Uskallatko arvata, millä tuotekehittely rahoitetaan? Todellisuudessa ero ei ole mikään muutama miljardi vs. 10 miljoonaa. Koneiden hintaerokaan ei ole satakertainen ja jos olisi, niin ilman muuta eurooppalainen kone veisi voiton. Ei Suomella rajattomia resursseja ole käytettävissä. (Sen verran asenteellinen ja ala-arvoinen kommenttisi on että vastaaminen tuntuu vähän hölmöltä. Faktoja ei kannata keksiä hatusta.)
Mitähän sinä nyt yrität tässä selittää? Jenkkien tuotteita myydään tuhatmäärin enemmän kuin Gripeniä, siksi niillä on myös varaa laittaa siihen koneeseensa enemmän sitä rahaa tuotekehityksenä sisään. Toisen noista koneista ovat suunnitelleet maailman parhaat, olemaan maailman paras ja edistyksellisin. Toisen on suunnitelleet ruotsalaiset. F35 ja Gripeniä ei ees pitäisi verrata keskenään. Toinen on Ferrari ja toinen Lada. Kummalla sinä haluaisit ennemmin lähteä kilpailuun? Se on ihan se ja sama kuinka paljon sitä Ladaa tuunataan ja markkinoidaan, niin se on silti Lada. Toinen on tehty olemaan paras. Siinä on kuule hurja ero.
Gripen on ihan hyvä kone jollekkin Brasilialle missä ei ole mitään suuria uhkia, tai jollekkin muulle pikkumaalle, missä vastassa saattaisi olla jotain vanhoja Migejä. Suomella olisi vastassa Venäjä ja sillä on varaa laittaa siihen kalustoonsa rahaa. Siinä skabassa ei Ladalla pärjää.
Lisäksi F35 ei käyttökustannuksiltaan ole kaueasti kummempi kuin Gripen. Hinnastakin paha sanoa, kun Gripenin todellinen hinta on kaikille vielä arvoitus, eihän se ole vielä kunnolla edes lentänyt. F35 sen sijaan on ollut ilmassa jo vuosia ja siitä on ongelmia korjailtu ja pitkään.
Nämä väitteet Gripenin kääntöajoista ja halpuuksista, koosta yms. on helvetin hauskoja, kun Gripen on ollut pelkkä paperituote. Paperilla on helppoa myydä vaikka mitä. Gripen on moottorilleen ylipainoinen, 25% ulkomitoissa aiempaan nähden kasvanut, jatkuvasti ylipainoisemmaksi muuttunut ja kilpailijoihin nähden paskimmaksi todettu. Mutta hyvin on mennyt markkinointi läpi kun porukka jaksaa hehkuttaa.
Kas kummaa että sekä Norja, että Sveitsi totesi sen ylivoimaisesti huonoimmaksi kaikista markkinoilla olevista koneista, vaikka sekin päätös piti tehdä ilman yhtään lentokykyistä Gripeniä.