Kuulostaa ihan hyvältä. Mutta tosiaan tällaisia "harmaan ajan" toimia lienee turha suunnitella, kun niiden toimeenpaneminen olisi sitten byrokratian takana, eikä Puolustusvoimilla ole toimivaltaa lähteä sooloilemaan. Poliittisella tasolla noiden päätösten tekeminen tunnetusti kestää jonkin aikaa.
Ei tuo "harmaan ajan" toimien suunnittelu ole missään muodossa turhaa. Valmiuslaki ja puolustustilalaki ovat koko ajan voimassa, mutta niiden käyttöön ottoon tarvitaan Valtioneuvoston asetus. Ei siis mitään pitkää lainsäädäntöprosessia. Tuo Valtioneuvoston asetus tehdään kun Valtioneuvosto yhdessä tasavallan presidentin kanssa toteaa Suomessa vallitsevan poikkeusolot. Tuo asetus on vietävä Eduskunnalle välittömästi vahvistettavaksi, joka siis tapahtunee yksinkertaisesti äänestämällä ilman mitään sen kummempia valiokuntakierroksia tms. sirkusta mitä tavalliseen lainsäädäntöprosessiin kuuluu. Tuosta lopusta en ole aivan täysin varma mutta jotenkin noin olen itse asian ymmärtänyt. Joku asiaan paremmin perehtynyt palstaveli tai -sisar voinee korjata mikäli arveluni tuon Eduskunnan käsittelyn osalta menee täysin metsään. Jos asetusta ei toimiteta Eduskunnan käsiteltäväksi kolmen viikon kuluessa, sen voimassaolo raukeaa. Asetuksessa on tarkasti määritettävä mitä toimivaltuuksia viranomaisille annetaan käyttöön ja koskeeko valmiuslain käyttöönotto koko maata vai vain osaa siitä. Valmiuslain toimivaltuudet ovat voimassa aina kuusi kuukautta kerrallaan, jonka jälkeen Valtioneuvoston on tehtävä uusi asetus. Tarvittaessa asetus voidaan antaa kiireellisenä, jolloin siinä määritellään mitkä toimivaltuudet astuvat voimaan välittömästi. Myös tämä kiireellisenä annettu asetus on kuitenkin hyväksytettävä kolmen viikon kuluessa Eduskunnalla.
Jos paska osuu oikein kunnolla tuulettimeen ja tarvitaan puolustustilalain toimivaltuuksien käyttöönottoa, niin sen voi tehdä tasavallan presidentti omalla asetuksellaan. Asetus on kuitenkin vietävä Eduskunnan hyväksyttäväksi välittömästi ja Eduskunta päättää astuuko asetus voimaan vai ei. Jos ei, voimaan tulo raukeaa välittömästi.
Noiden kummankin asetuksen antamisen käynnistänee Puolustusvoimien antama suositus asiasta tasavallan presidentille tai Valtioneuvostolle. Suomessa on kansalaisten keskuudessa aika kova luotto Puolustusvoimiin viranomaisena ja pitäisin aika kummallisena sitä, että asetusta ei annettaisi PV:n esityksestä huolimatta. PV pystyy tekemään aika paljon erilaisia asioita jo aivan normaaliolojenkin toimivaltuuksilla, joten aivan nollasta ei tarvitse aloittaa kun valmiuslain toimivaltuudet astuvat voimaan. Esimerkiksi kiinteistöjen haltuun otto voidaan toteuttaa jo normaaliolojenkin toimivaltuuksilla, mikäli kyseessä ei ole asuinrakennuksia, niihin liittyviä piha- ja puutarha-alueita, korjaamattomia viljelysmaita eikä maa- ja metsätaloudellisia koekenttiä.
Wikipediassa on aika hyvin kiteytetty
valmiuslain ja
puolustustilalain eri yksityiskohdat. Tässä myös linkki
lakiin Puolustusvoimista joka löytyy kätevästi Finlexistä.
(Linkit siis Wikipediaan aiheesta kertoviin artikkeleihin ja Finlexiin)