Kolmenkymmennen vuoden aikana yhden F35n kustannukset ovat 306 miljoonaa, Eurofighterin ja Rafalen reilu 220 miljoonaa ja Grippen NGn n. 120 miljoonaa $. Käytännössä tuo tarkoittaa sitä, että 64n JAS NGn hinnalla saisi vain 25 F35:sta. Nyt herää kysymys miksi meidän pitäisi maksaa kolminkertainen hinta koneesta, jonka ainoa etu ovat "häiveominaisuudet"? Kuitenkin meidän todennäköinen vihollistamme vastaan kone ei hyötyisi noista ominaisuuksista. Maamaaleja vastaan toimiessaansen havaittavuus ei ole sen huonompi kuin Eurooppalaisilla koneilla (tai siis tutkavaste on pienempi, mutta silti riittävä havaitsemiseen) ja kaartotaisteluominaisuuksiltaan se häviää kaikille länsikilpailijoille selvästi ja ryssän vehkeille sata nolla. Asekuorma on iso, mutta tuskin tuon hinnan arvoinen.
Tässä juuri kuvaat noita yhden koneen kustannuksia? Mitä merkitystä sillä on Suomelle, Suomelle merkitys on ainoastaan toimivuus ja ostohinta ja molemmat ovat ehdottomasti ja ylivoimaisesti maailman kärkeä.
Joulukuussa 2013 julkistetussa Kongressin tutkimusyksikön (Congressional Research Service) raportissa halvimman F-35A-mallin kappalehinta vuodelle 2014 on noin 180 miljoonaa dollaria. Ja muuten nuo hinnat löytää vaikka Suomen Sotilas-lehdestä.
Niin tuossa esitetyt summat ovat koneen kappalehinta kehittämiskustannuksiin nähden, olet varmasti sekoittanut nyt nämä asiat keskenään. Suomi ei ole kuitenkaan ollu kehittämässä konetta eikä tunkenut rahaa sinne vaan ostaa ne markkinahinnalla ja jos hyvin käy ja edetään NATO asiassa, niin mahdollisesti jopa hyvällä alennuksella. Ihan helposti vilkaisemalla vaikka nyt nopeasti Wikipediasta, niin tuo summa F-35/A:lle on 98 miljoonaa dollaria, eli 89 miljoonaa euroa (jossain näin 84 miljoonaa dollaria) (Linkki Wikipediaan koneesta).
Lockheed Martin F-35 Lightning II - Wikipedia, the free encyclopedia
Myös tässä kirjoituksessa selviää, että summa on vähintään puolet mainitsemastasi ja moni noista kilpailevista koneista on samanhintaisia, jos ei jopa kalliimpia, mutta jo vanhaa F16, Hornetin tai varsinkin Super-Hornetilla hyvin vastaan pärjättävää kalustoa. Tässä linkki vielä tuohon kirjoitukseen:
About: Fast Facts: Cost | F-35 Lightning II
A-mallin täysi tuotanto alkaa 2018 ja tämä siis nyt jo suurella todennäköisyydellä, eli enää pientä hiontaa. Suomi tekee ostopäätöksen jo parivuotta aiemmin näillä näkymin ja toivottavasti tekevät sen pitävän tilaussopimuksen, niin ei pääse Viher-Vasemmisto mahdollisessa (tosin pienessä sellaisessa) hallituspaikassa ensi hallituskaudella torppaamaan näitä.
Mutta ei pidä sekoittaa F35n ja F22n häiveominaisuuksia. F35 ei ole lähellekään samalla tasolla kuin Raptor. Raptor olisikin mainio laite, mutta kun sitä ei saa rahallakaan. En minä edelleekään käsitä mihin me sitten tarvisimme noita (olemattomia) häiveominaisuuksia, kun hävittäjätorjunta pitäisi jatkossa jättää ilmatorjuntajoukkojen huoleksi. F35n etu piti olla STOVL-kyky (mikä sillä onkin) ja häiveominaisuudet (mitä sillä ei ole), mutta todellisuudessa en näe sillä olevan mitään sellaisia ominaisuuksia, jotka oikeuttaisivat sen korkean hinnan.
Toki on kyseenalaista missä määrin enään kehittyneet maat edes käyttävät miehitettyjä lentokoneita vihollisen valvomalla alueella. Jenkit ja Israel pyrkivät käyttämään lähinnä miehittämättömiä koneita sekä risteilyohjuksia vihollisen valvomassa ilmatilassa. Ja lentävät nykyään mahdollisimman vähän vihollisen päällä miehitetyillä koneilla, vaikka omaisivat ilmaylivoimankin. Venäjäkin seuraa perässä. Ballistiset maalit ja täsmäaseet pitää jokatapauksessa torjua maasta käsin ja tässä tulee olemaan suurin haaste. Esim Venäläinen GPS ohjatun ohjuksen vastine GLONASS-ohjaus voidaan asentaa jopa 155 mm tykin kranaattiin. Tämänkaltaisten maalien torjuminen tulee olemaan isoin ongelma.
F22 kritisoitiin myöskin, mutta nyt operaatio käytössä. F35 häiveominaisuudet ovat jo nyt ja varsinkin tulevaisuudessa vähintään samaa tasoa, jos ei jopa paremmat. Jenkki lentokoneiden kohdalla ei ole tuota samaa salailua mitä kommunistimaissa, koska niin monta toimijaa tässäkin projektissa on ja niistä pitää raportoida, toki ei yksityiskohtia, mutta tyyliin, vielä on muutama asia, jotka pitää ratkaista esim. häiveestä puhuttaessa. Kyllä se sieltä tulee ja suurin osa noista dokkareistakin, joissa tätä kehitystyötä arvostellaan (osin aiheesta) on taustalla joku muu maa, joka on syytänyt tyhmyyksissään rahaa tuohon kehitykseen ja sitten päätöksistä tehneiden arvostelijat pääsevät kovaan ääneen ja dokumentti on hyvin yksipuolinen haukkumistapaus. Tosin kritiikki on ollut vähenemään päin ja suurin osa noista dokumenteistäkin on vähintään 3-5 vuotta vanhoja.
Niin kauan kun ei ole miehittämätöntä hävittäjää, niin vielä mennään miehitetyllä ja minusta se ei ole mikään ongelma, ei niissä lentokoneissa sodan sattuessa kuitenkaan niin paljon ihmisiä istu. Ei ole mitään varteenotettavaa miehittämätöntä konetta, joka ajaisi saman asian ja kyllä tuo lentäjä siellä puikoissa on kuitenkin parhaiten ajan hermoilla.
Ja miksi jenkit ja Israel tekevät noin, niin syynä on se, että he voivat. Suomi ei sodassa todennäköisesti hyökkää ja lennä pahemmin Venäjän ilmatilassa ja jos Jenkeilläkin olisi vastassa maa jolla on hävittäjiä, niin he lentäisivät suurella määrällä silloin. Suomi jos joutuisi hyökkäyksen kohteeksi, niin tottakai me tarvitaan hävittäjiä. Ei pelkkä maasta tussauteltava ilmatorjunta tässä auta vaan nopeat hävittäjät, jotka tiputtavat kaukaa ilman, että heitä havaitaan Venakot tonttiin, on vähintään yhtä tärkeä ilmatorjunta muoto ja siihen päälle 350 km kantaman ohjuksilla sitten vaikka omalta puolelta Pietariin asti.
Edit: Tuolta se 80 miljoonaa dollaria löytyi wikipediastakin, eli euroissa 73 miljoonaa, eli 100 kpl irtoisi 7,3 miljardilla (tosin voi olla, että Suomelle kalliimpi, jotain 80 miljoonaa) ja tuo summa saattaa vielä tippua, koska Locheed Martin haluaa myös myydä tätä konetta paljon. On siis huomattavasti halvempi kuin huonot kilpailijat, jotka ei ole edes samalla planeetalla F-35 koneen kanssa, jos siis maaliin päästään, johon uskon nykyisillä tiedoilla ja vähäisillä lastentaudeilla.
In July 2014, Lockheed Martin, Northrop Grumman, and BAE Systems announced they would invest a combined $170M into the program, which is anticipated to save over $10M per aircraft. This initiative has set the project on track for an $80M (including engine) price tag per aircraft (F-35A), by 2018 when full production starts.
Näköjään löytyy tuosta Wikipedian listasta myös tuo halpuus, eli:
Procurement costs (2019)
F-35A – $83.4
F-35B – $108.1
F-35C – $93.3[469]
(target price incl. engine)