Ralliketju

  • 1 834 552
  • 14 798

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Alkua ei, mutta tuota loppua on. Ainakin 70-luvulla tilanne oli jopa se että tuossa Hassin "neljän tuulen risteyksessä" kulki 2 eri pätkää samanaikaisesti rinnakkain, toinen kääntyi tuolta Alhojärvi-Hassi tieltä Juuvantielle kohti Mutasen risteystä ja toinen tuli tuolta Puukkoisten suunnasta ja kääntyi risteyksessä kohti Arvajaa, tietenkin risteys oli jaettu jollain betoniporsailla tms.

Tuo tapaus oli vuonna 1979. EK 43 Mutanen tuli Mutasesta Juuvantietä kohti neljän tien risteystä ja kääntyi siitä alas, kohti Puukkoista. Sitten EK 45 Hassi starttasi läheltä kakkosnelosta Arvajanreitintieltä ja neljän tien risteyksestä käännyttiin ylös kohti Alhojärveä Hassintielle.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Eilisen päivän parhaita uutisia ralliin liittyen oli se, että JML tuo Toyotan koko tiimin takaisin Jyväskylään. Viron päässä homma lakkaa ja jatkossa kaikki Toyotan toiminta tapahtuu taas Jyskän toimitiloista käsin.

Pelkästään hieno juttu suomalaisin värilasein, mutta jäin ihmettelemään sitä, että eikös Viroon menty ihan vain ajansäästösyistä? Viroon pysähtyminen kilpailun välillä säästää noin päivän verran matkustusaikaa tiimiltä. Tähän tuskin on tullut mitään muutoksia.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eilisen päivän parhaita uutisia ralliin liittyen oli se, että JML tuo Toyotan koko tiimin takaisin Jyväskylään. Viron päässä homma lakkaa ja jatkossa kaikki Toyotan toiminta tapahtuu taas Jyskän toimitiloista käsin.

Pelkästään hieno juttu suomalaisin värilasein, mutta jäin ihmettelemään sitä, että eikös Viroon menty ihan vain ajansäästösyistä? Viroon pysähtyminen kilpailun välillä säästää noin päivän verran matkustusaikaa tiimiltä. Tähän tuskin on tullut mitään muutoksia.
Taisi olla urbaanilegendaa se ajansäästö. Rekat euroopasta Tallinnaan tulee monesti laivalla ekaks Helsinkiin ja siitä sitten toisella laivalla tallinnaan... Suunnilleen sama aika menee laivalla Tallinnaan tai tietäpitkin ajamalla Jyväskylään. Via Baltikan kautta taas ei juurikaan ajansäästöä tule verrattuna laivamatkaan. Ajansäästön sijaan kyseessä taisi olla rahansäästö.
Tallinnan tehdas rakennus oli Tommin oma. Tämän jälkeen Gazoolla ei ole mitään toimintoja Tommin omistamissa tiloissa...
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Taisi olla urbaanilegendaa se ajansäästö. Rekat euroopasta Tallinnaan tulee monesti laivalla ekaks Helsinkiin ja siitä sitten toisella laivalla tallinnaan... Suunnilleen sama aika menee laivalla Tallinnaan tai tietäpitkin ajamalla Jyväskylään. Via Baltikan kautta taas ei juurikaan ajansäästöä tule verrattuna laivamatkaan. Ajansäästön sijaan kyseessä taisi olla rahansäästö.
Tallinnan tehdas rakennus oli Tommin oma. Tämän jälkeen Gazoolla ei ole mitään toimintoja Tommin omistamissa tiloissa...
Onko näin että Puuppolassa Tommin kotipihalla ei ole enää mitään toimintaa? Mietinkin tässä joskus, että mitenkähän kiusallista se on Tommille kun hänet "savustettiin" ulos tallipäällikön tontilta, mutta tiimi jatkaa toimintaa hänen kotipihallaan.

Minulle tuli uutena tietona myös se, että Tallinnan tallit olivat Tommin omistamia. Jos muitan oikein, niin nuo tallit valmistuivat elokuussa 2018, eli kovin montaa vuotta ei Tommin rakentamissa tiloissa sitten viihdyttykään.

Tommi lienee paperilla yhä Toyotan tiimissä mukana, mutta mitenkähän lie asioiden todellinen laita?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
.
Tallinnan tehdas rakennus oli Tommin oma. Tämän jälkeen Gazoolla ei ole mitään toimintoja Tommin omistamissa tiloissa...

Jep. Kyllähän tämä vahvistaa edelleen sen käsityksen että nousevan auringon maassa ei oltu tyytyväisiä Ralli-projektin bisness-puolen hoitoon ja viime syksyiset muutokset johtuivat pääasiassa tästä.
 

Hexa

Jäsen
Jep. Kyllähän tämä vahvistaa edelleen sen käsityksen että nousevan auringon maassa ei oltu tyytyväisiä Ralli-projektin bisness-puolen hoitoon ja viime syksyiset muutokset johtuivat pääasiassa tästä.
Hienoa kuitenkin, että toiminta pysyy edelleen Suomessa. Olisihan Toyota voinut siirtää jälleen rallitiimin toiminnan kokonaan vaikka Kölniin. Toyotalle ei taida kuitenkaan olla niin tärkeää missä päin rallitallin tehdas sijaitsee taloudellisista syistä, vaan tärkeämpää on se miten sujuvasti toimintaa pyöritetään. Tallinnan tehdas taisikin olla enemmän Mäkisen bisnesidea kustannusten säästösyiden vuoksi.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hienoa kuitenkin, että toiminta pysyy edelleen Suomessa. Olisihan Toyota voinut siirtää jälleen rallitiimin toiminnan kokonaan vaikka Kölniin. Toyotalle ei taida kuitenkaan olla niin tärkeää missä päin rallitallin tehdas sijaitsee taloudellisista syistä, vaan tärkeämpää on se miten sujuvasti toimintaa pyöritetään. Tallinnan tehdas taisikin olla enemmän Mäkisen bisnesidea kustannusten säästösyiden vuoksi.

Tosin, Toyotallakaan tuskin ollaan niin itsetuhoisia että tuhottaisiin toimivaksi saatu organisaatio siirtämällä sitä muutama tuhat kilometriä, kuitenkin suht kova prosentti työntekijöistä tuskin siirtyisi Saksaan, mikä varmasti näkyisi tiimin toiminnassa negatiivisesti.
 

Hexa

Jäsen
Tosin, Toyotallakaan tuskin ollaan niin itsetuhoisia että tuhottaisiin toimivaksi saatu organisaatio siirtämällä sitä muutama tuhat kilometriä, kuitenkin suht kova prosentti työntekijöistä tuskin siirtyisi Saksaan, mikä varmasti näkyisi tiimin toiminnassa negatiivisesti.
Ei, ja Mäkinenhän lupasi viime syksynä että työpaikat säilyvät, kun toiminta siirrettiin Puuppolasta Jyskään.
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Ketään ei kiinnosta, mutta viikon kuluttua Safari-ralli on täydessä vauhdissa.
Itse olen lauantaina Nakurussa ja pyrin hankkimaan kyydin rallireitille.
Pistän raporttia tänne, jos pääsen reitille.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Surullisia uutisia harrasterallisarjan kilpailusta viikonlopulta.

 

KiekkoMes

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Detroit Red Wings, KuPS
Jaahas, Rovanperä jäi jumiin keskelle tietä. Aika pehmeää hiekkaa tuolla.
 
Suosikkijoukkue
Two Degrees of Mike Sillinger
Rovanperä kuitenkin seitsemäntenä. Ajamalla ei nouse ylöspäin, mutta kuinkahan moni edelläolevista pääsee ongelmitta maaliin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rovanperä kuitenkin seitsemäntenä. Ajamalla ei nouse ylöspäin, mutta kuinkahan moni edelläolevista pääsee ongelmitta maaliin.

Taistelee parhaimillaan kuitenkin vielä jopa lähelle podiumia jos pystyy ajamaan vain maaliin ja pysyy kenialaisten edellä. Nyt ehkä mitataan sitä kykyä hakea varmat pisteet ja ajaa rauhassa maaliin. Voi jäädä minuutin per erikoiskoe ja silti varmistella vähintään 7 sija ja powerin pisteet.
 

Eki25

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juhannuksen vieton lomassa vilkaistiin rallia. Tyttöystävä kysyi miksi autojen valot vilkkuvat kun autot ajaa? Onko turvajuttuja safarissa vai miksi?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sanoisin että tuo vilkkuminen johtuu LED valojen ominaisuudesta. Samaa havaittavissa muuallakin, ainakin LeMans kisoissa olen kiinnittänyt samaan huomiota. Valot toimivat vaihtovirralla ja vaihtovirran taajuus on sellainen että se ei näy paljaalla silmällä mutta kuvattaessa taajuus osuu kameran kuvaustaajuuden (kuvaa/sekuntti) kanssa samaan rytmiin ja se näkyy vilkkumisena telkkarissa. Voi toki olla ohjelmoitu ominaisuuskin mutta kuten sanoin, tuota vilkkumista on näkynyt muissakin kisoissa...
 

Domi28

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, Maple Leafs, Liverpool
Tuli käytyä katsomassa la-aamun EK9, eli Soysambu paikan päällä.
Kokemus oli aikamoinen.
Olen käynyt Suurajoissa kymmenkunta kertaa, mutta katsojakokemuksena Jyskälä ei ole mitään Safariin verrattuna.
Paikalliset bailasivat, lauloivat ja tanssivat jo ennen aamuyhdeksää.
Päivän kohokohtina olivat tietty 91-vuotiaan polakin maaliintulo ja erään paikallisen autokunnan taistelu työntämällä Mitsubishi viimeiset 700 metriä maaliin polttoaineen loputtua kesken. Kannustus oli jotain aivan uskomatonta. Maalissa kuski tuli kyyneleet silmissä kiittämään yleisöä kannustuksesta.
Olen kyyninen setämies, mutta tuo oli jopa minusta liikuttava hetki.
Toivottavasti Safari ajetaan tulevaisuudessakin ja toivottavasti olen silloin paikalla.
Aivan mahtava päivä!
 

penalalli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK, Leeds United
Kyllä korvat vuotaa verta, kun Kalle Rovanperä puhuu 'englantia'.
Kai Toyotan budjetissa voi olla joku lantti kielen opetukseenkin?
Nyt kuulostaa Kallen puhetapa aivan kuin...... en edes keksi yhtä huonoa maaesimerkkiä!
 

Johnnie

Jäsen
Kyllä korvat vuotaa verta, kun Kalle Rovanperä puhuu 'englantia'.
Kai Toyotan budjetissa voi olla joku lantti kielen opetukseenkin?
Nyt kuulostaa Kallen puhetapa aivan kuin...... en edes keksi yhtä huonoa maaesimerkkiä!

Mikä siinä on vikana? Aksentti on vahva, mutta kyllähän nuo ihmiset tuntuvat varsin hyvin ymmärtävän, että mitä Rovanperä koettaa sanoa.

Ihan turhaan tuota rallienglantia dissataan ja hävetään. Väittäisin, että suurelle osalle englantia puhuvista helpompi ymmärtää kuin vaikka intialainen aksentti.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös