F-35 hävittäjää on kehitetty 16 vuotta ja yhä siinä on monia vikoja, nuo uutiset kertoo omaa kieltään siitä että koneen suunnittelussa ja kehitystyössä on epäonnistuttu. Koneen ei pitäisi olla edes vaihtoehto Suomelle hävittäjäksi kun siihen ovat tyytymättömiä omatkin eli Yhdysvaltain puolustusministeriö.
Suomeenkin kaavailtu amerikkalaishävittäjä F-35 saa tylyn arvion Pentagonista | Yle Uutiset | yle.fi
Mitä tulee ruotsalaisten Gripeniin, niin E -kehitysversio lensi ensilentonsa kesäkuussa ja siinä ei ole merkittäviä vikoja toistaiseksi ilmennyt ja kyse ei ollut prototyypistä, vaan kone tuli jo varsinaiselta tuotantolinjalta.
SAAB tiedotti 25.10.2017 ensimäisen koelento-ohjelman saattamisesta päätökseen. Yliäänivalli koelennolla rikottiin 18. lokakuuta ja nyt on alettu varmistamaan koneen käyttäytymistä erilaisilla kohtauskulmilla ja erilaisilla nopeuksilla. Kesäkuun ensilennosta lokakuun yliäänilentoon koneella lennettiin neljän kuukauden aikana reilut 20 lentotuntia ja nyt mennään huhtikuussa -18.
Saabin uuden Gripenin koelennoilla siirryttiin ylisooniselle nopeusalueelle | lentoposti.fi
On siis todettu, että kone lentää ja moottori toimii. Nyt tutkitaan sitä, että kone käyttäytyy odotetulla tavalla koko liikealueellaan. Gripenin koelentoohjelma on simulaattorien ja CAD ohjelmien käytön ansiosta käsittääkseni suhteellisen lyhyt. Koelento-ohjelma ei ole nykyisin enää pelkästään perinteistä testaamista. Lennoilla varmistetaan pitkälti simulaatioilla aiemmin saavutettuja tuloksia.
Ei ole tarpeen tutkia loputtomiin sitä miten kehitysversio toimii suorituskyvyltään kun tietoa on olemassa C/D -malleista ja koelentovaiheessa on hyödynnetty jatkuvasti myös Gripen D-koneesta E-tasoon modifioitua ns. Gripen Demonstrator konetta. Riittää että koneen uuden teknologian toiminta varmistetaan odotetulla tavalla. Koneen suoritusarvojen sijaan lennoilla keskitytään alkuvaiheen jälkeen pääosin taktisten ja asejärjestelmien toimivuuden varmistamiseen. '
Gripen E on kuitenkin uusi kone, jossa ei ole vanhan Gripenin osia. Työntövoimaa on edelliseen versioon verraten noin viidenneksen enemmän, ja laskutelineitä muokkaamalla kone ottaa noin 40 prosenttia enemmän polttoainetta. Siinä, missä vanhojen Gripeneiden pääteline taittuu rungon sisälle, E- ja F-versioissa teline nostetaan siiven sisään. Näin runkoon mahtuu lisäpolttoainetta. Pääasialliset muutokset C/D-malliin verrattuina ovat uusi tehokkaampi moottori, uusi tutka, suurempi runko, suurempi polttoainemäärä, uusi ohjusmalli sekä uudet sensorit.
Ensimmäinen koelentokone keskittyy suoritusarvojen varmistamiseen ja seuraavaksi koelento-ohjelmaan liittyvät koneet keskittyvät yhdessä taktisten ja asejärjestelmien varmistuslentoihin. Toisen Gripen E -koneen odotetaan liittyvän koelento-ohjelmaan alkuvuodesta 2018, kolmannen on määrä valmistua vuoden 2018 jälkimmäisellä puoliskolla. Koelentäjien ja insinöörien mukaan simuloidut mallinnukset ovat pitäneet toistaiseksi lennoilla hyvin paikkansa, järjestelmät ovat osoittautuneet vakaiksi lennoilla kun aiempien C/D-versioiden järjestelmissä on tarvittu yleensä uudelleenkäynnistyksiä.
Gripen E -hävittäjien tuotanto on täydessä käynnissä Linköpingissä. Ensimmäiset Brasilian ja Ruotsin ilmavoimien koneet ovat olleet tuotantolinjalla jo pitkään. Ensimmäinen kone on tarkoitus luovuttaa Ruotsin ilmavoimille vuoden 2019 aikana.