Minun jälkeeni kirjoittanut Beneway sai mielestäni paljonkin helppoja lähtökohtia, joihin tarttua. Jo pelkästään lehtiö yksinään antoi suorastaan rajattomat mahdollisuudet. Lisäksi jätin tarkoituksella selittämättä monia juttuja, ajatellen että tarpeen tullen niiden kohtien täytöillä saa kirjaimia jonoksi jos ei meinaa muuten juttua tulla.
No pelkästään tuo Majurin tappaminen antoi kyllä aika vaikean kierteen tuohon vastapalloon, sillä olin ahtaassa mielessäni suunnitellut tesktipätkäni pitkälti kyseisen herrasmiehen varaan. Toisaalta tämä toimi ihan hyvänä herätyksenä, eikä liene enää ole kannattavaa suunnitella tarinaa ns. yhden kortin varaan.
Ja kuten aiemmin sanoin, lähdin vähän liialti järkeilemään tapahtumia edes jonkinlaiseksi kokonaisuudeksi sen sijaan, että painaisin hommaan vauhtia fiilispohjalta sata lasissa. Voi toki olla liian aikaista järkeillä tapahtumista suurempaa kokonaisuutta tässä vaiheessa tarinaa, mutta pyrin sitä silti tekemään, sillä tunsin sen tarpeelliseksi. Olihan tarina kieltämättä alkanut mennä varsin eeppisiin sfääreihin. Yritin sitten parhaani mukaan antaa boostia tarinaan tuon lehtiön kautta, mutta samalla pitää asian järkevänä, enkä vain availla uusia ovia muille kuljettavaksi.
---
Laitoin nyt Frankin veljeilemään rikollispomojen kanssa, vaikka olisin voinut koittaa muutakin. Se, kuka järjesti miehen tapon, onkin sitten vielä täysin auki. Vai onko?
En myöskään halunnut avata sanaista arkkuani siitä, mitä Majuri ja "Skinner" ovat oikeasti miehiään ja miksi he meidän teräsmiestä auttavat. Eipä minulla olisi suurta sanallista arkkua asian tiimoilta edes ollut.
Benewaylle vähintäänkin retorinen kysymys: Miten se lihatehdas oli muka olikin tyhjä? Lihamylly kuitenkin jauhoi ja lateli vieläpä tarroja pakkauksiin. Ei pojat, ei... Ei vaikuta tyhjältä lihatehtaalta, ei niin millään. Kyllähän majuri kulki lihatehtaalle, vaikka lihatehtaalla oli toimintaa, koska majuri on majuri. Tai siis oli.
Hyvä kysymys, jonka vastaus on varsin monivivahteinen.
Ensinnäkin tapahtumahetkellä oli lounasaika, sillä tekihän Royllakin vastikään mieli rabula-pizzaa. Toisekseen kuulin, että kyseisessä kaupungissa oli lihatehtailijoilla meneillään työnseisaus huonojen työolojen takia, ja ilmeisesti joku vatipää unohti laittaa lihamyllyn kiinni. Kolmanneksi, onhan Majuri aina Majuri, ja mies saattoikin aiemmin tyhjentää koko hallin aiemmin omaa käyttöään varten, mutta päätyikin sitten itse lihamyllyyn, ja näinpä tuo tarkoitus jäi sitten selviämättä. Tiedä vaikka kellarin pommisuojassa olisi koko henkilökunta sidottuna ja tajuttomina.
Mutta ehkäpä juonen ristiriitaisuus sopii genreen? Minä en tiedä, koska en ole elämässäni koskaan lukenut yhtään tämän genren kirjallisuutta/sarjakuvia.
Niin, minultakin löytyy genrestä yhtä paljon kokemuksia kuin Janne Katajalta hauskoista läpistä, joten täällä ollaan asian tiimoilta jopa nollapisteenkin alapuolella. Sen kuitenkin sanon, ettei tuo tyhjä lihatehdas ole ollut ainoa irrationaalisuus tarinassa - eikä varmasti ole viimeinenkään.
Eikö uusi kierros voisi vaan alkaa alusta, samassa järjestyksessä? Kaikkien tauot olisivat näin ollen yhtä pitkiä.
Itse olisin sitä mieltä, että vuorot voitaisiin jälleen arpoa, sillä järjestyksen vaihtuminen toisi hommaan pientä maustetta, eikä kaikkien tarvitsisi välttämättä aina kirjoittaa sama tyypin jälkeen. Toisaalta, jos vain haluaa, voi jonkin tietyn paikan varata, kuten JHag tuolla ylempänä jo tekikin.
Voimme toki myös jatkaa myös samaa rataa eli toinen kierros mentäisiin tasan samassa järjestyksessä kuin ensimmäinen loppui. Vuoroja voisi sitten vain vaihdella omien menojen mukaan suotuisiksi.
Eli mikä tuntuu sopivimmalta valtaosan mielestä? Vässykkämäinen demokratiajohto on siis tämän homman ruorissa ja mielipiteitä kysellään aina ennen päätöksiä. Turhistakin asioista.
Lisäsin rungon toisesta kierroksesta avausviestiin. Sieltä löytyy myös kokonainen lista toiselle kierrokselle uskaltautuvista kirjoittajista. Muutama kirjoittaja ei ole vielä vahvistanut osallistumistaan toiselle kierrokselle, joten he löytyvät ns. pending -osastolta. Nämä nimimerkit ovat
Jackie Moon,
Vanha Len,
SamSpade sekä
Rööri (kutsu lähetetty).