Mainos
  • Joulurauhan julistus
    Huomenna, jos Moderaattorit suovat, on meidän Jatkoajan armorikas joulupäivä; ja julistetaan siis täten yleinen joulurauha, kehottamalla kaikkia tätä palstaa asiaankuuluvalla kirjoittelulla täyttämään sekä muutoin hiljaisesti ja rauhallisesti käyttäytymään sillä se, joka tämän rauhan rikkoo ja joulurauhaa jollakin laittomalla taikka sopimattomalla kirjoituksella häiritsee, on raskauttavien asianhaarain vallitessa syypää siihen rangaistukseen, jonka Moderaattorit ja säännöt kustakin rikoksesta ja rikkomuksesta erikseen säätävät.

    Toivotamme kaikille Jatkoajan kirjoittajille sekä lukijoille Hyvää Joulua ja Onnellista Uutta Vuotta 2025.

Ralliketju

  • 1 866 490
  • 15 014

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Citröen ottaa Östbergin mukaan kolmanneksi kuskiksi Australiaan auttaakseen Ogierin mestaruustaistelua, mikäli sellainen vielä on olemassa Katalonian jälkeen.
Mikäli Tänak varmistaa mestaruuden reilun viikon päästä, Östbergin ilmoittautuminen peruttaneen.

 

Knox

Jäsen
Suosikkijoukkue
Flyers
Jotenkin tuntuisi hassulta ettei Latvala olisi hoitanut tätä asiaa mahdollisimman tarkkaan ja oikein. Hänen tuloillaan puhutaan kuitenkin aika isoista summista, joten luulisi että olisi pelattu mahdollisimman varman päälle.

Aika karmea vuosi Latvalalle. Ensin miestä nöyryytettiin julkisesti Torpan puolesta, ja nyt kintereillä on verokarhu. Herkemmästäkin pää sekoaa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Citröen ottaa Östbergin mukaan kolmanneksi kuskiksi Australiaan auttaakseen Ogierin mestaruustaistelua, mikäli sellainen vielä on olemassa Katalonian jälkeen.
Mikäli Tänak varmistaa mestaruuden reilun viikon päästä, Östbergin ilmoittautuminen peruttaneen.

Mikseivät ottaneet Östbergiä mukaan jo seuraavaan ralliin? Vai onko Citikalla talous noin tiukalla, ettei ole varaa Östbergiä ajattaa yhtä ylimääräistä kisaa?
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Mikseivät ottaneet Östbergiä mukaan jo seuraavaan ralliin? Vai onko Citikalla talous noin tiukalla, ettei ole varaa Östbergiä ajattaa yhtä ylimääräistä kisaa?

Eiköhän tuolla haeta vain ja ainoastaan sitä, että Australiassa ajetaan soralla ja Östbergin rooli tulee olemaan sitten mahdollisesti toimia Ogierilla auraajana yms. Seuraava kisa kun on pääosin asvaltilla, niin sillo noilla toimilla ei ole niin merkitystä.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Iltapaskassa oli Marko Lempisen pitkä pakina Latvalaan liittyen jossa myös kyseen alaistettiin Tommi Mäkisen toimia... Tiedä sitten miten todellinen oli mutta aika "mielenkiintoinen" se oli.
Myönnän että kuulun myös niihin jotka aika surutta ovat arvostelleet ja lytänneet Latvalan. Ehkä aiheesta ja aiheetta mutta onhan JM ollut lajin absoluuttisella huipulla todella pitkään mutta se viimeinen runttaus mutkaan on jäänyt puuttumaan... "6:lla ajettavaan mutkaan on menty 5:lla"...
Virheitä on tullut massiivinen määrä ja osittain ne on kyllä mennyt kasetin pettämisen piikkiin?
Olisiko JM:lle tarvinnut antaa henksitä apua, tai olisiko sitä pitänyt antaa enemmän?
Henkisesti tämä ja viime kausi ovat varmasti olleet raskaat kun Tänäk tuli talliin ja on dominoinut sen jälkeen?

Mikä on JM:n tulevaisuus jos monoa tulee kauden päätteeksi? Loppuuko ura rallissa kokonaan?

Pitäisikö siirtyä toiseen lajiin? Esim. Rallicrossin puolelle?
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Iltapaskassa oli Marko Lempisen pitkä pakina Latvalaan liittyen jossa myös kyseen alaistettiin Tommi Mäkisen toimia... Tiedä sitten miten todellinen oli mutta aika "mielenkiintoinen" se oli.

Jotenkin vähän outo tuo artikkeli yritetään vierittää syytä Latvalan ongelmiin Mäkiselle vaikka itsehän se omat soppansa on keittänyt. Okei ei varmasti Mäkisellä ole ihan parhaimmat kommunikointi taidot mutta aika paljonhan tuossa on minusta ainakin julkisuuden perusteella Latvalalle annettu myös armoakin. Tulosurheiluahan tuo on lopulta ja Mäkisellä on myös kovat paineet johdon puolelta. Tallin pitäisi voittaa mestaruus niin ei siinä pidä julkisuudessa silitellä toisen otteita.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Olisiko JM:lle tarvinnut antaa henksitä apua, tai olisiko sitä pitänyt antaa enemmän?
Henkisesti tämä ja viime kausi ovat varmasti olleet raskaat kun Tänäk tuli talliin ja on dominoinut sen jälkeen?

Mikä on JM:n tulevaisuus jos monoa tulee kauden päätteeksi? Loppuuko ura rallissa kokonaan?

Latvalallahan oli ainakin Volkkarin aikoina ihan ikioma henkinen valmentaja, joku saksalainen hemmo (nimi ei nyt oo mielessä, eikä jaksa etsiä).
Latvalan ongelma on iät ja ajat ollut se että kun talliin tulee/tallissa on nopeampi kuljettaja niin päänuppi ei sitä kestä. Näin kävi Volkkarilla Ogierin kanssa ja näin kävi Toyotalla kun Tänak tiimiin tuli.

Mikäli Toyotalta ei jatkopestiä heru, niin kyllähän JML:n WRC-ura aika lähellä loppuaan. Tämänhän taisi Jouhkikin myöntää jossain jutussa.
 

Sambody

Jäsen
Pakko nostaa tuon Marko Lempisen tekstin innoittamana tuo kokemus/ikä tekijä mikä yhdistää rallin maailmanmestareita. Ensimmäiset tittelit ajoivat itselleen nämä kaksi kaikkien aikojen rallikuskia Ogier ja Loeb kummatkin 30 vuotiaina. Heitä edeltänyt mestari Solberg oli 29 vuotias. Grönholm 32, Burns 30 jne. Ihan vaan tuli mieleen, kun aletaan miettimään esim Rovanperän, Sunisen tai vaikka Lapin tulevia vuosia. Siellä on pari aika kovaa seppää parhaassa ralliajajan iässä, jotka pitäisi voittaa, jos Suomeen haluaisi tittelin tuoda pitkän tauon jälkeen.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
mutta onhan JM ollut lajin absoluuttisella huipulla todella pitkään mutta se viimeinen runttaus mutkaan on jäänyt puuttumaan... "6:lla ajettavaan mutkaan on menty 5:lla"...
Sanoisin tuosta vertauksesta että on toisinpäin: "5:lla ajettavaan mutkaan on menty 6:lla"
Mikä on JM:n tulevaisuus jos monoa tulee kauden päätteeksi? Loppuuko ura rallissa kokonaan?
JM tietää autojen tekniikasta paljon ja ainakin olisi loistava testikuski. Siinä on se hyvä puoli että saa ajaa paljon (enemmän kuin kisakuskit) eikä tarvitse antaa kokoajan haastatteluja.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
JM tietää autojen tekniikasta paljon ja ainakin olisi loistava testikuski. Siinä on se hyvä puoli että saa ajaa paljon (enemmän kuin kisakuskit) eikä tarvitse antaa kokoajan haastatteluja.

Toisaalta Hänninen on ilmeisesti tehnyt aika hyvää työtä että en tiedä olisiko ainakaan Toyotalla paikkaa ja olisiko se sitten jonkinlainen "säälityöpaikka" joka ei ehkä edistäisi kummankaan tahon touhua, tiedä sitten. En tiedä sitten olisiko jossain toisessa tallissa joku vastaava tontti vapaana.
 

Siivu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Habs, Ilves
Kauhean vaikea olla Esupista tykkäämättä. Kaveri painaa pilke silmäkulmassa ja tauoton virne naamalla menemään. Vauhtiakin on, kun olosuhteet ovat otolliset. Kauan on aikaa jo, kun vastaavaa on päästy suomalaisittain katsomaan.
 

arvee

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi Fineland, North Atlantic Hawks, EU, Jokerit
Minun on vaikea olla Jari-Matista tykkäämättä. Tuntuu rehelliseltä suomalaiselta mieheltä, joka kertoo asioistaan reilusti.
Ehkä hieman liian kiltti mieheksi, mutta en laske sitä suureksi viaksi.
Meillekin aina joku sija maailmassa löytyy, öykkäriyttä osaamattomille. Musikaalisille mutta huonoille suunsoittajille.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ogierilla sitten teknistä murhetta heti alkuun ja mestaruus alkaa olemaan ratkaistu, ellei sitten Tänäk onnistu keskeyttämään ja sopivasti sitten muut pysty vielä kaventamaan eroa.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Vaatii tosiaan Neuvillelta aika täydelliset onnistumiset molemmista jäljelläolevista kisoista ja Tänakilta ja Toyotalta aika huiman sulamisen jos titteli nyt karkaa. Joka tapauksessa Ogierin mestaruusputki oli nyt siinä.

Vähän "jo keskustelupalstalla tiedossa ollutta" inside tietoa Tänakin ja Toyotan tilaneesta: Tänak/Märtin on vaatinut Mäkiseltä samanlaista ehdotonta ykköskuskin asemaa kuin Ogierilla on Citroenilla, eli kauden alusta lähtien Toyotan muut kuskit väistävät Ottia. Tommin kanta on ollut että kuskit saavat kilpailla niin kauan keskenään kunnes joku nousee kauden mittaan ainoaksi kortiksi kuskien MM-taistossa. Tässä Tommi tietysti vetää hiukan kotiinpäin, olisi hiukan kiusallinen tilanne tehdä Tänakin kanssa "mahdollisesti" pitkä sopimus tuollaisella ykköskuskipykälällä jos esim Rovanperä kehittyisi nopeasti sille tasolle että haastaisi Tänakin ja Tommi olisi pakotettu suitsimaan Kallea.

E: Sinänsä hiukan tyhmää Latvalalta tyrmätä idea "keikkakuskiksi ryhtymisestä", esim Hyundai varmasti on kiinnostunut Jari-Matin tiedoista koskien Toyotaa. Toyotahan itse hyötyi saatuaan Jari-Matilta tietoja VW:n WRC-autosta joka lopulta jäi vaille MM-startteja. Tämän vuoksi Tommikin on ilmeisesti pehmentänyt lausuntojaan koskien kuskikattaustaan tulevaisuuteen "haluaisimme pitää kaikki nykykuskit", eli Puuppolassakin varmasti mietitään miten estää "aivovuoto".
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Vaatii tosiaan Neuvillelta aika täydelliset onnistumiset molemmista jäljelläolevista kisoista ja Tänakilta ja Toyotalta aika huiman sulamisen jos titteli nyt karkaa. Joka tapauksessa Ogierin mestaruusputki oli nyt siinä.

Toki Ogier voi vielä muutaman pisteen saada, mutta jotenkin luulen että kun saa auton täyteen kuntoon lähtee hyökkään ja keskeyttää uudestaan. Tänäk jokatapauksessa hyvissä asetelmissa jos ei vaan romuta autoa niin ettei edes Powerille pääse.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Autosportin mukaa Tänak Hyundaille menossa.

Aika kova veto jos tuo tapahtuu, varsinkin jos peilataan noihin vaatimuksiin jotka ovat tähän asti olleet Tänakin ja Toyotan jatkon esteenä, esim Neuvillelle voi olla paha paikka taipua Tänakin apuriksi jos Tänak on tuon ykköskuskipykälän saanut Hyundailta. Tosin sellainenkin mahdollisuus on että tämä "vuoto" on osa Märtinin neuvottelutaktiikkaa koskien suojattinsa neuvotteluja Toyotan isomman johdon kanssa.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Aika kova veto jos tuo tapahtuu, varsinkin jos peilataan noihin vaatimuksiin jotka ovat tähän asti olleet Tänakin ja Toyotan jatkon esteenä, esim Neuvillelle voi olla paha paikka taipua Tänakin apuriksi jos Tänak on tuon ykköskuskipykälän saanut Hyundailta. Tosin sellainenkin mahdollisuus on että tämä "vuoto" on osa Märtinin neuvottelutaktiikkaa koskien suojattinsa neuvotteluja Toyotan isomman johdon kanssa.
Tuskin noita ykköskuskipykäliä enää oli, kun Tojotan johto oli ilmoittanut että sopimusneuvottelut hoitaa Mäkinen ja Tommi oli sitten ilmoittanut että "lähe menee vielä ku ehdit". Vai miten Tänak ajatteli tuon jälkeen hoitaa tiimipalaverit ym.
Muutenkin täyttä komiikkaa nuo Tänakin vaatimukset. Nolla maailmanmestaruutta ja osakilpailuvoittoja vähemmän kuin Latvalalla. Nyt konsensusylivoimaisella autolla ehkä pystyy voittamaan mestaruuden vaivoin. Mäkisen autolla, jota on tulossa ajamaan ensi kaudella rallin Verstappen.
Disclaimer: Ei saa ottaa talteen (sitten kun Tänakin jatkosopimus julkaistaan).
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mäkiseltä aika kovaa peliä jos lähtee ensi kauteen tavoittelemaan mestaruuksia kahdella itseluottamuksensa kanssa painivalla, mutta sinällään potentiaalisesti nopealla ja yhdellä junnukuskilla. Tietysti Tänakin sopimus jättäisi Mikkelsenin vapaaksi, mutta ei norski hirveä päivitys vauhdissa Meekeen ja Latvalaan nähden ole.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mäkiseltä aika kovaa peliä jos lähtee ensi kauteen tavoittelemaan mestaruuksia kahdella itseluottamuksensa kanssa painivalla, mutta sinällään potentiaalisesti nopealla ja yhdellä junnukuskilla. Tietysti Tänakin sopimus jättäisi Mikkelsenin vapaaksi, mutta ei norski hirveä päivitys vauhdissa Meekeen ja Latvalaan nähden ole.

Toisaalta tuossahan sitä luottamusta tarjotaan tuolle kaksikolle jos jatkavat tallissa ja kukaan ei ole selkeässä ykköskuskin asetelmassa niin tiedä vaikka latvala voisi taistella mestaruudesta. Pitää muistaa että ei se Tänäk mitään ykköskuskin asetelmaa tule uudessakaan tallissa saamaan,jopa enemmän tallikaverit syö pisteitä tuolla kun mitä Toyotalla olisi ollut. Suomalaisittain olisi kyllä kova kausi jos latvala ja Rovanperä olisi Toyotalla,Suninen fordilla ja Lappi taas Citroenilla
 

finnjewel

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät, KooKoo, KPL, Kiovan Dynamo
Kyllä noissa ensi kauden sopimuskuvioissa ainakin hiukan haiskahtaa se, että odotukset Rovanperän Kallen suhteen ovat kovat, ja myös Tänak varautuu siihen, että kamppailu Toyota-tallin sisällä voi ensi kaudella olla kovempaa kuin tänä vuonna.
Ja Tommi ajattelee myös rahaa, kannattaako Tänakille antaa multimiljoonasopimus vai ottaa riski Kallen, Meeken ja torpattoman Latvalan kanssa, jotka saa halvemmalla.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä noissa ensi kauden sopimuskuvioissa ainakin hiukan haiskahtaa se, että odotukset Rovanperän Kallen suhteen ovat kovat, ja myös Tänak varautuu siihen, että kamppailu Toyota-tallin sisällä voi ensi kaudella olla kovempaa kuin tänä vuonna.

Pelkäisiköhän vähän tehdä pitkää sopimusta Kallen takia ja varsinkin jos ei saa tuota ykköskuskin asemaa. Hyundain sopimus saattaa hyvinkin olla vain vuoden sopimus ja sitten Ogierin lopettaessa ensikauteen niin siirtyy sinne ja saa sen ykköskuskin aseman hyvällä palkalla. En muuten näkisi Hyundain sopimuksessa järkeä jos sinne menossa. Tietenkin tässä on varmasti vielä monta käänettä että saa nähdä. Luulisi kuitenkin kun venyy ja venyy että Toyota alkaa olemaan pois suljettu, toinen tietenkin voi olla myös Ford jos joku etsinyt rahoitusta.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Toyotalla ollaan varmaan taas ylpeitä kun Meeke ajoi ulos, merkkimestaruus alkaa olemaan pikkuhiljaa ratkennut tuon seurauksena.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Toyotalla ollaan varmaan taas ylpeitä kun Meeke ajoi ulos, merkkimestaruus alkaa olemaan pikkuhiljaa ratkennut tuon seurauksena.
Ei se nyt tämänkertaiseen ulosajoon välttämättä ratkennut, mutta ei siitä hyötyäkään ollut. Tänak on mestari ja se varmasti juuri nyt tallissa eniten ilostuttaa. Hyundain johto on 18 pistettä ennen kauden viimeistä rallia Australiassa, ja kyllähän se jo vaatii Toyotalta nappi kisaa ja Huyndailta pientä epäonnea...vaikea mutta ei mahdoton. Meeken ja Latvalan töppäilyt koko kauden aikana vei Toyotalta varman merkkimestaruuden.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei se nyt tämänkertaiseen ulosajoon välttämättä ratkennut, mutta ei siitä hyötyäkään ollut. Tänak on mestari ja se varmasti juuri nyt tallissa eniten ilostuttaa. Hyundain johto on 18 pistettä ennen kauden viimeistä rallia Australiassa, ja kyllähän se jo vaatii Toyotalta nappi kisaa ja Huyndailta pientä epäonnea...vaikea mutta ei mahdoton. Meeken ja Latvalan töppäilyt koko kauden aikana vei Toyotalta varman merkkimestaruuden.

Olisi siinä ainakin voinut yrittää haastaa Hyuandain autoja enemmän jos ei ulos olisi ajanut ja ainakin Loebin edellä olla ja siten muutama piste tallille enemmän. Ylipäätänsä Meeke taisi vain itselle tuota hallaa tehdä jos ensikauden tallivalintoja ei ole tehty. Nyt kun Tänäk vei mestaruuden niin loppukauden isoin jännitys taitaa olla miten nuo loput tallipaikat menee, jossain jopa huhuiltu että Citroen lopettaisi joten siinä olisi myös Lappi ja Ogier ehkä vapailla markkinoilla?
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös