Ralliketju

  • 1 834 590
  • 14 798

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Ilman kahden kisan ongelmia Tänäk ois kivasti kärjessä. Tais menettää reippaasti yli 30 pinnaan kahden kisan aikana.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Kyllä saa Loebille nostaa hattua korkealle kun pystyi voittoon vielä vanhoina päivinä ja 5v tauon jälkeen. Vaikka ihan kylmiltään ei mukana ollut niin kyllähän tuo kertoo jos nykyautoillakin vielä vauhtia voittotaisteluun. Saa nähdä mitkä on tulevaisuuden suunnitelmat, jotenkin luulen että niinköhän Citroenille kuitenkaan haluja jatkaa jos yksittäisiä kisoja ajaa kun Ogier tallissa, voisikohan Fordille käydä suunta?,
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
..jotenkin luulen että niinköhän Citroenille kuitenkaan haluja jatkaa jos yksittäisiä kisoja ajaa kun Ogier tallissa, voisikohan Fordille käydä suunta?,

Aika hyvin tuntuivat Ogier ja Loeb mahtuvan samaan kuvaan Loebin voiton varmistuttua. Ja kovin tunteikkaasti Ogier puhui Loebin voitosta kisan jälkeen, joten tuon perusteella väleissä ei nyt kovin kauheesti skismaa voi olla.

Ja minun ymmärrykseni on edelleen se että Ogierin välit olivat jäiset lähinnä nykyiseen FIA-pomoon Yves Mattoniin. Eiköhän Loeb aja Citikalla niitä hajakisoja, jos ajaa.

Katalonian tietojen mukaan Breen on hyvin vahvasti ehdolla Sunisen tallikaveriksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aika hyvin tuntuivat Ogier ja Loeb mahtuvan samaan kuvaan Loebin voiton varmistuttua. Ja kovin tunteikkaasti Ogier puhui Loebin voitosta kisan jälkeen, joten tuon perusteella väleissä ei nyt kovin kauheesti skismaa voi olla.

Ja minun ymmärrykseni on edelleen se että Ogierin välit olivat jäiset lähinnä nykyiseen FIA-pomoon Yves Mattoniin. Eiköhän Loeb aja Citikalla niitä hajakisoja, jos ajaa.

Riippuu tietenkin missä Loebin pääpaino tulevaisuudessa on, jos rallin puolella niin jotenkin suoraan vaikea nähdä sekä Loeb että Ogier samassa tallissa. Sinällään myös MM-sarjan kannalta olisi hyvä ettei Fordille ensikaudesta tulisi ihan kuitenkaan välivuosi, uhkaa koko tallin olemassa oloa jo. Tietenkin Suninenkin on kova lupaus, mutta tiedä sitten onko ensikaudeksi vielä kuitenkaan ihan voittajatyyppiä.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Riippuu tietenkin missä Loebin pääpaino tulevaisuudessa on, jos rallin puolella niin jotenkin suoraan vaikea nähdä sekä Loeb että Ogier samassa tallissa.

Tuskin PSA päästää Loebia muualle ja toisaalta taas en usko että Loeb edes haluaa ajaa koko sarjaa. Arvaan että tulee ajamaan 4-6 kisaa Citikalla ens kauden aikana ja Al Kassimi sitten loput jos jaksaa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuskin PSA päästää Loebia muualle ja toisaalta taas en usko että Loeb edes haluaa ajaa koko sarjaa. Arvaan että tulee ajamaan 4-6 kisaa Citikalla ens kauden aikana ja Al Kassimi sitten loput jos jaksaa.

https://www.suomif1.com/2018/11/maa...loebia-kosiskellaan-muualle-kuin-citroenille/

Tuossa on myös Fordin halusta saada mies, toisaalta enemmän median ja tallipääliköiden puheita tässä nämä kaikki viimeajan huhut ollut että eihän se vielä kerro mitä mies itse meinaa tehdä :D riippuu varmaan meinaako vaikka istten rallicrossin sijaan lähteä jotain muuta sarjaa, mutta selkeästi jonkinlainen rallikärpänenkin näyttäisi edelleen olevan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Huttunenkin kävi testaamassa Hyundain WRC autoa , vaikka jakaisi vain kolmosauton Sordon kanssa niin olisihan se vähän kutkuttava tilanne kun jokaisessa tallissa olisi suomalainen kuski. Paddonin tilanteesta taitaa vähän riippua että jatkaako tallissa vai siirtyykö Fordille.

Siinä missä ilmeisesti muut tallit hieman miettinyt ajattaako kolmatta autoa niin Toyotalla mietitään Takamoto Katsutaa nelosauton rattiin muutamaan kisaan. Lieneeköhän sitten jotain totuuden perää jopa ollut siitä Grönholmin paluusta Ruotsin ralliin kun kuitenkin tämmöisiä suunitelmia nelosautonkin pyörittämisestä on tallilla.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Katsutan ajaminen Toyotan WRC:llä on vain ajan kysymys. Tulee tapahtumaan tulevaisuudessa. Se että onko se ensivuonna vai myöhemmin selviää aikanaan mutta sata varmasti se tapahtuu... Enkä kyllä pitäisi ihmeenä vaikka ajaisi jo Ruotsissa... Japanilaisilla on ollut suunnitelma "paikallisesta" kuskista WRC:n ratissa ja kun ne kerran laskut maksaa niin Katsutan ajaminen on vain ilmoitus asia Tommille ja asia järjestyy...
 

Gust

Jäsen
Australiassa on jo eka päivä ajettu. Neuville oli tietä avannutta Ogieria nopeampi kunnes sortui virheeseen ja tippui puolen minuutin päähän ranskalaisesta. Pahinta tässä Neuvillen kannalta on se, että sijoitus tippui niin alas, että joutuu auraamaan lauantain pätkillä. Toisaalta alueelle on luvattu rankkojakin sateita, jotka voivat auttaa Neuvillea.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Valmistajien mestaruuskin näyttäisi menevän Toyotalle jos ei ihmeitä tapahdu. Kalliiksi hyndaille taitaa käydä tuo että Mikkelsen ei ole tuossa taistelussa mukana, joko tarpeeksi hitaana että Neuville ei joutuis auraan tai taistelemassa merkkimestaruudesta kärkisijoilla.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Australiassa on näköjään Tänak noussut kärkeen. Ei vaan millään riitä tuo mahdollinen voitto sekä mahdollinen powerin voittokaan ja täydet 30 pistettä, jos Ogier sijoittuu tuolle kuudennelle sijalle, jolla nyt on. Ero on nyt Ogieriin 23 pistettä ja kuudennesta sijasta saa 8 pistettä, joten se kosahtaa jo siihen. Pientä epäonnea tuo vaatisi vähintään Ogierille, mutta todennäköisesti myös Növillellekin. Eikä sekään suoraan taida auttaa, kun taas M-Sport ainakin voisi pudottaa tahallaan Evansin taaksepäin ja Hyundai vielä radikaalimmalla tempulla Paddonin podiumilta pohjille. Ja toisaalta esim. JM voi helpostikin vielä löytää jonkun kiven, kannon, puun, tai ihan mitä vaan, jolloin muiden sijoitukset kohenee

Reilu 80 km on vielä ajamatta, mutta vaikea tuosta on Tänakia mestariksi leipoa. Toyota on kyllä vahvasti merkkimestaruudessa kiinni mahdollisella kaksoisvoitolla, mutta kuljettajien mestaruuden kyllä tulee viemään jälleen Ogier ilman mitään övereitä kummallisuuksia. Vittumaisen lähellä jäävät Növille ja Tänak, mutta ei auta. Ogier siis voittaa mestaruuden noilla M-Sportin tekemillä tallimääräyksillä, kun tilanne pysyy tällaisena. Fiksuja vetoja. Tänakkia voi harmittaa ainakin yksi keskeytys kärkipaikalta ja joku rengasrikko. Paljon muutakin spekuloitavaa jää, mutta menneisiin ei voi oikein enää vaikuttaa.
 

TykkiJutila

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kalle Rovanperä, KalPa, Leijonat, ManU, KuPS
Nyt näyttää vahvasti siltä, että Neuville ja Tänak on ulkona kisasta, ja mestaruuden vei Ogier jälleen kerran. Latvala olis nyt yhtä EK:ta vaille voittaja tässä kisassa.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onhan tämä vähän tylsää kun sama mies vei taas mestaruuden, mutta kerrankin oli taistelu tiukkaa ja lopulta ajamallahan tuo ratkesi ainakin Neuvilleen verrattuna. Tänäk toki tuntui olevan kauden nopein kuski mutta tämmöistä ralli on.

Saa nähdä millainen meno sitten ensikaudella on, jotenkin tuntuu että Loeb kävi muutamat testit ja kisat vetää ja Citroenin vauhti on ihan erilaista kun aikaisemmin. Kovaa saa muut ajaa jos meinaa Ogierin haastaa. Toyotan vauhti oli hyvää tälläkaudella mutta pitäisi ensikaudelle saada luotettavuus muiden tasolle.

Mitenköhän nuo kuskimarkkinat lopulta tuossa menee, jotenkin sai vaikutelman muutama viikko sitten että pitäisi nuo viimeiset paikat olla aika selviä kauraa ja julkaisua vaille, mutta niinköhän sielä taustalla jotain yllätyssiirtoa vielä tapahtuu? luulisi että mahdollisimman aikaisin nuo sopimukset julkaistaisiin kun ei ensikauteenkaan taas niin pitkä aika enää.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Niin, eipä tuolla oikein taida olla paikkoja jäljellä kuin M-Sportilla. Tuossa taas kysymys kuuluu, että montako autoa M-Sport pystyy ajattamaan ilman RB:lin sponssia. Paddon on kai huhuissa yhdistetty M-Sportiin.

Toistoa on, mutta Citikalla ajavat ainakin Ogier ja Lappi. Loebillä on soppari voimassa PSA:n kanssa ensi kaudesta, mitä M-Sport tuskin pystyy ostamaan ulos, joten Loeb ajaa ensi kaudellakin hyvin todennäköisesti joitakin ralleja Citikalla. Kuka on sitten se kuski, joka ajaa ne kisat, joita Loeb ei aja? KassiAlma? Östberg? Breen? Täyttä kautta tuskin on siis kenellekään tarjolla.

Hyundailla on sopparit Neuvillen ja Mikkelsenin kanssa. Sordon on huhuttu olevan lähellä sopparia taas osasta kisoja. Täälläkin on siis tarjolla vain osa kisoista. Joku jo hyvän kokemuksen omaava kuljettaja tuohon sopisi, koska Mikkelsen on vedellyt aika mollivoittoisesti tämän kauden. Tämä auttaisi merkkitaistelussa.

Toyotan paketti on valmis. Tänak, JM ja Meeke ovat soppareissa.

Jäljelle jää M-Sport, jolla on varmasti vaan Sunisen pahvi valmiina. Ford tuskin lyö yhtään lisämasseja pöytään, joten montako autoa M-Sportin väreissä ensi kaudella sarjaa kiertää, on vielä kyssäri. Kuskeja on tarjolla kyllä ja varmasti sponssiraha auttaa sopparineuvotteluissa. Näyttää täysin varmalta, että M-Sportilla/Fordilla ei taistella ensi kaudella kummastakaan mestaruudesta.

Lähinnä nyt siis odotellaan M-Sportin ilmoitusta, millaisen kauden pystyvät vetämään läpi. Citikalla ja Hyundailla on tarjolla ilmeisesti vain noita pätkätöitä. Ei tuossa nyt suurta jännitettävää enää ole, ellei Loeb halua ajaa niitä vallikoituja kisoja M-Sportilla. Wilson on kyllä kiinnostunut Loebin ajattamisesta, mutta kun se vaatii tuon PSA-sopparin purkua ja sieltähän huomautettiin nopeasti tuon sopparin olevan voimassa, vaikka Pökötti rallicrossista lähtikin.

Kuskeja on tosiaan tarjolla kyllä noille kaikille paikoille. Östberg, Paddon, Evans, Breen ja ketä kaikkia muita niitä vielä onkaan. Voisiko joku uusi nimi nousta sitten yllärinä jollekin paikalle? Huttunen Hyundaille Sordon kanssa ajamaan osan kisoista? Onko muita mahdollisia nuorempia nimiä jollekin paikalle? Kalle se ei vielä ole.

Mielenkiinto kohdistuu tulevaan myös siinä, olisiko esim. Subaru palaamassa ladulle esim. parin kauden sisään? Tuokin voi riippua siitä Japanin kisan kohtalosta.

Ensi kaudesta veikkaan Toyotan ja Citikan välistä merkkitaistelua sekä sitä, joko Tänak tai Neuville pystyisi katkaisemaan ranskalaisten imperiumin. Suomalaista mestaria tuskin tullaan näkemään, kun Ogier on Esuppia nopeampi ja vastaavasti Tänak JM:ää. Meekekin voi olla vaikea pala Latvalalle, jos vaan Meeke pysyy ladulla. Josko ensi kaudesta tulisi myös jännittävä mestariuksien kannalta.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Niin, eipä tuolla oikein taida olla paikkoja jäljellä kuin M-Sportilla. Tuossa taas kysymys kuuluu, että montako autoa M-Sport pystyy ajattamaan ilman RB:lin sponssia. Paddon on kai huhuissa yhdistetty M-Sportiin..

On, mutta viime aikoinahan se vahvin huhu on tainnut olla Breenin siirto Wilsonin leipiin. Hyundailla taitaa olla lähellä se että Paddon sekä Sordo jakavat viime kauden tapaan yhden Huihain.
Fordin kohdalla on ollut ilmoilla myös huhu tästä kolmannen auton jakamisesta. Vaihtoehtoina on väläytelty nuorta brittiä Gus Greensmithiä sekä muutama vuosi takaperin Fordilla ajanutta Eric Camillia (tällä herralla taitaa olla sitä Wilsonin kaipaamaa sponssirahaa).

Hyundailla ei ilmeisesti olla ollenkaan tyytyväisiä Mikkelseniin, mutta mitään huhuja ei kyllä ole ollut että norski heivattaisiin yli laidan.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tarkoittanee myös sitä että Al Qassimia ei nähdä ensi kaudella tien tukkeena.
Ei haittaisi vaikka ajelisi tientukkona vaikka Fordilla ens kaudella. Malcolm tarttis rahaa Sitikkaa enemmän varsinkin kun Redbullin tarrat Sitikkaan tulee Ogierin mukana kuitenkin.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Aika yllättävä uutinen, mutta onhan tämä rallin näkyvyyden kannalta Suomessa hyvä juttu:

MM-ralli palaa Ylelle pitkällä sopimuksella
Mielenkiinnolla jäädään odottamaan, että millä laajuudella YLE esittää rallia. Vetävätkö esimerkiksi Areenan kautta nuo kaikki pätkät Livenä, jotka saa tällä hetkellä tuolta WRC All Live-palvelusta vai onko kattaus samalla tasolla kuin Ruudulla. Ruutuhan esitti noin viisi pätkää/kilpailu suorana. Mikäli kattaus jää tuolle Ruudun tasolle, niin pitänee jatkaa WRC All Live-palvelun tilausta ensi vuonnakin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mielenkiinnolla jäädään odottamaan, että millä laajuudella YLE esittää rallia. Vetävätkö esimerkiksi Areenan kautta nuo kaikki pätkät Livenä, jotka saa tällä hetkellä tuolta WRC All Live-palvelusta vai onko kattaus samalla tasolla kuin Ruudulla. Ruutuhan esitti noin viisi pätkää/kilpailu suorana. Mikäli kattaus jää tuolle Ruudun tasolle, niin pitänee jatkaa WRC All Live-palvelun tilausta ensi vuonnakin.

Jotenkin epäilen että WRC liveä ei täälä nähdä mutta olisihan tuokin ollut huikea ainakin Suomen rallista tehdä ralliradion kanssa yhteistyönä. Aika tosiaan näyttää paljonko enemmän nähdään kun mitä ruudulta tuli. Veikkaan että aika pitkälle samat mutta ehkä useampia koosteita, haastatteluja ja tämmöisiä lähetyksiä tiedossa. Voisi myös ihan kiva olla jos vaikka Ruotsin rallista tai vastaavasta saisi "ralliradion" tuotettua.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Kyllä minullakin epäilys on että Yle näyttää MM-rallista ne televisioitavat erikoiskokeet (3-5 per ralli) + päiväkoosteet (30 min) + kisakoosteen myöhemmin (kesto 1 h).

Eli kyllä WRC ALL Live-palvelun tilaus jatkunee.
 

Gust

Jäsen
All Live on kyllä tullut jäädäkseen, on se sen verran hieno palvelu. All Live + Ylen koosteet kuulostaa hyvälle kombolle. Kyllä rallifaneja nyt hemmotellaan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Tuota liven kuvaa kyllä pystyisi varmaan YLE Areenan kaltaisista palveluissa hyödyntämään myös enemmänkin kun noilla 4-5 erikoisokeilla jotka kuvataan monella kameroilla. Eihän tietenkään koko rallia ole järkeä wrc liven tilaajamäärien kannalta näytää, mutta kenties sillä saisi hieman sitäkin promottua jos muutama erikoiskoe joka päivä olisi katsottavissa. Tietenkin kun ei ole mitään hajua montako suomalaista on viimevuona palvelua tilannut että minkälaisella summilla sen saisi näkymään kokonaan areenasta. Voisihan se WRC:llekin olla hyvää mainosta kun alussa tuo ei niin tunnettu.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kaikki Penan ja Tamin joukkueet, KuPS
All Live on kyllä tullut jäädäkseen, on se sen verran hieno palvelu. All Live + Ylen koosteet kuulostaa hyvälle kombolle. Kyllä rallifaneja nyt hemmotellaan.
Joo WRC:n All Liveä tuli tuossa loppukesästä testattua Suomen ja Saksan MM-rallien aikaan ja pakko todeta että ihan jäätävän kova palvelu. Naureskeltiin veljen kanssa että ihan liian helpoksi on rallin seuraaminen mennyt, kun oltiin Harjulla katsomassa rallia ja siellä odotellessa pystyi seuraamaan livekuvan ansiosta mitä tapahtuu edeltävällä pätkällä. Veli oli ensimmäistä kertaa joskus n. 15 vuotta sitten seuraamassa ralleja läpi viikonlopun paikan päältä ja silloin meikäläisen tehtävä oli 13-vuotiaana pitää ajantasalla sinne metsikköön jos jotain tapahtuu, koska ei ralliradioonkaan ihan yhtä nopeasti tieto välittynyt kuin nykyään. Hieman on ajat muuttuneet.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös