Punttisalilla kävijät/bodausta harrastavat

  • 907 663
  • 4 643

TQoFE

Jäsen
Suosikkijoukkue
En gång IFK, alltid IFK, FREE SCHOLL!
On ollut reissujen ja flunssan takia semmoinen kuukauden hiljaiselo salilta, juhannuksen jälkeen alkaa taas aherrus. Pääsin keväällä ns. satakerhoon penkissä, ja vaikka ei mitään sen kummempia tulostavoitteita ole ollut, oli se silti mukava rajapyykki. Oikeastaan nyt pitäisi keskittyä kiinteyttämään kroppaa, joku viisi kiloa pitäisi samalla lähteä. Ja samalla se itselle tärkein tavoite, käsivarsia pitäisi saada paksummiksi. Tuntuu, että keskivartaloon lihas kyllä tarttuu, mutta käsivarsien kanssa on pikkuisen hiljaisempaa, vaikka olen jo kevään aikana jopa lisännyt kuormitusta näille lihasryhmille, eli hauis ja ojentajat. Ei kai siinä auta muu kuin raaka työ, hiljaa hyvä tulee...

Sitä sanotaan, että käsistä huomaa ensin, jos ei syö riittävästi. Kaikista täällä ja muuallakin saaduista hyvistä neuvoista huolimatta omalla kohdalla toimivin ratkaisu oli syödä lisää ja penkata kolme kertaa viikossa eripituisia sarjoja, ykkösistä ja kakkosista aina 12-14 toiston sarjoihin. Pari senttiä lisää tuli reilussa puolessa vuodessa, mihin pienikokoisena naisena olen oikein tyytyväinen.

Lisää syöminen toki sopii hieman huonosti yhteen tuon laihduttamisen kanssa, mutta kaikkea ei voi saada samaan aikaan :) Toisaalta jos puhtaasti syö, kovin suurta määrää silkkaa läskiä ei helpolla saa aikaan. Kilokeskeisestä ajattelusta on hyvä opetella siinä mielessä pois, että ymmärtää senttien olevan vieläkin tärkeämpiä.
 

koukku

Jäsen
Suosikkijoukkue
JYP
Sitä sanotaan, että käsistä huomaa ensin, jos ei syö riittävästi. Kaikista täällä ja muuallakin saaduista hyvistä neuvoista huolimatta omalla kohdalla toimivin ratkaisu oli syödä lisää ja penkata kolme kertaa viikossa eripituisia sarjoja, ykkösistä ja kakkosista aina 12-14 toiston sarjoihin. Pari senttiä lisää tuli reilussa puolessa vuodessa, mihin pienikokoisena naisena olen oikein tyytyväinen.

Kiitos vinkeistä, tuo syöminen se vaan näyttelee isoa roolia, ja siihen henkilökohtaisesti pitäisikin nyt keskittyä enemmän. Treeni sinänsä on ollut suurin piirtein mallillaan. Ja tuo painonpudotus ei ole nyt niin must-juttu, kyllä ne paksummat käsivarret enemmän houkuttelee :) Niin kuin totesit, kyllä se peili ja mittanauha kertoo, onko jossain kohti turhaa ylimääräistä, sinänsä kilot ei mullekaan merkitse niin paljoa. Kunhan semmoisissa mitoissa pysyy, että tulevaisuudessakin jaksaa surffilaudalta ylös ponnistaa, ja vaeltamassa ja hiihtämässä käydä.
 

attendo

Jäsen
Suosikkijoukkue
Hyvinkään Ahmat
Haluan muistuttaa myös siitä, että jos halutaan kiinteytyä, niin treenin intensiteetti ja ennenkaikkea oikea tekniikka näyttelee ihan vitun suurta osaa kehityksessä. Älkää tuijottako painoja, vaan hakekaa se tuntuma lihakseen.
 

Le Banner

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK täältä ikuisuuteen! 106-105 NYR
Haluan muistuttaa myös siitä, että jos halutaan kiinteytyä, niin treenin intensiteetti ja ennenkaikkea oikea tekniikka näyttelee ihan vitun suurta osaa kehityksessä. Älkää tuijottako painoja, vaan hakekaa se tuntuma lihakseen.

Tätä ei liene voi liiaksi korostaa. Lähes päivittäin näkee niin uskomattomia vemputuksia aivan liian suurilla painoilla, että pistää vaan miettimään mitä lihasryhmää tuossakin nyt harjoitetaan ja kyllä, olen itsekin treenannut useasti päin helvettiä esim "moottorisahavetoja" isoilla käsipainoilla ja illalla alaselkä kipeä, mutta kun se EGO:)

Ei se paino, vaan tuntuma lihaksessa slogan pätee aina, tosin vuodesta toiseen kilon käsipainolla vipunostoja ei välttämättä tuo mitään tuloksia kroppaan, mutta pointti lienee selvä.
 

Anonymity

Jäsen
Suosikkijoukkue
Ilves
TQoFE sanoi hyvin. Toimii sukupuoleen katsomatta.

En mitään faktaa osaa sanoa, mutta mutu tuntumalla voisin väittää, että lihas tarttuu viimeisimpänä sinne raajoihin. Tähän auttaa syöminen, kunhan sen pitää järkevänä.

Penkkiä useasti ja paljon toimii varmasti ojentajille, mutta suosittelisin monipuolisesti ja kovaa raskaita perusliikkeitä.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Vähän kyllä ihmetellyt tätä punttisaliharrastusta tätä nykyä. Tuntuu että tällä hetkellä jokainen "tuulimyllyn lämmittäjäkin" käy punttisalilla. Ottaen huomioon, että kyseessä on tällainen ylös ja alas menevä trendi-ilmiö (2010-luku ei tosiaan ole ensimmäinen kerta, kun puntti on ollut huippusuosittu harrastus), niin onkohan tuo kohta menossa jo suosiossa alaspäin?

Olen käynyt kymmenen vuotta samalla salilla pikkuroballa. Kyseessä oli alun perin pieni paikka, jonka asiakkaat tunsivat toisensa, moikattiin vaihdettiin kuulumiset jne. Reilu vuosi sitten tämä vähän nuhjuinen sali sitten vaihtoi omistajaa, tulivat uudet nuoret yrittäjät, uusivat paikan laitteiston, ulkoasun jne ja nyt salilla pyörii ties mitä Hunksia ja missiä, personal trainerit käyvät treenauttamassa niin Krista Siegfriedsiä kuin Sara Sieppiäkin.

Välillä viikonloppuisin kun käy treenaamassa (ennen sai treenata rauhassa ja saunoa sen jälkeen) niin tuolla onkin täysi hulabaloo ja jonkun missiturhakkeen tms mahdolliset photoshooti menossa. Hohhoijaa.

Sanoisin myös niin, että laitteiston uusiminen ei tosiaan tarkoita sitä, että nämä uudet pelit ja vehkeet olisivat jotenkin parempia. Vanha kunnon vinopenkki olisi paljon parempi kuin joku trendikäs "monitoimilaite", jolla voi treenata myös rintalihasten yläosaa. Vanha skottipenkki oli parempi, kuin nykyinen teleportaatiolaitetta muistuttava hilavitkutin.

Esimerkkejä on paljon muitakin.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Minä pidän lähtökohtaisesti tällaisia terveys/kuntoilutrendejä hyvinä juttuina, koska aina ne valuvat sieltä missien ja hunksien puolelta myös hiukan isoille massoille. Esim. itse sain kunnolla kiinni salitreenauksen ytimestä katsomalla Nyyssölän videoblogeja, jotka varmasti jossain määrin olivat muutama vuosi sitten osa trendin sivupolkuja. Vaikka olen aina tykännyt kuntoilla, jokin noissa videoissa lopullisesti potki munille ja sai kunnon tekemistä omaan touhuun. Sillä tiellä olen edelleen ja jotain jopa olen saanut aikaankin, nyt toki ammennan paljon muualtakin ja jonkinmoinen oman kropan tuntemus on siinä samalla kehittynyt.

Mun mielestäni esimerkiksi helposti naurun kohteeksi joutuvat Jutan laihdutusohjelmat yms. ovat hyvää hömppää. Tuskin ne ketään ainakaan enempää saavat syömään ja toisaalta jos yksikin läskiperse innostuu parantamaan kuntoaan, on se vain kotiinpäin. Ymmärrän toki, että ikänsä kuntoilleelle terveelliset tai semiterveelliset elämäntavat ovat selviö, ja joidenkin ahaa-elämykset lähinnä huvittavat, mutta samahan se on lopulta kaikissa asioissa. Mulle jonkin ruoanlaitto-ohjelmien tadaa-reseptit tomaattimurskavillityksineen ovat olleet aika hohhoijjaa touhua, mutta toisaalta ihan hyvä, että porukka kiinnostuu siitä mitä syö. Sama juttu remppaohjelmien tai minkä tahansa genren kanssa.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Minä pidän lähtökohtaisesti tällaisia terveys/kuntoilutrendejä hyvinä juttuina, koska aina ne valuvat sieltä missien ja hunksien puolelta myös hiukan isoille massoille. Esim. itse sain kunnolla kiinni salitreenauksen ytimestä katsomalla Nyyssölän videoblogeja, jotka varmasti jossain määrin olivat muutama vuosi sitten osa trendin sivupolkuja. Vaikka olen aina tykännyt kuntoilla, jokin noissa videoissa lopullisesti potki munille ja sai kunnon tekemistä omaan touhuun. Sillä tiellä olen edelleen ja jotain jopa olen saanut aikaankin, nyt toki ammennan paljon muualtakin ja jonkinmoinen oman kropan tuntemus on siinä samalla kehittynyt.

Mun mielestäni esimerkiksi helposti naurun kohteeksi joutuvat Jutan laihdutusohjelmat yms. ovat hyvää hömppää. Tuskin ne ketään ainakaan enempää saavat syömään ja toisaalta jos yksikin läskiperse innostuu parantamaan kuntoaan, on se vain kotiinpäin. Ymmärrän toki, että ikänsä kuntoilleelle terveelliset tai semiterveelliset elämäntavat ovat selviö, ja joidenkin ahaa-elämykset lähinnä huvittavat, mutta samahan se on lopulta kaikissa asioissa. Mulle jonkin ruoanlaitto-ohjelmien tadaa-reseptit tomaattimurskavillityksineen ovat olleet aika hohhoijjaa touhua, mutta toisaalta ihan hyvä, että porukka kiinnostuu siitä mitä syö. Sama juttu remppaohjelmien tai minkä tahansa genren kanssa.

Se on muuten tietysti selvä juttu, että mikäli kuntoilutrendi vaikuttaa positiivisella tavalla kansanterveyteen, niin tämä on mahtava juttu ja erittäin kannatettavaa.

Tämä ei kuitenkaan ole kritiikkini aihe, vaan ihmettelen miten tämän(kin) asian ympärille on saatu ihme vouhotus ja aivan ylimenevä ja ylikuumentunut buumi päälle. Tuntuu, että normaalin urheilullisuuden tilalle on tullut vaarallista ääriajattelua ruokailuun ja elintapoihin liittyen.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Tuntuu, että normaalin urheilullisuuden tilalle on tullut vaarallista ääriajattelua ruokailuun ja elintapoihin liittyen.

Toki aina kun buumi on kuumimmillaan se aiheuttaa ääriajattelua, eräänlaista kiimaa suorittaa mahdollisimman nopeasti parhaalla tasolla ainakin harrastelijan näkökulmasta, tärkeämpää onkin se että sen buumin jälkeen jäisi jotain jäljelle eikä kyllästyttyään vaipuisi siihen arjen oravanpyörään kun ei mukamas ehdi millään tehdä mitään liikuntaa.
Itsellä oli jotain yhdistettyä bodybuilding/martial arts -buumia 80-90 luvun vaihteessa. Myönnän että itsekin tuli lainaltua kirjastosta aika tiuhaan 90-luvun alussa Bodaa Arnoldin kanssa -kirjaa ja osteltua alan lehtiä leppävaaran Maxi Marketista. Olen edelleen pitkälti kiitollinen omalle kovellekin silloiselle kuntosali ja kuntoiluinnostukselle, se siivitti esimerkiksi hyvään suorittamiseen armeijassa aina jatkokoulutuksia myöten. Tähän päivään asti on käyty salilla vähintään kerran viikossa ja harrastettu varmaan yli kymmentä lajia kohtuu tosissaan.

Reilu vuosi sitten tämä vähän nuhjuinen sali sitten vaihtoi omistajaa, tulivat uudet nuoret yrittäjät, uusivat paikan laitteiston, ulkoasun jne ja nyt salilla pyörii ties mitä Hunksia ja missiä, personal trainerit käyvät treenauttamassa niin Krista Siegfriedsiä kuin Sara Sieppiäkin.

Kyseenalainen paljastus, nyt siellä pyörii tästä lähtien lätkäjätkiäkin.
Sama trendi näkyy jopa Töölön Kisahallilla missä olen käynyt 25 vuoden ajan, paljon tullut tämän fitness-buumin myötä sellaista hyvässä kunnossa olevaa daamia treenaamaan jopa sinne voimailualueelle ja mikä parasta silmänilon lisäksi nämä mimmi osaa treenata, eli oma kokemus buumista se että on kaukana pelkästä näyttäytymisestä vaan treenataan tosissaan ja oikealla tekniikalla.

_
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Sanoisin myös niin, että laitteiston uusiminen ei tosiaan tarkoita sitä, että nämä uudet pelit ja vehkeet olisivat jotenkin parempia. Vanha kunnon vinopenkki olisi paljon parempi kuin joku trendikäs "monitoimilaite", jolla voi treenata myös rintalihasten yläosaa. Vanha skottipenkki oli parempi, kuin nykyinen teleportaatiolaitetta muistuttava hilavitkutin.
No ei todellakaan ja mielestäni ovat suurimmaksi osaksi jopa huonompia. Technogymin laitteissa on joissain havaittavissa pieniä virheitä, kun ei pysty tekemään välttämättä puhtaita liikkeitä ja ne painoniput ovat surkeita, kun jää välillä jumiin. En nyt muista äkkiseltä toista laitevalmistajaa missä nyt käyn, mutta samoja havaintoja niissäkin. Oli jalkaprässikin viime kerralla jumissa. Fakta on vain se, että vanhat kunnon laitteet ovat toimivia ja suurimmaksi osaksi kannattaa tehdä vain irtopainoin ja jättää mahdollisimman vähällä noiden monitoimilaitteiden käyttö. Kaveri siellä jossain Stadin päässä käy puntilla, jossa laitteet kertovat teetkö liikkeen oikein vai väärin, huhuh. Onhan se toki aloittelijoille hyvä juttu, mutta varmasti melko tyyriissä hinnoissa salin laitteet, jos suurinosa niitä on. Tiedä sitten, kuinka tuollaiset kestävät.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
No ei todellakaan ja mielestäni ovat suurimmaksi osaksi jopa huonompia. Technogymin laitteissa on joissain havaittavissa pieniä virheitä, kun ei pysty tekemään välttämättä puhtaita liikkeitä ja ne painoniput ovat surkeita, kun jää välillä jumiin. En nyt muista äkkiseltä toista laitevalmistajaa missä nyt käyn, mutta samoja havaintoja niissäkin. Oli jalkaprässikin viime kerralla jumissa. Fakta on vain se, että vanhat kunnon laitteet ovat toimivia ja suurimmaksi osaksi kannattaa tehdä vain irtopainoin ja jättää mahdollisimman vähällä noiden monitoimilaitteiden käyttö. Kaveri siellä jossain Stadin päässä käy puntilla, jossa laitteet kertovat teetkö liikkeen oikein vai väärin, huhuh. Onhan se toki aloittelijoille hyvä juttu, mutta varmasti melko tyyriissä hinnoissa salin laitteet, jos suurinosa niitä on. Tiedä sitten, kuinka tuollaiset kestävät.

Samoja havaintoja myös täällä. Mä olen käynyt 10 vuotta puntilla, 3-5 kertaa viikossa, ja kaikenlaisia laitteita ja virityksiä on tullut nähtyä. Silti välillä tulee ihan käsittämättömiä virityksiä vastaan. Oliko nyt yliopiston punttiksella joku sellainen vatsalihaslaite, missä piti oikeasti miettiä, että miten päin tähän edes kuuluisi asettautua. Monesti nämä monimutkaiset laitteet vaativat myös valtavan määrän säätöä, jotta saat ne juuri omaan kroppaasi sopiviksi...

Positiivisiakin uusia juttuja on tullut vastaan. Mainittakoon tästä ylätalja, jossa suoran tangon saa kiinni kahdesta klipsusta yhden klipsun sijaan. Tuo on helvetin hyvä selkää treenatessa, voi laittaa isomaakin painoa ja sivuttainen heiluminen on vähäisempää, vaan paino jakaantuu tasaisesti kummallekin puolelle.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Ei se ylätalja mihkään heilu, jos malttaa pitää painot sopivina. Lihasta, ei liikettä. Vai esitätkö vain niille misseille? Itsehän en koskaan kiinnitä huomiota salille saapuviin tiukkapeppuisiin misukoihon, joilla trikoot kivasti kiristyvät kyykätessä ja rintamus pullistuu ylätaljoissa, enkä pane merkille poninhännän asettelua tai muitakaan treenirituaaleja.
 

MustatKortit

Jäsen
Suosikkijoukkue
Joel Pohjanpalo ja Aleksi Mustonen
Ei se ylätalja mihkään heilu, jos malttaa pitää painot sopivina. Lihasta, ei liikettä...

Kyllä se ylätaljan kaksi klipsua on mainio lisä ihan liikettä oikeinkin tehtävissä. Juttelin yhdelle sen salin omistajan kanssa ja totesi, että juuri tuollainen ylätalja oli haussa, ilmeisesti tuo kaksi klipsua on kysytty juttu.

Toki liikkeen voi tehdä hyvin normi ylätaljallakin, mikäs siinä.
 

Lico

Jäsen
Suosikkijoukkue
Chicago Blackhawks, Helsingin Jokerit
Taitaa olla ensimmäinen viesti tähän ketjuun.

Alotin tuossa heinäkuussa muokkaamaan elämäntyyliäni, aktiivinen kuntosaliharjoittelu alkoi ja ruokailutottumukset muuttuivat täysin. Paino nousi aluksi erittäin nopeasti, mutta nyt se on tasaantunut hyvin, tasaisesti tulee painoa lisää hissukseen ja tuntuu sekä näyttää hyvältä.

Minulla on kuitenkin kysymys. Olen vetänyt tässä pian säkillisen tuota Mutant Mass-massanlisääjää ja olen ollut tuloksiin ihan tyytyväinen. Eilen kuitenkin kaveri, joka on pidempään samaa harrastusta harjoittanut, sanoi vaihtaneensa Mutant Massin Serious Massiin isojen rasvaerojen vuoksi kaloreiden pysyessä about samana. Ymmärrän ravintoaineiden perusteella eroista kyllä jotain, mutta mitäpä palstalaiset suosittelevat tahi kumpaa siis?

Ja jottei kukaan tuhlaisi energiaansa niin jätetään pois ne syöterveellisestiilmanmassanlisääjiäjne. :)
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Nyt jää Licolle vastaamatta, kun en noita massanlisääjiä käytä. Mutta oma asiani koskee olkapäitä. Mulla on kohtalaisen leveät hartiat luonnostaan ja siihen päälle pitkähköt kädet. En tiedä, vaikuttaako tämä anatominen seikka jotenkin treeneihini, mutta en meinaa saada osumaa millään olkapäille, vaikka olen pyhittänyt uudessa kierrossani oman päivän niille. Kehitystä haluaisin saada erityisesti sinne, koska tuo em. fyysinen ominaisuuteni tekee minusta aika luuharteisen vaikka muualle kehoon jotain on jo tarttunutkin. Esim. rintalihoihin saa tuntuman hyvin, samoin käsiin ja jalkoihin, mutta olkapäihin olen kokeillut erilaisia tekniikoita, hakenut takaolkapäitä omilla liikkeillään ja polttanut olkapäät välillä aivan piippuun salilla. Treenien jälkeen hetkinen ja olkapäissä ei ole enää tuntumaa ollenkaan, saati kipeyttä seuraavana päivänä. Kehitys on ollut hyvin vähäistä, sitä ei tarvinne hirveästi korostaa. Ja kuten mainitsin, muualla kuitenkin jonkinmoista muokkaantumista on tapahtunut. Notta pitäisikö vain jatkaa olkapäiden tappamista kiihtyvällä tahdilla vai tyydynkö vain kohtalooni kaappihartiana?
 

adolf

Jäsen
Suosikkijoukkue
Leijonat & Haminan Palloilijat
En tuohon sampion viestiin muuta osaa sanoa, kun meillä ihmisillähän on luonnostaan joillakin semmoisia lihasryhmiä että ne ottavat treeniä paljon paremmin vastaan kuin toiset. Jotkut lihasryhmät taas on semmoisia että niille saa tehdä vaikka mitä tappotreenejä eikä tunnu mitään tapahtuvan.

Itse en ole kun ihan tavan harrastaja, mutta tämmöinen vain tuli mieleen että ehkä sulla on vain ne olkapäät semmoiset luonnostaan että niitä ei saa helposti kasvamaan?
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
Notta pitäisikö vain jatkaa olkapäiden tappamista kiihtyvällä tahdilla vai tyydynkö vain kohtalooni kaappihartiana?
Itsellä pitkänä miehenä samat ongelmat ja muistaakseni noin 5 vuotta sitten kun kävin vielä erittäin aktiivisesti salilla niin yritin kaikkea mahdollista ja lopputulos oli "painonnostajan olkapää", se ei ollut hyvä asia vaan diagnoosi ongelmasta. Yritin kaikkea mahdollista normitreenin lisäksi mm paljon kahvakuulia ja pystypunnerrusta. En näe järkeä että pitkä raajaisena "täytyisi" saada samanlaiset pyöreät hartiat kuin 170-180 senttisellä jolle ne tulee kuin itsestään. mun ohje että ole tyytyväinen siihen mitä saat normaalilla olkapäätreenillä, pystypunnerrus, penkki, myös vastaliikkeet on hyvä huomioida eli olkapään taakse voimaa esim kulmasouduilla.
Mä teen paljon pururadalla tukkeja ja leukoja, pelkästään niillä mun mielestä olkapäät on paremmassa kunnossa kun 10 vuotta sitten salilla käsipainotreenillä tehtynä.

_
 

Juteeni

Jäsen
Suosikkijoukkue
Avalanche ja Tappara
Notta pitäisikö vain jatkaa olkapäiden tappamista kiihtyvällä tahdilla vai tyydynkö vain kohtalooni kaappihartiana?

Pitkäkätinen täällä kanssa ja sen olen omissa treeneissä huomannut, että käsipainoilla ja levytangolla voi heittää vesilintua, kun alkaa olkapäitä treenaamaan. Pystypunnerrus ja takaolkapäät omissa laitteissaan ja vipunostot sivulle sekä eteen alataljassa käsi kerrallaan. Pystypunnerruksessa tulee jätettyä kädet hieman koukkuun ettei liike ala menemään osseille. Taljassa tykkään tehdä vipunostot, kun siinä pystää pitämään paineen koko ajan olkapäässä ja tarvittaessa pystyy kallistamaan kehoa, niin liikkeestää saa pidemmän.Olkapäiden ottaminen omaksi päiväkseen käsien tilalle on myös auttanut aika paljon.
 

adetti

Jäsen
Suosikkijoukkue
Buffalo Sabres, Ryan Miller, HPK
Taitaa olla ensimmäinen viesti tähän ketjuun.

Alotin tuossa heinäkuussa muokkaamaan elämäntyyliäni, aktiivinen kuntosaliharjoittelu alkoi ja ruokailutottumukset muuttuivat täysin. Paino nousi aluksi erittäin nopeasti, mutta nyt se on tasaantunut hyvin, tasaisesti tulee painoa lisää hissukseen ja tuntuu sekä näyttää hyvältä.

Minulla on kuitenkin kysymys. Olen vetänyt tässä pian säkillisen tuota Mutant Mass-massanlisääjää ja olen ollut tuloksiin ihan tyytyväinen. Eilen kuitenkin kaveri, joka on pidempään samaa harrastusta harjoittanut, sanoi vaihtaneensa Mutant Massin Serious Massiin isojen rasvaerojen vuoksi kaloreiden pysyessä about samana. Ymmärrän ravintoaineiden perusteella eroista kyllä jotain, mutta mitäpä palstalaiset suosittelevat tahi kumpaa siis?

Ja jottei kukaan tuhlaisi energiaansa niin jätetään pois ne syöterveellisestiilmanmassanlisääjiäjne. :)
Joskus tuli Mutant Massia käytettyä ja ajattelin sen mansikan makuisena taas hommata. Kyllähän se hyvää ja tuhtia tavaraa on, ei meinaa kunnolla sekoittua. Aloittelijalle sikäli hyvää, että saa painon nousemaan, mutta siinä saattaa pahimmassa tapauksessa jäädä ateria väliin, kun se on täyttävää. Kannattaa siis muistaa vetää alas se niin, ettei jäisi vain ruoka syömättä. Kyseessä kuitenkin lisäravenne, joka ei korvaa ateriaa. Tuosta toisesta ei ole hajuakaan.

Kolme päivää sitten kova jalkatreeni takana ja pohkeet edelleen kipeät. Kiristää niin pirusti, kun kävelee. Ei ole aiemmin tällaista kipua ollut.
 

sampio

Jäsen
Suosikkijoukkue
Menestyvin, sympatiat muille hyville.
Kiitokset edellä olleille kommenteille olkapääkyssäriini. Muokkasin treeniä siten, että otin takaolkapäät yhden blogin ohjeen mukaisesti ekaksi kohteeksi. Ainakin jonkin verran sain tuntumaa paremmin, kun aloitin ikään kuin takaperin treenaamaan. Mulla kun on ollut aiemmin tapana ottaa raskain liike ekaksi, mutta olkapäissä se tarkoittaa sitä, että takaolkapäille on ehkä ollut vaikeampi saada enää kunnon iskua, kun mehut ovat menneet pystypunnerrukseen yms.
 

hemmo_1973

Jäsen
Suosikkijoukkue
HIFK
Tässä kaikille kohonrakennuksesta tai laajemmin, kehonmuokkauksesta kiinnostuneille mielestäni yksi parhaista haastatteluista, mitä Suomessa on tehty. Asiallisesti, perustellen ja selkokielellä faktaa ja näkemystä loppujen lopuksi yksinkertaisesta asiasta.

Linkin kuvaus: Linkissä bodausvalmentaja Aki Mähösen ajatuksia harjoittelusta ja muistakin kehonrakennukseen liittyvistä aiheista

Mähönen - Penkkipunnerrus.fi - YouTube
 

Veijari

Jäsen
Eilen otin kevyillä painoilla ja pitkää sarjaa mavea ja kolmannen sarjan aloituksessa selässä tuntui selvä "naksahdus". Painot maahan ja selkätreeni sai jäädä. Selkä alkoi heti mennä jumiin mutta illan ajan pärjäsin lähes ongelmitta kotona. Yötä vasten otin buranaa ja lihasrelaksanttia.

Aamulla olikin sitten ihan eri ääni kellossa. En päässyt sängystä ylös omin avuin ennen kuin olin muutaman minuutin vääntänyt hampaat irvessä itseäni sikiöasentoon ts. sain selkälihaksiin pientä venytystä. Sain kuin sainkin kieräytettyä itseni sängyn reunalle ja hitaasti noustua jaloilleni. Tässä vaiheessa tuntui että koko selkä oli polttavassa krampissa ja pelkäsin, että koskakohan jalat pettää alta.

Pääsin kuitenkin vessan ja suihkun kautta hitaasti liikkeelle mutta mietin mielessäni etten saa ikinä itseäni väännettyä autoon istumaan. Kummasti vaan pikku hiljaa selkä alkoi lämmetä mitä enemmän pidin itseni liikkeessä. Sain joten kuten vaatteetkin päälleni ja nyt istun jo työpöydän ääressä. Ei vaan kestä jäädä istumaan pitkäksi aikaa paikalleen, koska muuten selän suoristaminen ja kevelemään lähteminen on erittäin vaivalloista.

Hetken jo pelkäsin että selästä on jotain pahasti mennyt rikki mutta liikkeessä pysyminen auttaa selvästi selkää pysymään vetreänä joten tuskin on suurta vauriota. Loppuviikosta täytyy katsoa selän kunto, josko sitä kävisi vaikka kiropraktikolla tai hierojalla. Voisiko jokin välilevyistä pullahtaa tuolla tavalla "naksahtamalla" vai mitä lienee selässä tapahtunut? Vastaavasta koettelemuksesta Jatkiksen saliketuilla kokemusta?
 

Larionov #8

Jäsen
Suosikkijoukkue
Tappara
Eilen otin kevyillä painoilla ja pitkää sarjaa mavea ja kolmannen sarjan aloituksessa selässä tuntui selvä "naksahdus". Painot maahan ja selkätreeni sai jäädä. Selkä alkoi heti mennä jumiin mutta illan ajan pärjäsin lähes ongelmitta kotona. Yötä vasten otin buranaa ja lihasrelaksanttia.

Aamulla olikin sitten ihan eri ääni kellossa. En päässyt sängystä ylös omin avuin ennen kuin olin muutaman minuutin vääntänyt hampaat irvessä itseäni sikiöasentoon ts. sain selkälihaksiin pientä venytystä. Sain kuin sainkin kieräytettyä itseni sängyn reunalle ja hitaasti noustua jaloilleni. Tässä vaiheessa tuntui että koko selkä oli polttavassa krampissa ja pelkäsin, että koskakohan jalat pettää alta.

Pääsin kuitenkin vessan ja suihkun kautta hitaasti liikkeelle mutta mietin mielessäni etten saa ikinä itseäni väännettyä autoon istumaan. Kummasti vaan pikku hiljaa selkä alkoi lämmetä mitä enemmän pidin itseni liikkeessä. Sain joten kuten vaatteetkin päälleni ja nyt istun jo työpöydän ääressä. Ei vaan kestä jäädä istumaan pitkäksi aikaa paikalleen, koska muuten selän suoristaminen ja kevelemään lähteminen on erittäin vaivalloista.

Hetken jo pelkäsin että selästä on jotain pahasti mennyt rikki mutta liikkeessä pysyminen auttaa selvästi selkää pysymään vetreänä joten tuskin on suurta vauriota. Loppuviikosta täytyy katsoa selän kunto, josko sitä kävisi vaikka kiropraktikolla tai hierojalla. Voisiko jokin välilevyistä pullahtaa tuolla tavalla "naksahtamalla" vai mitä lienee selässä tapahtunut? Vastaavasta koettelemuksesta Jatkiksen saliketuilla kokemusta?

Itselläni muljahti vähän ylempää nikama kiekkoa pelatessa. Etsin netistä tietoa ja päädyin käsittelemään rankaa putkirullalla. Viikon verran piti hinkata joka päivä aikaa kovinkin ottein, mutta vaiva parani täysin.

Ohjeita löytyy vaikka youtubesta hakusanalla nikamalukko.
 

Jupe

Jäsen
Suosikkijoukkue
Helsingin IFK
No perkules, mullahan on kotona tollainen putkirulla. Täytyykin kokeilla.

Olisikohan jokin syvä lihas lyönyt jumiin? Itsellä alaselän kanssa ollut vaivoja jo yli 20 vuotta vuotta mm tyrää ja sen sellaista, nykyään saanut sen siihen kuntoon että ainoastaan noin vuodessa lyö sieltä alaselästä lihaksen pahasti jumiin. Tämä kun tapahtui ensimmäisen kerran reilu 15 vuotta sitten oli jumi totaalinen ja kuulosti vastaavalta, en pystynyt aluksi liikkumaan herätessä, mutta kun pääsi liikkeelle nniin hiljalleen vetreytyy. Lihasrelaksantit auttaa tähän, mutta menee ohi ilman niitäkin noin viikossa kun varovasti päivä päivältä on enemmän liikkeessä. Seuraavat vastaavat jumit mitkä itsellä on ollut noin kerran vuodessa ovat lievempiä mutta tuntuu että samasta asiasta on kyse.

_
 
Kirjaudu sisään, jos haluat vastata ketjuun. Jos sinulla ei ole vielä käyttäjätunnusta, rekisteröidy nyt! Kirjaudu / Rekisteröidy
Ylös