Kyse on luotettavuudesta. Saisimmeko täydennyksiä jos täällä olisi tosipaikka?No jos hankitaan järjestelmä ennen sotaa? Ei kai ne tule sitä pois hakemaan sitten jos sota syttyy, vaikkeivat uskaltaisikaan tukea.
Kyse on luotettavuudesta. Saisimmeko täydennyksiä jos täällä olisi tosipaikka?No jos hankitaan järjestelmä ennen sotaa? Ei kai ne tule sitä pois hakemaan sitten jos sota syttyy, vaikkeivat uskaltaisikaan tukea.
Israel on kehittänyt järjestelmiään amerikkalaisten kanssa. Uskoisin, että amerikkalaisohjukset sopivat israelilaisiin ilmatorjuntajärjestelmiin kuten sopivat israelilaisohjukset amerikkalaisjärjestelmiin. Esimerkkinä Patriot-ilmatorjuntajärjestelmä, johon Israel muistaakseni kehitti alkuperäistä paremmat ohjukset mm. Iskanderien torjumista varten.Kyse on luotettavuudesta. Saisimmeko täydennyksiä jos täällä olisi tosipaikka?
Kyllä näin uskon. Usein asekaupoissa on myös mukana ylläpitoa ja täydennystä, eikä asekaupoille aleta, ellei toiseen osapuoleen luoteta. Toki joskus tilanteet saattavat muuttua oston ja mahdollisen käytön välisenä aikana, mutten usko siihen Suomen ja Israelin välillä.Kyse on luotettavuudesta. Saisimmeko täydennyksiä jos täällä olisi tosipaikka?
Jonkun verran asialla voi nähdä tuotakin ulottuvuutta, mutta raideleveyden muuttamisessa on silti isossa kuvassa kyse Keski-Euroopan maiden halusta parantaa rahdin ja ihmisten liikkuvuutta raiteilla maanteiden ja lentoliikenteen sijaan. Toisin sanoen, olisi halua siihen, että junat voisivat ajaa Italiasta Tornioon ilman tarvetta erikoisemmille operaatioille (esim. telien vaihdolle, tai sitten kaksilla raideleveyksillä toimiville erikoisjunille ja -vaunuille).EU-komissio haluaa kaventaa Suomen raideleveyttä – Ministeri Harakka luottavainen, että ”kansallinen päätösvalta asiassa säilyy”
EU:n liikenneministerit keskustelevat raideliikenteestä Prahassa. Kyseessä on epävirallinen ministerikokous, jossa ei tehdä päätöksiä. EU-komissio on ehdottanut, että Suomessa uudet raideyhteydet rakennettaisiin eurooppalaisen standardin raideleveyteen.www.kauppalehti.fi
Eikös tuo olisi helvetin tärkeä muokata raideleveyksiä, ettei ole yhteensopivat itänaapurille..
Hybridiä pukkaa niin kuin kaavailtiin jo kuukausia sitten.Dronet täyskieltoon !
Suomessa havaittu droneja kriittisten kohteiden lähellä
Lounais-Suomessa on raportoitu useita droneja huoltovarmuuden kannalta tärkeiden kohteiden lähellä, kertovat viranomaiset.www.is.fi
Tällä hetkellä oma vaihtoehtoni sekä tähän että Norjan drone-havaintoihin on FUD (Fear, Uncertainty and Doubt). Eli herätellään pelkoa ja epävarmuutta, "mitähän se nyt seuraavaksi tekee". Taustalla voi olla sen kaltaista, että jos joskus tilaisuus antaa myöten, niin sopivalla täsmäsabotaasilla voitaisiin koettaa syventää ahdinkoa.Vaihtoehtoja on, nukkuvia soluja mitä on herätelty Moskovasta, ”turisteja” tai sitten ihan kantasuomalaisia jotka ovat idän palveluksessa jollain tavalla.
Raideleveyden muuttaminen ei vain ole mikään pikkujuttu.
Niin ei vissiin kannata sulkea itärajaa, tai toki olisi pitänyt jo helmikuussa.Dronet täyskieltoon !
Suomessa havaittu droneja kriittisten kohteiden lähellä
Lounais-Suomessa on raportoitu useita droneja huoltovarmuuden kannalta tärkeiden kohteiden lähellä, kertovat viranomaiset.www.is.fi
Niin ei vissiin kannata sulkea itärajaa, tai toki olisi pitänyt jo helmikuussa.
Ideana ihan järkevä, mutta ihan järjettömän kallis toteuttaa. Toki jos sen maksaa joku muu niin ei kun töihin. Ratapölkyt menisi uusiksi, vanhat kiskot voi varmasti käyttää. SItten vielä koko kaluston sovittaminen uuteen raideleveyteen tai uusien ostaminen. €€€€€.EU-komissio haluaa kaventaa Suomen raideleveyttä – Ministeri Harakka luottavainen, että ”kansallinen päätösvalta asiassa säilyy”
EU:n liikenneministerit keskustelevat raideliikenteestä Prahassa. Kyseessä on epävirallinen ministerikokous, jossa ei tehdä päätöksiä. EU-komissio on ehdottanut, että Suomessa uudet raideyhteydet rakennettaisiin eurooppalaisen standardin raideleveyteen.www.kauppalehti.fi
Eikös tuo olisi helvetin tärkeä muokata raideleveyksiä, ettei ole yhteensopivat itänaapurille..
Tuossa varmaan keskustellaan vasta siitä, että uudet rataosuudet tehtäisiin Euroopan raideleveyksillä. Siihen Suomi tuskin ihan helposti suostuu, koska silloin rataosuuksia ei voisi käyttää nykykalustolla, vaan uusille osuuksille pitäisi hankkia uusi kalusto, jota puolestaan ei voisi käyttää nykyisillä rataosuuksilla. Toisaalta sitten juuri tuo mitä sanoit, että jos alettaisiin uusia rataverkko ja kalusto kokonaisuudessaan, niin siihen uppoaisi tavattomasti rahaa. Silloin siitä kyllä pitäisi olla taloudellista hyötyä heti ulosmitattavaksi.Ideana ihan järkevä, mutta ihan järjettömän kallis toteuttaa. Toki jos sen maksaa joku muu niin ei kun töihin. Ratapölkyt menisi uusiksi, vanhat kiskot voi varmasti käyttää. SItten vielä koko kaluston sovittaminen uuteen raideleveyteen tai uusien ostaminen. €€€€€.
Varmaan sitä vanhaa kalustoa voi muokata toimimaan uudella raideleveydellä.Tuossa varmaan keskustellaan vasta siitä, että uudet rataosuudet tehtäisiin Euroopan raideleveyksillä. Siihen Suomi tuskin ihan helposti suostuu, koska silloin rataosuuksia ei voisi käyttää nykykalustolla, vaan uusille osuuksille pitäisi hankkia uusi kalusto, jota puolestaan ei voisi käyttää nykyisillä rataosuuksilla. Toisaalta sitten juuri tuo mitä sanoit, että jos alettaisiin uusia rataverkko ja kalusto kokonaisuudessaan, niin siihen uppoaisi tavattomasti rahaa. Silloin siitä kyllä pitäisi olla taloudellista hyötyä heti ulosmitattavaksi.
Varmaan sitä vanhaa kalustoa voi muokata toimimaan uudella raideleveydellä.
Minä olen siis myötämielinen sille, että Suomen rataverkosto vaihdettaisiin eurooppalaiseen raideleveyteen, mutta ymmärrän, jos kustannukset ja aikataulu jonkun verran hiertävät. EU voisi tosiaan rahoittaa hanketta ja miksei Natokin, jos sille nähtäisiin strategista merkitystä. Tosin varmaan sekä Nato että EU ensin harkitsisivat osallistumista Helsinki-Tallinna -tunnelin tai Jäämeren radan kustannuksiin osallistumista.Helvetin kallista toki silti. Eikö EU voisi kustantaa? Töitä Suomeen.
Joo. Sitten yksi mahdollisuus olisi sellaiset "vaihtuvalevyiset" telit, niin voisi ajaa kaksillaTelien vaihto veturiin ja vaunuihin.
Tarkoitan kolmella kiskolla sitä, että on rata, jota voi käyttää kahdella eri raideleveydellä, kts. liite.Pakko olla neljä kiskoa, ei mahdu olemaan vain kahta kiskoa. Muuten voisi Haaparanta-Torniokin olla noin, mutta sielläkin neljä kiskoa.
Joo, hitaasti tämä projekti kaikkineen on edennyt. Mutta kyllä minusta Suomelle olisi pitkällä aikajänteellä hyötyä siirtyä yleiseurooppalaiseen raideleveyteen eli siis leveyteen, jota mm. Norja ja Ruotsi käyttävät (kts. toinen kuva). Tuossa oli jo vähän aikaa sitten juttua mediassa siitä, että Narvikin satamalla voi olla iso strateginen rooli Suomelle tulevaisuudessa, niin tottahan se helpottaisi, jos sieltä saataisiin tavaraa junalla.En ole raideleveyden vaihdon kannattaja kun tuo ainut yhteys on vain Haaparannan kautta missä samaa raideleveyttä voitaisiin hyödyntää.. Ja Tallinna tunnelia saa odottaa, jos tuleekaan, kun ei edes Rail Baltica projekti ei meinaa edetä.
Joo, näinpä. Ja Neuvostoliiton toleransseilla pelatessa voisin veikata, että niin vetureissa, vaunuissa kuin radoissakin tuo 4 mm meni ihan pelkkään virhemarginaaliin. Suomessa tuo 9 cm ei kyllä millään mahdu toleransseihin :DJa Neuvostoliiton 1524mm -> 1520mm muutos sikäli eri, että käytännössä sama vaunu pystyy liikennöimään kummallakin raideleveydellä kun on vain 4mm ero. Ei haitannut vaikka raideleveyden muutosta ei olisi saatu toisessa päässä vielä valmiiksi vaikka toisessa päässä olisi. Toisin on 1524 mm-> 1435 mm muutoksessa.
Hyvä idea. Yksi hyvä vaihtoehto uudeksi valvovaksi tahoksi olisi Ukraina.Venäjän Maarianhaminan konsulaatti on vuodesta 1940 lähtien valvonut Ahvenanmaan demilitarisointisopimuksen noudattamista. Räsäsen mukaan sopimuksen valvonta pitäisi siirtää esimerkiksi Suomelle tai Ruotsille.
Jos miettii pitkää rajaa Venäjän kanssa niin se vähän hämää. Venäjän maavoimilla ei ole operointikykyä hyökätä Suomea vastaan. Ukraina on näyttänyt että hätää kärsivät jo avoimessakin maastossa saati sitten suomalaisessa peitteisessä maastossa.Lieköhän järkevää ostaa ilmapuolustusjärjestelmää Israelista? Yleinen luotettavuus sotatarvikkeiden hankintamaana ainakin laski omassa silmissä, kun eivät uskalla myydä aseitaan Ukrainaan. Epäilen vahvasti, että Israel tukisi Suomeakaan, mikäli oltaisiin Ukrainan asemassa.
Tässä myös Reutersilta haastatteluja käytännön elämästä vedenpuutteessa: How water has been weaponised in UkraineEn minä ainakaan usko mihinkään ohjusiskuihin tai muihinkaan varsinaisiin sotilaallisiin toimiin, mutta kaikenlainen muu håiriöiden aiheuttaminen esim. sähkön- ja vedenjakeluun on mahdollista kuten Supokin kertoo kansallisen turvaliisuuden katsauksessaan ja näihin uhkiin kannattaa suhtautua asian vaatimalla vakavuudella.
Suomessa kuitenkin pyörii kaikenlaista Venäjän lähettämää hiihtäjää ja uskon kyllä viranomaisten olevan pääosin tietoinen heidän liikkeistään, mutta mitäänhän ei varmastikaan saada sataprosenttisesti tilkittyä. Voimalaitoksia on mahdollista suojella fyysisesti, mutta laajassa maassa muuntajat ja voimalinjat ovat väistämättä suojattomia.
Pääkirjoitus: Venäjän sotilastiedustelu uhkaa Suomen voimalaitoksia ja sähköverkkoja
Kuten Suojelupoliisi kertoo, uhka on todellinen. Ukrainassa venäläiset yrittävät tuhota juuri sähkön- ja vedenjakelun, Iltalehden Lauri Nurmi kirjoittaa.www.iltalehti.fi
Niin ei vissiin kannata sulkea itärajaa, tai toki olisi pitänyt jo helmikuussa.