyt, jos M-Sportilla olisi ollut varaa ajattaa useampaa palkallista vakiokuljettajaa.
Höpöhöpö. Malcolmin paja takoo voittoa käytännössä vuodesta toiseen, mutta eivät vain halua käyttää rahaa kuin silloin kun siitä on oikeasti hyötyä, kuten esimerkiksi kausilla 2017 ja 2018 nähtiin. Miksi nyt olisi kannattanut maksaa jollekin keskitason Lapille tai Mikkelsenille, jotka eivät kuitenkaan olisi ajaneet mistään oikeasta menestyksestä, kun samalla voi tehdä rahaa kun ratissa on Greensmith, Fourmaux, Loubet, Huttunen ja Serderidis?
 

Sambody

Jäsen
Miksi nyt olisi kannattanut maksaa jollekin keskitason Lapille tai Mikkelsenille, jotka eivät kuitenkaan olisi ajaneet mistään oikeasta menestyksestä, kun samalla voi tehdä rahaa kun ratissa on Greensmith, Fourmaux, Loubet, Huttunen ja Serderidis?
Koska koko viime kausi uhrattiin uuden auton kehityksen vuoksi, joten jo senkin takia haluttaisiin tuloksia aikaan. Kyllä taas Jyväskylässä Millener valitti kuinka on perkeleen kallista ajattaa Rally1 autoja ja inflaatio ajanut tuota kustannusta vielä korkeammaksi. Eivät esim testanneet Suomessa ollenkaan ja sitä Millener selitti näin:
But, back to the point. Why didn’t M-Sport test for Finland?
“We have X amount of resource, Y amount of time and Z amount of budget,” Millener said. “We don’t have all of those in place to be able to test in Estonia, do the rally, test here and do the rally.”
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Höpöhöpö. Malcolmin paja takoo voittoa käytännössä vuodesta toiseen, mutta eivät vain halua käyttää rahaa kuin silloin kun siitä on oikeasti hyötyä, kuten esimerkiksi kausilla 2017 ja 2018 nähtiin. Miksi nyt olisi kannattanut maksaa jollekin keskitason Lapille tai Mikkelsenille, jotka eivät kuitenkaan olisi ajaneet mistään oikeasta menestyksestä, kun samalla voi tehdä rahaa kun ratissa on Greensmith, Fourmaux, Loubet, Huttunen ja Serderidis?

Wilsonin toiminnassa vähän ihmetytti se ettei Ogierin häivyttyä ja vietyä sponssinsa mukanaan Wilson saanut/viitsinyt hankkia oikeaa pääsponssia autoilleen, vaan MSPort oli varannut itselleen nuo näkyvimmät paikat.

E: Luonnollisesti tietysti asiaan vaikuttaa se että MSportin liikeidea vanhastaan rakentui vahvasti siihen että toimintaa rahoitettiin myymällä vanhoja autoja kansallisiin tai pienempiä kv sarjoja ajaviin pikkutiimeihin. Valitettavasti FIA (ja rallikomission entinen suomalainen pj.) tukkivat tämän vaihtoehdon rajaamalla WRC/Rally1 autot MM-sarjan yksinoikeudeksi.
 
Viimeksi muokattu:

pikkuvaimo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Dallas, Puustinen ja NATO
Kreikassa tullaan näkemään 6 ykkösluokan Fordia, kun tutun nelikon lisänsi Loeb ja Serderidis osallistuvat kilpailuun.
 

knttrtknkn1

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Höpöhöpö. Malcolmin paja takoo voittoa käytännössä vuodesta toiseen, mutta eivät vain halua käyttää rahaa kuin silloin kun siitä on oikeasti hyötyä, kuten esimerkiksi kausilla 2017 ja 2018 nähtiin. Miksi nyt olisi kannattanut maksaa jollekin keskitason Lapille tai Mikkelsenille, jotka eivät kuitenkaan olisi ajaneet mistään oikeasta menestyksestä, kun samalla voi tehdä rahaa kun ratissa on Greensmith, Fourmaux, Loubet, Huttunen ja Serderidis?

Sohaistaan kepillä.

En tiedä onko taloudellinen tila heikko, mutta taisi asiantuntijat JKL.n rallien aikaan sanoa, että Wilson on vetänyt aika kitsaalla linjalla jo pidemmän aikaa.Voi tietysti olla hyviä syitä taustalla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Sohaistaan kepillä.

En tiedä onko taloudellinen tila heikko, mutta taisi asiantuntijat JKL.n rallien aikaan sanoa, että Wilson on vetänyt aika kitsaalla linjalla jo pidemmän aikaa.Voi tietysti olla hyviä syitä taustalla.

Käytännössä jo Ogierin häivyttyä kaudeksi 2019 jälkeen, tuolloin Ogierin mukana hävisi Red Bullin sponssirahat ja 2019-2021 MSport oli itse itsensä pääsponssi.

E:Noina "säästövuosina" tallista lähti varmasti myös osaavaa henkilökuntaa, mikä mielestäni hiukan näkyy nytkin outoina pikkuvikoina(Huttunen) jotka haisevat huolimattomuudelta/huonolta työn laadulta.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Jännä, että Fordia ei kiinnosta enempää rahoittaa tuota touhua. Auto on kuitenkin todistetusti hyvä ja jopa voittoihin kykenevä. Hieman lisää panostusta niin saisivat tuon pysymään kärjen tuntumassa. Kuljettajapuolelle tarvittaisiin toki myös toinen tekijämies. En tiedä mikä on sopimustilanne esimerkiksi Evansilla, mutta häntä voisi mahdollisesti kiinnostaa siirto M-Sportille ensi kaudeksi jos kokee ettei kykene Kallen kyytiin vastaamaan. Varmasti olisi houkuttelevampi tuo siirto, jos Ford tulisi isommilla panoksilla mukaan. Totta kai Toyota on tällä hetkellä paras auto ja sikäli hölmöä sieltä olisi pois on lähteä, mutta onhan tämä kaunis ollut Evansille todella hankala, eikä ole pystynyt oikeastaan ollenkaan vastaamaan Kallen vauhtiin.
 
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit, Red Wings, #65
En tiedä mikä on sopimustilanne esimerkiksi Evansilla, mutta häntä voisi mahdollisesti kiinnostaa siirto M-Sportille ensi kaudeksi
Malcolm tekee taas varmasti kaikkensa, jotta saa Evansin tai Tänakin ensi kaudeksi ajamaan. Neuville tuskin liikkuu ja Kalle ei ainakaan. Muilla ei olekaan mitään käyttöä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Malcolm tekee taas varmasti kaikkensa, jotta saa Evansin tai Tänakin ensi kaudeksi ajamaan. Neuville tuskin liikkuu ja Kalle ei ainakaan. Muilla ei olekaan mitään käyttöä.

Mielestäni myös Tänakilla olisi diili vuodesta 2023 Hyundaille, eli Malcolmin kädet lienevät sidotut.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös