Tästä muuten voisikin vähän spekuloida, että mikähän mahtaa olla Hornetin seuraaja?
F35, Super Hornet, Eurofighter, ovat nimet, jotka minä olen tässä parin viime vuoden aikana kuullut eri medioista. Muistaakseni F35:t olivat vain siinä tapauksessa mahdollisia, että saadaan jonkun toisen maan (pohjoismaan?) kanssa solmittua kimppakaupat. Ymmärrettävää sikäli, koska ko. kone todellakin on kallis.
Venäjältä tuskin ollaan mitään tähyilemässä, kun halutaan kuitenkin NATO -yhteensopiva kone.
Itse olen sitä mieltä, että noista kolmesta se seuraaja löytyy.
Heitetään vielä mustana hevosena mahdollisen konekandidaatin joukkoon ranskalaisten Dassault Rafale, joka tosin on lentänyt ensilentonsa jo 1986 ollen Eurofighteria useamman vuoden vanhempi kone mutta evoluutioiden myötä vielä kenties jopa vuosikymmeniä käyttökelpoinen kone.
Sen sijaan en oikein usko, että ruotsalaisten JAS39 Grippenillä on mahdollisuuksia tulevassa konekaupassa vaikka senkin uusin kehitteillä oleva E/F-versio on kaikin puolin ajantasainen monitoimihävittäjä, jossa haetaan myös entistä parempaa pommitusominaisuutta.
Se nyt liene täysin varma, että tuleva kone tulee lännestä tai alueelta jossa valmistetaan NATO-standardin mukaisia lentokoneita ja jotka ovat kaikella tapaa NATO-yhteensopivia. Eli Venäjä voidaan laskea pois laskuista välittömästi vaikka sielläkin olisi tarjolla riittävän tehokkaita monitoimihävittäjiä tulevien vuosikymmenten aikana. Samaten voitaneen unohtaa aasialaiset NATO-standardein varustetut koneet, esim. Etelä-Korealla on omia suunnitelmia ulottuen kauas tulevaan mutta voi olla, että sielläkin tilanne on se, että projektien kalleus vie pohjan niistä pois. Japanikin voidaan unohtaa, koska toistaiseksi maa ei saa myydä aseita ulkomaille. Tosin kiellon purkamisesta on ollut puhetta, mutta Japanilla ei kenties ole tarjolla soveliasta konetta Suomen tarpeita vastaamaan, jollei F-16 pohjautuvaa selkeästi modernimpaa Mitsubishi F-2 monitoimihävittäjää lasketa lukuun.
Suomen sotilaan artikkeli hävittäjien hintakehityksestä.
vlad.