Mainos

Ralliketju

  • 1 867 966
  • 15 015

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Neuville vei powerstagen, Ogier kakkonen ja Tänak 3. Lisäksi Ford vähemmän yllättäen pisti Evansin ottamaan 5 minuuttia aikasakkoa, että Ogier sai kerättyä yhden jämäpinnan itse kisasta.

Eli pistetilanne ennen Walesia on seuraava:
Neuville 177
Tänak 164
Ogier 154.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Lisäksi Ford vähemmän yllättäen pisti Evansin ottamaan 5 minuuttia aikasakkoa, että Ogier sai kerättyä yhden jämäpinnan itse kisasta.
Eikö noita tallimääräyksiä saisi jollain tavalla kuriin lajista? Ymmärrän kyllä miksi niitä tehdään, mutta eikö jollain sääntömuutoksella voisi tukkia noita porsaanreikiä? Tai laittaa edes jonkinlaista "pelotetta", eli tallimääräys haittaisi myös seuraavan kisan tuloksia. Mun mielestä se on vaan perseestä, että Ogierille on nyt pelattu kolmeen viimeiseen ralliin kahdesti lisäpisteitä muulla kuin ajamalla. Pahimmillaan Ford voisi ottaa molemmille kuskeilleen sakkoja ja pelata Ogieria kahdella pykälällä ylöspäin.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eikö noita tallimääräyksiä saisi jollain tavalla kuriin lajista?

Vaikeaa se olisi. Nythän myös Toyota antoi määräyksen ja jäädytti tilanteen joten JM ei saanut haastaa Tänakia kisan voitosta. Tallimääräys sekin ihan samoin kuin Evansin aikasakko...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

Gust

Jäsen
Toivottavasti Toyota valitsee Huttusen tai jonkun muun nuoren kuskin, jos Lappi tosiaan päätyy Citikalle. Meekeä ei mielestäni kannata enää edes miettiä.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
En ymmärrä mitä Toyota tekisi Meekillä. Meek olisi ylivoimaisesti sarjan vanhin kuski (öljysheikkiä en laske tähän), joten eiköhän ura ole ohi joitakin yksittäisiä kisoja tai tuuraamisia lukuunottamatta. En usko että yksikään talli haluaa lähtökohtaisesti koko kaudeksi palkata Meekeä.

Ainoa syy mikä Meeken palkkaamiseen puoltaa, on että Toyotasta halutaan tehdä "vähemmän suomalais-virolainen talli". En tiedä olisiko brittikuski parempi veto sponsorien jne silmissä? Onko Toyotalla nyt joku "sisäsiittoisen suomalais-virolaisen tallin" maine, josta halutaan eroon?

Ilmeisesti Lapilla on kova hamu pois Toyotalta. En tiedä onko Esupilla sitten hinku päästä tiimissä enemmän kakkoskuskiksi, kun Toyotalla kaveri on aika selkeä kolmonen. Toivottavasti Lappi ei vaihtuisi ainakaan ei-suomalaiseen kuskiin.

Huttunen kelpaisi minulle, toki Suninen olisi kovempi kiinnitys. Sunisella on ilmeisesti jo nimi paperissa, jolla saa vihdoinkin ajaa täyden kauden, mutta tallin nimeä ei ole paljastettu. Huttunen olisi ehkä vähän hassu veto tähän väliin. Eikös Kalle ole vapaata riistaa kaudelle 2020, ja olen aika varma Kallen loikkaavan suoraan Toyotan rattiin. Tässä mielessä Huttuselle olisi tilaa ehkä yhdeksi kaudeksi. Kannattaako ottaa miestä kehittymään talliin, ja antaa heti muiden korjata hedelmät?

Jos olisin Tommi Mäkinen, omat liikkeeni olisivat seuraavat:
2019:
Ott Tänak: Ykköskuski ja mestaruuskandidaatti.
JM Latvala: Tiimin kokemus. Lähtökohtaisesti kakkonen, mutta saa haastaa Tänakin mestaruustaistossa.
Teemu Suninen: Tallin juniori, olisi kolmen vuoden nuorennusleikkaus Lappiin.

2020:
Ott Tänak: Ykköskuski ja selvin mestaruuskandidaatti.
Teemu Suninen: Korvaa Latvalan tallin kakkoskuskina.
Kalle Rovanperä: Tulevaisuuden lupaus (onko vähättelevästi sanottu Kallesta?)

Tietysti JML painaa ensi kauden päätteeksi mestaruuden ja laittaa omat hahmotelmani täysin uusiksi :D Mutta kyllä pitäisi alkaa Latvalan tiimalasista loppumaan hiekka, jos seuraavallakaan kaudella ei missään vaiheessa kykene aidosti taistelemaan mestaruudesta.
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Tuon Autosportin viimeisimmän tiedon perusteella, jos miettii tallipaikkoja ensi kaudelle, niin olisiko se jotenkin näin

Hyundai: Neuville, Mikkelsen, Paddon (Sordo)
Toyota: Tänak, Latvala, Huttunen
Citroen: Ogier, Lappi, Östberg (Al-Qassimi)
Ford: Suninen, Breen, Evans

Tummennetuthan ovat varmoja ensi kauden paikkoja.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Joo, ei mitään Meekeä enää Toyolle. Eiköhän se ole jo nuorempien aika, kun Meekellä tuntui vaan vehkeet särkyvän isosti.

Pitäisin kyllä Huttustakin vähän kummallisena valintana Toyolle. Huttunen on nyt Hyundain kehitysohjelmassa, joten miksi päästäisivät Huttusen kilpailijalle?! Vai meneekö tyyliin, että Tommi maksaa Huttusen irti Hyundailta? Toisaalta, Eerik Pietarinen ajoi Huttuselle jäljet selkään hieman yli minuutilla Jyskälässä. Pietarinen on lisäksi rallin Suomen mestari. Pointtina siis se, että onko Huttunen se oikea kaveri Toyolle, jos näitä vielä tuntemattomia suomalaisia ajatellaan? Tietenkin Bosse managerina vaikuttaa ja se, että olet jo Hyundain kirjoilla. Tähän em. kaksikon vertailuun voi ottaa monia pointteja lisää, mutta tuossa nyt pohjaa.

Lapille voisi tehdä ihan hyvää siirto muualle. Nopeahan se on, mutta tulee olemaan Toyolla vähintään Tänakin takana pitkään, jos sinne jää. Tosin Citikalla voisi olla joku Ogier, mutta montako vuotta enää ajaa? Herättäisikö siirto Lapin ajamaan heti perjantaista lähtien? Pysyisikö tiellä paremmin?

Jos tuolileikki menisi edellisessä viestissä kuvatun mukaisesti, niin aika kesy kolmikko olisi Fordilla. Tallin kolmella kuljettajalla olisi yhteensä 1 WRC osakilpailuvoitto Evansin tuomana ja olisivat seisseet korokkeella yhteensä 9 kertaa... Tosin kausihan on vielä kesken!

On tässä tallin puolella paljon jännättävää vielä, kun mestari on täysin auki ja tuo kuski rulettikaan ei ole vielä pyörähtänyt. Ogierin siirtoa tässä kai odotellaan ja sitten muut alkavat löytää paikkansa.
 

JYP#44

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tyyni Kari & Klassikkopaidat
Tuon Autosportin viimeisimmän tiedon perusteella, jos miettii tallipaikkoja ensi kaudelle, niin olisiko se jotenkin näin

Citroen: Ogier, Lappi, Östberg (Al-Qassimi)
Ford: Suninen, Breen, Evans
Okei, nyt on näki nämä hahmotelmat, niin empä enää Sunista Toyotalle piirtelisi. En tiedä onko Breenin M-sport-pestillä jotain todellista kaikua, vai kirjoittajan omaa spekulaatiota, mutta olisihan Sunisella todellinen näytön paikka, kun Ogier tallista lähtee. En usko että M-sportille riittää enää "mestaruustason kuskia", korkeintaan JML voisi tehdä yllätyssiirron Fordille mutten siihen usko.

Jos M-sport lähtisi ensi kauteen kolmikolla Evans (-88), Breen (-90) ja Suninen (-94), niin Teemulla olisi mahtava paikka vankistaa paikkaansa tallin hierarkiassa. Ei tarvitsisi enää luovutella pisteitä Ogierille.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Ei oikein Huttusen ja Pietarisen ajoja jyskälässä voi verrata. Sen verran antaa Hyundailla tasoitusta.
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Ei oikein Huttusen ja Pietarisen ajoja jyskälässä voi verrata. Sen verran antaa Hyundailla tasoitusta.

Onko se Hyundai niin paska Rvitosenakin, että se on noin paljon huonompi vehje Jyskälässä kuin Pietarisen alla ollut Gardemeisterin yksityistallin Skoda? Tai sitten TGS:n Skodat on lähes samoja kuin tehdastallin Skodat, kun Pietarinenhan oli vain 2s Kallea perässä ennen kuin Kallelta hajosi konepelti.

Mä en noista autoista osaa sanoa yhtään mitään, enkä muista sitäkään, oliko Huttusella jotain ohjelmaa/rengasrikkoja matkalla, vai tuliko tuo ero vain ajamalla.

Pointtina nyt lähinnä se, että onko Huttunen se seuraava kuski jonossa, joka ylös olisi nousemassa? Siis vauhdin puolesta? Pietarisella ei taida olla kokemusta assulta ajosta yhtään, mutta Huttusella on vissiin ainakin Opel Adameista? En muista, missä WRC2 skaboissa Huttunen on ollut, onko siis tällä kaudella kokemusta tullut.

Sinällään siis kumpikaan noista ei vielä suoraan tunnu Toyon paikan arvoiselta, kun WRC kokemus on nolla. Ja ralliradiosta kuultuna Pietarisen lontoo on hiukan hakusessa...

Vähän oudolta tuntuisi, jos Toyo Huttuseen "tyytyisi". Olisiko Huttusellekaan hyvä, jos Kalle vie paikan vuoden päästä? Vai jääkö JM silloin hoitsunsa koti-isäksi? Tosin tällöin Tänak, Kalle, Huttunen tuntuisi sekin vähän riskiltä, mutta mikäs motorsportissa ei olisi
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Eiköhän Toyotalla tule parin vuoden sisään ajamaan japanialainen kuski mm-sarjaa ?
Se on niiiiin iso asia imagollisesti Toyotalle et autoa ajaa japanialainen kaveri
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Eiköhän Toyotalla tule parin vuoden sisään ajamaan japanialainen kuski mm-sarjaa ?
Se on niiiiin iso asia imagollisesti Toyotalle et autoa ajaa japanialainen kaveri

Riippuu tällä hetkellä täysin Takamoto Katsutasta. Hän jatkaa Toyon kehitysohjelmassa ja häneen laitetaan kaikki paukut, josko seisoisi. Ensi kaudella Katsuta ajanee sen MM-rallin Toyolla, näinhän Tommi on vihjaillut. Varmasti halu on kaikilla tapissa, että Katsuta Toyolle pääsisi ajamaan.
 

Vode

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Itse epäilen, että Toyotan tilanne on ensi kautta ja sitä seuraavaa kautta ajatellen seuraava. Tänakilla on sopimus ensi kaudesta, mutta jatkaa varmasti myös siitä eteenpäin. Latvalastahanbei ole julkaistua tietoa, mutta jatkanee Toyotalla ja epäilen vahvasti, että uusi sopimus on kaksivuotinen koska juuri se tekisi tuosta ensi kauden kolmosauton paikasta kinkkisen täyttää. Kaikki varmaan tietää, että Tommi ja Toyota tekee kaikkensa, jotta K.Rovanperä ajaa Toyotalla kaudella 2020 ja uskon tämän olevan Kallellekin mieluisin vaihtoehto.

Näin ensi kaudelle olisi J-M:n jatkaessa siis myös 2020 tuohon kolmosautoon vain vuoden pesti ilman mahdollisuutta jatkosopimuksesta. Tietenkin jos voittaa puolet kisoista ja maailmanmestaruuden niin jatkossa on tie tähtiin auki. Jos ajaakin sellaisen hyvän, mutta ei loistavaa niin vuoden päästä on etsittävä uusi työpaikka. E-P on lähdössä koska kaksi vuotta Citikalla on parempi kuin vuosi Toyotalla kun voi olla hankala tilanne vuoden päästä jos Citikan ovi sulkeutuu lopullisesti, Toyotalla ei ole tilaa, Huyndaista ei koskaan tiedä ja Malcolmille täytyy ehkä viedä rahaa.

Näin Toyotan vaihtoehto onkin kuski kelle yksi vuotinen sopimus ja sitten voi lyödä vaikka hanskat tiskiin. Simsalabim eli Kris Meeke. Ja Toyotan onneksi ihan riittävän nopea jos pysyy tiellä ja parempi vaihtoehto kuin Mads Östberg.

Katsotaan miten nämä spekulaatiot osuu.

Ja muuten eikö se Huttusen R5 Hyundai ole jonkun italilaisen yksityistallin auto, jolla on jonkinlainen tehtaan tuki, mutta kuinka paljon tehdas siihen panostaa. Väitän kuitenkin, TGM:n Skoda hankkaa mennentullenbHuttusen Hyundain.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Onko se Hyundai niin paska Rvitosenakin, että se on noin paljon huonompi vehje Jyskälässä kuin Pietarisen alla ollut Gardemeisterin yksityistallin Skoda? Tai sitten TGS:n Skodat on lähes samoja kuin tehdastallin Skodat, kun Pietarinenhan oli vain 2s Kallea perässä ennen kuin Kallelta hajosi konepelti.
Pietarinen oli lähes minuutin Kallea perässä ennen Kallen ongelmia... Autot Kallella ja Pietarisella lähes samaa tasoa. Hyundailla taas kukaan ei ole pärjännyt sen kummemmin MM- kuin ERC-sarjassakaan. MM -sarjan kaikki luokkavoitot ruotsia lukuunottamatta ajettu Skodalla. Ja Huttunen voitti vuosi sitten Jyskälässä luokan juuri Skodalla. Eli kyllä sitä eroa autoissa on paljon ja Skodan hyväksi.

En osaa sanoa että kumpi tai kuka siellä jonossa seuraavana on mutta Pietarisen ongelma(jos sellaisesta voi puhua) on kokemuksen puute ulkomaan kisoista. Suomessa näyttänyt vauhdin mutta Huttunen on suomen lisäksi osoittanut vauhdin riittävän myös muualla. Ja pelkkä kyyti ei paikkoja jaettaessa ole koko juttu. Paljon muitakin asioita on vaikuttamassa, ei vähiten taustat ja rahoitus...
 

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Pietarinen oli lähes minuutin Kallea perässä ennen Kallen ongelmia...

Niin taisi olla joo. Tarkistelin vain hätäpäissäni ja nopeasti liian vähän noita tuloksia, kun en muistanut, millä EK:lla se Kallen jousiorkesteri heittäytyi villiksi.

Anyway, voi olla aika vihulainen paikka tuo ensi kauden Toyon kolmannen auton mesta. Kallella nyt on muitakin ottajia, mutta menisihän toi Japanissa kuin kuuma veitsi voihin, jos ajo sujuu. Ja Toyolla on paineet nostaa Katsuta kolmanteen autoon, jos vaan yhtään pysyy vauhdissa mukana.

Epäilen sitä, että Toyo ottaisi kolmanteen autoon kokemattoman kuskin, joten Östberg ja Meeke voivat tällöin olla vaihtoehtoina. Merkkimestaruuden tavoittelussa tarvitaan kaikkia kolmea, kun yhtenä on JM... Meeken käsissä vaan tulee paljon romua, eikä sekään toimi yhdessä JM:n karman ja omien tohelointien kanssa.

WRC paikkaa jatkoon hakevalle kausikin on jo erittäin hyvä paikka näyttää sekä jalkaa oven väliin, niin voi toimia vipuvartena muihinkin talleihin
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos tuolileikki menisi edellisessä viestissä kuvatun mukaisesti, niin aika kesy kolmikko olisi Fordilla. Tallin kolmella kuljettajalla olisi yhteensä 1 WRC osakilpailuvoitto Evansin tuomana ja olisivat seisseet korokkeella yhteensä 9 kertaa... Tosin kausihan on vielä kesken!

Äkkiseltään tulisi mieleen että tuota joukkoa kun katsoo niin Latvala saattaisi sopia tuohon kun nakutettu.. Toisi sitä kokemusta noille nuorille kuskeille ja saattaisi ykköskuskin asemassa taistella mestaruudesta. Tietenkin riippuu haluaako varman paikan ja palkan Toyotalta vai yrittää hieman riskilläkin viimeisen kerran sitä mestaruutta jopa Fordin ykköskuskina. Tietenkään mitään hajua onko kukaan Latvalasta kiinostunut Toyotan ulkopuolella, mutta tuo Fordin kolmikko tuommoisenaan vaikuttaisi melkein siltä että kannattaako sitä edes oikein ajattaa autoja mukana, vaikea on saada rahoitusta tuolla kolmikolla.

Mitä tulee Meekeen niin jos vaihtoehdot on Breen, Östberg ja Meeke tai joku uusi kuljettajalupaus niin eiköhän se noista järkevin ole. Ajoihan Meeke kyllä turhan monta rajua kolaria Citroenilla, mutta jotenkin semmoinen vaikutelma että jostain piti saada syntipukki huonolle menestykselle, tietenkin isot odotukset varmasti oli. Jos kolmikko on Tänäk, Latvala ja Meeke niin kyllähän se todella vahva kolmikko on tallipisteisiin. Mikähän mahdollisuus tallilla on saada neljäs auto mukaan kamppailuun, paljonko rahaa yhden kauden pyörittäminen vaatisi yhdestä lisäautosta? olettaen että siinä pyörisi vaikka Huttunen ja tämä japanilaiskuski puoliksi mukana ja vielä muutamassa yksittäisessä kisassa olisi muita "tähtikuskeja" mukana.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Äkkiseltään tulisi mieleen että tuota joukkoa kun katsoo niin Latvala saattaisi sopia tuohon kun nakutettu.. Toisi sitä kokemusta noille nuorille kuskeille ja saattaisi ykköskuskin asemassa taistella mestaruudesta. Tietenkin riippuu haluaako varman paikan ja palkan Toyotalta vai yrittää hieman riskilläkin viimeisen kerran sitä mestaruutta jopa Fordin ykköskuskina. Tietenkään mitään hajua onko kukaan Latvalasta kiinostunut Toyotan ulkopuolella, mutta tuo Fordin kolmikko tuommoisenaan vaikuttaisi melkein siltä että kannattaako sitä edes oikein ajattaa autoja mukana, vaikea on saada rahoitusta tuolla kolmikolla.
.

Tiedä sitten mitä Malcom ajattelee JM:stä ? Aikanaan sitä romua tuli useiden miljoonien eurojen edestä kun Latvala veteli autoja paskaksi ?

Muuten olipahan hienot mestat Toyotalla Virossa nyt. Urkkaruudussa oli juttua avajaisista. Kyllä noissa tiloissa kelpaa autoja huoltaa ja varastoida. Logistisesti todella "järkevä" ratkaisu. Loistava sijainti verrattuna Puuppolaan, jossa jatkossa kehitetään autoja...
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers
Ogier Citröenille: Ogier rejoins Citroën - wrc.com

Ja Suninen jatkaa Fordilla.

Fordille tulee iso aukko myös rahoitukseen kun Ogier vie Red Bullin rahat mennessään.

Eli varmistetut sopimukset kuljettajamarkkinoilla:

Hyundai : Neuville, Mikkelsen
Toyota : Tänak
Citröen : Ogier
Ford : Suninen
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Eli pikkuhiljaa alkaa purkautua sopimusuutiset kun Ogier oman sopimuksen teki, seuraava siirto taitaa olla mitä Lappi tekee niin muutkin palikat asettuu.
 

Köpi

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, Buffalo Sabres, Green Bay Packers

HMenthal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Hyundai : Neuville, Mikkelsen
Toyota : Tänak
Citröen : Ogier
Ford : Suninen

Tähän voidaan hiljalleen lisätä, että Meeke on Toyotan kuski ensi kaudella ja tällöin tosiaan Esuppi lähtee puolestaan Citikalle. Niin nuo monet aviisit nyt kirjoittelevat, joten kai se on pakko uskoa, vaikka virallista vahvistusta näistä ei vielä ole.

Kai se JM sitten jatkaa Toyotalla. Lähtökohtaisesti on kyllä mielekiintoinen parivaljakko Tommilla tallissaan. Kumpi noista kahdesta saa autija enemmän rusinaksi?! Ja Tänak vie mestaruuden...
 

Gust

Jäsen
Tähän voidaan hiljalleen lisätä, että Meeke on Toyotan kuski ensi kaudella ja tällöin tosiaan Esuppi lähtee puolestaan Citikalle. Niin nuo monet aviisit nyt kirjoittelevat, joten kai se on pakko uskoa, vaikka virallista vahvistusta näistä ei vielä ole.
Itse en kyllä usko Meeken Toyota-sopimukseen ennen virallista vahvistusta. Ainut järkevä syy olisi, että Meeke tuuraa vuoden Lappia jonka jälkeen Rovanperä ottaa Meeken paikan. Lisäksi uusin huhu on, että Toyotalle onkin Meeken sijasta menossa Breen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös