Pyöräily harrastuksena

• 54 827
  • 548

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Tulipa hankittua vuodenvaihteeseen uusi läskipyörä houkuttelevan tarjouksen innoittamana. Giant Yukon 1 lähti matkaan euroa vajaa tonnilla, joka on pirun halpa hinta mielestäni. Tuolla rahalla sai hissitolpankin, jota on kaivannut edellisen pyörän kanssa.

Tänään tuli teippailtua tubelesta. Mieletön ero kyllä ohjauksessa sisuriin verrattuna. Mielestäni tuossa on vielä isompi ero, kuin edellisessä samanlevyisessä (4,5") 26" renkaassa, kun uudessa on 27,5" renkaat. Tuntui pari lenkkiä ihan urheilulta käännellä tankoa.

Nyt ei ole ongelmana, kuin vanhan myynti. Ei ihan optimaalinen säilyteltävä tuo ylimääräinen läski.

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kuinkas täällä kanssapolkijoilla on talvi mennyt?

Mä oon sairastellut harmittavan paljon, eikä kovin montaa ehjää treeniviikkoa ole takana. Mutta semmosta se elämä välillä on, onneksi kesään ja tapahtumiin / retkiin on vielä aikaa.

Rakentelin ens kesäksi fiilistelyfillarin, runko ysärin lopun Colnago Master, vaihdekamat modernia Campagnoloa ja kiekot kuitua. Ei oo aero, ei oo sisäisiä vaijerivetoja ja runkomateriaali on keksitty ennen teollista vallankumousta.

Se mitä tuosta löytyy on perinteitä, käsityötaitoa ja Eurooppalaista osaamista.

Liitteet

• Screenshot_20250215_210637_Photos.jpg
    Screenshot_20250215_210637_Photos.jpg
    648,7 KB · kertaa luettu: 125

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

Mä oon sairastellut harmittavan paljon, eikä kovin montaa ehjää treeniviikkoa ole takana. Mutta semmosta se elämä välillä on, onneksi kesään ja tapahtumiin / retkiin on vielä aikaa.

Rakentelin ens kesäksi fiilistelyfillarin, runko ysärin lopun Colnago Master, vaihdekamat modernia Campagnoloa ja kiekot kuitua. Ei oo aero, ei oo sisäisiä vaijerivetoja ja runkomateriaali on keksitty ennen teollista vallankumousta.

Se mitä tuosta löytyy on perinteitä, käsityötaitoa ja Eurooppalaista osaamista.
Komea pyörä tuo Master. Aikoinaan oli kiikarissa myöskin, mutta viimeinen otatus noihin oli Crescentiksi tarroitettu 86 vuoden Eddy Merckx Corsa Extra Team Panasonic värityksellä. Siihen tuli kerättyä kokonainen Campan C-Record sarja niitä ensimmäisiä lukkopolkimia ja delta-jarruja myöten. Sitä pyörää ei olisi ikinä pitänyt kyllä myydä.

Tämä talvi onkin mennyt pääasiassa läskipyöräillen. Kapealla nastallakin tuli kyllä ajeltua jäällä vähän, kun oli jossain välissä siihen optimaaliset kelit. Vuodenvaihteessa tuli vaihdettua läski uuteen Giant Yukon ykköseen, kun oli niin mainio tarjous.

Vähän alavireisesti on vuodenvaihteen ympärys kyllä sujunut pyöräilyn osalta. Tämä sama homma on ollut aiemminkin, että ei vain pariin kuukauteen kiinnosta. Jotenkin tulee aina tuolla loppuvuodesta mitta täyteen. Ehkä tämä tästä alkaa heräilemään taas.

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Komea pyörä tuo Master. Aikoinaan oli kiikarissa myöskin, mutta viimeinen otatus noihin oli Crescentiksi tarroitettu 86 vuoden Eddy Merckx Corsa Extra Team Panasonic värityksellä. Siihen tuli kerättyä kokonainen Campan C-Record sarja niitä ensimmäisiä lukkopolkimia ja delta-jarruja myöten. Sitä pyörää ei olisi ikinä pitänyt kyllä myydä.
Tässä tuli mukana alkuperäinen Campan ysi-Chorus gen 2 kahvoilla. Laitoin noi talteen kiekkojen kanssa jos joskus tulee fiilis että haluaa palauttaa originaaliksi.

John Doe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kerho! Arsenal!
Mulla olisi nyt sähköpyörä hakusessa ympärivuotiseen ajoon.
Autoa en omista, enkä ole ihan heti hankkimassakaan.
Polvia vaivaa jo nivelrikko, mutta pyöräily sujuu usein paremmin kuin kävely. Sähköpyöräily toisi myös sitä kaivattua pk-harjoittelua. Pyörä toimisi kauppakassina, työmatkakulkuneuvona ja harrastepyöränä. Minua kiinnostaa metsätiet ja helpohkot metsäpolut.

Pyörä tulee isokokoiselle miehelle. Läskipyörä ei minua kiinnosta, mutta 29 jäykkäperäiset maastopyörät kyllä. Hankinnan aion tehdä ennen kesää, ehkäpä maaliskuun lopulla, jos vaan sopiva löytyy.

Juuri nyt arvon kahden seuraavan välillä. Olisiko arvon palstalaisilla kommentoitavaa noista kahdesta tai ehdotuksia mikä olisi se sopiva pyörä?

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
@Vuokralainen katsoppas tämä kauppa myös! Mitä itse Torista selailin, niin osa pyöristä hädin tuskin edes sisäänajettu ja hinnasta mielestäni hyvin lähtenyt pois. Ja 12kk takuuta antavat pyörille.

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Mulla olisi nyt sähköpyörä hakusessa ympärivuotiseen ajoon.
Autoa en omista, enkä ole ihan heti hankkimassakaan.
Polvia vaivaa jo nivelrikko, mutta pyöräily sujuu usein paremmin kuin kävely. Sähköpyöräily toisi myös sitä kaivattua pk-harjoittelua. Pyörä toimisi kauppakassina, työmatkakulkuneuvona ja harrastepyöränä. Minua kiinnostaa metsätiet ja helpohkot metsäpolut.

Pyörä tulee isokokoiselle miehelle. Läskipyörä ei minua kiinnosta, mutta 29 jäykkäperäiset maastopyörät kyllä. Hankinnan aion tehdä ennen kesää, ehkäpä maaliskuun lopulla, jos vaan sopiva löytyy.

Juuri nyt arvon kahden seuraavan välillä. Olisiko arvon palstalaisilla kommentoitavaa noista kahdesta tai ehdotuksia mikä olisi se sopiva pyörä?

Nämä on melko samanlaisia lopulta. Trekissä on aavistuksen parempia osia esim jarrut ja erittäin kiva hissitolppa. Geometria on vähän modernimman oloinen myöskin Trekissä, mutta tuohon käyttöön kumpikin lienee toimivia. Kävisin paikallisissa liikkeissä (jos on) potkimassa renkaat vielä. Saattaa löytyä vastaavia viime vuodelta vielä varsinkin, jos tarvitsee isoa kokoa.

Grafix

Jäsen
Uutta gravelia pitäisi saada alle.

Omat ihan perusspeksit ovat mielellään 1X sähkövaihteisto sekö kuiturunko ja tottakai itselle sopiva geometria. Cuben Nuroad kiinnostaisi todella paljon, mutta saatavuus tai kokeilumahdollisuus tuntuu olevan haastavaa. Kysyntä lienee ollut kovaa, sillä Nuroadien kanssa saanee tällä hetkellä markkinoilta kaiketi parasta hinta-laatusuhdetta.

Pitänee varmaan kääntää katseet muualle, jos aikoo saada fillarin hyvissä ajoin tulevalle kevät-/kesäkaudelle. Olisiko palstalaisilla vinkata jotain muita mahdollisia graveleita tuossa n 3k hintaluokassa? Canyonit on jo kokeiltu, mutta ei oikein istu itselle.

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Vähällä on ollut itselläkin pyöräilyt tänä vuonna ja oikeastaan loppuvuonnakin. Loppuvuosi tuli eniten uitua ja nyt juostua. Luminen aika varmaan tuleekin keskityttyä enemmän saliin, uintiin ja juoksuun kuin pyöräilyyn. Toki työmatkoja on tullut ajettua mutta näillä loskakeleillä sekin melkein mielekkäämpää juosten kuin pyörällä.

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
Hyvää sisätreeniä alla, käytiin toki Kanarialla pari viikkoa polkemassa tossa marras-joulukuussa ja oli kivaa päästä ulos polkemaan ja aurinkoon. Nyt on siis menty sisätreeniä, tosin tämä viikko mennyt treenitaukoa pitäen kun kävin pienessä leikkauksessa ja saan tikit pois huomenna niin pääsen taas pyörän selkään lauantaina. Mun pyörillä (2x maantiepyörä ja 1x TT-pyörä) ei talvella pysty ajamaan ulkona joten sisätreeni Zwiftissä ja Rouvyssa on ne mitä tulee talvisin tehtyä. Keväällä ois tarkoitus käydä taas perinteisesti Pajulahdessa suorassa maksimaalisessa testissä.
Kaiken kaikkiaan ihan hyvä talvi takana, lumien puolesta kelit alkaa näyttää siltä että voisi päästä ulos mutta en usko että noita sepeleitä saadaan vielä pitkään aikaan tuolta teiltä siivotuksi.

Tässä Kanarian matkan jälkeen mun Canyon Aeroad kävi rungon vaihdossa (runkotakuu) ja nyt tuo pyörä odottaa et pääsisi ulos kokeilemaan, kaiken kaikkiaan pyörässä meni vaihtoon etu- ja takavaihtaja (SRAM Force Axs eTap), runko (uudempi malli), satulaputki ja eturattaat, näistä kaikki muut paitsi takavaihtaja meni takuuseen. Pyörässä oli siis murtunut etuvaihtajan korvake (osa hiilikuiturunkoa) ja siitä syystä sain uuden rungon runkotakuusta, en ole kaatunut vaan se oli hajonnut käytössä. Mulla olisi siis nyt melkein kuin uusi pyörä ensi kesälle odottamassa. :)

Suosikkijoukkue
KalPa
Talvikausi on ollut kyllä mielenkiintoinen, ensimmäisen influenssa-rokotteen (?) jälkeen ollut kyllä pikku räkätautia koko talven mutta sporttia on kertynyt kuitenkin kivasti. Hiihtäen ja toki Zwiftin parissa. Uutena elementtinä on ollut tekoäly-koutsi (Xert) antamassa vinkkejä.
Zwift on voimassa vielä tämän kuun loppupuolelle, eiköhän tällä viikolla joku pyöristä käy jo ulkonakin. Itse en ole vuosiin harrastanut varsinaista talvipyöräilyä.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Olikos se niin että se Bikesterin verkkokauppa on nykyään jo taas ihan luotettavalla pohjalla? Jossain vaiheessa taustayhtiöllä oli jotain säätöä mutta muistelen että ne ongelmat olisi saatu selätettyä? Olisi mieleinen graveli nyt ihan hyväsä rabatissa...

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Olikos se niin että se Bikesterin verkkokauppa on nykyään jo taas ihan luotettavalla pohjalla? Jossain vaiheessa taustayhtiöllä oli jotain säätöä mutta muistelen että ne ongelmat olisi saatu selätettyä? Olisi mieleinen graveli nyt ihan hyväsä rabatissa...
Juu, omistaja vaihtui. Samalla hinnat nousivat ja valikoima kapeni todella paljon.

Nopeasti katsottuna näyttää että valikoimaa on edelleen ihan hitosti, mutta esim. pyöräilytakkien listauksen kun ottaa esille on sivujen 22-55 tuotteiden kohdalla merkintä "loppuunmyyty". Eli noin puolta tuotteista ei oo todellisuudessa saatavilla. Naurettava tapa luoda illuusio suuresta valikoimasta.

Yhden pienen tilauksen olen muutama kuukausi sitten tuonne tehnyt ja homma meni ihan ok. Sellaisen huomasin että jos teet tilauksen esim. Larun pyörän verkkokaupassa niin toimitus tulee tuolta Bikesteriltä.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Juu, omistaja vaihtui. Samalla hinnat nousivat ja valikoima kapeni todella paljon.

Nopeasti katsottuna näyttää että valikoimaa on edelleen ihan hitosti, mutta esim. pyöräilytakkien listauksen kun ottaa esille on sivujen 22-55 tuotteiden kohdalla merkintä "loppuunmyyty". Eli noin puolta tuotteista ei oo todellisuudessa saatavilla. Naurettava tapa luoda illuusio suuresta valikoimasta.

Yhden pienen tilauksen olen muutama kuukausi sitten tuonne tehnyt ja homma meni ihan ok. Sellaisen huomasin että jos teet tilauksen esim. Larun pyörän verkkokaupassa niin toimitus tulee tuolta Bikesteriltä.
Ok. Hyvä tietää. Tuo fillari olisi ainakin verkkokaupan mukaan hyllyssä oleva sekä 30% alennuksella ja siksipä se kiinnostaakin. Täytyypä funtsia vielä hetki...

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Ok. Hyvä tietää. Tuo fillari olisi ainakin verkkokaupan mukaan hyllyssä oleva sekä 30% alennuksella ja siksipä se kiinnostaakin. Täytyypä funtsia vielä hetki...
Jos on merkattu että on varastossa niin eiköhän se silloin ole.

Mitä tulee alennusprosentteihin niin älä luota niihin, suurimmaksi osaksi ne on ihan keksittyä dadaa vaikka sillai ei nykyään saisi enää tehdä. Jos tuota tsygää on saatavilla myös muualta niin hintavertailua kehiin ja ostaa sieltä mikä on luotettava ja edullisin.

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Jos on merkattu että on varastossa niin eiköhän se silloin ole.

Mitä tulee alennusprosentteihin niin älä luota niihin, suurimmaksi osaksi ne on ihan keksittyä dadaa vaikka sillai ei nykyään saisi enää tehdä. Jos tuota tsygää on saatavilla myös muualta niin hintavertailua kehiin ja ostaa sieltä mikä on luotettava ja edullisin.
Toki juuri näin. Olen seurannut ko pyörän hintaa jo tovin...

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sellaisen huomasin että jos teet tilauksen esim. Larun pyörän verkkokaupassa niin toimitus tulee tuolta Bikesteriltä.
Itseasiassa nyt kun tarkistin niin Larun pyörässä nyt tuo sama pyörä samaan hintaan kun Bikesterissä... Eli tarjouksetkin kulkee käsi kädessä...

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Panthers, Lentävä maalivahti
Viisaammille olisi pari kysymystä

Ostin juuri itselleni uuden pyörän, mutta mietin jos vanhasta tekisi jonkinlaisen "projektipyörän" ja kokeilisi korjailla sitä. Rattaat on tosi kuluneet ja ketjunvaihdosta huolimatta hyppivät miten sattuu.

Jonkin verran olen perusjähuoltoja tehnyt ja esin takarengas pitänyt useaan kertaan irrottaa. Ketjupiiska ja perustyökalut löytyy Lidlin yllättävänkin hyvästä setistä.

Mutta lähinnä kyselisin, että kannattaako tuollaista edes yrittää itsekseen? En ole uskaltanut ennen kun on toinen pyörä alla, koska olen aika riippuvainen tuosta ainoasta kulkupelistä.

Vaihteet myös prakaa, mutta itse uskon sen johtuvan todella kuluneista ratkaista minkä takia ketjut hyppii vaikka ne on toki vaihdettu. Vaihteiden vaihto taitaa olla aika kallista ja vaikeaa? Uudessa ei ole etupakkaa ollenkaan ja takana 12 vaihdetta, toivotaan että se vähän vähentäisi noita vaihdeongelmia ja ketjujen hyppimistä.

Kiinnostelisi että mistä kannattaa aloitella. Minusta tuollaiset projektit on ihan mielenkiintoisia kun saa vähän haastaa itseään :) Ja saa taas naapurit tulla pihaan tölläämään että hei korjaako täällä NAINEN polkupyörää. Voin sanoa että joskus on ollut yleisöä rivissä ihmettelemässä.

Viimeksi muokattu:

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK

Ostin juuri itselleni uuden pyörän, mutta mietin jos vanhasta tekisi jonkinlaisen "projektipyörän" ja kokeilisi korjailla sitä. Rattaat on tosi kuluneet ja ketjunvaihdosta huolimatta hyppivät miten sattuu.

Jonkin verran olen perusjähuoltoja tehnyt ja esin takarengas pitänyt useaan kertaan irrottaa. Ketjupiiska ja perustyökalut löytyy Lidlin yllättävänkin hyvästä setistä.

Mutta lähinnä kyselisin, että kannattaako tuollaista edes yrittää itsekseen? En ole uskaltanut ennen kun on toinen pyörä alla, koska olen aika riippuvainen tuosta ainoasta kulkupelistä.

Vaihteet myös prakaa, mutta itse uskon sen johtuvan todella kuluneista ratkaista minkä takia ketjut hyppii vaikka ne on toki vaihdettu. Vaihteiden vaihto taitaa olla aika kallista ja vaikeaa? Uudessa ei ole etupakkaa ollenkaan ja takana 12 vaihdetta, toivotaan että se vähän vähentäisi noita vaihdeongelmia ja ketjujen hyppimistä.

Kiinnostelisi että mistä kannattaa aloitella. Minusta tuollaiset projektit on ihan mielenkiintoisia kun saa vähän haastaa itseään :) Ja saa taas naapurit tulla pihaan tölläämään että hei korjaako täällä NAINEN polkupyörää. Voin sanoa että joskus on ollut yleisöä rivissä ihmettelemässä.

Aloita youtubesta, kaikkeen mahdolliseen fillarin korjaamiseen löytyy videoita, rohkeasti vaan hommiin. Tärkein ohje mun mielestä on se, että varmista aina ennen purkamista kumpaanko suuntaan kyseisessä komponentissa on kierteet. Toki suurin osa on ihan normaaleja vasemmalle irti ja oikealle kiinni, mut keskiössä ja polkimissa on sitten vasurikierteitä.

Ei se vaihtajien vaihto välttämättä omaisuuksia maksa, riippuu minkätasoista kamaa haluaa käyttää. Eikä säätäminenkään ole mitään avaruustiedettä kunhan kamat (ketju, rattaat, vaihtajat ja kahvat on vaan kunnossa).

Eli ei muuta ku opiskelemaan videoiden avulla ja tulta päin. Niin minäkin olen aikoinaan hommat opetellut.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Aloita youtubesta, kaikkeen mahdolliseen fillarin korjaamiseen löytyy videoita, rohkeasti vaan hommiin. Tärkein ohje mun mielestä on se, että varmista aina ennen purkamista kumpaanko suuntaan kyseisessä komponentissa on kierteet. Toki suurin osa on ihan normaaleja vasemmalle irti ja oikealle kiinni, mut keskiössä ja polkimissa on sitten vasurikierteitä.

Ei se vaihtajien vaihto välttämättä omaisuuksia maksa, riippuu minkätasoista kamaa haluaa käyttää. Eikä säätäminenkään ole mitään avaruustiedettä kunhan kamat (ketju, rattaat, vaihtajat ja kahvat on vaan kunnossa).

Eli ei muuta ku opiskelemaan videoiden avulla ja tulta päin. Niin minäkin olen aikoinaan hommat opetellut.
Juu, YouTuben avulla olen opetellut esim renkaidenvaihdon, ekalla kerralla meni 4h takarenkaan laittamiseen paikalleen, mutta viimeksi vartti. Ainoa mihin lopulta tarvitsin apua oli ketjun katkaisu, kun käsivoimat ei vaan riittäneet.

Pitkän pennin siinä on säästänyt kun opetellut itse säätämään jarrut ja paikkaamaan renkaat. Jotenkin myös tulee uskomattoman hyvä fiilis kun saa itse tehtyä korjauksia.

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä

Kannattaahan tuo korjata, jos vain on jotain käyttöä tuolle pyörälle tai joskus meinaa myydä sen (omiaan tuskin saa pois korjauksesta kuitenkaan peruspyörässä). Oireet viittaa siihen, että rattaat on tosiaan kuluneet ja ketjun vaihto ei tällöin auta mitään ja ketju myöskin kuluu nopeasti uudelleen vaihtokuntoon. Toinen vaihtoehto on, että vaihtajan korvake on vääntynyt tai jopa molemmat viat voivat olla samaan aikaan päällä.

Minkälainen vaihteisto takana on? Löytyykö rattaista mitään merkintöjä tai mikä vaihtaja tuossa on? Vaihtoehtoja on yleensä kaksi joista nykyisin irrallinen kasetti on paljon yleisempi ja se lähtee rataspakka-työkalulla / avaimella auki, esim Park Tool FR-5.2G. Toinen vaihtoehto on, että siinä on vapaarattaan sisältävä rataspakka, mutta näitä on nykyisin vain aivan halvimmissa pyörissä ja ollut näin jo pitkään.

Rataspakan vaihdon jälkeen kannattaa ehkä myös vaihtaa vaihtajan vaijeri ainakin ja miks ei myös samalla kuori, niin vaijerin toiminta on ainakin kunnossa. Vaihteiden säätöön löytyy hyviä videoita, mutta perusidea on ensin säätää rajoitinruuvi (kaksi ruuvia vaihtajassa, isolle rattaalle ja pienelle rattaalle, "maastopyörätyyppinen" vipu, ei droppitangon kahvat) ilman, että vaijeri on edes kiinni vaihtajassa niin, että ketju ei tipu isoimmalta rattaalta pinnojen puolelle. Tämän jälkeen vaijeri kiinni "sopivaan kireyteen". Itse nollaan yleensä vaihdevivun pikasäätöruuvin (vaihdevivussa kiinni, täysin kiinni asentoon pyöritys) ja pyöräytän pari kertaa sitä ulospäin jotta saan säätövaraa toiseen suuntaan myöskin. Vaijerin voi tämän jälkeen kiinnittää takaisin vaihtajaan niin, että siihen ei jää löysää, mutta se ei myöskään ole pihdeillä vedetty kireälle. Tämän jälkeen vaihteiston pitäisi jo pelata ideaalitilanteessa suht hyvin, mutta yleensä vaijeria joutuu kiristämään ja se tapahtuu siitä vaihdevivun päässä olevasta pikasäätöruuvista. Vaijerin kireys on hyvä silloin, kun vaihdevivun painalluksesta ketju vaihtaa ratasta juuri ja juuri eikä jää kihnuttamaan tai meinaa vaihtaa takaisin edelliselle tai seuraavalle rattaalle. Yleensä jos kaikki on kunnossa, niin melkein sormitiukkuuteen kiristäminen ja hyvin pieni säätö riittää. Kun vaihteisto toimii, niin pienimmällä rattaalla säädetään vielä rajoitinruuvi niin, että ketju ei tipu pienimmältä rattaalta pois.

Jos vaihtajan korvake on vääntynyt, niin niitä saa (yleensä) uusia tai on olemassa työkaluja joilla korvakkeen voi vääntää takaisin suoraksi. Vääntynyt korvake aiheuttaa yleensä sen, että vaihteisto toimii esim rattailla 1-4 hyvin, mutta 5-x ei tai toisinpäin vaikka mitä säätöjä yrittäisi.

(1)
  • Tykkää
Reactions: hege

hege

Jäsen
Sopivasti kuin korvake vääntyy niin se on sitten pinnojen välissä, metsähommissa ottaa helposti kiinni johonkin ja taipuu ja sitten sopivassa kohdassa hypyn tms. yhteydessä pinnojen väliin ja sitten onkin helposti kunnon jumissa.

Ötökkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kannattaahan tuo korjata, jos vain on jotain käyttöä tuolle pyörälle tai joskus meinaa myydä sen (omiaan tuskin saa pois korjauksesta kuitenkaan peruspyörässä). Oireet viittaa siihen, että rattaat on tosiaan kuluneet ja ketjun vaihto ei tällöin auta mitään ja ketju myöskin kuluu nopeasti uudelleen vaihtokuntoon. Toinen vaihtoehto on, että vaihtajan korvake on vääntynyt tai jopa molemmat viat voivat olla samaan aikaan päällä.

Minkälainen vaihteisto takana on? Löytyykö rattaista mitään merkintöjä tai mikä vaihtaja tuossa on? Vaihtoehtoja on yleensä kaksi joista nykyisin irrallinen kasetti on paljon yleisempi ja se lähtee rataspakka-työkalulla / avaimella auki, esim Park Tool FR-5.2G. Toinen vaihtoehto on, että siinä on vapaarattaan sisältävä rataspakka, mutta näitä on nykyisin vain aivan halvimmissa pyörissä ja ollut näin jo pitkään.

Rataspakan vaihdon jälkeen kannattaa ehkä myös vaihtaa vaihtajan vaijeri ainakin ja miks ei myös samalla kuori, niin vaijerin toiminta on ainakin kunnossa. Vaihteiden säätöön löytyy hyviä videoita, mutta perusidea on ensin säätää rajoitinruuvi (kaksi ruuvia vaihtajassa, isolle rattaalle ja pienelle rattaalle, "maastopyörätyyppinen" vipu, ei droppitangon kahvat) ilman, että vaijeri on edes kiinni vaihtajassa niin, että ketju ei tipu isoimmalta rattaalta pinnojen puolelle. Tämän jälkeen vaijeri kiinni "sopivaan kireyteen". Itse nollaan yleensä vaihdevivun pikasäätöruuvin (vaihdevivussa kiinni, täysin kiinni asentoon pyöritys) ja pyöräytän pari kertaa sitä ulospäin jotta saan säätövaraa toiseen suuntaan myöskin. Vaijerin voi tämän jälkeen kiinnittää takaisin vaihtajaan niin, että siihen ei jää löysää, mutta se ei myöskään ole pihdeillä vedetty kireälle. Tämän jälkeen vaihteiston pitäisi jo pelata ideaalitilanteessa suht hyvin, mutta yleensä vaijeria joutuu kiristämään ja se tapahtuu siitä vaihdevivun päässä olevasta pikasäätöruuvista. Vaijerin kireys on hyvä silloin, kun vaihdevivun painalluksesta ketju vaihtaa ratasta juuri ja juuri eikä jää kihnuttamaan tai meinaa vaihtaa takaisin edelliselle tai seuraavalle rattaalle. Yleensä jos kaikki on kunnossa, niin melkein sormitiukkuuteen kiristäminen ja hyvin pieni säätö riittää. Kun vaihteisto toimii, niin pienimmällä rattaalla säädetään vielä rajoitinruuvi niin, että ketju ei tipu pienimmältä rattaalta pois.

Jos vaihtajan korvake on vääntynyt, niin niitä saa (yleensä) uusia tai on olemassa työkaluja joilla korvakkeen voi vääntää takaisin suoraksi. Vääntynyt korvake aiheuttaa yleensä sen, että vaihteisto toimii esim rattailla 1-4 hyvin, mutta 5-x ei tai toisinpäin vaikka mitä säätöjä yrittäisi.
Ketjut tosiaan hyppii pienillä vaihteilla enemmän, eli vähän ketjun lyhennys auttaa. Kolina kuuluu kuitenkin kokoajan ja polkeminen raskasta. 5v työmatka ympäri vuoden selkeästi tehnyt tehtävänsä.

Katson nuo vaihteet pian, en ulkoa muista. Mutta kyllä sitä taas ihmetyeli miten kivaa hyvällä pyörällä onkaan ajaa, kun uutta pyörää testasin.

Ihan joo mielenkiinnosta voisi tuumailla tuota vanhaa. Nyt on tosin vielä siinä nastat alla, niin vasta kesällä otan tuon projektin. Varmaan tulee vielä ennen kesää käyttöön vanhakin.

Viimeksi muokattu:
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy