Mainos

Ralliketju

  • 1 839 534
  • 14 831

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olisi niin hienoa, jos Suomessakin starttaisi muuan Viasat Motor. Toisaalta myös YLE voi olla hyvinkin kiinnostunut. He ovat kuitenkin vahvasti palauttamasta urheilua maksuttomaan maailmaan.

YLE voisi olla ihan hyvä juttu tässä vaiheessa, toisaalta hyvin rakennettu lähetys maksakanavallakaan ei varmasti huono juttu olisi.

Ainakin YLE olisi varmaan Suomen rallissa aika isolla panoksella mukana joten siltä kantilta voisi olla loistava valinta tuohon, maikkarilla panostukset oli aika lähellä nollaa joten jo pelkästään hyvä lähetys Suomessa lisäisi rallilähetyksien hyödyllisyyttä moninkertaiseksi. Kuitenkin jo pelkään ralliradioon taitaa olla iso panostus joten miksei samalla näkyvyyttä lisäisi rallilähetyksillä TV:n puolella, samaa tuotantotiimiä kun pystyy hyödyntämään, aika hyviä muistaakseni nuo viimeiset vuodet näkyvyyden suhteen ennen kuin ralli meni maikkarin puolelle, taisi ihan muutaman tunnin välein kuvaa tulla ja aika tuorettakin, maikkarilla vanhaa kuvaa parikertaa päivässä eikä live erikoiskokeita juuri. Toki kaikki ei myöskään maikkarin vika vaan taisi ylipäätänsä tv kuvaa huonosti olla tarjolla mutta silti..
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Rehellisyyden nimissä täytyy myöntää että rallilähetysten puuttuminen ei varmaan vaikuta omaan rallin seuraamiseen mitenkään. Lajin seuraamisen kannalta jälkilähetyksiä ei ole tullut katsottua tähänkään mennessä juurikaan vaan tulospalvelun ja mahdollisen ralliradion/WRC radion kautta livenä ja sitten parhaat tapahtumat/kaadot/incarit jälkeenpäin youtubesta. Vaikka MTV:n kortti itseltäkin löytyy niin enpä muista että milloin viimeksi olisin jälkilähetyksiä katsonut. Kun lähetykset tulee niin tieto on jo vanhaa. Sitten kun MM-ralliehin saadaan jatkuvasti live-incaria niin voi tulla ikävä noita lähetyksiä. Muuten ei juurikaan...
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Nuo rallilähetykset ovat muutenkin olleet ihan paskaa viime vuosina. Edes Suomen rallista ei taidettu näyttää kuin pari pätkää ja nekin jotain hmv-pätkiä. Päivän päätteeksi sitten puolen tunnin kooste, joka alkaa 5 minuuttia myöhässä ja loppuu 10 minuuttia liian aikaisin. 70% tuosta lähetyksestä on haastatteluja/ym. huoltoalueen mitätöntä touhua. Pari kaatoa saatetaan näyttää, jos niitä on tullut ja incar kuvaa yhteensä noin 20 sekunnin verran.

Radiosta on kiva seurata varsinkin Suomen rallia ja siihen rinnalle kuin saisi jonkun nopean ja luotettavan ajanoton (WRC:n oma ei tätä ole), niin olisi jo hyvä.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ei tullut sinänsä tämäkään hirveänä yllätyksenä, ainakin jos tarinat MTV:n persnetosta jääkiekon MM-kisalähetysten takia pitävät kutinsa, varmasti tällainen "heikommin tuottava" toiminta leikkuriin joutuu. Mutta toisaalta, olihan MTV:n puolelta homma hoidettu niin vasemmalla kädellä ja ilman sen suurempaa kiinnostusta asiaan viime vuosina että Rallin näkyvyydelle tämä saattaa peräti tehdä hyvää jos esimerkiksi YLE jonkun vanhan konkarin johdolla ottaisi homman itselleen. Tosin sitten alkaa taas itku siitä mihin YLE-verorahoja taas haaskataan.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Pistin Fordille takaisin siirtyneen Mikko Hirvoseen liittyvästä uutisesta merkille, että Vaasan Sportin pääyhteistyökumppani Vacon sponsoroi myös rallikuljettaja Mikko Hirvosta jo kuluneellakin kaudella. Tämän yhteistyösopimuksen varmistavat myös Vaconin nettisivut. vacon.com: Vacon ja rallitähti Mikko Hirvonen yhteistyöhön

Mikko on siitä erikoinen rallikuski, että aina näyttää löytyvän uusi oljenkorsi kilpaillussa ammatissa, jossa työttömiksi on joutunut maailmanmestareitakin, mm. norjalainen Petter Solberg on yksi tälläinen.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Mikko on siitä erikoinen rallikuski, että aina näyttää löytyvän uusi oljenkorsi kilpaillussa ammatissa, jossa työttömiksi on joutunut maailmanmestareitakin, mm. norjalainen Petter Solberg on yksi tälläinen.

Mikko on edullinen, nopea, kokenut ja edustava. Edullinen siinä mielessä, että todella harvoin pistää auton paskaksi. Ei ole meinaan halpaa puuhaa. Nopeus on parhaimmillaan parasta koko maailmassa, mutta menestys on tullut tasaisuudella. Kakkossijoja on kertynyt jo muutamia ja nopea oli jo Grönholmin aikanakin. Kisoja on ajettuna jo paljon ja kokemuksesta ei koskaan ole haittaa. Myös todella pidetty kuljettaja ympäri maailman, mikä takaa runsaan oheismyynnin joka puolella maailmaa. Esiintyy fiksusti median edessä. Ei ole mikään ihme, että Mikolle löytyy ottajia vuodesta toiseen.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Mikko on edullinen, nopea, kokenut ja edustava. Edullinen siinä mielessä, että todella harvoin pistää auton paskaksi. Ei ole meinaan halpaa puuhaa. Nopeus on parhaimmillaan parasta koko maailmassa, mutta menestys on tullut tasaisuudella. Kakkossijoja on kertynyt jo muutamia ja nopea oli jo Grönholmin aikanakin. Kisoja on ajettuna jo paljon ja kokemuksesta ei koskaan ole haittaa. Myös todella pidetty kuljettaja ympäri maailman, mikä takaa runsaan oheismyynnin joka puolella maailmaa. Esiintyy fiksusti median edessä. Ei ole mikään ihme, että Mikolle löytyy ottajia vuodesta toiseen.

Mikko on tasaisen varma kuljettaja, mutta monia muitakin samantasoisia ja kenties parempiakin olisi ollut aikanaan Suomesta pistää maailmalle. Aikanaan mm. Pohjanmaan Jukka Ketomäki pesi samanlaisella kalustolla ajettaessa Mikkoa sekunttikaupalla eräässä Keski-Suomessa ajetussa testissä. Hirvonen tunsi oikeat ihmiset (Jouhkin) ja sai jalkansa tehdastallien oven väliin.

Ford istuu Hirvosen käteen paremmin kuin Citroen. Toivotaan että kalusto olisi hänellä kilpailukykyinen, vaikka Ford vetikin tukensa pois ja ainakin Robert Kubica ajaa Team Lotoksen sponsoroimaa Fordsonia..

WRC- luokassahan ajaa tehdas-autolla 3 suomalaista ensikaudella. Latvala, Hirvonen ja Hänninen. Sportti.com: Tässä ovat rallin MM-sarjan ensi kauden kuljettajat! Lisäksi suomalaisista WRC2-luokassa ajaa mestaruudesta Drive Dmack -tallissa Ford Fiesta R5:llä Jari Ketomaa, joten seurattavaa riittää. MTV3: Ketomaa teki sopimuksen rallin MM-sarjaan
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Aikanaan mm. Pohjanmaan Jukka Ketomäki pesi samanlaisella kalustolla ajettaessa Mikkoa sekunttikaupalla eräässä Keski-Suomessa ajetussa testissä. Hirvonen tunsi oikeat ihmiset (Jouhkin) ja sai jalkansa tehdastallien oven väliin.
Ko. testihän taisi olla Jouhkin järjestämä ja paikalla oli muitakin kuskeja kuin nuo kaksi... Joten yhtälailla se Ketomäkikin Jouhkia tunsi siinä vaiheessa kuin Hirvonenkin... Ja kuten eräs aikanaan oheis-MM sarjoja kiertänyt kaveri totesi, ei sinne aina nopeimmat pääse vaan sopivimmat...

Ja vastaavia esimerkkejä löytyy lähempääkin. Joonas Lindroos oli VW:n tehdaskuskina S2000 Skodalla Jyskälässä ja testeissä ajoi lähes 2sek/km lujempaa kuin Andreas Mikkelsen... Mutta niin vain Turska ajaa tehdastiimissä ja Joonas ajaa mitä ajaa...
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Mikko on tasaisen varma kuljettaja, mutta monia muitakin samantasoisia ja kenties parempiakin olisi ollut aikanaan Suomesta pistää maailmalle. Aikanaan mm. Pohjanmaan Jukka Ketomäki pesi samanlaisella kalustolla ajettaessa Mikkoa sekunttikaupalla eräässä Keski-Suomessa ajetussa testissä. Hirvonen tunsi oikeat ihmiset (Jouhkin) ja sai jalkansa tehdastallien oven väliin.

Tuo vertailu on aina vähän turhaa jossittelua, yksittäisellä erikoiskokeella SM-tason mies voi pestäkin MM-kuskia, mutta kokonaisuus ratkaisee yleensä sen ketä viedään eteenpäin, Kankkusen Juhakin joutui nuorempana tiukoille SM-sarjassa tallikaverinsa kanssa ja hävisikin tälle, mutta niin vain Juha nousi maailmalle ja tämä päijät-hämäläinen rallisuuruus vaipui unholaan. Sinänsä Suomella on käsissään rallimaana pienimuotoinen kriisi kun Jouhki hiljalleen lopettelee tuon taustamesenaatin hommansa, kovin monella ei ole vastaavia resursseja ja yhteysverkostoa jolla nostaa suomalaiskuskeja maailmalle. Ari Vatasen poika Kim toimii kyllä managerintyössä, mutta hänellä ei taida olla hirveästi kotimaisia asiakkaita ja taitaa Ogierin hoitaminen viedä miehen päähuomion tätä nykyä.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Ko. testihän taisi olla Jouhkin järjestämä ja paikalla oli muitakin kuskeja kuin nuo kaksi... Joten yhtälailla se Ketomäkikin Jouhkia tunsi siinä vaiheessa kuin Hirvonenkin... Ja kuten eräs aikanaan oheis-MM sarjoja kiertänyt kaveri totesi, ei sinne aina nopeimmat pääse vaan sopivimmat...

Ja vastaavia esimerkkejä löytyy lähempääkin. Joonas Lindroos oli VW:n tehdaskuskina S2000 Skodalla Jyskälässä ja testeissä ajoi lähes 2sek/km lujempaa kuin Andreas Mikkelsen... Mutta niin vain Turska ajaa tehdastiimissä ja Joonas ajaa mitä ajaa...

Oli muitakin kuskeja paikalla..

Rahoituksestahan tuo touhu on pitkälti kiinni ja harvoissa näyttöpaikoissa pitää pystyä iskemään riittävä tulos tauluun.

Onneksi norjalaiset uskoivat ja panostavat nuoreen E-P Lappiin, joten suomalainen ralliautoilu on turvattu joksikin aikaa tulevaisuuteen. Uskon että myös vielä tarpeeksi nuoret Lindroos ja esim. Nikara tulevat vielä. "Jokusena" vuonna on tullut Jyskälässä oltua mm. Nikaran talon läheisillä pelloilla Palsankylän ek.lla katsomassa.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Ari Vatasen poika Kim toimii kyllä managerintyössä, mutta hänellä ei taida olla hirveästi kotimaisia asiakkaita ja taitaa Ogierin hoitaminen viedä miehen päähuomion tätä nykyä.

Ei taida Kim Vatasen V & V Sport Managementilla tällä hetkellä olla Suomesta asiakkaanaan, kuin Jussi Kumpumäki ja veljensä Max Vatanen. Toivottavasti tulevaisuudessa olisi enemmän.


- WRC World Champion Sebastien Ogier
-Global Rallycross Champion Toomas "Topi" Heikkinen
-ERC Peugeot driver and SWRC World Champion Craig Breen
-WRC2 driver Karl Kruuda
-International rally drivers Jussi Kumpumäki and Max Vatanen
-Peugeot 208 Cup rally driver Taisko "Tade" Lario
-Formula Renault WS 3,5 and Formula 2 runner-up driver Matheo Tuscher
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Uskon että myös vielä tarpeeksi nuoret Lindroos ja esim. Nikara tulevat vielä. "Jokusena" vuonna on tullut Jyskälässä oltua mm. Nikaran talon läheisillä pelloilla Palsankylän ek.lla katsomassa.

Lindroos ja Nikara ovat molemmat äärettömän nopeita kuskeja mutta taitaa ikävä kyllä olla niin että heidän kohdaltaan on juna mennyt... Kun ikääkin alkaa molemmilla olla jo hieman liikaa. Joonaksen sauma oli tuo Jyskälä mutta se meni kuten meni joten tällaisena aikana mahdollisuus uuteen yritykseen olisi lottovoitto. Nikara taas on surullisen kuuluisa ulosajoistaan ja vaikka nopeutta riittääkin niin maine on maailmalla jo aikalailla mennyt. Eikä hänen entinen "managerinsa" ainakaan parantanut mitenkään tilannetta... Nämä on tietty vain omia mielipiteitä ja erittäin mielelläni tunnustaisin olevani väärässä.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Tuo vertailu on aina vähän turhaa jossittelua, yksittäisellä erikoiskokeella SM-tason mies voi pestäkin MM-kuskia, mutta kokonaisuus ratkaisee yleensä sen ketä viedään eteenpäin..

Näinhän se on, mutta esim. Ketomäellä on kyllä näyttöjä MM-tasoltakin. Muunmuassa 2005 Ruotsin rallin voitto N-ryhmässä Mitsulla. Tuossa kisassa oli muistaakseni Japanin Toshihiro Arai toinen ja Ruotsin ikinuori Stiq Blomqviat kolmas. Taisihan Jukka tosin ajaa 2011? koko tuotantoautojen, eli N-ryhmän MM-sarjaa, tuolloin taustalla vaikuttamassa taisi olla juurikin Kim Vatanen.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Lindroos ja Nikara ovat molemmat äärettömän nopeita kuskeja mutta taitaa ikävä kyllä olla niin että heidän kohdaltaan on juna mennyt... Kun ikääkin alkaa molemmilla olla jo hieman liikaa. Joonaksen sauma oli tuo Jyskälä mutta se meni kuten meni joten tällaisena aikana mahdollisuus uuteen yritykseen olisi lottovoitto. Nikara taas on surullisen kuuluisa ulosajoistaan ja vaikka nopeutta riittääkin niin maine on maailmalla jo aikalailla mennyt. Eikä hänen entinen "managerinsa" ainakaan parantanut mitenkään tilannetta... Nämä on tietty vain omia mielipiteitä ja erittäin mielelläni tunnustaisin olevani väärässä.

Nikara aikoo ajaa ensikaudella, myös Kristian Sohlberg ajaa WRC2:ssa.

"Jarkko Nikaran aikeissa on osallistua peräti kuuteen MM-ralliin yksityistiimin Mini WRC:llä. Vahvistusta Nikaran ohjelmasta ei vielä ole, mutta Mika Salo taustavoimanaan saarijärveläinen saanee jälleen ainakin jonkinlaisen näytönpaikan kansainvälisellä tasolla.."

"Myös ikinuori Kristian Sohlberg, 35, tekee paluun rallipoluille. Espoolainen Sohlberg osallistuu näillä näkymin viiteen MM-ralliin Autotek-tiimin ajattamalla Fiesta R5:llä.."

redbull.com: Rallin MM-sarja tulee taas!
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Nikara aikoo ajaa ensikaudella, myös Kristian Sohlberg ajaa WRC2:ssa.
Juu tiesin nämä... Tarkoitin näiden kuskien kohdalla sitä että heistä tulisi ns ykköskorin WRC-kuskeja tehdastalleihin... Varmaan ajavat vielä pitkään noita alempia sarjoja ja toivottavasti menestyksekkäästi.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Olipas melkoinen startti tähän kauteen. Kubica on vissiin tyhmän rohkea. Neuville täräytti ulos kymmenen kilometrin kohdalla, joten Hyundai ei saanut ihan toivomaansa starttia. Suomalaisilla vaikeaa, kuten yleensä Monten avauksessa.
 

TJ MACKEY

Jäsen
Olipas melkoinen startti tähän kauteen. Kubica on vissiin tyhmän rohkea.
Niin, voihan se olla. Häkellyttävän kovaa on silti ollut puolalaisen vauhti. Ja hemmetin hieno piristysruiske sarjalla! Puhutaan kuitenkin vanhasta formulakuljettajasta, joka on vasta pari vuotta harrastellut rallia. Hattu päästä!

Suomalaisilla vähemmän yllättäen köröttely vaihe päällä. Latvala sentään löysi jo paremmin vauhtia ek2:lle. Hirvoselta nyt ei tainnut kukaan mitään odottaakaan. Ehkä sitten Ruotsissa neljän joukkoon.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Niin, voihan se olla. Häkellyttävän kovaa on silti ollut puolalaisen vauhti. Ja hemmetin hieno piristysruiske sarjalla! Puhutaan kuitenkin vanhasta formulakuljettajasta, joka on vasta pari vuotta harrastellut rallia. Hattu päästä!

Suomalaisilla vähemmän yllättäen köröttely vaihe päällä. Latvala sentään löysi jo paremmin vauhtia ek2:lle. Hirvoselta nyt ei tainnut kukaan mitään odottaakaan. Ehkä sitten Ruotsissa neljän joukkoon.

Ja kun miettii, että Kubica on jo pari kertaa ollut kuolemanporteilla, niin huikeasti on kyllä kaveri tullut nyt ralliin sisään.

Hirvonen perkele.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Rengasvalinnat tulevat olemaan erityisen ratkaisevassa osassa tämän vuoden Montessa. Nyt siellä on Sordo pistänyt viimeisellä kahdella sektorilla yli minuutin muita päihin. Tai sitten on oikein säästellyt renkaita kahdella ensimmäisellä ja muilla on vaan renkaat loppuneet.

Edit. Jahas. Evans sitten pistänyt siitäkin vielä kymmenen alle. On tuolla lähtöpaikoilla ja rengasvalinnoilla iso merkitys. Tulevalla kierroksella se sentään tasoittuu.

E2. Ja Bouffier vielä paremmaksi. Kun katselee tuota tulostaulua ja vertaa lähtöjärjestykseen, niin kyllä sen selityksen täytyy löytyä lähtöpaikoista.
 
Viimeksi muokattu:

TJ MACKEY

Jäsen
Rengasvalinnat tulevat olemaan erityisen ratkaisevassa osassa tämän vuoden Montessa. Nyt siellä on Sordo pistänyt viimeisellä kahdella sektorilla yli minuutin muita päihin. Tai sitten on oikein säästellyt renkaita kahdella ensimmäisellä ja muilla on vaan renkaat loppuneet.

Edit. Jahas. Evans sitten pistänyt siitäkin vielä kymmenen alle. On tuolla lähtöpaikoilla ja rengasvalinnoilla iso merkitys. Tulevalla kierroksella se sentään tasoittuu.

E2. Ja Bouffier vielä paremmaksi. Kun katselee tuota tulostaulua ja vertaa lähtöjärjestykseen, niin kyllä sen selityksen täytyy löytyä lähtöpaikoista.
Suomalaisilla "yllättäen" väärä rengasvalinta ek3:lla. Eikö finskit voisi ottaa aina sen renkaan, mitä tallikaveri ottaa, niin ei tulisi päihin niin saatanasti koko ajan? Mikko valittelee olosuhteita ek2:n maalissa, eikä ole kuulemma luottoa ja hyvää tunnetta autoon.. Tule nyt jo pois sieltä! Ei se kuitenkaan mitään autosuunnistusta ole vaikka varman päälle vetääkin! Ja Jari-Mattikin on ihan kotonaan vaikeissa olosuhteissa.
 

Jaasin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Real Madrid, Detroit Red Wings, Boston Bruins
Otetaan pieni näkökulma tähän ek3 jälkeiseen tilanteeseen.

Sebastien Chardonnet (viime kauden WRC3 kunkku) ajaa nytkin tuolla kolmosluokan kaksiveto-Citikalla.

Chardonnet johtaa kolmen pätkän jälkeen Latvalaa reilun kaksi minuuttia ja Hirvosta puolitoista. Joo, suomalaisten kohdalla on varmasti ollut se kaikkein mahdottomin olosuhde, mutta tuo on aika käsittämätön tilanne. Ja kun ei puhuta mistään sekuntien eroista edes.

Chardonnet on toki kova kaveri, mutta silti esim Jyväskylässä otti välillä pataan jopa R2-luokassa ajavilta Suomalaisilta.

Sellainen näkökulma. Toki tilanne tullee tuosta vielä kääntymään moneen kertaan, mutta on tuo hurja setti tällä hetkellä.
 

MrMacmanaman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Vaasan Sport
Hyvin taas lähti suomalaisilta liikkeelle. Mitäköhän tuolla kolmos ek:n lopussa on tullut vastaan, kun puolet porukasta on hyytynyt täysin. Tuskin lähtöpaikalla ollut hirveästi merkitystä, kun Sordokin pistänyt 4:tenä autona ympäriltä lähteneitä 1,5 minuuttia pataan.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Otetaan pieni näkökulma tähän ek3 jälkeiseen tilanteeseen.

Sebastien Chardonnet (viime kauden WRC3 kunkku) ajaa nytkin tuolla kolmosluokan kaksiveto-Citikalla.

Chardonnet johtaa kolmen pätkän jälkeen Latvalaa reilun kaksi minuuttia ja Hirvosta puolitoista. Joo, suomalaisten kohdalla on varmasti ollut se kaikkein mahdottomin olosuhde, mutta tuo on aika käsittämätön tilanne. Ja kun ei puhuta mistään sekuntien eroista edes.

Chardonnet on toki kova kaveri, mutta silti esim Jyväskylässä otti välillä pataan jopa R2-luokassa ajavilta Suomalaisilta.

Sellainen näkökulma. Toki tilanne tullee tuosta vielä kääntymään moneen kertaan, mutta on tuo hurja setti tällä hetkellä.

Minusta tuo ei kerro mitään muuta kuin sen että olosuhteet ovat olleet suomalaisten ja parin muun kuskin kohdalla väärät noille renkaille mitä ajoivat. Ogier on yksi näitä joilla oli väärät renkaat tai ainakin jäi älyttömästi.

Kubicalta mielenkiintoinen alku, taitaa olla tulos tai ulos tässä rallissa, toivottavasti malttiakin löytyy pitkä ralli tulossa.

Ei tuo suomalaistenkaan kohdalta ihan kokonaan ohi ole, sen verran paljon hitaampiakin autoja edessä että jotain pisteitä tulevat napsimaan jos maaliin ajavat ja varmasti lisää keskeytyksiä. Neville oli varmaan yksi mestarisuosikkeja eikä saa pisteen pistettä. Myös Ogier varman tulee hyökkäämään, virheitäkin silloin voi sattua. Hyvällä tuurilla suomalaiset saa pisteitä ja muut pahimmat uhkaajat ei mitään.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös