Raimo Summanen HIFK:n päävalmentajana

  • 1 378 367
  • 3 266

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
HIFK tarvitsee organisaationa päävalmentajan, joka pitää toimistonkin hereillä. Täällä ei kivat tyypit pärjää. Koutsilla pitää olla munaa sanoa tarvittaessa ihan jokaiselle, että te olette kaikki ihan perseestä ja tehkää duuninne paremmin. HIFK:ssa vajotaan hyvin nopeasti laajalla rintamalla mukavuudenhaluisiksi puuhastelijoiksi, jos ei ole pakko pysyä hereillä. KJ vaati paljon, samaa tekee Rami. Näiden huippukoutsien kohdalla kysymys on paljon laajemmasta asiasta kuin vain itse joukkueen valmentamisesta.

Mulla oli sama fiilis Nokasta kuin BOL:llilla aikoinaan ja olin tyytyväinen äijän jatkosopimukseen 2 kauden jälkeen. Itse ennen Summasen palkkaamista kirjoitin ajatuksena tänne, että haluaisin Raadon pidemmällä sopparilla, vaikka viiden vuoden sellaisella, rakentamaan uudestaan HIFK:n kiekkopuolta. Syynä juuri vaatimustaso ja mun mielestä avainkohta esimerkiksi pelaajahankinnoissa on valmentajan ja UTJ:n yhteistoiminta. Fiilis on edelleen, että Nybari ja Summanen saattaisivat saada hyvää aikaan varsinkin, jos muutaman vuoden vielä vetävät. Edellinen ei tarkoita, etteikä mestaruus olisi tavoitteena tänäkin vuonna, vaan tulosta kokonaisuudessa HIFK:n kiekon osalta. Raimon valmennusmetodeihin on ollut koko ajan vahva luotto ja itselleni on ollut selvää, että pelisysteemi ja erikoistilannepelaaminen tulevat olemaan hyvällä tasolla aivan varmasti, vaikka harjoituspelit meni miten meni.

Ymmärrän toki ihmisiä, jotka eivät pidä Summasen metodeista yms., mutta mulle Rami on nero huippuvalmentaja, jonka kanssa organisaation pitää osaa diilata oikein keinoin. Tämä mahdollistaa jatkuvuuden ja hyvän tuloksen. Uskon Nybarin olevan esimerkiksi juuri oikean henkilön tässä linkissä. Tämä voi tarkoittaa, että Summanen lähtee täältä aikanaan hyvässä sovussa. Nerouden kanssa käsikynkässä kulkee monesti myös hulluus ja organisaatio itse pystyy vaikuttamaan miten tämä hulluus valjastetaan, jotta neroudesta saadaan kaikki irti. Uskon organisaation tätä ajatelleen ennen Ramin palkkaamista ja tällä hetkellä vaikuttaa, että Rami on tyytyväinen saaminsa työkaluihinsa ja tuntee saavansa toteuttaa itseään haluamallaan tavalla. Raimo haluaa olla enemmän, kuin valmentaja ja uskon mm. kesän (ei löytynyt HIFK:n sivuilta, mutta tässä lainaus JA:n sivuilta) uutiskirjeen Raimolta tulleen hänen omasta tahdostaan. Ei kukaan selväjärkinen voi Raimolle mennä ehdottamaan, että pistäpäs vähän mediahuorausta tähän väliin, kun muilta jutuilta kerkeät ;)Tuosta kirjeestä käy mulle läpi Raimon intohimo.

Itse HIFK:n pelaamiselta en odota mitään räiskyvää hyökkäyspeliä, vaan taktista ja joskus puuduttavaakin saumatonta viisikon yhteistoimintaa sekä kurinalaisuutta. Kaikille se ei tule maistumaan, mutta itse taas nautin pelin taktisista elementeistä ja kurinalaisuudesta erittäin paljon - ei sinänsä ihme, sillä suonissa virtaa saksalaisverta ja jalkapallossa Saksan maajoukkue sekä FC Bayern on aina ollut se ykkönen ;). Varsinkin, kun ne tuottaa tulosta intensiivisissä pudotuspeleissä.
 
Viimeksi muokattu:

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Kun mietin omalta osaltani ajatuksiani valmentajia kohtaan, huomaan, että kyse on paljon myös tunneasioista. Jonkun valmentajan tyylissä vain on sellaisia piirteitä, jotka jollain tavalla miellyttävät, ja toisen valmentajan tyylissä taas ei. Peliä tarkastellessani taas usein mietin nimenomaan sitä, tunnenko, että senhetkisen valmentajan johdolla pelissä tapahtuu oikeita asioita ja vielä tärkeämpänä onko hänen johdollaan mahdollista voittaa mestaruutta. Olen sikäli kerettiläinen, etten koskaan kauheasti pitänyt Doug Sheddenistä. Syynä oli nimenomaan oma tuntemukseni siitä, ettei hän kykene menemään tappiin saakka. Sheddenin kaudella materiaalikaan ei toki ollut ihmeellinen ja Shedden sai siitä hyvin paljon irti. En silti haluaisi Sheddeniä IFK:n ruoriin, vaikka hänelle voitaisiin tarjota hyvä miehistö. Syynä tähän ovat yksinomaan tunnepuolen seikat.

Olen suuri Summas-fani ja hänen saamisensa IFK:n valmennukseen oli mielestäni yksi parhaista asioista koko kannattajan urallani. Tähänkin on tunneperäisiä syitä: pidän hulluista neroista, ja juuri sellainen Summanen on. Toivoisin, että Summasessa olisi meille pitkäaikainen suunnannäyttäjä, jos ei valmentajana niin ainakin jossain roolissa.

Pelejä katsoessani pyrin katsomaan paljon, onko pelissä lupauksia herättäviä elementtejä. Sopan aikakausi oli sikäli erittäin murheellinen, ettei oikein mitään hyvää ollut nähtävissä. Esim. Cacan aikakaudella pelissä oli paljon hyvääkin, vaikka lopputulos olikin masentava. Vastaavasti Summasen aikakaudella on huonojenkin peliesitysten aikana mielestäni ollut nähtävissä paljon hyvää, kuten hyvä liike ja merkkejä siitä, että peli on systemaattisesti kehittymässä johonkin suuntaan. Tältä pohjalta en näe mitään estettä sille, että Summanen voisi keväällä voittaa IFK:ssa mestaruuden (vrt. ajatukseni Sheddenin kaudesta).

Kuten JHag toi hyvin esille, hetkessä eläminen on raskasta ja vie ajatuksia pois suuremmasta kuvasta. Mullekin on usein käynyt niin. Paras esimerkki lienee kevät 2011, jolloin suu vaahdossa halusin Nokalle kenkää, kun Jokerit johti puolivälieräsarjaa 2-0- Onneksi olin täysin väärässä. Nyt jälkikäteen ajateltuna tuolloin juuri aloin täysin elää hetkessä enkä nähnyt IFK:n pelissä mitään hyvää, toisin kuin jotkut asian rauhallisemmin ottaneet.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
BOL ja Bismarck: Varmaan ollaan yhtä mieltä siitä, että kaiken ydin on ammattilaisuus? Mä ostaisin samantien Summaselta 5 kauden paketin, ihan riippumatta siitä mitä ensi keväänä tapahtuu. Jos KJ tulee joskus takaisin, sekin olisi minimissään 3 kauden soppari. Näin pitää menetellä, jos halutaan jatkuvuutta. Ihmettelen, mistä HIFK:ssa välillä aina kumpuaa tämä "kokeillaan tsägällä helpompaa vaihtoehtoa" eli otetaan ihan rookie päävalmentajaksi? Se ei ole edes The Penasta riippuvaista, kuten Sormusen tapauksessa nähtiin. Mulla ei ole -siis valmentajana- mennyt maku edes Petu Matikaiseen. Hän on sillä listalla, jolta toivon valmentajan otettavan. Vain ammattilaisia. Ja tietenkin plussaa siitä, että ammattimies on ollut aiemminkin HIFK:ssa.

Kyllä mäkin olin huolissani siitä, että Rami tappaa kaiken peli-ilon ja tuo jäälle pelokkaan hiirilauman. Nyt kun katsoo Puustisen, Pakarisen ja kumppanien peli-iloa, on aika naurettavaa vielä roikkua niissä lehdistön ja tiettyjen tahojen pystyttämissä karsinoissa, joiden mukaan Rami on hullu ja kukaan ei halua pelata hänen joukkueessaan. Siis voi jumalauta mitä paskaa! Ja tätä tuutattiin monesta suunnasta. Pakarisella, Puustisella ja Salmelaisella näyttää olevan suurta halua ja iloa pelata Ramin joukkueessa. Samoin Villellä, Eerolla, Jokelalla ja monella muulla. Ja Jokelan & Ramin välienkin piti olla pysyvästi poikki.

Rami on myös mun kirjoissani valmentajanero. En esimerkiksi pidä Kojoa tai Sheddeniä vastaavana. Neroja on aika vähän ja nerous & hulluus kulkevat tosiaankin käsi kädessä. Pidän Kojoa ja Shediä huippuvalmentajina, kuten Jukka Jalosta. Mutta Summasessa on vielä tietty ylimääräinen vaihde. Se on myös riski. Toisin kuin luullaan, Summanen ei välttämättä ole utj:lle niin vaikea valmentaja kuin moni muu. Summanen on pelaajien kehittäjä, hän pystyy siis tekemään pelaajia. Moni hyvä valmentaja pystyykin pelaamaan vain huippupakalla. Eikä siinä ole siis mitään pahaa tai vähäteltävää. On ainoastaan erilaisia tyylejä.

edit: Olen sen verran perusolemukselleni uskollinen, että mun suuri suosikkini jalkapallossa on Argentiina. Huikeaa taitoa, mutta myös särmää ja skandaaleja. Mun mielestäni aika lähellä HIFK:n perusarvoja. Mutta voin mainiosti elää senkin kanssa, että ollaan kurinalaisia. Siltikin toivon, enkä edes salaa, että joskus lyödään yli ja ollaan ilkeitä.
 
Viimeksi muokattu:

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Nyt kun katsoo Puustisen, Pakarisen ja kumppanien peli-iloa, on aika naurettavaa vielä roikkua niissä lehdistön ja tiettyjen tahojen pystyttämissä karsinoissa, joiden mukaan Rami on hullu ja kukaan ei halua pelata hänen joukkueessaan. Siis voi jumalauta mitä paskaa! Ja tätä tuutattiin monesta suunnasta. Pakarisella, Puustisella ja Salmelaisella näyttää olevan suurta halua ja iloa pelata Ramin joukkueessa. Samoin Villellä, Eerolla, Jokelalla ja monella muulla. Ja Jokelan & Ramin välienkin piti olla pysyvästi poikki.

Näin. Mm. edellä mainitsemani kurinalaisuus ja saumaton viisikkopelaaminen eivät tarkoita peli-ilon menettämistä - siis tämä irrallisena mainintana, eikä JHagille tarkoitettuna. Kun systeemi skulaa ja pelaajat hiffaa mitä valmentaja hakee, niin peli-ilo löytyy itsestään ja tätä kautta tulee myös sitä Raminkin hakemaa oikeaa luovuutta peliin. Ja kyllä mä pidän suurena todennäköisyytenä, että Ramin joukkue on välillä ilkeä ja saattaa jossain vaiheessa roiskahtaa pahastikin yli. Ja edellinen kuuluu Summasen mustaan kirjaan, eikä tarkoita kurinalaisuudesta luopumista.

Niin ja kaiken ydin on todellakin ammattimaisuus. Ja hei, saksalainen jalkapallo ei ole ollut vain kurinalaisuutta, vaan siihen on kuulunut myös aimo annos ilkeyttä ja kovuutta ;). Taitoakin on ollut, mutta pelaajat eivät ole olleet mitään suklaasilmä-liuhufleda -yhdistelmiä ehkä Rudi Völleriä lukuunottamatta, joka oli komeampi tapaus kuin yksikään latinokikkailija.
 
Viimeksi muokattu:

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ennen kauden alkua kaikilla itseään jääkiekkotoimittajina pitävillä henkilöillä oli suunnaton tarve päästä lausumaan omia näkemyksiään Summasen valmennusfilosofiasta ja sen soveltuvuudesta kauden 2013-2014 HIFK:lle. Jo European Trophy-matsien aikana useampi tiedotusväline teki hätäisen välianalyysin ja päivitteli pelitapaa ja sen soveltumattomuutta nykyaikaiseen jääkiekkoon. No, heitä olisi ehkä auttanut analyyseissaan se, jos olisivat tienneet ja tai ymmärtäneet eri pelillisten vaiheiden aikataulutuksen kauteen valmistavalla jaksolla.

Neljä kierrosta pelattu ja HIFK:lla kolme pistettä ja sijoitus sarjataulukon viimeinen. " Sekavaa peliä, ei pelisysteemiä, miten voi pelata noin huonosti". Moni tiedotusväline, mm. heikkoa jääkiekkojournalismia edustava Helsingin Sanomat, meni kommentoinnissaan ali mistä aita matalin. Ilman, että edelleenkään vaivauduttiin ottamaan selvää tai vaihtoehtoisesti, ymmärtämättä joukkueen pelitavan rakennusprojektia.

No, viimeisen parin viikon aikana on ollut hiukan hiljaisempaa. Mutta ei hätää, Ilmalassa on joukkue, jonka asioilla voi nyt alkaa repostelemaan.

Toistan itseäni, mutta suomalaisen jääkiekkojournalismin taso on hämmästyttävän heikko.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Oliko se Schumacher-niminen veskari, joka pelasi todella kovaa? Hän oli HIFK-henkinen kaveri! Ja siis ilman muuta peli-ilon edellytys on se, että joukkueella on toimiva pelisysteemi. En muista koskaan nähneeni peli-iloa pursuavia jätkiä joukkueessa, jonka pelikirja on täyttä kuraa. Otetaan ihan randomina esimerkiksi vaikkapa Soppa Sormusen HIFK. Dear God. Erityisen hienoa on ollut se, että HIFK:n viisikkopeli on toiminut isolla jäällä, joka on aiempina vuosina ollut meikäläisille aivan ylivoimainen rasti.

Koska Raimo on Raimo ja fokus on keväässä, ennustan nyt jo, että joukkue tulee vetämään armottoman treenikauden vielä pari kertaa kauden mittaan. Toinen näistä ajoittuu runkosarjan lopulle. Tarkoituksena on olla lennossa pleijareissa. Niinpä tulemme näkemään vielä todella vaikeita hetkiä ja itkumuurilla on tungosta. Runkosarjan loppupuolella olen ehkä jopa itsekin huutelemassa, että mitä vittua tässä nyt kompuroidaan? Hieno kausi tulossa!
 

Bismarck

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Oliko se Schumacher-niminen veskari, joka pelasi todella kovaa?

OT- Harald 'Toni' Schumacher, joka ajeli erään ranskalaisen koomaan ja matsin jälkeen puheli hiukan epäkunnioittavasti. Oli hetkisen ranskan vihatuin saksalainen ennen Adolf Hitleriä. Toki ei ollut ihan homman vakavuudesta tietoinen pelin päätyttyä ja pyytelikin jälkikäteen suuresti anteeksi - muistaakseni.- OT

Ja kyllä, runkosarjaan tulee aivan varmasti pari laskelmoitua hankalampaa jaksoa, jolloin parasta pysyä pois palstalta tai ainakin vähentää aktiivisuutta reilusti.
 

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Ja kyllä, runkosarjaan tulee aivan varmasti pari laskelmoitua hankalampaa jaksoa, jolloin parasta pysyä pois palstalta tai ainakin vähentää aktiivisuutta reilusti.

Olen itse asiassa vähän pettynyt, että anoppinini inkarnaatiot Jatkiksessa eivät ole jo tulleet kertomaan, että Summasen taso tuli nähtyä tänään ja tää oli tässä. Kippistä vaan kaikille, tää on pitkä tie ja muutkin joukkueet ovat mukana! Ne pelaavat välillä pirun hyvin.
 

Jan_Peter

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK,Chicago blackhawks
Olen itse asiassa vähän pettynyt, että anoppinini inkarnaatiot Jatkiksessa eivät ole jo tulleet kertomaan, että Summasen taso tuli nähtyä tänään ja tää oli tässä. Kippistä vaan kaikille, tää on pitkä tie ja muutkin joukkueet ovat mukana! Ne pelaavat välillä pirun hyvin.

Kyllä tässä on mentävä eteenpäin. Jotenkin tuli sellainen kutina, että tänään ei mene kaikki ihan putkee. Voitto Tepsistä irtosi loppujen lopuksi liian helpolla ja eikä tilannetta auttanut Lugun ensimmäinen maali. Vaikka laukaus oli hyvä niin noi kyllä pitää huippumoken ottaa, Ore oli tänään enemmänkin perustasolla ja korostan, että en syytä Orea tappiosta vaan yleistä fleguilua.

Sitten toisen erän alun yv:n jäkimainingeista kolmas maali ja se oikeastaan kiteytti kaiken, IFK:n maalille ei ole neljään otteluun päässyt niin vapaasti kuin tuossa maalissa. Summasen taso tuli nähtyä, että valjasti kolmanteen erään taas omalla tasollaan pelaavan IFK:n. Pitää muistaa vielä sekin seikka, että IFK pelasi Lukkoa vastaan nyt kolmannen kerran ja kun tiedetään Dufvan valmennukselliset taidot niin varmasti jonkinlaista analyysia oli tehty.
 

BOL

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Veikkaan, että koska viime aikoina on menty niin pelillisesti kuin tuloksellisestikin heittämällä eteenpäin, Summanen on katsonut sarjataulukkoa, todennut sen olevan erittäin tasainen ja vetänyt jätkille eilen kunnon "peräsuolet ulkona"- treenit. Kaksi ekaa erää oli aivan hirveää skeidaa eikä luistin liikkunut yhtään. Vasta vikassa erässä HIFK pääsi peliin mukaan ja liike parantui.

Summanen vaikutti yllättävän rauhalliselta penkin takana, joten pidän mahdollisena, että umpipaska pelin alku ei varsinaisesti tullut yllätyksenä.
 

Viivapelote

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Luottoa löytyy täältäkin Summaselle, vaikka nyt kuokkaan tulikin. Kehenkään toiseen suomalaiseen valmentajaan en Summasta haluaisi tällä hetkellä vaihtaa. IFK:n hyökkäyspelaaminen on ollut vielä vähän hakusessa, mutta mielenkiinnolla ja kärsivällisyydellä odottelen miltä se näyttää keväällä. Hyökkäyksessä niin paljon luistelunopeutta, että mikäli kiekko saadaan tuotua keskialueen yli syöttelemällä on punaista vyöryä liki mahdoton pysäyttää.

Mainittakoon vielä, että jäi vähän harmittamaan reagoinnin puute tämän illan matsissa. Ei näyttänyt löytyvän aitoa halua Summaselta kääntää ottelua. Olisi voinut jo 3-0 tilanteessa saati sitten 4-0 lukemissa vaihtaa maalivahtia, ottaa aikalisää, aloittaa tappelua jne. jne. No kyseessä kuitenkin vain yksi runkkarimatsi ja en missään nimessä ole sen pohjalta dumaamassa reagointikyvyttömäksi. Oltaisiin luultavasti aikalisän jälkeen tehty se pari byyriä ja koko 3. erä vimmatusti haettu tasoitusta ja hävitty silti 4-3, joten lopputulos sama.
 

Owen

Jäsen
Suosikkijoukkue
IFK, Liverpool
Kyllä mäkin olin huolissani siitä, että Rami tappaa kaiken peli-ilon ja tuo jäälle pelokkaan hiirilauman. Nyt kun katsoo Puustisen, Pakarisen ja kumppanien peli-iloa, on aika naurettavaa vielä roikkua niissä lehdistön ja tiettyjen tahojen pystyttämissä karsinoissa, joiden mukaan Rami on hullu ja kukaan ei halua pelata hänen joukkueessaan. Siis voi jumalauta mitä paskaa! Ja tätä tuutattiin monesta suunnasta. Pakarisella, Puustisella ja Salmelaisella näyttää olevan suurta halua ja iloa pelata Ramin joukkueessa. Samoin Villellä, Eerolla, Jokelalla ja monella muulla. Ja Jokelan & Ramin välienkin piti olla pysyvästi poikki.

Noh, noh arvon JHag, nyt tulee aika paksua. Meinaatko tosiaan, että nämä Ramin ongelmat joka jengin kanssa ovat tuulesta temmattuja juttuja? Ramilla on ollut ja tulee olemaan joka jengissä ongelmia pelaajien kanssa. Muistellaan nyt vaikka Jagria. Kaveri oli Ramin suurin ihailija, kunnes Ramilla keitti täysin yli.

Itse tunnen erittäin hyvin monta Ramin alaisuudessa pelannuttta pelaajaa. Jokaisen tarina on sama: hyvä koutsi mutta suurin osa jengistä ei sitä kestä edes täyttä kautta. Ja nekin jotka sen pystyvät kestämään sanovat, että meno muuttuu aina aivan hulluksi jossain vaiheessa.

Teoriassa jos Rami saisi kasaan jengin, jossa kaikki olisivat niin kovapäisiä, että eivät välitä pätkän vertaa mitä Rami huutaa voisi toimiakin. Mutta tällaista jengiä ei vaan kukaan pysty kasaamaan. Ja samalla muistutan, että 2010 luvulla ei vaan enää tällainen 80-luvun meininki toimi. Silloin me junnut saimme joka tuutista paskaa ja vedettiin viivoja joka treenissä. Nyt methodit ovat aivan toiset ja kaverit samalla sata kertaa parempia. En vaan usko tällaiseen valmennuskulttuuriin lainkaan. Täällä toki osa aina huutaa mantraa, että "kavapalkkaisten pelaajien on kestettävä", mutta veikkaan että 99% tälläkin uhoavista olisi paskat housussa, jos joutuisivat Ramin hampaisiin.

Toivon sata lasissa, että Rami johdattaa meidät kultaan, sillä olenhan intohimoinen HIFK fani. Pikku osa minussa haluaa myös uskoa tähän. Mutta valitettavasti mikään ei tällä kaudella viittaa siihen. Joukkueessa on 5-7 pelimiestä ja se huutaa vähintään saman verran lisää. Ja Rami tuskin pystyy vetämään koko kautta ilman kriisiä pelaajien keskuudessa.
 

Puscutractori

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Harri Olli, rahaton ManC, NP#32, DEFC #62
Joukkueessa on 5-7 pelimiestä ja se huutaa vähintään saman verran lisää.

Pakko kysyä, mihin nämä vähintään 5-7 pelimiestä tarvitaan. Mielestäni hyökkäys on parhaimmillaan aivan riittävä jopa mestaruuteen asti, samoin maalivahdit. Puolustuksessa on kieltämättä suuria aukkoja, mutta jo esim. 2 kovaa pelimiestä muuttaisi senkin aivan mestaruuskelpoiseksi. Mihin loput vähintään 3-5 pelimiestä välttämättä tarvittaisiin? Kuten usein käytetyssä hokemassa sanotaan, liigassa ei tarvitse voittaa New York Rangersia vaan vain muut liigajoukkueet.
 

stroh80

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Rami on myös mun kirjoissani valmentajanero. En esimerkiksi pidä Kojoa tai Sheddeniä vastaavana. Neroja on aika vähän ja nerous & hulluus kulkevat tosiaankin käsi kädessä. Pidän Kojoa ja Shediä huippuvalmentajina, kuten Jukka Jalosta. Mutta Summasessa on vielä tietty ylimääräinen vaihde. Se on myös riski. Toisin kuin luullaan, Summanen ei välttämättä ole utj:lle niin vaikea valmentaja kuin moni muu. Summanen on pelaajien kehittäjä, hän pystyy siis tekemään pelaajia. Moni hyvä valmentaja pystyykin pelaamaan vain huippupakalla. Eikä siinä ole siis mitään pahaa tai vähäteltävää. On ainoastaan erilaisia tyylejä.

Tämähän taisi olla se Anzen viestin (josta keskustelu muuten lähti, eli ei ihan huono viesti kuitenkaan) ydin. Myös minun kirjoissa Rami on niitä harvoja koutseja jotka oikeasti kyseenalaistavat vallitsevan pelitapakonsensuksen ja pyrkivät luomaan jotain uutta. Tämä on oikeasti virkistävää tässä MVP doktriinissa ja jo siksi olen iloinen, että meillä on Rami puikoissa.

Tästä huolimatta tietty pieni pelko perseessä mitä kausi tuo tullessaan. Rami on tunnetun räjähdysherkkä ja kyllä tämä "työpaikalla ei tarvitse olla kivaa" mantra on hiukan väärä. Työt sujuvat paremmin kun duunissa on kivaa. Se ei tarkoita, että saa sluibailla tai vaatimustasoa voi tiputtaa. Muistetaan kuitenkin, että SM liigapelaaja on huippuurheilija ja urheilija elää voitoista. Mutta ahdistunut ilmapiiri joka työpaikkakiusaamisesta seuraa (ja sitähän Ramin käytös pahimmillaan on) ei kyllä tuo kenessäkään parhaita puolia esiin.
 

Rontti

Jäsen
Suosikkijoukkue
paska kiekko
Summanen on pelaajien kehittäjä, hän pystyy siis tekemään pelaajia. Moni hyvä valmentaja pystyykin pelaamaan vain huippupakalla. Eikä siinä ole siis mitään pahaa tai vähäteltävää. On ainoastaan erilaisia tyylejä
Ihan vaan mielenkiinnosta olisi kiva tietää joitain esimerkkejä, jossa on havaittu Summasen kehittäneen ja / tai tehneen pelaajia. Kun omassa mielessä tyyppi on operoinut aina valmiilla huippupakalla? Voi olla, että on väärä mielikuva, kun en nyt ihan mahdottoman tarkasti ole Summasen valmennustouhuja seuraillut ja siksi kysynkin.
 

Jermu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Joukkueessa on 5-7 pelimiestä ja se huutaa vähintään saman verran lisää. Ja Rami tuskin pystyy vetämään koko kautta ilman kriisiä pelaajien keskuudessa.

Olet totuttuun tapaan aivan jäätävän pihalla. Jengissä on aukkoja, mutta että vähintään 5-7 pelimiestä tarvittaisiin lisää? Tee pieni reality check ja katso IFK:n edellä olevien jengien rostereita. Ei tarvitse verrata Blackhawkseihin tai Penguinseihin. Kannattaa myös tsekata sairaslista, josta löytyy 4-5 pelimiestä (Salmelainen, Fata, Talaja, Eklund, varauksin Kurvinen).

Jengin ollessa terveenä on laituriosastolla ylitarjontaa, tarvetta olisi 1-2 pakille ja ehkä yhdelle sentterille. Mutta realistisesti ajateltuna uskon IFK:n hankkivan yhden ulkomaalaisen profiilipakin verorajan jälkeen + mahdollisesti Fopan Keravalta, ja se on siinä.
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Ihan vaan mielenkiinnosta olisi kiva tietää joitain esimerkkejä, jossa on havaittu Summasen kehittäneen ja / tai tehneen pelaajia. Kun omassa mielessä tyyppi on operoinut aina valmiilla huippupakalla? Voi olla, että on väärä mielikuva, kun en nyt ihan mahdottoman tarkasti ole Summasen valmennustouhuja seuraillut ja siksi kysynkin.

Voihan huippupakankin pelaajat kehittyä? Esimerkiksi Mika Nieminen sai ihan uuden vaihteen uralleen Summasen valmennuksessa. Summasen joukkueissa on aina muutama pelaaja ottanut isoja askeleita urallaan, vaikka tietysti hankala ulkopuolisen sanoa, mikä osa kehityksestä menee Ramin ansioksi. Joka tapauksessa treenien monipuolisuutta ja vaatimustasoa on poikkeuksetta pelaajien keskuudessa kiitelty. Mutta jos puhutaan nuorista lupauksista, niin totta on, että näillä on myös usein vaikeuksia saada roolia Ramin valmentamista jengeistä, koska kyseessä on ollut usein ns. huippujengi. Esimerkiksi HIFK:ssa 97-99 Rami karkotti Hagmanin Ouluun, mutta toisaalta sai hyviä tuloksia aikaan rouhijatyyppisten Ahosen ja Kalton kanssa. Mutta Hagmanille ei vaan ollut paikkaa kärkiketjuissa, joten oli varmasti hyvä ratkaisu siirtyä.
 

douppi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Liverpool
Pitää antaa Ramille negatiivinen palaute eilisestä tässä kohtaa. Ymmärrän että se haluaa peluuttaa erilaisia kokoonpanoja ja muutella asioita usein, mutta miksi ihmeessä se meni muuttamaan torstain kokoonpanoa eiliseen? Eihän siinä nyt ollut mitää järkeä. Tässähän on oikein hyvä esimerkki siitä "älä korjaa ehjää" -asiasta. Vähän ihmeissäni olen siitä, mutta muuten hyvä viikko (pisteitä 6/9).
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kun tuli puhetta eilen meikäläisen viestistä, jossa väitin Summasen IFK:n pelanneen vielä Sopankin IFK:ta huonommin, niin seison kyllä täysin sen viestin takana. Tulosten perusteella minä peliä arvioin ja Summasen IFK keräsi pisteitä huonommalla keskiarvolla, kuin Sormusen IFK. Summasen IFK siis pelasi huonommin. Eikä se nyt kauhean järkevältä tuntunut, että kesken kauden, ja silloin kun pitäisi pudotuspelipaikasta taistella, Rami luistelututtaa joukkuetta niin, että pelaajat ovat jumissa toista viikkoa ja se vähäinenkin liike katoaa. Summasen IFK lähti nopeammin omista, muttei todellakaan muilta osin pelannut parempaa tai nopeampaa kiekkoa.
 

Red Machine

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pitää antaa Ramille negatiivinen palaute eilisestä tässä kohtaa. Ymmärrän että se haluaa peluuttaa erilaisia kokoonpanoja ja muutella asioita usein, mutta miksi ihmeessä se meni muuttamaan torstain kokoonpanoa eiliseen? Eihän siinä nyt ollut mitää järkeä. Tässähän on oikein hyvä esimerkki siitä "älä korjaa ehjää" -asiasta. Vähän ihmeissäni olen siitä, mutta muuten hyvä viikko (pisteitä 6/9).

Samaa mietin ite. Jos käytetään 'puolusta Ramia'- korttia, niin:

- Mahd. moni saa paljon pelejä alle jotta MNH iskostuu kunnolla selkäytimiin
- Saikkuosaston lisäksi monella on pientä osuuma, thus lepoa ja rotaatiota

Jos käytetään 'Rami on perseestä'- korttia, niin:

- Rami on pöljä
- Rami ei snaijaa
- Thus Rami on perseestä
 

tant gredulin

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eikä se nyt kauhean järkevältä tuntunut, että kesken kauden, ja silloin kun pitäisi pudotuspelipaikasta taistella, Rami luistelututtaa joukkuetta niin, että pelaajat ovat jumissa toista viikkoa ja se vähäinenkin liike katoaa.

Pakon sanelema ratkaisu taisi olla tämäkin. Kesäharjoittelu ei ollut riittävää kantamaan enää vuodenvaihteen jälkeen ja Reimo yritti fiksata asiaa, että kestettäisiin edes kausi loppuun.
 

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Pakon sanelema ratkaisu taisi olla tämäkin. Kesäharjoittelu ei ollut riittävää kantamaan enää vuodenvaihteen jälkeen ja Reimo yritti fiksata asiaa, että kestettäisiin edes kausi loppuun.

Raimo teki siinä rääkissä virheen ja myönsi sen itsekin. Liian rankkoja treenejä liian pienellä palautumisajalla.
 

Sinner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin I.F.K (Rikollislauma) , NP#10 DEFC#16
Raimo teki siinä rääkissä virheen ja myönsi sen itsekin. Liian rankkoja treenejä liian pienellä palautumisajalla.

Jep. Ihan äärirajoilla koitettiin mennä, mutta oli lähinnä pakonsanelema juttu, kuten Gradu tuossa jo totesi. Ei tästä tosiaan kukaan jengistä mieltään pahoittanut. Muutamat ilmaisivat asian mielestäni nappiin toteamalla, että mitä merkitystä on yhden paly off sarjan voitolla, kun on päätyyn asti ollut tähtäin aina. Ei mitään.

Kesäharjoittelu oli ollut riittämätöntä ja HIFK perässä montaa muuta joukkuetta kuntopuolella.
 

bollo

Jäsen
Suosikkijoukkue
1998, 2011
Koskakohan saadaan Raimolta lisäselvitystä siitä, että mitä case-Gilliesin kohdalla esiin nostettu "rakenteellinen ongelma" pitää sisällään...

Potkikaa tää pelle nyt jo pihalle - ihan oikeesti!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös