Pyöräily harrastuksena

  • 47 286
  • 466

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Mitä järkeä muuten sähköpyörässä on, jos pyöräilyä harrastaa kuntoilu- ja urheilumielessä? Kuulostaa vähän itsensä kusettamiselta. Vähän kuin vaihtaisi salaatin tupakkiin. Älkää nyt suuttuko kuitenkaan, ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn.
Tavallaan sama juttu on kysyä, että miten hemmetissä rattia pyörittäessä radalla tai kaasukahvaa kääntäessä mopolla voi tulla edes kuuma? Noissahan ei tarvitse tehdä edes sitä vähää, mitä sähköpyörällä kun kampia joutuu edes vähän pyörittämään.
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Mitä järkeä muuten sähköpyörässä on, jos pyöräilyä harrastaa kuntoilu- ja urheilumielessä? Kuulostaa vähän itsensä kusettamiselta. Vähän kuin vaihtaisi salaatin tupakkiin. Älkää nyt suuttuko kuitenkaan, ihan ilman sarvia ja hampaita kysyn.
Jokainen tyylillään, mulle sähköavustus maantiepyöräilijänä/gravelkuskina/pitkänmatkankihnuttajana ei oo se juttu ollenkaan enkä ihan heti näe syytä miksi sellaisen hankkisin, mutta kuten sanottua niin paras pyörä on se jolla ajetaan oli siinä sit sähkömoottori tai ei.
 

Janatuine

Jäsen
Suosikkijoukkue
Pohjoinen
Allekirjoittaneelta meni motocrosspyöräkuume ohi kun maastosähkärin hommasin. Polkea pitää jotta vauhti säilyy yms. ja vauhdin takia maastossa meen nykyisin sähöllä. Maantietä sitte luomuna nakkikumilla
 

HokiJone

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Luleå HF, valmentajapolku
Jokainen tyylillään, mulle sähköavustus maantiepyöräilijänä/gravelkuskina/pitkänmatkankihnuttajana ei oo se juttu ollenkaan enkä ihan heti näe syytä miksi sellaisen hankkisin, mutta kuten sanottua niin paras pyörä on se jolla ajetaan oli siinä sit sähkömoottori tai ei.
Joo sama homma, gravelin omistan ja sillä tulee ajeltua sitten maantie/soralenkkiä, niin ehkä ajattelin liikaa omien lenkkieni kautta tuota sähköavusteisuutta.

Kiitoksia kaikille hyvistä vastauksista!
 

Ruutuässä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Talvella oli mahdollisuus lisätä pyöräkalustoa ja mietin valintaa sähkömaasturin ja gravelin välillä ja päädyin jälkimmäiseen. Tänä kesänä ei maantiepyörällä ole ajettu vielä metriäkään ja maastopyöräkin ollut käyttämättömänä. Gravelin paras puoli on se, että tuulisellakin säällä voi lähteä nauttimaan vauhdinhurmasta suojaisemmille teille, eikä tarvitse ajaa tienlaitaa kilometritolkulla vastatuuleen. Kesälomaa varten on nyt muutama laukku hankittuna ja tarkoitus testata bikepackingia parin yön reissulla. Pidempikin kiinnostaisi, mutta lastenhoidolliset syyt pakottavat lyhyempään reissuun. En ihmettele, että gravel-pyöräily on trendi siinä missä bike packingkin. Alkaa alueen asvalttitiet olla aika tuttuja, mutta nyt ajettavaa riittää taas enemmän. Toki aika nopeasti sitä höylää samoja reittejä, mutta kuitenkin vaihtelua vanhaan on tullut.

Sähköpyörissä on oma fiiliksensä ja niillä pääsee metsässä ihan eri vauhtia kuin luomulla. Hiki tulee siinäkin ja joutuu töitä tekemään. Mutta teknisistä pätkistä pääsee nauttimaan enemmän kun ylämäet menee nopeammin. Pystyy tekemään kevyempiä lenkkejä vaikeissa maastoissa, missä muuten joutuisi taistelemaan tosissaan.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Tässä ollut pari vuotta mielessä ajatus, että hankkisi maantiepyörän? Pari kertaa työkaverin pyörällä ajanut ja vaikutti ihan mukavalta. Pyöräilyä ei tuu harrastettua, läskipyörä löytyy, mutta tänä kesänä sillä ajanut vajaan kilometrin.
Viime kesänä tais tulla ajettua 6-7 km, en muista että kävinkö 2 kertaa ajamassa.
Lähinnä omaa saamattomuutta että ei ole ajanut.

Mutta joo oisko vinkkiä sellaisesta ns. peruspyörästä aloittelijalle. Mitkään Pirkan pyöräilyyn ensi kesänä en ole lähdössä, mutta sellainen millä olisi ihan ok käydä ajamassa vaikka 30 km lenkkiä. Tuossa omilla huudeilla ois sellainen sopiva lenkki, jota voisi alkaa kiertään.

Hinta voisi olla sellainen "n. tonni". Sillä varmaan saisi ok pyörän? Pituuden mukaanhan koi koot taitaa mennä?

Netistä bongasin pyörävarikolta tuollaisen, joka tekstin mukaan olisi aloittelijoille? Ja onko kokemusta tuosta liikkeestä?
linkki
 

Ilmari Ahde

Jäsen
Suosikkijoukkue
Haukiputaan huorakuoro
Tässä ollut pari vuotta mielessä ajatus, että hankkisi maantiepyörän? Pari kertaa työkaverin pyörällä ajanut ja vaikutti ihan mukavalta. Pyöräilyä ei tuu harrastettua, läskipyörä löytyy, mutta tänä kesänä sillä ajanut vajaan kilometrin.
Viime kesänä tais tulla ajettua 6-7 km, en muista että kävinkö 2 kertaa ajamassa.
Lähinnä omaa saamattomuutta että ei ole ajanut.

Mutta joo oisko vinkkiä sellaisesta ns. peruspyörästä aloittelijalle. Mitkään Pirkan pyöräilyyn ensi kesänä en ole lähdössä, mutta sellainen millä olisi ihan ok käydä ajamassa vaikka 30 km lenkkiä. Tuossa omilla huudeilla ois sellainen sopiva lenkki, jota voisi alkaa kiertään.

Hinta voisi olla sellainen "n. tonni". Sillä varmaan saisi ok pyörän? Pituuden mukaanhan koi koot taitaa mennä?

Netistä bongasin pyörävarikolta tuollaisen, joka tekstin mukaan olisi aloittelijoille? Ja onko kokemusta tuosta liikkeestä?
linkki
Kalevassa Willarin ikkunassa on pari käytettyä maantiemenijää kaupan, tuohon hintahaarukkaan osuvia ja hyvin huollettuja. Ukon enkä pyörien kokoa tiedä, mutta asiallisen näköisiä pelejä olivat. Jos niillä kulmin liikut niin katsastapa tarjonta.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
Kalevassa Willarin ikkunassa on pari käytettyä maantiemenijää kaupan, tuohon hintahaarukkaan osuvia ja hyvin huollettuja. Ukon enkä pyörien kokoa tiedä, mutta asiallisen näköisiä pelejä olivat. Jos niillä kulmin liikut niin katsastapa tarjonta.

Kiitos vinkistä, täytyypä käydä kurkistamassa. Ensi viikolla ois taas Tampereelle tatkoitus tulla ja siinä ois kyllä varmaan sopiva väli käydä katsoon
 

Bat79

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä ollut pari vuotta mielessä ajatus, että hankkisi maantiepyörän? Pari kertaa työkaverin pyörällä ajanut ja vaikutti ihan mukavalta. Pyöräilyä ei tuu harrastettua, läskipyörä löytyy, mutta tänä kesänä sillä ajanut vajaan kilometrin.
Viime kesänä tais tulla ajettua 6-7 km, en muista että kävinkö 2 kertaa ajamassa.
Lähinnä omaa saamattomuutta että ei ole ajanut.

Mutta joo oisko vinkkiä sellaisesta ns. peruspyörästä aloittelijalle. Mitkään Pirkan pyöräilyyn ensi kesänä en ole lähdössä, mutta sellainen millä olisi ihan ok käydä ajamassa vaikka 30 km lenkkiä. Tuossa omilla huudeilla ois sellainen sopiva lenkki, jota voisi alkaa kiertään.

Hinta voisi olla sellainen "n. tonni". Sillä varmaan saisi ok pyörän? Pituuden mukaanhan koi koot taitaa mennä?

Netistä bongasin pyörävarikolta tuollaisen, joka tekstin mukaan olisi aloittelijoille? Ja onko kokemusta tuosta liikkeestä?
linkki
Mä jättäisin ton Trekin kauppaan ja etsisin käytetyn fillarin, jengi myy vannejarrullisia fillareita ihan sikahalvalla nykyään. Toki sit ostotilanteessa pitää olla joku kokeneempi mukana tsekkaamassa laitteen kunto mikäli ei itse tiedä/osaa. Tonnilla saa jo käytettyjä kuiturunkoisia fillareita keskitaso+ kamoilla, ei tarvii tyytyä lähtötason Shimanoskeidaan ja palautustölkeistä tehtyyn runkoon.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Maastopyöristä tässä ketjussa olikin jo tuoretta keskustelua, mutta laajennetaanpa sitä fatbike-sektorille. Pitkään on ollut takaraivossa ajatus fatbiken hankinnasta, ja kaipa tuo pitää nyt hiljalleen toteuttaa. Mutta minkälainen sitten pitäisi hankkia, niin siinä pulma.

Minulla on ykköspyöränä hybridi, ja sillä tulen jatkossakin ajamaan suurimman osan ajoistani vuorotellen asfaltilla ja hiekkateillä. Fatbike tulisi tuomaan vaihtelua, eli ajot painottuivat kesäkaudella metsäteille ja -poluille, minkä lisäksi tuota tulisi todennäköisesti käytettyä talvikaudella ihan taajama-ajossa.

Mitä tulisi sitten huomioida? Asfaltilla tulisi lähinnä mentyä siirtymäpätkiä, joten rengas voisi olla sieltä leveämmästä päästä. Minkä verran sitten kannattaa panostaa? Halvimmat kannattaa toki unohtaa, mutta koska härveli tulee kakkospyöräksi, eikä ikinä pysty tietämään, että kuinka paljon intoa riittää, en myöskään mitään "viiden tähden pyörää" välttämättä hankkisi ensimmäisenä. Jos heitetään karkeaksi budjetiksi 1000€, niin pääseekö tuolla alkuun? Jos pääsee, niin onko suosituksia merkistä ja mallista?

Entä mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Käytettyjä kuulemma kannattaa myös seurata. Haaste tässä on vain siinä, että myös avovaimolle pitäisi hankkia samanlainen menopeli, ja kahden käytetyn löytäminen taitaa olla melkoisen haasteellista.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Sistis itsellä ollut Whiten läskipyörä useamman vuoden. XXL:stä aikanaan ostin, ovh oli muistaakseni 900 €, mutta sain sen kaupasta ulos 650 €. Oli tarjouksessa 700 € pyynti.

Ihan perus läski se mun mielestä on. Varsin kivalle tuntuu ajaa. Asfaltilla sillä lähinnä ajanut, jonkin verran hiekkatiellä. Mitkään metsään ole lähtenyt ajaan polkuja kuin kerran pari. Asfaltilla kulkee aika hyvin kun renkaissa on ilmaa?

Kyllä mun mielestä 1000 € pitäisi saada ihan hyvä läskipyörä ja varmaan noi ns. perinteiset merkit "käy"

Edit. Omassa tais olla 18 vaihdetta. Siellä se tosiaan nojaa kellarin seinään. Tänä kesänä saanut ajettua kilometrin sillä.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Maastopyöristä tässä ketjussa olikin jo tuoretta keskustelua, mutta laajennetaanpa sitä fatbike-sektorille. Pitkään on ollut takaraivossa ajatus fatbiken hankinnasta, ja kaipa tuo pitää nyt hiljalleen toteuttaa. Mutta minkälainen sitten pitäisi hankkia, niin siinä pulma.

Minulla on ykköspyöränä hybridi, ja sillä tulen jatkossakin ajamaan suurimman osan ajoistani vuorotellen asfaltilla ja hiekkateillä. Fatbike tulisi tuomaan vaihtelua, eli ajot painottuivat kesäkaudella metsäteille ja -poluille, minkä lisäksi tuota tulisi todennäköisesti käytettyä talvikaudella ihan taajama-ajossa.

Mitä tulisi sitten huomioida? Asfaltilla tulisi lähinnä mentyä siirtymäpätkiä, joten rengas voisi olla sieltä leveämmästä päästä. Minkä verran sitten kannattaa panostaa? Halvimmat kannattaa toki unohtaa, mutta koska härveli tulee kakkospyöräksi, eikä ikinä pysty tietämään, että kuinka paljon intoa riittää, en myöskään mitään "viiden tähden pyörää" välttämättä hankkisi ensimmäisenä. Jos heitetään karkeaksi budjetiksi 1000€, niin pääseekö tuolla alkuun? Jos pääsee, niin onko suosituksia merkistä ja mallista?

Entä mitä muuta pitäisi ottaa huomioon?

Käytettyjä kuulemma kannattaa myös seurata. Haaste tässä on vain siinä, että myös avovaimolle pitäisi hankkia samanlainen menopeli, ja kahden käytetyn löytäminen taitaa olla melkoisen haasteellista.
Omistan itse läskipyörän muiden lisäksi. Sillä tulee ajettua oikeastaan pelkästään talvella, johon se on erinomainen (ainut) vaihtoehto maastoon. Kesällä lounaalle, jotta litkut pysyy notkeana renkaissa. Ajan talvella kerran tai kaksi viikossa puhdasta maastoa tai järven jäätä jne. Kaikkeen muuhun se onkin sitten kyllä aivan järkyttävä laite. Ei siinä sinänsä mitään vikaa ole, mutta kesäksi ei oikein mitään hyvääkään mielestäni. Aivan hemmetin kankea ajaa verrattuna esim omaan trail-maasturiin ja osat on erikoisia välillä, jos tarvitsee korjata. Kolme pitkän linjan (masokistia) kaveria läskeillä ajaa läpi vuoden maastoa, mutta näistäkin kahdella on jousitus vähintään etupäässä, toisella myös takana. Aika vähissä on muutaman vuoden takaisen buumin jälkeen nuo vehkeet harrastajilla kesällä.

Ihan rehellisesti jos tarvitsee kesäksi maasturin, niin kannattaa ostaa kapearenkainen maasturi. Toisaalta jos nyt pakosti haluaa läskin, niin kannattaa hakea vaikka XXL:stä White juuri nyt alennuksesta ennen syksyn sesonkia. Itsellä on myös käytettynä ostettu White. Toimii tuohon satunaiseen kovempaan ajoon itsellä, mutta on siihen saanut aika monta osaa vaihtaa matkan varrella.

Toivottavasti ei ollut liian jyrkkä mielipide. En vain useamman pyörän omistajana näe mitään iloa jyrätä tuollaisella tankilla läpi vuoden, kun parempiakin vaihtoehtoja on.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Toivottavasti ei ollut liian jyrkkä mielipide. En vain useamman pyörän omistajana näe mitään iloa jyrätä tuollaisella tankilla läpi vuoden, kun parempiakin vaihtoehtoja on.

Kiitos! Arvokkaita mielipiteitä.

Tosiaan, sulan maan aikaan ykkösmenopeli on ehdottomasti edelleen tuo hybridi, ja sillä pääsee vielä melko kohtuullisesti myös maastossakin, ainakin helpoimmissa paikoissa.

Fatbike olisi sellainen kakkospyörä, jolla voisi toisinaan lähteä vähän pahempaan maastoon ja hakea myös vaihtelua ajamiseen. Ja sitten rospuutto- ja etenkin talvikausille siitä tulisi se päämenopeli.

XXL:n White on ollutkin yksi, mitä olen vilkuillut. Mitä eilen illalla katselin, niin eipä ollut tällä hetkellä tarjouksessa, mutta pitää väijyä, jos vielä tulisi ostopaikkoja.

Budgetsport kauppaisi Nakamuran Hyper Boomia 495€:n hintaan (ovh tuon mukaan 995€, mutta taita olla vain mainoskikka). Tuo ei kuitenkaan ennakkoon suuremmin vakuuta.

Kiitos myös @Niilo kommenteistasi.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kiitos! Arvokkaita mielipiteitä.

Tosiaan, sulan maan aikaan ykkösmenopeli on ehdottomasti edelleen tuo hybridi, ja sillä pääsee vielä melko kohtuullisesti myös maastossakin, ainakin helpoimmissa paikoissa.

Fatbike olisi sellainen kakkospyörä, jolla voisi toisinaan lähteä vähän pahempaan maastoon ja hakea myös vaihtelua ajamiseen. Ja sitten rospuutto- ja etenkin talvikausille siitä tulisi se päämenopeli.

XXL:n White on ollutkin yksi, mitä olen vilkuillut. Mitä eilen illalla katselin, niin eipä ollut tällä hetkellä tarjouksessa, mutta pitää väijyä, jos vielä tulisi ostopaikkoja.

Budgetsport kauppaisi Nakamuran Hyper Boomia 495€:n hintaan (ovh tuon mukaan 995€, mutta taita olla vain mainoskikka). Tuo ei kuitenkaan ennakkoon suuremmin vakuuta.

Kiitos myös @Niilo kommenteistasi.
Noita Whitejä saattaa olla poistossa yksittäisiä kappaleita. Niissä on ihan toimivat osat perusharrasteluun. Kannattaa tsekata, että on 1x10 tai 11 tai 12 voimansiirto. Yleensä noissa on SRAMin NX esim joka toimii. Jarrut on vähän mitä on ja renkaat, mutta nekin toimii. Missään tapauksessa ei Whitestä kannata täyttä hintaa maksaa kun niitä saa 600-800€ näitä aikoja.
 

Niilo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tampereen Tappara
@Sistis hehe no eipä mun kommentti ny kovin kummonen ollu =).

Tosiaan yksittäisiä tarjouksia saattaa olla, kuten @anthax mainitsi. Omankin löysin sillä tavalla. Kuhan menin pyörähtään. Vielä kun vähän kysy et onx toi 700 € lopullinen hinta. Myyjä sano, et jos on ostohousut jalassa ni 650. No siinä muuta voinu ku ostaa.

Ja käytäntöhän on aika yleinen varmaan, et joutu ostaan polkimet ja rapakaaret?
Makuasioita tietenkin, mutta en kyllä ottaisi lukkopolkimia, jos meinaa maastossa ajella? Kyllähän niitäkin oppii käyttämään, mutta tavis on parempi?

Rapakaariakin on jos jonkinlaisia ja makuasioita haluaako niitä vai ei. Ja millaiset haluaa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Noita Whitejä saattaa olla poistossa yksittäisiä kappaleita. Niissä on ihan toimivat osat perusharrasteluun. Kannattaa tsekata, että on 1x10 tai 11 tai 12 voimansiirto. Yleensä noissa on SRAMin NX esim joka toimii. Jarrut on vähän mitä on ja renkaat, mutta nekin toimii. Missään tapauksessa ei Whitestä kannata täyttä hintaa maksaa kun niitä saa 600-800€ näitä aikoja.

Mitenkäs kotimainen vaihtoehto ajaisi asiansa? Tai kotimaista noissa raitaa olla lähinnä nimi... Tämä vaikutti omaan mistään mitään ymmärtämättömään silmääni ihan kohtuulliselta. Mutta onko tuo sitä? E-fatbike -rintamalla jotkut harrastajat tuntuivat kehuvan Helkamaa, mutta ei-sähköavusteisten osalta en löytänyt mitään kommentteja.

 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Mitenkäs kotimainen vaihtoehto ajaisi asiansa? Tai kotimaista noissa raitaa olla lähinnä nimi... Tämä vaikutti omaan mistään mitään ymmärtämättömään silmääni ihan kohtuulliselta. Mutta onko tuo sitä? E-fatbike -rintamalla jotkut harrastajat tuntuivat kehuvan Helkamaa, mutta ei-sähköavusteisten osalta en löytänyt mitään kommentteja.

Luultavasti ihan sama asia ajossa. Näyttää ainakin hyvin vastaavalle, kuin noi halvimmat Whitet. Ainut minkä katsoisin, niin napojen kiinnitystavan. Halvoissa rungoissa käytetään valitettavasti edelleen 9mm pikalinkkuja, jota erityisesti läskipyörissä on aivan hanurista. Tuossa näyttää ehkä takana olevan pikalinkku, jos oikein tulkkaan kuvaa. Tuollaisessa painavassa tankissa läpiakseli on huomattavasti parempi vaihtoehto ja uusien osien hankinta helpompaa ja yleensä halvempaa jos siihen joskus tarve.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Luultavasti ihan sama asia ajossa. Näyttää ainakin hyvin vastaavalle, kuin noi halvimmat Whitet. Ainut minkä katsoisin, niin napojen kiinnitystavan. Halvoissa rungoissa käytetään valitettavasti edelleen 9mm pikalinkkuja, jota erityisesti läskipyörissä on aivan hanurista. Tuossa näyttää ehkä takana olevan pikalinkku, jos oikein tulkkaan kuvaa. Tuollaisessa painavassa tankissa läpiakseli on huomattavasti parempi vaihtoehto ja uusien osien hankinta helpompaa ja yleensä halvempaa jos siihen joskus tarve.

Pikalinkku siinä näyttäisi olevan. 12-vaihteisessa olisi läpiakselit, mutta siinä hinta on tarjouksessakin noin 500€ kovempi. Nyt täytyy vähän pohtia, että kuinka tekee. Ehkä jatkan etsintää ja vaihtoehtojen kartoitusta.

Kiitokset!
 

Rospuutto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alasarjat
Toinen läski nyt itsellä menossa ja ne nyt ollu näitä legendaarisia merkkejä eli Salsa ja Surly.
Nuo nyt ollu enempi talvi ajossa, mutta kesälläkin nuo on ihan ripeitä menijöitä kun rengastus on oikea.
Nyt jos tonnin hujakoille olevan läskin ostaisin niin menisin fillaritorille ja jo ekalla sivulla useampi hyvä vaihtoehto, jos vaan koko sopii.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Nyt jos tonnin hujakoille olevan läskin ostaisin niin menisin fillaritorille ja jo ekalla sivulla useampi hyvä vaihtoehto, jos vaan koko sopii.

Täytyy vielä tuotakin vaihtoehtoa tutkia. Tässä omassa tapauksessani tätä vaihtoehtoa vastaan puhuu kuitenkin se, että myös avovaimolle tarvitsee hankkia tuollainen menopeli, joten käytettyjen ostaminen vaatii vähintään tuplatyön sopivaa etsittäessä.

Yleisesti: jos oma pituus osuu kahden eri runkokoon rajoille, eli on pienemmän yläpäässä tai suuremman alapäässä, niin onko suosituksia siitä, kumpi kannattaisi hankkia?
 

Rospuutto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alasarjat
Yleisesti: jos oma pituus osuu kahden eri runkokoon rajoille, eli on pienemmän yläpäässä tai suuremman alapäässä, niin onko suosituksia siitä, kumpi kannattaisi hankkia?
Itse 180cm pituisena olen kanssa yleensä juuri kahden koon välissä. Yleisohje on että ota pienempi, toki muuttujia ja mieltymyksiä on toiseenkin suuntaan, mutta yleisesti pienempi.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kona Wo on fillari, jota on ainakin paljon myyty. Toki, jos nettikirjoitteluja lukee, niin se on sekä kehuttu että erittäin haukuttu malli, kuten ihan jokainen pyörämalli, jota maa päällään kantaa. Nyt löytyi ihan kiva tarjous.

Kolmea eri fillaria olen nyt katsellut, joista seuraavat hinnat:

Active Icebreaker 12: 999,00€
Helkama F584 12V: 1 150,00€
Kona Wo: 1 150,00€

Ensimmäisessä tulee mukana polkimet, mutta muista tuo pitää vielä selvittää.

Mitä noiden osia vajavaisella ymmärrykselläni katselin, niin vaikuttivat aika lailla samanlaisilta. Mutta Active taitaa olla vähän "talon merkin" maineessa, Kona taas ei.

Kenelläkään kokemusta noista?
 

Rospuutto

Jäsen
Suosikkijoukkue
Alasarjat
Mistään nuista ei kokemusta, mutta vilkaisin läpi.

Helkama
Tässä näköjään panostettu voimansiirtoon eli vaihtajaksi laitettu Shimanon XT tason vaihtaja ja vivuksi SLX eli noiden puolesta pitäisi toimia paremmin kuin hyvin, mutta pakastakin kahta eri tietoa eli joko Shimano tai Sunrace. 34t eturatas on kyllä turhan iso tähän pyörään eli tässä mennään jo pieleen.
Jarruista kahta eri tietoa joko jotkut Clarksit tai Shimanot.
Kiekot Hayes Mulefut ei kerro mitään, mutta Sun Ringle Mulefut taas kertoo ja olisivatko ihan samat, mutta Helkama vaan ilmoittaa ne nuin tietämättömyyttään, kun pikaisella vilkaisulla Sun Ringle on Hayesin alla.
Mistään putkiosista ei mitään mainintaa edes kenen tekemiä.
Itseasiassa teknisistä tiedoista uupuu aika paljonkin tietoa.
Renkaat muistojeni mukaan haukuttu ainakin todella huonosti rullaaviksi.
Suurin tökkäys itselle iskee pyörän sielusta eli rungosta, kun ei edes geometria taulukkoa ole Helkaman sivuilla.
Tämä menee kategoriaan ei pyöräilijöille, vaan henkilöille jotka ei pyöräilystä niin tiedä, mutta Helkaman ne tunnistaa.

Active
Tässä sentään teknisistä tiedoista löytyy kaikki tiedot mitä haluat tietää.
Vaihteisto toimiva Shimanon Deore
Jarrut Sramilta, en ole näiden ystävä. Käyttävät Dot jarrunesteitä ja ilmaus todella mielenvikainen operaatio.
Melkein koko muu osalista aivan tuntematonta, eli näistä nyt ei hirveästi pysty sanomaan mitään.
Renkaat nyt näyttää sille, että voisivat jopa rullatakin ja Innova nyt tekee muillekin paljon renkaita. Ellen väärin muista niin Surlyn renkaatkin taisi olla Innovan tekemiä ja ne on ajomukavuudelleen aivan huiput.
Ei nyt iske oikein tämäkään, kun aivan tuntematonta osaa niin paljon ja runkokin on varmaan mikä on.

Kona
Vaihteisto Shimanon Deore sarjaa 11 vaihteisena joka kyllä riittää ja toimii hyvin.
Jarrut Shimanoa toki halpaa sarjaa, mutta toimivat ja halpoja päivittää parempiin jos sille tuntuu.
Kiekot Sun Ringle Mulefut näitä ollu jo kauan.
Putkiosat Konan omaa.
Renkaat jos saa Jumbo Jimit niin ehkä parhaiten rullaavat renkaat mitä löytyy, pikkasen kranttu paineista, mutta varmaan suosituimmat renkaat.
Rungoissa oli ainakin aikoinaan kestävyys ongelmaa, mutta takuuseen tuli uutta ja runkoakin varmaan jo muokattu/vahvistettu.
Tässä ei mikään häiritse ja tähän itse päätyisin ehdottomasti näistä vaihtoehdoista.

Läskissä renkaat vaikuttaa ehkä muita pyörämalleja enemmän ajettavuuteen. Jotkut on semmosia ankkureita, että niillä joutuu polkemaan alamäkeenkin tosissaan ja samalla häviää kyllä ajohalutkin.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mistään nuista ei kokemusta, mutta vilkaisin läpi.

Iso kiitos! Hyviä kommentteja ja vahvistavat omia käsityksiäni. Konan runko-ongelmat tulivat myös vastaan, mutta samaan johtopäätökseen päädyin, että niitä olisi nyt vähemmän. Ja joidenkin kommenttien perusteella tilastollisesti noita ei lopulta olisi ollut suhteessa sen enempiä kuin muidenkaan valmistajien.
 

anthax

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, Ketterä
Kona Wo on fillari, jota on ainakin paljon myyty. Toki, jos nettikirjoitteluja lukee, niin se on sekä kehuttu että erittäin haukuttu malli, kuten ihan jokainen pyörämalli, jota maa päällään kantaa. Nyt löytyi ihan kiva tarjous.

Kolmea eri fillaria olen nyt katsellut, joista seuraavat hinnat:

Active Icebreaker 12: 999,00€
Helkama F584 12V: 1 150,00€
Kona Wo: 1 150,00€

Ensimmäisessä tulee mukana polkimet, mutta muista tuo pitää vielä selvittää.

Mitä noiden osia vajavaisella ymmärrykselläni katselin, niin vaikuttivat aika lailla samanlaisilta. Mutta Active taitaa olla vähän "talon merkin" maineessa, Kona taas ei.

Kenelläkään kokemusta noista?
Osta ehdottomasti Kona tai ainakin unohda Active. Konasta pääsee myös myöhemmin parhaaseen hintaan eroon. Yllä olikin ihan hyviä pointteja listailtuna noista. Tosiaan varmaan Helkamakin toimii, mutta jos tuo on budjetti niin Kona on parempi vaihtoehto.

Kun uutta ostaa, niin suosittelisin myös kysymään liikkeestä, että litkuttavatko renkaat samaan hintaan tai pientä korvausta vastaan ostaessa. Aivan ehdoton homma läskipyörään tuo temppu. Vaatii toki sitten sitä, että sillä ajellaan suht säännöllisesti ja vaihdetaan tai lisätään litkuja kerran pari vuodessa.

E: Helkama näyttää olevan 27,5" renkailla, se on jonkunmoinen ero ja ehkä vähän makuasia onko viisaampi kuin perinteinen 26".
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös