Ralliketju

  • 1 835 499
  • 14 800

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Huikea kisa Latvalalta ja aivan käsittämättömän hienoa työtä koko Tommin tiimiltä! Tommi taitaa olla juuri se tallipomo jota Latvala on kaivannut, on ollut ihan kuin uusi mies.
 

Captain Slow

Jäsen
Suosikkijoukkue
KR69, K11ng Perrin, Bratislavan mm-miehistö 2019
Ihanaa saatana!

Nyt ihan rohkeesti, kuinka moni ois uskonut et Toyota menestyy näin hyvin kauden kaksi ekaa kisaa?
Itse ainakin aattelin et kilpailee keskikastin sijasta. Kivaa olla väärässä. JMLn uran yksi hienoimpia voittoja ja kyllähän nuo Tommi Mäkisen reaktiot oli kivaa katsottavaa. Kuitenkin eräs kaikkienaikojen ralli-idoleista.

Aiettä. Tulis nyt pian maaliskuu ja Mexicon mm-ralli. Pitkästä aikaa jännättävää mm-sarjassa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Nyt ihan rohkeesti, kuinka moni ois uskonut et Toyota menestyy näin hyvin kauden kaksi ekaa kisaa?

Ei varmaan kovinkaan moni. Minä voin myöntää että en uskonut pätkääkään. Testivideoissa meno oli suoraan sanottuna ihan kamalan näköistä, ja vaikka ihan viimeisimmissä testivideoissa alkoi jo näyttää vähän paremmalta niin silti odotin että Toyota olisi selvästi jäljessä muita talleja ja varsinkaan alkukaudesta olisi turha odottaa mitään muuta kuin jotain sijoja 6-10.

Jos auto kulkee lumella näin hyvin niin odotettavissa on että sen pitäisi olla myös soralla hyvä. Kuivalla asfaltilla Toyotan alustassa ilmeisesti on vielä vähän tekemistä mutta kuten Monte osoitti niin ei asfaltillakaan mitenkään mahdottoman paljon olla jäljessä kärkeä ja järkevällä ajolla on mahdollista napsia asfalttikisoistakin hyviä pisteitä koska kärki on nyt tasaisempi kuin pitkiin aikoihin.

Tästä on tulossa kyllä tätä vauhtia yksi hienoimmista rallikausista pitkiin pitkiin aikoihin.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aiettä. Tulis nyt pian maaliskuu ja Mexicon mm-ralli. Pitkästä aikaa jännättävää mm-sarjassa.

Eikös meksiko ole semmoinen ralli jossa yleensä MM-kärki joudu aika paljon auraamaan tietä? oli miten oli niin kyllähän Latvalalla on nyt jo sen verran pohjapisteitäkin että joku 4-5 sijakin voisi olla ihan jees kunhan tasaisesti kerää pisteitä. Jos ehkä aavistuksen antaa autolla tasoitusta ja aura-autona niin kaikki on kotiinpäin kuitenkin.

Hännisen ajo oli kyllä tänäviikonloppuna vähän koomisen huonoa ja olisi pitänyt Powerilta saada muutama piste vähintään napsittua "pelastettua se mitä oli otettavissa". Sinällään kyllä saattoi olla Toyotan pelastus että volkkarit lopetti muuten saattaisi projekti olla aika pahassakin pulassa.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Pointsit tuolle ihan mielipuoliselle kopteripilotille. Komeaa kuvaa tulee!

Mäkemättä kuviaa, voisko olla kamerakopteri, jos kuvakulmat tuntuvat hurjilta? Meinaan varmaan tää tekniikka tulee korvaamaan oikeat kopterit ennemmin tai myöhemmin...joko on tapahtunut? Kamerakopterillahan voidaan mennä paljon alemmas kuvaamaan ja kuvakulmat tulee varmaan paremmiksi.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mäkemättä kuviaa, voisko olla kamerakopteri, jos kuvakulmat tuntuvat hurjilta? Meinaan varmaan tää tekniikka tulee korvaamaan oikeat kopterit ennemmin tai myöhemmin...joko on tapahtunut? Kamerakopterillahan voidaan mennä paljon alemmas kuvaamaan ja kuvakulmat tulee varmaan paremmiksi.
Ei. Kyllä se oli ihan oikea kopteri. Ja juu, se lentäjä on hullu... 10m korkeudella 20-30m ralliauton perässä ja vauhtia 150km/h+... Vaatii vähän tavallista suuremmat pallit.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Kyl se ihan helikopteri oli, jos ei useampikin. Aivan sairaan näköstä touhua.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Joo, kuten sanottua niin ihan oikea kopteri oli kun näkyi monta kertaa muidenkin kameroiden kuvissa. Ja pilotti paiskoi kyllä sitä siihen malliin että ei paljon päätä huimannut. Välillä tuntui menevän niin lähelle edessä ajavaa autoa että hyvä ettei roottorin lavat menneet Hyundain takalasista sisään... Aika kyrväkkään näköistä lentämistä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Eikös meksiko ole semmoinen ralli jossa yleensä MM-kärki joudu aika paljon auraamaan tietä? oli miten oli niin kyllähän Latvalalla on nyt jo sen verran pohjapisteitäkin että joku 4-5 sijakin voisi olla ihan jees kunhan tasaisesti kerää pisteitä. Jos ehkä aavistuksen antaa autolla tasoitusta ja aura-autona niin kaikki on kotiinpäin kuitenkin.

Mikäli tämä kausi pysyy niin tasaisena kuin alkuvuosi näyttää, eli Hyundai(ainakin Neuvillen voimin) Ford molempien kuskiensa toimesta ja Latvala pystyvät ajamaan tasaisesti voitoista, on varma maaliintulo kultaakin kalliimpaa. Aikaisempina vuosina ongelmana on ollut se että kun Sebastianit voittavat joka tapauksessa noin 2/3 kauden kisoista, ei varma pisteiden keruu ole hirveästi auttanut, mutta nyt voittojen jakautuminen useammalle kuskille muuttuu pelikenttä täysin pisteiden keruun osalta.

Puuppolan paholainen yllätti kyllä minut(ja veikkaan että itsensäkin), tuskin Toyotalla itsekään uskallettiin uneksia että heti kättelyssä pystytään näihin suorituksiin uudella tallilla. Vielä epäilen että muutamissa kisoissa tulee tiettyjä uuden tiimin virheitä jotka maksavat pisteitä, mutta toiminta ja auton nopeus ovat kovalla tasolla uudeksi talliksi. Incarista näkee että ainakin Latvalan käsissä auto on hyvin tasapainoinen ajaa, ratilla ei tarvitse tehdä hirveästi ylimääräisiä liikkeitä. Autojen nopeudessa Hyundai lienee Fordia ja Toyotaa hiukan edellä, mutta Neuvillen "Latvala-syndrooma" on kyllä ollut surullisen tehokas. Citikka ei vaikuta edelleenkään tosiaan onnistuneen autonsa kanssa kovinkaan hyvin, näyttäisi että alustan kanssa ollaan metsässä, mikä kyllä on hiukan ihmeellistä koska esim viime Suurajoissa Citroenin alusta toimi kuin unelma verrattuna jopa VW:hen.
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
. Vielä epäilen että muutamissa kisoissa tulee tiettyjä uuden tiimin virheitä jotka maksavat pisteitä, mutta toiminta ja auton nopeus ovat kovalla tasolla uudeksi talliksi.
Ja auto vaikuttaa lisäksi varsin luotettavalta. Onko ollut mitään teknisiä ongelmia kummallakaan kuskilla? Basti Lindholm mainitsi yksityiskohtana, että vaikka Hänninen veti vauhdilla kulma/keula edellä puuhun, ei autosta hajonnut mitään, siis alustasta tai ohjauksesta; auto on vahva. Lupaa hyvää esim Meksikoon.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Citikka ei vaikuta edelleenkään tosiaan onnistuneen autonsa kanssa kovinkaan hyvin, näyttäisi että alustan kanssa ollaan metsässä, mikä kyllä on hiukan ihmeellistä koska esim viime Suurajoissa Citroenin alusta toimi kuin unelma verrattuna jopa VW:hen.

Tuossa Power Stagen kopterikuvassa huomasi hyvin miten levottomasti Citroenin perä käyttäytyi. Se pompotti ja heitteli jotenkin oudosti ja auto näytti vaikealta ajaa. En ihmettele enää yhtään sitä Meeken eilistä ulosajoa jos auton perä käyttäytyy tuolla tavalla.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tuossa Power Stagen kopterikuvassa huomasi hyvin miten levottomasti Citroenin perä käyttäytyi. Se pompotti ja heitteli jotenkin oudosti ja auto näytti vaikealta ajaa. En ihmettele enää yhtään sitä Meeken eilistä ulosajoa jos auton perä käyttäytyy tuolla tavalla.

Niin tuo Meeken ulosajo pisti itselläkin todella pahasti silmään, perän yllättävästä irtoamisestahan tuokin lähti. Ja jatkaakseni tuota vertausta viime Suurajojen DS3:n käytökseen, niin Juha Kankkunen totesi silloin Citroenin perän toimivan käytännössä ihanteellisesti kaikkiin muihin merkkeihin verrattuna, joten kovin outoa että nyt se sitten ei toimi ollenkaan. Oma teoriani on että Meeke/Breen kaksikko ei vain ole auton kehityksessä sitä kaliiberia mitä muiden tallien kuskit ja testaajat, tuota autoa on kuitenkin saatu hioa jo hyvän aikaa ja tuollainen puute tuntuu melko oudolta noinkin kokeneen tiimin tekemäksi.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Mikäli tämä kausi pysyy niin tasaisena kuin alkuvuosi näyttää, eli Hyundai(ainakin Neuvillen voimin) Ford molempien kuskiensa toimesta ja Latvala pystyvät ajamaan tasaisesti voitoista, on varma maaliintulo kultaakin kalliimpaa. Aikaisempina vuosina ongelmana on ollut se että kun Sebastianit voittavat joka tapauksessa noin 2/3 kauden kisoista, ei varma pisteiden keruu ole hirveästi auttanut, mutta nyt voittojen jakautuminen useammalle kuskille muuttuu pelikenttä täysin pisteiden keruun osalta.

Joo nimenomaan tuntuu vähän siltä että tälläkaudella "Mikko Hirvosen" taktiikka voisi toimia että tasaisesti podiumsijoja taskuun. Nyt samanlaisella taktiikalla taistellaan loppuun asti mestaruudesta. Vähän tuntuu nyt kun autot on paljon tasaisempia niin Ogierille tulee paljon enemmän virheitä ja ei tulekaan niin tasaista tulosta. Todennäköisesti vie useamman kisan tälläkaudella mutta samaten nähdään useamman kerran mies keskeyttävän. Myös se vaikuttanee että tallikaveri antaa tälläkaudella paljon kovemman taistelun Ogierille joten saa nähdä miten hermot pitää kun kaikkea ei saakkaan hopeatarjottimelta. Vaikka eri lajeista puhutaan voitaneen verratava vähän Formuloihin kun Vettelin valtakausi loppui Red bullilla ja siirtyi ferrarille, homma ei toiminutkaan niin hyvin enää kun ei ollut nopein.

Ensikisassa tosiaan Latvala todennäköisesti menettää jonkin verran aikaa tuon lähtöpaikan takia, mutta sitä suuremmalla syyllä varmaan myös Hännisen pitäisi pystyä taistelemaan paremmista sijoista ja tuomaan auto maaliin ja ehkä napsia pisteitä muilta kärkikuskeilta pois.
 

MikGo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Oulun Kärpät, Leijonat
Todellla hieno juttu tämä Latvalan voitto! Ei varmistellut yhtään vaan tykitteli sunnuntaina kaikkiin erikoiskokeisiin pohjat. Kertoo mun mielestä paljon miehen itseluottamuksesta ja myös tietenkin autosta. Vaikeampia ralleja tulee vielä, mutta kyllä varmasti tuolla autolla pystyy aina neljän-viiden joukkoon ajelemaan. Ehkäpä myös voi tulla vielä teknisiäkin ongelmia vaikka autot on toimineet tähän asti hyvin. Meksiko on kuitenkin aika erilainen ralli jo, monteen ja ruotsiin verrattuna.
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sen verran todettava, että täytyy sen Ogierinkin tuuri loppua joskus. Montessa ja Ruotsissa monta kertaa ulkona mutta ilman oikeita vaurioita. Väkisin tuolla tyylillä jostain se kivi löytyy...
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Vaikuttaa siltä että Tommi on löytänyt heti oikean tavan käsitellä Latvalaa ja saanut tämän lopultakin keskittymään oikeisiin asioihin. Tuosta keskittymisestähän Latvalan sähläys ja ajoittainen hitaus loppujen lopuksi on useimmiten ollut kiinni. Ei keskity siihen tärkeimpään asiaan, eli ajamiseen, vaan miettii ja viilaa liikaa auton säätöjen kanssa ja ajattelee muutenkin liikaa sijoituksia, MM-tilanteita ym. kun pitäisi vaan pystyä keskittymään tulevaan pätkä kerrallaan. Tommihan oli toissailtana puhunut Latvalan kanssa ja teroittanut että "Älä mieti autoa äläkä mitään muuta, vaan pyri keskittymään tulevaan pätkään nuotti kerrallaan, mutka kerrallaan". Varmasti helpottaa se että Tommi on ensinnäkin itse entinen huippukuljettaja, on ajanut itsekin paljon testiä tuolla Toyotan autolla, ja siitäkin on varmasti apua että kuljettajalla ja tallipäälliköllä on yhteinen kieli. Osasyy tuohon Latvalan rentouteen on varmasti silläkin että hän on nyt tallin selkeä ykkönen eikä tarvinnut hypätä tilanteeseen jossa tallikaverina on huippukuljettaja joka on testannut autoa kaksi vuotta ja saanut tehtyä siitä täysin mieleisensä.

Toivottavasti tämä rento meno jatkuu koska nämä kaksi rallia ovat osoittaneet sen mikä on oikeastaan tiedetty koko ajan, että kun Latvala vaan ajaa rennosti ja keskittyy oikeisiin asioihin niin vauhti on vertailukelpoista ihan kenen tahansa kanssa - jopa Ogierin. Kyllä sen huomaa että kun alla ei olekaan ylivoimaisesti paras auto ja parin vuoden tiukka testaaminen niin alkaa se Ogierillakin vähän lipsumaan. Nyt on käynyt kyllä vielä tuuri mutta kuten Joe Plop tuossa sanoo niin kyllä sieltä vielä se kivikin löytyy lopulta. Ja saa nähdä miten Ogieriin vaikuttaa se että Ott Tänak näyttäisi pystyvän haastamaan hänet ihan tosissaan. EI ollut kaukana Montessa vauhdillisestikaan ja Ruotsissa Tänak oli oikeastaan koko ajan nopeampi ja teki vähemmän virheitä.

Pitää muuten vaan toivoa sitäkin, että jos ja kun Tommilla on ollut noin hyvä vaikutus Latvalan ajamiseen niin saisi pidettyä samanlaisen puhuttelun myös Juho Hänniselle.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Niin kyllä se varmaan aika paljon on ollut vuosien saatossa Latvalla et ku tallikaveri on se ns ykkönen niin paineet menestyä on olleet kovat. Ja sit on kolissut kun on koetettu tulla kauhealla atakilla...
Tasaisuutta pitää prkl olla nyt. Mieluummin otat varman sijoituksen 3 tai 4 kuin vedät mettään. Nyt tänä vuonna power stagella on vielä suurempi merkitys kun sieltä voit saada sen 5 pinnaa
Meksikossa aurana häviää mutta rauhallisesti siellä vaan. Lauantaina on hyvä sit kiriä
 

SouthernSun76

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, FC Liverpool, Juventus, Azzuri, Leijonat
Maisa on saanut Jari-Matin rauhoittumaan ja tulosta tulee. :D
 

Turder

Jäsen
Suosikkijoukkue
Toronto Maple Leafs
Hyvää tekemistä Puuppolan porukalta! Jos nyt Jari's Yaris on voittaja-auto koko kaudeksi niin olisi kiva kuulla Ogierin kommentteja valinnastaan kun pääsi testaamaan Yarista ja ei pitänyt sinä oikein hyvänä. Hyvä kausi kehkeytymässä kun ei näytä, että yksi kuski ja auto dominoi.

Mielenkiintoista on myös aero-osien käyttö. Yaris on ladattu aikalailla täyteen siipeä ja mm. Citroen on aika pliisun näköinen siipien puolesta. Hyvä nähdä vauhti jossain puhtaassa asfalttikisassa sitten kun downforce pääsee parhaiten hyödyntämään.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Mielenkiintoista on myös aero-osien käyttö. Yaris on ladattu aikalailla täyteen siipeä ja mm. Citroen on aika pliisun näköinen siipien puolesta. Hyvä nähdä vauhti jossain puhtaassa asfalttikisassa sitten kun downforce pääsee parhaiten hyödyntämään.

Taitaa sitten mennä tonne loppu kesään ja Saksaan ku Korsika taitaa kuitenkin olla vaan mutkaa toisen perään.

Kyllä tästä kaudesta taitaa tulla mielenkiintoinen ku useammalla autolla näyttää pärjäävän. Pikkuisen lisää nopeutta citikoihin vielä.
Harmi kun volsu vetäytyi. Tosin olisi kyllä varmaan ollut aika nopea että olisiko mikään muuttunut. No turha miettiä
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Viime vuonna Ogierin keskinopeus Korsikalla oli lähes 95km/h joten kyllä aeron merkitys on sielläkin valtava...
 

benicio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Rauman Lukko
Taitaa sitten mennä tonne loppu kesään ja Saksaan ku Korsika taitaa kuitenkin olla vaan mutkaa toisen perään.

Kyllä tästä kaudesta taitaa tulla mielenkiintoinen ku useammalla autolla näyttää pärjäävän. Pikkuisen lisää nopeutta citikoihin vielä.
Harmi kun volsu vetäytyi. Tosin olisi kyllä varmaan ollut aika nopea että olisiko mikään muuttunut. No turha miettiä
Varmaan sillä aerolla muissakin ralleissa jotain pientä merkitystä on, oliko Östberg vai kuka keneltä irtosi Ruotsissa takasiipi ja se vaikutti vauhtiin. Toki tuo aika äärimmäinen tapaus ja jollain pikku hifistelysiivellä ei jossain Meksikossa taida paljon merkitystä olla, mutta jo Korsikassa kyllä merkitys on suuri.

Minusta oli rallin onni että Volkkari vetäytyi. Vaara olisi ollut että VW ja Ogier olisivat olleet selvästi muita edellä ja kausi olisi hyvin nopeasti plääh. Jos ja kun Huyndai on nyt vähän muita edellä niin Neuvillen keskeytykset olivat myös erittäin hyvä juttu noin niinkuin jännityksen takia.

Toyotassa on kaiken muun lisäksi yllättänyt myös moottori. Miten muistelen että ennakkohuhu oli että joutuvat antamaan siinä kymmeniä hevosvoimia tasoitusta, mutta sen sijaan Toyotalla taisi olla parhaat huippunopeudet Ruotsissa?
 

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Nyt ihan rohkeesti, kuinka moni ois uskonut et Toyota menestyy näin hyvin kauden kaksi ekaa kisaa?
Väitän, että ei kukaan. Uutena tallina on kuitenkin aina haastavaa tulla (jotkut VW ja Peugeot tasasivat tätä kuilua testaamalla/kilpailemalla ihan vitusti silloin aikoinaan) mukaan.

Olen aivan vilpittömän iloinen Jari-Matin menestyksestä. Toisaalta olen aina jollain tasolla häntä yrittänyt puolustaa, toisaalta olen haukkunut JM:n maanrakoon useammankin kerran. Tommi vaikuttaa olevan juuri ihanteellinen mentori hänelle, hän kun tietää huippukuskin haasteet ja kävi kovan koulun päästäkseen maailmanmestariksi.

Toivottavasti Citroen nousisi edes jossain vaiheessa kautta peliin mukaan, Meeke on ulkolaisista oma suosikkini ja tehtaalla tuskin katsotaan hyvällä jatkuvia epäonnistumisia, eli vetäytymisuhka nostaa päätään ilman kunnon tuloksia.
 

Rautapohkeet

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Toivottavasti Citroen nousisi edes jossain vaiheessa kautta peliin mukaan, Meeke on ulkolaisista oma suosikkini ja tehtaalla tuskin katsotaan hyvällä jatkuvia epäonnistumisia, eli vetäytymisuhka nostaa päätään ilman kunnon tuloksia.

Toivotaan tosiaan. Veikkaan kylläkin, että siellä on muuan Mikkelsen jo koputtelemasta Citroenin oien takana. Miksei Hyundainkin jos ei pojat rupea pysymään tiellä.

Itseäni käy kyllä Neuville vähän sääliksi. Kaksi voittoa jo menettänyt suht pieniin mokiin. Varsinkin Ruotsin rallin moka ihan oikeasti kirpaisi itseänkin. Yli 40 sekunnin johto ja yleisöpyörityksessä ei edes kovin kovanoloinen osuma ja ralli jää siihen. Sääliksi käy. Mutta toisaalta Hyundai on mielestäni ollut alkukaudesta nopein auto. Varsinkin nyt Meksikossa Neuvillella on kyllä iskun paikka, kun lähtöpaikka on takana ja Latvala ja Wilsonin pulju auraavat tietä ensimmäisen päivän.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös