Dokumentit ovat muistaakseni vuosikymmenen takaa (v. 2007).
Ja alkuun pienenä täsmennyksenä, niitä ei ensinnäkään kylvetty kenellekään. Asiakirjoja ei liikutella sähköisessä muodossa, nämä kaikki ovat ymmärtääkseni asiakirjadokumentteja (eli paperia)...
...Siitä vaan tutkimaan ketkä ovat olleet vallan huipulla v. 2007 eteenpäin, presidentit, puolustusvoimien johto, avainministerit, jokunen virkamies - siinäpä ne ovatkin asiakirjojen laatijoiden ohella. Eivätkä hekään saa, tai saisi, viedä näitä asiakirjoja valvonnan ulkopuolelle. Koska kukaan ei ole sanonut, että kyse olisi todellisuudessa hakkeroinnista vuodon sijaan, vuotaja todennäköisesti saadaan kiinni - tai voidaan nimetä - jos vaan ei ole "liian kuuma".
...
Tnx Vlad. Ajankohdan ja paperioriginaalin olin itsekin arvellut, halusin vain toisen näkemyksen. Huippuluokituksen saaneet paprut ovat kai periaatteessa olleet vain luettavaksi, for your eyes only-tyylistä matskua, mutta ehkä siinä sitten siinä on ollut kopiokoneen mentävä aukko jonkun kohdalla. Kylvetty-luonnehdintaa käytin provokatiivisesti, mutta mielikuvani oli tuo, ajanhenkeä kuvaava.
Toivon todella, että vuotaja jäljitetään. Mitään suunnatonta vahinkoahan ei ole tapahtunut, mutta minulle tämä on periaatteellinen kysymys.
Minä kannatan lehdistön vapautta, poliitikkojen kytkösten ja myös poliisien toimien valottamista. Suomen maanpuolustuksen resurssit ja suunnitelmat ovat hyvin julkisia. Minä olen tajunnut Viestikoelaitoksen olevan lähes suora jatkumo Hallamaan ja Paasosen aikoinaan pohjustamaan toimintaan. Se on yleisesti tiedossa. Samoin toivoisin kansanjoukkojen ymmärtävän uuden tiedustelulain tarpeen, laajemmat oikeudet yksilöiden elämien turvaamiseksi.
En ymmärrä Hesarin motiivia, lähinnä vaikuttaa skuuppihaulta, toimittajien Watergate-unelmalta. Mutta kyllä, haluan vuotajan, Syvän kieron kurkun naulata.
Turhaa turbulenssia ovat nämä itsekkäät pellet aiheuttaneet.
Lisäys: tuo kopiokone juttu oli jokseenkin alkeellinen, kamerallahan noita papereita on maailman sivu kopsattu. Ennen kännyköitäkin, hehee...ennen mikroprosessoreita mikrofilmattiin.