Kahden rallin perusteella näyttäisi siltä että Hyundailla on sarjan paras auto. Ei mitenkään selvästi mutta juuri sen verran että jos vaan kuskit saisi nuo virheet pois niin olisivat ykkössuosikkeja kisassa kuin kisassa. Mutta nyt on Neuville tehnyt "Latvalat" jo kahdessa peräkkäisessä rallissa ihan selvästä johtoasemasta ja Paddonin ajo on myös ollut epävarmaa ja epätasaista. Neuvillella sentään on vauhtia mutta Paddon on minusta ollut erittäin suuri pettymys ihan kokonaisuudessaan. Voi toki olla että tuo Monten karmea ulosajo painaa vielä takaraivossa ja näkyy ajamisessa.
Toyota ja Ford näyttäisi olevan auton nopeuden suhteen aika lähellä toisiaan, ja nyt voitto ratkaistaneen Latvalan, Tänakin ja Ogierin kesken. Ogierilta ei mitenkään mahtavan hyvää ajoa Ruotsissakaan mutta tasainen ajo yhdistettynä pieneen tuuriinkin (taas jotain lipsahduksia joista on selvinnyt kuin koira veräjästä) on tuonut hänet taas mukaan voittotaisteluun. Matkaa kärkeen toki on mutta ei tarvitse isoa virhettä kärkikaksikolta kun siellä on taas tuttu mies voittajakorokkeella. Nyt on jännä nähdä miten Latvalan kupoli kestää tilanteen jossa on yllättävällä kärkipaikalla mutta eilen huikea hyvin ajanut Tänak hengittää niskaan todella lähellä. Tähän saakkahan Latvala on ajanut todella kypsästi ja rennosti niin Montessa kuin Ruotsissakin joten toivoa sopii että ei ala taas puristamaan liikaa kun voitto alkaa siintää silmissä. Jos ei Latvala voittoa vie niin sen soisi kyllä Ott Tänakille. Virolainen on kärsinyt niin monta kertaa epäonnesta niissä kisoissa missä ajo on kulkenut hyvin.
Citroen ja erityisesti Meeke ovat minusta Paddonin ohella olleet tämän kauden suurimpia pettymyksiä. Citikan auto vaikutti testivideoiden perusteella hyvältä mutta ei ihan näytä auton vauhti ihan riittävän vaikka eivät toki ole paljoa muita perässä, ja ykköskuski Meeke on tehnyt luvattoman paljon virheitä. Breen ja Lefebvre taitavat olla vielä vähän liian vihreitä että heiltä voisi odottaa tasaisia suorituksia, varsinkin kun joutuvat vielä vuorottelemaan tuossa 2017 spec -autossa. Saattaa olla että Citikalla alkaa kohta vähän kaduttamaan päätös olla tarjoamatta Ogierille sopimusta jos Meeke jatkaa tuota sähläystä...
Ja kyllä myös Toyotalla olisi hyvä saada myös toinen kuski suorittamaan paremmin. Hänniseltä ihan OK päivä eilen (vauhti oli joillakin pätkillä ihan hyvää, joillakin oli taas yllättävän hidas) mutta taas tapahtui ilmeisesti viimeisellä pätkällä jotain kun 1,9 km yleisöpyörityksessä jäi kärjelle 43 sekuntia. Ei ole taidettu missään kertoa oliko kyseessä ajovirhe vai tekninen vika? Mutta joka tapauksessa Hännisen pitäisi kyllä parantaa ja alkaa tuomaan auto maaliin sen nopeuden mahdollistamilla sijoituksilla, tai sitten Tommin kannattaisi alkaa miettimään EP Lapin ajattamista jos Hänninen jatkaa tuota jatkuvaa sähläystä. Varmaan olisi kova päätös Tommille kun Hänninen on tehnyt pitkään hyvää työtä testeissä, mutta ei minusta tällaista voi kovin kauaa katsoa kun autossa kuitenkin näyttäisi vauhti riittävän jopa voittotaisteluun.
Toyota ja Ford näyttäisi olevan auton nopeuden suhteen aika lähellä toisiaan, ja nyt voitto ratkaistaneen Latvalan, Tänakin ja Ogierin kesken. Ogierilta ei mitenkään mahtavan hyvää ajoa Ruotsissakaan mutta tasainen ajo yhdistettynä pieneen tuuriinkin (taas jotain lipsahduksia joista on selvinnyt kuin koira veräjästä) on tuonut hänet taas mukaan voittotaisteluun. Matkaa kärkeen toki on mutta ei tarvitse isoa virhettä kärkikaksikolta kun siellä on taas tuttu mies voittajakorokkeella. Nyt on jännä nähdä miten Latvalan kupoli kestää tilanteen jossa on yllättävällä kärkipaikalla mutta eilen huikea hyvin ajanut Tänak hengittää niskaan todella lähellä. Tähän saakkahan Latvala on ajanut todella kypsästi ja rennosti niin Montessa kuin Ruotsissakin joten toivoa sopii että ei ala taas puristamaan liikaa kun voitto alkaa siintää silmissä. Jos ei Latvala voittoa vie niin sen soisi kyllä Ott Tänakille. Virolainen on kärsinyt niin monta kertaa epäonnesta niissä kisoissa missä ajo on kulkenut hyvin.
Citroen ja erityisesti Meeke ovat minusta Paddonin ohella olleet tämän kauden suurimpia pettymyksiä. Citikan auto vaikutti testivideoiden perusteella hyvältä mutta ei ihan näytä auton vauhti ihan riittävän vaikka eivät toki ole paljoa muita perässä, ja ykköskuski Meeke on tehnyt luvattoman paljon virheitä. Breen ja Lefebvre taitavat olla vielä vähän liian vihreitä että heiltä voisi odottaa tasaisia suorituksia, varsinkin kun joutuvat vielä vuorottelemaan tuossa 2017 spec -autossa. Saattaa olla että Citikalla alkaa kohta vähän kaduttamaan päätös olla tarjoamatta Ogierille sopimusta jos Meeke jatkaa tuota sähläystä...
Ja kyllä myös Toyotalla olisi hyvä saada myös toinen kuski suorittamaan paremmin. Hänniseltä ihan OK päivä eilen (vauhti oli joillakin pätkillä ihan hyvää, joillakin oli taas yllättävän hidas) mutta taas tapahtui ilmeisesti viimeisellä pätkällä jotain kun 1,9 km yleisöpyörityksessä jäi kärjelle 43 sekuntia. Ei ole taidettu missään kertoa oliko kyseessä ajovirhe vai tekninen vika? Mutta joka tapauksessa Hännisen pitäisi kyllä parantaa ja alkaa tuomaan auto maaliin sen nopeuden mahdollistamilla sijoituksilla, tai sitten Tommin kannattaisi alkaa miettimään EP Lapin ajattamista jos Hänninen jatkaa tuota jatkuvaa sähläystä. Varmaan olisi kova päätös Tommille kun Hänninen on tehnyt pitkään hyvää työtä testeissä, mutta ei minusta tällaista voi kovin kauaa katsoa kun autossa kuitenkin näyttäisi vauhti riittävän jopa voittotaisteluun.