Puolustusvoimat ja puolustuspolitiikka

  • 719 337
  • 4 732

aceman81

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Ässät. Pesäkarhut.
Tässä toimittaja Janne Zareffin kolmen twiitin sarja asiasta.

Journalismi paitsi kuvaa, myös tuottaa todellisuutta. Mikrokokoista puoluetta edustava ministeri taistelee pian vaaleissa tulevaisuudestaan. Häneltä kysytään äänestäjilleen merkittävästä identiteettikysymyksestä. Mitä hän voi vastata?

Hän ei voi sanoa, että luottaa puolustusvoimien asiantuntijoiden kykyyn laskea varusmiehen ravinnetarve oikein, jos se kerran on onnistunut tähänkin mennessä. Ei, vaikka hän ajattelisin näin. Yleisö, jolle hän puhuu ei hyväksyisi sitä.

Ministeri on siis asemassa, jossa hän voi (pyrkiessään turvaamaan poliittisen tulevaisuutensa) ilmaista vain vastustavansa kasvisruokaa. Todellisuus, jossa ministeri kyseenalaistaa armeijan osaamisen siis syntyy sitä kuvattaessa.

Tai jotain, vittuakos minä tiedän.
 

Fordél

Jäsen
Tosin aivankuin muissakin "kasvisruokapäivä"-jutuissa, kysyn vain: Miksei tarjota molempia ja anneta jokaisen itse päättää? Käsittääkseni ainakin pääkaupunkiseudulla on ammatti(korkea)koulujen ruokaloissa molemmat sekä kasvis että lihavaihtoehto tarjolla joka päivä ja jokainen on tyytyväinen.
Vai onko tässä taas ongelmana se että ylläoleva mahdollistaa "väärin"valitsemisen?

Ei vaan siksi, että lihaa ei tarvitse syödä joka päivä ja syömme liikaa lihaa. Mielummin sitten kasvispäivänä eri kasvisvaihtoehtoja, jotta jokaiselle löytyy jotakin.

Puolustusministeri Niinistön ulostulo armeijan kasvisruoka-kysymyksessä on naurettavan populistinen yritys saada edes jollain tavalla vanhan äänestäjäkunnan huomio itseensä. Ymmärtäisin tämän vielä kansanedustajalta, mutta että ministeriltä. Ja tämän takia siellä nyt joku virkamies käyttää työaikaansa siihen, että selvitetään asiaa, joka on jo selvitetty.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Niinistön itkupotkuja pidän naurettavina, joskin sinänsä ymmärrettävinä, että vaalityötähän tuo vaikuttaa tekevän ja "vanhaa" äänestäjäkuntaansa kosiskelevan. Siis ymmärrettävinä, en hyväksyttävinä. Pellen ja yleisen naurunaiheen tuolla toiminnalla itsestään tekee, mutta jos ja kun on niitä jo valmiiksi, niin eipä hänellä mitään menetettävääkään ole.

Mitä itse kasvisruokapäiviin tulee, niin niissä vastustan vanhana änkyränä ainoastaan ajatusta pakottamisesta. Ei mulla kasvisruokaa vastaan mitään ole ja syön sitä itse asiassa aika paljonkin, mutta jos joku määräisi sen syömisen pakolliseksi, niin varmaankin potkisin tutkainta vastaan. Samoin oletettavasti silloinkin, jos joku määräisi, että lautaseltani on X päivää viikossa pakko löytyä lihaa. Toisaalta armeijassa nyt muutenkin pakotetaan, opetetaan toimimaan käskyjen mukaan ja jättämään kaikenlainen individualismi minimiin, joten onko tuo sitten niin paha jos joinain päivinä on pakko koostaa ateriansa kasviksista, ei varmaankaan.

Niinistö näki populistisen paikan pelata perinteisen "kyllä ei kukkakaalilla jakseta sotia" -kortin, eikä siinä mitään. Tai no sen verran, että varmasti valtion vähiä rahoja voisi järkevämminkin käyttää, kuin teettää tällaisia selvityksiä.
 

PataJaska

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ässät, sympatiat HPK ja Kiekko-Espoo
Niinistön itkupotkuja pidän naurettavina, joskin sinänsä ymmärrettävinä, että vaalityötähän tuo vaikuttaa tekevän ja "vanhaa" äänestäjäkuntaansa kosiskelevan. Siis ymmärrettävinä, en hyväksyttävinä. Pellen ja yleisen naurunaiheen tuolla toiminnalla itsestään tekee, mutta jos ja kun on niitä jo valmiiksi, niin eipä hänellä mitään menetettävääkään ole.

Juuri näin!

Onhan tuo nyt sikäli ihan naurettavaa ministeriltä, että kun asepalveluksessa syödään viikon aikana 28 ateriaa (siis jos on kiinni koko viikon ma-su), ja jos niistä kahdella ei ole tarjolla lainkaan lihaa niin kuolevatko varusmiehet silloin lihan puutteeseen? Nyt tosiaan tuli vain hyvä paikka kerätä poliittisia irtopisteitä, ja maalailla kauhukuvia jostain massiivisesta pitsan syönnistä..

Kun mietitte asiaa niin huomaatte, että vaikkapa kouluissa on esimerkiksi meidän 80-luvun syntyneiden lapsuudessa jo ollut kasvisruokapäiviä: on ollut ruokana pinaattilettuja, kesäkeittoa sun muuta. Eikä silloin 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa ollut tarjolla kuin se yksi ainoa vaihtoehto, eli käytännössä oli siis kasvisruokapäivä. Silloin kenellekään ei vain tullut mielenkään, että tässä nyt olisi kysymys jostakin "kasvisruokapäivästä", ruoka oli tarjolla ihan vain ruokana. Niin että missä oli joku silloinen ministeri puolustamassa minua, kun minut häikäilemättömän ideologisesti pakotettiin syömään ala-asteen kesäkeittoa?
 

Timbit

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK, Canucks, BC Lions
Minun mielestäni on hyvä, että kasvisruokaa tarjotaan enemmän. Sitä en sitten niinkään ymmärrä, että miksi sen tulee olla soijaa ja muuta tuontitavaraa. Miksei Puolustusvoimat tee diilejä paikallisten ruoantuottajien kanssa ja hanki paikallista ruokaa suoraan tiloilta? Ruoka olisi laadukasta, lähellä tuotettua, ja huoltoketjun käyttöä tulisi harjoiteltua ja hiottua kuin itsestään.
 

hablaa

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lügan kaaossseura
Minun mielestäni on hyvä, että kasvisruokaa tarjotaan enemmän. Sitä en sitten niinkään ymmärrä, että miksi sen tulee olla soijaa ja muuta tuontitavaraa. Miksei Puolustusvoimat tee diilejä paikallisten ruoantuottajien kanssa ja hanki paikallista ruokaa suoraan tiloilta? Ruoka olisi laadukasta, lähellä tuotettua, ja huoltoketjun käyttöä tulisi harjoiteltua ja hiottua kuin itsestään.
Ekologian kannalta se voisi olla paljon järkevämpää. Mutta jos tarkoitus on tuottaa kustannussäästöjä, niin ei. Voit mennä markettiin vertailemaan nyhtökauraa/härkäpaputuotteita/jne, vs. ulkomailta rahdattua soijarouhetta.
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Juuri näin!

Onhan tuo nyt sikäli ihan naurettavaa ministeriltä, että kun asepalveluksessa syödään viikon aikana 28 ateriaa (siis jos on kiinni koko viikon ma-su), ja jos niistä kahdella ei ole tarjolla lainkaan lihaa niin kuolevatko varusmiehet silloin lihan puutteeseen? Nyt tosiaan tuli vain hyvä paikka kerätä poliittisia irtopisteitä, ja maalailla kauhukuvia jostain massiivisesta pitsan syönnistä..

Kun mietitte asiaa niin huomaatte, että vaikkapa kouluissa on esimerkiksi meidän 80-luvun syntyneiden lapsuudessa jo ollut kasvisruokapäiviä: on ollut ruokana pinaattilettuja, kesäkeittoa sun muuta. Eikä silloin 80-luvun lopulla ja 90-luvun alussa ollut tarjolla kuin se yksi ainoa vaihtoehto, eli käytännössä oli siis kasvisruokapäivä. Silloin kenellekään ei vain tullut mielenkään, että tässä nyt olisi kysymys jostakin "kasvisruokapäivästä", ruoka oli tarjolla ihan vain ruokana. Niin että missä oli joku silloinen ministeri puolustamassa minua, kun minut häikäilemättömän ideologisesti pakotettiin syömään ala-asteen kesäkeittoa?
No kun peilaa asiaa siihen faktaan, että jo nykyään on armeijan safka niin paskaa ja väärin rakennettua, lautasmalli ei toteudu lähellekkään, kiitos puuttuvien proetiinien, niin vaikea on kuvitella että se siitä paranee lisäämällä soijan määrää ruokavaliossa. En toki tiedä mitä henkilön X tai Y aikana intissä syötiin, mutta ainakin minun siellä viettämän vuoden aikana suurin osa energiasta tuli ihan vääristä lähteistä ja omilla rahoilla sitten parhaansa mukaan sitä täydennettiin.
 

Fordél

Jäsen
Mitä itse kasvisruokapäiviin tulee, niin niissä vastustan vanhana änkyränä ainoastaan ajatusta pakottamisesta. Ei mulla kasvisruokaa vastaan mitään ole ja syön sitä itse asiassa aika paljonkin, mutta jos joku määräisi sen syömisen pakolliseksi, niin varmaankin potkisin tutkainta vastaan. Samoin oletettavasti silloinkin, jos joku määräisi, että lautaseltani on X päivää viikossa pakko löytyä lihaa. Toisaalta armeijassa nyt muutenkin pakotetaan, opetetaan toimimaan käskyjen mukaan ja jättämään kaikenlainen individualismi minimiin, joten onko tuo sitten niin paha jos joinain päivinä on pakko koostaa ateriansa kasviksista, ei varmaankaan.

Niin sitä alkaa väkisinkin miettimään, että miksi kasvisruuan tarjoaminen nähdään pakottamisena, mutta ei liha- tai kalaruokien? Kun kuitenkin parhaiden asiantuntijoiden ja tutkimusten mukaan syömme aivan liikaa lihaa, on täysin perusteltua pitää pelkkiä kasvisruokapäiviä. Eikä kyse ole mistään pakottamisesta vaan ihan vain ruuan tarjoamisesta. Tässäkin asiassa tärkeintä olisi nähdä kokonaisuus. Yksi kasvisruokapäivä ei muuta sitä kokonaisuutta yhtään huonommaksi, kun asia toteutetaan edes jollain tapaa asiantuntevasti.

Olen ennen pitänyt Niinistöä suht fiksuna kaverina, mutta nyt on tehnyt kyllä parilla ulostulollaan itsestään ihan pellen vaikka näiden taustalla olisiko ties mitä vaalipeliä ym.
 

Undrafted

Jäsen
Mitä itse kasvisruokapäiviin tulee, niin niissä vastustan vanhana änkyränä ainoastaan ajatusta pakottamisesta. Ei mulla kasvisruokaa vastaan mitään ole ja syön sitä itse asiassa aika paljonkin, mutta jos joku määräisi sen syömisen pakolliseksi, niin varmaankin potkisin tutkainta vastaan.
Tämä pakottamisena tämän pitäminen minusta huvittavaa, kun 80-luvulla koulussa oli kasvisruokapäiviä 2-4 kertaa kuukaudessa. 1-2 puuropäivää kuukaudessa, pinaattilettuja ja hernarin osalta en muista oliko siinä kinkkua vai ei. Osassa liharuokia sattumat ainekin tuntui olevan harvassa. Taannoin kurkkasin ja edelleen Espoon kouluissa oli puuropäivät voimissaan. Kun ennen ensisijainen oli kustannussäästö, niin nyt tätä pidetään ideologisena pakottamisena.
 

Rocco

Jäsen
Niin sitä alkaa väkisinkin miettimään, että miksi kasvisruuan tarjoaminen nähdään pakottamisena, mutta ei liha- tai kalaruokien? Kun kuitenkin parhaiden asiantuntijoiden ja tutkimusten mukaan syömme aivan liikaa lihaa, on täysin perusteltua pitää pelkkiä kasvisruokapäiviä. Eikä kyse ole mistään pakottamisesta vaan ihan vain ruuan tarjoamisesta. Tässäkin asiassa tärkeintä olisi nähdä kokonaisuus. Yksi kasvisruokapäivä ei muuta sitä kokonaisuutta yhtään huonommaksi, kun asia toteutetaan edes jollain tapaa asiantuntevasti.
Armeijassahan ei ketään pakoteta syömään lihaa. Päinvastoin. Kasvisruokavaliota noudattavat saavat aina kasvisruuan. Oltiin sitten kasarmilla tai metsässä.

Se että lihaa syödään liikaa, ei tarkoita että se pitää kaikilta kieltää. Jotenkin tuntuu että kasvisruokapäiviä kannattavat ihmiset kuvittelevat, että lihaa syövät vetävät juhannusgrillauksen tapaan pelkkää makkaraa ja kyljyksiä, eikä muuta. Lihansyöjillä liha on vain osa ruokavaliota. Kyllä hekin kasviksia syövät sen lihan ohessa.

Viittasit siihen, että "kasviruokaa tarjotaan," niin siitä ei ole tässä kyse. Sitä ei tarjota, vaan se on ainut vaihtoehto. Jos olisi vaihtoehtona liharuoka tai kasvisruoka kaikille, se olisi tarjoamista. Nyt kun kasvisruokapäivänä on vain kasvisruokaa, se ei ole tarjoamista. Ja vastaavasti taas, kasvisruokavalion ihmiset, heille taas tarjotaan joka päivä se kasvisvaihtoehto.
 

Trenchtown

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS
Tämä pakottamisena tämän pitäminen minusta huvittavaa...

Niin, tiedostan kyllä toimintamallini järjettömyyden, siksikin itseni tuossa änkyräksi nimesin. Tosiaan 80- ja 90-luvuilla kouluni käyneenä muistan itsekin, että pinaattiletut, kesäkeitot sun muut olivat ihan arkipäivää, eikä niistä kukaan sellaista "yäk en tykkää" -nurinaa kummempaa meteliä pitänyt. Sivumennen sanoen kuuluin siihen harvalukuiseen joukkoon, joka peruskouluaikoina (ja toki vieläkin) kesäkeitosta tykkäsin. Vaan jos silloin olisi "markkinoitu" kasvisruokapäiviä, niin luultavasti olisin laittanut hanttiin viimeistään murrosiän alettua.

*e*
Niin sitä alkaa väkisinkin miettimään, että miksi kasvisruuan tarjoaminen nähdään pakottamisena, mutta ei liha- tai kalaruokien?
Kyllä mä näkisin (kuten jo aiemmin mainitsinkin), että sama ongelma tulisi kohdallani vastaan, jos olisi "liharuokapäiviä" tai "kalaruokapäiviä". Ja kyllähän niitä onkin, niitä ei vain "markkinoida" sellaisina. Varmaankin tuo "pakottamisen" vierastaminen juontaa juurensa auktoriteettivastaisuuteeni, mene ja tiedä. Ja vielä kerran: tiedostan kyllä toimintamallini järjettömyyden ja epäloogisuuden. Meikäläisessä vain on tuollainen valuvika, mutta onneksi sentään tiedostan sen.
 
Viimeksi muokattu:

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Ei vaan siksi, että lihaa ei tarvitse syödä joka päivä ja syömme liikaa lihaa. Mielummin sitten kasvispäivänä eri kasvisvaihtoehtoja, jotta jokaiselle löytyy jotakin.

Puolustusministeri Niinistön ulostulo armeijan kasvisruoka-kysymyksessä on naurettavan populistinen yritys saada edes jollain tavalla vanhan äänestäjäkunnan huomio itseensä. Ymmärtäisin tämän vielä kansanedustajalta, mutta että ministeriltä. Ja tämän takia siellä nyt joku virkamies käyttää työaikaansa siihen, että selvitetään asiaa, joka on jo selvitetty.
Et vastannut miksei voisi vain tarjota molempia vaihtoehtoja.
 

Fordél

Jäsen
Armeijassahan ei ketään pakoteta syömään lihaa. Päinvastoin. Kasvisruokavaliota noudattavat saavat aina kasvisruuan. Oltiin sitten kasarmilla tai metsässä.

Tottakai, itsestään selvää. Kyse oli vain siitä mielikuvasta ja miten asiat nähdään. Ihmeen jyrkkää suhtautumista. En ymmärrä, miten yksi lihaton päivä voidaan nähdä johonkin asiaan pakottamisena. Etenkin kun se fakta on, että syömme liikaa lihaa.

Se että lihaa syödään liikaa, ei tarkoita että se pitää kaikilta kieltää. Jotenkin tuntuu että kasvisruokapäiviä kannattavat ihmiset kuvittelevat, että lihaa syövät vetävät juhannusgrillauksen tapaan pelkkää makkaraa ja kyljyksiä, eikä muuta. Lihansyöjillä liha on vain osa ruokavaliota. Kyllä hekin kasviksia syövät sen lihan ohessa.

Eihän lihan syöntiä tässä kielletä. Yhtenä päivänä vaan ei tarjota lihaa.

Olen vanha lihansyöjä ja syön sitä edelleen jos ei ole vaihtiksia. Tiedän oikein hyvin, että he eivät syö pelkkää lihaa. Ei tässä nyt tarvi itsestäänselvyyksiä laukoa.

Viittasit siihen, että "kasviruokaa tarjotaan," niin siitä ei ole tässä kyse. Sitä ei tarjota, vaan se on ainut vaihtoehto. Jos olisi vaihtoehtona liharuoka tai kasvisruoka kaikille, se olisi tarjoamista. Nyt kun kasvisruokapäivänä on vain kasvisruokaa, se ei ole tarjoamista. Ja vastaavasti taas, kasvisruokavalion ihmiset, heille taas tarjotaan joka päivä se kasvisvaihtoehto.

Kyllä sitä tarjotaan. Ruokaa tarjotaan ja cielä ravitsemussuositusten mukaisesti. Pitäisi päästä jo pikku hiljaa yli tästä typerästä vastakkainasettelusta. Jengi menee ihan sekaisin, kun jonain päivänä ei olekaan lihaa tarjolla vaan vaikka pinaattikeittoa tai tofukasviswokkia. Ymmärtäisin, jos tämä olisi terveysasia, mutta kun se nimenomaan on hyväksi terveydelle.
 

heavy

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Jotenkin aina kuvitellut että tämä Niinistö olisi jotenkin järjellisten ihmisten kirjoissa, mutta hakkarainenhan sieltäkin löytyy kun vähän pintaa raaputtaa
 

DonTirri

Jäsen
Suosikkijoukkue
Stadilaiset jengit sarjasta ja lajista riippumatta
Vastasin. Siksi, että lihaa ei tarvitse syödä joka päivä ja syömme liikaa lihaa.
Niin. Eli koska ihmiset eivät muuten tajua, tulee heiltä lihavaihtoehto poistaa?
 

Rocco

Jäsen
Tottakai, itsestään selvää. Kyse oli vain siitä mielikuvasta ja miten asiat nähdään. Ihmeen jyrkkää suhtautumista. En ymmärrä, miten yksi lihaton päivä voidaan nähdä johonkin asiaan pakottamisena. Etenkin kun se fakta on, että syömme liikaa lihaa.
Koska liharuoka ei ole silloin vaihtoehtona, siksi se on ainut vaihtoehto, eli sy sitä tai ole syömättä.

Edelleen, kasvissyöjät saavat aina sen kasvisruuan, koska se on heidän valinta. Miksi sitten lihansyöjien valintaa ruuan osalta ei arvosteta, vaan pakotetaan syömään kasvisruokaa, eikä liharuoka ole heille vaihtoehtona.

Tuo on juuri sitä typerää vastakkainasettelua, mistä itsekin puhuit. Kasvisruokailija saa aina valintansa mukaista ruokaa, mutta lihansyöjä ei. Miksi ihmisen päätös syödä lihaa on niin paha asia, että sitä joudutaan tällä tavalla rajoittamaan?

Se että "lihaa syödään liikaa" ei ole selitys. Jos joku on sitä mieltä että lihaa syödään liikaa ja jättää itse lihan sen takia pois tai vähemmälle, ihan vapaasti. Mutta se että jonkun toisen ihmisen ajattelumallin takia kaikki jätetään pari kertaa viikossa ilman lihaa hyvin ontuvien selitysten takia, on mielestäni aivan väärin.

Minun tai muiden lihansyönti ei ole muiden asia, eikä muiden kasvissyönti ole minun asia. [/QUOTE]
 

BlackWolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
In memory of Hiihtofani. abianos, oranssi, jellona
Vastasin. Siksi, että lihaa ei tarvitse syödä joka päivä ja syömme liikaa lihaa.
Miten sinä yhdistät laitosruoan ja liian lihansyönnin, tämä jää nyt allekirjoittaneelle epäselväksi. Oletko nähnyt armeijan sopissa muuten lihaa kuin sattumina? Melkoinen väite että armeijassa sitä lihaa kuluisi tonni kaupalla.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Tämä pakottamisena tämän pitäminen minusta huvittavaa, kun 80-luvulla koulussa oli kasvisruokapäiviä 2-4 kertaa kuukaudessa. 1-2 puuropäivää kuukaudessa, pinaattilettuja ja hernarin osalta en muista oliko siinä kinkkua vai ei.

Niinpä. Muistan hyvin, että uunipuuro oli omina ala-astevuosinani (1987-1993) yksi suosikkiruoista luokkani keskuudessa. Samoin pinaattiletuista pidettiin kovasti. Pinaattikeittokin oli monen herkkua. Voisin veikata, että yksi syy tähän oli siinä, että ne olivat ruokia muiden joukossa. Jos niiden yhteydessä olisi alleviivattu sitä, että ne ovat kasvisruokaa, olisi jonkinlainen muutosvastarinta saattanut syttyäkin, eikä ruokia olisi enää pidetty hyvinä. Viimeistään yläasteella olisi näin käynyt.

Ihmettelen myös, että miksi hernekeitto on tyypillistä inttiruokaa ja sallittujen listalla, jos kerran kasvisruokia ei saa tarjoilla, kun niillä ei jakseta sotia.
 

Rocco

Jäsen
Näin on varmasti ja hyvä niin. Meitä saapui silloin 1200 ja itse olin ainut 100% kasvissyöjä. Toinen ei syönyt sianlihaa uskontonsa takia. Olisi kyllä mielenkiintoista tietää kuinka paljon kasvissyöjiä siellä nykyään vipeltää.
"Tällä hetkellä Suomen noin 22 000 varusmiehestä vain 88 on kasvissyöjiä, uutisoi Ruotuväki. Varusmiehistä vain hieman alle 0,5 prosenttia on ilmoittanut varuskuntaravintolaan kasvisruokavaliostaan."

Tämä oli tilanne 2017.
 

muaddib

Jäsen
Suosikkijoukkue
Mimosanherkät Itkupillit ja Setämiehet
"Mutta kun mä HALUUUUN jauhelihaa...."

Hyvää tekee nuorille pojille vähän päästä irti niistä nelivuotiaan makutottumuksista, jospa vaikka surkea/olematon suomalainen ruokakulttuuri pääsisi eteen päin pizza/kebab-linjasta. Ja kaduilla vastaan vyöryvän läskin määrästä päätellen kasvisruoka EDES joskus tekisi monelle muullekin hyvää.
 

ernestipotsi

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tämä pakottamisena tämän pitäminen minusta huvittavaa, kun 80-luvulla koulussa oli kasvisruokapäiviä 2-4 kertaa kuukaudessa. 1-2 puuropäivää kuukaudessa, pinaattilettuja ja hernarin osalta en muista oliko siinä kinkkua vai ei. Osassa liharuokia sattumat ainekin tuntui olevan harvassa. Taannoin kurkkasin ja edelleen Espoon kouluissa oli puuropäivät voimissaan. Kun ennen ensisijainen oli kustannussäästö, niin nyt tätä pidetään ideologisena pakottamisena.

Nykyään on paljon erilaisia erityisruokavalioita. Nirsoilu on trendikästä, mutta onneksi ei kovin yleistä. Varsinkin kun keskustelun ytimessä ovat pienet vähemmistöt: Ne joiden "on pakko" saada lihaa joka päivä sekä ne jotka eivät suostu nauttimaan mitään eläinperäisiä tuotteita. Isolle joukolle on haasteellista tehdä hyvää ruokaa jossa ei saa olla sitä eikä tätä. Ruokia ei voi myöskään maustaa, koska siitäkin joku suuttuu.

Se on fakta, että lihantuotanto (erityisesti naudanlihan) on maapallon toiseksi suurin ympäristönkuormittaja ja ympäristöhaitta heti lisääntymisen jälkeen.

Kasvisruokapäivien ei tarvitse olla 100% vegaaneja eikä asiassa tarvitsisi olla niin jyrkkä. Munaa tai maitotuotteita voisi ihan hyvin käyttää sekä satunnaisesti kalaa. Se että liha jäisi kerran viikossa pois ei pitäisi olla mikään ongelma.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kasvisruokapäivien ei tarvitse olla 100% vegaaneja eikä asiassa tarvitsisi olla niin jyrkkä. Munaa tai maitotuotteita voisi ihan hyvin käyttää sekä satunnaisesti kalaa. Se että liha jäisi kerran viikossa pois ei pitäisi olla mikään ongelma.

Näin se mielestäni menisikin maidon ja munan osalta. Ja lihakaan ei jää kerran viikossa kokonaan pois, vaan nuo kasvisateriat sijoitettaisiin eri päiville.
 
"Mutta kun mä HALUUUUN jauhelihaa...."

Hyvää tekee nuorille pojille vähän päästä irti niistä nelivuotiaan makutottumuksista, jospa vaikka surkea/olematon suomalainen ruokakulttuuri pääsisi eteen päin pizza/kebab-linjasta. Ja kaduilla vastaan vyöryvän läskin määrästä päätellen kasvisruoka EDES joskus tekisi monelle muullekin hyvää.
Tiedän sen verran monia läskejä vegaaneja, että väittäisin liikunnan olevan tässäkin se olennainen tekijä. Toisaalta täyttävän ja samalla ravitsevan kasvisaterian valmistaminen on haastavampaa kuin samanlaisen sekaruuan valmistaminen, minkä vuoksi vegaanit mässyttävät paljon epäterveellisiä välipaloja, ja lihovat. Intissä nämä kasvisruokapäivät ovat perinteisesti niitä päiviä, kun illalla nälissään kassulle tilataan juurikin sitä pizzakebua. Myös sotkun kassa kiittää.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös