Pyöräily harrastuksena

  • 25 172
  • 242

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Koska keski-ikä alkaa olemaan lähellä niin pitää alkaa keksimään uusia harrastuksia.. Olen polkenut tähän mennessä ns markettipyörillä ja nyt olen tässä miettinyt maantiepyörän hankkimista, koska yritys päätti ottaa polkupyöräedun käyttöön. Olen tullut siihen tulokseen, että sähköiset vaihteet otan ehdottamasti. Onko iso ero Sramin Rivalin eTap ja Shimanon Ultegran Di2 vaihteistolla?

Tehomittari on muutamissa pyörissä valmiina, mutta kannattaako tästä ominaisuudesta maksaa "muutama" satanen vai löytyykö tähän joku muu vaihtoehto? Vai riittääkö pelkkä km/h ja syketiedot polkiessa?
Ei kai noissa nyt käytössä ole kauheen paljon eroa, toimivia kamppeita kumpikin, makuasioita sanoi mäyräkoira kun... Mä ottaisin ennemmin Sramin, toki mä oon Campagnolo-hörhö eikä mulla ole kokemusta Sramin tai Shimanon sähköisistä vehkeistä, mekaanisilla S-kaksikon kamoilla olen ajanut ja Sramin kahvat istuu paremmin mun käteen.

Jos saat tehonmittauksen muutamalla satasella niin ota ihmeessä, tehopolkimet ei nimittäin ole halpoja jälkeenpäin ostettuna. Ilmankin tietty pärjää, mutta jos hurahdat kunnolla treenaamiseen niin tehon perusteella treenien suunnittelu on huomattavasti parempi tapa kuin sykkeen mukaan. Keskinopeuksiin ei kannata keskittyä, ne on mitä on, kelillä ja maastolla on niin suuri merkitys, huvikseen ajellessa tai treenatessa nopeus on toissijainen juttu.
 
Viimeksi muokattu:

iibor

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна, Jokerit
Mä en oo uskaltanut edes vielä testata sähkövaihteita, koska tiedän, ettei siitä ole sitten enää paluuta :D

Tosin mun pyöräily-/triathlon-harrastus on hieman ollut tässä nyt tauolla, kun muutaman vuoden sisään syntyneet lapset on tässä parina viime vuonna aika lailla tehokkaasti kaiken vapaa-ajan. Nyt on tarkoitus vähän taas herätellä tuota harrastusta ja jos sitä pääsis ajamaan vihdoinkin tuolla työsuhde-Canyonilla, jonka sain toukokuussa 2022. Siitä asti on siis ollut vain koristeena. Nyt se on tuossa trainerissa odottamassa ajoa.

Sähkövaihteinen versio meni hieman yli työsuhdepyörän maksimibudjetin, joten tein silloin päätöksen, että mennään vielä tämä pyörä mekaanisilla. Eiköhän seuraava ole sitten sähkövaihteinen.
 

nevins

Jäsen
Jos saat tehonmittauksen muutamalla satasella niin ota ihmeessä, tehopolkimet ei nimittäin ole halpoja jälkeenpäin ostettuna. Ilmankin tietty pärjää, mutta jos hurahdat kunnolla treenaamiseen niin tehon perusteella treenien suunnittelu on huomattavasti parempi tapa kuin sykkeen mukaan. Keskinopeuksiin ei kannata keskittyä, ne on mitä on, kelillä ja maastolla on niin suuri merkitys, huvikseen ajellessa tai treenatessa nopeus on toissijainen juttu.
Kiitos kommenteista.

Satasia oli ehkä huonosti kirjoitettu, kun sitten joutuu tinkimään ehkä muista osista, että pysyy tuon edun alapuolella. Nuo tehopolkimet voisi ostaa muutaman vuoden kuluttua jos innostuu polkeen suunnitelman mukaisesti.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kiitos kommenteista.

Satasia oli ehkä huonosti kirjoitettu, kun sitten joutuu tinkimään ehkä muista osista, että pysyy tuon edun alapuolella. Nuo tehopolkimet voisi ostaa muutaman vuoden kuluttua jos innostuu polkeen suunnitelman mukaisesti.
Suosittelen sijoittamaan rahat johonkin muuhun ehdottomasti, jos et suoranaisesti tiedä tarvitsevasi tehomittausta. Myöhemmin saa kampia tai polkimia helposti hommattua, mutta rahaa menee varmasti harrastelaitteen kanssa paljon muuhunkin ensalkuun.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Suosittelen sijoittamaan rahat johonkin muuhun ehdottomasti, jos et suoranaisesti tiedä tarvitsevasi tehomittausta. Myöhemmin saa kampia tai polkimia helposti hommattua, mutta rahaa menee varmasti harrastelaitteen kanssa paljon muuhunkin ensalkuun.
Näinhän se menee, jos ajelee huvikseen kohtuullisia matkoja niin eipä sillä tehonmittauksella oo niin väliä. Hyödyt tulee treenatessa ja pidemmissä suorituksissa, siis sellaisissa 10h+ siivuissa tai useamman päivän retkillä, silloin tehonmittaus on huikean hyvä homma kun pystyy kontrolloimaan helpommin ajoaan. Ainakin mulla lähti aiemmin noissa pitkissä suorituksissa alussa "laukalle" kun oli vielä hyvät voimat jaloissa, hintaa maksettiin sitten loppumatkasta kun alkoi väsymys iskemään, jokainen minuutti liian kovalla teholla alussa on lopusta pois.

Kannattaa muistaa se vanha totuus: Matka ei tapa, liika vauhti tappaa.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Kiitos kommenteista.

Satasia oli ehkä huonosti kirjoitettu, kun sitten joutuu tinkimään ehkä muista osista, että pysyy tuon edun alapuolella. Nuo tehopolkimet voisi ostaa muutaman vuoden kuluttua jos innostuu polkeen suunnitelman mukaisesti.
Kuten vastasin tuossa yllä niin ilman tehonmittausta pärjää, mutta jos sulla on suunnitelmia vaikka treenaamisen suhteen niin tehopolkimet/kammet on ihan ehdoton juttu. Kun aloin treenata tehon mukaan joitakin vuosia sitten huomasin, että olen aiemmin treenannut aivan liian kovilla tehoilla ja samalla tavalla treenistä toiseen. Ekat PK-lenkit tehopolkimien asentamisen jälkeen ja ohjelmoidun treenin mukaan ajaessa tuntui matelulta kun ei saanut tykittää, mutta jännästi se ihmisen kroppa vaan toimii, tulokset alkoi parantua kun sen perusjyystön tehoa pudotettiin ja aikaa pidennettiin, niin vaan ne kovemmat treenitkin alkoi sit kulkemaan aivan uusilla tehoalueilla.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kuten vastasin tuossa yllä niin ilman tehonmittausta pärjää, mutta jos sulla on suunnitelmia vaikka treenaamisen suhteen niin tehopolkimet/kammet on ihan ehdoton juttu. Kun aloin treenata tehon mukaan joitakin vuosia sitten huomasin, että olen aiemmin treenannut aivan liian kovilla tehoilla ja samalla tavalla treenistä toiseen. Ekat PK-lenkit tehopolkimien asentamisen jälkeen ja ohjelmoidun treenin mukaan ajaessa tuntui matelulta kun ei saanut tykittää, mutta jännästi se ihmisen kroppa vaan toimii, tulokset alkoi parantua kun sen perusjyystön tehoa pudotettiin ja aikaa pidennettiin, niin vaan ne kovemmat treenitkin alkoi sit kulkemaan aivan uusilla tehoalueilla.
Itse olen myös huomannut sen, että tehonmittauksen kanssa myös suunniteltujen intervalli-treenien ajaminen on paljon mielekkäämpää, kuin pelkän syketiedon varassa ajaminen. Kuten aiemmassa viestissä kirjoititkin, sykkeissä on vaihtelua vireystilan ym. mukaan, keskinopeudesta nyt puhumattakaan. Teholukema on puolestaan juuri se, minkä saat kintuista välitettyä ulos (virhemarginaalin huomioiden toki).

Liekö vikaa sitten omissa insinööriaivoissakin, että sitä harjoittelua kyseenalaistaa enemmän, jos sitä pitäisi tehdä fiilispohjalta tai tuollaisiin arvoihin nojaten, mihin vaikuttavia tekijöitä on useita.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Liekö vikaa sitten omissa insinööriaivoissakin
Arvaappa miten paljon ahdistaa insinööriaivoja kun älytrainerin ja tehopolkimien lukemissa on viitisen prosenttia eroa...mun pää räjähtää kun en tiedä kumpi on oikeassa. Veikkaan että traineri on hieman pielessä kun maantiefillarin Garminit näyttää mun fiiliksen mukaan aika samaa kuin Cyclocrossin Stages wattikampi.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Arvaappa miten paljon ahdistaa insinööriaivoja kun älytrainerin ja tehopolkimien lukemissa on viitisen prosenttia eroa...mun pää räjähtää kun en tiedä kumpi on oikeassa. Veikkaan että traineri on hieman pielessä kun maantiefillarin Garminit näyttää mun fiiliksen mukaan aika samaa kuin Cyclocrossin Stages wattikampi.
Voithan ajaa trainerilla siten että käytät myös tehokampia, tässä nyt Zwift-käyttäjille suunnattu ohje jolla voi verrata eroja. How To Use ZwiftPower’s Dual Recording Power Analysis Tool
Varmasti netistä löytyy muitakin tapoja. En Garminia tunne tarkemmin mutta varmasti niistäkin löytyy kalibrointi-mahdollisuus (tai trainerista ehkä mieluummin).

Watteja kannattaa kyllä seurata ihan kuntoilijankin, ainakin tavoitteellisen kuntoilijan.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tuon jutun perusteella voisi päätellä että kumpikin on oikeassa, siis mun polkimet ja harjoitusvastus, onhan siinä tietenkin eroa mittaatko voiman kammesta/polkimesta vai voimansiirrosta.
 
Suosikkijoukkue
KalPa
Joo, ja esim tahmaiset ketjut voivat aiheuttaa 15-20 watin häviön pahimmillaan. Tai varmaan enemmänkin mutta se ei liity enää aktiivisempaan pyöräilyyn.
 

Flinck

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks
Koska keski-ikä alkaa olemaan lähellä niin pitää alkaa keksimään uusia harrastuksia.. Olen polkenut tähän mennessä ns markettipyörillä ja nyt olen tässä miettinyt maantiepyörän hankkimista, koska yritys päätti ottaa polkupyöräedun käyttöön. Olen tullut siihen tulokseen, että sähköiset vaihteet otan ehdottamasti. Onko iso ero Sramin Rivalin eTap ja Shimanon Ultegran Di2 vaihteistolla?

Tehomittari on muutamissa pyörissä valmiina, mutta kannattaako tästä ominaisuudesta maksaa "muutama" satanen vai löytyykö tähän joku muu vaihtoehto? Vai riittääkö pelkkä km/h ja syketiedot polkiessa?

Korjatkaa joku jos olen väärässä mutta on noissa iso ero. Ultegraan saa päälle full syncron, jolloin voi ajaa vain oikean käden kahvalla kun vaihteisto laskee automaattisesti seuraavan välityksen molempiin suuntiin ja ohjaa myös etuvaihtajaa. Sramin Rivalissa tai simpan 105 on "vain" semi-syncro oli etuvaihtajaa käyttäessä myös takavaihtaja liikkuu tietyn määrän pykäliä.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Arvaappa miten paljon ahdistaa insinööriaivoja kun älytrainerin ja tehopolkimien lukemissa on viitisen prosenttia eroa...mun pää räjähtää kun en tiedä kumpi on oikeassa. Veikkaan että traineri on hieman pielessä kun maantiefillarin Garminit näyttää mun fiiliksen mukaan aika samaa kuin Cyclocrossin Stages wattikampi.
Joo, mulla on traineri tuollaista mallia, missä vastusrulla tulee rengasta vasten ja tehonmittaus siitä. Olen siis päättänyt, että luotan teholukemissa polkimiin (Favero Assioma), koska oletettavasti tuo trainerin mittaus ei voi olla kovin tarkka. Toisekseen, polkimia käytän myös kesällä joten ainakin seurattavat lukemat ovat linjassa sisältä ulos siirryttäessä ja toisinpäin. Vaikka polkimienkaan mittaus ei virheetön ole, niin onpa ainakin keskenään vertailukelpoisia lukemia läpi vuoden.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Onkos pyöräilevillä palstaveljillä ja sisarilla suunnitelmia ensi kesäksi? Mä toteutan setin josta olen puhunut ja haaveillut monta vuotta. Hanko-Nuorgam kesäkuussa, seitsemässä vuorokaudessa olis tarkoitus olla perillä. Vaimo lähtee huoltajaksi autolla, eli fillarin päällä kulkee vain mies ja eväitä. Reitti kulkee Pohjanmaan kautta vältellen kaikki yksinumeroiset tiet ja kaksinumeroisiakin ajetaan mahdollisimman vähän.
 
Viimeksi muokattu:

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Onkos pyöräilevillä palstaveljillä ja sisarilla suunnitelmia ensi kesäksi? Mä toteutan setin josta olen puhunut ja haaveillut monta vuotta. Hanko-Nuorgam kesäkuussa, seitsemässä vuorokaudessa olis tarkoitus olla perillä. Vaimo lähtee huoltajaksi autolla, eli fillarin päällä kulkee vain mies ja eväitä. Reitti kulkre Pohjanmaan kautta vältellen kaikki yksinumeroiset tiet ja kaksinumeroisiakin ajetaan mahdollisimman vähän.
Eipä mitään tuollaista varmastikkaan, mutta jos yrittäisi ajaa jonkun etappityyppisen reissun vaikkapa mökin kautta gravelilla. Joku 100+100 tms kahteen päivään voisi olla aika maksimi. Toinen tavoite voisi olla 100 mailia päivään.
 

lasaleiko

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onkos pyöräilevillä palstaveljillä ja sisarilla suunnitelmia ensi kesäksi? Mä toteutan setin josta olen puhunut ja haaveillut monta vuotta. Hanko-Nuorgam kesäkuussa, seitsemässä vuorokaudessa olis tarkoitus olla perillä. Vaimo lähtee huoltajaksi autolla, eli fillarin päällä kulkee vain mies ja eväitä. Reitti kulkee Pohjanmaan kautta vältellen kaikki yksinumeroiset tiet ja kaksinumeroisiakin ajetaan mahdollisimman vähän.
Tässä on viime viikot juurikin kartoitettu ja pohdfittu, että mihinkä sitä ensi kesänä alkaisi - vai alkaisiko mihinkään.

Erilaisista järjestetyistä tapahtumista on siis kyse osaltani. Viime kesänä kävin Saimaa Cycle Tourin, joka oli kyllä mainio kokemus. Taitaa vain jäädä tänä vuonna ihan aikataulusyistä välistä. Kaldoaivi Ultran maantiepyöräily kiinnosteli jo viime kesänä kun tapahtumasta kuulin, mutta ei riittänyt aika eikä rahkeet lähteä tuonne. Vuokatin ympäristössä järjestettävä Tour de Kainuu, kaksipäiväinen maantiepyöräilytapahtuma on aiempina vuosina jäänyt välistä kun ovat osuneet oman kesäloman ulkopuolelle. Nyt jännitetään. osuisiko kesälomalle vai järjestetäänkö ollenkaan. Viime kesänä taisi olla aika vähän osallistujia ja aika myöhään ylipäätään julkistettiin koko tapahtuma, joskus huhtikuussa? Vast'ikään julkistettiin Koli Gravel Carneval, joka järjestetään toukokuun lopulla. Tuokin hieman haasteellinen aikataulujen takia, mutta saattaisi onnistua. Joku triathlon kiinnostaisi myös. vaikka eipä juokseminen tai uinti kovin hääviä ole - jos on kampien pyörityskään.

No, voi olla että ajelen vain omaksi ilokseni uusia reittejä hakien. Vähän on marraskuun puolestavälistä alkaen ollut hankaluuksia ylläpitää minkäänlaista pitkäjänteistä harjoittelua ja kyllähän se kunnossa näkyy. No. onpa tässä aikaa kevääseen ja nyt on muutama viikko ollut sentään jotain säännöllisyyttä tekemisessä. Eikähän noissa tapahtumissa mistään sijoituksista olla kilpailemassa mutta tykkään tuollaisissa haastaa itseni, kun on järjestetty huollot ym.

Gravelia on tarkoitus ajaa huomattavasti aiempaa enemmän, kun on päivitetty menopelikin tulevaksi kesäksi. Tuskin vielä ensi kesäksi tulee tarvikkeita hankittua enemmälti, mutta haaveissa olisi kuitenkin gravelin myötä aloittaa yön yli kestäviä retkiä teltassa yöpyen.
 

flintstone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit&DT, V.Lehikoinen, Bellie, Kadi, Käpä<3
No mulla on varmuudella ohjelmassa tossa kesän aluksi Pitkan pyöräily, eli pitkä Pirkka ja jälleen tuo 34 km/h keskinopeusryhmän erikoispitkä eli 240km Parkanon kautta extra lenkin polkien. Sen lisäksi Rundi Helsinki myös.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mä oon treenannut valmentajan valvovan silmän alla syyskuusta alkaen, viis treeniä noin 8-12 tuntia viikossa, eli eiköhän mies oo kesäkuussa starttiviivalla kuosissa. Mitään nopeusennätystä en todellakaan ole menossa tekemään vaan mottona on Tamin lausahduksen mukaan "Slow and steady gets you ready".

Toukokuussa on tarkoitus ajaa puolikas kenraaliharjoituksena eli kolmeen päivään 700-750km, tuolla sen viimeistään näkee onko treeni tarttunut.
 

Jotva

Jäsen
Onkos pyöräilevillä palstaveljillä ja sisarilla suunnitelmia ensi kesäksi? Mä toteutan setin josta olen puhunut ja haaveillut monta vuotta. Hanko-Nuorgam kesäkuussa, seitsemässä vuorokaudessa olis tarkoitus olla perillä. Vaimo lähtee huoltajaksi autolla, eli fillarin päällä kulkee vain mies ja eväitä. Reitti kulkee Pohjanmaan kautta vältellen kaikki yksinumeroiset tiet ja kaksinumeroisiakin ajetaan mahdollisimman vähän.
Ai että, olispa vielä sellaisessa kunnossa, että voisi tuollaisesta haaveilla. 80-luvun puolivälissä tuli ajettua Hki-Utsjoki -reissu ja aikaa meni pari viikkoa. Alla oli ihan tavallinen retkipyörä, mutta "huoltoauto" kylläkin apuna. Eipä ollut siihen aikaan kännyköitä tai navigaattoreita, niin joutui ihan paperikarttojen avulla suunnistamaan. Oi niitä aikoja!
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eipä ollut siihen aikaan kännyköitä tai navigaattoreita, niin joutui ihan paperikarttojen avulla suunnistamaan. Oi niitä aikoja!
Ekat retket on tullut ajeltua kolmekymppisenä 2000-luvun alussa, kännykkä toki taskusta löytyi, mutta eipä sillä navigoitu. Reittisuunnitelma paperille ja kartta matkaan mukaan. Kivoja aikoja, mutta kyllä nykytekniikka autaa ihan hitosti, tosimies ajaa eksyksiin navigaattorin kanssa.
 

WildCore

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Onpas ollut mukava ajella sähköavusteisella maastopyörällä työmatkoja. Mittaa / suunta tulee reitistä riippuen 12 km:n molemmin puolin, sellainen noin puolen tunnin rykäisy. Tänäänkin oli kyllä niin luksus painaa vastatuuleen, huippuhankinta!
Älä viitti, joku boomeri tulee kohta kertomaan, että tuo ei ole pyöräilyä ollenkaan! Meilläkin töissä pari pappaa kovin yritti sanoa, että eivät ymmärrä että mitä pyöräilyä se sellainen, jossa ei itse tarvitse tehdä mitään. No nyt toisella on sähköpyörä ja toinen sanoi sellaista ajettuaan, että onpas mukavaa pyöräillä, kun saa pahimmissa vastatuulissa vähän apua. Propsit siitä heille, että myönsivät väärät olettamukset ja muuttivat mielipidettään.
 

Pulle Nah

Jäsen
Suosikkijoukkue
Palevan Kallo
Onpas ollut mukava ajella sähköavusteisella maastopyörällä työmatkoja. Mittaa / suunta tulee reitistä riippuen 12 km:n molemmin puolin, sellainen noin puolen tunnin rykäisy. Tänäänkin oli kyllä niin luksus painaa vastatuuleen, huippuhankinta!
Mikä pyörä sinulla on?
 

Joe Plop

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Parina vuonna lomareissulla vuokrasin sähkömaasturin ja sen jälkeen oman hankkiminen ollut haaveena. Nyt sitten sellainen tuli ostettua ja on matkalla kunhan nämä lakot saadaan alta pois... Bike Discountista löytyi Mondrakerin täysjousitettu varsin kohtuullisesti joten kesällä tulee varmasti vietettyä aikaa poluilla...
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös