Mainos

Puolueiden eduskuntavaaligallupit 18.4.2011–

  • 133 205
  • 1 296

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
En pidä laisinkaan mahdottomana esille tuomaasi skenaariota, vaikka mielummin näkisin asian siten, että omaehtoisesti ymmärtäisimme tehdä tarvittavat muutokset sen sijaan, että ulkopuolinen taho ne tulisi tavalla tai toisella tekemään. Mutta pahoin pelkään, että tämä katajainen kansa on liian jääräpäinen tähän puuhaan ilman ulkoista ohjausta...

Voisitko nyt ihan konkreettisesti kertoa, että mitkä mielestäsi ovat nuo tarvittavat muutokset? Tässä on nyt viime aikoina tullut eri tahoilta niin erilaisia näkemyksiä tarvittavista muutoksista, että olisi ihan hyvä jos kukin erittelisi ne omat näkemyksensä ennen kuin syyllistää tyhmää kansaa ja pelottelee troikan tulolla.

Muut euroalueen kriisimaat ovat ajautuneet tukipakettilinjalle niillä main, kun julkisen velan suhde BKT:hen alkaa olla siellä 90 prosentin tietämillä ja valtion 10-vuotisen valtionlainan korot 6-7 prosentin tietämillä. Suomen kohdalla ensi vuonna ylittyy 60 prosentin rajapyykki julkisen velan osalta ja 10-vuotisen valtionlainan korko on tällä hetkellä yhden prosentin kieppeillä. Tässä mielessä nämä kalleisokalliomaiset ennustukset ovat enemmän pimeää pelottelua kuin empiiriaan perustuvaa realismia.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Joku ylempänä mainitsi Vappavuoresta siihen tyyliin, kuin kyseessä olisi uusi Messias, No kieltämättä, kun Stubbiin vertaa, melkoisen mokan Kokoomus teki, valitsemalla Suureksi Johtajakseen Stubbin.

Kokoomuksen suosion laskussa näkyy myös Käteisen pako EU:hun kaikkien toivotyövastuupuheiden jälkeen. Kesän puoluekokouksessa kokkarit eivät äänestäneet ylämäestä ja alamäestä, vaan alamäen jyrkkyydestä, pituudesta ja ajoneuvon vauhdista. Superlatiivit voittivat.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Voisitko nyt ihan konkreettisesti kertoa, että mitkä mielestäsi ovat nuo tarvittavat muutokset? Tässä on nyt viime aikoina tullut eri tahoilta niin erilaisia näkemyksiä tarvittavista muutoksista, että olisi ihan hyvä jos kukin erittelisi ne omat näkemyksensä ennen kuin syyllistää tyhmää kansaa ja pelottelee troikan tulolla.

Kysymyksesi saa minut epäilemään sitä, että mielestäsi tilanne on niin hyvä ettei mitään muutoksia tarvita, että voimme jatkaa nykyistä menoa aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut - vai olenko aivan väärässä ja jos olen niin mitä sinun mielestä pitäisi tehdä?

Eikä kyse ole mistään pelottelusta vaan siitä, että muutoksia on tehtävä enkä näe tulevaa (olettamus) hallituksen kokoonpanoa parhaaksi tekemään riittäviä muutoksia, mutta jos edes alkuun päästäisi niin hyvä olisi.

vlad.
 

erku

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat
Kysymyksesi saa minut epäilemään sitä, että mielestäsi tilanne on niin hyvä ettei mitään muutoksia tarvita, että voimme jatkaa nykyistä menoa aivan kuin mitään ei olisi tapahtunut - vai olenko aivan väärässä ja jos olen niin mitä sinun mielestä pitäisi tehdä?

Eikä kyse ole mistään pelottelusta vaan siitä, että muutoksia on tehtävä enkä näe tulevaa (olettamus) hallituksen kokoonpanoa parhaaksi tekemään riittäviä muutoksia, mutta jos edes alkuun päästäisi niin hyvä olisi.

Niin sinä et vastannut jostain syystä itse kysymykseen. Kenties siksi, että et itsekään tiedä mitä pitäisi tehdä.

Eittämättä Suomi tarvitsee muutoksia, mutta pelkkä muutoksen vaatiminen, konkretisoimatta ja erittelemättä muutoksen tarpeita, on vähän hassua ja johtaa helposti tyhmiin päätöksiin, joita joudutaan puliveivaamaan uudestaan.

Pienituloisten verojen keventäminen, sosiaaliturvan ja työn parempi yhteen sovittaminen, muutamat tärkeät julkiset investoinnit (vuokra-asunnot, tiet) sekä sitten vastapainoksi leikkauksia kehitysavusta, kansainvälisestä kriisinhallinnasta ja yritystuista. Eläkeiän pidennys ja soteuudistuksen saaminen järkevälle tolalle ovat myös keskeisiä asioita. Tuossa lyhykäisyydessään omia ajatuksiani.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi
Älä vaan sano, että nyt puhutaan näistä kuuluisista "investoinneista"? Se nyt on selvää, että Rinne pyrkii vain pitämään hyvinvointivaltion jokaisen byrokraatin työpaikallaan seuraavan neljän vuoden ajan...

Et taida paljoa seurata talouspoltiikkaa? Sipilän linja elvyttää ilman velan ottoa ja Rinteen linja varoa massairtisanomisia ovat tasan oikeaa lääkettä tässä vaiheessa suhdannetta ainakin kaikkien asiantuntijoiden mukaan. Esim Kokoomuksen linjaa varovaisesti noudattamalla ei saavuteta tarpeeksi säästöjä. Rajusti leikkaamalla taas kulutuskysyntä laskisi edelleen ja talous sakkaisi oikein huolella. Ihan ideaalitilanteessa katsottaisiin mitä työpaikkoja synnyttäviä yksityisiä investointeja on mahdollista noupeuttaa valtion toimin esim. infraa rakentamalla tai muilla toimin - mikäli työpaikkoja syntyy, niin velanottokaan ei pitäisi olla poissuojettua. Vähän tosin epäilyttää, että Sipilä on hivenen liian varovainen elvyttäjä, mutta toisaalta menestyneenä yrittäjänä hänellä on näkemystä miten purkaa investointeja estäviä pullonkauloja. Demarit ovat ehkä asteen turhankin innokkaita elvyttämään hivenen vanhanaikaisesti vaikkapa valtiorahoitteisia investointeja nopeuttamalla, mutta yhdessä nämä saattavat löytää sellaisen linjan, että talous taittuu ylöspäin.

Moni ei tajua kuinka syvässä suossa tässä ollaan. Vaikka tehtäisiin mitä, niin velan määrä tulee kasvamaan koko seuraavan vaalikauden. Nyt pitää olla kieli keskellä suuta, jotta kysyntää ei romahduteta, ja pikkuhiljaa kasvava talous yhdessä tehostettavan julkisen sektorin kanssa saavat velanmäärän kasvun taittumaan vielä ennen vuotta 2020.

Julkisen sektorin suurta kokoa huolehtivien pitää kuitenkin aina muistaa, että esim. julkinen sairaanhoitomme on n. kaksi kertaa tehokkaampaa kuin yksityinen terveydenhuolto Yhdysvalloissa. Tai julkinen koulutusjärjestelmämme tuottaa parempia oppimistuloksia kuin paljolti yksityisten koulujen varassa olevissa maissa oppilasta kohti pienemmillä kustannuksilla. Voimme toki yksityistää ison osan palveluista, mutta tällöin julkisten menojen kyllä pienentyessä nämä palvelut saattavat maksaa entistä enemmän, ja silloin niihin ei olekaan enään kaikilla varaa. Eli erityisesti Yhdysvaltojen malli osoittaa, että yksityinen sektori on tehoton tuottamaan palveluja, joita ihmisten on pakko hankkia kuten sairaanhoito ja koulutus. Hinnat pyrkivät karkaamaan, koska ihmisten on hankittava palvelut maksoivat ne mitä maksoivat.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Vaikuttaa jo liian hyvältä (tai siis eihän tämä mikään ihannetulos ole, mutta realistisena skenaariona ihan hyvä), kun vaaleihin on vielä nelisen kuukautta aikaa. Ei sillä että minäkään mitään mullistavan radikaalia punamulta+ps -pohjalta odottaisin, mutta hieman keynesiläisempää talouspolitiikkaa, sosiaaliturvan/julkisten palveluiden puolustamista ja samalla panostusta kasvuun/yrittäjyyteen. Yleisenä linjana: mitä kauemmas mennään Juhana Vartiaisen työn tarjonta -opeista, sen parempi!
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Et taida paljoa seurata talouspoltiikkaa? ...

Kyllähän tässä on niin kauan seurattu talouspolitiikkaa, että uskaltaa varmasti sanoa, mitä asioita kukin puolue ajaa ennen vaaleja ja vaalien jälkeen. Minun luottoni siihen, että asiat laitetaan kuntoon on lähellä nollaa prosenttia, aivan sama kuka vaalit voittaa. Minun mielestäni tarvitaan sekä investointeja, että leikkauksia, mutta näkemyseroni sinuun nähden on siinä, miten uskon homman käytännössä toteutuvan.

Suomi ottaa lähinnä lisää velkaa, pieniä leikkauksia tehdään muodon vuoksi.
 

opelix

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP, JJK
Niin sinä et vastannut jostain syystä itse kysymykseen. Kenties siksi, että et itsekään tiedä mitä pitäisi tehdä.

Eittämättä Suomi tarvitsee muutoksia, mutta pelkkä muutoksen vaatiminen, konkretisoimatta ja erittelemättä muutoksen tarpeita, on vähän hassua ja johtaa helposti tyhmiin päätöksiin, joita joudutaan puliveivaamaan uudestaan.

Pienituloisten verojen keventäminen, sosiaaliturvan ja työn parempi yhteen sovittaminen, muutamat tärkeät julkiset investoinnit (vuokra-asunnot, tiet) sekä sitten vastapainoksi leikkauksia kehitysavusta, kansainvälisestä kriisinhallinnasta ja yritystuista. Eläkeiän pidennys ja soteuudistuksen saaminen järkevälle tolalle ovat myös keskeisiä asioita. Tuossa lyhykäisyydessään omia ajatuksiani.

Onhan tuossakin ajatuksia muttei taida ihan kestävyysvajetta ja velkaongelmaa korjata. Hyvä jos velkaantuminen edes pysähtyisi. Oma näkemykseni on että edessä on joka tapauksessa sellaisen kymmenen vuoden katsannolla jonkinmoinen elintason lasku. Julkisia menoja on saatava alas joten ehkä keinovalikoimassa voisi olla julkisten palkkojen jäädyttäminen(lievä leikkauskin mahdollinen) ja tulonsiirroille sama. Talouskasvusta tuskin kannattaa puhua vuosiin joten eihän tässä muuta tietä ole.

Edelleen muistetaan että jokainen euro julkisiin palkkoihin ja tulonsiirtoihin täytyy ansaita vientituloilla. Tähän ei kukaan osaa vastata miten se tehdään. Työllistyminen toisten palvelemiseen ei sinällään ratkaise yhtään mitään(tai julkiselle suojatöihin). Ennemmin maksetaan toimeentulotuki kotiin kuin tuplat siitä työstä mikä ei mitään tuota. Enkä muuten ymmärrä mikä vika siinä EK:n esityksessä oli palauttaa kuntien tehtävät v.2005 tasolle(muuta kuin että tuli EK:lta). Mitä olennaista meiltä silloin puuttui?
 
Viimeksi muokattu:

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä ja tuohon lihavoimaani kohtaan kaikki varmasti tiivistyisi, jos ja kun seuraava hallituksemme on muotoa KESK+SDP+PS. Tärkeitä rakennemuutoksia tuskin saataisiin tehtyä tai niiden suunta ei olisi riittävä. Eniten huolestuttaa se, että työmarkkinajärjestöjen vaikutus tehtyyn politiikkaan voisi jopa vahvistua.

Tuo on hyvinkin mahdollinen hallituskoalitio. Itse pidän tuota helvetin huonona sellaisena, mutta demokratian pelisääntöihin kuuluu kansan tahdon noudattaminen, ja tuolla tullaan sitten menemään. Itse uskoisin tuon hallituksen olevan arvomaailmaltaan varsin konservatiivinen, minkä lisäksi linjauksiin kuuluvat tuon mainitsemasi työmarkkinajärjestöjen vaikutusvallan lisäämisen lisäksi todennäköisesti Venäjä-suhteissa siirtyminen aavistuken verran YYA-aikojen suuntaan, kuntauudistuksen hidastuminen, ja yrittäjien aseman parantamisen hidastuminen. Myöskään NATO-jäsenyys ei tule ajankohtaiseksi. Toivottavasti ei myöskään pakko-jäsenyys Euraasian unionissa...

Yhtä kaikki, kokoomus ei onnistunut tässä hallituksessa toteuttamaan politiikkaansa, ja sen vuoksi hallituksen tulokset ovat olleet mitä ovat. Mikäli galluptulokset realisoituvat todellisissa äänestykstuloksissa, oppositiotaival on parempi paikka. Olemalla ainoa iso oppositiopuolue, olisi ainakin hyvä sauma kasvattaa kannatusta seuraavia vuosia ajatellen.

Olen joka tapauksessa sitä mieltä, että oli hallituskombinaatio mikä hyvänsä, Suomen talouteen vaikuttavat ensisijaisesti maailmantalouden ja -politiikan tilanne. Hallituksen pelivara on monessa asiassa melko pieni. Enkä usko puolueiden painotusten eroavan toisistaan kuitenkaan niin paljoa, että millään yhdistelmällä saataisiin todellista muutosta asiohin, tai Suomea nousuun tai laskuun millään dramaattisella nopeudella.

Voi voi kokoomuslaiset minkä teitte, kun valitsitte näin kovaan paikkaan ulkoisesti kivan, mutta suht keltanokkapoliitikon (mitä tulee sisäpolitiikkaan), kun olisitte voineet valita todella vakuuttavan, osaavan ja uskaltavan kokeneen poliitikon. Näyttää Kokoomuksen osalta kyllä todella heikolta.

Tämä on juurikin se totuus. Stubbilla ei tainnut olla minkäänlaista uraa kotimaan politiikassa ennen ministerin pestiä, ja siinä on varmasti yksi syy sille, miksi hommat menivät näin. Vapaavuori olisi ollut paras valinta, mutta jälkiviisaus on aina parasta. Itse olin PJ-vaalien aikaan Stubbin kannalla, mutta olin näemmä väärässä.
 

ms.qvist

Jäsen
Suosikkijoukkue
Red Wings, Хокейний Клуб Донбас
Niin sinä et vastannut jostain syystä itse kysymykseen. Kenties siksi, että et itsekään tiedä mitä pitäisi tehdä.

Eittämättä Suomi tarvitsee muutoksia, mutta pelkkä muutoksen vaatiminen, konkretisoimatta ja erittelemättä muutoksen tarpeita, on vähän hassua ja johtaa helposti tyhmiin päätöksiin, joita joudutaan puliveivaamaan uudestaan.

En vastannut, koska en katso olevani velvollinen vastaamaan jokaiseen esitettyyn kysymykseen - toisaalta olen muissa ketjuissa tuonut esille kohtia jotka vaativat korjaamista tai muutoksia, joten katson, että olen antanut oman osani tähän soppaan, mutta koska myös sinä esitit toimivia kohteita annan minäkin jotain ajatuksia julki.

Julkiset investoinnit on nostettu eräänä keinona esille, tämä on minustakin kannatettavaa toimintaa, mutta on todellakin määriteltävä investoinnit tarkoin ja tehtävä kokonaislaatuinen arvio siitä, että niihin sijoittaminen myös hyödyttää yhteiskuntaa ja tuo lopulta kokonaisvaltaiset plus-tuloksen, pelkkä investointi investoinnin vuosi ei vielä riitä vaan raamit ja rajat on määriteltävä tarkoin. (Minun kompetenssi ei riitä tähän, tunnustan).

Olen myös sitä mieltä, että kuntauudistus olisi tavalla tai toisella saatava suoritettua, koska tälläkin hetkellä Suomessa on kuntia jotka eivät pärjää ja joiden olemassa olo on aivan liian paljon riippuvainen ulkopuolisesta avusta. Olisi siis syytä miettiä, että missä määrin kuntauudistus on syytä tehdä vaikkapa sitten pakolla/puolipakolla - siitä huolimatta, että keskustalaisia kuntia kuolee. Ja kuntauudistuksen oheen on sitten pyrittävä tavalla tai toisella purkamaan tiettyjä rakenteita (esim. irtisanomissuoja tjsp) samanaikaisesti, jottei yhdistettyihin kuntiin jää "turhaa" työvoimaa tuottamaan menoja kuntatalouksille.

Soteuudistus on myös ajankohtainen, mutta samalla on pohdittava sitä, että missä määrin yksityistäminen on järkevää ja kannattavaa - lukuisissa tapauksissa se nimittäin on (todetusti) kalliimpaa mitä julkinen terveydenhuolto. Th-sektorilla ei siis pitäisi yksityistää pelkästään yksityistämisen vuoksi vaan todella tarkoin miettiä sitä, että milloin se tuottaa kokonaisvaltaisen hyödyn.

Olisi myös syytä miettiä onko mahdollista jollain tavalla yhdistää byrokraattisia organisaatioita ja vähentää luukulta toiselle juoksemista, etenkin mitä tulee eri tukien nostamiseen ts. Kelan ja sosiaalitoimen yhdistämisen pohtiminen (ja tarvittaessa toimeen ryhtyminen). Samoin olen sitä mieltä, että kenties kannattaisi miettiä kokonaisvaltaisesti mahdollisuutta kansalaispalkkaan ja mitä hyötyjä/haittoja siitä on. Toisaalta on myös syytä pohtia sitä, että lisäisikö se mahdollista halukkuutta tehdä työtä, koska ei olisi vaaraa tulotason laskemisesta jos työnteko on kohtalaista (esim. keikkatyö tai ruuhkatyö tms.) Yleensäkin työn tekoon tulisi kannustaa ja helpottaa mahdollisuutta tehdä työttömänäkin minimaalista työtä ilman, että on vaaraa tulojen menetykselle - (nyt ymmärtääkseni saa ansaita 300 €/kk ilman, että on vaaraa menettää työttömyyskorvaus). Ja tässä yhteydessä on tietty mainittava sinunkin esille nostama seikka eli eläkeiän nostaminen, toisaalta on huomioitava se, että on aloja joilla ihminen ei nykytahdilla selviä fyysisesti eläkeikään vaikka henkisesti saattaisikin yltää - tällaisetkin seikat on huomioitava eli yksilöllisyyttä lisää.

Kehitysapua olisin valmis leikkaamaan rajulla kädellä (sen voisi alentaa n. 250-300 miljoonaan euroon), mutta toisaalta olisi hyvä kannustaa yrityksiä yhteistyöhön ja projekteihin kehitysmaissa ja näille toimille olisi mahdollista kohdentaa jotain tukea. (Muissa ketjuissa olen tuonut esille ajatuksen siitä, että teollisuusmaiden olisi hyvä purkaa tullimuureja kehitysmaiden tuotteilta, tällä toimella olisi kenties mahdollista kompensoida runsaita kehitysavunleikkauksia).

Tiettyjä verotuksellisia uudistuksia olisi myös syytä tehdä, sellaisia jotka tukisivat Suomen kilpailukykyä ja lisäisivät täten yksityisten yritysten investointeja. Olisi syytä miettiä, että tuottaisiko esim. polttoaineveron selkeä lasku enemmän hyötyä kansantaloudelle mitä se korkeampana tuottaa verotulojen muodossa. Yritysten toimintaa tulisi myös helpottaa byrokratiaa karsimalla ja toisaalta tiettyjä toimintoja helpottamalla (helppona esimerkkinä esim. alkoholiverotus, myynnin vapauttaminen, aukiolojen vapauttaminen tms. toimet) - toki olisi pohdittava vastaavasti mitä riskejä toimenpide pitäisi sisällään.

Tässäpä nyt jotain omalta osaltani tähän keskusteluun, konkretiaa ja lihaa luiden ympärille.

vlad.
 

Fordél

Jäsen
Olen joka tapauksessa sitä mieltä, että oli hallituskombinaatio mikä hyvänsä, Suomen talouteen vaikuttavat ensisijaisesti maailmantalouden ja -politiikan tilanne. Hallituksen pelivara on monessa asiassa melko pieni. Enkä usko puolueiden painotusten eroavan toisistaan kuitenkaan niin paljoa, että millään yhdistelmällä saataisiin todellista muutosta asiohin, tai Suomea nousuun tai laskuun millään dramaattisella nopeudella.

Kyllä, moneen asiaan emme voi vaikuttaa, mutta kyllä hallituksen ja muiden suomalaisten toimijoiden tekemillä päätöksillä tai päättämättä jättämisellä on suuri vaikutus Suomen tilanteeseen. Voisimme tehdä itsekin hyvin paljon muutoksia, joilla varautua paremmin niin meidän itse aiheuttamiin haasteisiin kuin ulkopäin tuleviin haasteisiin. Hyvänä esimerkkinä vaikka eläkeratkaisut tai sote- ja kuntauudistukset, mutta todella vaikeaa on ollut kaikkien kanssa. Ensiksi mainitun kohdalla demarit hirtti itsensä aivan käsittämättömästi yhteen vaalilupaukseen ja jälkimmäinen ei näytä menevän eteenpäin vaikka keitä olisi ruorissa.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Kyllä, moneen asiaan emme voi vaikuttaa, mutta kyllä hallituksen ja muiden suomalaisten toimijoiden tekemillä päätöksillä tai päättämättä jättämisellä on suuri vaikutus Suomen tilanteeseen. Voisimme tehdä itsekin hyvin paljon muutoksia, joilla varautua paremmin niin meidän itse aiheuttamiin haasteisiin kuin ulkopäin tuleviin haasteisiin. Hyvänä esimerkkinä vaikka eläkeratkaisut tai sote- ja kuntauudistukset, mutta todella vaikeaa on ollut kaikkien kanssa. Ensiksi mainitun kohdalla demarit hirtti itsensä aivan käsittämättömästi yhteen vaalilupaukseen ja jälkimmäinen ei näytä menevän eteenpäin vaikka keitä olisi ruorissa.

Totta kai näin. Muotoilin ehkä ajatukseni huonosti, mutta pointtinani oli lähinnä se, että en usko millään hallituskombinaatiolla saatavan tarvittavia muutoksia aikaan riittävällä nopeudella, jotta ne ehtisivät vaikuttaa kovinkaan merkittävästi maamme taloustilanteeseen. Tämän tekee hankalaksi jo se, että merkittäviin uudistuksiin tarvittaisiin käytännössä ainakin kaksi suurta puoluetta, jotka olisivat asioista riittävän samoilla linjoilla. Ja lisäksi eduskunnassa pitäisi joka tapauksessa saada enemmistö näiden päätösten taakse. Tästä syystä konkreettisen uudistukset tulevat olemaan hyvin todennäköisesti kovinkin kosmeettisia, oli tuolla puikoissa mikä hallituskombinaatio tahansa. Lähinnä joidenkin asioiden painotuskertoimet ovat ne, mitkä muuttuvat hallituksien mukana. Siksi maailmantalouden ja -politiikan kehitys on lähinnä se, mikä tulee todellisuudessa vaikuttamaan Suomen talouskehitykseen. Joka tapauksessa rakenneuudistuksia tarvitaan, mutta olen skeptinen siihen, että Suomesta löytyisi mitään sellaista kombinaatiota, joka niihin aidosti kykenisi.
 

Fordél

Jäsen
Totta kai näin. Muotoilin ehkä ajatukseni huonosti, mutta pointtinani oli lähinnä se, että en usko millään hallituskombinaatiolla saatavan tarvittavia muutoksia aikaan riittävällä nopeudella, jotta ne ehtisivät vaikuttaa kovinkaan merkittävästi maamme taloustilanteeseen.

Jep, asia ymmärretty ja ihan samoilla linjoilla. Heikolta näyttää siis tältäkin kannalta, mutta toivottavasti tulevat kolme puoluetta, jotka hallituksen muodostavat, yllättäisivät positiivisesti.
 

SergeiK

Jäsen
Suosikkijoukkue
pelaajamarkkinoiden varteenotettava vaihtoehto
Persujen heikossa gallup-tuloksessa näkynee Suomen ns. south park konservatiivien kyllästyminen homokeskusteluun ja tiettyjen perussuomalaisten näkyvä rooli jeesustelu-osastolla.

Aivan kuten palstalla povattiin avioliittolain hyväksyttyä että koko debaatti ei vahvistanut Perussuomalaisten asemaa, vaan heikensi sitä.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Minä sanoisin että persujen kannatuksen laskussa näkyy eniten ihmisten yleinen kriisitietoisuuden kasvu, joka vaikuttaa siten että turvataan perinteiseen. Jotkut saattoivat viime vaaleissa hassutella äänestämällä persuja ja samalla näpäyttää ylimielisenä pitämäänsä Kepua mutta ovat nyt tulleet toisiin ajatuksiin kun pitäisi valita mikä puolue johtaa työttömyyden ja velkaantumisen kanssa painivaa hallitusta seuraavat neljä vuotta.

Toinen persujen kannatusta painava ja Kepun kannatusta nostava tekijä on politiikan yleinen polarisoituminen ennen vaaleja. Gallupit alkavat vahvistaa itseään ja lopulta monille ihmisille vaalit näyttäytyvät kahden kauppana. Muille puolueille annettavat äänet koetaan jopa hukkaanmenneinä. Aika näyttää onko Kepun vastapari ennen vaaleja Sdp vai Kokoomus, se voi ratketa vasta viimeisillä viikoilla ennen vaaleja ja sinä lyhyenä aikana niiden välille voi syntyä suurikin ero.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Jos nyt spekuloidaan mahdollisella vaalituloksella, niin näkisin Keskustan seurana hallituksessa mieluusti Perussuomalaiset, SDP:n ja Kristillisdemokraatit. Oppositioon menkööt valtion asioita sekaamasta Kokoomus, Vihreät, RKP ja Vasemmistoliitto. Hallituksen muodostaisin jokseenkin seuraavasti.

Pääministeri Juha Sipilä
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Kehitysministeri Sirpa Paatero
Sisäministeri Timo Soini
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Liikenne- ja kuntaministeri Jutta Urpilainen
Työministeri Lauri Ihalainen
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Matti Vanhanen
Oikeusministeri Anneli Jäätteenmäki
Puolustusministeri Jussi Niinistö
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Sosiaali- ja terveysministeri Päivi Räsänen
Ympäristöministeri Pirkko Ruohonen-Lerner
 

Fordél

Jäsen
Jos nyt spekuloidaan mahdollisella vaalituloksella, niin näkisin Keskustan seurana hallituksessa mieluusti Perussuomalaiset, SDP:n ja Kristillisdemokraatit. Oppositioon menkööt valtion asioita sekaamasta Kokoomus, Vihreät, RKP ja Vasemmistoliitto. Hallituksen muodostaisin jokseenkin seuraavasti.

Eipä taida kolme suurta tarvita Kristillisdemokraatteja tai mitään muutakaan apupuoluetta mihinkään.

Mitä tulee ministereihin niin Soini ottaa kolmanneksi painavimman salkun, ei sisäministerin salkkua. Soini on siis joko ulkoministeri tai elinkeinoministeri. Noin muuten uskon, että seuraavassa hallituksessa on vähemmän ministereitä kuin 17. Tuskin on siis esim. pelkkää kehitysministeriä vaan juuri näistä tullaan karsimaan. Onko edes peruspalveluministeriäkään.
 

Lert

Jäsen
Suosikkijoukkue
Manchester United, TPS
Pääministeri Juha Sipilä
Ulkoasiainministeri Erkki Tuomioja
Kehitysministeri Sirpa Paatero
Sisäministeri Timo Soini
Opetus- ja viestintäministeri Krista Kiuru
Liikenne- ja kuntaministeri Jutta Urpilainen
Työministeri Lauri Ihalainen
Peruspalveluministeri Susanna Huovinen
Kulttuuri- ja asuntoministeri Pia Viitanen
Valtiovarainministeri Antti Rinne
Eurooppa- ja ulkomaankauppaministeri Matti Vanhanen
Oikeusministeri Anneli Jäätteenmäki
Puolustusministeri Jussi Niinistö
Maa- ja metsätalousministeri Sirkka-Liisa Anttila
Elinkeinoministeri Mauri Pekkarinen
Sosiaali- ja terveysministeri Päivi Räsänen
Ympäristöministeri Pirkko Ruohonen-Lerner


Musta tuntuu, että keskusta pitää itsellään kuntaministerin salkun. Ruohonen-Lerneriä ei toivon mukaan ministerinä nähdä. Niinistöstä tulisi kelpo puolustusministeri. Jussi on pysynyt aina asialinjalla.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Jos nyt spekuloidaan mahdollisella vaalituloksella, niin näkisin Keskustan seurana hallituksessa mieluusti Perussuomalaiset, SDP:n ja Kristillisdemokraatit. Oppositioon menkööt valtion asioita sekaamasta Kokoomus, Vihreät, RKP ja Vasemmistoliitto. Hallituksen muodostaisin jokseenkin seuraavasti.

Hallituksesessa kahta pääministerin jälkeen painavinta salkkua ei taatusti annettaisi toiseksi suurimmalle puolueelle varsinkaan jos Keskusta olisi tuntuvasti suurin puolue. Jos Rinne jatkaisi valtiovarainministerinä tulisi ulkoministeri tuolla koalitiolla joko Kepusta (Vanhanen, Rehn, Lehtomäki?) tai persuista (Soini, Terho?). Sosiaali- ja terveysministeri taas on painavin rahaministeriösalkuista eikä sitä anneta koskaan pienpuolueille. Se tulisi joko kepusta tai demareista.

Persujen kohdalla tulisi kiinnostavaksi kysymykseksi kenet naiset/naisen ne sieltä nimittäisivät ministeriksi? Minä en tiedä edes nimeltä kuin kaksi persunaista: Ruohonen-Lernerin ja Juvosen.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Persujen kohdalla tulisi kiinnostavaksi kysymykseksi kenet naiset/naisen ne sieltä nimittäisivät ministeriksi? Minä en tiedä edes nimeltä kuin kaksi persunaista: Ruohonen-Lernerin ja Juvosen.

Onhan siellä vielä Kike Elomaa. Ministeriainesta.

Vakavasti puhuen: Perussuomalaisten pätevimmiltä vaikuttavat ministerikandidaatit ovat kyllä minun mielestäni miehiä. Ruohonen-Lerner lienee poliittisessa paitsiossa ja Juvonen ei minusta ole ollut kovinkaan näkyvä hahmo muuta kuin avioliittolain äänestyksessä. Siksi mielenkiintoista onkin, että nimittävätkö he jonkun kiintiönaisen johonkin painoarvoltaan vähäisempään salkkuun, vai miten he tekevät.
 
Suosikkijoukkue
Paikalliset
Vakavasti puhuen: Perussuomalaisten pätevimmiltä vaikuttavat ministerikandidaatit ovat kyllä minun mielestäni miehiä. Ruohonen-Lerner lienee poliittisessa paitsiossa ja Juvonen ei minusta ole ollut kovinkaan näkyvä hahmo muuta kuin avioliittolain äänestyksessä. Siksi mielenkiintoista onkin, että nimittävätkö he jonkun kiintiönaisen johonkin painoarvoltaan vähäisempään salkkuun, vai miten he tekevät.

Vakavasti puhuen: Juvonen on tietääkseni yksi harvoja substanssiosaamisestaan yli puoluerajojen arvostettuja persukansanedustajia (sosiaali- ja terveyspuolen asioissa). Eihän Juvonen tuossa avioliittoasiassa mitenkään itse pyrkinyt esille vaan häntä kohtaan osoitettiin kiinnostusta koska hän oli ainoa persu tuossa kannassaan.
 

Sistis

Jäsen
Suosikkijoukkue
Україна
Vakavasti puhuen: Juvonen on tietääkseni yksi harvoja substanssiosaamisestaan yli puoluerajojen arvostettuja persukansanedustajia (sosiaali- ja terveyspuolen asioissa). Eihän Juvonen tuossa avioliittoasiassa mitenkään itse pyrkinyt esille vaan häntä kohtaan osoitettiin kiinnostusta koska hän oli ainoa persu tuossa kannassaan.

Minulla on ollut jossain määrin samanlainen käsitys hänestä, ja on ihan mahdollista, että tuosta syystä Juvonen voi salkun saada. Hänen näkyvyytensä valtakunnan mediassa muuten kuin tuon avioliittoasian tiimoilta on ollut kuitenkin minusta varsin vähäistä. Ja usein noissa ministerivalinnoissa näkyy myös valtakunnallinen näkyvyys, ja samalla myös mahdollisesti eduskuntavaaleissa saatu äänimäärä. Näin ei toki automaattisesti ole, ja monia aivan toisenlaisiakin nimityksiä on historia täynnä. Juvosen kohdalla minua mietityttää se, että hän äänesti Soinin arvomaailman vastaisesti tuossa avioliittoasiassa. Ehkä tuosta syystä joku voi kokea hänen olevan puolueen linjasta erillään oleva poliitikko, joka ei siksi sovi ministeriksikään.
 

Fordél

Jäsen
Ministerispekulaatioissa kuitenkin pitää edelleen muistaa niin sukupuolten kuin vaalipiirien suht tasainen jakautuminen. Perussuomalaisilla tämä voi olla ongelma, koska Uudenmaan vaalipiiristä ovat sekä Soini, Niinistö, Ruohonen-Lerner että Juvonen. Kaikki eivät voi olla ministereitä ja tuskin voivat olla kaikki edes kolmikosta Soini, Niinistö ja Juvonen. Niimpä esimerkiksi Lindström tai Mäntylä voivat olla vahvoilla.
 
Suosikkijoukkue
Hihasta vedetyt Ässät, Dallasin Tähdet & Sport
Vastaan tässä virinneeseen keskusteluun spekulatiivista hallituskokoonpanoani koskien. Ja käydään nyt toki ne vaalit ensin.

Fordélille - Olet oikeassa, kyllä hallituksen muodostavat 3 suurinta saavat enemmistön taakseen ilman apupuolueita. Soini ilmeisesti vaatii jonkun vastuullisen ministerisalkun jos ja sanoisin melkeinpä kun hallitukseen PS:t vie. Tuo työministeri tässä taloustilanteessa on vaativa palli

Lertin viestiin, että itsekin mietin Kesk. vaativan itselleen neuvotteluissa tuota kuntaministerin tuolia ja sovittelevatko sitä esim. Paula Lehtomäelle..? Kovasti oli ainakin ärhäkkäänä A-talkissa. Ruohonen-Lerner menisi noissa pikku salkuissa, mutta onko hän ajautunut vähän sivuraiteelle.

Pavlovin Koiran viestiin totean, että punamullassa todellakaan kahta pm:n jälkeen kovinta salkkua tuskin annetaan samalle puolueelle, kuten nyt SDP:llä. Soini ottanee noista sen toisen? Tärkeintä tässä taloustilanteessa olisi pm:n ja vv-ministerin olo samalla aaltopituudella. Rehniä en kaipaa, Jäätteenmäkeä kylläkin
 

Fordél

Jäsen
Fordélille - Olet oikeassa, kyllä hallituksen muodostavat 3 suurinta saavat enemmistön taakseen ilman apupuolueita. Soini ilmeisesti vaatii jonkun vastuullisen ministerisalkun jos ja sanoisin melkeinpä kun hallitukseen PS:t vie. Tuo työministeri tässä taloustilanteessa on vaativa palli.

Siis laitoit Soinin sisäministeriksi, et työministeriksi. Jos PS on kolmanneksi suurin hallituspuolue, on Soini hyvin suurella todennäköisyydellä joko elinkeinoministeri tai ulkoministeri. Vaikea nähdä mitään muita pestejä Soinilla, kuten sisäministeriä.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös