Mainos

Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

  • 781 672
  • 4 964

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Jos ja kun Gripen tuo työpaikkoja koneen kasaamiseen ja kehittämisen (ohjelmistot) ym. Suomeen tuntuvan hintaeron lisäksi esim. F-35 verraten, niin ei ptäisi olla kahta sanaa mikä on järkevä valinta Suomelle. Suomi ei tarvitse kallista häiverynnäkkökonetta mihinkään, pääpointti on kuitenkin oman maan puolustaminen.
USA:n epäluotettavuus on tullut sen verran vahvasti esiin viime aikoina että koneet pitäisi hankkia Euroopasta. On muutenkin outoa, että EU-maat kehittävät aseita mutta ostavat niitä Amerikasta. Työllistävää merkitystä ei pidä aliarvioida. EU voisi kiusallaan laittaa vaikka tullit jenkkien aseille...
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
USA:n epäluotettavuus on tullut sen verran vahvasti esiin viime aikoina että koneet pitäisi hankkia Euroopasta. On muutenkin outoa, että EU-maat kehittävät aseita mutta ostavat niitä Amerikasta. Työllistävää merkitystä ei pidä aliarvioida. EU voisi kiusallaan laittaa vaikka tullit jenkkien aseille...
Pitäisikö nyt kuitenkin maanpuolustuksessa lähtökohdan olla ennemmin että ostetaan parasta mitä voi käytettävissä olevalla rahalla saada? Jotkut työpaikat on siinä ihan sivuseikka.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
Pitäisikö nyt kuitenkin maanpuolustuksessa lähtökohdan olla ennemmin että ostetaan parasta mitä voi käytettävissä olevalla rahalla saada? Jotkut työpaikat on siinä ihan sivuseikka.
Mikä nyt sitten on parasta? Onko riippuvuus USA:sta (Trumpin aivoituksista) parasta? Ainakin se on kalleinta.
Paras tapa kehittää Eurooppalaista on tukea sitä ostamalla. Viime kädessä kyse on tuotekehityksestä ja siihen käytettävissä olevista resursseista, joita ei pidä ohjata amerikkalaisille.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Mikä nyt sitten on parasta? Onko riippuvuus USA:sta (Trumpin aivoituksista) parasta? Ainakin se on kalleinta.
Paras tapa kehittää Eurooppalaista on tukea sitä ostamalla. Viime kädessä kyse on tuotekehityksestä ja siihen käytettävissä olevista resursseista, joita ei pidä ohjata amerikkalaisille.
No jos nyt ihan pitäisi villisti arvata niin jos koneeseen laitetaan kehittelyyn muutama miljardi vs. pienen puljun jotain kymmentä miljoonaa, niin mä uskallan väittää että tuollaisessa nykyaikaisessa vehkeessä sillä muutamalla miljardilla saa aika saatanasti paremman kuin muutamalla miljoonalla. Tykkää tai älä, mutta keskimäärin se mihin on laitettu enemmän rahaa ja työtunteja kiinni on parempaa kuin se halvalla autotallissa tehty.

Gripeni oli varmaan ihan jepa vehje silloin kun lentokoneet oli vielä suhteellisen yksinkertaista teknologiaa. Nykyään se on lähinnä 486 PC maailmassa missä muut käyttää Ryzeneitä.
 

Erkka Lapanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK - FC Liverpool
No jos nyt ihan pitäisi villisti arvata niin jos koneeseen laitetaan kehittelyyn muutama miljardi vs. pienen puljun jotain kymmentä miljoonaa, niin mä uskallan väittää että tuollaisessa nykyaikaisessa vehkeessä sillä muutamalla miljardilla saa aika saatanasti paremman kuin muutamalla miljoonalla.
Uskallatko arvata, millä tuotekehittely rahoitetaan? Todellisuudessa ero ei ole mikään muutama miljardi vs. 10 miljoonaa. Koneiden hintaerokaan ei ole satakertainen ja jos olisi, niin ilman muuta eurooppalainen kone veisi voiton. Ei Suomella rajattomia resursseja ole käytettävissä. (Sen verran asenteellinen ja ala-arvoinen kommenttisi on että vastaaminen tuntuu vähän hölmöltä. Faktoja ei kannata keksiä hatusta.)
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Insinöörieverstiluutnantti evp. Jyrki Laukkasen ajatus Suomen tulevasta hävittäjästä on oikea. Suomen kokeneimman sotilaslentäjän arvio: Ruotsalainen Gripen on vahvoilla Ilmavoimien uudeksi hävittäjäksi | Yle Uutiset | yle.fi

Gripenin valintaa puoltaa myös vahvasti Saabin perustama teknologiakeskus Tampereelle. Tältä näyttää sisällä Saabin salaisissa tiloissa Tampereella - Aamulehti

Jos ja kun Gripen tuo työpaikkoja koneen kasaamiseen ja kehittämisen (ohjelmistot) ym. Suomeen tuntuvan hintaeron lisäksi esim. F-35 verraten, niin ei ptäisi olla kahta sanaa mikä on järkevä valinta Suomelle. Suomi ei tarvitse kallista häiverynnäkkökonetta mihinkään, pääpointti on kuitenkin oman maan puolustaminen.
Gripen E on itseasiassa uusin realistisista ehdokkaista. Sen elektroniikka- ja elso -ominaisuudet ovat uusinta uutta. Svedu koneet jakavat paljon komponentteja jenkkien kanssa, esim moottori on kehitysversio Hornetin moottorista, vaikka kyljessä Volvo lukeekin. Gripen on kokonsa takia halvin hankkia ja käyttää, ja kaiken lisäksi siinä on lyhyin kääntöaika. Eli kone viettää aikaa taivaalla eikä maassa. Varmaankin Suomen oloihin ja tehtäviin paras. Toinen asia on sitten valitaanko ns. parasta, onhan muutkin hyviä. Erityisesti Jenkit voivat luvata kaikkea muutakin kivaa. Veikkaan, että valinta tehdään Gripenin ja SuperHornetin välillä. F-35 ei sovellu Suomeen, mutta sekä Typhoon että Rafale kävisivät sinällään, mutta eivät vaan ole enään ihan kehityksen kärjessä.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Uskallatko arvata, millä tuotekehittely rahoitetaan? Todellisuudessa ero ei ole mikään muutama miljardi vs. 10 miljoonaa. Koneiden hintaerokaan ei ole satakertainen ja jos olisi, niin ilman muuta eurooppalainen kone veisi voiton. Ei Suomella rajattomia resursseja ole käytettävissä. (Sen verran asenteellinen ja ala-arvoinen kommenttisi on että vastaaminen tuntuu vähän hölmöltä. Faktoja ei kannata keksiä hatusta.)
Mitähän sinä nyt yrität tässä selittää? Jenkkien tuotteita myydään tuhatmäärin enemmän kuin Gripeniä, siksi niillä on myös varaa laittaa siihen koneeseensa enemmän sitä rahaa tuotekehityksenä sisään. Toisen noista koneista ovat suunnitelleet maailman parhaat, olemaan maailman paras ja edistyksellisin. Toisen on suunnitelleet ruotsalaiset. F35 ja Gripeniä ei ees pitäisi verrata keskenään. Toinen on Ferrari ja toinen Lada. Kummalla sinä haluaisit ennemmin lähteä kilpailuun? Se on ihan se ja sama kuinka paljon sitä Ladaa tuunataan ja markkinoidaan, niin se on silti Lada. Toinen on tehty olemaan paras. Siinä on kuule hurja ero.

Gripen on ihan hyvä kone jollekkin Brasilialle missä ei ole mitään suuria uhkia, tai jollekkin muulle pikkumaalle, missä vastassa saattaisi olla jotain vanhoja Migejä. Suomella olisi vastassa Venäjä ja sillä on varaa laittaa siihen kalustoonsa rahaa. Siinä skabassa ei Ladalla pärjää.

Lisäksi F35 ei käyttökustannuksiltaan ole kaueasti kummempi kuin Gripen. Hinnastakin paha sanoa, kun Gripenin todellinen hinta on kaikille vielä arvoitus, eihän se ole vielä kunnolla edes lentänyt. F35 sen sijaan on ollut ilmassa jo vuosia ja siitä on ongelmia korjailtu ja pitkään.

Nämä väitteet Gripenin kääntöajoista ja halpuuksista, koosta yms. on helvetin hauskoja, kun Gripen on ollut pelkkä paperituote. Paperilla on helppoa myydä vaikka mitä. Gripen on moottorilleen ylipainoinen, 25% ulkomitoissa aiempaan nähden kasvanut, jatkuvasti ylipainoisemmaksi muuttunut ja kilpailijoihin nähden paskimmaksi todettu. Mutta hyvin on mennyt markkinointi läpi kun porukka jaksaa hehkuttaa.

Kas kummaa että sekä Norja, että Sveitsi totesi sen ylivoimaisesti huonoimmaksi kaikista markkinoilla olevista koneista, vaikka sekin päätös piti tehdä ilman yhtään lentokykyistä Gripeniä.
 
Viimeksi muokattu:

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Saabin markkinointijargonia
Saab on lupaillut aivan kuten edellisenkin hävittäjähankinnan yhteydessä hinnan suhteen julkisuudessa kuut ja tähdet taivaalta. Myöhemmin sitten selvisi, että esimerkiksi käyttötunnit oli laskettu hyvin luovasti verrattuna muihin vaihtoehtoihin. Itse asiassa kyse oli niin käsittämästä markkinointikoijauksesta että ihmettelen miten joku on siihen langennut. Toisaalta jos kepun tupailloissa sanotaan että Gripen on paras, niin onhan sen sitten oltava niin.

Gripen on suurin piirtein viimeinen kone joka tänne kannattaa hankkia. Pienen tehtaan kone, jolle ei ole olemassa kuin yksi todennäköinen käyttäjä. Varmasti ottavat mielellään suomalaiset jakamaan kehityskustannuksia ja subventoimaan ruotsalaista puolustustarviketeollisuutta. Jos F-35:sta kritisoidaan siitä että se on vielä kesken niin mitähän Gripen sitten on? Vai onko ruotsalaiset vaan niin helvetin taitavia että ne ei tarvitse turhia koelentoja? Tai, sitten toinen vaihtoehto on, että Gripen E/F ei ole uusi kone kuin myyntipuheissa, vaan pelkkä kehitysversio vanhasta JAS 39C:stä?

Täytyy toivoa, että konehankinnan saavat tehdä ammattilaiset kuten viime kerralla, eivätkä poliitikot sotkeudu asiaan. Jos Gripen E/F voittaa ilmavoimien vertailussa verrokkinsa ilman poliittista peliä lupaan syödä hatullisen paskaa.
 

kamrat

Jäsen
Suosikkijoukkue
urheiluseura HIFK
Aika painokkaita mielipiteitä täällä Gripeniä vastaan. Toisaalta Laukkanen sanoi, että se olisi paras tarjolla olevista. Vaikea kuvitella Suomesta suurempaa auktoriteettia nimenomaan "lentäjän mielipidettä" lausumaan.
 

Jämerä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi, Oranje
Aika painokkaita mielipiteitä täällä Gripeniä vastaan. Toisaalta Laukkanen sanoi, että se olisi paras tarjolla olevista. Vaikea kuvitella Suomesta suurempaa auktoriteettia nimenomaan "lentäjän mielipidettä" lausumaan.
Laukkasen aktiiviura päättyi 16 vuotta sitten. Kaikella kunnioituksella Laukkasta kohtaan, mutta hänellä tuskin on enää kovin paljoa sisäpiirin tietoa koneiden ominaisuuksista. Eiköhän hänenkin mielipiteensä perustu ihan samaan julkisuudessa olevaan tietoon kuin käytännössä kaikilla muillakin keskustelijoilla. Tietenkin pitkä ura ilmavoimissa antaa huomattavasti paremman perspektiivin asioihin kuin vaikka allekirjoittaneella, joten en tietenkään väitä että oma mielipiteeni olisi sen arvokkaampi kuin hänenkään.

Laukkanenkin näyttää muuten ostaneen Saabin markkinointijargonin käyttökustannusten suhteen. HX hankkeen vetäjä ja ilmavoimien entinen komentaja Lauri Puranen kommentoi lentotuntihintoja näin "Jos monitoimihävittäjän, jossa on täydelliset asejärjestelmät, lentotunnin hinnaksi ilmoitetaan halvempi hinta kuin meidän Hawkin (Ilmavoimien harjoitushävittäjä) lentotunti, niin kyllähän me tiedetään, että tässä ei ole laskettu kustannuksia samalla tavalla kuin meillä." Eihän Puranen suoraan Gripeniin viittaa, mutta ehkä niin pystyy rivien välistä lukemaan.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aikanaan Gripen voi olla hyväkin. Suomi ei ole kuitenkaan - päinvastaisista puheista huolimatta - ostamassa parasta hävittäjää. Vaan parhaan kokonaispaketin. Siihen kuuluu aktiiviset tukitoimet Suomen puolustamisessa. Listaajasta riippuu, kuinka korkealle niiden arvo lasketaan. Osa antaa niille arvoksi 0, osa taas paljon enemmän. Kyse on sopimuksiin perustuvasta puolustusyhteistyöstä USA:n kanssa.
 

Pipolätkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
KalPa, Dallas
Aika painokkaita mielipiteitä täällä Gripeniä vastaan. Toisaalta Laukkanen sanoi, että se olisi paras tarjolla olevista. Vaikea kuvitella Suomesta suurempaa auktoriteettia nimenomaan "lentäjän mielipidettä" lausumaan.
Itse naureskelin samaa. On kyllä niin kovaa faktaa tarjolla joillakin täällä, että toivottavasti ovat valitsemassa tätä tulevaa konemallia. Paskapuhetta kaikilta. Huijaavat vain tyhmiä suomalaisia. Ostetaan ennemmin maamiinoja.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Aika painokkaita mielipiteitä täällä Gripeniä vastaan. Toisaalta Laukkanen sanoi, että se olisi paras tarjolla olevista. Vaikea kuvitella Suomesta suurempaa auktoriteettia nimenomaan "lentäjän mielipidettä" lausumaan.

Laukkanen on 74-vuotias eläkeläinen, jonka lentelee nykyään prujekoneita. Silti hän ei sanonut, että Gripen on paras tarjolla olevista.

Laukkasen mukaan, kun katsotaan nykyisten tietojen valossa käyttökustannuksia ja teollista yhteistyötä, ruotsalainen Gripen E on vahvoilla. Suomen puolustamisen osalta käyttökustannukset ja teollinen yhteistyö ei ole edes merkittävin tekijä. Saati, että nämä kriteerit täyttävä kone olisi edes TOP-3.

Laukkanen ei jostain syystä sano sanaakaan siitä, miksi Suomi valitsi aikanaan Hornetit. Kysehän oli USA:n aika viime hetken erikoistarjouksesta hintojen suhteen, ja nyt tähän voidaan saada mukaan kenties vielä hieman nykyistä kattavampi puolustussopimus.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Juurihan nämä veljekset, kaksi sirkuksen tirehtööriä tapasivat kovin lämpimissä merkeissä..Trumppihan on uhannut määrätä 25 ja 10 prosentin tuontitullit teräkselle ja alumiinille. Tullien ensisijainen kohde olisi Kiina...". Noh, nyt sitten Kiina voi vaikka nostaa USA:n lainojen korkoja vastaavasti tai lopettaa lainojen myöntämisen gringoille kokonaan..
Koston kierre on valmis jos kauppasotaa halutaan. EU pistää päälle boikottiin levikset, harlikat, bourbon-whiskyn ja amerikkalaiset hävittäjäkoneet.. Trump toisti: 25 prosentin tuontitulli eurooppalaisille autoille, jos EU asettaa tuontitullit amerikkalaisille tuotteille | Yle Uutiset | yle.fi
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sopivin kone on (mun tetojen mukaan) Gipen ja ainoa jonka kanssa mennään varmasti metsään on F35. Koska 35 on suunniteltu eri hommaan kuin SUomen tarve on.

Edellisellä kerralla swedut tippui pelistä pois, koska kylkiäisenä olisi pitänyt kirjoitta avoin shekki tuleviin kehityskuluihin 50-50 periaatteella. Koska ne pitää edelleen meitä ali-ihmisinä, niin odottaisin jotain samanlaista tälläkin kertaa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Sopivin kone on (mun tetojen mukaan) Gipen ja ainoa jonka kanssa mennään varmasti metsään on F35. Koska 35 on suunniteltu eri hommaan kuin SUomen tarve on.

Edellisellä kerralla swedut tippui pelistä pois, koska kylkiäisenä olisi pitänyt kirjoitta avoin shekki tuleviin kehityskuluihin 50-50 periaatteella. Koska ne pitää edelleen meitä ali-ihmisinä, niin odottaisin jotain samanlaista tälläkin kertaa.
Tämän hetken koneista Raptor olisi tietenkin paras, mutta ei ole kaupan. Jotkut arvostavat F35 häiveominaisuuksien sekä ohjaajan tilannekuvan takia. Suomelle häivehävittäjät käyvät huonosti niiden suuren huoltotarpeen takia. Lisäksi olisi vaikeaa valita meille sopivaa versiota, sopivin versio vaatii koulutusvaiheessa varoalueen takia kolmen kilometrin kiitotien, joita on maassa vain kaksi ja näistä vain toinen on sotilaslentokenttä.

Gripenissä on häivekoneiden jälkeen pienin tutkaheijaste ja F35n ohella se pystyy hyökkäämään ilman omien sensorien käyttöä (sensoreita käyttävä kone havaitaan välittömästi, oli häiveominaisuuksia tai ei) kehittyneen dataliittymänsä avulla. Samaten elektroniikan tarjoama tilannekuva on korkeammalla tasolla kuin vanhemmissa koneissa. Lisäksi siinä on tämän hetken paras ilmataisteluohjus Meteor, joka ei mahdu F35 rungon sisälle. Vaikeaa sanoa saadaanko sitä muihin jenkkikoneisiin.

Mutta niin kuin joku tuolla sanoikin, niin ei tässä edes välttämättä olla valitsemassa parasta konetta. Hyvää tässä on Suomen kannalta se, että läheinen yhteistyö sekä jenkkien että Ruotsin kanssa ei kauppojen seurauksena vähene. Jenkit voivat luvata enemmän muuta kivaa, mutta lupaavatko on sitten toinen kysymys.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Mutta niin kuin joku tuolla sanoikin, niin ei tässä edes välttämättä olla valitsemassa parasta konetta.
Voisi liittyä NATOoon ja vältellä nää hätäapu-koplaukset. Osoittaa poliitikkojen vajaata aivotoimintaa ja populismia.

Jenkit voivat luvata enemmän muuta kivaa, mutta lupaavatko on sitten toinen kysymys.
Ei lupaa, mutta meidän poliitikot kuvittelee, että on luvattu...itsepetoksen luvattu maa.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Aika painokkaita mielipiteitä täällä Gripeniä vastaan. Toisaalta Laukkanen sanoi, että se olisi paras tarjolla olevista. Vaikea kuvitella Suomesta suurempaa auktoriteettia nimenomaan "lentäjän mielipidettä" lausumaan.
Laukkanen ei ymmärrä yhään mitään nykyteknologiasta. Tässä on se isoin ongelma. Otetaan ikäloppu pappa selittämään teille lentäjänä kuinka muka Gripen on paras, vaikka se ei osaa edes tietokonetta käynnistää ja nykyaikana ne koneet muuta olekkaan kuin tietokoneita. Joo minäkin voisin tukeutua höyryveturia valitessa johonkin vanhaan papparaiseen, mutta en mä sen neuvojen kanssa PC kaupoille lähtisi, tai saisi olla aika vankat meriitit sen asian tiimoilta sillä papalla. Laukkanen on varmasti ollut aikanaan todella kova lentäjä, mutta 16 vuodessa on sen verran mennyt tuo kehitys eteenpäin, että sen ymmärrys teknologiasta ei voi enää olla ajan tasalla. Tänä päivänä se itse kone on paljon pienemmässä roolissa, kuin se mitä siihen koneeseen on pultattu, millaista tilannekuvaa se kone kykenee lentäjälleen antamaan ja mitä järjestelmiä se kone sisältää. Tuohon päälle kaikki elektroniset sodankäynnit yms. niin minulla on 110% tieto ettei pieni pulju vain pysty tuottamaan sellaista koodia mitä isot pystyy.

Sillä aikaa kun maltalle jättää Gripenin mainosmateriaalien katseluun tauon, niin esim. Sveitsin tutkimus on ihan avoin luettavaksi.
Swiss Air Force Confidential Report on the Evaluation of the Eurofighter, the Gripen NG, and the Rafale (linkki tutkimukseen)

edit. ja pitihän sekin lisätä, että toisin kuin täällä tuntuu joku kuvittelevan niin F35 ei ole Raptor ja sen pintaa ei tarvitse maalailla uudestaan. Ei ne jenkitkään nyt ihan tyhmiä ole. F35 tutkakuva perustuu sen pinnan rakenteeseen, ei pintaan vedettyyn maaliin. Se ei tarvitse todellakaan mitään maalia että pysyy piilossa, kun teknologia on kehittynyt ja tuohon nimen omaan puututtiin ettei siitä voi tulla uusi Raptor millä ei ole varaa lentää.
 
Viimeksi muokattu:

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Tällaiset henkilökohtaiset hyökkäykset ansioitunutta sotilaslentäjää kohtaan raunioittaa ainostaan mustahukan uskottavuutta. Fingeri täältä huonolle käytökselle.
Sanoo henkilö joka huutelee tuolla läskiä yms. toisessa ketjussa.
No jos sinä uskot Laukkasen olevan perillä teknologisesta kehityksestä, niin mikäs siinä.
 

puuntakaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ipa Ipandeerus
Tällaiset henkilökohtaiset hyökkäykset ansioitunutta sotilaslentäjää kohtaan raunioittaa ainostaan mustahukan uskottavuutta. Fingeri täältä huonolle käytökselle.

Mahtaako edes tuntea Laukkasta? Muutenkin BlackWolfin oma pätevyys hävittäjän puikoissa on jäänyt ainakin mulle auki.
 

Sako

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
Sanoo henkilö joka huutelee tuolla läskiä yms. toisessa ketjussa.
DT(t) vetää huonosti ja ansaitsee kaiken kuran. En ole pahoillani idolisi loukkaamisesta.
No jos sinä uskot Laukkasen olevan perillä teknologisesta kehityksestä, niin mikäs siinä.
Se on saanut myös hornet-koulutuksen, joten jo se seikka kertoo ettei tekniikka ole vierasta.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös