Eiköhän hinta vielä halpene tuosta. Lisäksi jos muita koneita valitaan, hintaan pitäisi todellisuudessa laskea mukaan kaikki ne muutostyöt, joita siirtyminen esimerkisi Saabiin vaatii. Lisäksi tulisi laskea kehityskustannuksista todelliset luvut tilanteeseen, jossa Saabin valitsevia maita olisi vain muutama.
Näin sen näen myös. 10 vuotta sitten kauhisteltiin koneen hintaa sekä epäluotettavuutta. Hinta on kokoajan pudonnut kun vuosia on tullut lisää ja tekniikka kehittynyt ja koneeseen tarvittavan tekniikan kustannukset on pudonnut. Sama asia liittyy myös huoltoon joka on myös nopeutunut. Tästä vielä 10 vuotta kun lentokilometrejä tulee lisää ja konetta kehitetään vielä järkyttävillä summilla, niin varsin luotettavasta ja todennäköisesti myös edullisesta tai "edullisesta" koneesta on silloin kysymys. Jos muistan oikein, niin uutta moottoriakin kehitetään tai on suunnitelmissa?
Vielä vertaillaan siitä perspektiivistä että vastaavaa tekniikkaa ihan suoraan on vain Raptorissa koko maailman mittakaavassa. Esimerkiksi Kiinan ja Venäjän vastaavista koneista ei ainakaan kaikkien länsimaalaisten arvoiden mukaan voida puhua samana päivänä. Toki nämä ovat aina tulkintakysymyksiä johon vaikuttaa kuka tulkitsee ja myös se kuinka paljon Kiina ja Venäjä kertoo totuutta koneistaan. Eli onko heidän koneet sittenkin vain hienot kuoret päällä olevia ja vanhemmalla tekniikalla? Uusimmissa malleissa he sen sijaan ovat kehityksestä Raptoria ja F-35 perässä ja vasta kehittävät kun jenkkien vastaavat ovat toiminnassa. Toisaalta jossain puhutaan Eurofighteristakin 5 sukupolven koneena, eli sinänsä tuo 5 sukupolvi voi olla vähän harhaanjohtavakin.
Itse varsinkin Venäjän kohdalla tiedotuksessa luotan siihen, että jos he kertovat koneen olevan 5 sukupolvea niin kone on jossain välimaastossa venäläinen perseenpäristin ja 4++ sukupolvi.
Tässä Kiinalaisten touhuista.
"It's so embarrassing to change engines for such an important aircraft project several times," a military source told the South China Morning Post of the J-20.
www.businessinsider.com.au
Hintaan kannattaa huomioida myös se, että Suomi ei ole maksanut koneen kehityksestä mitään eikä maksa tulevaisuudessakaan muuta kun sen mistä nyt sovitaan. Ainoastaan mahdolliset ei pakolliset päivitykset voivat maksaa jotain. Päivitykset jotka ei ole pakollisia suorituskyvyn kannalta, mutta parantavat koneen suorituskykyä ja joista ei ole kauppoja tehdessä sovittu. Samoin asepäivitykset joista ei ole sovittu. Todennäköisesti suurimmasta osasta kaikkea sovitaan jo nyt, eli asiat hierotaan niin, että yllätyksetkin on sopimuksen sisällä.
Päivä päivältä kone vaikuttaa paremmalta ja olen iloinen siitä, koska kone on ollut kokoajan suosikkini. Huolestutti aika paljon, että tuleeko Suomen päätökset liian nopeasti, mutta näyttääkin siltä että ne tulee juuri oikeaan aikaan. Nyt näyttää siltä, että jos koneeseen päädytään, niin saisimme koneet juuri parhaseen aikaan kehitysvaiheyta.
Ainoa huoli on vihervasemmistohallitus. Tätä huolta vähentää Kaikkonen puolustusministerinä. Hänellä on arvovaltaa politiikassa niin, että yli ei kävellä perusteilla että halutaan joku kone, koska jenkit. Näin ainakin uskon. Toki Kaikkosella on todella läheiset suhteet Ruotsin puolustusministerin kanssa omien sanojensa mukaan, mutta en usko, että sekään vaikuttaa negatiivisesti tai näin toivon (kepu pettää aina). Toivon, että päätös tulee täysin ja perusteellisesti HX hankkeessa mukana olevien ammattilaisten suunnalta johon Kaikkonen voi laittaa nimen päälle ja kerätä kunnian.