Lentolisä on asetettu korkealle tasolle sen vuoksi, että sillä kompensoidaan ohjaajien tekemää 10 vuoden palvelussitoumusta, joka tehdään kadettikurssin alkaessa. Maavoimissa- ja merivoimissa tuo sitoumus on kolme vuotta. Tuolla 10 vuoden sitoumuksella PV pystyy hyödyntämään kalliin koulutuksen itse, eikä lentäjät siirry muutaman vuoden jälkeen Finnairille, tms lentoyhtiölle hommiin paremman palkan perässä. Siihen kun vielä lisätään se, että sotilaat ovat lain mukaan siirtovelvollisia PV:n tarpeen mukaiselle paikkakunnalle, aina kun käsky käy, korvaus alkaa olemaan jo ihan kohtuuden rajoissa.
Totta. Vaikka ei tämän ketjuun kuuluvaa tavaraa olekaan, niin tästä päästään toiseen aiheeseen, eli Finnairin lentäjien järkyttävän koviin palkkoihin ja etuihin, jotka lienevät liikennelentomaailman parhaat. Koska ilmavoimista on perinteisesti käynyt merkittävä exodus Finnairille, voidaankin sanoa, että osin ilmavoimien (liian) suuret lentolisät ovat Finskin vika ilmavoimien joutuessa sopeuttamaan palkkaustaan sen pillin mukaan.
Ja koska Finnair edelleen on pääosin valtio-omisteinen yhtiö, syyttävä sormi ei osoita puolustusvoimia eikä sinänsä edes Finnairia, vaan valtiota.
Kuten joku sanoi aiemmin, pilotit varmasti lentäisivät huomattavasti pienemmilläkin liksoilla, koska kyseessä on eräänlainen kutsumusammatti. Tämä koskee sekä sotilas- että liikennelentäjiä. Vaan koska Finnairilla on lisäksi napsakka palkkaus ja edut, on sotilaspilottien houkutus hypätä Finskille ollut historiallisesti erittäin suuri siitäkin huolimatta, että se kuulemma on vähän sama kuin vaihtaisi F1-auton bussiin.
Tietenkin ymmärrän sen, että luopuminen saavutetuista eduista kirpaisee kovasti, mutta pidemmän päälle merkittävästi alhaisempi palkka ja huonommat edut eivät heikentäisi Finnairin ja ilmavoimien lentäjien tasoa: edelleen löytyisi se erittäin suuri massa, josta valita parhaat koulutukseen.