Puolivälieräsarja kevät 2011: HIFK - Jokerit

• 213 859
  • 863

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
...
Eilen Jokerit pienellä vauhdilla kerran köykäisesti taklasi, siitä Hentunen istumaan ryntäyksestä...

Voi Jeesus ja Jumala. Hentunen hyppäsi tuon taklauksen ja sai siitä ansaitusti palkinnoksi ryntäysjäähyn. Niitä kaukalossa tapahtuvia tilanteita saa myös katsoa. Silmillä.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Eikös tätä sarjaa ole kehuttu juuri kovan taklauspelin takia? Ja Lennu vetää kyllä todella puhtaasti noita tällejään. Hentusen jäähy oli pelleilyä, mutta ei kannata muutamaa yksittäistä tilannetta sen kummemmin korostaa. Kankaanperä pelaa kieltämättä pikkusikaa Lahtea vastaan, mutta varsinaisia törkeyksiä ei häneltäkään ole tullut, jos ei loppusekuntien tarkoituksellista provokaatiota lasketa. Minusta Kankaanperä tekee hyvää duunia, josta paras osoitus jokerifanien voimistuva ulina häntä kohtaan. Lahtea ei ole saanut pimennettyä, mutta olisiko kukaan? Tai käänteisesti, olisiko Lahdella vieläkin enemmän pojoja ilman hiillostusta? Jokereilla menee sitten vastaavasti enemmän estämisiä läpi, otteet sektorissa ovat kuin painikehässä ja tuomarin pilli pysyy taskussa. HIFK ei todellakaan ole hyötynyt tuomarilinjasta, jos ei tosin Jokeritkaan.

Itse pidän kovasta taklauspelistä kuten olen aina pitänyt. Petrell, Liivik ja kumppanit vetävät pääosin puhtaasti. Silti jos värilasit riisut huomaat kyllä, että se mistä Hentunen lähti ryntäyksestä eli liian kova vauhti, on arkipäivää niin Kankaankerällä, Petrellilla kuin Liivikillakin. Kanki vielä nostaa käsiä lähes joka kerta. Minusta se on ihan OK että vedetään ja vedetään kovaa. Mutta silloin nämä mainitsemani Hentusen ja Kivistön jäähyt ei sovi kuvaan. Eihän niillä pelin lopputuloksen kannalta ollut mitään merkitystä, mutta tuomarilinjan suhteen pisti lähinnä naureskelemaan linjattomuutta.

e: sääli on sairautta. Väänänen otti säälistä Jokerit 3vs5 tilanteeseen kun ei vetänyt Granlundia. Oli paikka, Granlund tuli kohti kuin keilapallo, mutta Ossi veti liinat kiinni ja koukki mailalla. Ei näin.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Erkka tiputti juomapullon aitiossa tarjotessaan huikkaa linjamiehelle, Kanki veti nyrkillä linjatuomaria suoraan naamaan. Eiköhän aamupäivän aikana olla tämän suhteen viisaampia.

Jokainen näki hallissa tai telkkarissa mitä tapahtui. Suhteessa Erkan tuomioon, tämä on päivänselvä OR - vaikka nyt ei ihan nyrkillä vetäissytkään :)

Mutta ei Kankaanperä mitään saa. Neuvostotyyliin koko Kankaanperä-tuomari episodi on määrätty poistettavaksi kaikesta datasta. Sellaista ei ikinä ole tapahtunutkaan. Ja Westerlund on sokea kun itkee tuomareista. Eihän siellä mitään Kankaanperä-tuomari episodia ollut kuin Erkan mielikuvissa. Nekin pyyhitään SM-liigan virallisen linjan mukaisiksi.

liigajyrä

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsinki Warriors
Jokainen näki hallissa tai telkkarissa mitä tapahtui. Suhteessa Erkan tuomioon, tämä on päivänselvä OR - vaikka nyt ei ihan nyrkillä vetäissytkään :)

Mutta ei Kankaanperä mitään saa. Neuvostotyyliin koko Kankaanperä-tuomari episodi on määrätty poistettavaksi kaikesta datasta. Sellaista ei ikinä ole tapahtunutkaan. Ja Westerlund on sokea kun itkee tuomareista. Eihän siellä mitään Kankaanperä-tuomari episodia ollut kuin Erkan mielikuvissa. Nekin pyyhitään SM-liigan virallisen linjan mukaisiksi.

Niin käsittääkseni kaikki erotuomariin koskemiset pitää käydä läpi kurinpitoryhmässä. Ongelma oli varmaan nyt se että Nokka Jalonen oli sulkenut 3-1maalin jälkeen erotuomari valvoja Juholan taas kaappiin. Mies näki Erkan juomapullon heiton kaukaa mutta ei tuota:)

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Itse pidän kovasta taklauspelistä kuten olen aina pitänyt. Petrell, Liivik ja kumppanit vetävät pääosin puhtaasti. Silti jos värilasit riisut huomaat kyllä, että se mistä Hentunen lähti ryntäyksestä eli liian kova vauhti, on arkipäivää niin Kankaankerällä, Petrellilla kuin Liivikillakin.
...

e: sääli on sairautta. Väänänen otti säälistä Jokerit 3vs5 tilanteeseen kun ei vetänyt Granlundia. Oli paikka, Granlund tuli kohti kuin keilapallo, mutta Ossi veti liinat kiinni ja koukki mailalla. Ei näin.

Täysin samaa mieltä Hentusen tilanteesta. Aivan pudotuspelihengen mukainen taklaus, joka ei ollut sitä paitsi millään lailla vaarallinen. Ja tämän totesin jo hallilla. Kivistön taklausta en nähnyt, jotkut kyllä väittävät sen tulleen päähän, mutta en nyt siihen kommentoi ummikkona mitään. Väänänen vs. Granlund tilanteesta vain se, että ei näköjään kannata tässä sarjassa ottaa liiton ilmaislippuja vastaan. Paikat katsomossa f9, rivillä 2, joten tuo tilanne jäi aivan kuolleeseen kulmaan. Micken vilahtavat jalat oli ainoa, mitä tilanteessa näkyi paikalleni. Minusta tämä on kokonaisuutena ollut kuitenkin tervehenkinen sarja, eikä mihinkään vuodatuksiin ole sen kummempaa syytä.

Nuo maalivahdin kampitukset menee muuten jo vähän rajoille. En oikein tykkää, että maalivahdit roikkuu siinä alueen rajalla ojennellen jäseniään ja varusteitaan ohi luistelevien hyökkääjien jalkoihin. Voishan sitä pelata vaan reilusti lätkää.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Nuo maalivahdin kampitukset menee muuten jo vähän rajoille. En oikein tykkää, että maalivahdit roikkuu siinä alueen rajalla ojennellen jäseniään ja varusteitaan ohi luistelevien hyökkääjien jalkoihin. Voishan sitä pelata vaan reilusti lätkää.

Totta. Lasakilta täydellistä pelleilyä. Ikävä kyllä pelin henki on tämä kovemmissakin sarjoissa. Viime kausina NHL:n playoffeissa on nähty todellisia huippusukeltamisia maalivahdeilta. Lähes aina niistä on hyökkääjä myös lähtenyt istumaan sillä maalivahti käyttää pienenkin tilaisuuden ja hakee vaikka itse sen kosketuksen jos tyhmä hyökkääjä mahdollisuuden antaa. JRuutu varmasti muistaa tämän niin NHL:stä kuin MM- ja Olympiakisoista. Lasak haki itse kosketuksen siinä toisessa "taklauksessa." Juuso koitti sitten tehdä samat mutta teki vaan huonommin näytellen.

Cobol

Jäsen
Suosikkijoukkue
Suomalainen jääkiekko
Minä taas en usko, että Erkka toimisi kuvailemallasi tavalla. Tilastomiehenä laskisi riskin av-maalille hävityn aloituksen jälkeen liian suureksi, ja luottaisi maalipaikan syntyyn viidellä kolmea vastaan.

Voi toki olla että Erkka ei olisi ottanut 6vs3 ylivoimaa kolmannen erän ratkaisuhetkillä. Kuten kirjoitin, mulla on kuitenkin sellainen arvaus että olisi ottanut. Aikanaan Erkka ja Raato valmensivat HIFK:ssa ja sen jälkeen Jokereissa. Summasen jatkaessa Jokerien valmentajana Jokerit oli lähes tasan samanlaisessa paikassa kuin HIFK eilen. Se tapahtui HPK:ta vastaan. Summanen otti maalivahdin pois, lähti 6vs3 ja Jokerit teki maalin. Lopulta Jokerit voitti sen sarjan ja meni Tapparaa vastaan mestaruuteen asti. Jos HPK olisi niitannut maalin tyhjiin, se olisi ollut käytännössä siinä... Jälkikäteen Summanen totesi mulle oppineensa (arvaan Erkalta), että on oltava itsekin rohkea kun on sen paikka ja jos itse ei ole rohkea, ei sitä voi vaatia joukkueeltakaan.

Tuossa minusta näkyy puheiden ja tekojen ero. Nenä puhuu rohkeudesta koko ajan, mutta itse hän ei sitä näytä tekemällä jotain niin rohkeaa, että saisi pelin käsiinsä.

boretus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit, Hoki Klupi, Saipalle sympatiaa
Nyt on niin magee sarja että jollain perverssillä tavalla toivon, että mentäisiin seitsemänteen peliin ja jatkoajalle..

Mun sydän ei sitä välttämättä kestä, oli lopputulos mikä tahansa...

Jotenkin tuntuu, että edge on Jokereilla, mutta niin sen piti mun mielestä olla eilenkin IFK:lla...

...Niin ja jos mennään seitsemänteen peliin ja jatkoajalle - tai vaikka kuudennessa jatkoajalle, niin kaikki kiekon Jumalat please: ratkaiseva maali Jokereille Niemen rystyvedolla siniviivalta - pompun kautta maaliin :)

JHag

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Leijonat vm. -88 ja -92
Voi itku!

Kuulun niihin tyyppeihin, joita ei kiinnosta se, mitä valmentajat puhuvat matsien jälkeen. Mua kiinnostaa vain se, mitä kaukalossa tapahtuu. Koomista on kuitenkin se, että koko suomi vinkuu, jos ifk-koutsi "itkee" tuomareista. Ei näissä valmentajakommenteissa ole mitään toisistaan poikkeavaa ja itkemisestä puhuminen palstalla, joka perustuu itkemiseen on sinänsä tragikoomista. Erkka on ollut aina samanlainen. Myös HIFK:ssa hän vinkui milloin mistäkin ja nyt hän on jatkanut samaa linjaa. Mitä sitten? Hän on valmentaja, ei ammattipuhuja. Kuten Nenäkin. Perusjatkoaikakirjoittaja (PJK) toimii näin: Elää ja katsoo pelin tunteella ja mölisee matsin aikana & sen jälkeen runsaasti "itkuun" viittaavaa materiaalia. PJK haluaa nähdä itse ottelussakin pelaajien ja valmentajien vetävän 120 lasissa ja reagoivan voimakkaasti. PJK valittaa otteluiden jälkeen, jos oman joukkueen valmentaja on ollut kliininen puunaama. Mutta kotiin päästyään PJK muuttuu. Hän haluaa, että samat koutsit ja pelaajat, jotka ovat vetäneet matsin raivohulluina sata lasissa, menisivät presseihin täysin kliinisinä robotteina ja sanoisivat: "Tänään parempi voitti". Jos valmentaja viittaa outoon tuomariratkaisuun, jolle PJK on itsekin kiehunut, PJK huomauttaa nettsaitilla, joka perustuu tunteiluun, että valmentaja itki siellä, yäk! Toisin sanoen PJK käy vartavasten netissä itkemässä siitä, että valmentaja itkee. Tämän jälkeen PJK käy kyseistä jäähyä käsittelevässä ketjussa itkemässä itse jäähystä lisää. Seuraavan ottelun alla PJK kirjoittaa nettiin (siis itkee), että toivottavasti valmentaja reagoi eikä ole puunaama. Valmentaja saa palkkaa duunistaan, hänen duunipaikkansa voi olla kiinni siitä, miten tuomari on onnistunut. Jos PJK itse kokee oman duunipaikkansa uhatuksi, hän reagoi voimakkaasti - itkien.

Itse ottelusarja taisi ikävä kyllä katketa eilen. En ole missään vaiheessa uskonut tämän menevän seitsemään otteluun, sillä kolmannen otteluvoiton merkitys on todella suuri. Se meni narreille. Pienet marginaalit. Tuomarit ovat sekoilleet ja hyvitelleet tasapuolisesti. Muakin hymyilytti Hentusen "ryntäysjäähy", mutta se oli hyvitys jostain. Jos Hentusen pikku tönäisy oli ryntäys, niin miksi pitää kutsua Kangen hillitöntä pommia Lahteen? Tai Liivikin edellisen matsin niittiä Pihlmaniin? Lentoonlähdöiksi? HIFK taklaa virkistävän lujaa ja paljon ja narreissa pari-kolme pelaajaa kykenee vastaavaan. Hyvää viihdettä. Ei kukaan voi vakavissaan toivoa otteluihin lisää taklauksia hyväksymättä sitä, että myös se toinen joukkue saa taklata. PJK:n ihanneottelu: Oma joukkue pitää kiekkoa 90% ajasta, voittaa 10-0 ja sen lisäksi taklaa aivan vitusti. Taklaaminenhan olisi mahdollista sen 10%:n aikana, jolloin vastustaja on ollut kiekollinen. Ottelun loppuun PJK haluaa nähdä tappelun, jossa oman joukkueen tappelija tyrmää vastustajan tappelijan 100-0. Sitten kotiin kyttäämään, ettei valmentajat itke.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
JHagilta unohtui tuosta lopun ihanneottelusta yksi: Päätuomarin vetäessä näyttävät lipat, ilta on täydellinen.

Jymäkkä

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, NY Rangers, Ketterä, Saksa (futis), IPV
Tuossa minusta näkyy puheiden ja tekojen ero. Nenä puhuu rohkeudesta koko ajan, mutta itse hän ei sitä näytä tekemällä jotain niin rohkeaa, että saisi pelin käsiinsä.

No ei se aina onnistu Nenältäkään;) Ottihan hän 4. ottelussa maalivahdin rohkeasti pois hyvissä ajoin.

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Aika jännä juttu, että tätä ottelusarjaa tituleerataan vielä kuumimmaksi, vaikka sitä se ei todellisuudessa ole, ainakaan kentän tapahtumien mukaan. Paljon kuumempi sarja on tuo Lukko-KalPa, siellähän on otettu ihan kunnolla matsiakin jo useita kertoja. Tässä ottelusarjassa on keskitytty enemmän räksyttämään mediassa.

Gags

Jäsen
Suosikkijoukkue
Charlestown Chiefs
Aika jännä juttu, että tätä ottelusarjaa tituleerataan vielä kuumimmaksi, vaikka sitä se ei todellisuudessa ole, ainakaan kentän tapahtumien mukaan. Paljon kuumempi sarja on tuo Lukko-KalPa, siellähän on otettu ihan kunnolla matsiakin jo useita kertoja.
Kuka sitä sarjaa seuraa? Eikös Raumalla ollut yhdessä matsissa alle 2000 katsojaa, ei ilmeisesti kiinnosta omiakaan...

Pointtisi kuitenkin ihan validi, tsekkasin nopeasti statsit.

Jack Daniel's

Jäsen
Suosikkijoukkue
Uudesti syntynyt Jokerit, NY Islanders
seitsämänteen peliin tämä sarja ei saa mennä. Sitä peliä ei voiteta.

Kuinka niin ei voiteta? Seitsemäs peli on henkien taistelua. Jokerit vaikuttaa tällä hetkellä henkisesti todella vahvalta joukkueelta. IFK:lla taas tuntuu olevan hyytävä pelko pelata oman kotiyleisön edessä... Hyvät olisivat lähtökohdat siis.

Mutta, mutta...

Toivottavasti jätkät hoitaa homman jo tänään!

Pärde

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK, Colorado Avalanche
Voit sitten jatkaa laadukasta kommentointiasi huomenillalla matkallasi kohti hietsua. Rantapallo kainalossa! Hyvää kesää. Sinulle se jo tulikin, me joudumme vielä odottamaan. Tarjoon Jussina kaljat Seurasaaressa. Se on siinä ihan lähellä.

Paskat se kesäloma vielä on tullut, tänään illalla on matsi. Toki ymmärrän, jos perusmatematiikka tuottaa ongelmia.

Ja tuosta kommentoinnin tasosta, sehän nyt oli aika lailla samaa luokkaa tuon "valmentajagurun" kanssa. Erkka on luotsannut joukkuettaan hyvin läpi tämän sarjan ja onnistunut peluuttamisessaan paremmin. Ymmärrän jopa Erkan motiivit noille kommenteilleen (eikä niillä ole mielestäni mitään tekemistä tunnekuohujen kanssa). Mutta itse kommentteja minun ei tarvitse arvostaa, koska mielestäni ne ovat jo säälittävyyden rajoilla.

Joten pyyhi sinäkin kyyneleesi ja jatka laadukasta ottelusarjan seuraamistasi missä ikinä sitä sitten teetkin. Ja tunge se rantapallo vaikka sinne minne aurinko ei paista.

Terminaattori

Jäsen
Suosikkijoukkue
Porin Pomputtelijat
Näin puolueettomana huutelijana voin kyllä sanoa, että vaikka Kankaanperä pois onkin, niin HIFK ei ole missään tapauksessa luovuttanut ei sitten yhtään. Ainakin mitä itse olen seurannut, niin mielestäni ärsytettynä, ja nimenomaan paineen alla HIFK on melkoisen vahva joukkue, verrattuna esimerkiksi jokereihin. Jotenki semmonen kutina tuolla persauksissa, että kyllä se tämä paljon kohuttu ja puhuttu ottelusarja sinne legendaariseen game-seveniin menee.

Jos HIFK sen voiton aikoo ottaa, niin Peltosen ja muiden kokeneiden pelaajien pitää kuitenkin ottaa se johtajuus, ja näyttää muille mallia, miten sitä pelataan paineen alla menestyksekkäästi. Helppo ottelu ei tule missään nimessä tulemaan kummallekaan tiimille, vaan joukkueet taistelevat viimeiseen hengenvetoon saakka, hävisipä tai voittipa joukkue. Vaikka povaankin HIFK:n voittoa, niin varma tästä ei missään tapauksessa voi olla. Jokerit on näyttänyt viimeistään tässä sarjassa, ettei se ole mikään eilisen teeren poika, vaikka runkosarjan huonosti pelasikin. Jos HIFK aikoo voittaa, niin sen pitää saada heti -se paljon tamin hehkuttama- momentum päälle, ja that's it, legendaarine game-seven odottaa. Sen verran kiimainen ottelu olisi se seitsemäs ottelu, että melkein pitäisi jo URHOTV-ottelu ostaa, vaikka ne lähetykset ovatkin melkoista skebeliä

Detritus

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin Jokerit-vuodesta 1972, KiVa.
Voi itku

Näitä JHagin "kolumneja" on kyllä aivan helvetin mukava lukea! Eilen kävin "Kuka KJ:n tilalle"-ketjussa ja vatsakramppi oli lähellä. Siellä sai oululaiset verbaalisesti turpaansa! Melkein voisi luulla JTervon olevan asialla!
Suosikkikirjoittaja!

Orava

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Eilen Jokerit pienellä vauhdilla kerran köykäisesti taklasi, siitä Hentunen istumaan ryntäyksestä ja sitä aiemmassa pelissä Kivistöllä kerran nousi kädet kuten Kankaanperällä varmaan yli 20 kertaa.

Joopajoo. Hentunen hyppäsi taklatessaan, josta tulee automaattinen ryntäys ja tuo Kivistön kyynerpäätaklaus oli niin törkeä ettet sinäkään varmaan voi väittää, etteikö mies rangaistustaan olisi ansainnut.

PS. Se teidän ykköspakkikin tulee aina tilanteisiin kädet ylhäällä. Näin se on jyrännyt muunmuassa meidän ykkössentterinkin.

Mordjinn

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
PS. Se teidän ykköspakkikin tulee aina tilanteisiin kädet ylhäällä. Näin se on jyrännyt muunmuassa meidän ykkössentterinkin.

Tota, vaikka ehkä siltä vaikuttaa ei Niemi oo meidän ykköspakki.

Mahtavin sarja ikinä. Ei saatana, ensin HIFKi syöttää game kutosessa Jokereille tokan ja kolmannen omaa myrkkyä ja sitten viime hetkillä tasoihin. Kaikenkaikkiaan kutonen oli todella heikko matsi, mutta jännitti katsojaa sitäkin enemmän. Jotenkin ainakaan itseä ei sellainen reipas hawaijikiekko hermostuta, mutta kyttäily sitäkin enemmän.

No tällä kertaa onnetar suosi HIFKiä ja kyllähän tämän sarjan pitikin mennä seitsemänteen matsiin. Aivan huikeaa!

Tää on tän kauden finaali. Ei tämän jälkeen tunnu jonkun Kalpan tai Lukon kohtaaminen kyllä yhtään miltään. Kummallakaan joukkueella tai faneilla. Se on vissi.

Suosikkijoukkue
Chelsea FC
Parempi joukkue voitti tänään, maanantaina sitten päätös hienolle ottelusarjalle.

ps. HIFK alisti tänään narripelaajia ihanasti, siellä yks sun toinen keräili vermeitä. Tätä lisää maanantaina.

aquanqua

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Käsittämätön sarja! Jääkiekkoa ja urheilua parhaimmillaan. Tässä on nyt reilun viikon aikana tullut koettua kaikki tämän maailman tunteet ja vähän ehkä muutakin.

Ja vielä on maanantaina edessä Game 7. Huikeaa!

Risa

Jäsen
Suosikkijoukkue
SoJy vuodesta-61, Jokerit 1972-2013; 2022, Україна
Toivottavasti Levonen & Boman jatkaa maanantaina! Olis tän sarjan arvoinen dumaripari ainakin mun mielestä...

Tanskanen

Jäsen
Suosikkijoukkue
Jokerit
On kyllä käsittämättömän hieno sarja, kääntyy se suuntaan tai toiseen maanantaina.
On ollut yletöntä riemua, ankaraa vitutusta, hengen salpaavaa jännitystä, syvää masennusta ja kaikkien noiden tunteiden sekoitusta.
Kävi miten kävi, omiin ei voi olla pettynyt. Kaikkensa ovat tehneet.

Vielä kerran otetaan yhteen. Tässä on vaan harmillisen paljon piinaavia tunteja siihen ottelun alkuun.

Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy