Kannattaahan tuo korjata, jos vain on jotain käyttöä tuolle pyörälle tai joskus meinaa myydä sen (omiaan tuskin saa pois korjauksesta kuitenkaan peruspyörässä). Oireet viittaa siihen, että rattaat on tosiaan kuluneet ja ketjun vaihto ei tällöin auta mitään ja ketju myöskin kuluu nopeasti uudelleen vaihtokuntoon. Toinen vaihtoehto on, että vaihtajan korvake on vääntynyt tai jopa molemmat viat voivat olla samaan aikaan päällä.
Minkälainen vaihteisto takana on? Löytyykö rattaista mitään merkintöjä tai mikä vaihtaja tuossa on? Vaihtoehtoja on yleensä kaksi joista nykyisin irrallinen kasetti on paljon yleisempi ja se lähtee rataspakka-työkalulla / avaimella auki, esim Park Tool FR-5.2G. Toinen vaihtoehto on, että siinä on vapaarattaan sisältävä rataspakka, mutta näitä on nykyisin vain aivan halvimmissa pyörissä ja ollut näin jo pitkään.
Rataspakan vaihdon jälkeen kannattaa ehkä myös vaihtaa vaihtajan vaijeri ainakin ja miks ei myös samalla kuori, niin vaijerin toiminta on ainakin kunnossa. Vaihteiden säätöön löytyy hyviä videoita, mutta perusidea on ensin säätää rajoitinruuvi (kaksi ruuvia vaihtajassa, isolle rattaalle ja pienelle rattaalle, "maastopyörätyyppinen" vipu, ei droppitangon kahvat) ilman, että vaijeri on edes kiinni vaihtajassa niin, että ketju ei tipu isoimmalta rattaalta pinnojen puolelle. Tämän jälkeen vaijeri kiinni "sopivaan kireyteen". Itse nollaan yleensä vaihdevivun pikasäätöruuvin (vaihdevivussa kiinni, täysin kiinni asentoon pyöritys) ja pyöräytän pari kertaa sitä ulospäin jotta saan säätövaraa toiseen suuntaan myöskin. Vaijerin voi tämän jälkeen kiinnittää takaisin vaihtajaan niin, että siihen ei jää löysää, mutta se ei myöskään ole pihdeillä vedetty kireälle. Tämän jälkeen vaihteiston pitäisi jo pelata ideaalitilanteessa suht hyvin, mutta yleensä vaijeria joutuu kiristämään ja se tapahtuu siitä vaihdevivun päässä olevasta pikasäätöruuvista. Vaijerin kireys on hyvä silloin, kun vaihdevivun painalluksesta ketju vaihtaa ratasta juuri ja juuri eikä jää kihnuttamaan tai meinaa vaihtaa takaisin edelliselle tai seuraavalle rattaalle. Yleensä jos kaikki on kunnossa, niin melkein sormitiukkuuteen kiristäminen ja hyvin pieni säätö riittää. Kun vaihteisto toimii, niin pienimmällä rattaalla säädetään vielä rajoitinruuvi niin, että ketju ei tipu pienimmältä rattaalta pois.
Jos vaihtajan korvake on vääntynyt, niin niitä saa (yleensä) uusia tai on olemassa työkaluja joilla korvakkeen voi vääntää takaisin suoraksi. Vääntynyt korvake aiheuttaa yleensä sen, että vaihteisto toimii esim rattailla 1-4 hyvin, mutta 5-x ei tai toisinpäin vaikka mitä säätöjä yrittäisi.