Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

  • 722 008
  • 4 752

El Gordo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Lieköhän järkevää ostaa ilmapuolustusjärjestelmää Israelista? Yleinen luotettavuus sotatarvikkeiden hankintamaana ainakin laski omassa silmissä, kun eivät uskalla myydä aseitaan Ukrainaan. Epäilen vahvasti, että Israel tukisi Suomeakaan, mikäli oltaisiin Ukrainan asemassa.
No jos hankitaan järjestelmä ennen sotaa? Ei kai ne tule sitä pois hakemaan sitten jos sota syttyy, vaikkeivat uskaltaisikaan tukea.
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Kyse on luotettavuudesta. Saisimmeko täydennyksiä jos täällä olisi tosipaikka?
Israel on kehittänyt järjestelmiään amerikkalaisten kanssa. Uskoisin, että amerikkalaisohjukset sopivat israelilaisiin ilmatorjuntajärjestelmiin kuten sopivat israelilaisohjukset amerikkalaisjärjestelmiin. Esimerkkinä Patriot-ilmatorjuntajärjestelmä, johon Israel muistaakseni kehitti alkuperäistä paremmat ohjukset mm. Iskanderien torjumista varten.

Jos oltaisiin vain Israelin varassa ohjusten ja varaosienkin kanssa, kauppahan olisi turhaa riskiä sisältävä. En usko, että puolustusministeriö näin toimisi.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Kyse on luotettavuudesta. Saisimmeko täydennyksiä jos täällä olisi tosipaikka?
Kyllä näin uskon. Usein asekaupoissa on myös mukana ylläpitoa ja täydennystä, eikä asekaupoille aleta, ellei toiseen osapuoleen luoteta. Toki joskus tilanteet saattavat muuttua oston ja mahdollisen käytön välisenä aikana, mutten usko siihen Suomen ja Israelin välillä.
 

chauron

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIMARS
Pakko kiittää lehdistöä tässä keississä joka on jaksanut ensinnäkin nostaa ongelman esiin ja on lisäksi nyt penkonut esille näitä ongelmia mitkä liittyy siihen > tämä voi nostaa möykän tavallisissa kansalaisissa ja asiat voidaan vielä muuttaa.

Ei kyllä kuulosta oikealta yritystoiminnalta yhtään vaan perus bulvaanihommista. Tuollaiseen paikkaan voi varastoida tavaraa ja majoittaa ison määrän ihmisiä.

 

Artyukhin

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна

Eikös tuo olisi helvetin tärkeä muokata raideleveyksiä, ettei ole yhteensopivat itänaapurille..
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK

Eikös tuo olisi helvetin tärkeä muokata raideleveyksiä, ettei ole yhteensopivat itänaapurille..
Jonkun verran asialla voi nähdä tuotakin ulottuvuutta, mutta raideleveyden muuttamisessa on silti isossa kuvassa kyse Keski-Euroopan maiden halusta parantaa rahdin ja ihmisten liikkuvuutta raiteilla maanteiden ja lentoliikenteen sijaan. Toisin sanoen, olisi halua siihen, että junat voisivat ajaa Italiasta Tornioon ilman tarvetta erikoisemmille operaatioille (esim. telien vaihdolle, tai sitten kaksilla raideleveyksillä toimiville erikoisjunille ja -vaunuille).


Raideleveyden muuttaminen ei vain ole mikään pikkujuttu. Oletus on se, että nyt on pöydällä se EU:n esittämä ehdotus, että Suomessa uudet rataosuudet rakennettaisiin eurooppalaisella raideleveydellä. Suomessa on vastustusta siksi, kun olemassaoleva kalusto ei sitten pystyisi käyttämään näitä uusia raideosuuksia.

Itse henkilökohtaisesti pidän tavoitetta hyvänä, mutta ymmärrän, että sormia napsauttamalla se ei tapahdu. Lisäksi, jotta raideleveyden muuttamisesta olisi iloa, niin Suomen raideyhteyksiä muualle Eurooppaan pitäisi parantaa ja liikennettä lisätä.
 

Pallister

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Dronet täyskieltoon !

Hybridiä pukkaa niin kuin kaavailtiin jo kuukausia sitten.
Supon pojat taitaa olla aika voimattomia kun ukkoa tuli rajan yli niin paljon, olisi silti hienoa jos niillä olisi joku aavistus kuka noita lennättelee.
Vaihtoehtoja on, nukkuvia soluja mitä on herätelty Moskovasta, ”turisteja” tai sitten ihan kantasuomalaisia jotka ovat idän palveluksessa jollain tavalla.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Vaihtoehtoja on, nukkuvia soluja mitä on herätelty Moskovasta, ”turisteja” tai sitten ihan kantasuomalaisia jotka ovat idän palveluksessa jollain tavalla.
Tällä hetkellä oma vaihtoehtoni sekä tähän että Norjan drone-havaintoihin on FUD (Fear, Uncertainty and Doubt). Eli herätellään pelkoa ja epävarmuutta, "mitähän se nyt seuraavaksi tekee". Taustalla voi olla sen kaltaista, että jos joskus tilaisuus antaa myöten, niin sopivalla täsmäsabotaasilla voitaisiin koettaa syventää ahdinkoa.
 

Everton

Jäsen
Suosikkijoukkue
KooKoo
Raideleveyden muuttaminen ei vain ole mikään pikkujuttu.

Paitsi Neuvostoliitossa.

Siellä kommunistinen puolue päätti yhtenä päivänä, että vanha tuumajärjestelmästä peräisin ollut 1524 mm raideleveys pitää ihan ehdottomasti muuttaa metrijärjestelmään sopivampaan mittaan 1520 mm.

Tämä toteutettiin (tai "toteutettiin", uskoo ken haluaa) sitten niin, että kaikki maan kiskot käytiin vääntämässä hieman sisäänpäin kallelleen, jolloin leveydestä saatiin neljä millimetriä pois.

Olihan siellä kyllä 1950-luvulla varmasti paljon vankeja ja muita, ketkä on voitu ihan oikeasti laittaakin tuota hommaa tekemään. Vähän kyllä epäilen, että jossain Siperian radalla edes pakkotyöläiset eivät ole noin hölmöä hommaa lähteneet tekemään saati sitten ketkään politrukit mittailemaan, että onko raideleveys nyt puolueen tahdon mukainen vai ei.
 

Glove

Jäsen

Eikös tuo olisi helvetin tärkeä muokata raideleveyksiä, ettei ole yhteensopivat itänaapurille..
Ideana ihan järkevä, mutta ihan järjettömän kallis toteuttaa. Toki jos sen maksaa joku muu niin ei kun töihin. Ratapölkyt menisi uusiksi, vanhat kiskot voi varmasti käyttää. SItten vielä koko kaluston sovittaminen uuteen raideleveyteen tai uusien ostaminen. €€€€€.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Ideana ihan järkevä, mutta ihan järjettömän kallis toteuttaa. Toki jos sen maksaa joku muu niin ei kun töihin. Ratapölkyt menisi uusiksi, vanhat kiskot voi varmasti käyttää. SItten vielä koko kaluston sovittaminen uuteen raideleveyteen tai uusien ostaminen. €€€€€.
Tuossa varmaan keskustellaan vasta siitä, että uudet rataosuudet tehtäisiin Euroopan raideleveyksillä. Siihen Suomi tuskin ihan helposti suostuu, koska silloin rataosuuksia ei voisi käyttää nykykalustolla, vaan uusille osuuksille pitäisi hankkia uusi kalusto, jota puolestaan ei voisi käyttää nykyisillä rataosuuksilla. Toisaalta sitten juuri tuo mitä sanoit, että jos alettaisiin uusia rataverkko ja kalusto kokonaisuudessaan, niin siihen uppoaisi tavattomasti rahaa. Silloin siitä kyllä pitäisi olla taloudellista hyötyä heti ulosmitattavaksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tuossa varmaan keskustellaan vasta siitä, että uudet rataosuudet tehtäisiin Euroopan raideleveyksillä. Siihen Suomi tuskin ihan helposti suostuu, koska silloin rataosuuksia ei voisi käyttää nykykalustolla, vaan uusille osuuksille pitäisi hankkia uusi kalusto, jota puolestaan ei voisi käyttää nykyisillä rataosuuksilla. Toisaalta sitten juuri tuo mitä sanoit, että jos alettaisiin uusia rataverkko ja kalusto kokonaisuudessaan, niin siihen uppoaisi tavattomasti rahaa. Silloin siitä kyllä pitäisi olla taloudellista hyötyä heti ulosmitattavaksi.
Varmaan sitä vanhaa kalustoa voi muokata toimimaan uudella raideleveydellä.

Helvetin kallista toki silti. Eikö EU voisi kustantaa? Töitä Suomeen.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Helvetin kallista toki silti. Eikö EU voisi kustantaa? Töitä Suomeen.
Minä olen siis myötämielinen sille, että Suomen rataverkosto vaihdettaisiin eurooppalaiseen raideleveyteen, mutta ymmärrän, jos kustannukset ja aikataulu jonkun verran hiertävät. EU voisi tosiaan rahoittaa hanketta ja miksei Natokin, jos sille nähtäisiin strategista merkitystä. Tosin varmaan sekä Nato että EU ensin harkitsisivat osallistumista Helsinki-Tallinna -tunnelin tai Jäämeren radan kustannuksiin osallistumista.

Lisäys: Niin, olisin kyllä tyytyväinen, jos jonkinlaiseen periaatepäätökseen päästäisiin siitä, että aikataululla X vaihdetaan raideleveys, koska jos ei ole periaatepäätöstä, niin sitten kaikki uusittava kalusto tulee tällä nykyisellä leveydellä. Mutta kyllä itse näkisin, että esimerkiksi Helsinki-Tallinna -tunneli olisi edellytys sille, että tätä alettaisiin harkita, silloinhan junat pääsisivät kulkemaan suoraan Keski-Euroopasta Suomeen.

Telien vaihto veturiin ja vaunuihin.
Joo. Sitten yksi mahdollisuus olisi sellaiset "vaihtuvalevyiset" telit, niin voisi ajaa kaksilla rattailla raideleveyksillä. Siitä en ole varma, että saataisiinko Suomen rataverkosto tukemaan molempia leveyksiä siirtymäajaksi asentamalla yksi kisko nykyisten sisään (toki vaatii ratapölkkyjen vaihtamisen). Saattaa kuitenkin leveysero olla liian pieni sellaiselle (152,4 cm vs 143,5 cm eli "kolmas" kisko 9 cm päähän nykyisestä).

Lisäys: Tässä muuten juttua aiheesta, tämä on linkattu JA:han aiemminkin, mutta siis edelleen validi:

 
Viimeksi muokattu:

KooMT

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa, San Jose Sharks
Pakko olla neljä kiskoa, ei mahdu olemaan vain kahta kiskoa. Muuten voisi Haaparanta-Torniokin olla noin, mutta sielläkin neljä kiskoa..

En ole raideleveyden vaihdon kannattaja kun tuo ainut yhteys on vain Haaparannan kautta missä samaa raideleveyttä voitaisiin hyödyntää.. Ja Tallinna tunnelia saa odottaa, jos tuleekaan, kun ei edes Rail Baltica projekti ei meinaa edetä.

Ja Neuvostoliiton 1524mm -> 1520mm muutos sikäli eri, että käytännössä sama vaunu pystyy liikennöimään kummallakin raideleveydellä kun on vain 4mm ero. Ei haitannut vaikka raideleveyden muutosta ei olisi saatu toisessa päässä vielä valmiiksi vaikka toisessa päässä olisi. Toisin on 1524 mm-> 1435 mm muutoksessa.
 

Euro71

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, olosuhdesyistä HIFK
Pakko olla neljä kiskoa, ei mahdu olemaan vain kahta kiskoa. Muuten voisi Haaparanta-Torniokin olla noin, mutta sielläkin neljä kiskoa.
Tarkoitan kolmella kiskolla sitä, että on rata, jota voi käyttää kahdella eri raideleveydellä, kts. liite.

Jos tuollainen on mahdollista, niin sitten uusia rataosuuksia voitaisiin rakentaa sellaisilla ratapölkyillä, että niihin on asennettavissa lisäkisko eurooppalaisille junille ja vaunuille. Siirtymäaikana - lienee luokkaa 50 vuotta tai jotain - tuollaisilla ratapölkyillä voisi olla kolme kiskoa, sitten kun nykykalusto on romutettu, niin voitaisiin poistaa ulompi kisko (ja loput uudet rataosuudet sekä korjaustöistä johtuvat muutokset tehdä yhdelle raideleveydelle)

En ole raideleveyden vaihdon kannattaja kun tuo ainut yhteys on vain Haaparannan kautta missä samaa raideleveyttä voitaisiin hyödyntää.. Ja Tallinna tunnelia saa odottaa, jos tuleekaan, kun ei edes Rail Baltica projekti ei meinaa edetä.
Joo, hitaasti tämä projekti kaikkineen on edennyt. Mutta kyllä minusta Suomelle olisi pitkällä aikajänteellä hyötyä siirtyä yleiseurooppalaiseen raideleveyteen eli siis leveyteen, jota mm. Norja ja Ruotsi käyttävät (kts. toinen kuva). Tuossa oli jo vähän aikaa sitten juttua mediassa siitä, että Narvikin satamalla voi olla iso strateginen rooli Suomelle tulevaisuudessa, niin tottahan se helpottaisi, jos sieltä saataisiin tavaraa junalla.

Olen siis itse sitä mieltä, että mahdollisuuksien mukaan Suomen kyllä kannattaisi ottaa pitkän aikavälin suunnitelmaksi rataverkon raideleveyden vaihtaminen eurooppalaiseksi, vaikka se ei nyt ihan heti onnistukaan.

Ja Neuvostoliiton 1524mm -> 1520mm muutos sikäli eri, että käytännössä sama vaunu pystyy liikennöimään kummallakin raideleveydellä kun on vain 4mm ero. Ei haitannut vaikka raideleveyden muutosta ei olisi saatu toisessa päässä vielä valmiiksi vaikka toisessa päässä olisi. Toisin on 1524 mm-> 1435 mm muutoksessa.
Joo, näinpä. Ja Neuvostoliiton toleransseilla pelatessa voisin veikata, että niin vetureissa, vaunuissa kuin radoissakin tuo 4 mm meni ihan pelkkään virhemarginaaliin. Suomessa tuo 9 cm ei kyllä millään mahdu toleransseihin :D
 

Liitteet

  • Raideleveys.png
    Raideleveys.png
    5,7 KB · kertaa luettu: 149
  • Raideleveys_Euroopassa.png
    Raideleveys_Euroopassa.png
    18,6 KB · kertaa luettu: 148

Derrick

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Antti ja Puolustusvoimat hoitaa tämän varmaan siten että koko saari myydään venäläisille sijoittajille, kaupan hoitaa Suomen puolesta joku vankilasta lomalla oleva aviopuolison lahtaaja.

***
Päivi Räsänen vaatii Venäjän konsulaatin lakkauttamista Ahvenanmaalla
Kansanedustaja Päivi Räsänen (kd.) jätti tänään hallitukselle kirjallisen kysymyksen, jossa hän vaatii Venäjän konsulaatin lakkauttamista Ahvenanmaalla.

Venäjän Maarianhaminan konsulaatti on vuodesta 1940 lähtien valvonut Ahvenanmaan demilitarisointisopimuksen noudattamista. Räsäsen mukaan sopimuksen valvonta pitäisi siirtää esimerkiksi Suomelle tai Ruotsille.

Päivi Räsänen toimi sisäministerinä vuosina 2011–2015.

Myös esimerkiksi kokoomuksen puheenjohtaja Petteri Orpo sekä perussuomalaiset kansanedustajat ovat vaatineet konsulaatin lakkauttamista Venäjän hyökättyä Ukrainaan.
 

Shardik

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät, Avs, Mestis
Venäjän Maarianhaminan konsulaatti on vuodesta 1940 lähtien valvonut Ahvenanmaan demilitarisointisopimuksen noudattamista. Räsäsen mukaan sopimuksen valvonta pitäisi siirtää esimerkiksi Suomelle tai Ruotsille.
Hyvä idea. Yksi hyvä vaihtoehto uudeksi valvovaksi tahoksi olisi Ukraina.
 

canttig

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomi
Lieköhän järkevää ostaa ilmapuolustusjärjestelmää Israelista? Yleinen luotettavuus sotatarvikkeiden hankintamaana ainakin laski omassa silmissä, kun eivät uskalla myydä aseitaan Ukrainaan. Epäilen vahvasti, että Israel tukisi Suomeakaan, mikäli oltaisiin Ukrainan asemassa.
Jos miettii pitkää rajaa Venäjän kanssa niin se vähän hämää. Venäjän maavoimilla ei ole operointikykyä hyökätä Suomea vastaan. Ukraina on näyttänyt että hätää kärsivät jo avoimessakin maastossa saati sitten suomalaisessa peitteisessä maastossa.

Ilmatilan hallinta on se mihin Suomen pitää panostaa, tämä näkyy myös Ukrainassa. Ja puolustusvoimat ovat mielestäni ajatusta toteuttaneet. F-35 on hävittäjähankintana paras mahdollinen ja israelilainen ohjuspuolustus on myös maailman parasta.

Tietysti on myös meripuolustus. Siinä tukeutuminen kotimaiseen ja ruotsalaiseen on hyvin perusteltua. Suomen rannikon puolustukseen tarvittava kalusto osataan tehdä parhaiten Suomessa, asejärjestelmiä Ruotsista. Myös merivoimiin pitää panostaa.
 

Mojo

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Buli
En minä ainakaan usko mihinkään ohjusiskuihin tai muihinkaan varsinaisiin sotilaallisiin toimiin, mutta kaikenlainen muu håiriöiden aiheuttaminen esim. sähkön- ja vedenjakeluun on mahdollista kuten Supokin kertoo kansallisen turvaliisuuden katsauksessaan ja näihin uhkiin kannattaa suhtautua asian vaatimalla vakavuudella.

Suomessa kuitenkin pyörii kaikenlaista Venäjän lähettämää hiihtäjää ja uskon kyllä viranomaisten olevan pääosin tietoinen heidän liikkeistään, mutta mitäänhän ei varmastikaan saada sataprosenttisesti tilkittyä. Voimalaitoksia on mahdollista suojella fyysisesti, mutta laajassa maassa muuntajat ja voimalinjat ovat väistämättä suojattomia.

 

Hiihtäjä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jääkiekko
En minä ainakaan usko mihinkään ohjusiskuihin tai muihinkaan varsinaisiin sotilaallisiin toimiin, mutta kaikenlainen muu håiriöiden aiheuttaminen esim. sähkön- ja vedenjakeluun on mahdollista kuten Supokin kertoo kansallisen turvaliisuuden katsauksessaan ja näihin uhkiin kannattaa suhtautua asian vaatimalla vakavuudella.

Suomessa kuitenkin pyörii kaikenlaista Venäjän lähettämää hiihtäjää ja uskon kyllä viranomaisten olevan pääosin tietoinen heidän liikkeistään, mutta mitäänhän ei varmastikaan saada sataprosenttisesti tilkittyä. Voimalaitoksia on mahdollista suojella fyysisesti, mutta laajassa maassa muuntajat ja voimalinjat ovat väistämättä suojattomia.

Tässä myös Reutersilta haastatteluja käytännön elämästä vedenpuutteessa: How water has been weaponised in Ukraine

Sveta has no doubt about why the Ukrainian-held southern city of Mykolaiv, a ship-building centre that is home to a half a million people, has gone without fresh water for the past six months.

"They (the Russians) are committing genocide against us," she growled as she waited this week with dozens of others to fill containers with water from tanks hauled to a downtown thoroughfare aboard an electric tramway repair car.


Puoli vuotta ilman vettä. Ainoa tapa saada täydennyksiä on jonottaa ulkona ratikalla tuotuja vesitankkeja. Kuvitelkaa tämä Helsingissä, varsinkin talvella. Toinen sanoo sinnikkäänä mutta uupuneena:

"We live through one day and there is no joy and then there is the next day."

Kaikki mitä voidaan tehdä katastrofien ehkäisemiseksi, pitää tehdä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös