Se että kaikista puheista ja ohjelmista huolimatta julkisen sektorin työntekijämäärä kasvaa on erittäin huolestuttavaa. Turha verrata Ruotsiin, Tanskaan tai Norjaan, heillä on omat ohjelmansa.
Pohjoismaisissa hyvinvointivaltioissa on perinteisesti ollut suuri julkisen sektorin työntekijämäärä ja malli on toiminut sanotaanko ihan hyvin. Nyt taloudellinen taantuma asettaa haasteensa, mutta nimenomaan keynesiläisen politiikan mukaista ei ole tehdä nyt leikkauksia julkiseen sektoriin. Päinvastoin, julkisella kulutuksella paikata yksityisen kulutuksen vaikeuksia. Sellainen rakennemuutos jossa julkisen sektorin työtehtäviä järjestellään uudelleen (esim. turhaa hallintoa puretaan ja työtä ohjataan esim. niihin elvyttäviin infra-hankkeisiin) on eri asia.
Daespoo kirjoitti:
Luettelin jo pari esimerkkiä. Minusta opettajien, sairaanhoitajien ja poliisien määrää ei pidä vähentää. Kaikki ne jotka eivät ole suoraan suorittavassa roolissa ovat minun listoillani vaarassa. Yliopistot itkevät rahapulaa mutta jostain syystä meillä on varaa näihin päivystäviin dosentteihin. Varsinkin humanistisissa tiedekunnissa olisi varmasti mietittävää sen suhteen mitä meidän pitää tutkia tai opettaa.
Tuota, kyllä olen samaa mieltä, ettei opettajia, sairaanhoitajia ja poliiseja tule vähentää vaan päinvastoin painetta on jonkin verran lisätä varsinkin sairaanhoitajien määrää.
Yleensä tuo kommentti humanistisista tiedekunnista tulee henkilöiltä, jotka eivät tunne todellista tilannetta niissä. Voin kertoa, että se on oikeasti hyvin tiukka nykyään eikä karsimista minusta juurikaan ole, jos halutaan pitää sivistysyliopiston ideasta kiinni. Esimerkkinä nyt vain Tampereella jokin aika sitten kokonaan lopetettu taidehistorian opintokokonaisuus. Opiskelijoille tarjottavat kurssivalikoimatkaan eivät käsittääkseni ole tällä hetkellä mitään ylitsevuotavan laajoja. Sen sijaan olen kuullut, että nimenomaan turhaa byrokratiaa yliopistoissa on aivan liikaa: aikaa menee tutkimustyön ja opettamisen sijaan turhaan paperisotaan ja olihan Tampereen yliopiston toteuttama siirtymä laitoksista yksiköihin hyvin turhan kuuloinen uudistus. No sillä pyrittiin kehittämään toimintaa, mutta a) paljonko rahaa siihen meni? b) kuinka paljon sekaannuksia ja turhaa byrokratiaa se vaati? Toinen juttu on se, kun nyt viimeisten vuosien aikana on jatkuvasti veivattu edes takaisin tutkinto-ohjelmia kandidaatintutkinnon roolin kannalta. Aivan turhaa näpertelyä, johon menee turhia hallinnollisia resursseja.
Koulupuolelta Tampereelta voin kertoa muuten kaksikin esimerkkiä hölmöläisten touhusta. Ensinnäkin Vuorekseen tehtiin koko kaupungin kallein koulurakennus, jonka oppilasmäärä on aivan ylimitoitettu. Mitä ihmeen järkeä, kun samalla aivan perustoiminnoistaa joudutaan säästämään. Toinen asia oli tämä uuteen budjettiin sisältyvä Klassillisen lukion yhdysputki, johon tuhlataan järjettömiä summia. Eli kyllä kannatan järkeistämistä ja tehtävien priorisointia.
Daespoo kirjoitti:
En usko että kukaan on väittänyt/halunnut "kautta linjan" vähennystä julkiseen sektoriin. Korjaa jos olen väärässä.
Sipilä totesi (
http://www.ess.fi/uutiset/kotimaa/2014/10/25/sipila-virkamiehia-kymmeniatuhansia-liikaa):
Keskustan luotsin mielestä verohallinto on jo näyttänyt hyvää esimerkkiä.
– Siellä on digitalisoinnin ansiosta henkilöstön määrä vähentynyt ja palvelu parantunut. Nyt meillä on mahdollisuus tehdä sama koko julkisella sektorilla.
Daespoo kirjoitti:
Ei tarvitse mitään ideologiaa tajutakseen että julkisen sektorin koko on suhteutettava maksukykyyn. Yksityinen sektori elättää julkisen sektorin, jos yksityinen sektori ei pysty elättämään nykyistä julkista sektoria, meillä on vaihtoehtoina joko pienentää nyt julkista sektoria tai ottaa lisää lainaa jonka seurauksena tulevat sukupolvet joutuvat miettimään ihan samaa ongelmaa, tosin paljon suurempana.
Elättää ja elättää. Yhdysvalloissa ja Saksassa on pienempi julkinen sektori, mutta siellä valtion velka on suurempi, näin esimerkiksi. Ja jos nyt lähdemme radikaalisti leikkaamaan julkista kulutusta, niin se syventää ongelmia.
Daespoo kirjoitti:
-Sääntelypurku. Meillä on virkamiehiä jotka valvovat ettei terassin varjot ole väärän värisiä tai niissä ei ole vääriä logoja. Meillä on myös virkamiehiä jotka valvovat ettei yksityisissä blogeissa mainita kaupallisten tapahtumien nimiä. Meillä on virkamiehiä jotka tarkastavat ettei oluttehtaan rakennuksissa ole logoja jotka saattaisivat saastuttaa moottoritiellä ajavien mieliä. Meillä on virkamiehiä jotka käsittelevät lupahakemuksia omalle tontille rakennettavaa saunarakennusta varten (toisin kuin esim. Ruotsissa jossa ilmoitusmenettelyllä saa rakentaa 25m2 lisärakennuksia omalle tontille).Vastaavia, TÄYSIN TURHIA sääntöjä löytyy varmasti tuhansia. Jokaikinen turha sääntö pitäisi purkaa ja sitä kautta antaa kunnille mahdollisuus kenkiä turhat virkamiehet pois.
Kyllä osittain. Turhia säädöksiä voidaan minustakin purkaa - ja kuten sanoin, turhaa byrokratiaa purkaa. Tosin sitten kokoomuslaisten listoissa on vilahdellut myös esimerkiksi vanhustenhoitoon liittyvien normien purkua....sääntelyä tulee tehdä silloin, kun sillä on selkeää käytännön merkitystä.
Daespoo kirjoitti:
-Talouden noususuhdanteessa ns. kulujarru tulee ottaa käyttöön jos valtion velka ylittää tietyn rajan. Eli jos valtion velka on esim. yli 40% BKT:stä, valtio voi kasvattaa menojaan vain puolet tulojen kasvun määrästä, loput menee velan maksuun. Kun valtion velka on alle 40% BKT:sta ja valtiontalouden tulot kasvavat yli 2% vuodessa, kaikki 2% ylittävä tulojen kasvu tulee ohjata Norjan malliseen "öljyrahastoon" joka sijoittaa globaalisti vakaisiin kohteisiin. Tämän rahaston tuotot (ei pääoma) on käytettävissä silloin kun valtiontalous on pakkasella.
Sampsa Katajan velkajarru tyrmättiin taloustieteilijöiden toimesta aika yksiselitteisesti, jopa Vartiaisen toimesta. Ei ole mitään järkeä sitoa käsiä elvytyspolitiikalta. Mikään ei myöskään viittaa Aalto-yliopiston professorin Pertti Haaparannan mukaan siihen, että nyt tehdyt yhtäkkiset kovat leikkaukset kääntäisivät Suomen talouden nopeaan kasvuun.
http://yle.fi/uutiset/talousviisas_...akattoesityksen_taysin_idioottimaista/7542159
Toisaalla on Soininvaaralta mielenkiintoinen kommentti siitä, että koko Euroopan kannalta olisi nimenomaan elvytettävä. Ongelma vain on, että jos muut eivät elvytä, Suomikaan ei voi sitä tarpeellisella voimakkuudella tehdä:
http://yle.fi/uutiset/poliitikkojen...amiseksi_eroon_eurosta_velkaelvytysta/7540983 Siten tietysti nimimerkki mjr:n tällä palstalla jatkuvasti peräänkuuluttama Saksan elvytysvastainen politiikka koituu meidänkin tappioksemme...Jospa IMF:n suositukset saisivat järkeä Merkelinkin ajatteluun, taitaa olla turha toivo?