Voi itku!
Kuulun niihin tyyppeihin, joita ei kiinnosta se, mitä valmentajat puhuvat matsien jälkeen. Mua kiinnostaa vain se, mitä kaukalossa tapahtuu. Koomista on kuitenkin se, että koko suomi vinkuu, jos ifk-koutsi "itkee" tuomareista. Ei näissä valmentajakommenteissa ole mitään toisistaan poikkeavaa ja itkemisestä puhuminen palstalla, joka perustuu itkemiseen on sinänsä tragikoomista. Erkka on ollut aina samanlainen. Myös HIFK:ssa hän vinkui milloin mistäkin ja nyt hän on jatkanut samaa linjaa. Mitä sitten? Hän on valmentaja, ei ammattipuhuja. Kuten Nenäkin. Perusjatkoaikakirjoittaja (PJK) toimii näin: Elää ja katsoo pelin tunteella ja mölisee matsin aikana & sen jälkeen runsaasti "itkuun" viittaavaa materiaalia. PJK haluaa nähdä itse ottelussakin pelaajien ja valmentajien vetävän 120 lasissa ja reagoivan voimakkaasti. PJK valittaa otteluiden jälkeen, jos oman joukkueen valmentaja on ollut kliininen puunaama. Mutta kotiin päästyään PJK muuttuu. Hän haluaa, että samat koutsit ja pelaajat, jotka ovat vetäneet matsin raivohulluina sata lasissa, menisivät presseihin täysin kliinisinä robotteina ja sanoisivat: "Tänään parempi voitti". Jos valmentaja viittaa outoon tuomariratkaisuun, jolle PJK on itsekin kiehunut, PJK huomauttaa nettsaitilla, joka perustuu tunteiluun, että valmentaja itki siellä, yäk! Toisin sanoen PJK käy vartavasten netissä itkemässä siitä, että valmentaja itkee. Tämän jälkeen PJK käy kyseistä jäähyä käsittelevässä ketjussa itkemässä itse jäähystä lisää. Seuraavan ottelun alla PJK kirjoittaa nettiin (siis itkee), että toivottavasti valmentaja reagoi eikä ole puunaama. Valmentaja saa palkkaa duunistaan, hänen duunipaikkansa voi olla kiinni siitä, miten tuomari on onnistunut. Jos PJK itse kokee oman duunipaikkansa uhatuksi, hän reagoi voimakkaasti - itkien.
Itse ottelusarja taisi ikävä kyllä katketa eilen. En ole missään vaiheessa uskonut tämän menevän seitsemään otteluun, sillä kolmannen otteluvoiton merkitys on todella suuri. Se meni narreille. Pienet marginaalit. Tuomarit ovat sekoilleet ja hyvitelleet tasapuolisesti. Muakin hymyilytti Hentusen "ryntäysjäähy", mutta se oli hyvitys jostain. Jos Hentusen pikku tönäisy oli ryntäys, niin miksi pitää kutsua Kangen hillitöntä pommia Lahteen? Tai Liivikin edellisen matsin niittiä Pihlmaniin? Lentoonlähdöiksi? HIFK taklaa virkistävän lujaa ja paljon ja narreissa pari-kolme pelaajaa kykenee vastaavaan. Hyvää viihdettä. Ei kukaan voi vakavissaan toivoa otteluihin lisää taklauksia hyväksymättä sitä, että myös se toinen joukkue saa taklata. PJK:n ihanneottelu: Oma joukkue pitää kiekkoa 90% ajasta, voittaa 10-0 ja sen lisäksi taklaa aivan vitusti. Taklaaminenhan olisi mahdollista sen 10%:n aikana, jolloin vastustaja on ollut kiekollinen. Ottelun loppuun PJK haluaa nähdä tappelun, jossa oman joukkueen tappelija tyrmää vastustajan tappelijan 100-0. Sitten kotiin kyttäämään, ettei valmentajat itke.