Raimo Summanen päävalmentajaksi

• 15 069
  • 139

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Paras päivä?

Viestin lähetti Jouni

Kysymykseni on, niille nimimerkeille, jotka pitävät Jari Kurria täysin turhana jääkiekkomiehenä - mihin tämän väitteen perustatte? Onko Kurri tehnyt valmentajana pahoja virheitä? Miksi hänellä ei ole mitään annettavaa jääkiekolle?

Tuskin edes täällä, yli seurarajojen, kukaan väheksyy Kurria jääkiekkomiehenä. Valmentajana Kurrilla on näytöt vasta edessä. Kurrilla on mahtavine urineen pirusti annettavaa jääkiekolle. Lähihistorian Mr Jääkiekko Suomessa. Kaikki kunnioitus sille. Teot puhuu.

www.iltalehti.fi sivuilla (vaatii ilmaisen rekisteröinnin) tänään otsikolla 'Kuka kantaa vastuun?' Hjalliksen mielenkiintoisia ajatuksia Summasen valinnasta. Mies puolustaa Kummolaa ja kehaisee siinä sivussa Jortsuakin. Kaveria ei jätetä.
Juttu päättyy sanoihin:

''Onneksi Kummola on huomannut, että Leijonien päävalmentajat kannattaa aina valita Jokereista...''

ps Jouni, hienoja NHL-raportteja, keep on going!

Viimeksi muokattu:

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr

Viestin lähetti Jouni

Itseäni ihmetyttää monen kirjoittajan tyly Jari Kurrin teilaaminen valmentajaksi, joka ei tiedä mitään jääkiekosta eikä pysty opettamaan mitään jääkiekosta; Kurria haukutaan turhaksi turistiksi ja vaikka miksi monessa puheenvuorossa.

Hurjan kivaa väännellä sanoja tai keksiä omasta päästä ja laittaa niitä toisten suuhun, eiköstä juu? En tietenkään ole kaikkia viestejä jaksanut lukea, mutta en ole yhtään viestiä nähnyt, jossa joku olisi sanonut ettei Kurri tiedä jääkiekosta mitään.

Jos olet yhden tai kaksikin sellaista viestiä nähnyt, niin silloin käytit väärää sanaa lainaamassani tekstissä.

Viestin lähetti Jouni

Minä luulisin, että Jari Kurrilla on enemmän kokemusta huipputason jääkiekosta kaikissa mahdollisissa tilanteissa, kovista pelisarjoista, turnauksista ja ratkaisuotteluista;
erikoistilanteista, rooleista supertähdestä nelosketjuun ja kaikkea muuta - enemmän kuin kenelläkään suomalaisella entisellä jääkiekkoilijalla.

On varmasti. Ei se kuitenkaan hänestä valmentajaa tee.

Viestin lähetti Jouni

Kysymykseni on, niille nimimerkeille, jotka pitävät Jari Kurria täysin turhana jääkiekkomiehenä - mihin tämän väitteen perustatte? Onko Kurri tehnyt valmentajana pahoja virheitä? Miksi hänellä ei ole mitään annettavaa jääkiekolle?

Ehkä tämä kysymys ei koske minua, koska en pidä Kurria "täysin turhana jääkiekkomiehenä" enkä ole sanonut etteikö hänellä olisi mitään annettavaa jääkiekolle.

Koska kuitenkin vääntelet sanoja, niin luulen kuitenkin sinun tarkoittaneen tällä myös minua, joten vastaan jotakin.

En pidä Jari Kurria "täysin turhana jääkiekkomiehenä". Miksi pitäisin? Hän on saavuttanut ja kokenut paljon, enemmän kuin moni jääkiekkoilija koko maailmassa.

Voisitko muuten kertoa, että mitä Jari Kurri itse asiassa on valmentajana tehnyt? Ei varmasti pahoja virheitä, koska hän on ollut tähän asti ja on varmasti jatkossakin pienessä roolissa valmentajana maajoukkueessa. Hän on lähinnä hengenluojana, näin kuvittelisin, sekä tiestysti NHL-kontaktiensa vuoksi.

Uskon Jari Kurrilla olevan edelleen annettavaa jääkiekolle. Valmentaminen ei välttämättä ole se oikea alue siihen.

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Viestin lähetti Jouni
Kysymykseni on, niille nimimerkeille, jotka pitävät Jari Kurria täysin turhana jääkiekkomiehenä - mihin tämän väitteen perustatte?

Kuka pitää Jari Kurria täysin turhana jääkiekkomiehenä?

Onko Kurri tehnyt valmentajana pahoja virheitä?

Onko miehellä valmentajana edes minkäänlaisia näyttöjä, että voitaisiin pohtia sitä onko hän tehnyt virheitä vai ei?

Vai pitäisikö maajoukkueeseen valita Kummolan tahdosta Esa Tikkanenkin, koska hänelläkin on huikea ura takana pelaajana ja hänkään ei ole tehnyt virheitä valmentajana?

Nythän maajoukkueeseen ei enää mahtunut maalivahtivalmentajaa, joka on pelillisesti kohtalaisen huolestuttava asia. Nähtäväksi jää, että mikä sen merkitys tulee olemaan.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Re: Paras päivä?

Viestin lähetti TheAnimal

Nythän maajoukkueeseen ei enää mahtunut maalivahtivalmentajaa, joka on pelillisesti kohtalaisen huolestuttava asia. Nähtäväksi jää, että mikä sen merkitys tulee olemaan.

Jota asiaa Kummola kommentoi helvetin ''asiantuntevasti'' toteamalla vain: ''Olihan siellä ennenkin neljä valmentajaa''. Viiltävä kommentti.

punisher

Jäsen
Re: Voi itku mitä pillitystä IL:n Pekka Jalonen tarjoaa

Viestin lähetti flintstone
Tässä siis lainauksena tuo IL:n juttu:

"Oikea valinta?

Kuten Iltalehti jo kaksi viikkoa sitten ensimmäisenä lehtenä kertoi, Raimo Summanen on jääkiekkomaajoukkueen uusi päävalmentaja.

Menestynein ja kokenein ehdokas Hannu Aravirran seuraajaksi oli Hannu Jortikka. Vaikka päävalmentajan valinnut Jääkiekkoliiton puheenjohtaja Kalervo Kummola piti Jortikan nimeä mukana spekulaatioissa tähän viikkoon asti, ei Jortikka ollut puoleentoista kuukauteen päävalmentajakuvioissa mukana kuin hämäyksen vuoksi.

Kummola tarvitsi Summaselle potentiaalisen haastajan, jotta päävalmentajan nimi ei olisi heti selvinnyt. Pitkittynyt prosessi kun tarjosi kansanedustaja Kummolalle ja siinä sivussa lajillekin sopivasti julkisuutta.

Sori vaan kaikille kirjoittajille, edellinen ja ensimmänen viestini epäonnistui lainauksen suhteen totaalisesti. Tarkoitus ei ollut lainata koko viestiketjua vaan ainoastaan Jarkko Ruutu tekstiä. Kyseessä oli siis täydellinen rookie mistake, toivottavasti nyt onnistuu paremmin.

Niin asiaan. Mielestäni Jalonen on aika oivaltava ruotiessaan jääkiekkodiktaattori Kummolan roolia tässä näytelmässä varsinkin julkisuuden suhteen näin vaalien alla. Valmentavalinnat sinällään olivat asiallisia. Herkullisin tilannehan on kuitenkin Jutilla jolla on oltavat kuin herralla kukkarossa, koska Kummolan on pakko keksiä ja tarjota Jutille toinen toistaan parempia duuneja ettei Jutila vaan lähde ehdokkaaksi eduskuntavaaleissa. Jos lähtisi niin siihen loppuisi Kummolan pönötys eduskunnassa.

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
Miksi ei ole annettavaa?

habby;

juuri tuota ajoin takaa - viimeisessä lauseessasi totesit, ettet usko valmentamisen olevan välttämättä paras keino Jari Kurrille antaa jotain jääkiekolle.

Miksi olet tätä mieltä? Se kiinnostaisi kuulla nimimerkeiltä, jotka eivät usko Kurrin valmennukseen.
En väitä, että kukaan on väärässä, on mielenkiintoista kuulla erilaisia mielipiteitä. Mutta haluaisin kuulla perusteita.

En tiedä edes, kiinnostaako Kurria tosissaan valmentaminen vielä. Jos joku haluaa valmentajaksi tosissaan, luulisin, että paras paikka oppia sitä olisi mennä kakkoseksi jonnekin vähemmän alempaan sarjaan ja nousta sitä kautta.
Toisaalta maajoukkueen valmentaminen missä tahansa valmennusroolissa on valmentamista huipulla - paljon vakavammaksi ei jääkiekko enää mene.

Itse olen sitä mieltä, että tuollainen kokemus pitää hyödyntää niin lähellä itse peliä kuin mahdollista. Paras homma jääkiekossa on pelata. Toiseksi paras on valmentaa.
Sen jälkeen tulee joukkueenjohtajat, scoutit, agentit, media jne. Mitä lähempänä itse jäätä olet, sen parempi.
Joukkueenjohtajan hommat maajoukkueessa ovat käsittääkseni matkanjärjestäjän ja media/sidosryhmäkontaktin hommaa - korjatkaa jos olen väärässä. Vaikka minä pystyisin tilailemaan busseja ja hotellihuoneita.

zubov

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Summanen

Kuten lehdet pari viikkoa sitten ensimmaisena kertoivat, Raimo Summanen on jääkiekkomaajoukkueen uusi päävalmentaja.
Menestynein ja kokenein ehdokas Hannu Aravirran seuraajaksi oli Hannu Jortikka. Vaikka päävalmentajan valinnut Kalervo Kummola piti Jortikan nimea mukana spekulaatioissa tähän viikkoon asti. ei Jortikka ollut puoleentoista kuukauteen päävalmentajakuviossa, kuin hämäyksen vuoksi.
Kummola tarvitsi Summaselle potentiaalisen haastajan, jotta päävalmentajan nimi ei olisi paljastunut.
Pitkittynyt prosessi, kun tarjosi kansanedustaja Kummolalle ja siina sivussa lajillekkin sopivasti julkisuutta.
Tosin valmennustiimin kasaaminen vei myos odotettua enemman aikaa.
Mitä summasen valinnasta sitten seuraa ?
Joidenkin mielesta joitain hyvää, monien mielesta nyt kylvettiin katstrofin siemen.
Summanen on fanaattisuuteen asti tinkimätön työnteon ja kurinalaisuuden kannattaja, jolle vain voitto merkitsee jotain. Tämän ovat joutuneet todistamaan pelaajat, niin HIFK:ssa kuin Jokereissakin.
Liigavalmentajista vain kaksi piti Summasta parhaana ehdokkaana. Liigavalmentajat ovat päävalmentajan tarkeimmat yhteistyokumppanit, heista siiis vain 15% oli Summasen takana.
Ja jos Summanen äänesti itseään, kannattajia oli vain yksi eli vajaat 8 prosenttia.

Jos Summasen ura päävalmentajana lahtee hyvin kayntiin ja maajoukkue menestyy, ongelmia ei valttamatta tule.
Mutta miten kay ensimaisten vastoinkaymisten jalkeen?
Valmennustiimi naki paivanvaalon pakkosynnytyksen jalkeen. Monta haavaa ommeltiin vakisin umpeen.
On enemman kuin suuri vaara, etta epaonnistumisten jalkeen arvet repeavat auki.
Tai mita tapahtuu ensimaaisen ylilyonnin jalkeen ?!

Suomen MM-kisamenestys on pitkalti riippuvainen siita, millaisia vahvistuksia maajoukkue saa NHL:sta.
Moniko kokenut ja maajoukkueelle vaahvistukseksi luokitelluksi NHL pelaaja haluaa ensi kevaan jalkeen tulla pitkan kauden jalkeen mm-kisoihin.
On hyvinkin mahdollista etta MM-kisojen kyynyksella yhdella jos toisellakin NHL-pelaajalla ilmenee pikkuvammoja, jotka estavat maajoukkue edustuksen.

Seurajoukkueessa Summanen on joutunut olemaan miltei paivittain tekemisissa pelaajien kanssa. Tai siis painvastoin. No, maajoukkueessa eletaan vain lyhyiden projektien kanssa.
Ehka se helpottaa molempien osapuolien tilannetta.
MM-kisat on kuitenki leirityksineen ja harjoitusotteluineen kuuden viikon savotta, jossa paineet kasvavat aina vaan kovemmiksi. tilannetta ei helpota jatkuva julkisuusrumba, johon paavalmentajan on pakko osallistua virkansa puolesta.
Onko Summanen oikea henkilo luotsaamaan tasavallan ylivoimaisesti suosituimman lajin lippulaivaa?
Kalervo Kummolan mielesta on.
Kentalta on kuulunut jo pitkaan toisenlaisiakin mielipiteita.
Totuus selviaa ennmin tai myohemmin, eika vastausta tarvitse valttamatta odottaa kolmea vuotta.

ps. minun suosikkini oli Jortikka Turusta ja Jukka Rautakorpi Tampereelta, ei kumpikaan Jokereista.

- Zubovsky

jtuominen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS(+Länsirannikko)
Viimeinkin.

Vaikka itse olisin mieluuummin nähnyt Jortikan penkin takana niin Raatokin käy ihan mainiosti.

Itse asiassa lähes kuka tahansa muu olisi jo kelvannut minulle kuin Aravirta. Olennaista asiassa on päävalmentajan vaihtuminen, vihdoinkin. Onnea ja menestystä vain uudelle käskijälle. Voitto tai ei mitään ->edes kerran keskim. seitsemässä vuodessa.

Aika paljon miehiä sitten valitsivat maajoukkueen peräsimeen touhuamaan, onkohan kaikille edes riittävästi tekemistä. Ja onko Aralla jokin eläkediili jääkiekkoliiton kanssa ,kun mies on aivan pakko pitää palkkalistoilla. Nuoret lähtevät selvästikin siis metsästämään hopea/pronssimitalia kisoista. Ei minkäänlaista hymiötä perään.

Senior

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Re: Miksi ei ole annettavaa?

Viestin lähetti Jouni

Joukkueenjohtajan hommat maajoukkueessa ovat käsittääkseni matkanjärjestäjän ja media/sidosryhmäkontaktin hommaa - korjatkaa jos olen väärässä. Vaikka minä pystyisin tilailemaan busseja ja hotellihuoneita.

Yksi asia, josta en monta perusteluta kommentia ole nähnyt, on maalivahtivalmennus. Nykyjengistä Rami, Erkka, Hantta eikä Jari sitä pestiä tule hoitamaan. Kukas sitten?

Olisi ollut yksi vaihtoehto laittaa Kurri joukkueenjohtajaksi ja tilalleen maalivahtivalmentaja. Mainitsemiesi tehtävien lisäksi joukkueenjohtajan postiin kuuluu direktoraatin kokoukset, muun muassa. En ainakaan muista, että Kurrilla olisi (Suomestakaan) mitään valmentajan pätevyyttä antavaa koulutusta, esim Huippuvalmentajatutkintoa (mahtaako nimi enää olla tuo).

Yksin pitkä ja menestyksekäs peliura ei takaa kykyjä valmennuksellisella puolella. Erinomaisesta myyjästä ei aina tule hyvää johtajaa. En nyt sillä kommentoi, että epäilisin Kurrin valmennuksellisia kykyjä, niistä mulla ei ole kuin aavistus, that's all.

Mikähän hinku se Jutila oli sinne saada? Kurrissa olisi ollut kelpo Hexi jo ja jengiin olisi jäänyt tarvittavan veskarivalmentajan kokoinen aukko. Kurri koulutukseen oman toimen ohella ja vuoden parin päästä valmennustiimiin sisään.

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
niin...

mietin tuossa tätä maalivahtivalmentaja kuviota...tuli vaan mieleen nimi Jukka Ropponen...Tehnyt työtä niin Sulanderin,Nurmisen,Lehtosen kanssa sekä kolunnut pohjois-amerikan kaukaloita......?

Jouni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Big River Prospects
mikkoz & Senior:

Kiitos kommenteistanne. Sain niistä sen käsityksen, että Jari Kurrin maajoukkuevalmentamiseen suhtaudutaan varauksella monessa puheenvuorossa, koska hänet koetaan Hockey Night-ohjelman (jota en ole ikinä nähnyt) perusteella vähemmän loistavaksi kommunikoijaksi(heh, se oli mahdollisimman kohteliaasti sanottu) sekä siksi, että hänellä ei ole paljoakaan kokemusta valmentajana eikä koulutusta. Kaikki nämä olivat asioita, joita ajoin takaa. Kiitos. Makes sense.

Itse päävalmentaja Summanenkin on mielestäni päässyt maajoukkueen ruoriin todella vähällä ykkösvalmentajakokemuksella ja se ihmetyttää minua. Summanen on valmentanut ykkösenä 3-4 vuotta?

Jotenkin itse pidän maajoukkueen valmentajan pallia sellaisena, että siihen kuuluu laittaa mahdollisimman pitkän kokemuksen ja paljon menestystä hankkinut valmentaja - kuten olympialaisten finaalin Herb Brooks ja Pat Quinn.

Mitä maajoukkueen maalivahtivalmentajakysymykseen tulee, mielestäni maalivahtivalmentajat ovat tarpeellisia seuroissa jokapäiväisessä valmennustyössä. Maajoukkue kokoontuu vain pienille leireille ja turnauksiin ja yksittäisiin peleihin tms. - en näe mitään tarvetta maalivahtivalmentajalle erikseen pelkästään tätä varten. Jos toinen maalivahdeista hukkaa peliotteensa turnauksessa, ei ole aikaa alkaa tätä valmentamaan - toinen vahti kehiin.

TM

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Re: Viimeinkin.

Viestin lähetti jtuominen
Ja onko Aralla jokin eläkediili jääkiekkoliiton kanssa ,kun mies on aivan pakko pitää palkkalistoilla. Nuoret lähtevät selvästikin siis metsästämään hopea/pronssimitalia kisoista. Ei minkäänlaista hymiötä perään.

Sitä minä ihmettelenkin että miksi Arajuuri nuorten maajoukkueen valmentamisen valitsi äijien maajoukkueen jälkeen? Onko mies oikeasti niin huono valmentaja että kunnollisia työtarjouksia ei mikään joukkue hänelle ole tehnyt Euroopasta? En usko koska jopa Esko Nokelainenkin kelpasi Brynäsille tämän kauden alussa joten Ara vaan haluaa näköjään jatkaa liiton hommissa, ihme kyllä. Kai se tippuu sitten seuraavaksi 18-v valmentajaksi aikanaan että saa jatkaa uraputkeaan.

Chip

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Viestin lähetti Jouni
Summanen on valmentanut ykkösenä 3-4 vuotta?

Kausi 2001-2002 oli Summasen ensimmäinen kausi päävalmentajana. Aiemmin hän on valmentanut Erkka Westerlundin aisaparina. Mutta nähtävästi kokemuksella ei ole niin suurta painoarvoa kuin sillä, että uusi päävalmentaja on joskus valmentanut Jokereita. Maajoukkueen valmentajan valitseminen taitaa olla aika pienen piirin touhuilua...

Habby

Jäsen
Suosikkijoukkue
Les Canadiens de Montréal, John Ferguson Sr
Re: Miksi ei ole annettavaa?

Viestin lähetti Jouni
habby;

juuri tuota ajoin takaa - viimeisessä lauseessasi totesit, ettet usko valmentamisen olevan välttämättä paras keino Jari Kurrille antaa jotain jääkiekolle.

Miksi olet tätä mieltä?

Täysin puhdas intuitio.

Se mitä Kurria olen Suomessa nähnyt medioissa ja Hockey Nightissa, niin Kurri ei ole lainkaan valmentajamainen. Hän, kuten ei myöskään Jutila, ei mielestäni osaa analysoida peliä ja tehdä valmentajamaisia huomioita pelistä. Kurrin jutut ovat sellaista perus-lässynlässyä, joita lähes kuka tahansa pystyisi sanomaan pelistä. "Joo, oli komee maali. Kyllä Summanen on saanut ylivoiman hienosti kulkemaan". Parhaimpia olivat nämä pari kautta sitten HN:ssä olleet piirrokset, joita Kurri ja Juti tekivät ruudulle selventämään joukkueen taktiikoita.

Tietoa Kurrilla varmasti on, mutta kaikki eivät vain ole valmentajatyyppiä. Kun Gretzky pelasi, niin en koskaan nähnyt häntä valmentajatyyppinä. Sama homma Patrick Royn kanssa. Sekä Kurri että Gretzky olivat huippupelaajia ja Roy on edelleen. Se ei tee heistä myös hyviä valmentajia. Gretzkyn kuvittelin olevan parhaimmillaan management-puolella silloin, kun hän pelasi. Jos Roy haluaa jatkaa uraansa NHL:ssä peliuran jälkeen, niin luulen että GM:nä hän olisi parhaimmillaan. Gretzkyn kohdalla intuitioni meni kutakuinkin kohdalleen, saa nähdä miten Royn kanssa käy.

Olen samaa mieltä kanssasi, mikäli oikein ymmärsin ajatuksesi. Jos Kurri tahtoo valmentajaksi, niin miksi hän ei ole aloittanut ensin jonkin SM-liigaseuran apuvalmentajana ja sitä kautta ajanut itseään sisään valmentajien maailmaan. Mielestäni on aika erikoista, että yleensä annetaan kenellekään rookie-valmentajalle apuvalmentajan paikka maajoukkueessa. A-maajoukkue on kuitenkin hieman väärä paikka opetella valmentamaan. En usko, että vastaavaa olisi tapahtunut missään muussa näissä seitsemässä suuressa jääkiekkomaassa.

Pienet on piirit, ei voi muuta todeta.

K

kangaroo

Viestin lähetti Chip
Mutta nähtävästi kokemuksella ei ole niin suurta painoarvoa kuin sillä, että uusi päävalmentaja on joskus valmentanut Jokereita.

Hohhoijaa. Pitääkö Jokerit saada sotketuksi tähänkin. Varmaan Hjallis oli takapiruna, kun Kale suoritti valintaa.

Kerrohan nyt, kuka kokenut valmentaja olisi ollut SINUN valintasi, kun otetaan huomioon että Jortsu ei ollut käytettävissä.

Vakio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Man City
Kuten Jouni totesi, maajoukkueessa ei välttämättä maalivahtivalmentajaa tarvita eikä sellaista myöskään nyt ole. Mitä maalivahtivalmentaja jossain lyhyessä turnauksessa voisi antaa? Mitään uutta ei voi opettaa, kyse on maalivahdin henkisen tilan ylläpitämisestä ja sen voi tehdä kuka tahansa muukin kuin maalivahtivalmentaja, useimmiten varmaankin maalivahti itse.

Mitä Kurriin tulee, olen samaa mieltä joidenkin edellisten kirjoittajien kanssa siitä, että mies ei jotenkin ole valmentajatyyppiä. Hänestä tuntuu puuttuvan jonkinlainen määrätietoisuus ja ote. Vaikea selittää ja vielä vaikeampi tietää, koska en henkilökohtaisesti Kurria tunne. Varmasti Kurrinkin paras anti on jossain henkisellä puolella, koska on käynyt läpi pitkän ja tasokkaan pelaajauran kaikkine mahdollisine paineineen. Tietysti jotain pelillisiäkin vinkkejä Kurri pystyy antamaan, mutta ei varsinaisesti valmentamaan. Näin luulen.

Jouni kiinnitti huomiota myös Summasen yllättävän lyhyeen, mutta sitäkin tarunhohtoisempaan valmentajauraan. On totta, että mies on vasta toista kautta SM-liigajoukkueen vastuuvalmentaja. Toisaalta aisapari Westerlund on selvästi kokeneempi. Nämä herrat ovat kuitenkin saavuttaneet suomalaisessa kiekkoilussa uuden peliajatuksensa kanssa niin vahvan aseman, että Kummola oli vakuuttunut. Päätökseen on täytynyt vaikuttaa myös suomalaisten NHL-pelaajien mielipide.

Voisi sanoa, että Summanen ja Westerlund edustavat modernia kiekkoilua, johon suuntaan Kummola haluaa kehittää suomalaista jääkiekkoa myös maajoukkuetasolla. Tuleeko tämä olemaan aiempaa enemmän roolipelaamista, luultavasti. Se tulee myös tarkoittamaan aiempaa ehjempää viisikkopelaamista. Samanlaiseen täydelliseen kurinalaisuuteen, jota Jokereissa vedetään, ei eri puolilta maailmaa kootulla pelaajaryhmällä ole mahdollista päästä, mutta tietty tavoite siihen suuntaan on kuitenkin selvä.

Elämme mielenkiintoisia aikoja.

TheAnimal

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Viestin lähetti Vakio
Kuten Jouni totesi, maajoukkueessa ei välttämättä maalivahtivalmentajaa tarvita eikä sellaista myöskään nyt ole.
Mitä maalivahtivalmentaja jossain lyhyessä turnauksessa voisi antaa?

Mielenkiintoinen näkemys. Etenkin sen vuoksi, että eihän tässä ole valmentajia valittu vain yhteen lyhyeen turnaukseen. Koko kauden herrat paiskivat enemmän tai vähemmän töitä menestyksen eteen.

1) Oman veskarin scouttaaminen

Kuka on parempi kuin maalivahteihin erikoistunut valmentaja scouttaamaan kauden aikana potentiaalisia maajoukkueveskareita? Kuka on parempi analysoimaan sitä, että mikä merkitys veskarin tilastoihin on joukkueen hyvällä/huonolla puolustuksella? Kuka on paras analysoimaan niitä mahdollisia puutteita mitkä näkyvät veskarilla kansainvälisissä otteluissa, mutta eivät kansallisella tasolla?

2) Vastustajan veskarin scouttaaminen

Kuka on parempi kuin maalivahteihin erikoistunut valmentaja scouttaamaan vastustajan veskareita? Kannattaako ampua ylös vai alas jne.? Mitkä ja missä ovat veskarin heikkoudet? Kyseisellä herralla saattaa olla esimerkiksi rankkareissa kultaakin arvokkaampi näkemys tilanteeseen.

3) Maalivahdin valinta otteluun

Maajoukkueessa on aina useita hyviä maalivahteja. Usein se on pienestä kiinni, että kuka ottelun maalivahdiksi valitaan. Aivan samalla tavalla koko turnauksen käännekohdaksi saattaa muodostua se, että oikeaan matsiin valitaan oikea veskari. Kenellä voisi olla parempi näkemys päivän kunnosta ja tilanteesta kuin maalivahtivalmentajalla, joka maalivahtien kanssa turnauksessa toimii? Siitä nyt puhumattakaan, että mikä on vastustajan pelityyli ja miten se vaikuttaa oman veskarin vaatimuksiin.

4) Maalivahti vastaa puolta joukkuetta

Vanha fraasi, joka varsinkin tiukassa matsissa (ratkaisumatsit ovat lähes aina sellaisia) osoittautuu usein totuudeksi. Onko maalivahti kuitenkin niin vähäpätöinen henkilö Suomen maajoukkueessa, että heihin erikoistunutta henkilöä ei kannata maajoukkueeseen valita? Kuka kykenee ylläpitämään maalivahtivalmentajan tavoin veskarien pelivirettä ja pelihuumoria? Eikö ole hyvä, että tämä henkilö puhuu ns. samaa kieltä veskarien kanssa ja ymmärtää heidänkin ongelmiaan?

Jne.. Listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Todettakoon nyt, että minä en tiedä muodostuuko asiasta mitään suurta ongelmaa. Tiedän vain sen, että itse olisin muiden mukana halunnut nähdä maajoukkueessa asiantuntijan tälläkin saralla.

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Hajahuomioita

1. A-maajoukkueessa joukkueenjohtaja ei tee matkajärjestelyitä yms, näistä huolehtii A-maajoukkueen sihteeri. JoJon rooli on varsin pieni, tärkein tehtävä taitaa olla joukkueen edustaminen turnauksen palavereissa, infoissa ja juryssä, sekä tietty joukkueen tsemppaaminen otteluiden aikana.

2. Aran pesti on vain puolivuotinen ja päättyy jo joulukuussa 2003 20-vuotiaiden MM-kotikisoihin. Koska Erkka siirtyy A-maajoukkueen palvelukseen, haluttiin kotikisoihin saada joukkueen ruoriin ns. varma ratkaisu. Lyhyellä komennuksella Ara myös jätti ovet auki seurajoukkuevalmennukseen.

3. Koska Jortikka ei ollut 100% kiinnostunut päävalmentajan tehtävästä, oli Rami ainoa oikea ratkaisu. Erkka olisi ollut toinen, mutta hänetkin valittiin mukaan ja on oikeastaan muotoseikka että Summasta kutsutaan ykköseksi, Erkka tulee kuitenkin olemaan vahvasti mukana valmennuksessa.

4. Kurri on oppipoikana ja vielä täysi raakile. Erkan ja Ramin takana hän saa arvokasta kokemusta valmentamisesta ja käynee myös tämän kolmen vuoden aikana ne tarvittavat valmentajatutkinnot ja on kolmen vuoden kuluttua valmis siirtymään päävalmentajaksi, eläkevirkaansa.

5. Jutista ei ole muuta sanottavaa on aivan sama kuka siellä joukkueessa on Hexinä. Toivotaan että vakanssin myötä Jutista nähdään edes välillä kypsästi käyttäytyvä jääkiekkoammattilainen eikä sitä iänikuista läpänheittäjää.

6. Kaakun sopimusta ei uusittu joten A-maajoukkueella ei ole tällä hetkellä maalivahtivalmentajaa, mutta ei ole poissuljettu etteikö sellaista vielä tulisi.

Viimeksi muokattu:

heikkik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche, LA Kings
Re: Hajahuomioita

Ei Summas-asiaa pätkääkään, mutta kiinnostaa.

Viestin lähetti InSideHockey
2. Aran pesti on vain puolivuotinen ja päättyy jo joulukuussa 2003 20-vuotiaiden MM-kotikisoihin. Koska Erkka siirtyy A-maajoukkueen palvelukseen, haluttiin kotikisoihin saada joukkueen ruoriin ns. varma ratkaisu. 20-vuotiaiden materiaali on niin huikea että Aran johdolla uskon kultaa tulevan.

Siis tarkoitat todellakin että Suomen -84 ja -85 ikäluokat ovat niin lahjakkaita, että ovat suosikkeja voittajiksi kotikisoissa?

Kasinelosilla ei mitalia 18-vuotiaissa, todennäköisesti vain yksi hyökkääjä (Bergenheim) mahtuu tämän vuoden kaksikymppisten kisaporukkaan, mistä ykkössentteri, johtava pakki? Kasiviitosilla ei kansainvälinen kausi ole alkanut mitenkään hyvin.

Suomi voittajasuosi? Voisitko perustella hieman enemmän.

ISH

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, HIFK, Arsenal
Re: Re: Hajahuomioita

Viestin lähetti heikkik

Siis tarkoitat todellakin että Suomen -84 ja -85 ikäluokat ovat niin lahjakkaita, että ovat suosikkeja voittajiksi kotikisoissa?

Kasinelosilla ei mitalia 18-vuotiaissa, todennäköisesti vain yksi hyökkääjä (Bergenheim) mahtuu tämän vuoden kaksikymppisten kisaporukkaan, mistä ykkössentteri, johtava pakki? Kasiviitosilla ei kansainvälinen kausi ole alkanut mitenkään hyvin.

Suomi voittajasuosi? Voisitko perustella hieman enemmän.

Sori joo. Nyt meni mulla ikäluokat ja vuodet sekaisin. Maanantain piikkiin. Tämän vuoden alle 20-vuotiaiden MM-kisoja ajattelin. Nythän meillä on kaikkien aikojen joukkue kasassa.

TBK

Jäsen
Suosikkijoukkue
Sydän on KIRVEEN muotoinen!
Itseäni ihmetyttää Jortikan kommentit valinnoista:

"Ehkä ensi kerralla minun vuoro......." ja "Tehdään, niin kuin isot pojat päättää."

Minä ainakin suuresti epäilen sitä, että Jortikka olisi kieltäytynyt. Ei hänen kommenteistaan kyllä sitä kuvaa oikein saa.

IL:n Pekka Jalosen kirjoituksessa oli joitakin ihan asia kohtia, varsinkin tämä Kummolan pelleily.

Toivottavasti Westerlund ottaa pääkäskijän roolin ainakin alussa. Summanen saavutuksistaan huolimatta on kuitenkin kokematon valmennus hommissa.

eagle

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara, Pittsburgh
Summasesta oli IS'ssa tänään kiinnostavia asioita. Mm. mies oli käskyttänyt ajaa vastustajan maalivahteja päin, jne. Heitellyt pelaajia tavaroilla, jne. Tämmöistähän on jo aiemmin saatu tietää, mutta ei näin julkisesti.

kalma

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät
Juu toivottavasti tuo summasen homma muuttuu jotenkin...

tällä hetkellähän sen yleiskuva on "kuin raivo härkä"
ehkä parin kauden päästä "härkä, härkä, mutta voittamaton"

Sampe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pittsburgh Penguins/Turun PalloSeura/Kiekko-Vantaa
Tämänpäiväisessä IS:ssa Summanen sitten kiistää käskyt maalivahteihin törmäämisestä. Muuta hän ei kiistänyt.

Aksu

Jäsen
Viestin lähetti Sampe
Tämänpäiväisessä IS:ssa Summanen sitten kiistää käskyt maalivahteihin törmäämisestä. Muuta hän ei kiistänyt.

Summanen teki asiassa virheen sen osalta, ettei kommentoinut jo alkuperäisessä jutussa. Kuka noita oikaisuja yleensäkään huomaa. Tässäkin tapauksessa perinteitä vaalien vastauksesta tehtiin marginaaliin pieni juttu. Monelle jää asiasta pysyväksi kuvaksi se alkuperäinen.

Elikäs tiedotus ei pelannut Ramilla. Tai sitten hän paskat välittää ja teki homman tahallaan. Tai sitten toimittaja kusetti jutun luonteesta ja täten rami näki tarpeettomaksi kertoa kommenttejaan.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy