Kivempaa on varmaan frendailla Lämsän kaa kun se on niin mukava ja kiltti.
Ja kohta varmaan työtön tätä menoa.
Rami alistaa.
Kivempaa on varmaan frendailla Lämsän kaa kun se on niin mukava ja kiltti.
Dale Cooper: Jos sallit naapurileiristä analyysiä, niin oma käsitykseni Summasen luontoäiti-visiosta on, että jotta voidaan luoda kokonaan uudenlaista, on hajoitettava vanha ja juurtunut kokonaan. Summasella tuntuisi siis olevan ajatus, jostain täysin ennalta arvaamattomasta ja vaikeasti puolustettavasta pelitavasta, jota ei ole ennen toteutettu. Keskeiset osaamisalueet ovat tällaisessa pelitavassa nopeus niin reaktioissa kuin luistelussa sekä kaavan jatkuva rikkominen, i.e. toimiminen oletettua vastoin.
HIFK:n pelejä nähneenä voisin sanoa, että halusi Summanen sitä tai ei, halutun laiseen pelitapaan siirtyminen tapahtuu vääjäämättä kaksivaiheisesti. Tällä hetkellä vaikuttaisi, että Summanen ei ole ajanut vielä varsinaista pelitapaa sisään, vaan pelkästään tietynlaisia suuntaviivoja siitä, minkälaista peliä tullaan myöhemmin pelaamaan. Toisin sanoen ollaan vielä vaiheessa, jossa hajotetaan vanhaa. Tämä vaihe näyttäisi sisältävän Summasen puheenpartta vapaasti tulkiten pelaajien vapaan totuttelun toistensa tyyliin pelata. Myöhemmin olettaisin Summasen alkavan auttaa pelaajia nimenomaan reagoinnissa. Lopullinen pelitapa muistuttaisi pitkälle jalostettua älykästä ja nopeaa ajattelua tai ajatusta. Jokaisella pelaajalla olisi filosofisesti ilmaistuna rajaton määrä vaihtoehtoja omaan toimimiseen, ja jokainen pelaaja tulisi olemaan kykeneväinen toteuttamaan reaktion tasolla aina oikean ratkaisun nopeasti.
Tällaisenaanhan edellä kuvaamani ajatus on silkkaa dadaa, tai korkeintaan ideaali, todellisuuden abstraktio. Todellisuudessa, mikäli arvioni Summasen aivoituksista osui edes sinne päin, Summanen toimisi pelitavallisesti huomattavasti aktiivisemmin. Joka tapauksessa jotain erikoista täytyy olla meneillään sillä Summanen ei ole niin huono valmentaja kuin tämänhetkisestä HIFK:n pelivireestä voisi äkkiseltään päätellä. Hän on sekä huippuammattilainen että älykäs teoreettinen ajattelija. Jään seuraamaan äärimmäisellä mielenkiinnolla, miten peli tästä kehittyy.
Mun mielestä on hemmetin hienoa, ettei Rami nosta näköjään koskaan voiton jälkeen ketään yksittäistä pelaajaa esille vaan antaa kunnian koko joukkueelle.
En jaksa uskoa, että maalivahdeille jaksetaan paljon kettuilla valmennuksen puolelta, kun se on niin näkyvä ja tärkeä pelipaikka. Maalivahti tietää kyllä itsekin mitkä vedot olisi pitänyt saada kiinni, jos sattuu heikko päivä ja oma joukkue on hävinnyt pelin, sinut vaihdettu jäältä 1. erässä, ajassa 4:06.
Jos IFK menestyy keväällä, niin voin vaan kuvitella kuinka hyvä fiilis Ramilla(kin) on. Kaikenmaailman vesarantaset yms. urpot ovat haukkuneet ja nauraneet Ramille jatkuvasti jo keväästä lähtien.
Tässä yhteydessä ei voi jättää mainitsematta Pekka Jalosta, jolla taitaa olla niin paljon henkilökohtaista Summasta vastaan hampaankolossa, että tämä näkyy läpi todella räikeästi.
PJ on yksi ala-arvoisimmista "kiekkokirjoittajista". Summanen on varmaan joskus käskenyt sen painua vittuun jaloista pyörimässä ja Pekalle on tullut mielipahaa sekä ahdistusta.
Jos IFK menestyy keväällä, niin voin vaan kuvitella kuinka hyvä fiilis Ramilla(kin) on. Kaikenmaailman vesarantaset yms. urpot ovat haukkuneet ja nauraneet Ramille jatkuvasti jo keväästä lähtien. Toivottavasti Rami näyttää kaikille spedeille ja kunnolla!!!
Jep, ja moni, lukuisat... mm. tälle palstalle kirjoittavat HIFK-fanit ovat toki seisseet Ramin takana jykevämmin kuin peruskallio tai maailmankaikkeus...?
Itse en HIFK:ta fanita tahi edes symppaa mutta jääkiekkoa rakastan. Tästä syystä olen HIFK:ta nyt tarkemmin seurannut viime keväästä alkaen, koska jotain mielenkiintoista jääkiekollista voi seurata Ramin uusista visioista. Toki mulla on paljon enemmän kulissien takaista tietoa kuin perusfanilla. Mutta silti kyllä täytyy sanoa ETTÄ; HIFK:lla on The Brändi, mutta suurin osa HIFK-faneista ei kyllä itse edusta atomin hitustakaan tästä The Brändistä. Päinvastoin vaalenpunainen kukkakuvioitu hamekangaskin on näille/teille takinkääntäjille liian maskuliinista tavaraa.
Myös tämä takinkääntämisen nopeus on HÄKELLYTTÄVÄÄ. Pari voittoa tusinajengeistä niin Rami muuttuu hylkiösylkykupista palvomisen kohteeksi. Väistämättä tulee taas jossain vaiheessa se tappioputki HIFK:lle, niin sitten alkaa jälleen "Pelitapa on perseestä, Vtun MNH, Mähän sanoin..., Mä näin jo..."
En tiedä taas miksi tänne Jatkoaikaan kirjoitan, tai miksi tätä Jatkoaikaa yleensä edes luen. Ehkä suuren yleisön tietämättämyys on vain niin häkellyttävää ja toisaalta mulle myötähäpeäviihdettä.
Loppukaneetiksi että; kevääseen on pitkä matka ja itse toivon toki oman joukkueeni (ei ole HIFK eikä Narrit) voittavan mestaruuden. Mutta joitakin todella mielenkiintoisia jääkiekkoilullisia orastavia kehityssuuntia Rami on luonut, käy HIFK:lle lopulta miten tahansa. Huom! Ne on luonut Rami, ei HIFK eikä sen fanit!!! Ja täytyy myös todeta, etten suinkaan kaikkia näistä uusista suunnista allekirjoita, esim. jotkut kauteenvalmistamismetodit ovat aiheuttaneet...(en kerro mitä). Mutta aina uutta luodessa täytyy ottaa riskejä ja testata asioita, jotkut toimii jotkut ei.
Ai että, kaikkea sitä saakin lukea. Tulit sitten ylistämään samalla itseäsi ja kuinka tietosi ovat ylivertaisia tavalliseen kannattajaan. Samalla haukkuen IFK:n fanit takinkääntäjiksi jne. jne.
Aloitetaan nyt tästä takinkäännöstä. Tätähän ei ilmeisesti sinun kannattaman fanien keskuudessa koskaan tapahdu? Kuten näin jääkiekkoa rakastavana henkilönä ymmärrät...
En nyt aloita tästä kilometrien pituista juupas-eipäs-väittelyä, varsinkaan kun topikissa käsitellään Raimo Summasta HIFK:n päävalmentajana. Mutta muutama pointti:
- En koe tarpeekseni ylistää itseäni, koska ihan faktuaalisesti viestiketjuista löytyy kuukausien takaa ihmettelyäni mm. HIFK-fanien lyhytnäköisyydelle. Monet katsovat lajia vuosikymmeniä, mutta en tajua mitä ne siinä katsovat. Lisäksi esim. yhden "ylivertaisena" itseään pitävän Jatkoaika-kirjoittajan aivopesemä pelikirja-ajattelu aiheuttaa karmeita ja lyhytnäköisiä tulkintoja joissa ja joilla ei alati muuttuvassa lajissa ole mitään pysyvää kiinnekohtaa. Esim. MNH:ta on arvosteltu juurikin tämän aktiivifanien päihin fakkiutuneen pelikirja-ajattelun kautta. Pelikirja-ajattelu on tärkeää, mutta ei koko peli.
- Kyllä myös mun joukkueen kannattajista löytyy yhtä paljon takinkääntöä, pelin ymmärtämyyttä ja aina joskus keväisin ilmaantuvia gloryhunttereita, mutta toisaalta löytyy kyllä mm. Jatkoajasta selkeästi enemmän pelistä tietäviä kirjoittajia, kuin esim. tästä HIFK- tahi Narri-topikista.
- Huippu-urheilu on viihdettä ja viihteen pitää viihdyttää eli luoda tunteita ja tuoda ihmisten arkeen vastapainoa. Mutta HIFK:n jääkiekon The Brändi on vasta alle 50- vuotias, vaikka HIFK itse onkin 116- vuotias. Ja The Brändi...niin ei se kyllä musta ole tuuliviiri...vaan Ylpeä Kanukki ehkä paremminkin...tai sit The Brändi muuttuu ja muuttuu kuten pelikin...
Mutta ehkä mun täytyy nyt vain pidättäytyä pois täältä Jatkoajasta, vaikka kuinka mieli tekis tulla puolustamaan Jääkiekkoa aina silloin tällöin. Jatkoaika on enemmän suurien tunteiden ja viihteen kuin arkisen puurtamisen paikka, koska sitä se tavoitteellinen jääkiekko 2,5h ottelutapahtumaa lukuunottamatta yleensä on (siis arkista puurtamista). Mutta suurelle yleisölle, eli Jatkoaikalaisille viihdettä.
Ai niin ja vielä ennenkuin lopetan Jatkoaikaan kirjoittamisen ja myös sen lukemisen niin... Ramille kiitos...ei pelikirjan vaan menetelmien ja ajattelun uudistamisesta (ja tätä kautta kehittyy myös "pelikirjat").
Pari voittoa tusinajengeistä niin Rami muuttuu hylkiösylkykupista palvomisen kohteeksi.
Veikkaanpa, että moni faneista, kuten minä, ei koskaan olisi halunnut Summasta valittavaksi IFK:n päävalmentajaksi vähintäänkin eriskummallisen historiansa takia. Missään vaiheessa en ole kokenut, että minun tulisi seistä Summasen takana, kuin peruskallio. Summanen on peluuttanut todella heikkoa kiekkoa ja näyttänyt ainakin ulospäin valmentavan IFK:ta huonosti aivan järjestäen näihin viikkoihin saakka. Huom siis mitään positiivista ei ole ollut nähtävissä. Mun mielestä Ramin takana on perusteettomasti seisty yllättävänkin yhteisenä rintamana. Mies on saanut potkut lähes jokaisesta edellisestä duunistaan, keväällä valmensi paskempaa lätkää kuin Sormunen, vittuili omille pelaajilleen, on esiintynyt kuin vajaaälyinen haastatteluissa ja peli on näyttänyt siltä, kuin pelaajille ei olisi kukaan viitsinyt mitään ohjeita antaa. Silti iso osa porukasta on seissyt Ramin takana. Meillä, toisin kuin sinulla oi jääkiekon suuri sisäpiiriläinen, ei katsos ole juurikaan muita lähteitä nähdyt matsit ja annetut haastattelut tehdä omia analyysejämme.Jep, ja moni, lukuisat... mm. tälle palstalle kirjoittavat HIFK-fanit ovat toki seisseet Ramin takana jykevämmin kuin peruskallio tai maailmankaikkeus...?
Nyt sä olet itse täysin hakoteillä. IFK otti toki muutaman voiton, mutta mikä tärkeintä, peli on alkanut näyttää hyvältä. Enää ei laiturit leikkaile aivan järjettömästi keskialueella, tai hyökkääjät karkaile käsittämättömästi vastustajan siniviivalle, kun pakeilla on kiekko omassa päässä. Kaikille pelaajille näyttää pikkuhiljaa selvenevän se, että missä ne ketjukaverit viilettävät milläkin hetkellä. Tämä on täysin selvä muutos IFK:n pelaamisessa. Pelitapa oli perseestä ensimmäisissä matseissa, mutta siitä ei ole enää jäljellä kuin paha muisto vain.Myös tämä takinkääntämisen nopeus on HÄKELLYTTÄVÄÄ. Pari voittoa tusinajengeistä niin Rami muuttuu hylkiösylkykupista palvomisen kohteeksi. Väistämättä tulee taas jossain vaiheessa se tappioputki HIFK:lle, niin sitten alkaa jälleen "Pelitapa on perseestä, Vtun MNH, Mähän sanoin..., Mä näin jo..."