Puolueiden eduskuntavaaligallupit 18.4.2011–

  • 131 736
  • 1 296

Kampeaja

Jäsen
Suosikkijoukkue
Kärpät
Jep, modernissa ja urbaanissa maassamme lähes 45% äänestäjistä kannattaa joko vanhoillislest..., korjaan Kepua, pers-suomalaisia tai kristillisdemokraatteja... Tästä on tulossa tosi hauskaa ja edistyksellistä. Ja maltan tuskin odottaa paikallishallinnon ja paikallispalveluiden rakenneuudistuksia.
Ymmärrän kyllä jossain määrin tuskaasi (tosin olen optimistisempi Keskustan ja PerSujen suhtee kuin sinä).

Mutta, tämä mielipidemittaustulos tulee paljon ymmärrettävämmäksi kunhan vain miettii vaihtoehtojen track recordia... Joskus vain on parasta kokeilla jotain muuta, turha sitä on sen monimutkaisemmaksi vetää.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ymmärrän kyllä jossain määrin tuskaasi (tosin olen optimistisempi Keskustan ja PerSujen suhtee kuin sinä).

Mutta, tämä mielipidemittaustulos tulee paljon ymmärrettävämmäksi kunhan vain miettii vaihtoehtojen track recordia... Joskus vain on parasta kokeilla jotain muuta, turha sitä on sen monimutkaisemmaksi vetää.

Ei siinä mitään, pitäisikin kokeilla jotain muuta, todellakin. Mutta sen sijaan kokeillaan Suomen Keskustaa.
 

Stonewall

Jäsen
Suosikkijoukkue
RoKi, Liverpool
Ai että helpotti, olen hermoillut turhaan.
Tuomiopäivänpasuunoita on soiteltu jo muutaman vuoden, mutta kapitalisti on onneksi laskenut päin persettä.

Sehän on fakta, että ainakin kookoomukselta puuttuu täysin kansantalouden ymmärtäminen. On toki puuttunut kohta sata vuotta tai todistettavasti ainakin 1930-l lamasta lähtien. Nytkin joku aika sitten hallitus kokosi talousasiantuntijat yhteen kysyen, että mitä pitäisi tehdä. Asiantuntijat olivat yksimielisiä, että on investoitava kasvuun. Vaan mistä puhuvat kookoomus poliitikot? Leikkauksista ja edelleen haaveillaan, että kuntasektorin rakennemuutoksella (sinällään tarpeellisella) olisi valtiontalouden kannalta yhtään mitään merkitystä. No ei ole. Nyt Sipiläkin ilmeisenä tarkoituksenaan kosia kokoomuksen äänestäjiä on ruvennut puhumaan kymmenentuhannen julkisen sektorin viran lakkauttamisesta ikään kuin se olisi vastaus mihinkään. Saatanan idiootit. Kuunnelkaa niitä talousasiantuntijoita. Kulukuria pitää harjoittaa, mutta kasvua ei saada aikaan leikkaamalla - on investoitava. Mikä siinä on niin vaikeaa poliitikon tajuta? Vaikeaa kylläkin päättää ketä noista toistaitoisista äänestää. Lähinnä kokoomus ja vihreät on pakko sulkea pois, mutta sen jälkeen onkin vaikeaa valita. Pitäisikö antaa Sipilälle mahdollisuus, vai sanoisiko Soini jotain järkevää?
 
Viimeksi muokattu:

Gentleman

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
Sehän on fakta, että ainakin kookoomukselta puuttuu täysin kansantalouden ymmärtäminen. On toki puuttunut kohta sata vuotta tai todistettavasti ainakin 1930-l lamasta lähtien. Nytkin joku aika sitten hallitus kokosi talousasiantuntijat yhteen kysyen, että mitä pitäisi tehdä. Asiantuntijat olivat yksimielisiä, että on investoitava kasvuun. Vaan mistä puhuvat kookoomus poliitikot? Leikkauksista ja edelleen haaveillaan, että kuntasektorin rakennemuutoksella (sinällään tarpeellisella) olisi valtiontalouden kannalta yhtään mitään merkitystä. No ei ole. Nyt Sipiläkin ilmeisenä tarkoituksenaan kosia kokoomuksen äänestäjiä on ruvennut puhumaan kymmenentuhannen julkisen sektorin viran lakkauttamisesta ikään kuin se olisi vastaus mihinkään. Saatanan idiootit. Kuunnelkaa niitä talousasiantuntijoita. Kulukuria pitää harjoittaa, mutta kasvua ei saada aikaan leikkaamalla - on investoitava. Mikä siinä on niin vaikeaa poliitikon tajuta? Vaikeaa kylläkin päättää ketä noista toistaitoisista äänestää. Lähinnä kokoomus ja vihreät on pakko sulkea pois, mutta sen jälkeen onkin vaikeaa valita. Pitäisikö antaa Sipilälle mahdollisuus, vai sanoisiko Soini jotain järkevää?

En nyt sanoisi että ymmärrys sinänsä puuttuu, kyse on vaan siitä kuinka kansalaiset saadaan ymmärtämään että investointeihin tulee löytyä rahaa silläkin hinnalla että elintasoa ei nosteta koko ajan. Liian usein olen kuullut että "miten voidaan investoida jos ei kerran palkkoja voida nostaa?" Ja tämä ihan työelämässä sinänsä muuten aika tolkullisten henkilöiden suusta.

Suomi joutuu ottamaan lainaa elämiseen koska yhteiskuntarauha tuntuu edellyttävän sitä, valtio ei saa tuloja ei saada nostamalla palkkoja koska kotimaisella kulutuksella on rajansa kun vienti ei vedä. Vienti saadaan vetämään useammallakin tavalla, euro nyt onneksi heikkenee jos/kun dollari vahvistuu. Toinen veturi olisi energian ja raaka-aineiden hinnan lasku. Sitäkin sentään tapahtuu. Ja kolmas olisi sitten logistiikka yms kulujen leikkaaminen, no sitä ei oikein ole näköpiirissä.

Miten sitten Suomi saisi kansalle läpi sen että samaan aikaan investoidaan vaikka jäämeren rataan kun hoitoalalle ei palkata väkeä ja eläkkeitä nosteta? Vasemmistopuoleet eivät tähän suostu, ja tuskin mikään puolue tuollaista lähtee ajamaankaan. Lähes koko maa huutaa : "mulle kans jos joku muu saa". Ja niinhän se poliittinen peli pyörii, valitettavasti.

On seuraavassa hallituksessa sitten ketkä tahansa niin tästä leikistä ei loppu tule ennen kuin ollaan todella suossa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Pahoittelut, jos tästä on jo puhuttu tässä tai jossain toisessa politiikkaa käsittelevässä ketjussa, mutta kovin vähiin jäävät demarien mahdollisuudet päästä hallitukseen, mikäli uskomme A-studion taannoin tekemää selvitystä, missä nämä olivat haastatelleet politiikasta leipänsä saavia ihmisiä tulevasta hallituspohjasta.

Vaihtoehtoja nousi esille neljä ja niistä vain yhdessä olivat demarit mukana, yhdessä vassareiden ja vihreiden kanssa tietysti (ja olikohan PS sitten tuossa mukana)...

Kolmessa mallissa neljästä taisivat olla sitten Kepu ja Kokoomus mukana vai muistanko nyt oikein...joka tapauksessa hyvin paljolti jätti tämä nelikenttä sellaisen kuvan, joka vahvistaa omaa käsitystäni, että maahan tulee ensi vaaleissa porvarihallitus.
 

Radiopää

Jäsen
Suosikkijoukkue
Lukko, Greta Thunberg
Pahoittelut, jos tästä on jo puhuttu tässä tai jossain toisessa politiikkaa käsittelevässä ketjussa, mutta kovin vähiin jäävät demarien mahdollisuudet päästä hallitukseen, mikäli uskomme A-studion taannoin tekemää selvitystä, missä nämä olivat haastatelleet politiikasta leipänsä saavia ihmisiä tulevasta hallituspohjasta.

Kannattaa myös huomioda Ville Pernaan mielipide kyseisestä selvityksestä.

http://yle.fi/uutiset/pernaa_kokoom...olitiikan_mannerlaattojen_siirtymista/7576968
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Kannattaa myös huomioda Ville Pernaan mielipide kyseisestä selvityksestä.

http://yle.fi/uutiset/pernaa_kokoom...olitiikan_mannerlaattojen_siirtymista/7576968

Samanaikaisesti olen yhtä mieltä ja eri mieltä Pernaan kanssa. Olen samaa mieltä siitä, että persut tuntuvat epärealistiselta kumppanilta Kokoomukselle. Toisaalta myös kaikille muilla ja onhan Kepu samankaltaisuudestaan huolimatta tai ehkä juuri siksi PS:n päävihollisia. Tietty Vihreät taitavat olla tässä suhteessa omassa kategoriassaan.

Mutta sitten toisin kuin Pernaa, niin minä uskon, että PS saattaisi tulla paljonkin vastaan, mikäli Soinia se ministerinsalkku himottaa.
 

Dee Snider

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jatkoaika Cancer Fighters
Toivolan Jani lopettaa myös Vihreistä kansanedustajista, joten kova on kato. Ainakin Jyrki Kasvin paluu eduskuntaan alkaa olla pomminvarma juttu. Kai sieltä sitten uusia ääniharavia löytyy, kun tämä Vihreidenkin hallituspakofarssi näyttää tuottavan hedelmää, ainakin gallupeissa.
 

Kisapuisto

Jäsen
Suosikkijoukkue
SaiPa
Toivolan Jani lopettaa myös Vihreistä kansanedustajista, joten kova on kato. Ainakin Jyrki Kasvin paluu eduskuntaan alkaa olla pomminvarma juttu. Kai sieltä sitten uusia ääniharavia löytyy, kun tämä Vihreidenkin hallituspakofarssi näyttää tuottavan hedelmää, ainakin gallupeissa.

Toivolan Jani sai ilmeisesti täytettyä omat tavoitteensa eduskunnassa, ja mikäs siinä. Mutta mitäs tekee Satu Hassi vai lopettiko se politiikan kokonaan? Entäs Tarja Cronberg, kun ei enää päässyt läpi mepiksi viime vaaleissa? Vihreät ovat myös sanomalehti Kalevan mukaan aktiivisesti houkutelleet Susi-Pulliaista takaisin mukaan, joten vähän näyttää siltä että pienen pieni hätä alkaa olla puolueella kädessä.
 

Musta Nuoli

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkue, TuTo. Varauksellisesti.
Vaihtoehtoja nousi esille neljä ja niistä vain yhdessä olivat demarit mukana, yhdessä vassareiden ja vihreiden kanssa tietysti (ja olikohan PS sitten tuossa mukana)....

SDP, kommarit ja viherhihhulit varmaan samaan hallitukseen mahtuisivat, mutta en millään usko, että PS tuohon kyytiin lähtisi. Eiköhän PS ole lähtökohdiltaan hyvin vastakkainen punavihreiden anarkistihihhulien kanssa, eikä Soinikaan siihen lähtisi, että ministerisalkun takia lähtisi tuollaisen kolmikon kanssa kimppaan. Siihen vielä RKP mukaan, niin kasassa olisivat likipitäen kaikki Perussuomalaisten ideologiset vastakappaleet plus väsyneet demarit.

SDP, Vas, Vihreät ja RKP -hallitus olisi kyllä sellainen kauhunelosten ryhmä, ettei pahemmasta väliä. Suora tie helvettiin aukeaisi nopeasti. Ei sikäli, että mikään kokoomusvetoinen porvarihallitus tai vanhoillislestadiolaisen Sipilän vetämä porvarihallituskaan kiehtoisi. Taitaa olla vain huonoja vaihtoehtoja tarjolla vaalien jälkeenkin, ja luultavasti sama suhmurointi, pekkarointi, kähmintä, julkishallinnon täyttö poliittisilla virkanimityksillä ja keskiverron asunto-osakeyhtiön kokoisten pikkukuntien väkinäinen ylläpito jatkuu samalla kun otetaan lisää velkaa, syydetään siitä miljardeja Afrikan neekereille ja loputkin haaskataan Iisakin kirkko -tason hankkeisiin kuten sote-hankkeeseen ja vastaaviin.

Suomeen pitäisi saada hyväntahtoinen yksinvaltius ja sitä tukemaan virkamieshallitus vailla poliittisten irtopisteiden keräilijöitä. Tai sitten Päivi Räsäsen vähemmistöhallitus.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Tuossapa ongelma tiivistettynä. Jos teurastamolle tulee entisen kahden naudan sijasta vain yksi nauta, niin silti pöytään pitäisi tulla entiseen tapaan lihapullia.
Toisin sanoen, se mitä esität luonnolliseksi, on pikemminkin luonnotonta.

Niin, onko siis ongelma se, että Suomessa olisi rakenteellisesti liian suuri julkinen sektori vai se että talouskehitys on ollut huonompaa kuin Ruotsissa, jossa on vähintään vastaava julkinen sektori. Pitäisikö siis säästää vai etsiä keinoja taloudellisen kehityksen parantamiseen? Mitä onkaan eurokriisin hoidosta opittu vai onko mitään?
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Kannattaa myös huomioda Ville Pernaan mielipide kyseisestä selvityksestä.

http://yle.fi/uutiset/pernaa_kokoom...olitiikan_mannerlaattojen_siirtymista/7576968

Pernaa on fiksu kaveri mutta nyt veti rosvosektoriin pahasti. EU-asiat on jo taustalla, mitään isoja päätöksiä (ts. hallitusohjelman kynnyskysymyksiä) ei ole edessä ja ihmettelenkin miten kokenut tutkija sortuu noin pahaan (imho) arviointivirheeseen.

Kokoomuksella ja Persuilla on paljon yhtäläisyyksiä, jos EU-asiat otetaan pois pöydältä niin mistä löytyy eroavaisuudet? Persujen keskusta-oikeistolinjalaiset (Niinistö, Soini jne) ovat hyvin lähellä Kokoomusta esim. puolustuspolitiikan ja julkisen sektorin koon kanssa. Persujen oikeisto-siipi taas kävelee suht samaa tahtia Kokoomuksen takarivien kanssa.

Persujen ja SDP:n välillä on aika pahoja ristiriitoja, mm. homoliittokysymyksessä, julkisen sektorin saneerauksen osalta ja ay-asioissa. Ja jos SDP:n nuorisosiipi saa lisää valtaa niin liitosta tulee käytännössä mahdoton.

Persut ja Kokoomus on paljon helpommin sovitettavissa.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin, onko siis ongelma se, että Suomessa olisi rakenteellisesti liian suuri julkinen sektori vai se että talouskehitys on ollut huonompaa kuin Ruotsissa, jossa on vähintään vastaava julkinen sektori. Pitäisikö siis säästää vai etsiä keinoja taloudellisen kehityksen parantamiseen? Mitä onkaan eurokriisin hoidosta opittu vai onko mitään?

Ongelma on se että meillä ei ole varaa nykyiseen julkiseen sektoriin. Tämä ei ole mikään joko/tai leikki jossa valitaan julkisen sektorin saneerauksen ja talouskasvun välillä koska ne eivät käytännössä liity mitenkään toisiinsa. Talouskasvua tarvitaan joka tapauksessa mutta samalla tavalla tarvitaan julkisen sektorin pöhötyksen raivaamista.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Ongelma on se että meillä ei ole varaa nykyiseen julkiseen sektoriin. Tämä ei ole mikään joko/tai leikki jossa valitaan julkisen sektorin saneerauksen ja talouskasvun välillä koska ne eivät käytännössä liity mitenkään toisiinsa. Talouskasvua tarvitaan joka tapauksessa mutta samalla tavalla tarvitaan julkisen sektorin pöhötyksen raivaamista.

Ongelma on siinä, ettei nyt laman uhatessa yksinkertaisesti ole järkeä karsia voimakkaasti julkista kulutusta. Yritys kääntyisi välittömästi itseään vastaan ja joutuisimme entistä pahempaan tilanteeseen. Tämä on klassinen keynesiläinen kysyntä- ja investointilama ja koko euroaluetta on uhkaamassa ajautuminen deflaatioon samalla kun valuutta pysyy esimerkiksi meille täysin liian vahvalla tasolla. Se mikä on pitänyt Euroopan poissa puhtaasti 30-lukulaisesta tilanteesta on hyvinvointivaltio: ilman sitä meno voisi olla aika haipakkaa - ja onhan se sitä nytkin monessa suhteessa, kun joku Unkari on vähitellen karsimassa liberaalidemokraattisia rakenteita ja lähes koko Euroopassa kansallisradikaalit voimat vahvistuvat. Nykyiset EU-eliitit ja harjoitettu brüningiläinen kultakanta-tyyppinen deflatorinen talouspolitiikka ovat täysin epäonnistuneet. Sääli kun Keynes on kuollut.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Ongelma on siinä, ettei nyt laman uhatessa yksinkertaisesti ole järkeä karsia voimakkaasti julkista kulutusta.

Kyllä mutta pöhöttyneen virkamieskunnan ylläpito on kaikkein surkeinta "elvytystä" kun kaikki tietävät että rakenteelliset uudistukset tarvitaan joka tapauksessa. Sama raha voitaisiin käyttää paljon tehokkaammin muualle ja samalla tehdään tarvittavat uudistukset.

Se että julkisen sektorin rakenneuudistuksia ei tehdä jonkun keynesiläisen "elvytyksen" nimissä on hölmöin vaihtoehto kaikista.

Tämä on klassinen keynesiläinen kysyntä- ja investointilama

Täysin väärin. Jos tämä olisi ns. klassinen suhdannelama niin pääasiallisena toimenpiteenä Keynesiläinen elvytys olisi perusteltua (oletuksella että elvytys kohdennetaan kohteisiin joihin pitää investoida ennemmin tai myöhemmin, esim. rapistuva infra). Suomen kohdalla kyse on rakenteellisista ongelmista, julkisen sektorin elvytys on kuin berliinin munkki 100kg ylipainoiselle diabeetikolle. Hetken auttaa mutta kohta on entistä huonompi olo.

Se mikä on pitänyt Euroopan poissa puhtaasti 30-lukulaisesta tilanteesta on hyvinvointivaltio:

Taas väärin. Ainoa mikä on pitänyt Euroopan pois poliittisesta kaaoksesta on järkyttävän iso, jatkuva velanotto jolla on epätoivoisesti ylläpidetty pöhöttyneitä ja täysin vanhentuneita rakenteita.
 

Tami Talk

Jäsen
Suosikkijoukkue
Daespoo moderators
Pernaa on fiksu kaveri mutta nyt veti rosvosektoriin pahasti. EU-asiat on jo taustalla, mitään isoja päätöksiä (ts. hallitusohjelman kynnyskysymyksiä) ei ole edessä ja ihmettelenkin miten kokenut tutkija sortuu noin pahaan (imho) arviointivirheeseen.

Kokoomuksella ja Persuilla on paljon yhtäläisyyksiä, jos EU-asiat otetaan pois pöydältä niin mistä löytyy eroavaisuudet? Persujen keskusta-oikeistolinjalaiset (Niinistö, Soini jne) ovat hyvin lähellä Kokoomusta esim. puolustuspolitiikan ja julkisen sektorin koon kanssa...

No, onhan nyt kokoomus ja perussuomalaiset esimerkiksi veropolitiikassa aivan eri planeetalta. Perusuomalaiset esittivät esimerkiksi viimeksi eduskuntavaaliohjelmassa http://yle.fi/uutiset/perussuomalaisten_vaaliohjelma_suurituloisille_lisaa_veroja/5087551 mm. varallisuusveron palauttamista, ylimpien ansioveroluokkien kiristämistä, pääomaverojen kiristämistä ja progressiota pääomaveroihin. Helpompi olisi nähdä tässä suhteessa perusuomalaiset tekemässä yhteistyötä demarien kanssa kuin kokoomuksen. Perusuomalaiset ei kyllä imho ole mikään porvaripuolue, vaan pikemminkin äärikonservatiivinen keskusta-vasemmistopuolue.
 

PTS

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Ongelma on se että meillä ei ole varaa nykyiseen julkiseen sektoriin. Tämä ei ole mikään joko/tai leikki jossa valitaan julkisen sektorin saneerauksen ja talouskasvun välillä koska ne eivät käytännössä liity mitenkään toisiinsa. Talouskasvua tarvitaan joka tapauksessa mutta samalla tavalla tarvitaan julkisen sektorin pöhötyksen raivaamista.

Onko Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa puhuttu ylisuuresta julkisesta sektorista, kun niissä julkisen sektorin työntekijöitä on enemmän kuin meillä? http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265

Sipilän ja Soinin esittämät leikkaukset ovat niin suuria, että vaikutukset eivät jäisi vain "pöhöttyneisiin virkamiehiin" vaan tuntuisivat vaikkapa opetusalalla tai terveydenhuolossa (jossa työvoiman tarve tulee väestön ikääntymisen myötä kasvamaan). Julkisen sektorin henkilöstörakennetta voi tarkastella esimerkiksi Hesarin jutusta, niin myytitkin murtuvat:http://www.hs.fi/kotimaa/a1414389721532 Edelleen, on myös selvää, että julkisen sektorin osuus BKT:hen on talouskehitykseen sidoksissa.

Talouskasvu ja julkinen sektori liittyvät toisiinsa siten, että yksityisen kulutuksen laskiessa ei ole mitään järkeä alkaa leikkaamaan julkista, niin kuin eurokriisissä nähtiin. Nyt tälle Paul Krugmanin koko ajan peräänkuuluttamalle linjalle on tullut IMF: http://www.soininvaara.fi/2014/10/07/imf-suosittaa-velkaelvytysta-ja-julkisia-investointeja/

Suomen tilanne ja liikkumavara tässä suhteessa on myös ihan toiselta planeetalta kuin vaikkapa Kreikan vastaava...mielenkiintoista tai itse asiassa vähän masentavaa että sekä nykyinen pääministeri, presidentti että todennäköinen tuleva pääministeri eivät hallitse edes taloustieteellisiä termejä julkisen sektorin koosta puhuessaan.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
No, onhan nyt kokoomus ja perussuomalaiset esimerkiksi veropolitiikassa aivan eri planeetalta. Perusuomalaiset esittivät esimerkiksi viimeksi eduskuntavaaliohjelmassa http://yle.fi/uutiset/perussuomalaisten_vaaliohjelma_suurituloisille_lisaa_veroja/5087551 mm. varallisuusveron palauttamista, ylimpien ansioveroluokkien kiristämistä, pääomaverojen kiristämistä ja progressiota pääomaveroihin. Helpompi olisi nähdä tässä suhteessa perusuomalaiset tekemässä yhteistyötä demarien kanssa kuin kokoomuksen. Perusuomalaiset ei kyllä imho ole mikään porvaripuolue, vaan pikemminkin äärikonservatiivinen keskusta-vasemmistopuolue.

Tuo on viime vaalien ohjelma, veikkaan että menee uusiksi aika monelta osin.

Veropolitiikassa on toki eroja mutta ne eivät nouse kynnyskysymyksiksi. Oikeat kynnyskysymykset ovat homoliittosektorilla ja julkisen sektorin korjaamisessa.

Persut vastustavat homoliittoja loppuun asti, miten tämä istuu äijäfeministi Rinteen ja tummanruskean Sanna Marinin linjoille? No ei mitenkään.

Persut vaativat kuntaliitosten 5v suoja-ajasta luopumista, tämä ei taas istu demareille mitenkään.

Julkisen sektorin saneeraus ja normitalkoot eivät missään nimessä ole demarien suosikkiaiheita koska heidän suurin kannattajakunta tulee julkissektorin naisaloilta jotka kärsivät tästä.

Väitän edelleen että Persut istuvat arvokonservatiiveina paljon paremmin Kokoomuksen rinnalla kuin demarien. Persuista myös löytyy vahva oikeisto ja keskusta-oikeisto sektori, joskin puolueen linja on ollut keskusta-vasemmistolainen kuten totesit (ja kuten olen itsekkin todennut aikaisemmin).

Porvareita persuista ei saa mitenkään mutta vielä vähemmän heistä saa semi-arvoliberaaleita demareita.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Onko Ruotsissa, Norjassa tai Tanskassa puhuttu ylisuuresta julkisesta sektorista, kun niissä julkisen sektorin työntekijöitä on enemmän kuin meillä? http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265
http://yle.fi/uutiset/kuinka_suuri_suomen_julkinen_sektori_oikeastaan_on/7062265

En tiedä, en seuraa niin tarkasti ko. maiden keskustelua. Sen verran asian sivusta tiedän että Ruotsissa julkisen sektorin palkankorotukset ovat rajattu vientiteollisuuden palkankorotuksiin, tämä olisi tervetullutta myös Suomeen.

Sipilän ja Soinin esittämät leikkaukset ovat niin suuria, että vaikutukset eivät jäisi vain "pöhöttyneisiin virkamiehiin" vaan tuntuisivat vaikkapa opetusalalla tai terveydenhuolossa (jossa työvoiman tarve tulee väestön ikääntymisen myötä kasvamaan). Julkisen sektorin henkilöstörakennetta voi tarkastella esimerkiksi Hesarin jutusta, niin myytitkin murtuvat:http://www.hs.fi/kotimaa/a1414389721532 Edelleen, on myös selvää, että julkisen sektorin osuus BKT:hen on talouskehitykseen sidoksissa.

Tuosta jutusta nähdään että julkisen sektorin työntekijämäärä on kasvanut joka vuosi 2004 lähtien, pääasiassa kunnista. Missä tehostusohjelmat?

Ja kun katsotaan tuota graafia niin nähdään että meillä on 2500+ verosihteeriä. Herää kysymys, miten ihmeessä? Yksi verosihteeri per 2000 ihmistä? Ja kun jatketaan tutkimista niin pelkästään valtiolla on 3500 jonkun sortin tarkastajaa. Yksi tarkastaja per ~1200 ihmistä, mitä ihmettä?

Kuntien työntekijämäärässä oli top10 listattuna, mitä ovat ne loput? Kunnilla yhteensä 470k työntekijää joista top10 "selittää" about 150k. Mitä ovat nämä muut?

Talouskasvu ja julkinen sektori liittyvät toisiinsa siten, että yksityisen kulutuksen laskiessa ei ole mitään järkeä alkaa leikkaamaan julkista, niin kuin eurokriisissä nähtiin. Nyt tälle Paul Krugmanin koko ajan peräänkuuluttamalle linjalle on tullut IMF: http://www.soininvaara.fi/2014/10/07/imf-suosittaa-velkaelvytysta-ja-julkisia-investointeja/
http://www.soininvaara.fi/2014/10/07/imf-suosittaa-velkaelvytysta-ja-julkisia-investointeja/

Jos luet tarkkaan niin tuossa ei puhuta yhtään mitään julkisen sektorin työntekijämäärästä vaan julkisista investoinneista mm. infraan. Kaksi täysin eri asiaa. IMF:ää, Soininvaaraa tai Krugmania et varmasti löydä vastustamasta julkisen sektorin työntekijämäärän vähentämisessä Suomessa. Sama raha mikä käytetään pöhöttyneeseen virkamieskuntaan voitaisiin käyttää infran parantamiseen ja se olisi varmasti kannattavampaa yhteiskunnan kannalta.

Suomen tilanne ja liikkumavara tässä suhteessa on myös ihan toiselta planeetalta kuin vaikkapa Kreikan vastaava...mielenkiintoista tai itse asiassa vähän masentavaa että sekä nykyinen pääministeri, presidentti että todennäköinen tuleva pääministeri eivät hallitse edes taloustieteellisiä termejä julkisen sektorin koosta puhuessaan.

Suomen nykyinen liikkumatila velan suhteen onkin se tekosyy miksi vasemmisto jatkuvasti vastustaa rakenneuudistuksia, "mutku Kreikalla menee paljon huonommin". Alhaisen kannatuksen takia ei uskalleta tehdä niitä pakollisia uudistuksia. Ikävä on Lipposen aikoja jolloin demareillakin oli vielä kassit.
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Kyllä mutta pöhöttyneen virkamieskunnan ylläpito on kaikkein surkeinta "elvytystä" kun kaikki tietävät että rakenteelliset uudistukset tarvitaan joka tapauksessa. Sama raha voitaisiin käyttää paljon tehokkaammin muualle ja samalla tehdään tarvittavat uudistukset.

Se että julkisen sektorin rakenneuudistuksia ei tehdä jonkun keynesiläisen "elvytyksen" nimissä on hölmöin vaihtoehto kaikista.

En tiedä, joko et ymmärrä tai sinulla on kultakalan muisti - tietysti rakenneuudistukset täytyy tehdä. Käsittämätöntä on, ettei niitä ole vielä tehty. Suomi ajautui pysähtyneisyyden aikaan Vanhasen pääministerikaudella ja Katainen jatkoi edeten samaa umpikujaa ja sitten vieläpä pakeni rikospaikalta Brysseliin. Sen sijaan nuo toteamani asiat ovat empiirisiä tosiseikkoja, joita ei mikään insinööri-mutu voi muuttaa toiseksi. On outoa, että joudumme toistamaan 30-luvun kokemuksia, vaikka se olikin suhteellisen havainnollinen oppitunti deflatorisen politiikan hyödyttömyydestä ja vaarallisuudesta.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin, pointtini oli se että pöhöttyneen virkamieskunnan ylläpito EI ole Keynesiläistä julkista elvytystä kuten sinä annoit selvästi ymmärtää. Se ei ole mitään "insinööri-mutua".
 

mjr

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomen maajoukkueet
Niin, pointtini oli se että pöhöttyneen virkamieskunnan ylläpito EI ole Keynesiläistä julkista elvytystä kuten sinä annoit selvästi ymmärtää. Se ei ole mitään "insinööri-mutua".

Niin, tuossa on vain se, että olen aina myöntänyt tämän - olet oikeassa, se ei ole elvytystä ja siksi meidän on tehtävä rakenneuudistukset. Mutta juuri tässä tilanteessa, emme voi karsia kokonaiskulutusta, joten rakenneuudistusten lisäksi tarvittaisiin keynesiläistä elvytystä kohdistuen ensisijaisesti infrastruktuuriin ja työllisyyteen. Toki myönnän sen, että nykyisessä valuuttatilanteessa se on meille hädin tuskin mahdollista - tai voi hyvin olla ettei mahdollista ollenkaan. Olemme pelanneet itsemme sellaiseen nurkkaan, ettei ole helpolla näkyvissä ulospääsyä. Tätä olen voivotellut jo useamman vuoden. Euroalueen pitäisi mennä joko eteen- tai taaksepäin, mutta nyt me makaamme tulessa ja etulinja on lähestymässä Suomea yhä pahentuvan laskukauden muodossa. Tässä voi tulla hyvin totiset paikat näillä nykyisillä muuttujilla.
 

Daespoo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hameenlinna Moderators
Niin, tuossa on vain se, että olen aina myöntänyt tämän - olet oikeassa, se ei ole elvytystä ja siksi meidän on tehtävä rakenneuudistukset. Mutta juuri tässä tilanteessa, emme voi karsia kokonaiskulutusta, joten rakenneuudistusten lisäksi tarvittaisiin keynesiläistä elvytystä kohdistuen ensisijaisesti infrastruktuuriin ja työllisyyteen.

Ne rahat jotka säästetään virkamiesten palkoissa voidaan käyttää siihen oikeanlaiseen elvytykseen ja siten stimuloida taloutta.

Nykyisessä taloustilanteessa ei ole mitään tekosyytä olla tekemättä näitä rakenteellisia uudistuksia jotka pitää tehdä joka tapauksessa. Ne olisi toki pitänyt tehdä jo 10v sitten ns. hyvinä aikoina mutta viimeistään nyt.
 

Johannes

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, jääkiekko.
Suomi saa edelleen lainattua rahaa maailmalta suunnilleen nollan hinnalla. Pitäisi vaan keksiä kasvua ja työllisyyttä tukevia kohteita, johon lainatut rahat sijoitetaan, vaikka velkaantuminen euroina lisääntyisi. Jos saadaan bkt kasvuun, niin voi sitä ottaa vähän lisää velkaakin. Nyt, kun bkt ei kasva, niin lisävelkaantuminen saa aikaan ainoastaan lisää luottoluokituksen laskua. Jos ajatellaan yksinkertaistaen, että velkaa on 100 ja bkt on 200, niin suhdeluku on 50%. Samaan päästään, kun velkaa on 110 ja bkt 220, mutta ei silloin, kun velkaa on 105 ja bkt on edelleen 200.

Rakennemuutoksia jatketaan siten, että ei tuhota kansalaisten ostovoimaa. Helppoa kirjoittaa, mutta nähtävästi vaikea toteuttaa, kun vaikuttaa, että hallitus ei saa aikaan edes hallituskauden päätavoitteitaan, jotka kaikki tietää. Nyt tarvotaan jossain suosuojelu-suossa, oikein kirjaimellisesti.
 
Suosikkijoukkue
VAR
Kolmessa mallissa neljästä taisivat olla sitten Kepu ja Kokoomus mukana vai muistanko nyt oikein...joka tapauksessa hyvin paljolti jätti tämä nelikenttä sellaisen kuvan, joka vahvistaa omaa käsitystäni, että maahan tulee ensi vaaleissa porvarihallitus.

Kepun johtama hallitus, jossa olisivat muina puolueina mukana Kokoomus ja persut merkitsisi todennäköisesti niin suurta muutosta Eurooppapolitiikkaan ettei se taitaisi ilman Kokoomuksen puheenjohtajavaihdosta käydä. Se saattaa olla edessä joka tapauksessa jos kannatusluvut jatkava nykyistä trendiä. Äkkiseltään sanoisin että Rinteen SDP menisi Kokoomusta mielummin tuollaiseen Impivaara -hallitukseen.
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös