Helvetin kallista toki silti. Eikö EU voisi kustantaa? Töitä Suomeen.
Minä olen siis myötämielinen sille, että Suomen rataverkosto vaihdettaisiin eurooppalaiseen raideleveyteen, mutta ymmärrän, jos kustannukset ja aikataulu jonkun verran hiertävät. EU voisi tosiaan rahoittaa hanketta ja miksei Natokin, jos sille nähtäisiin strategista merkitystä. Tosin varmaan sekä Nato että EU ensin harkitsisivat osallistumista Helsinki-Tallinna -tunnelin tai Jäämeren radan kustannuksiin osallistumista.
Lisäys: Niin, olisin kyllä tyytyväinen, jos jonkinlaiseen periaatepäätökseen päästäisiin siitä, että aikataululla X vaihdetaan raideleveys, koska jos ei ole periaatepäätöstä, niin sitten kaikki uusittava kalusto tulee tällä nykyisellä leveydellä. Mutta kyllä itse näkisin, että esimerkiksi Helsinki-Tallinna -tunneli olisi edellytys sille, että tätä alettaisiin harkita, silloinhan junat pääsisivät kulkemaan suoraan Keski-Euroopasta Suomeen.
Telien vaihto veturiin ja vaunuihin.
Joo. Sitten yksi mahdollisuus olisi sellaiset "vaihtuvalevyiset" telit, niin voisi ajaa kaksilla
rattailla raideleveyksillä. Siitä en ole varma, että saataisiinko Suomen rataverkosto tukemaan molempia leveyksiä siirtymäajaksi asentamalla yksi kisko nykyisten sisään (toki vaatii ratapölkkyjen vaihtamisen). Saattaa kuitenkin leveysero olla liian pieni sellaiselle (152,4 cm vs 143,5 cm eli "kolmas" kisko 9 cm päähän nykyisestä).
Lisäys: Tässä muuten juttua aiheesta, tämä on linkattu JA:han aiemminkin, mutta siis edelleen validi:
EU:n komission tuore vaatimus pakottaisi Suomen muuttamaan junaraiteidensa leveyttä. Tässä jutussa kerromme, miksi.
www.iltalehti.fi