Ralliketju

  • 1 832 406
  • 14 795

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
EDIT: Reilut 11 sekuntia turpaan Hirvoselle. Saakeli kun tuo Mikon oma vauhti ei riitä oikein mihinkään, on ihan liikaa muiden avun varassa.

Niinkuin sanoin, Hirvosen taktiikan on pakko olla että täällä tullaan varmasti maaliin ja otetaan maksimimäärä pisteitä, Wales on sitten se "Tulos tai Ulos" paikka jossa mestaruus ratkaistaan. Ogierin ongelmat täällä olisivat lähes lottovoitto Hirvoselle.

EDIT: Latvala vaihtamassa tallia kaudeksi 2013 - MTV3.fi - Urheilu - Ralli - Uutiset

Maikkari povaa Mari-Jattia VW:lle. Sinänsä mielenkiintoinen siirto jos on totta, mutta ajaisi Hirvosen aikamoiseen paitsioon, enemmän toivoisin että Hirvonen on tuo joka tuon paikan nappaa, en haluaisi nähdä suomalaista Loebin aseenkantajana.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Voi vittujen kevät! Latvala osunut kiveen sen verran että rengas rikki ja on nyt puoli minuuttia Loebin perässä. Ja Hirvonen jatkaa edelleen mummovauhtia ja jää joka pätkällä sekä Latvalalle että Citikoille. Nyt alkaa taas näyttämään pahalta.

EDIT: Kaikki valittelee että ihan hirveää ajaa tuolla pimeässä. Nämä uuden sukupolven kuljettajat kun eivät ole tottuneet näihin pimeässä ajettaviin pätkiin niin onhan se varmaan aikamoinen kulttuurishokki. Ja siihen vielä lisäksi kun laitetaan että tuolla oli päivälläkin suuria vaikeuksia näkyvyyden kanssa niin ei varmaan ole muutenkaan helppoa tuo pimeässä sompailu. Östberg kertoi pätkän maalissa osuneensa vaikka mihin, kiviin, seiniin jne.
 
Viimeksi muokattu:

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Voi vittujen kevät! Latvala osunut kiveen sen verran että rengas rikki ja on nyt puoli minuuttia Loebin perässä. Ja Hirvonen jatkaa edelleen mummovauhtia ja jää joka pätkällä sekä Latvalalle että Citikoille. Nyt alkaa taas näyttämään pahalta.

Ei oikein hyvältä näytä. Latvalan voitto olisi näyttänyt Hirvosen tilannetta ajatellen hyvältä, mutta onhan tuossa viellä aikaa nousta.. Kunhan ei nyt ajaisi ulos niin pystyisi parhaan mukaan auttamaan mestaruustaistelussa, ellei vie hirvoselta pisteitä powerilla :D

Saapa nähdä pystyykö Hirvonen pitämään edes tuota kolmostilaa. Sieltä ainakin Ogier tulee varmasti huomenna kovaa kun käytännössä kun ogierin pitäisi melkein ohittaa Hirvonen pysyäkseen hyvissä asemissa viimeiseen kisaan lähdettäessä. Powerin pisteet kyllä tulee aika paljon myös nyt ratkaisemaan missä tilanteessa viimeiseen kisaan lähdetään, jos Loeb ei saisi kolmea pistettä sieltä niin tilanne pysyy viellä ihan jännissä asetelmissa viimeiseen kisaan.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Tämä nyt oli pahin mahdollinen skenaario Hirvosen kannalta, Latvalan olisi pitänyt ehdottomasti voittaa Espanjassa, nyt kaikki on periaatteessa Super-EK pisteiden varassa. Loebin keskeytystä odoteltaessa....
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Maikkari povaa Mari-Jattia VW:lle. Sinänsä mielenkiintoinen siirto jos on totta, mutta ajaisi Hirvosen aikamoiseen paitsioon, enemmän toivoisin että Hirvonen on tuo joka tuon paikan nappaa, en haluaisi nähdä suomalaista Loebin aseenkantajana.

Ikävä kyllä alkaa jotenkin näyttää enemmän ja enemmän siltä että Hirvosesta ei vaan ole ykköstykiksi, se jokin vaan jää puuttumaan jatkuvasti. Vaikka Hirvonen jälleen mestaruudesta taisteleekin niin minun uskoni siihen että Mikko joskus mestaruuden voittaa on päässyt hiipumaan aika pahasti. Mutta Hirvonen olisi kyllä erittäin hyvä kakkoskuski Citikalle koska on erittäin varma ja tasainen kuljettaja jolle tulee harvoin keskeytyksiä. Eihän se aseenkantajan rooli mikään unelmapesti ole mutta onko Hirvosella sitten mitään vaihtoehtoja enää jos ei nyt mestaruutta tule?

Minä olen kyllä enemmän huolissani Juho Hännisen kohtalosta jos nämä huhutut kuviot toteutuvat. Jos Latvala siirtyy VW:lle niin en oikein jaksa uskoa että toiseen autoon palkataan enää suomalaista, ja kun huhuissa on ollut että Latvalan paikan Fordilla tulee perimään Viron Ott Tänak joka pääsee Fordin WRC:n rattiin ilmeisesti jo tänä vuonna Walesissa ja myös ensi kaudella Wilsonin korvaajaksi Stobartille niin Hänninen uhkaa jäädä vähän tyhjän päälle. Juhon vauhti tällä ja viime kaudella on ollut sitä luokkaa huimaa että tuo mies ansaitsisi kyllä lopultakin paikan jostain WRC-tallista.

Hännisellä ei oikein taida olla sellaisia tukijoitakaan takana että pystyisi tekemään "solbergit" ja ajaa oman tiimin nimissä vuokratulla kalustolla. Pitää vaan toivoa että joku palkkaisi Hännisen WRC-auton rattiin koska on sääli tuollainen mies joka melkein rallissa kun rallissa kyykyttää WRC-autoja joutuu ajamaan pikkuluokan autolla.

Mitä tehnee sitten Mini ensi kaudella kun ajavat täyden sarjan? Sordo jatkaa ihan varmasti mutta mikä on Meeken kohtalo? Meeke on väläytellyt nopeutta tällä kaudella mutta on tehnyt myös paljon virheitä ja keskeyttänyt ulosajoon melkeinpä jokaisen kisan mitä on ajanut.
 

-pasi-

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Minihän varmaan on varmaan yksi vaihtoehto Hänniselle. Tosin onko tallilla suunitelma sitten pitää sordon lisäksi semmoisia kuskeja jolla isot sponsorit ja rahatukut takana? eli onko siellä sitten muita tallipaikkoja auki ilman rahaa.

Hirvosen vauhti on ollut kyllä heikkoa, mutta latvala on kyllä melkein joka rallissa jossa on ajanut kovaa vauhtia myös tehnyt jonkun virheen ja menettänyt siinä hirveästi aikaa ja pisteitä. Olisikohan vain niin että Latvala vetää sen verran riskimmin niin vauhti on parempaa. Yksinkertaisesti taitaa Ford olla sen verran hitaampi tällähetkellä, että pitää vetää aika äärirajoilla jotta pystyy voitoista taisteleen.. noh pisteet ne ratkaisee ja Hirvonen reilusti edellä latvalaa ja tasapisteissä loebin kanssa, pisteillähän se mestaruus lopulta ratkeaa joten ei tuomita hirvosen vauhtia/taktiikkaa ennenkuin kausi on ohi..
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minihän varmaan on varmaan yksi vaihtoehto Hänniselle. Tosin onko tallilla suunitelma sitten pitää sordon lisäksi semmoisia kuskeja jolla isot sponsorit ja rahatukut takana? eli onko siellä sitten muita tallipaikkoja auki ilman rahaa.

Ei pidä unohtaa sitäkään että Minille saattaa olla tärkeää että toista autoa ajaa britti, ja Meeke saa sen takia jatkaa. Ja vaikka tosiaan Meekelle on noita ulosajoja ja virheitä tullut niin kyllä hän on nopeakin ollut, eli ei häntä kannata pois laskea näistä tallipaikkakaavailuista.

Sen verran vielä näistä tallipaikoista että Stobart lopettaa vihdoin tukensa Matthew Wilsonille ja näinollen Wilson joutuu etsimään itselleen uuden tallipaikan tai sitten rahoittamaan harrastuksensa jotenkin muuten. Noilla näytöillä halukkaita Wilsonin ottajaksi ei varmaan ihan jonoksi asti ole ja jos Petter Solbergilla on ollut suuria vaikeuksia saada rahoitus kasaan kauden läpiviemiseksi niin en usko että se Wilsonilla ainakaan helpompaa on - olkoonkin että isä sattuu olemaan Fordin rallitoimintaa pyörittävän tiimin johtaja. En sitten tiedä että pistääkö Ford tuohon toiseen Stobartin autoon Ott Tänakin vai minkälaisia suunnitelmia siellä on. Siitä on kuitenkin ollut vahvoja huhuja että Tänak ajaa Fordin WRC-Fiestaa ensi kaudella oli se tiimi sitten mikä tahansa.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tämä alkaa näyttämään että tämä kisa on vahvasti Loebin heiniä. Latvala jäi aamun ensimmäisellä 45-kilometrisellä pätkällä vajaat viisi sekuntia lisää Loebille, ja Hirvonen jäi peräti 25 sekuntia ja ihmetteli kovasti että miten voi olla niin hidas vaikka ajo tuntuu koko ajan hyvältä. Sordo otti 13 sekuntia Hirvosta kiinni ja on nyt 55 sekuntia perässä kokonaistilanteessa. Se on siinä ja siinä riittääkö tuo jos Hirvonen ei löydä lisää vauhtia, tämä sama pätkä kun ajetaan tänään vielä toistamiseen. Ogierista ei sen sijaan enää ole uhkaa. Taas rengasrikko ja eroa kärkeen on nyt jo kolme ja puoli minuuttia, ja Hirvoseenkin pari minuuttia. Jos Hirvonen vaan pystyy pitämään tuon Sordon jotenkin takanaan ja Latvala antaa tietä lopussa niin eroa Walesiin lähdettäessä olisi seitsemän pistettä. Tietenkin tuo power-stage vielä tulee todennäköisesti muuttamaan tuota eroa suuntaan tai toiseen.

EDIT: Hirvonen on kyllä oikeasti ihan saatanan hidas tällä hetkellä. EK8:lla suurin piirtein samaa vauhtia Meeken ja Novikovin kanssa ja Sordolta tuli taas kuusi sekuntia päihin. Ero on nyt enää 49 sekuntia ja jos tämä vauhtiero noiden miesten välillä jatkuu niin Sordo on tämän päivän jälkeen ihan kannassa tai jopa ohi.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
HIFK
EDIT: Hirvonen on kyllä oikeasti ihan saatanan hidas tällä hetkellä. EK8:lla suurin piirtein samaa vauhtia Meeken ja Novikovin kanssa ja Sordolta tuli taas kuusi sekuntia päihin. Ero on nyt enää 49 sekuntia ja jos tämä vauhtiero noiden miesten välillä jatkuu niin Sordo on tämän päivän jälkeen ihan kannassa tai jopa ohi.
Hirvosesta on näkynyt jo pitkään ettei tunnu vain uskaltavan ajaa tarpeeksi kovaa. Luultavasti MM-tilanne painaa liikaa mielessä ajon aikana.
 

marston

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Hirvosesta on näkynyt jo pitkään ettei tunnu vain uskaltavan ajaa tarpeeksi kovaa. Luultavasti MM-tilanne painaa liikaa mielessä ajon aikana.

Siinäpä se juuri on aina tainnut olla Hirvosen heikoin osa-alue eli tiukoissa paikoissa ei pysty venymään ja kiristämään vauhtia ns. perusvauhdista. Tosin tällä kaudella on alkanut vaikuttaa ettei se perusvauhtikaan enää taida riittää ranskalaisten ja J-M:n vauhtiin, paitsi ehkä Jyväskylässä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Latvala vetää kyllä kovaa tällä hetkellä. Tuolla toistamiseen ajetulla pitkällä pätkällä (45 km) oli tällä kertaa yli 3 sekuntia nopeampi ja on nyt saanut eron kurottua alle 30 sekuntiin. Mutta eihän tuossa Loebilla mitään hätää ole koska vaikka Jari-Matti on ollutkin nyt kahdella pätkällä peräkkäin nopeampi niin ei nuo erot ole isoja olleet.

Hirvonen on ihan järkyttävän paljon hitaampi kuin tallikaverinsa. Nytkin on väliajoissa jo yli 15 sekuntia perässä Loebin aikaa ja todennäköisesti ero maalissa tulee olemaan parinkymmenen sekunnin luokkaa. Toivottavasti Sordo ei saisi nyt hirveästi kiinni.
 

marston

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa
Lauantain viimeisellä ek:lla Hirvonen sai yllättäen lisättyä eroa Sordoon viitisen sekuntia joten kaulaa on nyt 37,4 sekuntia. Huomispäivänä jäljellä vielä kuusi pätkää, joissa ajettavaa noin 100 kilometriä. Vaikea sanoa tuleeko tuo riittämään, viimeinen pätkä antoi vähän uskoa että näin voisi käydä. Joka tapauksessa melkoisen tärkeää Hirvoselle olisi tuo toinen paikka tästä kisasta saada, jolloin mahdollisuudet mestaruuteen säilyisivät realistisina.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Todella tärkeä rypistys Hirvoselta tuohon loppuun. 37 sekuntia on sellainen ero että on siinä ja siinä riittääkö se, mutta toivottavasti Hirvonen sai vähän itseluottamusta tuosta kun lopultakin tuli tulostakin vähän ja Sordo jäi monta sekuntia taakse.

Latvala on kyllä tullut tosi komeasti tämän päivän, ja ilman tuota eilisen pimeässä sattunutta pientä lipsahdusta saattaisi taistella voitosta. Harvemmin on kuultu Loebin ihmettelvän samalla tavalla jonkun nopeutta asfalttirallissa, varsinkaan suomalaiskuljettajan.
 

Jyty

Jäsen
Suosikkijoukkue
käyttää lehväslukkoa logonaan.
Joo, hyvä ajo Jari-Matilta. Huomenna J-M lähtee kaasu auki reitille, ja katsoo mihin se riittää. Toki auto saattaa olla myös puskassa, mutta sillä ei sinällään ole merkitystä mihinkään suuntaan, koska Mikko on heti takana ja tallipisteet ovat Citikan hallussa.

Mikon vauhdin takana tai oikeastaan painolastina on se viime vuoden Jyväskylä, vaikka sen vaikutusta ei kukaan halua myöntää ääneen. Kello sen kuitenkin kertoo, kun verrataan pätkäaikoihin ja testiek-aikoihin. Muut kärkijätkät ovat viime kauden autoja vähemmän perässä kuin Mikko ja ikävä kyllä systemaattisesti vähemmän.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Minkähän viisastenkiven se Mikko nyt on löytänyt kun yht'äkkiä vauhti on ihan hyvällä tasolla ja kertoo itsekin että on lopultakin keksinyt miten tuota Fiestaa pitää ajaa? Aamun ensimmäisellä EK:lla erittäin hyvä aika Mikolta ja teki lisää eroa Sordoon. Oli vain pari sekuntia jäljessä Ogieria ja Loebia ja varmaan ensimmäistä kertaa koko rallissa nopeampi kuin Latvala. Ero Sordoon nyt 40 sekuntia ja jos Mikko pystyy nyt tällä vauhdilla jatkamaan niin tuon eron pitäisi kyllä riittää ihan hyvin.

EDIT: Loeb alkaa ilmeisesti jo vähän himmailemaan, mutta Mikko on kyllä löytänyt nyt hyvän vauhdin. EK14:lla on väliajoissa viitisen sekuntia Loebin edellä, ja mikä tärkeintä niin saman verran myös Sordon edellä.

EDIT: Nyt alkaa näyttää jo vähän paremmalta. Hirvoselle pohja-aika EK14:lla ja kun Sordollakin on ollut jotain ongelmia ja jäi puolisen minuuttia niin isoa uhkaa takaapäin ei enää ole jos vaan ei tule mitään ongelmia. Voi kun Hirvonen olisi keksinyt jo aikaisemmin tuon mitä nyt sitten on keksinytkin koska nyt vauhti on tosi hyvällä tasolla. Mutta tietäähän tämä hyvää power-stagea varten jos Hirvonen pystyy jo pohja-aikoja asfaltilla ajamaan.

EDIT: Näköjään rengasrikko Sordolle, ja siitä johtuu tuo ero.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Toivottavasti Mikolle ei infota kesken rallin ystävänsä Marco Simoncellin menehtymisestä tämänpäiväisen MotoGP-onnettomuuden seurauksena.

Edit. Turha toive. Mikko päivittänyt Facebook-fanisivunsa statuksen jo Simoncellin muistolle.

Edit2. Siellä onkin pätkä menossa, joten eiköhän tilan ole päivitellyt joku insseistä.
 
Viimeksi muokattu:
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Ford ottaa varman päälle ja laskee Mikon edelle vasta Power Stagella. Todennäköisesti hoidetaan taas Latvalan ajamalla kaksi minuuttia etuajassa aikatarkastuspisteelle.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Ogier poissa pelistä, eli Fordeilla on taas avoimempi tilanne pelata noita Power Stage pisteitä.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Sade pisti vielä vähän pelin jännäksi ja lopulta power-stagen kaksi ensimmäistä sijaa Mineille, ja yllättäen vielä Meeke ykköseksi. Loeb pirulainen vielä meni tuon yhden pisteen nappaamaan kolmannella sijalla.
 
Suosikkijoukkue
JYP, Vatanen, Blackhawks
Tulee huikea finaaliviikonloppu Walesissa! Piste-ero on se 8 pinnaa. Se tarkoittaa Mikon voittoa ja kahden pinnan eroa vielä lisäksi Power Stagella. Tai vaihtoehtoisesti Fordin kaksoisvoittoa.

Juho Hänninen päättää kautensa voittoon ja mestaruuteen! Onnittelut hänelle hienosta mestaruudesta!
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Onnittelut Hänniselle! Ajoi Tänakin jälkeen koko viikonlopun varmistellen ja silti voittoon. Hännisellähän olisi mahdollisuudet napata vielä toinenkin mestaruus, on ilmeisesti lähdössä mukaan IRC-sarjan päätöskilpailuun ja omaa siinäkin sarjassa vielä mestaruusmahdollisuuden.
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Hirvonen tuskin olisi pystynyt Loebia lyömään power-stagella ellei Loeb olisi tehnyt jotain uskomatonta virhettä. Mineillä oli luultavasti alla pehmeät renkaat edessä ja takana mikä selittää tuon uskomattoman vauhdin, toisaalta kärkikuskeilla oli myös paineet tuoda auto varmasti maaliin ja Mini-kuskit saattoivat riskeerata enemmän. Kaikenkaikkiaan Espanja oli Hirvoselle torjuntavoitto, ainostaan se että Latvala olisi pystynyt viemään yleiskilpailun voiton olisi parantanut tilannetta. Nyt Hirvonen tarvitsee sitten vielä Latvalan apua Walesissa, Latvalan on tultava Hirvosen ja Loebin väliin joko yleiskilpailun tuloksissa tai sitten power stagella.
 

Sambody

Jäsen
Tulee huikea finaaliviikonloppu Walesissa! Piste-ero on se 8 pinnaa. Se tarkoittaa Mikon voittoa ja kahden pinnan eroa vielä lisäksi Power Stagella. Tai vaihtoehtoisesti Fordin kaksoisvoittoa.

En vain millään jaksa uskoa Mikon mestaruuteen. Liian paljon pitää tapahtua asioita joiden todennäköisyys ei ole kummoinen.

- Mikko nopeampi kuin Loeb, kun on paljon pelissä? Vaikea uskoa.
- Latvalan virheherkkyys. Vauhti voi riittää jopa voittamaan koko roskan, mutta pysyykö biili ojien välissä?
- Ogier hämmentämässä pakkaa. Pidän lähes yhtä todennäköisenä sitä, että Ogier on nopeampi kuin Mikko kuin että Mikko olisi nopeampi kuin Loeb.
- Sitten vielä kun pitää Fordin ukkojen viedä kaksi(itse kisa ja Poweri) eri taistelua viikonlopun aikana joihin vaikuttaa samat kysymykset niin uskon mestaruuteen vasta kun näen.
 

-OO-

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Kyllä tuota voi tosiaan jonkinlaisena torjuntavoittona pitää, koska oletus oli se että Mikko pystyy Kataloniassa maksimissaan kolmossijaan ja senkin kanssa oli vähän pelko perseessä johtuen Minien hyvästä vauhdista Ranskassa. Nyt Mikon on vaan pakko ottaa se voitto Walesista ja toivoa vielä että Latvala pystyy auttamaan sen verran että Mikko saa vähintään yhdeksan pistettä enemmän kuin Loeb.

Jos tulee eteen sellainen tilanne että Loeb tarvitsee Ogierin apua niin mikähän on muuten Ogierin motivaatio auttaa Loebia kun omat mestaruushaaveet on nyt menneet ja ilmeisesti sopimus Fordille taskussa?
 

Uuhis #97

Jäsen
Suosikkijoukkue
Molomoton TPS, LA Kings, , Newcastle United
Jos tulee eteen sellainen tilanne että Loeb tarvitsee Ogierin apua niin mikähän on muuten Ogierin motivaatio auttaa Loebia kun omat mestaruushaaveet on nyt menneet ja ilmeisesti sopimus Fordille taskussa?

Jos sellainen skenaario tapahtuisi että Ogier on Loebin edellä tapahtuu, voi Citroen helpostikin kyllä saada Ogierin Loebin taakse vasten tämän tahoa esimerkiksi pidättelemällä tätä tarpeetoman kauan huollossa tai perinteisesti vetämällä koneesta tehot pois. Tosin epäilen että Ogier tuskin lähtee ajelemaan edes sitä kyytiä että sekaantuisi voittokamppailuun saamansa kohtelun jälkeen.

Oli muuten aika mielenkiintoista luettavaa viimeisin Vauhdin Maailma jossa kerrottiin tarkemmin Citroenin tilanteesta. Käytännössähän Citroen Sportin johtaja Olivier Quesnel on pidempään tukenut Ogieria ja ollut tekemässä tämän kanssa sopimusta jonka perusteella hän on tasavertaisessa asemassa Loebin kanssa. Tämä ei tietenkään käynyt Loebille joka käveli Quesnelin ylitse ja neuvotteli jatkosopimuksensa PSA-konsernin johdon, ei Quesnelin, kanssa ja sai näin kiristettyä itselleen tuon pykälän ehdottomasta ykköskuskin paikasta. Tämä puolestaan on johtanut siihen että Qgierin manageri Kim "Arinpoika" Vatanen on haastanut Citroenin oikeuteen sopimusrikkomuksesta mihin taas Citroen on vastannut kieltämällä Vataselta pääsyn Citroenin tiloihin.
 
Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös