Queen tekee comebackin

  • 72 451
  • 407

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Mä olin tuolloin 7-vuotias ja Queen oli Metallican ohella kovin juttu mulle ikinä missään. Mun äiti on tosi kova Queen -fani ja häneltä perin tuon fanituksen jo siitä asti kun muistan musiikista yleensäkään yhtään mitään tajunneeni. Äiti tuli hakemaan mut kitaratunnilta tuolloin illalla ja itkuisena kertoi mulle, että Freddie on poissa. Muistan sen hetken kun eilisen, kun oli niin iso järkytys ja varmaankin ensimmäinen laatuaan mun elämässä. Mun käsityksen mukaan tuo ilta oli 24.11.1991, mutta en voi olla siitä täysin varma koska on myös mahdollista että olikin vasta seuraava ilta, koska en muista että kuinka nopeasti uutiset kulkivat tuolloin.

Meillä näkyi tuolloin britti-MTV ja muistan tosiaan kuinka siellä luukutettiin Queenia 24h vuorokaudessa monta päivää putkeen. Mulla oli VHS -nauhuri huutamassa hoosiannaa niin paljon kun kasetteja riitti ja noita nauhoja tulikin sitten fiilisteltyä monen monta vuotta tuon jälkeen. Uskoisin että suuri osa niistä on vieläkin jossain tallella..

Noilta ajoilta mulle on myös jäänyt yksi tuoksu elävästi muistiin. Amerikkalaisen 'Classic Queen' -kokoelmakasetin kansilehden tuoksu nimittäin, joka julkaistiin muutama kuukausi Freddien kuoleman jälkeen. Mä miellän tuon tuoksun ikuisesti Queen -tuoksuna, kun se niin vahvasti jäi silloin mieleen..

Oi mitä muistoja..
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Kasetit eivät säily kovin hyvin, jos niitä ei ole kunnolla laitettu. Mene heti tarkastamaan ovatko vielä elossa.

Pahus! Ensiksi pitää selvittää että mihin ne on päätynyt. Tiedän että ne eivät ole mulla, mutta vanhempien luota voisi löytyä.

Btw, miten kasetteja "laitetaan"? :)
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Niin siis 24.11.1991 oli sunnuntai. Mun on vaikea uskoa että olisin ollut sunnuntai-iltana musiikkiopistolla kitaratunnilla, joten voi olla että tuo muistamani ilta on tosiaan ollut vasta 25.11.1991, eli maanantai. Vaikea sanoa varmasti, mutta muistelisin että kävin noilla tunneilla kyllä arki-iltoina enkä pyhinä.

Ymmärrän että tällä ei ole teille muille pienintäkään merkitystä, mutta alkoi itseäni kyllä pohdituttamaan :)
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Mulle on jäänyt noista ajoista se mieleen että monet tyypit aloitti Queenin kovan fanittamisen vasta Mercuryn kuoleman jälkeen. Ei se väärin ollut mutta hieman se ärsytti ainakin joitain "aitoja" faneja.

Suosikissa oli muistaakseni juttukin siihen aikaan post -Freddie fanituksesta. Eipä tuo mua niin kiinnostanut kun olin enemmän metalli-osaston ystävä, mutta kyllä tuo iso uutinen oli kun Frediltä henki lähti.

Muistan lukeneeni asiasta Ilta-Sanomien lööpistä seuraavana päivänä. Kissan kokoisin kirjaimin.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Btw, miten kasetteja "laitetaan"? :)

En ole tutustunut prosessiin tarkasti, mutta siellä ne hapristuvat, jos ei ole esimerkiksi laitettu hapettomaan säilytyspussiin.

Aika tekee tehtävänsä ja ei se nauha kestä enää soittimeen laittamista. Tietysti, jos on pimeää ja kuivaa, niin onhan se mahdollista saada se tulille.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Mulle on jäänyt noista ajoista se mieleen että monet tyypit aloitti Queenin kovan fanittamisen vasta Mercuryn kuoleman jälkeen. Ei se väärin ollut mutta hieman se ärsytti ainakin joitain "aitoja" faneja.

Joo, näin se oli vähän itsellänikin että varsinainen fanitus alkoi vasta Mercuryn kuolemasta jolloin Queenia alkoi äkkiä tulla joka tuutista. Voin puolustautua vain sillä että olin aika nuori ja eihän bändi toki muutenkaan enää aivan suosionsa huipulla ollut Freddien vaihtaessa hiippakuntaa.

Ja sama oli varmaan aika monella muullakin.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Aika tekee tehtävänsä ja ei se nauha kestä enää soittimeen laittamista.

Pahan laitoit. Ehkä parempi siis pysyä siinä uskossa että ne rakkaat kasetit on vieläkin siellä jossain tallessa, kuin että menisi kokeilemaan ja todistaisi tuon tuhon..
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Niin siis 24.11.1991 oli sunnuntai. Mun on vaikea uskoa että olisin ollut sunnuntai-iltana musiikkiopistolla kitaratunnilla, joten voi olla että tuo muistamani ilta on tosiaan ollut vasta 25.11.1991, eli maanantai. Vaikea sanoa varmasti, mutta muistelisin että kävin noilla tunneilla kyllä arki-iltoina enkä pyhinä.
Mä kovasti väittäisin että itse ainakin kuulin tuosta 24. päivä - jäi mieleen kerta synttärit samana päivänä. Mutta voihan olla että tuosta uutisoitiin eri tahtiin mediasta riippuen.
 

pernaveikko

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Crusaders, Lechia
Pahan laitoit. Ehkä parempi siis pysyä siinä uskossa että ne rakkaat kasetit on vieläkin siellä jossain tallessa, kuin että menisi kokeilemaan ja todistaisi tuon tuhon..

Muistot ovat onnellisimpia. Tokihan maailma on taas pyörähtynyt ympäri ja soittimia saa kaupasta. Se mihin ne sitten pystyy jää alkuperäisen lähteen mietittäväksi.

Missähän minun Live at Wembley -tupla-cd on. Se saattaisi olla landella tallessa vai onko eksynyt maailman meriin.
 

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Mulle on jäänyt noista ajoista se mieleen että monet tyypit aloitti Queenin kovan fanittamisen vasta Mercuryn kuoleman jälkeen. Ei se väärin ollut mutta hieman se ärsytti ainakin joitain "aitoja" faneja.

Suosikissa oli muistaakseni juttukin siihen aikaan post -Freddie fanituksesta. Eipä tuo mua niin kiinnostanut kun olin enemmän metalli-osaston ystävä, mutta kyllä tuo iso uutinen oli kun Frediltä henki lähti.

Muistan lukeneeni asiasta Ilta-Sanomien lööpistä seuraavana päivänä. Kissan kokoisin kirjaimin.
Tuo Ilta-Sanomien lööppi oli sellainen mitä juuri tässä mietin, eli tosiaan ihan kärkiluokan uutisesta oli kyse. Mites television puolella, satutko yhtään muistamaan oliko kuinka paljon esillä tuolloin?

Mitä tuohon fanitukseen tulee niin itsekin olen vähän turhan pieni että huippuaikoja muistaisin (heh), mutta ehdottomia suosikkibändejä on kyllä. Enemmän kuin osiensa summa.

Under Pressure biisiin olen tykästynyt ihan uudella tavalla nyt. Bowien lauluosuus on jotenkin kaunis.
 

BaronFIN

Jäsen
Freddie Mercuryn muistokonsertti on yksi kovimpia konsertteja ikinä. Tuli silloin aikanaan Yleltä. Wembley pullisteli ja George Michael veti ”Somebody to Love”, Axl Rose ”We will Rock You”, David Bowie ”Under Pressure”, Elton John ”Bohemian Rhapsodyn” ja crem de la crem: Liza Minelli ”We Are the Champions”. Ou my faking kaad... Niin, ja olihan siellä joitain Led Zeppelin miehiä ja Slash jne... Se tunnelataus Queenin pojissa, viimeisen kerran Freddien muistoksi...

YLE teki aiemmin tänä vuonna kulttuuriteon kun laittoivat tuon ulos Areenasta. Mahtaakohan vielä löytyä (ei löytynyt, mutta Youtube pelastaa).
 

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Freddie Mercuryn muistokonsertti on yksi kovimpia konsertteja ikinä. Tuli silloin aikanaan Yleltä. Wembley pullisteli ja George Michael veti ”Somebody to Love”, Axl Rose ”We will Rock You”, David Bowie ”Under Pressure”, Elton John ”Bohemian Rhapsodyn” ja crem de la crem: Liza Minelli ”We Are the Champions”. Ou my faking kaad... Niin, ja olihan siellä joitain Led Zeppelin miehiä ja Slash jne... Se tunnelataus Queenin pojissa, viimeisen kerran Freddien muistoksi...

YLE teki aiemmin tänä vuonna kulttuuriteon kun laittoivat tuon ulos Areenasta. Mahtaakohan vielä löytyä (ei löytynyt, mutta Youtube pelastaa).
Eikös tuolla olleet kaikki, jotka tuolloin olivat jotain, ja sitten Freddien ystävät(mm. Minelli, iso nimi, muttei pelkällä statuksella olisi mukana ollut) lisäksi. Ja nuohan eivät vetäneet pelkkää Queenia, vaan pumput veti omat parin biisin keikkansa, ja sitten kävivät vierailemassa lisäksi Queenin biiseissä. Axl ja Elton John olivat kyllä huikeita Bohemian Rhapsodyssa.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Freddie Mercuryn muistokonsertti on yksi kovimpia konsertteja ikinä. Tuli silloin aikanaan Yleltä. Wembley pullisteli ja George Michael veti ”Somebody to Love”, Axl Rose ”We will Rock You”, David Bowie ”Under Pressure”, Elton John ”Bohemian Rhapsodyn” ja crem de la crem: Liza Minelli ”We Are the Champions”. Ou my faking kaad... Niin, ja olihan siellä joitain Led Zeppelin miehiä ja Slash jne... Se tunnelataus Queenin pojissa, viimeisen kerran Freddien muistoksi...

YLE teki aiemmin tänä vuonna kulttuuriteon kun laittoivat tuon ulos Areenasta. Mahtaakohan vielä löytyä (ei löytynyt, mutta Youtube pelastaa).
Kyseisessä konsertissa myös James Hetfield esiintyy ilman kitaraa. Se on outo näky.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Tuo Ilta-Sanomien lööppi oli sellainen mitä juuri tässä mietin, eli tosiaan ihan kärkiluokan uutisesta oli kyse. Mites television puolella, satutko yhtään muistamaan oliko kuinka paljon esillä tuolloin?


.
Ei ole television puolelta oikein mitään muistikuvia. Mutta en tosiaan itse ollut mikään suuri fani vaikka tuossa iässä olinkin kova musadiggari. Vaimolta ja hänen frendiltään voisin kysäistä muistikuvia. He olivat kovia faneja ja pitivät muistaakseni oikein jotain lehtileike-kirjaakin. Vaimolla oli joskus muistaskseni jemmassa Suosikin minipokkari Queenista. Vai mikä se nyt oli nimeltään kun itse askarreltiin..?
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Mulle on jäänyt noista ajoista se mieleen että monet tyypit aloitti Queenin kovan fanittamisen vasta Mercuryn kuoleman jälkeen. Ei se väärin ollut mutta hieman se ärsytti ainakin joitain "aitoja" faneja.
Samoihin aikoihin kun Mercury, itseasiassa Wikin mukaan kuukautta ennen kuin hän on kuoli, julkaistiin Greatest Hits II, joka samaisen sivuston mukaan on edelleen myydyin ulkomainen äänite Suomessa. Ja heti perään huhtikuussa seuraavana vuonna tuo edellämainittu Wembleyn massiivinen muistokonsertti YLE:n välittämänä, niin ei ihme, että Queen-junaan noustiin melkein kaikilla asemilla. Meinasin tässä vielä suositella, että jos satutte Lontooseen, niin menkää ihmeessä katsomaan We Will Rock You-musikaali, mutta siellä onkin esirippu laskeutunut viimeisen kerran 2014.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Freddie Mercuryn muistokonsertti on yksi kovimpia konsertteja ikinä. Tuli silloin aikanaan Yleltä. Wembley pullisteli ja George Michael veti ”Somebody to Love”, Axl Rose ”We will Rock You”, David Bowie ”Under Pressure”, Elton John ”Bohemian Rhapsodyn” ja crem de la crem: Liza Minelli ”We Are the Champions”. Ou my faking kaad... Niin, ja olihan siellä joitain Led Zeppelin miehiä ja Slash jne... Se tunnelataus Queenin pojissa, viimeisen kerran Freddien muistoksi...

Tämä tuli tv:stä suorana ja nauhoitin sen silloin vhs:lle ja sitä kasettia tulikin sitten vahdattua vuosien mittaan monet kerrat. Semmoinen unohtunut bändi kuin Extreme veti Queenia aika muikeasti ja oikeastaan Robert Plantin hirvittävää Innuendo-tulkintaa lukuunottamatta kaikki esiintyjät suoriutuivat leiviskästään vähintään tyydyttävästi. Mahtava elämys.

Jos joku muuten epäilee että lopun yhteislaulussa lavalla ovat myös The Scorpionsin jäsenet, niin tämä pitää paikkansa.
 

PeteX

Jäsen
Suosikkijoukkue
Töölön Vesa/Jokerit, Leeds Utd, Only Oranje
Live Aidissa Queenin soittaessa Suomen päässä hävisi ääni. Jäi vaan mieleen, kun koko tapahtuma tallentui nauhalle, joka on jossain tallessa.
 

Individual

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Suomi, KTP
Jep, ja Hetfieldista näkyi siinä itsestäänkin ettei ollut ihan kotonaan.

Stone Cold Crazy tärähti kuitenkin oikein mukavasti.

Hieman aikaa tuosta, niin sai opetella sitä ilman skittaa oloa vähän enemmänkin, kun päätti tehdä itsestään bbq-annoksen Montrealissa. Ilmeisesti tämä järkytti myös Guns N´ Roses-nokkamiehen ja bändinsä esitettyä suht lyhyen setin, päättyi jo muutenkin katastrofaalinen ilta mellakaan. Noh, näin käy joskus.
 

Vellihousu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät
Live Aidissa Queenin soittaessa Suomen päässä hävisi ääni. Jäi vaan mieleen, kun koko tapahtuma tallentui nauhalle, joka on jossain tallessa.

Itse nauhoitin Live Aidin 95´ kun tapahtuma lähetettiin kokonaisuudessaan tapahtuman 10-vuotisjuhlan kunniaksi. Siinä pelitti ääni ja kasetti on kai yhä jossakin.

Ja kuten muistamme, Queen pyyhki siinä lattiaa koko muun maailman bändeillä.
 

ElmerMoody

Jäsen
Suosikkijoukkue
✦ IFK ✦
Hieman aikaa tuosta, niin sai opetella sitä ilman skittaa oloa vähän enemmänkin, kun päätti tehdä itsestään bbq-annoksen Montrealissa. Ilmeisesti tämä järkytti myös Guns N´ Roses-nokkamiehen ja bändinsä esitettyä suht lyhyen setin, päättyi jo muutenkin katastrofaalinen ilta mellakaan. Noh, näin käy joskus.

Metallica-nörtteyteni pakotti minut vastaamaan tähän. Hetfieldillä oli itse asiassa rutkasti kokemusta tuosta kitarattomuudesta jo 80-luvulta. Mm. loppukesästä 1986 bändi esiintyi viisihenkisenä pitkään, kun Hetfield oli vaihteeksi kaatunut skeittilaudallaan ja murtanut ranteensa. Silloin kitarassa tuurasi samainen John Marshall kuten tuon Montrealin episodinkin jälkeen. Cliff Burtonin viimeiseksi jäänyt keikka oli itse asiassa Hetfieldin ensimmäinen keikka kun soitti taas lavalla kitaraa tuon '86 rannemurtuman jälkeen.

Sori OT:sta, ei siitä sen enempää :)

Itse pointista olen samaa mieltä kuin alkuperäinen väittämä. Hetfield näyttää eksyneeltä lavalla ilman kitaraansa.
 

eriatarka

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Heitänpä kysymyksen kun nokkamiehen kuolemasta tulee pian kuluneeksi 27 vuotta.

Miten Mercuryn kuolemasta uutisoitiin aikoinaan Suomessa? Olin tuolloin itse noin puolitoista vuotta vanha joten hirmu paljon ei muistikuvia ole. Oliko miten kova uutinen Suomessa aikana ennen internetiä? Ja miten paljon miehen AIDSista oli juttua kun mies kertoi sairautensa päivää ennen kuolemaansa. Kuolinuutinen taisi tulla silloin marraskuun 24. päivän aamuna, eli oliko vielä tuon päivän lehdessä siitä että Mercurylla on AIDS ja sitten seuraavana päivänä uutinen kuolemasta?

Itse muistan, että olin 11-vuotias, 5. luokalla ja isä lähti viemään minua kouluun pimeänä aamuna (maanantai 25.11.1991) ja radiossa todettiin, että Queenin laulaja on kuollut. Tai sitten radiosta tuli Queenin biisi ja isä totesi, että Queenin laulaja on kuollut. Samalla muistan,että puhuttiin keuhkokuumeesta ja sen aiheuttaneesta AIDS:ista, joka oli tappava sairaus. En tiedä, oliko asia uutisissa jo 24. päivä, sillä Mercury kuoli illalla ja tuohon aikaan tieto ei kulkenut niin nopeasti kuin nykyään.

Edit. @Roger Moore tässä vähän lisäystä:

Mulle on jäänyt noista ajoista se mieleen että monet tyypit aloitti Queenin kovan fanittamisen vasta Mercuryn kuoleman jälkeen. Ei se väärin ollut mutta hieman se ärsytti ainakin joitain "aitoja" faneja.

Itse kuulun samaan porukkaan, että aloin diggailla bändiä vasta Mercuryn kuoleman jälkeen ja syy on sama kuin @Vellihousu 'lla eli olin niin nuori. Tuohon aikaan en varsinaisesti vielä edes kuunnellut tai diggaillut mitään bändejä, vaan lähinnä kuuntelin sitä, mitä faija soitti kotona. (Itse asiassa marraskuussa -91 ostin elämäni ensimmäisen CD-levyn, mutta jätettäköön kertomatta, mikä levy kyseessä.) Faija osti samoihin aikoihin Queenin Greatest Hits II -levyn ja sitä tuli kuunneltua paljon ja sen jälkeen myös Greatest Hits ykköstä, jonka broidi osti.

Noihin aikoihin (1991-92 vaihde) Queenilta ei tosiaan voinut välttyä, sillä muistan, että bändin musiikkivideoita tuli paljon MTV:llä ja kun Greatest Hits -levyt nousivat Suomen albumilistalla, niin bändi näkyi Suomen tv-ohjelmissakin. Vuoden 1992 alussa tuli myös hittileffa Wayne's World, jonka Bohemian Rhapsody -kohtaus nousi klassikoksi. Freddie Mercuryn muistokonsertti huhtikuussa 1992 oli myös odotettu tapaus, se nauhoitettiin VHS:lle ja siitä katsottiin pätkiä toistuvasti.

Vielä lisäys: Mercuryn kuoltua kävi ilmi, että vinyylihyllystä löytyi Night At The Opera -LP, jonka äitini oli ostanut sen ilmestyttyä ollessaan 18-vuotias. Tuo oli ainoa asia, jonka halusin omakseni, kun äitini kuoli kolme vuotta sitten.
 
Viimeksi muokattu:

Roger Moore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kokudo Keikaku, Miljoonamiehistö, Ranska, KuPS
Kiitokset muisteloista @eriatarka @wild wild west ja muut. Kiinnostavaa kuulla millaisia reaktioita kotimaan mediassa tämä asia aikoinaan herätti, itsellä kun ei mitään muistikuvia ole näistä. Tässä vähän yrittää tehdä vertailua nykypäivään ja siihen viimeisen n. 10 vuoden aikana on kuollut esim. Michael Jackson, jonka uutinen pysäytti painokoneet ja oli päivän suurin uutinen Suomessakin. Uutinen Jacksonin kuolemasta taisi tulla joskus yöllä-aamuyöllä ja nopeasta reagoinnista kertoo se että kyseisen aamupäivän Iltasanomissa/Iltalehdessä (tai jopa molemmissa) oli lööpissä pelkästään että Michael Jackson on kuollut ja mitään muuta ei lukenut. Lehdessä itsessään oli joku pieni uutinen, mutta eipä sen päivän lehteen kerennyt vielä oikein mitään tulla. Lööpit meni kuitenkin uusiksi.

Ei ole television puolelta oikein mitään muistikuvia. Mutta en tosiaan itse ollut mikään suuri fani vaikka tuossa iässä olinkin kova musadiggari. Vaimolta ja hänen frendiltään voisin kysäistä muistikuvia. He olivat kovia faneja ja pitivät muistaakseni oikein jotain lehtileike-kirjaakin. Vaimolla oli joskus muistaskseni jemmassa Suosikin minipokkari Queenista. Vai mikä se nyt oli nimeltään kun itse askarreltiin..?
Jos kehtaat niin kysäise ihmeessä!
 

M@rko77

Jäsen
Suosikkijoukkue
LFC, FC Lahti ja Pelicans
Kiitokset muisteloista @eriatarka @wild wild west ja muut. Kiinnostavaa kuulla millaisia reaktioita kotimaan mediassa tämä asia aikoinaan herätti, itsellä kun ei mitään muistikuvia ole näistä. Tässä vähän yrittää tehdä vertailua nykypäivään ja siihen viimeisen n. 10 vuoden aikana on kuollut esim. Michael Jackson, jonka uutinen pysäytti painokoneet ja oli päivän suurin uutinen Suomessakin. Uutinen Jacksonin kuolemasta taisi tulla joskus yöllä-aamuyöllä ja nopeasta reagoinnista kertoo se että kyseisen aamupäivän Iltasanomissa/Iltalehdessä (tai jopa molemmissa) oli lööpissä pelkästään että Michael Jackson on kuollut ja mitään muuta ei lukenut. Lehdessä itsessään oli joku pieni uutinen, mutta eipä sen päivän lehteen kerennyt vielä oikein mitään tulla. Lööpit meni kuitenkin uusiksi.


Jos kehtaat niin kysäise ihmeessä!
Itselläni on muistikuvaa uutisoinnista Freddien kuolemasta. Taisin katsella juuri CNN:ää. Heti tuli sellainen voi ei -tunnereaktio (vaikka ´huhuja hänen tilansa heikkenemisestä liikkui edellisinä päivinä). Suosikissahan oli jo pitkään numerosta toiseen "uutisoitu", miten huonossa kunnossa hän oli. Taisi meille faneille olla shokki enivei. Nykyään uutiset leviätät kulovalkeana Twitterin ja muun somen välityksellä - jopa nämä "valekuolemat" saattavat päiviä kiertää uutisissa ennen kuin niitä kiistellään.

Muistokonsertin katsoin, oli hieno spektaakkeli! Mutta jos jonnekin saisin aikakoneella matkustella, niin LiveAidiin ja Queenin "keikkaan". Mahtoi olla energiatasot korkealla kaikilla asianosaisilla!
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös