Sinänsä Sheddenin valinnat ovat ihan ymmärrettäviä, uskon että tässä(kin) pelissä tullaan näkemään S.Koivun ketjulla isoja minuutteja, koska kuitenkin pudotuspelit ovat pudotuspelejä, näissä geimeissä ratkaisee se kuinka paljon on kokemusta vyöllä, eikä se kuinka on mennyt aikaisempana viikkona.
Tapaus Pihlström on aika mielenkiintoinen, itse olen syttynyt ihan totaalisesti miehen otteisiin ja olen täysin samaa mieltä siitä, että kyseessä on kisojen kovin suomalaisnimi tähän mennessä. Silti Pihlström tulee saamaan n. 15 min jääaikaa, kun Peltonen ja co. tulee saamaan +20 min. jääaikaa. Pidän sitä SILTI oikeudenmukaisena, koska Pihlström pystyy tekemään sen hyvän mitä pystyy tekemään mielestäni jopa paremmin pienemmällä jääajalla.
Kuitenkin se menee loppupeleissä niin, että silloin kun pelejä ratkaistaan, niin miehillä pitää olla varmuutta ja itseluottamusta, sitä tulee vain kokemuksen kautta. Näistä kavereista Peltonen-Koivu-Selänne, on kahdella (sinänsä arvoton) 1995-maailmanmestaruus, ja suomenmestaruuksia. Selänteellä suomenmestaruuksia ja Stanley cup. Samoin tilastollisesti verkkoa on heilutettu niin paljon, että ammattitaitoa löytyy.
No kaikki tietää mitkä on taustat kun ajatellaan joukkueen sisäisiä voimasuhteita. Shedden on tällä hetkellä arvostelluin päävalmenta mj-historiassa, täysin ymmärrettävistä syistä. Nimittäin ratkaisut turnauksen sisällä esim pään seinään hakkaaminen ylivoiman kanssa on ollut järjettömiä.
Huomenna ollaan paljon viisaampia sen suhteen, että olikko Shedden virhe vai ei. Kuitenkin Shedden tekee, juuri niinkuin valmentajat tekee lähtökohdissa tärkeään peliin:
-Annetaan eniten vastuuta kokeineille pelaajille (8,11,16,12)
-Luotetaan jo olemassaolevaan tietoon "tutkapareista" (8-11, 16-11, 9-15)
-Käytetään kahta jo aiemmin hyvin toiminutta ketjua (38-39-36 ja 37-27-10)
Itse löydän suurimmat kritiikin aiheet siinä, että kannattaako O.Jokista peluuttaa viiivalla vai maalin edessä ylivoimalla ja siitä, että kumpi Jokinen sopii paremmin M.Koivun ja Ruudun kanssa, varsinkin kun toistaiseksi J.Jokinen on esiintynyt pirteästi.
Itse pelissä kentällä ratkaisut tekee kuitenkin pelaajat. Ei Sheddden huuda aitiosta ylivoimalla että "vedä" tai "nyt maskiin", vaan ammattilaisilla kyse on siitä kuinka hyvin itse luetaan peliä ja toteutetaan sovittuja asioita. Mikä taas on valmentajan vastuulla on:
-Joukkueen valmistaminen peliin (kokoonpanot, taktiikka, painotukset ja mentaalipuoli)
-Kokoonpanojen muuttaminen tarvittaessa ja vastustajan peliin reagoiminen, eli peluuttaminen.
Itse olen henkilökohtaisesti erittäin tyytyväinen siihen, että Shedden nimenomaan peluuttaa joukkuetta, eikä laita perinteiseen suomalaiseen tapaan ketjuja jäälle järjestyksessä 1234.
Aika sitten näyttää onko huomenna näitä:
"Hyvä että Shedden peluutti sitä Pihlströmiä, vaikka se tasi olla jalosen idea"
"Kyllä se näköjään toi Koivu/Selänne/Peltonen edelleen ihan pelimies on"
"On sillä jokisella ihan hyvä veto, sitä mä oon aina sanonu, vaikka olisin mielummin laittanu sen maskiin, mutta hyvä että meni"
"Joo en ihmettelekään enää että käytetään hyökkääjiä viivalla, meillä on niin kädettömät pakit"
Vai näitä jo nähtyjä:
"Ei suomalaista maajoukkuetta voi valmentaa joku ö-luokan kanadalainen"