Uudelleenbrändäys. Suurta nykyajan ajattelijaa Valavuorta lainatakseni "kaikki hiuksista vittuun" ja aloitetaan puhtaalta pöydältä. Mielestäni nämä heimot, omien puolesta ja heimon puolesta-hommat ovat tässä vaiheessa aivan naurettavia, suurinta osaa ei kiinnosta.
Urheiluseuran uudelleenbrändäys harvoin onnistuu. En ainakaan itse muista kovin montaa esimerkkiä. Ehkä ainoana Carolina Hurricanes on onnistunut nostamaan itsensä SC-contenderiksi ja samalla luomaan hypen Bunch of Jerks -teemalla. Isolla kirkolla mediapeli toki muutenkin hyvin eri levelillä.
Kun lähdetään räjäyttämään kaikki, menee siinä pesuveden mukana usein ne pienetkin rippeet, joita kulttuuria on ehditty juurruttaa. Seura on 51-vuotias, josta 10% on painittu kirkkaissa valoissa.
Jos jossain näkisin onnistumisen tarvetta, on yritysmyynnissä. 100k asukaskannasta 4000 katsojaa joka ilta on hankala rasti millä tahansa markkina-alueella, kilpailu kuluttajien vapaa-ajasta ja rahasta on kovaa.
Yrityksille pitäisi pystyä tarjoamaan kokonaisvaltaista kumppanuutta, johon sisältyy näkyvyyden lisäksi aktiivinen B2B-verkosto, kaksisuuntainen sisällöntuotanto, osallistaminen ottelutapahtumissa jne. Yrityksiltä rahaa voidaan saada, vaikka tuote eli peli vähän takkuaisi tai hallilla ei olisi katsojia, kun kumppanuuden arvoa ei sidota pelitapahtumaan vaan someen, verkostoon, tv-näkyvyyteen jne.
Tällä kerätyllä rahalla pystytään sitten luomaan uutta ja kehittämään ottelutapahtumaa ennen kaikkea joukkue edellä. Liigakiekko on viihdettä ja viihteen tarkoitus on kai tarjota tunne-elämyksiä, joita muuten et kokisi. Ja näiden tunteiden välittäminen sinne, missä ne fanin puolikkaat, kuten minä, olen. Eli someen sekä työpaikkojen, koulujen ja päiväkotien kahvipöytiin. Siihen tarvitaan jalkoja ja resursseja, joita saa rahalla.
Isossa roolissa on myös kuluttajien oma asenne. Mikkelissä aidosti seurasta välittävien ja myös heikkona hetkenä seuran takana seisovien fanien määrä on todella pieni, koska kulttuuri on ohut ja jokainen toimisto yrittää muokkaa brändiä uusiksi.