Puolueiden eduskuntavaaligallupit 2019–2023

  • 337 362
  • 3 270

Petri1981

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL, NFL, NBA, Valioliiga, UCL
Komppaan useita muita tässä ketjussa. Orpon Kokoomusta alkaa olla hyvin vaikea, ellei jopa mahdotonta äänestää. Persut ovat aktivoituneet puhumaan veronkevennyksistä viime aikoina, joten en ihmettele vuotoa Urpon kokoomuksesta. Tuota olen itsekin mielessä pyöritellyt. Suuri määrä muita urpoja persuissa vain on asia, mikä estänee hyppäämästä kyseiseen puolueeseen.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
@Hamu Et kysynyt minun mielipidettäni ensimmäisessä viestissäsi tuosta oppivelvollisuusiän nostosta ja toisen asteen maksuttomuudesta. Olisiko minun pitänyt heti vastata siihen, kun et selvästi pyytänyt minun mielipidettäni asiasta? Vastaan nyt kuitenkin, mitä mieltä olen siitä, kun otit asian esille toisessa viestissäsi:

Oppi-iän nostaminen toiselle asteelle ja 18 vuoteen ja toisen asteen maksuttomuus: Mielestäni tämä on hyvä uudistus ---> vähentää alikouluttautumista, köyhemmillä on mahdollisuus suorittaa lukio, kun se on maksutonta ja kukaan ei jää peruskoulun jälkeen heitteille. Tietenkin tämä tullaan maksamaan veronmaksajien rahoilla, mutta niinhän kaikki palvelut tässä maassa rahoitetaan, vaikka siellä hallituksessa olisi itse PS pääpuolueena.

Ja opintotaustastani ja äänestyskäytännöstäni sen verran: Olen käynyt lukion ja suorittanut yliopistotutkinnon. Vaaleissa äänestän yleensä arvoihini sopivaa nuorta ehdokasta, joka ei edusta seuraavia puolueita: Äärioikeisto- ja äärivasemmistolaiset puolueet, PS, Vasemmistoliitto, Vihreät, Kokoomus, Feministinen puolue ja RKP.
 

Analyzer

Jäsen
Tuokin on aika paljon. Ongelma tuollaisella puolueella on vähän kuin RKP:lla. Ne ovat yhden asian liikkeitä. RKP ajaa suomenruotsalaisten asiaa ja KD ajaa kristittyjen hihhulien asemaa. Paitsi niiden kristittyjen hihhuleiden äänistä kamppailevat jo persut ja kepukin.
Onko Suomessa tarpeeksi sellaisia äänestäjiä, jotka haluavat äänestää kristinuskon mukaan?

Soinin kannatuksesta 99 % tuli maahanmuutosta, herravihasta ja EU-kritiikistä. Näistä keinoista maahanmuutto ei enää toimi, koska persut. Herraviha ei toimi, koska Timo jäi itse hillotolpan herraksi. EU-kriittisyyskään ei ole enää Timon yksinoikeus. Kyllä Soini voisi kansanedustajaksi päästä, mutta ei suuressa kuvassa tule vaikuttamaan esimerkiksi KD:n kannatukseen merkittävästi.

Soinin ja sen aikaisten persujen kannatus kyllä kumpusi muustakin. Soinin karismasta ja perinteisen suomalaisen elintavan puolustamisesta.

Pelkästään kristillisenä liikkeenä en näe kasvumahdollisuuksia. Oletan, että Soinin mukana ollessa teemoja, jotka korostuisivat olisivat tunteita herättävät asiat kuten autoilu ja sen tulevat rajoitukset, ruokakeskustelu(kukkakaalipirtelöt ja lihansyönti) , maaseudun puolustaminen yms

Kristilliskonservatiivit.
 

Creed Bratton

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Mä olen äänestänyt Kokoomusta kaikissa vaaleissa viimeisen 12 vuoden ajan, mutta jos/kun reppana eikun Orpo vie Kokoomuksen kuntavaaleihin, niin ääni menee todennäköisesti Hjalliksen puolueelle, lähinnä protestina Orpoa vastaan.

Persuja en voi kuvitella äänestäväni ikinä, jos puolueesta löytyy huhtasaari ja muita vastaavia ”kykyjä” niin leikkaan mielummin vasemman käteni irti kuin äänestäisin tuota puoluetta.
 

Murkula

Jäsen
Suosikkijoukkue
Maajoukkueet,Tappara,NY Rangers,Juniori- SaPKo
Mä olen äänestänyt Kokoomusta kaikissa vaaleissa viimeisen 12 vuoden ajan, mutta jos/kun reppana eikun Orpo vie Kokoomuksen kuntavaaleihin, niin ääni menee todennäköisesti Hjalliksen puolueelle, lähinnä protestina Orpoa vastaan.

Etkä ole varmasti ainoa joka noin ajattelee. Ite olen koko äänestysikäni, 22 vuottta, äänestänyt Kokoomusta jokaisissa vaaleissa. Ja varmaan äänestän sen aikaa kun vaalipiiristä löytyy Häkkäsen Antsa.
Mutta kyllähän tuo Orpo pitäisi potkaista pihalle ja äkkiä, keksin kyllä lähihistoriasta vieläkin vastenmielisemmän ilmestyksen johdosta ja senkin aikana löytyi ehdokas Kokoomuksen listoilta. Tässä on vielä pitkä aika seuraaviin eduskuntavaaleihin, mutta jos ja kun kuntavaaleissa tulee romahdus niin Orpo lähtee ja se on satavarmaa.
 
Viimeksi muokattu:

Knutsen

Jäsen
Suosikkijoukkue
TPS, Kings
Itse olen aina äänestänyt kokoomusta, enkä tiedä mitä ne nyt olisi niin huonosti viime aikoina tehneet, että minun pitäisi sitä vaihtaa. Perussuomalaiset eivät osanneet laatia oikeen minkäännäköistä vaihtoehtobudjettia ja puolue jonka terävässä kärjessä on Hjallis, sen poika ja Jethro, ei oikein innosta. Loput nyt ovat aivan liian vasemmalla.
 
Suosikkijoukkue
Ipa, ipa, ipa, ipaa...
Verotuksen progressio on superjyrkkää,

Huoh...

Meillä on yksi progressiivinen vero, eli tulovero. Sillä kerätään 6% veroista... kuntaverossa on lievä progressio johtuen tulonhankkimisvähennyksestä ja osingoissa pieni ja loiva progressio... eli po-tas-kaa

Loput höpötykset on sitten puhtaasti arvovalintoja, eli politiikkaa, josta tietty ollaan erimielisiä, mutta

...mutta näin nää asiat koetaan. Eli sovit hyvin persuäänestäjäksi.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Soinin ja sen aikaisten persujen kannatus kyllä kumpusi muustakin. Soinin karismasta ja perinteisen suomalaisen elintavan puolustamisesta.
Kuulostaa Siniseltä tulevaisuudelta vai mikä sen joukkion nimi oli. Ilman noita mainitsemiani teesejä ei toiminut.
 

dana77

Jäsen
Suosikkijoukkue
vaikea selittää
Huoh...

Meillä on yksi progressiivinen vero, eli tulovero. Sillä kerätään 6% veroista... kuntaverossa on lievä progressio johtuen tulonhankkimisvähennyksestä ja osingoissa pieni ja loiva progressio... eli po-tas-kaa

Loput höpötykset on sitten puhtaasti arvovalintoja, eli politiikkaa, josta tietty ollaan erimielisiä, mutta

...mutta näin nää asiat koetaan. Eli sovit hyvin persuäänestäjäksi.
Eli missä maissa on jyrkempi progressio? Miten Suomi tuossa vertailussa pärjää?
Onko se vähän vain paljon jos marginaaliveroprosentti on keskituloisilla 50% vai kokevatko sen maksat vain niin?
 

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Meillä on yksi progressiivinen vero, eli tulovero. Sillä kerätään 6% veroista... kuntaverossa on lievä progressio johtuen tulonhankkimisvähennyksestä ja osingoissa pieni ja loiva progressio... eli po-tas-kaa
Tuohan on lohdullista kuultavaa, vaikka sille palkansaajalle joka maksaa 50% veroa tuloistaan. Sillä kun ei tuolle yliverotetulle palkansaajalle ole merkitystä paljonko tuloveron osuus on valtion verokertymästä. Tai on toki se merkitys ja pelko, että tämä nykyinen fanittamasi sosialistihallitus haluaa nostaa sitä progressiota entisestään tasoittaakseen tuloeroja mikä on vieläpä ihan todennäköistä.
 
Viimeksi muokattu:

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Tuohan on lohdullista kuultavaa, vaikka sille palkansaajalle joka maksaa 50% veroa tuloistaan. Sillä kun ei tuolle yliverotetulle palkansaajalle ole merkitystä paljonko tuloveron osuus on valtion verokertymästä. Tai on toki se merkitys ja pelko, että tämä nykyinen fanittamasi sosialistihallitus haluaa nostaa sitä progressiota entisestään tasoittaakseen tuloeroja mikä on vieläpä ihan todennäköistä.

Miten tuosta @Tarinankertoja viestin perusteella voi päätellä, että hän fanittaa tätä "sosialistihallitusta"? Ja mistä tuo nimitys "sosialistihallitus"? Onhan tässä "sosialistihallituksessa" myös mukana poliittisesti keskusta-oikeistolainen puolue RKP ja poliittisisesti keskellä oleva Keskusta?
 

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Perussuomalaiset eivät osanneet laatia oikeen minkäännäköistä vaihtoehtobudjettia ja puolue jonka terävässä kärjessä on Hjallis, sen poika ja Jethro, ei oikein innosta. Loput nyt ovat aivan liian vasemmalla.

Valtaosalle kokoomuslaisia sen on juuri näin. Syyt toki vaihtelevat, mitä Perussuomalaiset eivät osaa, mutta Hjallis&Poika&Jethro ei innosta. Silti sinnekin on kokoomuslaisia valunut.

Kokoomuksen ryhtyminen persujen takuu- ja apupuolueeksi tai toisinpäin saa valtavasti kannatusta. Itse pidän sitä taktisena Kokoomuksen johdon osalta. Vaikka Halla-aho on lukenut Vartiaista ja Lepomäkeä yritysten toiminnan ja koko verotuksen osalta, perussuomalainen konservatismi ei välttämättä vie Suomea kohti tulevaisuutta kotimaassa ja vielä vähemmän kansainvälisesti.
 
(1)
  • Tykkää
Reactions: Hamu

Metukka

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Miten tuosta @Tarinankertoja viestin perusteella voi päätellä, että hän fanittaa tätä "sosialistihallitusta"? Ja mistä tuo nimitys "sosialistihallitus"? Onhan tässä "sosialistihallituksessa" myös mukana poliittisesti keskusta-oikeistolainen puolue RKP ja poliittisisesti keskellä oleva Keskusta?
Sen voi päätellä, vaikka hänen viestihistoriastaan.
Ja nimitys tulee hallituksen harjoittamasta politiikasta, mistäs muustakaan.
 

RexHex

Jäsen
Suosikkijoukkue
NHL
Huoh...

Meillä on yksi progressiivinen vero, eli tulovero. Sillä kerätään 6% veroista... kuntaverossa on lievä progressio johtuen tulonhankkimisvähennyksestä ja osingoissa pieni ja loiva progressio... eli po-tas-kaa

Jeps. Tosiaan kuin tuo tuloveron progressio on niin marginaalinen kuin 6% kaikista veroista, niin olisikohan nyt hyvä hetki luopua siitä?
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Itse tulen kyllä äänestämään joko Kokoomusta tai Persuja. Todennäköisesti Persuja, jos Orpo vielä touhuaa Kokoomuksen ruorissa. Ei edes hävetä myöntää tätä.
Näen tämän itsekin vähän näin. Ongelmana on Persujen ehdokkaat. Täyspäistä on aika vaikea löytää, kun Hallis ei ole ehdolla Espoossa. Toisaalta Espoossa asuvana voi toivottavasti äänestää Lepomäkeä. Tämä siis näin kuntavaaleja ajatellen.

Kokoomuksen ongelma on kyllä linjattomuus ja tietyllä tavalla munattomuus. Tämä sitten yhdistettyä Orpon karismaan, niin tulos on tässä.
  • Verokeskustelussa pitäisi olla selkeä linja, jossa elvytetään ainoalla oikealla tavalla eli veroja laskemalla. Tähän vaan selkeä ja perustelu linjaus. Linjauksen olisi syytä näkyä keskituloisten ansioissa ja ostovoimassa.
  • Maahanmuuttokeskustelu on nyt lähinnä persut vastaan vihervasemmisto ja Orpo päälistelee vieressä. Paljoa tämä ei vaadi. Pitäisi vaan todeta, että osa maahanmuutosta on haitallista. Sitten selkeä linjaus miten tätä muutetaan.
  • Mitä taas tulee julkistalouden tasapainottamiseen, pitäisi kuntien vastuita karsia rajulla kädellä samoin kuin tulonsiirtoja. Muutamina esimerkkeinä valtionosuudet, asumistuki ja kaiken maailman järjestöjen rahoitus.
  • Työehtoasioita pitää viedä kohti paikallista sopimista ja työnantajan riskiä pienennettävä. Samalla ansiosidonaisten määrää voitaisiin nosta, mutta tuen kestoa laskea muutamaan kuukauteen.
  • Jos vielä halutaan päästä mukaan populismikeskusteluun voidaan ottaa kantaa monopoleihin, kuten vaikkapa Veikkaus ja Alko. Tämä on kuitenkin vaan lillukan varsia kokonaiskuvassa, mutta ehkäpä sillä nyt sitten jotain näkyvyyttä saisi.
 

kharon

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tps
Maahanmuuttokeskustelu on nyt lähinnä persut vastaan vihervasemmisto ja Orpo päälistelee vieressä. Paljoa tämä ei vaadi. Pitäisi vaan todeta, että osa maahanmuutosta on haitallista. Sitten selkeä linjaus miten tätä muutetaan.
Tästä olen eri mieltä. Asiana maahanmuutto ei ole iso ja on enemmän tunnepuolen asia. Mikäli Kokoomus sanoo, maahanmuuton olevan haitallista, voi se karkoittaa heiltä äänestäjiä muihin puolueisiin, mutta maastohousut pysyvät edelleen persujen kelkassa. Toisaalta jos toivottavat maahanmuuttajia tervetulleiksi, valuu osa äänestäjistä persuille ja vihereät änestävät edelleen vihreitä. Kokoomus ei voi oikein maahanmuutosta jauhamalla jäädä voitolle, siksi parempi olla hiljaa.
 

The Nikkari

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kiekko-Espoo, BJR, Keijo Kaarisade
Tästä olen eri mieltä. Asiana maahanmuutto ei ole iso ja on enemmän tunnepuolen asia. Mikäli Kokoomus sanoo, maahanmuuton olevan haitallista, voi se karkoittaa heiltä äänestäjiä muihin puolueisiin, mutta maastohousut pysyvät edelleen persujen kelkassa. Toisaalta jos toivottavat maahanmuuttajia tervetulleiksi, valuu osa äänestäjistä persuille ja vihereät änestävät edelleen vihreitä. Kokoomus ei voi oikein maahanmuutosta jauhamalla jäädä voitolle, siksi parempi olla hiljaa.
Sellainen nyanssi tähän, että eihän maahanmuutto ole kokonaisuudessaan haitallista, mutta osa siitä on. Tämä pitäisi selkiyttää ja erottautua sekä vihervasemmistosta että persuista. Hyvin pieni otanta, mutta omassa kaveripiirissä on ollut siirtymää kokkareista persuihin juuri tämän täydellisen linjattomuuden vuoksi.

Siitä olen samaa mieltä, että kyseessä on pieni asia todellisuudessa, mutta keskustelua käydään isoilla kirjaimilla. Tällaisesta ei voi jäädä paitsi. Äänestäjillä pitää olla käsitys siitä, mikä juuri kyseisen puolueen linja on.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Huoh...

Meillä on yksi progressiivinen vero, eli tulovero. Sillä kerätään 6% veroista... kuntaverossa on lievä progressio johtuen tulonhankkimisvähennyksestä ja osingoissa pieni ja loiva progressio... eli po-tas-kaa

Loput höpötykset on sitten puhtaasti arvovalintoja, eli politiikkaa, josta tietty ollaan erimielisiä, mutta

...mutta näin nää asiat koetaan. Eli sovit hyvin persuäänestäjäksi.
Sinä sovit hyvin äänestämään kommunisteja. Hekin ovat aina valmiita siihen, että muiden veroja korotetaan.

Oletko todella sitä mieltä, että yli 60 prosentin marginaalivero on oikeudenmukainen? Millä perusteella on kohtuullista, että kaksi prosenttia suomalaisista maksaa 38 prosenttia kaikista ansiotuloveroista?

Ehdotan, että sosiaaliturvan vastikkeeksi pitää tehdä jotakin yhteiskuntaa hyödyttävää ainakin siinä tapauksessa, että turvaa saa pitkään, esimerkiksi yli vuoden. Pelkkä rahan nostaminen seinästä on loisimista.
 

heketsu88

Jäsen
Suosikkijoukkue
Dallas Stars Kärpät Joensuun Kiekkopojat ManU
Lähde @Hamu mukaan politiikkaan, jos sinua niin kyrsii nykyhallituksen politiikka. Tulee varmaan yllätyksenä, että joudut joistakin mahdollisista ajamistasi asioista hakemaan kompromissia muiden puolueiden kanssa.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
@Hamu

Oppi-iän nostaminen toiselle asteelle ja 18 vuoteen ja toisen asteen maksuttomuus: Mielestäni tämä on hyvä uudistus ---> vähentää alikouluttautumista, köyhemmillä on mahdollisuus suorittaa lukio, kun se on maksutonta ja kukaan ei jää peruskoulun jälkeen heitteille. Tietenkin tämä tullaan maksamaan veronmaksajien rahoilla, mutta niinhän kaikki palvelut tässä maassa rahoitetaan, vaikka siellä hallituksessa olisi itse PS pääpuolueena.
Oppivelvollisuusiän nostoa on kai yritetty perustella noin. Alan asiantuntijana voin sanoa, että noita hyötyjä ei tule. Syrjäytyminen ja muut ongelmat eivät korjaudu iän nostolla. Miten revit kouluhaluttoman ongelmaisen kouluun, kun hän ei suostu tulemaan? Miten luulet hänen siellä "opiskelevan"?

Lisäksi köyhät ovat ennenkin saaneet oppimateriaalit ilmaiseksi hakemalla tukea kunnalta, jos todellisia perusteita hakemiseen on.

Kohdennus menee aivan väärään asiaan. Jos rahaa on todellakin varaa käyttää, pitää ongelmat pyrkiä hoitamaan jo aiemmin. Tarvitaan toisaalta tukea ja pienempiä opetusryhmiä ja toisaalta tiukempia vaatimuksia eli esimerkiksi nelosia ja luokalle jättämisiä ja nopeaa puuttumista kaikenlaisiin ongelmiin. Tästä kirjoittaa mm. rehtori Jari Andersson Aamulehdessä.


Jopa ilman rahaa on paljon tehtävissä. On luovuttava liian idealistisesta ihmiskäsityksestä ja yltiöoptimistisista oppimiskäsityksistä. Ehdotan myös, että Opetushallituksen henkilökunnan tulee noin seitsemän vuoden välein käydä tekemässä vuosi oikeaa opettajan työtä koulussa. Se voisi opettaa realismia, jota esimerkiksi Jari Anderssonilla on.
 

Hamu

Jäsen
Suosikkijoukkue
HPK
Lähde @Hamu mukaan politiikkaan, jos sinua niin kyrsii nykyhallituksen politiikka. Tulee varmaan yllätyksenä, että joudut joistakin mahdollisista ajamistasi asioista hakemaan kompromissia muiden puolueiden kanssa.
Sinulle ehkä tulee yllätyksenä, että osaan hyvin tehdä kompromisseja.

Nykyhallitus tekee kompromisseja kuitenkin vain niin, että jaetaan rahaa ja ostetaan ääniä. Se on mielestäni vastuutonta. Se ei myöskään kuuntele kuin itse valitsemiaan asiantuntijoita, kuten on nähty mm. oppivelvollisuusasiassa ja työllisyyskysymyksissä.
 

Tadu

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Se ei myöskään kuuntele kuin itse valitsemiaan asiantuntijoita, kuten on nähty mm. oppivelvollisuusasiassa ja työllisyyskysymyksissä.
Pistän paremmaksi. Koronan taloudellisessa selviytymisessä hallitus ei kuunnellut edes itse valitsemiaan kriisityöryhmän asiantuntijoita. Taisi olla yksi taloustieteen nobel liikaa demarihallitukselle.
 

Sonny Burnett

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko
Lähde @Hamu mukaan politiikkaan, jos sinua niin kyrsii nykyhallituksen politiikka. Tulee varmaan yllätyksenä, että joudut joistakin mahdollisista ajamistasi asioista hakemaan kompromissia muiden puolueiden kanssa.
Tähän sopii hyvin Antti Kaikkosen pajatson tyhjentänyt twiitti syyskuulta niille jotka eivät tykänneet hallituksen harjoittamasta politiikasta.
 

Liitteet

  • 20201110_171053.jpg
    20201110_171053.jpg
    95,8 KB · kertaa luettu: 177

Barnes

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tasuno Tasalakki
Rinteen olisi tässä vaiheessa taktikoida ottamalla Halla-ahon persut mukaan hallitukseen keskustan tilalle vähentämään persujen kannatusta, mutta kun Rinne ei ole kummoinen strategikko, niin ei älynnyt tätä tehdä.
JHA ja SDP eivät mahtuneet tuolloin samaan pöytään. Sitä paitsi Rinne teki sinänsä oikean vedon puolueensa kannalta, sillä nyt SDP saa dominoida politiikkaa. Kepu pysyy hiljaa SOTE-ratkaisun takia, vasemmistopuolueet saavat enemmän ajatuksiaan läpi kuin koskaan ja RKP sai ruotsin yo-kirjoituksiin. Seuraavaa hallitusta ajatellen tilanne saattaakin olla erilainen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös