Klassinen komiteakivääri. Kaikki tarpeet on otettu huomioon ja lopputuloksesta tulee susi. F35 on ehdolla tähän sarjaan suurimpana tähtenä.Noi suunnitellut alukset vaikuttaa vähän oudolta ratkaisulta.
Klassinen komiteakivääri. Kaikki tarpeet on otettu huomioon ja lopputuloksesta tulee susi. F35 on ehdolla tähän sarjaan suurimpana tähtenä.Noi suunnitellut alukset vaikuttaa vähän oudolta ratkaisulta.
Kannattaa lukea kirjoitus, jos haluaa katsella asiaa hieman toisesta näkökulmasta. Mielestäni hyvä kirjoitus.
Varsin hyvä kirjoitus linkkeineen ja tuo esille Olli Ainolan "asiantuntemuksen" tason.Ainolan väitteet kumottuina:Laivue 2020, merivoimat, puolustusvoimat, taistelualukset, Olli Ainola, LCS, Itämeri - Image-blogit
Sinänsä hyvä herätellä keskustelua puolustuksen ratkaisuista, mutta faktat pitäisi olla kunnossa.
Olisi hyvä kirjoitus, jos olisi oikeasti lähtenyt taklaamaan niitä väitteitä ilman ennakkoasetelmia. Nyt paistaa läpi niin tahallinen väärinlukeminen, kuin kytkökset alan teollisuuteen.Nyt kun tänn eon linkitetty Olli Ainolan kirjoittama juttu Iltalehteen Merivoiminen hankinnoista, on lienee paikallaan linkittää myös hieman toisenlainen näkökulma asiaan. Tämä linkki johtaa PV:n palveluksessa olevan upseerin ylläpitämään blogiin, jossa hän on kääntänyt ja 14.12. julkaissut erään toisen turvallisuuspolitiikasta kirjoittavan henkilön kirjoituksen Ainolan laatimasta tekstistä. Kun ottaa huomioon PV:n upseerin lisäämät kommentit, voi todeta että Ainola ei ole aivan loppuun asti miettinyt asioita kirjoittaessaan juttuaan. Kannattaa lukea kirjoitus, jos haluaa katsella asiaa hieman toisesta näkökulmasta. Mielestäni hyvä kirjoitus.
Ainolan väitteet kumottuina:Laivue 2020, merivoimat, puolustusvoimat, taistelualukset, Olli Ainola, LCS, Itämeri - Image-blogit
Sinänsä hyvä herätellä keskustelua puolustuksen ratkaisuista, mutta faktat pitäisi olla kunnossa.
Aika monen asejärjestelmän kanssa on kysymys isommasta kokonaisuudesta. Esimerkiksi F-35 on oivallinen valinta NATO-Suomelle, jolloin koneiden järjestelmät ovat keskenään yhteydessä ja lentäjillä on todella laaja ja tarkka tilannekuva. Jos taas olemme yksin, niin JAS saattaa hyvinkin olla sissille paras valinta.
Varsin hyvä kirjoitus linkkeineen ja tuo esille Olli Ainolan "asiantuntemuksen" tason.
Minäkin voisin kertoa vaikka mitä kuun pimeällä puolella tapahtuvan ydinsotan järkevyydestä, mutta se olisi vain oma mielipiteeni, millä ei luultavasti olisi totuuden kanssa juuri mitään tekemistä.
linkki iltapulu
IL-analyysi: Suomi aikoo ostaa turhan sotalaivan - Merivoimien himoitsema korvetti on helppo maalitaulu Venäjän ohjuksille
Hyvin aiheellinen kysymys ja samalal syytä nostaa esiin meidän ennen 2MS rakennetut taistelulaivat, jotka olivat hukattua rahaa jokaista penniä myöden. Niiden hinnalla olisi ostanut tykistöä ´ja a-tarvikkeita niin paljon, että Talvisodan lopputulos olisi voinut olla toinen....
PV:n komentajaksi pitäisi saada jv-äijä. Nää meri- ja ilmavoimien apinat ei ymmärrä pienen maan puolustustarpeita, ainoastaan leluista.
Uskosi auktoriteetteihin on ihailtavaa, mutta moitteistasi en ota vaaria. Me emme tarvitse valtamerihöyryjä. Lisäksi on täysin vastuutonta edes ehdottaa moista, kun tärkeämmät aselajit eli maavoimat ja IT kärsii pihtauksesta.Tuota, kyllä ne meri-komentajat taitaa tietää paremmin kuin yksikään kansanedustaja, että mitä meri-sotaan tarvitaan.
Sukellusveneet olikin ihan toimivia, mutta ne panssarilaivat olivat katastofihakinta. Aivan kuten Blemheimienkin hankinta, kun pommarien sijaan olisi pitänyt ostaa hävittäjiä. Suomen armeijalla on erinomainen rekordi tilapäisratkaisuista ja virityksistä. Tarkkaan "harkitut" ratkaisut on kohtuuttoman usein olleet susia. Pistetään vielä jahkailut norsupyssyn kanssa samaan listaan, kun kaliberitappeluksen takia vehje ei ehtinyt Talvisotaan ja Jatkosodassa se ei enää panssareihin pystynyt. Ja ilmatyynyt.Ja ei ne ollut mitään hukattua rahaa vaan niillä ja muutamalla sukellusveneellä puolustetiin Suomen rannikkoa mitä ilman sekään ei olisi onnistunut.
Itse puolestaan muistelisin jo toissakesänä lukeneeni Suomen Sotilaasta näitä potentiaalisia vaihtoehtoja listanneesta jutusta että myös JAS on mahdollista yhdistää maasta ohjattavaan tutkaverkkoon, jolloin koneet voivat lentää ainakin omassa ilmatilassa tutkat sammutettuna (eli eivät antaisi signaalia vastapuolelle) ja kaikki näkisivät koko maan tilanteen omalta ruudulta. Systeemin sanottiin nimenomaan olevan NATO-yhteensopiva ja olisiko ollut vieläpä ensimmäisiä käytössä olleita järjestelmiä.@Jack of Spades Hävittäjille "tilannekuva" on erittäin tärkeä. Sillä siis tarkoitetaan omien tutkien (ja havaintojen) yhdistämistä muihin informaatiolähteisiin. Jos vaikka laivueellinen F-35 -hävittäjiä on ilmassa, kaikki niistä "näkevät" sen, mitä kunkin koneen tutkalla näkyy & muiden tutkien havainnot. Tähän JAS ei käsittääkseni pysty ja jo senkin vuoksi se ei ole 5. sukupolven hävittäjä. Kyse ei ole pelkästään stealth -ominaisuuksista.
@Jack of Spades Hävittäjille "tilannekuva" on erittäin tärkeä. Sillä siis tarkoitetaan omien tutkien (ja havaintojen) yhdistämistä muihin informaatiolähteisiin. Jos vaikka laivueellinen F-35 -hävittäjiä on ilmassa, kaikki niistä "näkevät" sen, mitä kunkin koneen tutkalla näkyy & muiden tutkien havainnot. Tähän JAS ei käsittääkseni pysty ja jo senkin vuoksi se ei ole 5. sukupolven hävittäjä. Kyse ei ole pelkästään stealth -ominaisuuksista.
Kyllähän tuo ominaisuus on Gripeneissäkin, Suomen oloissa lähinnä puolustustarkoituksesssa pitkän kantaman tutkataistelu lienee aika alaspriorisoitu tarve. Jos sitä on jostain syystä kuitenkin tarpeen käydä, sitä voitaneen varsin pätevästi toteuttaa juurikin esim. Gripen-laivueen datalink-ominaisuuden varassa, jossa kauempana turvassa olevat koneet ottavat tutkalukituksen ohjuksen matkaansaattamiseksi ja tutkaohjuksen matkaanlähettäjä on piilossa tutkat sammutettuna valmiina iskemään. Ruotsalaiset ovat tuon puolen aika hyvin pohtineet ja se on Red Flag taisteluharjoituksissa osoittautunut tappavaksi kombinaatioksi.
Gripenissä taitaa ylipäätään olla aseoptiona tarjolla tämän hetken paras BVR-tutkaohjus mitä maailmasta löytyy, pitkälti sama aseistus mitä jenkkikoneissakin. Uuteen E/F-versioon lisää suorituskykyä osaltaan tuo elektronisesti keilaava Raven ES-05 AESA -tutka (Active Electrically Scanned Array). Häiveteknologiaa käyttävien hävittäjien havaitseminen onnistuu siis sen avulla entistä paremmin. Vastaavasti pienikokoisen ja vaikeasti visuaalisestikin havaittavan Gripenin oma tutkaheijastus on pieni, se vaikeuttaa koneen havaitsemista vihulaisen tutkajärjestelmillä. Uudenkin Gripenin maalauksessa käytetään nykyversion tavoin erikoismaaleja, jotka osaltaan vaikeuttavat tutkaheijastusta. Myös moottorin lämpöjälkeä on pyritty vähentämään.
Sitä ei pidä unohtaa, että toimimme tarvittaessa metsäisiltä, jopa improvisoiduilta maantiekentiltä, johon toimintaan JAS Gripen vaivatta kykenee. Se tarvitsee vain 800m. kiitorataa, joka voi olla jäinen tai märkä. Ilmatilaamme tunkeutunut hyökkääjä ei saa stealthista kummoista suojaa, koska meillä on se optio, että odotamme hyökkääjän tulevan kylmän rauhallisesti riittävän sisälle "loukkuumme" ja sen jälkeen metsäkentältä "poppaa" ylös perään tappaja, joka hoitelee vastustajan joko infralla tai vaikka tykillä. Tämä ajatus on näkynyt ilmapuolustusdoktriinissa jo nykyisten Hornettien aikakaudella. Stealthista ei ole oikeastaan juurikaan mitään hyötyä tuollaisessa tilanteessa ja jos koneena olisi F-35:n tavalla stealth - niin voi sanoa että siitä olisi vain haittaa ja turpaan tulisi tuollaisessa skenaariossa.
Suomen ilmapuolustus nojaa siis osaltaan dogmiin, että sisään tunkeutunut hyökkääjä huomaakin yht`äkkiä että sieltä metsäkentältä tms. onkin hypähtänyt kantaan esim. JAS Gripen tai Hornet teurastamaan sinut. Siinä tilanteessa radar-stealth ei paljon lämmitä koska torjujalla todennäköisesti on jopa visuaalinen näköyhteys lähietäisyydeltä ja Gripenin uusi tutkajärestelmä kyllä havaitsee koneen meidän ilmatilastamme, oli se sitten miten stealth hyvänsä, niin näkymätön ei kuitenkaan nykytekniikalla. Kaartotappelu on hyvinkin todennäköinen taistelumuoto tuollaisissa skenaariossa. Ainakin tämä uusi F-35 olisi pelkkä "istuva ankka" tälläisessä tilanteessa. En pidä sitä ylipäätään ns. 5-sukupolven hävittäjäkoneena, niin paljon siinä on esiintynyt "bugeja & lastentauteja" Karmiva raportti julki – F-35-hävittäjä täynnä bugeja, 23 % kuolemanvaara - T&T
F-35 vaikuttaa olevan epäsopiva hävittäjä Suomen tarpeisiin. En minä ainakaan keksi mihin sen ainoaa jotenkuten hyvää ominaisuutta tarvitaan, varsinkin kun se ei ole mitään välttämätön ominaisuus meidän olosuhteissa toimivaan torjuntataisteluun. JAS Gripen on mielestäni paljon järkevämmin rakennettu konsepti Suomen kokoiselle armeijalle, jolla rahaa ja paukkuja pitää riittää muihinkin osa-alueisiin, esim. maapuolustuksessa.
Itse olen kyllä taas eri mieltä tuosta että päätarkoituksena olisi päästä tieten tahtoen kurvatappeluun koska: a)silloin vihollinen olisi jo voimalla syvällä ilmatilassamne ja lukumääräinen ylivoima olisi liian suuri tekijä(vihollisella sellainen oletettavasti on) ja riski siitä että pääsevät vahingoittamaan logistiikkaa, strategisia kohteita tai maavoimia kasvaa b) Ven...keltaisen valtion koneet ovat tunnetusti teknisesti hyviä tuossa taistelumuodossa c) koneiden saaminen takaisin tukikohtaan riskialtista. Lähtökohtaisesti näen että taistelu pyritään käymään BVR:nä(kuten esim se että lähtökohtaisesti koneissa on enemmän lastina AMRAAMeja kuib Sidewindereitä) ja näköetäisyystaistelua pyritään välttämään konekannan säästämiseksi.
Kuten jo aiemmin totesin, hävittäjäaseen torjuntauhalla pyritään vaikuttamaan siihen miten vihollisen on valmistauduttava itsekin ilmasotaan, pelkkään ilmatorjuntaan panostaminen johtaisi siihen että vastustaja jonka ei hävittäjätorjunnasta tarvitse huolehtia, pystyy käyttämään enemmän resurssejaan ilmasta-maahan toimintaan, hävittäjätorjunnan ja vastaiskujen uhka pakottaa käyttämään osan resursseistaan fighter-sweep toimiin, omien pommittajien/maataistelukoneiden/hävittäjäpommittajien saattamiseen, meidän lentokenttiemme ja hävittäjäaseemme tuhoamiseen sekä omien joukkojen ja logistiikan suojaukseen ilmasta maahan-hyökkäystä vastaan omalla hävittäjätorjunnalla ja ilmatorjunnalla.
@Sako jo linkkasi huomiotani kiinnittäneen Olli Ainolan kirjoituksen. Olen nykyään useinmiten pitänyt Ainolaa ainoastaan kokoomuksen suuntaan katkeruuttaan vuodattavana ex-toimittajana, mutta on hän muutamia vakuuttavan näköisiä juttuja nostanut esiin. Kuten tämäkin. Ymmärrykseni merisodan käynnistä pohjautuu lähinnä Patrick O'Brienin romaaneihin, niissä ei merimaaliohjuksia käytetty, joten ei kai pitäisi tätä hankintaa sörkkiä lyhyellä tai pitkällä tikulla, mutta jotenkin ylimittaisilta paateilta nuo alkavat vaikuttaa. Viime sodissa torpedoveneet taisivat olla loppujen hinta/uhka suhteeltaan tehokkaimmat vehkeet, miinanlaskijoiden jälkeen tietysti.
-JAS voidaan varustaa samoilla aseilla kuin F-35. Eli kone on NATO-yhteensopiva.
-JAS saavuttaa ainakin 1,2+ äänen nopeuden ilman jälkipoltinta (supercruise), joten koneella voidaan lentää myös jatkuvalla yliääninopeudella. Jälkipoltin rasittaa hävittäjän moottoria ja kuluttaa polttoainetta 500 kiloa minuutissa, jälkipoltin päällä ei voida ajaa kuin joitain minuutteja. F-35 ei kykene supercruiseen.
Kummallakin koneella olisi sama aseistus.
Sukellusveneet olikin ihan toimivia, mutta ne panssarilaivat olivat katastofihakinta. Aivan kuten Blemheimienkin hankinta, kun pommarien sijaan olisi pitänyt ostaa hävittäjiä
Jälkiviisautta, ensimmäiset Blenit tuli Suomeen käsittääkseni usemman vuoden ennen sotaa.
Kohotan itseäni, egoani eli toiveeni asiantuntijoiden aktiivisuuteen tällä palstalla ei ollut tuuleen huutelua.@Sako...Meripuolustusta paremmin tajuavat, olkaa hyvä, ulappa on teidän.
Teoriassa kyllä, käytäntö voi olla muuta. Uudet ohjukset eivät varmasti tule samaan aikaan kaikille konetyypeille.
Tätä en usko sekuntiakaan.
Lockheed Martin F-35 Lightning II valmistajan ilmoittama huippunopeus on 1931 km/h (1,6 Machia) Kone ei kuitenkaan kykene lentämään ilman jälkipoltinta jatkuvalla yliääninopeudella, eli ns. supercruise-lentoa, se kuitenkin kykenee ilmeisesti säilyttämään 1,2 Machin nopeuden hetkellisesti ilman jälkipolttoa.Ja mikä on F35:n norminopeus ilman poltinta?
Uskosi auktoriteetteihin on ihailtavaa, mutta moitteistasi en ota vaaria. Me emme tarvitse valtamerihöyryjä. Lisäksi on täysin vastuutonta edes ehdottaa moista, kun tärkeämmät aselajit eli maavoimat ja IT kärsii pihtauksesta.
Sukellusveneet olikin ihan toimivia, mutta ne panssarilaivat olivat katastofihakinta. Aivan kuten Blemheimienkin hankinta, kun pommarien sijaan olisi pitänyt ostaa hävittäjiä. Suomen armeijalla on erinomainen rekordi tilapäisratkaisuista ja virityksistä. Tarkkaan "harkitut" ratkaisut on kohtuuttoman usein olleet susia. Pistetään vielä jahkailut norsupyssyn kanssa samaan listaan, kun kaliberitappeluksen takia vehje ei ehtinyt Talvisotaan ja Jatkosodassa se ei enää panssareihin pystynyt. Ja ilmatyynyt.
Minulla ei tule sotien ajalta mieleen ainuttakaan merkittävää operaatiota, joka saatiin panssarilaivojen avulla toteutettua. Laivasto hoiti hommansa lähinnä tykki- ja torpedoveneillä.Panssarilaivat olivat omiaan sodissa. Niistä oli apua ja hyötyä juuri niissä tilanteissa joihin ne ottivatkin osaa. Kyllä kaikilla aseilla on ollut jonkunmoinen hyöty. kyllä kaikista asioista löytyy negatiivista jos oikein miettii mutta hyödytöntä se on. Usealla maalla on käytössä hävittäjiä jotka ovat valmistettu 50-60 luvuilla. Silti ne ovat aktiivi-käytössä vaikka negatiivisa asioita nistä löytisi vaikka kuinka. Kuitnekin toimivat joten sehän se on pääasia.
Kaluunaherrat ajatteli silloisen sotilasmuodin mukaisesti, että ilmasota on pommittamista ja se tulee ratkaisemaan sodat, siispä pommareita, ei hävittäjiä. No päin sitä itteensä ajateltu ja hinnan maksoi niin kotirintaman siviilit kuin reserviläisetkin sankoin joukoin hengellään.Jälkiviisautta, ensimmäiset Blenit tuli Suomeen käsittääkseni usemman vuoden ennen sotaa.
Ne olivat pääasiassa maalitauluja ja ilmapuolustuksen tukena = tyhjänpantteina. Ekassa aktiivisessa tehtävässä toinen ajoi miinaan... Niillä rahoilla olisi voinut pistää maavoimat iskuun ja Talvisota olisi päättynyt toisin. Tai oltaisiin jopa vältytty sodalta...tutustu ensin sotahistoriaan ja väitä vasta sitten.Panssarilaivat olivat omiaan sodissa. Niistä oli apua ja hyötyä juuri niissä tilanteissa joihin ne ottivatkin osaa.
Jos primääri on jahdata merirosvoja Afrikan rannikolla, niin sitten ollaan jäljillä. Jos taas tarkoituksena on tukea maanpuollustusta, niin ei se tällä panssarilaivasyndroomalla onnistu.Kaikenlainen avomereen liittyvä haihattelu on Suomen osalta sulaa suuruudenhulluutta.
Papukaijamerkki, olet ihan oikeassa.Minulla ei tule sotien ajalta mieleen ainuttakaan merkittävää operaatiota, joka saatiin panssarilaivojen avulla toteutettua.
Minulla ei tule sotien ajalta mieleen ainuttakaan merkittävää operaatiota, joka saatiin panssarilaivojen avulla toteutettua. Laivasto hoiti hommansa lähinnä tykki- ja torpedoveneillä.
KNe olivat pääasiassa maalitauluja ja ilmapuolustuksen tukena = tyhjänpantteina. Ekassa aktiivisessa tehtävässä toinen ajoi miinaan... Niillä rahoilla olisi voinut pistää maavoimat iskuun ja Talvisota olisi päättynyt toisin. Tai oltaisiin jopa vältytty sodalta...tutustu ensin sotahistoriaan ja väitä vasta sitten.